handdator

Visa fullständig version : Tränings fråga


andreasson
2007-11-20, 18:43
Jag har en liten undran som handlar lite om uppdelat schema och helkropps pass.

Frågan går ut på vem som utvecklas bäst i volym och styrka.

Person A och B tränar på gymmet 3 dagar i veckan, båda har exakt samma förutsättningar med gener osv.
Person A tränar välldigt serieöst och kör uppdelat tränings shema.
Person B tränar lite halvt seriöst och kör helkropps pass.
Person B kör bänkpress varje pass i början av passet så han är pigg och kör på som vanligt medans person A bara kör bröst en gång i veckan men kör exat samma reps som person b och samma sett men kör lite mer bröst övningar oxå så som hantelpress osv.

Då till frågan, vem av person a och b kommer att utvecklas mest i styrka och vem som kommer få mest volym?

Efter ett halvårs träning så ska person a och b maxa i bänk för att se vem som tar högst vikt, vem är det då som tar högst vikt?

King Grub
2007-11-20, 18:57
Vad får dig att tro att den som "tränar lite halvseriöst" skulle vara med i diskussionen om bäst resultat, oavsett hur han splittar muskelgrupperna?

andreasson
2007-11-20, 19:13
Med halvseriöst menar jag att person B kör helkropps pass men eftersom han kör bänk 3 gr i veckan så är frågan om han då oxå kommer bli starkare än person a i bänkpress

pragmatist
2007-11-20, 19:14
Då till frågan, vem av person a och b kommer att utvecklas mest i styrka och vem som kommer få mest volym?

Med 99% sannolikhet den som har mest talang för att bli stor och stark.

andreasson
2007-11-20, 19:15
Med 99% sannolikhet den som har mest talang för att bli stor och stark.

Som jag skrev har båda samma förutsättningar

Arf Pingvin
2007-11-20, 21:05
Om person B var seriös med träningen så skulle han bli mycket starkare i bänk. Han kan inte köra samma reps/set/intensitet hela tiden förmodligen, men han kan träna 3 gånger i veckan.

andreasson
2007-11-20, 21:08
så om man skulle vilja bli starkare i bänk så borde man lägga in bröst mer än en gång i veckan?

C.E.J.
2007-11-20, 22:13
så om man skulle vilja bli starkare i bänk så borde man lägga in bröst mer än en gång i veckan?

Ja inte tränar SL-are bänk bara en gång i veckan.

Arf Pingvin
2007-11-20, 22:19
Han som får mer bänkspecifik träning blir bättre på den rörelsen. Man blir bra på det man tränar.

andreasson
2007-11-20, 22:22
Okey, bra ni har fått mig att tänka om så nu ska jag nog klämma in iallafall 2 bänk i veckan eller rekomenderar ni mer?

C.E.J.
2007-11-20, 22:37
Okey, bra ni har fått mig att tänka om så nu ska jag nog klämma in iallafall 2 bänk i veckan eller rekomenderar ni mer?

Jag skulle kolla på hur SL-arna tränar. Det är väl två pass de kör, säkert, och så lite spec.övningar.