handdator

Visa fullständig version : svårsmält/lättsmält mat


svartellervitt
2007-11-21, 13:15
jag har haft problem med magen under ett antal år och har upptäckt att jag nog äter för svårsmält mat alldeles för ofta. nu undrar jag vad det är som gör en måltid/matvara svår- vs. lättsmält? och vad ska man äta om jag nu vill äta mer lättsmält mat?

Sverker
2007-11-21, 13:33
Hög fetthalt, stor mängd bindväv, stor andel kostfibrer eller osmältbara proteiner.



Jag skulle försöka med vanlig välling.

svartellervitt
2007-11-21, 13:45
stor mängd bindväv....eller osmältbara proteiner.





har du några exempel på vad som innehåller sånt =)

Koloftw
2007-11-21, 13:48
Lättsmält mat är väl sådant som kroppen snabbt bryter ner?

Spröda flingor
Flytande föda
Osv.

Sverker
2007-11-21, 13:50
Kött som högrev eller blandningar som pölsa. Då får du en del bindväv med.

Alla möjliga vegetabilier, ex bönor, innehåller trypsininhibitorer som sätter käppar i hjulet för magen enzymer.




Sedan har vi ämnen som retar och startar tarmens immunförsvar. Där är gluten mest kännt.


Av någon anledning tog jag upp det som var mer svårsmält ?

svartellervitt
2007-11-21, 13:59
"Av någon anledning tog jag upp det som var mer svårsmält ?"
äh, det motsatta är ju lättsmält =inte så svårt att lista ut själv ;)

"Kött som högrev eller blandningar som pölsa. Då får du en del bindväv med."

herregud jag är lite trött idag. nu när du säger det så vet jag ju vad bindväv är:Virro

svartellervitt
2007-11-21, 14:03
men om man börjar äta mer lättsmält mat, borde inte magen bli sämre och sämre på att smälta maten då (inte bilda lika mkt enzymer osv) att jag kanske aldrig mer då kan äta lite svårare saker utan att få problem? eller ska man äta lättsmält och försöka öka mängden svårsmält mat allt eftersom så att kroppen anpassar sig, gör den det?

Sverker
2007-11-21, 15:15
Jag gissar, GISSAR, att du tidigare inte ätit tillräckligt. Du bör fylla på reserverna och få igång magen och tarmarna. Lättsmält mat ger kroppen möjlighet att komma ikapp.

En frisk kropp frisätter alltid ett överskott av enzymer, galla etc för att garanterat ta upp mesta möjliga av näringen i maten. Kroppen blir inte slö och tar lättvindigt på matsmältningen bara för att den är lättsmält.

svartellervitt
2007-11-21, 16:31
"Jag gissar, GISSAR, att du tidigare inte ätit tillräckligt"
om du menar när det hela med magproblemen började så åt jag definitivt tillräkligt. men magproblemen är anledning till att jag fick anorexia och då åt jag självklart för lite. jag hade problem med magen innan matproblemen.

"Kroppen blir inte slö och tar lättvindigt på matsmältningen bara för att den är lättsmält"
aha, ok