handdator

Visa fullständig version : Extra Drops Pro


Exhale_
2007-11-21, 14:25
Vad tror ni om dessa?
http://www.wrigley.se/html/extra_drops_pro.html


Sötad med sukralos är ju en stor fördel om man jämför med så gott som alla andra sockerfria tuggummin och tabletter som är sötade med Aspartam.

Är Xylitol skadligt på något sätt? Att det är ska vara bra för tänderna har jag iaf förstått.

Ska försöka ta tag i vården av mina tänder lite bättre och tänkte ta en tablett Extra Drops Pro efter större måltider. Kan dessa funka? Har ni något annat alternativ till vanliga fluortabletter?

King Grub
2007-11-21, 14:39
Det finns inga biverkningar med xylitol förutom en laxerande effekt vid riktigt stora doser.

Exhale_
2007-11-21, 14:44
Det finns inga biverkningar med xylitol förutom en laxerande effekt vid riktigt stora doser.

Låter ju bra iaf! Grymt goda är dem :)

Eddie Vedder
2007-11-21, 15:20
Att det är ska vara bra för tänderna har jag iaf förstått.

Vad menar du med "bra" för tänderna?

Bra såsom "inte dåligt" eller bra såsom att det påverkar tänderna positivt?

King Grub
2007-11-21, 15:28
Xylitol är positivt för tandhälsan.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17426399&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Eddie Vedder
2007-11-21, 15:53
Xylitol är positivt för tandhälsan.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17426399&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Ja där ser man, jag läste ett par av dom relaterade abstracten också och dom tydde ju på samma sak.

Jag trodde enbart xylitol var ett smakämne utan negativ effekt, d.v.s. enbart en sockeralkohol som sötmaersättning för socker, och att den positiva effekten kom från andra saker i tuggummit.:)

Morty
2007-11-22, 08:34
Så vitt jag vet så är det xylitol som är den aktiva komponenten i "bra för tänderna"-tuggummin, som inte handlas på apoteket och därför innehåller flour.

Slartibartfast
2007-11-22, 10:26
Jag trodde enbart xylitol var ett smakämne utan negativ effekt, d.v.s. enbart en sockeralkohol som sötmaersättning för socker, och att den positiva effekten kom från andra saker i tuggummit.:)

Men lol. Att Xylitol är bra för tänderna vet ju varje barnunge. :Virro

Men det kanske är för att Xylitol är en finsk uppfinning och allt tuggummi här är sötat med Xylitol.

Morty
2007-11-22, 10:39
Xylitol är ingen uppfinning, det är björksocker.

Eddie Vedder
2007-11-22, 10:44
Xylitol är ingen uppfinning, det är björksocker.

Ja men det är en syntetiskt framställd sockeralkohol, från kolhydraten xylos. Från börna från björkens hemicellulosa xylan.

Morty
2007-11-22, 10:54
Ja men det är en syntetiskt framställd sockeralkohol, från kolhydraten xylos. Från börna från björkens hemicellulosa xylan.

Åhfan, var det så svårt? Trodde man typ destillerade björksav >_>

Eddie Vedder
2007-11-22, 11:14
Åhfan, var det så svårt? Trodde man typ destillerade björksav >_>

Ja så gör man kanske också det vet jag inte. Men hursomhelst är ju just xylitol en sockeralkohol, slutar ett ämsen namn på -ol är det ofta en alkohol. Även kolesterol är en alkohol.
Men om man får ut xylosen på det sättet du berättar är ju möjligt.:)


Jag gissar att någon kommer berätta hur det går till snart.;)

Morty
2007-11-22, 12:06
Ja så gör man kanske också det vet jag inte. Men hursomhelst är ju just xylitol en sockeralkohol, slutar ett ämsen namn på -ol är det ofta en alkohol. Även kolesterol är en alkohol.
Men om man får ut xylosen på det sättet du berättar är ju möjligt.:)


Jag gissar att någon kommer berätta hur det går till snart.;)

Jag trodde kolesterol var ett protein. "Low density lipoprotein"

Jävlar vad offtopic vi blev :p

Eddie Vedder
2007-11-22, 12:39
Jag trodde kolesterol var ett protein. "Low density lipoprotein"

