handdator

Visa fullständig version : Konstant trött?


Koloftw
2007-11-21, 13:42
Ja, det är jag ...

Något tips på vad man kan göra åt det, kanske?

Vikt 74kg
Längd 182 cm
Äter Snart 3500 kcal/dag
Tränar 5 gånger i veckan, men har blivit mindre nu då jag helt enkelt inte orkar. Bulkat sen i sommras/tidiga höstas. Går inte bra.

Jag kör enligt IF ifall det spelar någon roll, men det gör det inte för jag testade för någon vecka sen att käka frukost ett tag, jag var lika trött hela dygnet ändå.

Allt jag äter är i princip ägg, minimjölk, havregryn, grahamsmjöl, grötris, naturell lättyoghurt och cornflakes. Är lakto-ovo-(marin ;)-vegetarian, dvs. äter allt utom kött och fågel. Tror inte jag får någon vitaminbrist direkt, då ägg/mjölk är väldigt vitaminrikt. Ungefär 175g protein/dag, 30g fett och resten kolhydrat (500g+).

Angående sömnen så får jag alldelles för lite, ifall det spelar roll, men jag kan inte sova längre då jag måste sova mer än 12h för att vara helt utvilad (igår gick jag och la mig runt tio, försov mig till nio då jag fick kämpa mig upp ur sängen).


Tips på vad det kan vara?

Tacksam för svar :)

regus
2007-11-21, 13:52
Övertränad kanske? Hur går det i gymmet, minskar i styrka eller liknande?

Varför äter du bara 30 gram fett? Det är nästan ingenting

Koloftw
2007-11-21, 13:53
Jag ökar i styrka hela tiden, från pass till pass.

Alltså ibland får jag i mig 5g fett per dag (om jag käkar risgrynsgröt) och ibland 55g, så medelvärdet 30 kanske. Blivit så bara.

Kan för lite fett göra någon trött?

regus
2007-11-21, 13:56
Jag ökar i styrka hela tiden, från pass till pass.

Alltså ibland får jag i mig 5g fett per dag (om jag käkar risgrynsgröt) och ibland 55g, så medelvärdet 30 kanske. Blivit så bara.

Kan för lite fett göra någon trött?

Du måste nog räkna fel på fettintaget? 5 gram är väl nästan praktiskt taget omöjligt att komma ner till.
Vet inte om det kan göra dig trött, men ohälsosamt är det.

karl_alfredo
2007-11-21, 13:56
För lite fett är väl aldrig bra? Järnbrist?

Koloftw
2007-11-21, 13:58
För lite fett är väl aldrig bra? Järnbrist?
Hmm trodde det först. Men sen kom jag på att mjöl alltid är järnberikat, eller har jag fel? :confused:


Du måste nog räkna fel på fettintaget? 5 gram är väl nästan praktiskt taget omöjligt att komma ner till.
Vet inte om det kan göra dig trött, men ohälsosamt är det.

Det är inte jag som räknar, det orkar jag inte. Cal-counter gör det. 5g kanske var en överdrift, men minimjölk, grötris, cornflakes och lättyoghurt innehåller inte mycket fett, oavsett hur mycket man äter.

regus
2007-11-21, 13:59
Hmm trodde det först. Men sen kom jag på att mjöl alltid är järnberikat, eller har jag fel? :confused:
.

Tror inte allt mjöl är järnberikat.

dessbee
2007-11-21, 14:24
Ja, det är jag ...

Något tips på vad man kan göra åt det, kanske?

Vikt 74kg
Längd 182 cm
Äter Snart 3500 kcal/dag
Tränar 5 gånger i veckan, men har blivit mindre nu då jag helt enkelt inte orkar. Bulkat sen i sommras/tidiga höstas. Går inte bra.

Jag kör enligt IF ifall det spelar någon roll, men det gör det inte för jag testade för någon vecka sen att käka frukost ett tag, jag var lika trött hela dygnet ändå.

Allt jag äter är i princip ägg, minimjölk, havregryn, grahamsmjöl, grötris, naturell lättyoghurt och cornflakes. Är lakto-ovo-(marin ;)-vegetarian, dvs. äter allt utom kött och fågel. Tror inte jag får någon vitaminbrist direkt, då ägg/mjölk är väldigt vitaminrikt. Ungefär 175g protein/dag, 30g fett och resten kolhydrat (500g+).

