handdator

Visa fullständig version : Leva på pulver?


erik_strid
2007-11-21, 18:34
Är så j**** trött på att käka var 3:e timme, och laga mat nu. Jag tycker verkligen inte om att äta, tycker det är extremt tråkigt, och det tar bort träningsglädjen. Så jag funderar på att köpa kolhydratspulver(slow) och protein pulver, och ta det 3 ggr om dagen. Tillsammans med vitamin tillskott och sådant isånnfall. Jag kommer isåfall att käka riktig mat:Frukost,lunch,och kanske ett mål till och resten pulver. Skulle detta kunna vara negativt på något sätt? Om jag ändå käkar 3 mål riktig mat borde det inte vara någon fara väll?

kelk
2007-11-21, 18:35
Du kan äta 3 stora mål per dag om du så vill. Bara du får i dig tillräckligt med protein, kolh och fett.

Handcuff
2007-11-21, 18:37
Varför måste du äta var tredje timme :confused: Du kan äta 2 eller 3 mål om dagen lika gärna som 10. Det är den totala mängden näringsämnen som är av betydelsÄ.

erik_strid
2007-11-21, 18:40
Varför måste du äta var tredje timme :confused: Du kan äta 2 eller 3 mål om dagen lika gärna som 10. Det är den totala mängden näringsämnen som är av betydelsÄ.

problemet om jag käkar så få mål är att jag måste käka oerhört mkt per mål då eftersom jag har svårt att gå upp i vikt så som jag käkar nu.

Handcuff
2007-11-21, 18:42
problemet om jag käkar så få mål är att jag måste käka oerhört mkt per mål då eftersom jag har svårt att gå upp i vikt så som jag käkar nu.

Ät energitätare? Klart du kan lägga till något mellanmål med pulver...men skulle inte rekomendera att du baserar ditt energiintag på det.

erik_strid
2007-11-21, 18:46
Ät energitätare? Klart du kan lägga till något mellanmål med pulver...men skulle inte rekomendera att du baserar ditt energiintag på det.

Du menar t.e.x. pizza eller liknande som jag får mycket energi av? Finns det några långsamma kolhydratskällor som inehåller väldigt mycket energi?

Handcuff
2007-11-21, 18:50
Du menar t.e.x. pizza eller liknande som jag får mycket energi av? Finns det några långsamma kolhydratskällor som inehåller väldigt mycket energi?

Menar mat med högre energidensitet. Mer fett och lägre SI (mättnadsgrad) t ex. pasta istället för potatis, blanda rapsolja i maten, ät nötter och skippa lightprodukter osv.

EDIT:Bry dig inte så mycket om hur snabba kolhydraterna är - det är måltidens sammansättning och storlek som påverkar hastigheten av upptaget - inte vilken kolhydrat du äter/inte äter.

erik_strid
2007-11-21, 18:51
Menar mat med högre energidensitet. Mer fett och lägre SI (mättnadsgrad) t ex. pasta istället för potatis, blanda rapsolja i maten, ät nötter och skippa lightprodukter osv.

Hmm okej. Men om jag äter så, så är väll risken större att jag lägger på mej massa onödigt fett?

Handcuff
2007-11-21, 18:53
Hmm okej. Men om jag äter så, så är väll risken större att jag lägger på mej massa onödigt fett?

Jämfört med om du äter hur? Det är mängden energi som avgör hur mycket du kommer att lägga på dig.

King Grub
2007-11-21, 18:54
Att använda ett pulver baserat på fruktos som måltidskolhydratkälla låter inte alls som en god idé.

Vill du dricka några mål, gör en vettig shake på t ex mjölk, proteinpulver, havregryn och bär.

erik_strid
2007-11-21, 19:08
Att använda ett pulver baserat på fruktos som måltidskolhydratkälla låter inte alls som en god idé.

Vill du dricka några mål, gör en vettig shake på t ex mjölk, proteinpulver, havregryn och bär.

Bra ide:) Det ska jag börja med!

loztdignity
2007-11-21, 19:08
Men Grub det är väl okej att svepa en gainer även de dagarna man inte tränar för proteinet och för att få upp dagens kcal?

Honken
2007-11-21, 19:12
Givetvis.

loztdignity
2007-11-21, 19:31
Men det jag inte förstår är när ovanstående postare refererar till det som "måltidsersättare"? Det är väl en definitionsfråga liksom.

