handdator

Visa fullständig version : Axlar..Vara eller Icke Vara..


Moffa
2003-04-29, 22:47
Jag skulle vilja ha lite synpunkter på hur folk ser på saken när det kommer till Axlar. Får man tillräckligt med träning när det kommer till axlar från alla drag och press övningar?

Eller e det troligaste resultatet = FUBAR?

Hare gött folket

Pez
2003-04-30, 00:17
Originally posted by Moffa
Jag skulle vilja ha lite synpunkter på hur folk ser på saken när det kommer till Axlar. Får man tillräckligt med träning när det kommer till axlar från alla drag och press övningar?

Eller e det troligaste resultatet = FUBAR?

Hare gött folket

Undrar du om man får "nog" träning för axlarna utan att träna dom specifikt?

/pez

The Dwag
2003-04-30, 06:29
Jag kör några set axlar (4-6set)och det räcker för mig !

The Dwag
2003-04-30, 06:30
Bild 2

Herkulez
2003-04-30, 06:49
tolvset här

4 x militärpressar
4x sidolyft
4x baksida

ganska höga reps

Officer
2003-04-30, 06:51
Dwag: du har bra axlar men jag tror inte allas kroppar svarar på fåsetsträning lika bra som du :booty:


Jag själv kör oftast ungefär så här:
4x militär/eller hantelpress
4x hantellyft åt sidan antingen med båda axlarna samtidigt eller varierar
3-4x kabelövningar för axlarna
2-3x baksida axlar

GhostFace
2003-04-30, 07:15
Finns lika många teorier om hur man kan / ska träna axlar som det finns tränande individer...Vi har alla läst om att "...axlarna är tre mindre muskelgrupper o kräver inte så mkt träning"

till

"...att axlarna är precis som alla andra muskelgrupper o tål mera än vad man tror, därför bomba dem så mkt du kan".

Alla växer vi inte på samma sätt utan det gäller nog att försöka komma fram till ett eget träningsprogram.
Men tips o råd är alltid bra att ha i bagaget, de är för övrigt gratis...

Slartibartfast
2003-04-30, 09:05
Originally posted by AnabolicProtein
Dwag: du har bra axlar men jag tror inte allas kroppar svarar på fåsetsträning lika bra som du :booty:


Jag kör två set axlar och axlarna är min bästa muskelgrupp. (Har alltid varit, kommer alltid att förbli).

adde
2003-04-30, 09:21
Jag kör 3-4 set baksida samt 3 set hantelpress alt. press i smithmaskin utan ryggstöd.

då blir man sån
<=========

Moffa
2003-04-30, 10:28
Pez: Jo tanken bakom frågan var om man ska bygga bör lägga in ett pass axlar varje vecka eller om axlar får tillräckligt med stryk från alla andra övningar. Har fått många synpunkter från folket vilket jag e tacksamm för, lättare o bilda sig en uppfattning o sedan experimentera.

Jag är i fasen att byta ut ett gammalt schema vi får se hur detta nya funkar och vad det ger för resultat.

Peace out ppl

Herkulez
2003-04-30, 11:17
Klart du ska lägga in axlar

pulvret
2003-04-30, 11:21
Originally posted by Moffa
Pez: Jo tanken bakom frågan var om man ska bygga bör lägga in ett pass axlar varje vecka eller om axlar får tillräckligt med stryk från alla andra övningar. Har fått många synpunkter från folket vilket jag e tacksamm för, lättare o bilda sig en uppfattning o sedan experimentera.

Jag är i fasen att byta ut ett gammalt schema vi får se hur detta nya funkar och vad det ger för resultat.

Peace out ppl

Kör dom separat också!

Survivor
2003-04-30, 21:12
Originally posted by Moffa
Får man tillräckligt med träning när det kommer till axlar från alla drag och press övningar?
Jag känner dels en som påstår att baksidan behöver inte tränas, den får tillräckligt av roddövningar men framsidan måste tränas specifikt, och dels en som påstår motsatsen d.v.s träna baksida men inte framsida, den får tillräckligt av bänkpressar.
Man får väl prova sig fram själv.
Fast själv tycker jag att (stående) pressar över huvudet typ militärpress är viktiga övningar, ger effekt på hela överkroppen, och övningar som tar på många muskelgrupper samtidigt hoppar man inte över hursomhelst, då är man dum, d.v.s om man nu vill bli riktigt grov.
Hursomhelst, tränar man en muskelgrupp om dagen så kan man lägga in baksida av axlar, i annat fall så tror jag att det bara är onödigt, tar fokus och "energi" från andra och förmodligen viktigare övningar. Roddövningar tar bra på baksida axlar, men kanske inte fullt ut, men then again.. varför lägga in någon/några få övningar (och slösa tid) för just bara den lilla muskeln bara för att (kanske) få något bättre resultat, vem orkar bry sig om de små "betydelselösa" ökningarna?

MVH Survivor

MIGGE
2003-04-30, 21:22
Amen.

