handdator

Visa fullständig version : Muskeluppbyggnad relaterat med återhämtningstiden


Pompere
2007-11-20, 23:27
Hej kära kolozzeum folk!
Jag har haft en funderare i bakre huvudet den senaste tiden ang muskeluppbyggnaden efter sitt styrketränings-pass.
Jag är relativt ny inom styrketräning så va snäll mot mig :em:


48timmar måste man vila efter varje styrke-pass har jag hört för att vara säker att man har vilat klart musklerna och är redo för nästa pass. Men har också hört att magmusklerna har bara 24timmars återhämtningstid. Sant?

Byggs musklerna BARA under återhämtningstiden?
Vad händer efter återhämtningstiden om man fortsätter att äta som en idiot, lägger det på sig fett bara på den muskelgruppen som man inte har tränat sen 48timmar tillbaka?

Mitt schema på gymmet ser för tillfället ut såhär;
Tisdag - Bröst, Axlar, Triceps och Rotatorcuffar
Torsdag - Rygg och Biceps samt underarmar
Söndag - Ben och Mage
(hela kroppen under 1 vecka)


Skulle jag kunna avsluta varje pass med ett par magövningar för att försäkra mig om att det inte kmr att lägga på sig nåt fett på magen...?

Hoppas jag har varit någorlunda tydlig med inlägget, annars får ni ursäkta mig.
Har kollat runt lite på forumet men har inte hittat en liknande tråd. Men förlåt om det redan fanns en liknande tråd som denna, my bad.
Tack på förhand!

Frillan
2007-11-20, 23:48
Finns ingen EXAKT återhämtningstid för musklerna. Jag kör varje grupp en gång i veckan för att försäkra mig om att dom är fullt utvilade.

Vet inte om det spelar någon roll beroende på sitt repetitionsantal...kör på 5 reps just nu vilket förmodligen sliter mer..

Pompere
2007-11-21, 00:30
Finns ingen EXAKT återhämtningstid för musklerna. Jag kör varje grupp en gång i veckan för att försäkra mig om att dom är fullt utvilade.

Vet inte om det spelar någon roll beroende på sitt repetitionsantal...kör på 5 reps just nu vilket förmodligen sliter mer..


Ja, men det är väl UNGEFÄR 48timmar.. eller?

Som sagt, vill ha svar på frågan ang om muskeluppbyggnaden bara pågår under återhämtningstiden? eller pågår den också efter återhämtningstiden?

Tack :)

C.E.J.
2007-11-21, 00:54
Ja, men det är väl UNGEFÄR 48timmar.. eller?

Som sagt, vill ha svar på frågan ang om muskeluppbyggnaden bara pågår under återhämtningstiden? eller pågår den också efter återhämtningstiden?

Tack :)

Det kan ta månader innan hypertrofin sätter igång.

King Grub
2007-11-21, 05:22
Basproteinsyntesen pågår ständigt. 60-90 minuter efter styrketräning händer ingenting, men sedan stimuleras den. Den är som störst 12-24 timmar efter avslutat pass, för att sedan gradvis åter falla tillbaka till basnivåer efter runt 48 h efter passet.

Sverker
2007-11-21, 06:32
Behöver inte betyda att du kan dunka på med mer träning efter 48 timmar. Du har ett nervsystem som skickar signaler fram och tillbaka till musklerna. Även det systemet behöver vila.

Endura
2007-11-21, 09:15
Skulle jag kunna avsluta varje pass med ett par magövningar för att försäkra mig om att det inte kmr att lägga på sig nåt fett på magen...?


Två helt olika saker, lägger sig fett på magen är det för att du äter mer än du förbränner, vilket ju borde vara din mening iom att du vill bygga - eller?

Fler magövningar gör dig bara (förhoppningsvis) starkare i magmuskulaturen...

Pompere
2007-11-21, 12:00
Ja, jag vill bygga men jag helst inte få en väldans mycket fett (Fast jag vet att fett tillkommer automatiskt om man vill bygga).

Så det gör ingen skillnad om jag gör 2-3 magövningar efter varje styrkepass? Förutom att jag kanske får en starkare magmuskulatur (magmuskulatur = inte synligt?)
Alltså det jag menar är att jag vill försöka inte få så mycket fett runt magen och därmed göra några magövningar efter varje styrkepass, men det skulle inte ha någon ge mig någon effekt (synlig effekt) eller?

Hoppas jag var någorlunda tydlig.

King Grub
2007-11-21, 12:25
Magträning stärker muskulaturen, men får inte väck fettet som täcker dom. För det krävs kaloriunderskott. Då kommer kroppsfettet att användas som energi, inklusive kroppsfettet på magen. Tyvärr kan du inte styra fettförbränningen så den verkar som mest där du vill, utan det kommer att ske över hela kroppen, mer eller mindre på olika ställer främst beroende på gener.

Pompere
2007-11-21, 13:01
Okej, I see..

Så, byggs muskulaturen BARA under återhämtningstiden? Vad händer efter återhämtningstiden på musklerna? Byggs det fortfarande lite..?

King Grub
2007-11-21, 13:13
Proteinsyntesen (nybildningen av muskelprotein) pågår alltid, 24/7, hela ditt liv. Styrketräning uppreglerar den nybildningen så den hamnar över basnivåer ett par dygn efter passet. Utan styrketräningens påverkan, fortgår proteinsyntesen i alla fall, men då är proteinnedbrytningen ungefär lika stor som uppbyggnaden, och muskelvolymen förblir då oförändrad. Det krävs belastande arbete för att nybildningen av muskelprotein skall bli större än nedbrytningen (båda sakerna pågår samtidigt, hela tiden).

Pompere
2007-11-21, 21:59
Jaha, då förstår jag nog.

Då fortsätter jag med mitt vanliga schema tills vidare alltså :)

Tack