handdator

Visa fullständig version : GTG metoden


Nils
2003-04-29, 21:53
Hejsan,
är det någon här som har använt GTG metoden? Speciellt skall den vara användbar för deff och man har ju sett massor av specialfall som i princip använder den metoden för att bli bra i en specifik övning. Men är det någon som använt den generellt?
Nils

z_bumbi
2003-04-30, 07:05
GTG ? Förklara eller en länk kanske ?

Nils
2003-04-30, 09:34
Originally posted by z_bumbi
GTG ? Förklara eller en länk kanske ?
Tja, om jag nu behöver förklara för någon så har den personen iofs knappast använt metoden som beskriven i alla fall!
Men för diskussionens skulle bygger det på att köra övningar under sitt max men ofta för att inte tära på resurserna så mycket men ändå behålla eller öka kapaciteten bra.
En länk från google som säkert är bra (även om jag faktiskt inte läst mer än de första raderna)
http://www.dragondoor.com/cgi-bin/articles.pl?rm=mode2&articleid=69
Nils

z_bumbi
2003-04-30, 09:53
Nils: Att upprepa träningen ofta och att då inte gå till failure menar du ?
Pavel har ju tydligen döpt det till Grease the Groove i den här artikeln men metoden är ju inte särdeles ny, de flesta "nya" metoder jag har läst om har jag upptäckt redan fanns tidigare när jag läser äldre verk om träning och det var därför jag frågade om vad det innebar.
Hade aldrig hört om just uttrycket GTG förut och det kan bara användas av dem som läst artikel alt. hänger på vissa forum.

Och nej jag har inte testat så utpräglat som Pavel har gjort utom möjligvis när jag lärde mig klättra i trän som liten men fråga en tyndlyftare så får du nog bra svar.

Nils
2003-04-30, 13:31
Ja, som jag skrev, i specialfall för att bli bra i vissa övningar. Typ tyngdlyftning eller nästan vilken övning som helst så är detta en MYCKET gammal och använd metod. Och du kan ha rätt, det är pga läsande som jag har sett förkortningen.
Men inte alls vanlig i samband med byggning. Så det måste finnas problem med den? Eller? :confused:
Nils

krellikze
2003-04-30, 14:44
Öhm har inte tränat med metoden förviso.. Har för mej att en av huvudsnubbarna bakom Flex gav hans bok "power to the people" toppbetyg så helt usla borde inte hans teorier vara för byggare...

Nån som vet mer?? Kanske till och med läst boken?

Survivor
2003-04-30, 21:46
Originally posted by Nils
Ja, som jag skrev, i specialfall för att bli bra i vissa övningar. Typ tyngdlyftning eller nästan vilken övning som helst så är detta en MYCKET gammal och använd metod. Och du kan ha rätt, det är pga läsande som jag har sett förkortningen.
Men inte alls vanlig i samband med byggning. Så det måste finnas problem med den? Eller? :confused:
Nils
Byggande kräver ju mycket vila, annars sliter man ju bara ner musklerna. Ska man bli stark bara så finns det väl egentligen ingen anledning att gå i närheten av failure ändå, bara träna och vänja nervsystemet hela tiden vid tyngre och tyngre vikter.
Man blir säkert stark fort, till en viss gräns, men säkert är det också en styrka som försvinner lika fort när man eventuellt lägger ner den träningsvarianten, nervsystemet får inte nödvändig stimulation då.
Bättre att träna mycket (volym) hårt och sällan istället, för att få en stabilare styrka som håller i sig.

MVH Survivor

Nils
2003-04-30, 22:09
Originally posted by Survivor


Man blir säkert stark fort, till en viss gräns, men säkert är det också en styrka som försvinner lika fort när man eventuellt lägger ner den träningsvarianten, nervsystemet får inte nödvändig stimulation då.
Bättre att träna mycket (volym) hårt och sällan istället, för att få en stabilare styrka som håller i sig.

