handdator

Visa fullständig version : smidighetsträning


bryggarn
2003-04-30, 10:41
Det verkar vara en del här inne som tränar kampsport och styrketräning och det är väl er jag frågar i första hand (och såklart ni andra som kan nått om smidighetsträning). Jag undrar helt kort hur ni tränar för maximal vighet? Jag brukar nöja mig med att efter varje styrke/konditionspass stretcha "varje" muskel som vart inblandad i ungeför 30 sek. Visst blir jag lite vigare av det men inte lika mkt som jag skulle önska, men att bli vig kanske tar väldigt lång tid?
Vad skulle ni säga e det ultimata träningsupplägget för att bli smidigare?

RealElwood
2003-04-30, 12:26
Jag stretchar lite efter ett styrkepass, kanske 1-2 min beroende på vilken träning det har vart.

Sen på kampträning så kör vi mycket två å två stretching. Det är nog det bästa för då kan man själ koncentrera sig på att slappna av medans den andra trycker. Det har funkat grymt för mig. Men det tar tid att bli vig.

Vad vill du bli vig i, hela kroppen? Ben tycker jag är lättast att ta hjälp av någon som kan pressa, rygg brukar jag köra olika varianter av att gå upp i brygga t.ex. Armar kan du köra genom att försöka knäppa ihop händerna bakom ryggen etc.

bergan
2003-04-30, 13:04
Håller med. Stretcha tillsammans med någon så går det bättre! Jag har tränat Ju Jutsu i 5 år och sitter i både spagat och splitt(om jag är uppvärmd)...
Det snabbaste och effektivaste sättet att bli vig enligt mig är att spänna muskeln i maxläget!
T.ex Du och din polare sitter(på rumpan) mitt emot varann (ögonkontakt) och du ska sträcka ut dig! Han kastar sitt bälte(går säkert bra med ett snöre) runt dina höfter.. Placerar sina fötter lite nedanför dina knäskålar!(Du har benen rakt ut) och sen pressar han bakåt så långt det går tills du nästan är i maxläget... Där låser han dig och du pressar emot allt vad du pallar i 20 sek.. När du pressat klart tryckar han ut dig till ditt max, och där pressar du ytterliggare 20 sek!! Därefter upprepar du samma sak 1 gång till! För jag lovar dig, när du pressat emot i 20 sek i ditt maxläge så har du ett nytt maxläge liite bättre..
Pröva detta! Med alla övningar!

Tjockisen
2003-04-30, 16:25
Jag tränar förvisso inte en kampsport utan ett självförsvarssystem, om man skall vara petig, men vi stretchar en hel del på träningen. Våran tränare rekommenderar att endast stretcha kortare perioder eftersom man vid längre stretchingpass tänjer ut musklerna och på så sätt gör dem svagare. Genom att bara göra på ovannämnda sätt, dvs trycka på i maxläget, slappna av lite och sen trycka på igen så vänjer man musklerna vid att vara i maxläget. Anledningen till att det funkar är att musklerna säger stopp när du fortfarande har runt 40-50% kvar att ge innan det börjar bli farligt, och om du pressar på musklerna i ytterläget så lär du musklerna att slappna av.
Det finns för övrigt en rysk stretchingstil (eller nåt) som till största del använder sig av avslappning för att bli vigare. Mycket mental träning dvs.

Har läst om den i en gammal fightertidning, ska se om jag kan hitta den igen. I´ll be back.

RealElwood
2003-04-30, 16:27
Annars kan man ladda ner en CD med från nätet som heter någonting med stretch....

Kompisen provade det å han har blivit riktigt vig faktiskt. Det är massa fokuseringsövningar lixom. Verkar funka kalas...

Survivor
2003-04-30, 22:13
Ska du bli vig så ska du vänja dig sakta vid det, d.v.s INGET JÄVLA tryckande eller pressande, töj ut sakta och lätt tills det tar stopp bara. Trycker man och bär sig åt så kommer kroppen bara att svara med att göra dig stelare för att skydda dig från att göra dig illa på sådana dumheter.
Kör i set (3-4), 1-2 sek "vila" mellan varje, andas in under "vilan" och ut under stretchen. Varannan dag. That´s it.

MVH Survivor

RealElwood
2003-04-30, 23:33
Klart man kan pressa å trycka. Bara man vet vad man gör, ibland kör vi riktiga mördarstretch på träningarna. Efteråt är man stel å man känner sig klumpig rent av. Men så vilar man 3 dagar å provar igen, hoppla så kommer man ännu längre...

Men som sagt, är man oerfaren eller inte har någon att fråga så ska man ta det lugnt å enbart stretcha med den egna kroppen som belastning.

Örjan
2003-05-01, 00:03
Originally posted by Tjockisen
Genom att (...) trycka på i maxläget, slappna av lite och sen trycka på igen så vänjer man musklerna vid att vara i maxläget.

Bara en liten varning för att låta det övergå i eller förväxla det med gungning, som har motsatt effekt, dvs. man blir stelare.

(Enligt Boken om stretching. Glömt författarens namn.)