handdator

Visa fullständig version : Lönt att träna fyra dar i veckan?


Slartibartfast
2007-11-20, 17:27
Jag är arbetslös för tillfället och tänkte att jag kunde ju passa på och träna mera nu när jag har mera tid, men finns det några fördelar med att träna fyra dar i veckan jämfört med tre? Jag tänkte köra en tvåsplit, må,ti,to,fre.

GymTT
2007-11-20, 17:30
Jag tycker fyra gånger passar perfekt. Kör mån,ons,fre,sön..

är roligt som tusan om inte annat:)

Commando1980
2007-11-20, 17:32
Jag är arbetslös för tillfället och tänkte att jag kunde ju passa på och träna mera nu när jag har mera tid, men finns det några fördelar med att träna fyra dar i veckan jämfört med tre? Jag tänkte köra en tvåsplit, må,ti,to,fre.


du verkar byta träningsmetodik ganska ofta?

för att svara på frågan: visst finns det fördelar, du kan ju tex träna muskelgrupperna oftare då du tränar 4 dagar i veckan med en tvåsplit jämfört med ett rullande " mån, ons, fre" schema .

Slartibartfast
2007-11-20, 17:32
Jag tycker fyra gånger passar perfekt. Kör mån,ons,fre,sön..

är roligt som tusan om inte annat:)

Jo, jag är grymt träningssugen för tillfället, men det kan hända att suget försvinner om jag börjar träna fyra dar i veckan. För mycket av det goda, liksom.

Slartibartfast
2007-11-20, 17:34
du verkar byta träningsmetodik ganska ofta?


Japp. Hela tiden.


för att svara på frågan: visst finns det fördelar, du kan ju tex träna muskelgrupperna oftare då du tränar 4 dagar i veckan med en tvåsplit jämfört med ett rullande " mån, ons, fre" schema .

Jo, det som är lite tanken.

tntballe
2007-11-20, 17:35
Jo, jag är grymt träningssugen för tillfället, men det kan hända att suget försvinner om jag börjar träna fyra dar i veckan. För mycket av det goda, liksom.

testa på andra träningsformer?

Slartibartfast
2007-11-20, 17:35
testa på andra träningsformer?

njä, det är nog bara styrketräningen som jag har sug efter.

melancoolio
2007-11-20, 17:39
Om man tränar 3 eller 4 dagar i veckan lär inte göra någon skillnad alls.

Hej.

Commando1980
2007-11-20, 17:39
Japp. Hela tiden.



Jo, det som är lite tanken.


nästan för ofta. variation i all ära, men byter du program för ofta blir det ju svårt att få någon kontinuitet och svårt att mäta "progressionen" i träningen.

varför inte köra på ditt två split utan att låsa sig till ett visst antal dagar i veckan? är du sugen att träna 4 pass denna vecka kör du på det...känner du dig lite sliten nästan vecka kör du endast 3 pass den veckan etc...

dvs ha en "grundsplit" och rulla den på det antalet dagar i veckan som du känner dig motiverad att träna för tillfället och/eller har energi för.

Commando1980
2007-11-20, 17:42
Om man tränar 3 eller 4 dagar i veckan lär inte göra någon skillnad alls.

Hej.


på kort sikt kan det göra skillnad...men på långsikt, knappast. förutsatt att träningen är konsekvent, progressiv och varierad etc...

det är ju alltid viktigt HUR du tränar när du väl är på gymmet.

Oskar_NIN
2007-11-20, 17:43
Hellre tre bra pass än fyra stycken hyffsade. Jag tränar fyra dagar i veckan och tycker det fungerar skitbra!

melancoolio
2007-11-20, 17:44
på kort sikt kan det göra skillnad...men på långsikt, knappast. förutsatt att träningen är konsekvent, progressiv och varierad etc...

det är ju alltid viktigt HUR du tränar när du väl är på gymmet.

På det upplägget han menar med 2 split tror jag inte det spelar någon roll.

Jag hade iof hellre varit på gymmet och tränat än att sitta hemma arbetslös i tvsoffan.

Slartibartfast
2007-11-20, 17:45
byter du program för ofta blir det ju svårt att få någon kontinuitet och svårt att mäta "progressionen" i träningen.


Varför skulle man måsta det? Tror knappast kroppen bryr sig i sånt. Den vet nog bara av att den får jobba hårt med jämna mellanrum. Det är det som är viktigt, inte att man kan göra snygga excelgrafer över sina framsteg. ;)


varför inte köra på ditt två split utan att låsa sig till ett visst antal dagar i veckan? är du sugen att träna 4 pass denna vecka kör du på det...känner du dig lite sliten nästan vecka kör du endast 3 pass den veckan etc...

dvs ha en "grundsplit" och rulla den på det antalet dagar i veckan som du känner dig motiverad att träna för tillfället och/eller har energi för.

Jo, det är en bra idé.

tntballe
2007-11-20, 17:46
1 dag explosivt

Slartibartfast
2007-11-20, 17:47
Jag hade iof hellre varit på gymmet och tränat än att sitta hemma arbetslös i tvsoffan.