GhostFace
2003-05-01, 06:20
Originally posted by Survivor
//Fast själv tycker jag att (stående) pressar över huvudet typ militärpress är viktiga övningar, ger effekt på hela överkroppen//
MVH Survivor

Tilläggas bör är att just denna övning inte är rekommenderad till en nybörjare utan bälte. Den är synnerligen påfrestande för korsrygg.

;)

Survivor
2003-05-01, 08:44
Originally posted by GhostFace


Tilläggas bör är att just denna övning inte är rekommenderad till en nybörjare utan bälte. Den är synnerligen påfrestande för korsrygg.

;)
Jag tror nog att korsryggen hos en nybörjare klarar den vikten densamme klarar av att träna på, såvida han/hon inte gör något fel i utförandet då förstås.

Allan
2003-05-01, 08:50
Det enda jag tränar specifikt är mittdelen på axeln. Dessutom leker jag fortfarande ganska mycket stötövningar och ryck. Men det finns en poäng i resonemanget om att begränsa sin axelträning..


allan

Megatuttarna
2003-05-01, 14:12
Jag är en som svarar på mkt axelträning, kör runt 16 set fördelat på alla delar av axeln, och ökar mest på det!

Men styrka har jag inte :)

Moffa
2003-05-02, 00:14
Ovetande som man är i byggandets alla fakulteter kan någon förklara för mig vad militärpress är för något? Hur utförs denna övning etc?

Jag har snabbt insett att med tiden behövs ett mindre lexicon för alla muskelgrupper o övningar, själv så har man nöjt sig med att "lyft stången så tränar du si eller så"...sen kom någon Arnold o gav övningen ett namn :D Vem vet det kanske till och med finns någon sida som någon skulle kunna tipsa mig?

sido notis, såg trippel X (filmen dvs) klart ball rulle om någon får tråkigt till helgen.

Tompi
2003-05-02, 00:30
De är väl olika för alla. Jag kör nästan bara baksida och utsida axlar. Väldigt sällan framsida.

Orm
2003-05-02, 07:42
Ovetande som man är i byggandets alla fakulteter kan någon förklara för mig vad militärpress är för något? Hur utförs denna övning etc?
Tänk dig sittande hantelpress fast med stång.

YTS
2003-05-03, 00:02
Kul att det finns åtminstonde en till som kräver mycket axelträning. Nuförtiden tränar jag bara greppstyrka, men tidigare körde jag 6 set sidelaterals, följt av 6 set front laterals, för att avsluta med 6 set bentlaterals. Tilläggas kan att jag bara behövde köra 4 set biceps.

Yngve

GrovJens
2003-05-03, 00:36
Jag tränar ganska sällan axlar specifikt, varannan vecka ungefär.
Har aldrig tränat främre axlar, men sen är jag extrem delta-pressare i bänkpressen också :insane:

Grahn
2003-05-03, 08:41
Tja själv gillar jag hög träningsvolym på de flesta muskelgrupper, axlar inget undantag. Tränar iofs inte baksidan specifikt speciellt ofta då jag tycker att alla specialövningar för denna ter sig smått löjliga i jämförelse med tung rodd.

Axlar är ju lite som vader, tror inte på lågvolym på dem. Frågan är väl om stimulansen de får genom alla andra tunga basövningar ger nog volym eller inte iofs.
Kör man bara några få set så undrar jag om inte tillväxten beror mest på att de aktiveras i så många andra övningar.

The Dwag
2003-05-03, 10:01
Originally posted by Grahn
Tja själv gillar jag hög träningsvolym på de flesta muskelgrupper, axlar inget undantag. Tränar iofs inte baksidan specifikt speciellt ofta då jag tycker att alla specialövningar för denna ter sig smått löjliga i jämförelse med tung rodd.

Axlar är ju lite som vader, tror inte på lågvolym på dem. Frågan är väl om stimulansen de får genom alla andra tunga basövningar ger nog volym eller inte iofs.
Kör man bara några få set så undrar jag om inte tillväxten beror mest på att de aktiveras i så många andra övningar.

Jappz som du slutar träna som en liten flicka;) så skall du se att du slipper hög träningsvolym för axlar! :D

Grahn
2003-05-03, 10:03
Originally posted by The Dwag


Jappz som du slutar träna som en liten flicka;) så skall du se att du slipper hög träningsvolym för axlar! :D

Om du slutar träna axlar som en liten flicka så ska du se att du får några. :D
Slipper hög volym? Jag GILLAR hög volym!

The Dwag
2003-05-03, 10:06
Originally posted by Grahn


Om du slutar träna axlar som en liten flicka så ska du se att du får några. :D
Slipper hög volym? Jag GILLAR hög volym!

Hehe :love:

jag gör som du vill Mästare :bow:

Grahn
2003-05-03, 10:07
:cheers: :D

The Dwag
2003-05-03, 10:16
Tyvärr verkar det inte bli väder för :cheers: vilket jag hade räknat med :furious: !

Fördelen är väl att man vaknar utvilad i morgon
:D