Angående sömnen så får jag alldelles för lite, ifall det spelar roll, men jag kan inte sova längre då jag måste sova mer än 12h för att vara helt utvilad (igår gick jag och la mig runt tio, försov mig till nio då jag fick kämpa mig upp ur sängen).


Tips på vad det kan vara?

Tacksam för svar :)

Du kan ha kaliumbrist, vilket kan ge sömnproblem och trötthet.
Kaliumbrist förvärras även av ett högt saltintag.

Eddie Vedder
2007-11-21, 15:16
Hmm trodde det först. Men sen kom jag på att mjöl alltid är järnberikat, eller har jag fel? :confused:

Ja du har fel. 1995 upphörde all järnberikning av mjöl i Sverige.

Det är inte jag som räknar, det orkar jag inte. Cal-counter gör det. 5g kanske var en överdrift, men minimjölk, grötris, cornflakes och lättyoghurt innehåller inte mycket fett, oavsett hur mycket man äter.

Om du oroar dig får du ju helt enkelt lägga om.

Och sen när har du blivit lakto-ovo vegetarian helt plötsligt? Du byter ju kostupplägg från dag till dag verkar det som.

Koloftw
2007-11-21, 15:55
Ja du har fel. 1995 upphörde all järnberikning av mjöl i Sverige.



Om du oroar dig får du ju helt enkelt lägga om.

Och sen när har du blivit lakto-ovo vegetarian helt plötsligt? Du byter ju kostupplägg från dag till dag verkar det som.
Oah, dang *mini*

Sen nyligen. Varför äta djur när det finns andra lika bra källor?


Du kan ha kaliumbrist, vilket kan ge sömnproblem och trötthet.
Kaliumbrist förvärras även av ett högt saltintag.

Tack! Tips på kaliumkällor?

Eddie Vedder
2007-11-21, 15:59
Sen nyligen. Varför äta djur när det finns andra lika bra källor?

Jag håller med, äter ju exakt samma livsmedel själv. Blev bara lite ställt att du återigen ändrat kosten. Svårt att hänga med i svängarna.;)


Tack! Tips på kaliumkällor?

Banan är en ypperlig kaliumkälla, även rotfrukter är ofta rikt på kalium.:)

Dav0d
2007-11-21, 16:12
Trötthet är tecken på många olika sjudomar och likaså näringsbrist. Allt från för lite järn till körtelfeber o.s.v. Kan alltid dra till vårdcentralen och göra en hälsokoll för bara 140 kr :) (Be dem ta tiotals tester samtidigt, fullt möjligt om du lyckas charma läkaren.:))

Koloftw
2007-11-21, 16:17
Trötthet är tecken på många olika sjudomar och likaså näringsbrist. Allt från för lite järn till körtelfeber o.s.v. Kan alltid dra till vårdcentralen och göra en hälsokoll för bara 140 kr (Be dem ta tiotals tester samtidigt, fullt möjligt om du lyckas charma läkaren.)
Hmm, kanske det :smokin:, har funderat på det själv. Men rädd för att de ska gnälla på att jag ska äta frukost och blablabla. Körtelfeber är det knappast, har aldrig ätit såhär mycket i hela mitt liv utan att gå upp i vikt, fast iofs. så växer jag som aldrig förr också *flex*



Jag håller med, äter ju exakt samma livsmedel själv. Blev bara lite ställt att du återigen ändrat kosten. Svårt att hänga med i svängarna.;)




Banan är en ypperlig kaliumkälla, även rotfrukter är ofta rikt på kalium.:)
Japp, här går det undan :hbang:

Tack för tipset, får nog tänka till lite nu.

Junior
2007-11-21, 16:19
Du tränar 5 gånger i veckan och sover, enligt dig själv, för lite, äter inga grönsaker eller frukter (om jag tolkade dig rätt) och undrar varför du är trött?

Har du testat med en vilovecka?
Blev det bättre eller sämre?

Går du upp eller ned i vikt?
Testat att äta mer?

