handdator

Visa fullständig version : Range of motion (?)


oligark
2007-11-20, 12:00
Vad inte vad det brukar kallas på svenska. Vad har ni för inställning till det? Har fått får mig att man ska göra övningar så djup, stort som möjligt (utan konstig belastning), nån diffus föreställning om att aktivera så mkt av muskeln som möjligt. Läste nyligen av någon Peter Sisco att det enda som är viktigt är (progressiv) överbelastning, att bör sträva efter att ständigt öka tyngderna, och att det även är klokt att begränsa rörelseomfånget till det starkaste, för att kunna använda tyngderna som ligger över ens förmåga. 8-10 cm kunde t ex räcka (och fungerade alltså enligt honom bättre) som rörelseomfång, men RIKTIGT tunga tyngder. Any thoughts?

MasterChief
2007-11-20, 12:08
Att låta muskeln arbeta i hela sin ROM med belastning är en grundbult för att förhindra skador samt att bli maximalt stark i alla lägen.

Sen kan man punktträna en viss ROM också vidare men den stora träningsvolymen bör vara sammansatt av övningar som tränar muskeln i hela dess arbetsspann, IMHO.

Arne Persson
2007-11-20, 12:09
Totalidioti enligt min mening, OM man nu inte medvetet tränar för att ev. skada sig. Hur tror du att det blir med din smidighet samt med din styrka i ytterlägena?

bertbert
2007-11-20, 12:21
ROM kallar jag rörelseomfång på svenska.

Lägg inte för mycket vikt vid 'power factor training', det är ingen bra modell för muskeltillväxt.

Det är lämpligt att merparten av alla övningar ska köras med fullt rörelseomfång. För den normale gymtränanden skulle jag säga att alla övningar ska köras så, möjligtvis med undantag av vissa övningar där orörlighet kan leda till att man kröker ryggen på ett riskabelt sätt.

Typexemplet är knäböj som med för hög stelhet leder till en krökt rygg i bottenläget.

I många övningar kan man väsentligt öka sin smidighet och dessutom bli starkare i ändlägena genom att träna med fullt rörelseomfång.

pragmatist
2007-11-20, 12:30
Jag ser inte logiken i det resonemanget, anledningen till att man är starkast i en viss del av rörelselängden är ju att man har mest hjälp av kroppens naturliga hävarmar där. Det har ju absolut inget att göra med hur hårt musklerna jobbar i just det läget, snarare tvärtom. Man kan ju lika gärna tänka som så att man ska träna där kroppen är klenast.

Anders The Peak
2007-11-20, 12:33
Jag ser inte logiken i det resonemanget, anledningen till att man är starkast i en viss del av rörelselängden är ju att man har mest hjälp av kroppens naturliga hävarmar där. Det har ju absolut inget att göra med hur hårt musklerna jobbar i just det läget, snarare tvärtom. Man kan ju lika gärna tänka som så att man ska träna där kroppen är klenast.

Muskeln är som starkast mitt i kontraktionen. Arne kan förklara det närmare

Doris
2007-11-20, 12:35
Totalidioti enligt min mening, OM man nu inte medvetet tränar för att ev. skada sig. Hur tror du att det blir med din smidighet samt med din styrka i ytterlägena?

+1

Arne Persson
2007-11-20, 12:45
Muskeln är som starkast mitt i kontraktionen. Arne kan förklara det närmare

Det stämmer inte inte generellt. Om vi tex kör liggande lårcurl så är vi som starkast i starten när benen är böjda ca 15 grader i knävecken, vid legextension är vi so starkast vid ca 60 graders böjning osv.

pragmatist
2007-11-20, 13:14
Muskeln är som starkast mitt i kontraktionen. Arne kan förklara det närmare

Men Sisco säger ju inte att vi ska träna muskeln där den är som starkast utan att vi ska träna övningarna i det rörelseomgång där vi kan flytta mest vikt. Och anledningen till att vi är starkast i ett visst rörelseomfång är vanligen att vi behöver övervinna minst motstånd just där på grund av naturliga hävarmar.

