handdator

Visa fullständig version : hets/över/tröstätning ----> höja serotoninhalten?


svartellervitt
2007-11-21, 13:23
efter en släng av anorexi har jag nu problem med att jag förlorar kontrollen när jag äter (med kompensation genom att träna----> en form av bulimi). jag har läst på många ställen att hetsätning kan ha att göra med en låg serotoninhalt som höjs när man äter och att det därmed är möjligt att utveckla ett beroende genom samma princip som andra beroenden.

hur mkt vet man inom det här? vad har man kommit fram till?

om bulimi/hetsätning nu beror på det (mkt pga av tankar också, självklart, men om det nu är en stor bidragande faktor), kan man återställa balansen i hjärnan på något sätt? eller måste man ta till tabletter (antidepressiva)? jag åt det förut och det hjälpte definitivt, men om det skulle kunna lösa sig utan, är ju det ett bättre alternativ.

hm... eller är jag bara överanalyserande?

Sverker
2007-11-21, 13:30
Det är nog bäst med en kontakt med Ätstörningsernheten.

Jag skulle inte ta dina frågor som ett medicinskt problem där en tablett löser allt.
Ta kontakt där du fick hjälp tidigare.

svartellervitt
2007-11-21, 13:47
Det är nog bäst med en kontakt med Ätstörningsernheten.

Jag skulle inte ta dina frågor som ett medicinskt problem där en tablett löser allt.
Ta kontakt där du fick hjälp tidigare.

det är bara det att jag inte kan få någon hjälp. det enda sjukhuset med såna resurser ligger 45 minuter bort och har ett uruselt tillvägagångssätt som bara gör allt värre. förra gången gav dom mig tabletter och trodde att allt skulle bli bra då... jag fick i pricip hjälpa mig själv helt och hållet...

Xerxex
2007-11-21, 13:49
Kolhydratsrik mat höjer seratoninnivån i hjärnan under en kortare period.
Det är just det som gör att man kan känna sig lite bättre när man tröstäter. Dock löser det inga problem och leder till ett ohälsosamt ätbeteende i längden.

SSRI ser till att återupptaget av seratonin ändras och gör att balansen i hjärnan kan återupphållas på en högre nivå under en längre tid.

svartellervitt
2007-11-21, 14:01
"SSRI ser till att återupptaget av seratonin ändras och gör att balansen i hjärnan kan återupphållas på en högre nivå under en längre tid."
vad händer när man slutar med det då? går det tillbaka till den låga nivån eller hålls nivån kvar på den högre?

Cerberus
2007-11-21, 19:11
"SSRI ser till att återupptaget av seratonin ändras och gör att balansen i hjärnan kan återupphållas på en högre nivå under en längre tid."
vad händer när man slutar med det då? går det tillbaka till den låga nivån eller hålls nivån kvar på den högre?

jag har prövat att varva ner och sluta, var så stolt över mig....men efter ett par månader insåg jag hur sjukt dåligt jag mådde generellt(deprimerad) så jag var tvungen att börja igen då det höjer min livskvalité så mycket.

tror nog inte att den höga nivån är kvar för dom flesta...inga belägg för det dock.

Paltkoma
2007-11-22, 11:24
efter en släng av anorexi har jag nu problem med att jag förlorar kontrollen när jag äter (med kompensation genom att träna----> en form av bulimi). jag har läst på många ställen att hetsätning kan ha att göra med en låg serotoninhalt som höjs när man äter och att det därmed är möjligt att utveckla ett beroende genom samma princip som andra beroenden.

hur mkt vet man inom det här? vad har man kommit fram till?

om bulimi/hetsätning nu beror på det (mkt pga av tankar också, självklart, men om det nu är en stor bidragande faktor), kan man återställa balansen i hjärnan på något sätt? eller måste man ta till tabletter (antidepressiva)? jag åt det förut och det hjälpte definitivt, men om det skulle kunna lösa sig utan, är ju det ett bättre alternativ.

hm... eller är jag bara överanalyserande?


Håller med föregående talare om att riktig experthjälp är bättre än näthjälp.

Dock kan det vara bra för dig att veta att mat med mycket kolydrater och fett och väldigt lite protein och fibrer får kroppens aptitreglering att balla ur lättare än mat som innehåller protein och fibrer. Du kanske spontant dras till lättsmält kost, eftersom den ger tillfälliga hormoniella belöningskickar, men du kan ju alltid pröva om du får mindre impulser att äta för mycket med ett modifierat kostupplägg.

Tolkia
2007-11-22, 11:40
Jag tror att det är kontraproduktivt att försöka självmedicinera ätstörningar och ätstörningsrelaterad ångest med olika specialmatsedlar. Ett av problemen när man har ätstörningar är ju just att man har en skruvad och extremt rigid uppfattning om vilken mat som det är "tillåtet" och "bra" att äta, och vilken mat som är "dålig" och absolut förbjuden. Den förra kategorin är som regel bra mycket mindre än den senare. Att då börja experimentera med ÄNNU mer restriktioner framstår för mig snarare som ett försök att lindra sin ångest genom att ge efter för den (genom att fortsätta odla sitt nojiga förhållningssätt till mat). Det är inget som kommer att göra en frisk.

Jag skulle säga att det man behöver göra för att kunna sluta hetsäta är att börja ÄTA; sluta trixa och fixa, ständigt "banta i tanken", skära ned på ditten och datten osv. VANLIG MAT som innehåller BÅDE kolhydrater, proteiner och fett i tillräcklig mängd är en metod som fungerat väldigt effektivt för väldigt många. Mat med olika kemiskt innehåll kan påverka frisättningen av transmittorsubstanser på lite olika sätt, men vill man uppnå NORMAL frisättning och landa på den balans som råder i en frisk kropp är det att äta normalt som gäller. Att börja äta det ena eller det andra speciallivsmedlet för att få kroppen att producera mer serotonin, adrenalin, testosteron or whatever när utgångsläget är ett sjukdomstillstånd är lite som att rekommendera en total nybörjare i gymmet att hänga upp och ned i cablecrossen för att isolera kroppens minsta muskel. Att pissa i oceanen för att höja vattennivån. Kroppen är extremt bra på att reglera produktionen av olika ämnen för att uppnå balans/homeostas alldeles själv om man bara ger den en sportslig chans.

En sak med detta att börja äta vanlig mat i lagom mängd på regelbundna tider när man har ätstörningar är dock att det som regel är svårt, ger den som skall göra det massor med ångest (eftersom man måste göra det man absolut inte vill) samtidigt som det sätt personen dittills använt för att hantera ångest (att trixa med maten) tas ifrån vederbörande. Det är därför av förklarliga skäl inte det som lockar en person med ätstörningar mest heller.

Experthjälp är en god sak (det finns ju dock andra alternativ än ätstörningsenhet som åtminstone kan hjälpa en en bit på vägen, t.ex. kurator/dietist på vårdcentral, psykolog, BUP/psykiatrisk avdelning osv.)

Edit: Ang. SSRI finns det flera olika preparat som fungerar på olika sätt, och de förskriv för olika typer av problem. Det är därför svårt att uttala sig om exakt hur det kommer att bli för en viss person när man börjar/slutar med SSRI, särskilt när man inte har hela bilden.

Xerxex
2007-11-22, 13:10
Nivåerna höjs bara temporärt. Det är den aktiva substansen i medicinen som gör just att återupptaget ändras och att man kan "tillgodose" hjärnan med mer seratonin. Har du problem med kroniskt låga nivåer kan du aldrig sluta ta medicinen eller nått annat som höjer värdena.

Men som sagt, man ska aldrig självmedicinera.