MVH Survivor
Tja, även om styrkan skulle stoppa upp redan vid 300+ kilo i bänkpress som i ett av examplen i just denna websida så är det inte helt dumt. I allmänhet är inte jag emot tyngdlyftarkroppar med mycket styrka. Och alldeles speciellt i den "rehab" som mina ben måste göra. Jag bryr mig inte ett smack om utseende där. Maximal styrkeboost eller speciellt senboost med minimal senförstörelse är det enda målet. Min sjukgymnast var inne på mycket frekvent träning som jag inte riktigt trodde på efter alla byggningsböckar och skrifter jag läst. Men jag börjar undra om de andra målen i byggning orsakar de träningsmetoderna.
Jag skall försöka läsa mer i Mel Siffs 2003 supertraing bok, där bland referenserna finns säkert något bra svar. Men det är en himla massa referens artiklar att hitta för att läsa..
Någon som har tittat runt i de referenserna föresten?
Nils

Survivor
2003-05-01, 08:58
Originally posted by Nils

Tja, även om styrkan skulle stoppa upp redan vid 300+ kilo i bänkpress som i ett av examplen i just denna websida så är det inte helt dumt. I allmänhet är inte jag emot tyngdlyftarkroppar med mycket styrka. Och alldeles speciellt i den "rehab" som mina ben måste göra. Jag bryr mig inte ett smack om utseende där. Maximal styrkeboost eller speciellt senboost med minimal senförstörelse är det enda målet. Min sjukgymnast var inne på mycket frekvent träning som jag inte riktigt trodde på efter alla byggningsböckar och skrifter jag läst. Men jag börjar undra om de andra målen i byggning orsakar de träningsmetoderna.
Jag skall försöka läsa mer i Mel Siffs 2003 supertraing bok, där bland referenserna finns säkert något bra svar. Men det är en himla massa referens artiklar att hitta för att läsa..
Någon som har tittat runt i de referenserna föresten?
Nils
Redan vid 300+ kg bänk?? Hehe, uhm, det verkade nästan som om du menade på att det skulle vara bara hyffsat bra. Har man potential att nå dit så kommer man väl dit hur man än gör (om man tränar relativt tungt). Men jag håller med om att det verkar vara en bra metod för minskning av påfrestningar på t.ex senor samt att det måste ju bygga musklerna, mer eller mindre.
Minns att jag ställde en fråga här om en ganska exakt liknande fråga och att du kontrade något i stil med "maximal nedbrytning/pass för att sedan växa maximalt (med fler dagaras vila)". Minns dock inte tråden. Ändrat dig? :D I alla fall, prova, det verkar ju vara en klar fördel för dig, om det funkar.

MVH Survivor

Nils
2003-05-01, 09:21
Originally posted by Survivor


Minns att jag ställde en fråga här om en ganska exakt liknande fråga och att du kontrade något i stil med "maximal nedbrytning/pass för att sedan växa maximalt (med fler dagaras vila)". Minns dock inte tråden. Ändrat dig? :D I alla fall, prova, det verkar ju vara en klar fördel för dig, om det funkar.

MVH Survivor
Låter inte riktigt som ord jag skulle välja. Men jag börjar mer och mer fundera på vad man kan ändra när nuvarande metod inte fungerar bra. (på skada i alla fall, hela muskler/senor går framåt)
Nils

Survivor
2003-05-01, 09:39
Originally posted by Nils
Låter inte riktigt som ord jag skulle välja. Men jag börjar mer och mer fundera på vad man kan ändra när nuvarande metod inte fungerar bra. (på skada i alla fall, hela muskler/senor går framåt)
Nils
Nej, det var inte ordagrannt, långt ifrån.. Men i alla fall så skrev jag då om en undran över hur det skulle funka att träna alla muskler varje dag och då inte gå till någon form av failure.
Minns bara att du var emot och kroppen behöver vila för att växa.
Men skitsamma.. Hursomhelst, så tror jag med att det kan vara ett klart bra alternativ till situationen :)

Nils
2003-05-01, 09:44
Originally posted by Survivor

Nej, det var inte ordagrannt, långt ifrån.. Men i alla fall så skrev jag då om en undran över hur det skulle funka att träna alla muskler varje dag och då inte gå till någon form av failure.
Minns bara att du var emot och kroppen behöver vila för att växa.
Men skitsamma.. Hursomhelst, så tror jag med att det kan vara ett klart bra alternativ till situationen :)
Ja, det var det som var märkligt då den starkaste person jag känt byggde upp sig med extremt arbete varje dag så jag vet att det kan fungera. Men jag vet också att min kropp behöver en hel del vila om jag går till failure som jag alltid gjort. Så för att detta skall ha en chans så måste det vara att inte gå nära failure. Failure ofta har jag testat och misslyckats kapitalt med. DET fungerar ICKE.
Nils