Jag tar ju inte gainern som en måltid utan som en del i mitt bulkande men samtidigt blir det ju på ett sätt ett slags mål i sig.

Jaja, ska inte snurra in mig i semantik men jag förstod inte exakt vad Grub menade, trådskaparen talade ju om att äta 3 mål mat om dagen + "pulver", vilket jag inte ser nåt problem med om målen är tillräckligt stora i sig?

King Grub
2007-11-21, 19:58
Fruktos har negativa metabola konsekvenser i för stora mängder, mängder som är svåra/omöjliga att nå via frukt och normal kost, men lätta att nå med fruktospulver eller raffinerat socker.

loztdignity
2007-11-21, 21:04
Räknas en "vanlig" gainer om dagen som för stora mängder?

King Grub
2007-11-21, 21:05
En gainers kolhydrater är väl vanligen baserade på stärkelse eller glukos, inte fruktos.

loztdignity
2007-11-21, 21:20
Hmm...på min står det att den består av "26% vassleprotein och 66% kolhydrater i form av maltodextrin och fruktos".

Dalblads Gainer Explosion

Dåligt?

Fjällbrynt
2007-11-21, 21:42
Varför måste du äta var tredje timme :confused: Du kan äta 2 eller 3 mål om dagen lika gärna som 10. Det är den totala mängden näringsämnen som är av betydelsÄ.

huh? Jag trodde att man skulle käka fler mål om dagen för att kroppen skulle kunna ta upp näringsämnena som man får i sig, oavsett var jag läser så ser jag detta... menmen... jag kan ha fel

King Grub
2007-11-21, 21:53
jag kan ha fel

Ja. Måltidsfrekvensen påverkar inte näringsupptaget hit eller dit. Det tar bara längre tid att ta upp näringen från ett stort mål än ett litet.

Ganymedes
2007-11-21, 22:04
Det existerar ju prat om att fler små mål håller insulinet i schack. Eller nått åt det hållet. Men det håller inte?

Lepras
2007-11-21, 22:06
Brukar själv alltid ha med 2 shakers med 1 dl havregryn+1dl kaseinprotein till jobbet...Oftast blir det en runt 9-10tiden eller 14:00 eller 16:00...

King Grub
2007-11-21, 22:06
Fler små eller få större insulinfrisättningar.

Akut insulinfrisättning är inte ett problem för en frisk individ. Det är kroniskt förhöjda nivåer som är metabolt negativt och hälsofarligt. Det är en allmänt dålig livsstil (där både kost och motion och vanor ingår, plus allt som påverkas därav - kroppsvikt, t ex) och gener som är riskfaktorerna där.

Ganymedes
2007-11-21, 22:07
Brukar själv alltid ha med 2 shakers med 1 dl havregryn+1dl kaseinprotein till jobbet...Oftast blir det en runt 9-10tiden eller 14:00 eller 16:00...

Låter rätt vettigt. Jag har svårt att hinna äta ordentligt på jobbet. Lunchen blir hastig men näringsriktig. Men jag är hungrig innan och efter. En frukt duger ju inte. Ska nog köra samma race.

Lepras
2007-11-21, 22:10
Låter rätt vettigt. Jag har svårt att hinna äta ordentligt på jobbet. Lunchen blir hastig men näringsriktig. Men jag är hungrig innan och efter. En frukt duger ju inte. Ska nog köra samma race.

Vetefan hur bra7dåligt det är,men det är ju proteiner+kolhydrater, jag blir hyffsat mätt och lätt att tillreda;)

Ganymedes
2007-11-21, 22:20
Vetefan hur bra7dåligt det är,men det är ju proteiner+kolhydrater, jag blir hyffsat mätt och lätt att tillreda;)

Kan ju inte bli mer fel än för mycket kcal, i värsta fall. :)

Lepras
2007-11-21, 22:26
Kan ju inte bli mer fel än för mycket kcal, i värsta fall. :)

350-400kcal är det väll i en sån drink...

Rahf
2007-11-22, 00:29
Fördelen med att mixa en egen shake ligger i näringsämnena också, det finns det inte mycket av i en gainer.

Raggis
2007-11-22, 01:42
Brukar själv alltid ha med 2 shakers med 1 dl havregryn+1dl kaseinprotein till jobbet...Oftast blir det en runt 9-10tiden eller 14:00 eller 16:00...

Hur blir konsistensen? Kan tänka mig att det blir rätt så "fast" ^^