Det är DET som är grejen. Ska jag fara och träna, eller sitta och surfa och kolla tv-serier. Båda alternativen är väldigt lockande, och OM det finns fördelar att hämta genom att träna fyra gånger i veckan så skulle jag kanske börja göra det, nu när jag ändå har möjligheten.

z_bumbi
2007-11-20, 17:51
Rullande 1 1 med fyra olika träningspass (eller två om man nu vill det) så har du en kompromiss mellan tre och fyra dagar

melancoolio
2007-11-20, 17:51
Det är DET som är grejen. Ska jag fara och träna, eller sitta och surfa och kolla tv-serier. Båda alternativen är väldigt lockande, och OM det finns fördelar att hämta genom att träna fyra gånger i veckan så skulle jag kanske börja göra det, nu när jag ändå har möjligheten.

Jag tror ju inte du kommer få märkbart mer effekt bara för att du tränar 4 dagar i veckan istället för 3, eller tvärtom. Jag hade valt att träna 4 dagar i veckan om jag kände för det och 3 dagar dom dagarna jag kände för att göra det.

Go with the flow!

Commando1980
2007-11-20, 17:52
Varför skulle man måsta det? Tror knappast kroppen bryr sig i sånt. Den vet nog bara av att den får jobba hårt med jämna mellanrum. Det är det som är viktigt, inte att man kan göra snygga excelgrafer över sina framsteg. ;)



Jo, det är en bra idé.

kroppen bryr sig i allra högsta grad om "progression"

att mäta sin progression behöver inte innebära att man gör snygga excell grafer eller dylikt. Det blir ju klart lättare att hålla reda på sina ökningar om man inte stuvar om i träningen varannan vecka eller varje pass. En av de stora anledningarna till att många inte ökar är att de ändrar i sina pass för mycket och för ofta.

Slartibartfast
2007-11-20, 18:01
kroppen bryr sig i allra högsta grad om "progression"

att mäta sin progression behöver inte innebära att man gör snygga excell grafer eller dylikt. Det blir ju klart lättare att hålla reda på sina ökningar om man inte stuvar om i träningen varannan vecka eller varje pass. En av de stora anledningarna till att många inte ökar är att de ändrar i sina pass för mycket och för ofta.

Det tror jag inte alls.

Ser ingensomhelst nytta med att "hålla reda på sina ökningar" annat än att man vill ha svart på vitt att man ökar. Jag tror det går alldeles utmärkt att träna så att varje pass är fullständigt olikt alla andra pass. Sålänge man ger järnet varje gång och äter så blir man stor och stark. Svårare än så är det inte.

Men nu var det ju inte detta tråden handlade om.

Commando1980
2007-11-20, 18:05
Det tror jag inte alls.

Ser ingensomhelst nytta med att "hålla reda på sina ökningar" annat än att man vill ha svart på vitt att man ökar. Jag tror det går alldeles utmärkt att träna så att varje pass är fullständigt olikt alla andra pass. Sålänge man ger järnet varje gång och äter så blir man stor och stark. Svårare än så är det inte.

Men nu var det ju inte detta tråden handlade om.


men det tror jag.

sen säger inte jag att man nödvändigtvis måste ha det nedskrivet (har jag inte själv...är lat och tycker det är tråkigt att skriva ner)

nej man blir inte stor och stark av att endast ge järnet varje pass, man bör också se till att man lägger på lite mer vikt på stången med jämna mellanrum.

Knabb
2007-11-20, 18:06
Jag kör 2 split och tränar fyra dagar i veckan, fungerar riktigt bra just nu :)

Slartibartfast
2007-11-20, 18:14
men det tror jag.

sen säger inte jag att man nödvändigtvis måste ha det nedskrivet (har jag inte själv...är lat och tycker det är tråkigt att skriva ner)

nej man blir inte stor och stark av att endast ge järnet varje pass, man bör också se till att man lägger på lite mer vikt på stången med jämna mellanrum.

Så länge det funkar för dig, så. :thumbup:

Corpobal
2007-11-20, 18:16
Jag förstår inte hur man kan ställe en sådan här fråga utan att först klargöra en målsättning och ramar för denna.

pragmatist
2007-11-20, 18:40
Om du känner för att testa något "wild and crazy" så kan jag rekommmendera Waterburys Quattro Dynamo-program som involverar fyra väldigt olika helkroppspass per vecka. Bland de mest produktiva jag testat på senare år, men det kräver sin man.

Eddie Vedder
2007-11-20, 18:44
njä, det är nog bara styrketräningen som jag har sug efter.

Ånej, ut och spring med dig nu Slarti!*grr27*

:D

Slartibartfast
2007-11-20, 18:47
Ånej, ut och spring med dig nu Slarti!*grr27*

:D

:D Ska jag vara ärlig saknar jag löpningen ganska mycket också. Men nu är det halt som faen, så det blir inget springa. Kan bryta lårbenshalsen. Är ju ingen ungdom längre.