Hur lite sover du, har du testat att sova mer?

Har du testat att äta annorlunda (mer grönsaker, mera fett t.ex.)?

Tränar du kondition?
Om inte, har du funderat på att lägga in ett par pass i veckan med kondition?

Martin.Svensson
2007-11-21, 16:48
Skulle nog ändå tippa på att det är vitamin brist, alla vitaminer finns inte utan grönsaker o frukt.

flesh
2007-11-21, 17:53
Hur gammal är du? Är du fortfarande i puberteten? Kanske kan bero på fluktuationer i hormonnivåerna.

Eddie Vedder
2007-11-21, 18:18
Hur är det med alla dina andra problem då?

Du har ju skrivit redan att du inte klarar att gå upp i vikt samt att du har problem med att du fryser som en hund om dagarna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102344

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102201

Verkar knappast som att du prioriterar din hälsa särskilt mycket trots att du är så mån om att ta reda på vad som är bra att äta och att lära dig om hur kroppen fungerar.
Jag ska inte predika eftersom du aldrig är intresserad av att ta till dig det folk säger i vilket fall, men inte verkar allt stå rätt till iaf.:(

Koloftw
2007-11-22, 09:13
Du tränar 5 gånger i veckan och sover, enligt dig själv, för lite, äter inga grönsaker eller frukter (om jag tolkade dig rätt) och undrar varför du är tröt Rätt, jag äter inte mycket frukt eller grönt. Får testa att lägga om kosten som du sa (mer fett ex.)

Skulle nog ändå tippa på att det är vitamin brist, alla vitaminer finns inte utan grönsaker o frukt.
Hmm, tack.


Hur är det med alla dina andra problem då?

Du har ju skrivit redan att du inte klarar att gå upp i vikt samt att du har problem med att du fryser som en hund om dagarna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102344

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102201

Verkar knappast som att du prioriterar din hälsa särskilt mycket trots att du är så mån om att ta reda på vad som är bra att äta och att lära dig om hur kroppen fungerar. Har ordnat de där båda.

Inte? *På det jag tog bort ur citatet.*


Jag ska inte predika eftersom du aldrig är intresserad av att ta till dig det folk säger i vilket fall, men inte verkar allt stå rätt till iaf.:(

King Grub
2007-11-22, 09:19
Gå till doktorn och ta några prover, om du är orolig.

King Grub
2007-11-22, 09:30
Du är väl fortfarande i tidiga tonåren? Då pågår stora förändringar i kroppen, och det måste inte vara något fel när man känner sig trött. Tvärtom är det nog rätt vanligt i tonåren att känna sig trött i princip konstant, kunna sova bort halva dygnet, och vara lika trött när man vaknar. Men känner du att något inte står rätt till, skall du naturligtvis försöka ta reda på vad det är.

Eddie Vedder
2007-11-22, 10:28
Inte?

Nej inte när det gäller dom här trådarna där du berättar om hur dåligt du mår. Att du sen kan kasta om dina matvanor från dag till dag p.g.a. ett abstract du läst är ju en helt annan sak.

Men ju mer du är villig att ändra för att att försöka må bättre så är det ju bara positivt, t.ex. att iaf prova att avbryta självsvälten (eller fastan om du så vill) under någon vecka och äta lite god skolmat t.ex.

Morty
2007-11-22, 10:38
Sådär mådde jag också för typ 2 år sedan. 15 år, tränade tennis en gång i veckan, om jag orkade...
Nu har jag fett bra med energi, jag äter mycket nyttigare och framförallt mycket mer. Träning 6 gånger i veckan gör bara gott också :) Scouter på vissa helger är också nice.

Paltkoma
2007-11-22, 11:16
Om du är tonåring behöver du egentligen 10h sömn per natt - mer än innan tonåren!!! Vissa behöver ännu mer.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=2428

Koloftw
2007-11-23, 17:39
Om du är tonåring behöver du egentligen 10h sömn per natt - mer än innan tonåren!!! Vissa behöver ännu mer.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=2428
Japp, antagligen ^^,.

Nej inte när det gäller dom här trådarna där du berättar om hur dåligt du mår. Att du sen kan kasta om dina matvanor från dag till dag p.g.a. ett abstract du läst är ju en helt annan sak.

