handdator

Visa fullständig version : Dips med vikt - jämförelse bänk


Forest
2002-05-06, 12:15
Dips är ju bra bröstträning och somliga påstår att det kan ersätta bännkpress eller hantelpress.

Jag tycker det är en skön övning som ger fin punp i både bröst och triceps. Men för mig är det nog triceps som begränsar sista repetitionen.

Jag tycker man är lustigt stark i dips. Sist klarade jag 8 reps med 30 kg extra vikt. Jag väger ungefär 90 så det är ändå 120 kg som man hanterar. det klarar jag inte ens i knäböj och inte i närheten med bänkpress.

mangs
2002-05-06, 12:37
Kanske inte så lustigt ändå. Om man jämför följande 5 pressövningar så är de ganska lika med undantag av riktningen man pressar. Styrkan ökar oxå beroende på vinkeln man pressar med.

Militärpress
Uppåtlutande bänkpress
Bänkpress
Nedåtlutande bänkpress
Dips

Desto större vinkel man håller armarna från "hängande läge" längs med kroppen desto mindre styrka.
Exempel. Man är svagare i uppåtlutande bänkpress(30grader) =90+30=120 grader jämfört med vanlig bänk =90 grader. Har lite svårt att förklara just nu men jag tror ni fattar....
:)

Forest
2002-05-06, 12:57
Bra analys mangs!

Svagast vid 180 grader, starkast vid ca. 20 grader. Sedan blir man svagare igen ned mot 0 grader eftersom man kopplar ur bröstet.

matha181
2002-05-06, 14:33
Och där har ni ytterligare en anledning till varför man som styrkelyftare går upp i brygga (mellan rumpa och axlar) när man bänkar...

-xR-
2002-05-06, 14:38
"Jag tycker man är lustigt stark i dips. Sist klarade jag 8 reps med 30 kg extra vikt. Jag väger ungefär 90 så det är ändå 120 kg som man hanterar. det klarar jag inte ens i knäböj och inte i närheten med bänkpress."

Hmm, så du menar att du inte klarar böja 30kg? :)... då får ju inte räkna med din egen vikt i bara en övning :)

Forest
2002-05-06, 18:49
OK OK, såklart :o :o

Vänta tills jag tar 100 kg extra i dips :D

Ursprungligen skickat av -xR-:
<STRONG>"
Hmm, så du menar att du inte klarar böja 30kg? :)... då får ju inte räkna med din egen vikt i bara en övning :)</STRONG>

PK
2002-05-06, 19:16
ett tips: kör inte dips det är en riktig skitövning!!!! :mad:

-xR-
2002-05-06, 19:23
Känns en övning bra och den tar så är det bara att köra på tycker jag.

matha181
2002-05-06, 21:20
dips är en underbart bra övning, under förutsättning att du inte får problem med axlar elller armbågar av den. En klar favorit på schemat!

robertk
2002-05-07, 10:33
Kan bara hålla med ovanstående.. dips är en fantastiskt bra övning! Maken till träningsvärk i bröst har jag då aldrig upplevt med någon annan övning :). Om nu det är ett mått på en bra övning.

/r

mbman
2002-05-07, 11:29
Det konstiga med dips för mig är att jag oftast tycker de första repsen är superlätta, men helt plötsligt fastnar jag och kommer inte upp, trots att de innan kännts jättelätta. Skummt är det!

s@ndberg
2002-05-07, 11:54
På sista tiden har jag börjat lägga en hantel stående på golvet och sedan låsa den med fötterna. På första reppet glider den sen på sin plats mellan underbenen. Ser mycket ballare ut att trixa upp 35-kgs hantel utan hjälp än köra med bälte kedja och kakor...

:-)

matha181
2002-05-07, 12:22
men det kan kanske bli lite bökigt om man kör med 55-60 kg extra... :rolleyes:

PK
2002-05-07, 14:19
som mattias säger, under förutsättning att man inte gör sig illa. kör man med tunga vikter får man mycket lätt ont i axlarna. jag känner de som fått sluta träna ett halvår p g a den övningen

kör högrepsträning utan vikt om nåt :eek:

Danne
2002-05-07, 14:25
Tungt är ju relativt..... ;)

Stile
2002-05-07, 14:47
Dips är en kanonövning både för triceps och bröst. Ett tips för er som använder vikter i bälte är att hänga vikterna bakom ryggen (vrid bältet) när ni kör triceps. Då blir det lättare att hålla kroppen rak. Vid bröst träning så häng vikterna fram och få lutning framåt på kroppen.

PK
2002-05-07, 17:41
skaderiskel är störst för de som tränat länge och är stark i musklerna som används i dips utan att vara stark i yttrläget. belastningen på axelleden är extrem i bottenläget, extrem. själv får jag skit ont i axlarna(jag lider dock av överrörlighet i axlarna). :eek:

matha181
2002-05-07, 20:37
själv har jag aldrig haft några problem med dips (å andra sidan är jag definitivt inte överrörlig i axlarna... på tok för stel snarare) och brukar alltid inleda tricepspasset med tunga dips (för mig innebär det 50-60 kg extra).
Däremot känner jag en drös människor som har problem med axlarna i dips. Märker man att det inte funkar så är det ju bara att undvika övningen. Annars är det bara att mangla på. Precis som alla andra övningar.

Tahvo
2002-05-10, 20:00
Dips och press bakom nacken är två övningar som går bra i unga år men som ger problem senare i livet. Jag kunde köra dips med 3x75kgx3 och idag inga alls. Press bakom nacken är bra så länge man inte tar ner stången enda ner, utan stannar vid öronhöjd.

Styrkemässigt har inte dips någon större funktion, triceps styrkan kan man träna upp på mindre slitsamt sätt.

Arne Persson
2002-05-10, 20:14
Jag tycker att det är ett stort misstag att köra övningar som tex dips och press bak nacke i förkortade rörelsebanor. Smidigheten blir starkt begränsad och skadorna kommer som ett brev på posten. Musklerna blir dessutom sårbara i ytterlägena. Det är bättre att inse att man måste sänka vikten lite grann och på ända ned i såväl dipsen som pressen. Jag har i alla fall inte märkt någon som helst rörlighetsnedsättning trots att man är en bit över 40 år. Inte styrkemässigt för den delen heller, snarare tvärt om.