handdator

Visa fullständig version : Gick min korsrygg sönder?


ZHTOHELLAS
2007-11-20, 12:33
Körde marklyft igår, på sista setet så orkade jag inte repetitionen och släppt vikten, då small det till i korsryggen.
Fick hjälp med att gå och ta på mig skorna, kan inte ens sitta ner utan smärtor, har smärtor stående,liggandes,gåendes ja rejäla smärtor.
Smärtan är extrem och strålar ut längst högerben,glute och ryggen såfort jag gör något av ovanstående.



Vad ska jag göra? gå till sjukan?

agazza
2007-11-20, 12:34
JA! Upsök läkare direkt. Det är ingen smart idé om att fråga om råd på ett forum.

heregud, ryggen måste du vårda riktigt, det är det sista du vill ha problem med.

Whistler
2007-11-20, 14:08
Antagligen vanligt ryggskott. Rör på dig så mycket som möjligt. Att sitta still eller ligga är det absolut sista du ska göra!

Åkte själv på det för några månader sedan när jag körde marklyft. Det tog mig 8 timmar innan jag kunde klä av mig och gå in i duschen. Inget roligt det där.

Gå omkring och rör på dig hela tiden. Jag försökte göra knäböj med bara kroppsvikten, och att för varje minut kunna gå några millimeter längre ner. Hitta rörelser som hjälper dig!

ZHTOHELLAS
2007-11-20, 15:47
Voltaren tabletter+salva+ipren

Hade åkt på ett kraftigt ryggskott, skulle röra på mig mycket osv precis som ni säger, men ont gör det *mini*

Martin Löwgren
2007-11-21, 19:11
Troligen har du åkt på akut lumbago (ryggskot) eller så har du drabbats av diskbråck.

Jag tycker du ska be någon utbildad vårdpersonal ta en titt på din rygg.