Men ju mer du är villig att ändra för att att försöka må bättre så är det ju bara positivt, t.ex. att iaf prova att avbryta självsvälten (eller fastan om du så vill) under någon vecka och äta lite god skolmat t.ex. Jag tycker att du överdriver det ganska negativt. Och jag tar visst till mig vad folk säger, har börjat käka c vitamin nu när folk sa att det var vitaminbrist möjligen, vad du har fått att jag ignorerar allt ifrån vet jag inte. Och abstrakten jag läser rättar jag mig inte efter, alls.

Du är väl fortfarande i tidiga tonåren? Då pågår stora förändringar i kroppen, och det måste inte vara något fel när man känner sig trött. Tvärtom är det nog rätt vanligt i tonåren att känna sig trött i princip konstant, kunna sova bort halva dygnet, och vara lika trött när man vaknar. Men känner du att något inte står rätt till, skall du naturligtvis försöka ta reda på vad det är.
Nja, sena, 15-16 år, fyller 16 tidigt nästa år.

Halva dygnet, tjaa, får jag sova 12h på en skoldag så kommer jag knappt upp, på helger blir det vansinnigt längre, så det stämmer nog :D

Sparrisen
2007-11-23, 18:02
Extrem trötthet kan bero på dåligt upptag av B-vitamin. En vän till mig sov 16 h om dygnet utan att bli utvilad. Tillslut fann man att hans upptag av B-vitamin var extremt dåligt. Nu får han injektion en gång i månaden och mår prima.

Chrillee
2007-11-24, 03:56
Extrem trötthet kan bero på dåligt upptag av B-vitamin. En vän till mig sov 16 h om dygnet utan att bli utvilad. Tillslut fann man att hans upptag av B-vitamin var extremt dåligt. Nu får han injektion en gång i månaden och mår prima.

Haha 16h?! Var hans yrke/studie att slaga eller? =)

Jag är också trött och orklös väldigt ofta, vet inte om jag saknar nåt kanske.
Är nyligen 20 år fyllda, så borde inte ha med puberten att göra precis...

Tänkte att det hade med min lisvstil att göra, mycket och för hårt krökande, skräpmat, onyttigheter rent allmänt.

Så har ditchat skräpmat/begränsat snaskintag/ingen läsk alls/ingen alkohol och tränar varje dag, antinge simning, löpning eller styrketräning.

Men ingen skillnad, så måste nog knalla till doktorn och se vad fan det kan vara.
Käkar det mesta, det ända är att jag bara dricker mjölk till kaffet och inte äter nån ost, men det täcker nog 'Lättat'.

Vore trist att gå och ta nån spruta varje månad i alla fall.

jojjep91
2007-11-24, 10:22
Skulle nog ändå tippa på att det är vitamin brist, alla vitaminer finns inte utan grönsaker o frukt.

*gah!*

kanske därför jag kännt mej trött på sistonde, pga vitamin brist.

Har nu börjat äta mycket grönsaker igen + vitamintillskott så känner mig ganska pigg om ja tänker efter.

Sparrisen
2007-11-24, 10:52
Haha 16h?! Var hans yrke/studie att slaga eller? =)



Nu var han sjukligt trött. Orkade inte med något alls. När han väl var vaken så kändes det som om han hade vart vaken i över 24 h..

Fredrik_S
2007-11-25, 08:53
testade för någon vecka sen att käka frukost ett tag, jag var lika trött hela dygnet ändå.

(igår gick jag och la mig runt tio, försov mig till nio då jag fick kämpa mig upp ur sängen).



Tycker du verkar lite otålig innan du ser resultat. Jag skulle råda någon som vill testa något nytt att känna efter i två veckor innan man bestämmer sig för att nånting inte fungerar.

Alltså äta frukost i två veckor i sträck innan man säger att man blir lika trött ändå. Eller äta frukt och grönt i två veckor.

Det samma med sömnen. Man kan inte bara sova länge en dag och säga att man är lika trött ändå som när man sover för lite. Man måste lyckas sova tillräckligt länge under många nätter irad för att kunna avgöra om det hjälper eller inte.