handdator

Visa fullständig version : Berätta om din skidsemester!


PowPow
2007-11-20, 22:09
Sitter och får abstinens och vill ta del av bilder från era erfarenheter från olika skid/snowboard-semestrar. Hur var åkningen? Hur var afterskin? Det spelar ingen roll om du så är nyss hemkommen eller om det handlar om en resa för 12 år sedan. Tankar och förväntningar kring kommande resor kan man ju också skriva om, om man nu har några sådana.

Bilder av alla dess slag är ju såklart väldigt välkomna! Videoklipp likaså.

Tanken är att man ska kunna få upp ögonen för nya resmål. Och förhoppningsvis få se några trevliga bilder :)

Kurash
2007-11-20, 22:20
http://www27.brinkster.com/daab/0171.jpg

Argentiere 2005. Många system att välja mellan, inget vidare party om man inte tar bussen till Chamonix.

Arnesson
2007-11-20, 22:22
Håller på att försöka dra ihop några polare för en tripp till Serre Chevalier. Det är en budgettripp fattig student som man är, klaffar bara boende så blir det av.

Nån som har varit där?

Kurash
2007-11-20, 22:28
Var i Val Thorens i mars, det är riktigt bra åkning. Bodde nära själva byn, som ligger mitt i backen, så det blev en del öl också. Mars 2008 blir det Chamonix, har provat systemen eftersom jag varit i Argentiere 2 ggr, men det blir nog mer party och mer restaurangbesök denna gången.

Goddaniel
2007-11-20, 22:37
Senast var Val Thorens vecka 9 förra året. Hade rätt dåligt väder med kass sikt så vi utforskade inte alla systemen som vi hade tänkt. Av det lilla som vi testade på var det grym skidåkning och en riktigt härlig by att röra sig i.
Lite väl mycket svenskar kanske men bra drag var det iaf :)

Så här såg det tyvärr ut i Val Thorens http://img225.imageshack.us/my.php?image=123gr1.jpg större delen av tiden.

Vecka 9 nästa år blir det dock revansch, ska dit igen :)

Einar
2007-11-20, 22:38
Håller på att försöka dra ihop några polare för en tripp till Serre Chevalier. Det är en budgettripp fattig student som man är, klaffar bara boende så blir det av.

Nån som har varit där?

Jag var där sent i Mars 2006. Riktigt bra skidort som jag varmt rekommenderar! Själv åkte jag med UCPA (all inclusive och med bergsguide som tog med oss på grym offpiste). Vi åkte på helt orörda vidder av snö... helt magiskt! Ingen människa så långt ögat kunde nå. Sen fanns det skogsåkning på en annan del av fjället för den som gillar det.

Vi hade sol varje dag. Tydligen ska de ha 300 soldagar om året. Däremot kanske det är bättre att åka dit lite tidigare än vecka 14-15 som vi valde. Det är risk att snön börjar smälta på solsidan nämligen. Men förvänta dig inte något uteliv som i Chamonix. Visserligen var det inte jättemycket folk när vi var där så det kan hända att de stängt en del pubar.

Kurash
2007-11-20, 22:39
Vi åker också med UCPA varje år, oslagbart.

Arnesson
2007-11-20, 22:42
Jag var där sent i Mars 2006. Riktigt bra skidort som jag varmt rekommenderar! Själv åkte jag med UCPA (all inclusive och med bergsguide som tog med oss på grym offpiste). Vi åkte på helt orörda vidder av snö... helt magiskt! Ingen människa så långt ögat kunde nå. Sen fanns det skogsåkning på en annan del av fjället för den som gillar det.

Vi hade sol varje dag. Tydligen ska de ha 300 soldagar om året. Däremot kanske det är bättre att åka dit lite tidigare än vecka 14-15 som vi valde. Det är risk att snön börjar smälta på solsidan nämligen. Men förvänta dig inte något uteliv som i Chamonix. Visserligen var det inte jättemycket folk när vi var där så det kan hända att de stängt en del pubar.

Det är v8 eller v9 som gäller förr oss. Låter ju riktigt trevligt, har inte läst på så mycket om stället än. Anledningen till val av ort är att en bekant ska jobba där (langley) och vi ska se om vi inte kan låna hans golv som bostad :)

Einar
2007-11-20, 22:48
Det är v8 eller v9 som gäller förr oss. Låter ju riktigt trevligt, har inte läst på så mycket om stället än. Anledningen till val av ort är att en bekant ska jobba där (langley) och vi ska se om vi inte kan låna hans golv som bostad :)

Langley är trevligt. Vi besökte deras ställe ett antal gånger. Mycket trevlig altan med livemusik och pub. :cool:

Det är dock en liten bit att gå till liften, men man får se det som extra träning.

Einar
2007-11-20, 22:50
Vi åker också med UCPA varje år, oslagbart.

Helt utomordentligt bäst! :D

PowPow
2007-11-20, 22:56
Håller på att försöka dra ihop några polare för en tripp till Serre Chevalier. Det är en budgettripp fattig student som man är, klaffar bara boende så blir det av.