Jävlar vad offtopic vi blev :p

Ja det har blivit offtopic nu. Men vi avslutar det här snedsteget med en förklaring av LDL:

LDL och HDL är inte två olika sorters kolesterol, kolesterol är kolesterol. LDL och HDL är två olika transportproteiner med olika densitet och olika uppgifter. Olika mycket kolesterol, triglycerider och protein i transportproteiner avgör dess densitet. Det finns även VLDL samt kylomikroner som transporterar kolesterol och triglycerider.

machine gun
2007-11-22, 13:07
Måste säga att jag är mer skeptisk till sukralos än aspartam om man nu måste välja. Någonting som är miljöskadligt vill jag inte gärna peta i mig.

Exhale_
2007-11-22, 15:18
Måste säga att jag är mer skeptisk till sukralos än aspartam om man nu måste välja. Någonting som är miljöskadligt vill jag inte gärna peta i mig.

Är det ens faktiskt möjligt att vara mer skeptiskt inställd till något än vad man är till aspartam?

Men du får gärna upplysa mig om det miljöskadliga med sukralos för det hade jag ingen aning om.
orka googla :P

Morty
2007-11-22, 15:20
Ja det har blivit offtopic nu. Men vi avslutar det här snedsteget med en förklaring av LDL:

LDL och HDL är inte två olika sorters kolesterol, kolesterol är kolesterol. LDL och HDL är två olika transportproteiner med olika densitet och olika uppgifter. Olika mycket kolesterol, triglycerider och protein i transportproteiner avgör dess densitet. Det finns även VLDL samt kylomikroner som transporterar kolesterol och triglycerider.

Så det är alltså bara okunniga som säger "LDL-kolesterol och HDL-kolesterol?" Eller är det bara en förenkling så att folk ska ha en chans att förstå?

Fattar ej :Virro

Måste säga att jag är mer skeptisk till sukralos än aspartam om man nu måste välja. Någonting som är miljöskadligt vill jag inte gärna peta i mig.

+1! :thumbup:

King Grub
2007-11-22, 15:26
HDL står för High Density Lipoprotein och består huvudsakligen av proteiner och endast lite kolesterol. LDL däremot, som står för Low Density Lipoprotein, består huvudsakligen av kolesterol med mindre mängd proteiner.

Eddie Vedder
2007-11-22, 15:30
Så det är alltså bara okunniga som säger "LDL-kolesterol och HDL-kolesterol?" Eller är det bara en förenkling så att folk ska ha en chans att förstå?

Jag skulle inte kalla det okunnighet, det är en förenkling helt klart men jag tycker snarare det är en pedagogisk sådan.

Men hursomhelst är VLDL, LDL, HDL och kylomikroner transportörer, transportproteiner. Kolesterolet i dessa är det ingen skillnad på. Att HDL kallas "det goda" och LDL "det onda" har med fördelningen av deras innehåll (vilket avgör dess densitet) men fr.a. dess uppgifter och funktioner.
I blodet bör det finnas en balans mellan dom båda, det är inte så att man ska sträva efter så högt HDL som möjligt och så lågt LDL som möjligt. Inte heller sträva efter att ligga så lågt som bara möjligt på kolesterolnivån i blodet överhuvudtaget.

Det bör föreligga en balans mellan lipoproteinpartiklarnas förekomst i blodet och våra mat-och levnadsvanor styr till väldigt stor del.

machine gun
2007-11-22, 15:56
Är det ens faktiskt möjligt att vara mer skeptiskt inställd till något än vad man är till aspartam?

Men du får gärna upplysa mig om det miljöskadliga med sukralos för det hade jag ingen aning om.
orka googla :P

Jag skrev inte att "man" är det, jag skrev att jag är det.

Sukralos består av en glukosmolekyl med en klorgrupp på och bryts inte ned av kroppen, det passerar därför ut i oförändrad form via urinen. Vattenreningsverken kan inte filtrera bort det och släpps därför ut i naturen, man har hittat sukralos i vattendrag och dricksvatten. Sådant som inte naturen kan bryta ned byggs på hög och riskerar att rubba den naturliga floran. Dessutom ogillar jag tanken på om dricksvattnet skulle bli sött *spy*

Aspartam är trots allt bara en dipeptid och bryts ned i kroppen till två aminosyror.