Anders The Peak
2007-11-20, 14:37
Det stämmer inte inte generellt. Om vi tex kör liggande lårcurl så är vi som starkast i starten när benen är böjda ca 15 grader i knävecken, vid legextension är vi so starkast vid ca 60 graders böjning osv.

Det har att göra med att tvärsnittytan är som störst generellt när muskeln är till hälften sammandragen. Men styrkeutväxlingen(Force) varierar på grund av hur fördelaktig hävstången arbetar. Dvs bara för att du är starkast i ett läge behöver det inte nödvändigtvis bero på att muskeln är som starkast där utan kraftutvecklingen är som störst i det läget.

piraten99
2007-11-20, 16:12
kan ni ge nåt exempel då detta inte ska göras?
om man tänker på liggande lårcurl så kör jag så viktskivorna är kanske 2cm ifrån varandra längst ner så går jag så långt upp jag kan men jag har fortfarande känslan

Arne Persson
2007-11-20, 17:45
Det har att göra med att tvärsnittytan är som störst generellt när muskeln är till hälften sammandragen. Men styrkeutväxlingen(Force) varierar på grund av hur fördelaktig hävstången arbetar. Dvs bara för att du är starkast i ett läge behöver det inte nödvändigtvis bero på att muskeln är som starkast där utan kraftutvecklingen är som störst i det läget.


Allt handlar i praktiken om hävstänger och inre momentarmar mm. Du har tex även både aktiv och passiv insufficiens att ta hänsyn till vid flerledsmuskler osv...
Det intressanta är ju den praktiska kraftutvecklingen man upplever i sitt sammanhang och inte den teoretiska.

oligark
2007-11-21, 01:09
Tackar för alla svar, alltid skönt att kunna stryka en konstig idé från listan...

Cerberus
2007-11-21, 12:15
vad är det som gör att man lättare skadar sig med begränsad ROM?

Sheogorath
2007-11-21, 12:47
vad är det som gör att man lättare skadar sig med begränsad ROM?

Ett exempel som brukar komma upp är om man vänjer sig stående curl och inte startar repetionerna från dött "häng". Du utvecklar ett förhållandevis svagt bottenläge och går sedan på övning som marklyft där du har en riktigt stor vikt som sträcker ut biceps. Du börjar drar och kanske p.g.a. ovana eller oturlig slump genomför du en viss flexion i armbågen (lätt hänt); muskeln är alldeles för svag i det läget, vikten är otroligt mycket större, och bicepsfästet ryker.

Anders The Peak
2007-11-21, 13:38
Ett exempel som brukar komma upp är om man vänjer sig stående curl och inte startar repetionerna från dött "häng". Du utvecklar ett förhållandevis svagt bottenläge och går sedan på övning som marklyft där du har en riktigt stor vikt som sträcker ut biceps. Du börjar drar och kanske p.g.a. ovana eller oturlig slump genomför du en viss flexion i armbågen (lätt hänt); muskeln är alldeles för svag i det läget, vikten är otroligt mycket större, och bicepsfästet ryker.
Är det där riktigt sant? Kan du ge några referenser på det.

Sheogorath
2007-11-21, 14:02
Är det där riktigt sant? Kan du ge några referenser på det.

Nope. Jag läste det av någon vis person här på Kollo har jag för mig. Kom upp i en tråd om bicepsruptur vid marklyft om jag minns rätt.

Arne Persson
2007-11-21, 15:06
vad är det som gör att man lättare skadar sig med begränsad ROM?

Du blir stark inom den rörelsebana du tränar.

Cerberus
2007-11-21, 16:24
Du blir stark inom den rörelsebana du tränar.

men aktiveras inte hela muskeln när man tränar?

Anders The Peak
2007-11-21, 16:50
men aktiveras inte hela muskeln när man tränar?
Det är nervbaningen(hjärnan) som drabbas och inte självklart muskelfibrerna eller motornheterna.