Nån som har varit där?

Var där 2003 och 2006. BÅda gångerna vecka 2. Som Einar säger så går ju inte festlivet att jämföra med de större orterna, men det var ändå helt okej. Beror säkert en del på sässongen också, men afterskipubbar finns där i alla fall

Tror det är mitt absoluta favoritställe, och skogsåkningen är en av de stora anledningarna till det. Vi hittade flera skogspartier som var helt orörda trots att de låg i anslutning till pisterna. Har man inte tillgång till scooter eller hellikopter så är det ju underbart. Bara att ta liften upp och bege sig ner och hålla lite koll på åt vilket håll liften är, och sen försöka träffa den när man är nere. Det var efter min första resa dit som jag insåg att hjälm faktiskt är ganska bra. Träd är hårda :D

Några bilder från 2006:

http://farm3.static.flickr.com/2273/2051226518_9d7c7e0eba_o.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2006/2050442913_7bb4ee4221_o.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2405/2050443119_7389a38b5c_o.jpg

Arnesson
2007-11-20, 22:59
Låter ju helt perfekt för mig. Visst är festa kul, men lägger jag pengarna på en alpresa så ligger åkningen i fokus. Annars kunde jag ju alltid dragit mig till Åre =)

Arnesson
2007-11-20, 22:59
Fan va sugen jag blev på att åka när du posta bilderna PowPow! *gah!*

PowPow
2007-11-20, 23:05
Fan va sugen jag blev på att åka när du posta bilderna PowPow! *gah!*

Det var lite det som var meningen med tråden. Få lite inspiration och skapa lite sug nu inför vintern!

Lepras
2007-11-20, 23:06
Slänger upp en film,,,Borgafjäll-05 inget folk,backarna för oss själva :)

mptXhr6mHX8

PowPow
2007-11-20, 23:15
Yay lepras :)

Har också en massa filmer, men allt är på dvd /=

Einar
2007-11-20, 23:39
En annan bra skidort (när vi ändå är inne på Frankrike) är Les Deux Alpes. Den bästa piståkningen jag varit med om. Ett stort skidsystem med en trevlig variation och mycket bra afterski! Jag har dock inte testat offpisten där så den kan jag inte svara för.

Cilia
2007-11-21, 22:09
Håller på att försöka dra ihop några polare för en tripp till Serre Chevalier. Det är en budgettripp fattig student som man är, klaffar bara boende så blir det av.

Nån som har varit där?
Jag har också varit där men för ganska många år sen typ över 10 år sen. Vi tog en charterbuss och hoppade av på vägen, sen tog vi tåg och lokal buss till Serre Chevalier. Där hade vi hyrt en lägenhet billigt som jag lyckades hitta på ngt sätt. Då var det bara ngt litet bolag som åkte dit men vi åkte vid påsk eller så och just dom veckorna hade dom inga resor. Vi var där i 2 veckor. På vägen hem fick vi lift av en galen engelsman som var ett eufori i neon. Kul var det iaf, 2 galna veckor med massa engelsmän.





Min bästa skidsemester var nog när jag köpte ett interrail kort (jag studerade på univ och hade ett uppehåll mellan 2 kurser på en månad då jag läst dubbelt innan). Sen tog jag skidor, pjäxor och packning och hoppade på tåget ner till alperna. Sen luffade jag runt bland massa skidorter i franska, österrikiska och schweiziska alperna. Jag bodde på vandrarhem. Det finns väldigt mycket vandrarhem i alperna. Dom ligger många gånger centralt och har bra inkvartering och bra mat till oerhört bra priser. Ofta så stora frukostar så man inte behöver äta stor lunch alls och sen ingår ofta middag om man tar halvpension. Väl värt priset och bra mat och man träffar folk.

I Schweiz köpte jag inkvartering över påsken genom en organisation som heter Sport pour tous. Det är lite som STF. Det var sjukt billigt men man var tvungen att hjälpa till att duka en måltid och hjälpa till med städning efteråt.

Jag var ett par dygn på varje ort och åkte vidare. Träffade många roliga människor. En galen vinodlare i Österrike som jag tror ville gifta sig med mig. Jag hade svårt att bli av med honom. Men annars massor av olika typer av folk.

Tåg går till väldigt många orter om inte så finns det bussanslutningar nära så man tar sig upp. Var på flera små orter framförallt i Schweiz. Orter med bra skidåkning men dit det inte går charter och kanske inte system som man vill åka i en hel vecka men väl några få dagar.

DenSisteMohikanen
2007-11-21, 22:15
Rolig tråd :)

Mitt bästa minne är nog den där rekordvintern i bydalen för en massa år sedan. Mest snö i hela sverige och sjukt rolig åkning.

Säsongade i åre förövrigt i vintras och den vintern var nog inget att hänga upp i julgranen. När jag flyttade upp var det inte ens snö.