Slartibartfast
2007-11-20, 18:48
Om du känner för att testa något "wild and crazy" så kan jag rekommmendera Waterburys Quattro Dynamo-program som involverar fyra väldigt olika helkroppspass per vecka. Bland de mest produktiva jag testat på senare år, men det kräver sin man.

Fyra helköttare i veckan!? Damn. :Virro

It's crazy enough to work!

Scratch89
2007-11-20, 19:10
Fyra helköttare i veckan!? Damn. :Virro

It's crazy enough to work!

Schemat har rätt så grym split, jag blev sugen som fan. :D

Fat tony
2007-11-20, 21:20
Japp. Hela tiden.



Jo, det som är lite tanken.

har du tänkt dig 4-split?

Slartibartfast
2007-11-20, 21:25
har du tänkt dig 4-split?

Nä, vill inte splitta så mycket. Hellre mindre.

BigForre
2007-11-20, 21:31
Vore roligt att se vad som hände med Pragmatists tipps på helkroppsupplägg. Fram för allt om du även tar tillfället i akt och sköter återhämtning ännu mer.

Sniggel
2007-11-20, 21:33
Jag håller nog med Commando här. "Ge järnet" varje pass tror jag inte funkar. Klarar man mer vikt en dag så ska man inte ge järnet den dagen, bättre då att se till att volymen blir densamma om man nu ändå ökat. På så vis har man belastat kroppen hårdare utan att spä på med mer återhämtningstid till nästa pass.
Bättre då att hålla reda på de verkliga siffrorna, vilka vikter man lyfter, hur många set o reps osv och utvärdera varför man presterade sämre just det passet trots att man pressade sig mer än nånsin mentalt (ett inproduktivt pass trots kämparviljan).

I sin enkelhet är det ju egentligen 2 faktorer att hålla reda på, fitness-grad och utmattnings-grad. Ger man "järnet" varje pass är det risk att utmattningsgraden blir för stor och döljer ens riktiga fitness-grad, man behöver inte ens vara medveten om detta om man inte ofta granskar sin träning över längre perioder.

Imni
2007-11-21, 09:40
Jag tycker det blir roligare ju oftare man kör, om man inte kör bortåt 12 pass i veckan förståss. Själv körde jag i snitt 6 pass i veckan tills för en månad sen då bl a skolan tvingat mig gå ner i antalet pass. Nu blir det 4 - 5 pass i veckan och det funkar skitbra och jag märker att kroppen svarar utmärkt på det. Så jag tycker du ska köra 4 ggr i veckan helt klart.

Slartibartfast
2007-11-21, 14:39
Det vore ju opti att kunna köra antingen tre eller fyra gånger, beroende på om man känner för det eller inte. Problemet är ju bara att veta hur intensivt man ska köra då man inte på förhand vet när man tränar samma kroppsdel igen? Det är behändigare att låsa sig vid tre dagar i så fall. Då vet man när man gör vad.

Commando1980
2007-11-21, 14:54
Det vore ju opti att kunna köra antingen tre eller fyra gånger, beroende på om man känner för det eller inte. Problemet är ju bara att veta hur intensivt man ska köra då man inte på förhand vet när man tränar samma kroppsdel igen? Det är behändigare att låsa sig vid tre dagar i så fall. Då vet man när man gör vad.

om du är orolig kör 3 dagar i veckan då? men det går att lösa på annat sätt också, kör du tex ett hårt benpass på fredagen (med en 2 split) och sedan nästa vecka bestämmer dig att köra 4 ggr i veckan (mån,tis, to,fre)
så kan du ju alltid köra lättare på tisdagens benpass...osv.

är det jag som misstolkar signalerna, eller har du nästan ångest av alla olika träningsmöjligheter?

sorry om jag missuppfattat

Slartibartfast
2007-11-21, 15:39
och sedan nästa vecka bestämmer dig att köra 4 ggr i veckan


Det är ju det jag inte vill göra. Jag vill inte bestäma på förhand hur många gånger jag tränar under en vecka. Känner jag för att träna en dag extra i veckan gör jag det, annars inte.


är det jag som misstolkar signalerna, eller har du nästan ångest av alla olika träningsmöjligheter?


jag tror helt enkelt att du missuppfattat frågeställningen.

Commando1980
2007-11-21, 15:42
Det är ju det jag inte vill göra. Jag vill inte bestäma på förhand hur många gånger jag tränar under en vecka. Känner jag för att träna en dag extra i veckan gör jag det, annars inte.


jo, men snälla, det är ju det jag säger. :confused:

Slartibartfast
2007-11-21, 15:47
jo, men snälla, det är ju det jag säger. :confused:

Ok, då är det ju lugnt.

von huff
2007-11-21, 15:56
Eftersom du troligtvis kan finska så kolla Pakkotoisto.com där hittar man många bra tips på t.ex helkroppspass eller 2 split

Madara
2007-11-21, 16:17
Testa pragmatists tips på cw's quattro dynamo..