handdator

Visa fullständig version : Under- och överskott osv


Jontez
2007-11-20, 21:19
Topic 1
Tänkte på det här med att ligga på underskott kontra överskott... "Man måste ligga på överskott för att bygga och på underskott för att tappa vikt." Det säger ju sig självt. Men om man ligger på +-0 då? Då ökar man inte i vikt, och man tappar inte vikt, och man bygger inte muskler, eller? Känns ändå som att någonting borde hända även om man inte bygger i närheten som lika bra med ett bra kaloriöverskott.

Anledningen till att jag undrar är för att jag har haft en rätt trevlig bulkperiod från slutet av sommaren tills nu och om 2 månader ska jag rycka in i lumpen och tänkte bli lite mer fit. Men samtidigt känns det riktigt bra på gymmet och jag vill liksom fortsätta i samma takt nu, fast ändå få bort magen som hänger över lite... Dilemma *gah!*

Känns lite onödigt att starta en ny tråd så frågar en till sak här ;)

Topic 2
Oftast pratar man om Kaloribehov per dag och att man ska ligga på överskott när dagen väl är slut. Men hur är det om man delar upp dagen i timmar, vilka timmar kan man ligga på kaloriminus för att förlora så lite som möjligt? Eller om man tar det veckovis så att i slutet av veckan ligger man på kaloriöverskott, även om man inte har gjort det under alla veckans dagar.

Om ni nu hängde med på vad jag menar så skriv några smarta rader, själv ska jag sova nu, gonatt

Raggis
2007-11-20, 21:22
Är nog rätt svårt att ligga på kaloribalans. Antingen, så ligger man lite över, eller, så ligger man lite under. Sen krävs det ju mer energi för att nybilda massa, än att bli av med den.

Angående punkt två, så sker fettinlagring och fettförbränning 24/7. Du kan använda en vecka som mätperiod om du så önskar.

Koloftw
2007-11-21, 13:46
Tänkte på det här med att ligga på underskott kontra överskott... "Man måste ligga på överskott för att bygga och på underskott för att tappa vikt." Det säger ju sig självt. Men om man ligger på +-0 då? Då ökar man inte i vikt, och man tappar inte vikt, och man bygger inte muskler, eller? Känns ändå som att någonting borde hända även om man inte bygger i närheten som lika bra med ett bra kaloriöverskott. Man blir starkare, t.ex. Fast man lär ju inte bygga så mycket.




Oftast pratar man om Kaloribehov per dag och att man ska ligga på överskott när dagen väl är slut. Men hur är det om man delar upp dagen i timmar, vilka timmar kan man ligga på kaloriminus för att förlora så lite som möjligt? Eller om man tar det veckovis så att i slutet av veckan ligger man på kaloriöverskott, även om man inte har gjort det under alla veckans dagar. Vad Raggis sa. Du använder dig av en mätperiod (vecka, dag, timme, sekund, år, minut), och under den perioden så har du ätit mer kalorier än du gjort av med, eller tvärtom.

Jontez
2007-11-21, 16:30
Vad Raggis sa. Du använder dig av en mätperiod (vecka, dag, timme, sekund, år, minut), och under den perioden så har du ätit mer kalorier än du gjort av med, eller tvärtom.

Ah jo men jag menade mer om man förlorar mycket på att använda en vecka istället för att använda en dag som majoriteten ändå gör.

Eddie Vedder
2007-11-21, 18:43
Ah jo men jag menade mer om man förlorar mycket på att använda en vecka istället för att använda en dag som majoriteten ändå gör.

Det beror ju på om du tar det till extremiteter eller ej. Att ligga halva veckan på ett jätteunderskott och sen äta på tok för mycket resterande vecka lär bara vara dumt.
Muskelförlusterna lär bli onödigt stora under första hälften och under dagarna med jätteöverskott lär det inte bli +-0 utan du lägger nog på dig mer fett då.

Det jag skrev nu har jag inte belägg för och jag vet inte om man undersökt det men jag gissar bara iom att man kan frisätta en viss mängd kroppsfett innan muskelmassa börjar ryka ordentligt och på samma sätt är ökningen av muskelmassa begränsad vid kaloriöverskott.

Alltså jätteunderskott borde rendera i ganska stora muskelförluster och jätteöverskott i ganska stora mängder fett. Allt detta givetvis i förhållandde till mätperiodens längd.

Paltkoma
2007-11-21, 19:43
Är nog rätt svårt att ligga på kaloribalans. Antingen, så ligger man lite över, eller, så ligger man lite under.

Kroppen har ett rätt så brett spann där kroppen förmår att bibehålla jämvikt genom att justera metabolismen. (Sekundärt justerar kroppen också hunger och mättnad i en fungerande kropp i viss utsträckning, så att eventuella över- eller underskott kompenseras för kommande dagar.)

Eddie Vedder
2007-11-21, 19:52
(Sekundärt justerar kroppen också hunger och mättnad i en fungerande kropp i viss utsträckning, så att eventuella över- eller underskott kompenseras för kommande dagar.)

Det stämmer bra, men i ett exempel som detta där man noga räknar kcal för att sträva efter energibalans så spelar ju aptitreglerande mekanismer inte lika stor roll.
Man äter så mycket man planerat och inte så mycket man är sugen på helt enkelt.

Alltså har du helt rätt i sak, jag försöker bara sätta in det i just det här sammanhanget och då har ju inte det någon direkt betydelse, förutsatt att personen i fråga äter efter "planen":)

Paltkoma
2007-11-21, 20:18
Det stämmer bra, men i ett exempel som detta där man noga räknar kcal för att sträva efter energibalans så spelar ju aptitreglerande mekanismer inte lika stor roll.
Man äter så mycket man planerat och inte så mycket man är sugen på helt enkelt.

Alltså har du helt rätt i sak, jag försöker bara sätta in det i just det här sammanhanget och då har ju inte det någon direkt betydelse, förutsatt att personen i fråga äter efter "planen":)

Varför tror du att jag satte det inom parentes?:Virro

Eddie Vedder
2007-11-21, 23:58
Varför tror du att jag satte det inom parentes?:Virro

Ja det visste jag inte. Jag undrade dock varför. Nu vet jag.:D