Har planer på en resa till "alperna????" någonstans i vinter men inget klart eller bokat.

kaer
2007-11-22, 10:09
Håller på att försöka dra ihop några polare för en tripp till Serre Chevalier. Det är en budgettripp fattig student som man är, klaffar bara boende så blir det av.

Nån som har varit där?

Jag har varit där 2 ggr, senast en säsong (nästan). Jag gillar Serre, det är visserligen lite lägre och färre och kortare branta partier än på andra orter men jag tycker det kompenseras av betydligt mindre belastning på systemet.
När det kommer snö så kan man åka i lättillgänglig lössnö betydligt längre än det blir uppåkt, jmfrt med t ex Stanton eller Chamonix.
Det är ganska lätt att åka offpist tyckte jag, bara knata en liten bit för att hitta riktigt bra ställen.

PowPow
2007-11-29, 23:10
Eftersom det var jag som startade tråden så tar jag mig friheten att även behandla andra saker som på något sätt har att göra med inspiration och skid/snowboard-åkning.

Jag vill ha tips på bra snowboardfilmer. plz?
Själv kan jag tipsa om Time Well Wasted. Bra åkning och fet musik.

Även Absinths Optimistic 2007 är trevlig.
Teaser på sistnämnda:
JRO5iStLNDs

coxie
2007-11-30, 05:47
Mina bästa skidminnen är nog från de 3 gånger jag varit i Aspen, den snön är verkligen underbar.

Brukar åka iväg ett par gånger varje säsong, nästa år blir det Åre och Aspen.

Rahf
2007-11-30, 11:50
Jag bröt en massa ben i kroppen, det var min senaste och förmodligen sista skidsemester. Finns bara surfsemester nu *cupid*

PowPow
2009-12-14, 12:12
Nu har kylan kommit till Skåne (kylan i skåne = omkring 0 eller till och med lite kallare). Peppad på att åka iaf! Bad Gastein v12 är bokat.

egge
2009-12-14, 12:17
Jag ska till Bad Gastein v9.
:):):):)

Madame
2009-12-14, 12:31
jag vill åka till riksgränsen i slutet på maj. Ska se om jag kan vara ledig då :P

PowPow
2009-12-14, 13:20
Jag ska till Bad Gastein v9.
:):):):)

Oh, då förväntar jag mig en full rapport och skattkarta till alla guldkornen!

Kan det vara klart till torsdagen v11 så är jag nöjd :D

pbiddy
2009-12-14, 13:28
Skulle blivit skiweek i Åre i januari men nu verkar det som att jag har fått en praktikplats istället - sämre anledningar att inte åka finns :)

fiskebulle
2009-12-14, 14:13
Ja... En annan bor ju då i Åre... Inte helt fel tbh. Ska dock fira jul/nyår i Funäsdalen där vi har lite mer snö än i Åre(För tillfället är typ 3 backar öppnade i hela systemet.)

gnagaren
2009-12-14, 16:03
jag vill åka till riksgränsen i slutet på maj. Ska se om jag kan vara ledig då :P



Det har jag och polarna planerat också, fast i början av maj :)

pbiddy
2009-12-14, 16:06
Ja... En annan bor ju då i Åre... Inte helt fel tbh. Ska dock fira jul/nyår i Funäsdalen där vi har lite mer snö än i Åre(För tillfället är typ 3 backar öppnade i hela systemet.)

Bor du i Åre åre(haha)t runt?

Bara varit där en vecka men jäklar va skoj det va!

Olegh
2009-12-14, 16:06
Nej, jag blir inte alls avis på alla er som åker skidor eller bräda...










:(

hultman
2009-12-14, 16:16
I år blir det väl ett par veckor totalt i Åre, sen två veckor i Engelberg i slutet på januari och funderar på ett par veckor till i mars. Har åkt iväg minst 2 veckor till alperna (rocky m) om året varje år sedan jag var 8 :) Underbart.

Madame
2009-12-14, 16:21
Det har jag och polarna planerat också, fast i början av maj :)

midnattssolen kommer väl i slutet på maj har jag för mig. Men du kan få avlägga en rapport inför min resa när du varit där sen :)

kaer
2009-12-14, 16:33
Bokat en weekend i Engelberg, tyvärr verkar det inte bli ngn helvecka i år :-(

egge
2009-12-14, 17:13
Oh, då förväntar jag mig en full rapport och skattkarta till alla guldkornen!

Kan det vara klart till torsdagen v11 så är jag nöjd :D

Självklart. :D

Den 20-23 maj kommer två busslaster glada studenter att inta Riksgränsen. It's gonna be legendary!

Lambii
2009-12-14, 17:41
Är i lindvallen varje år och firar nyår med familjen. Väldigt fint familjeställe

Upptaget
2009-12-14, 17:49
Till Österrike blir det i mars, wohoo!!

rooz
2009-12-14, 17:58
Flaine över nyår (helvecka) Troligen samma ställe i Mars.

Gressoney 08, trots att det var sen påsk fick vi hyggligt dump (ca30-40 cm)