handdator

Visa fullständig version : Min träning efter trettio….


Falstaff
2007-11-20, 10:02
Har under många år varit en passiv läsare på Kolozzeum. Här har jag hittat mycket bra information om träning, kost, matsmältning, sömn, kosttillskott, mirakelkurer och allt annat mellan himmel och jord.

Så här kommer mitt första inlägg:

1999 var jag en mager kille (187cm, 70 kg) som skulle fylla 30år. Bestämde mig att satsa stenhårt på styrketräning hösten 1999. Gick till Nautilius där jag hade ett gymkort genom min dåvarande arbetsgivare, och började träna mycket och ofta. Körde 3 set och ca 10-12 rep på varenda maskin jag kunde hitta. Ord som övertränad och basövningar hade jag absolut inte hört talas om. En kompis som hade tränat i en herrans massa år, kom förbi med en stor säck gainers och fyllde alla tomma glassförpackningar, byttor, etc. vi kunde hitta. Sen började jag dricka gainers, morgon, lunch, middag så det sprutade ur öronen. Och visst fick jag resultat. Vikten hamnade efter ca 6 månader på 78 kg, och jag fick en ganska smal vältränad kropp. Dock tog ett förhållande slut (trots kroppen), och jag flyttade från Norrland ner till Stockholm och träningen upphörde helt redan sommaren 2000.

2003 skulle en ny satsning göras. Denna gång hade jag fått upp ögonen för en metod som kallades MAX-OT (hade läst om den på Kollozzeum). Körde en vecka lite lugnt med en kollega, sen la vi på allt vi kunde på stången och körde tungt! Kroppen skrek av smärta i säkert 6 månader. Hade ont i leder, ont i senor, ont i muskelfästen. Visst fick man lite muskler, men framför allt blev jag stark. Målet 100 kg i bänkpress uppnåddes ganska snabbt. Hade en topp vikt på 90 kg, men blev tyvärr sjuk våren 2005 och tappade ungefär lika mycket i vikt som veckor jag var sjuk, d.v.s. 7 kg. Efter det kom jag aldrig tillbaka. Flytt och jobbyte tog för mycket tid.

Så i höstas (2007) bestämde jag mig att göra en "sista" satsning. Vikten var 84 kg, och kände mig inte alls fit längre. Denna gång satte jag ihop ett eget träningsprogram, där jag utgick ifrån det jag läst här på Kolozzeum. Har kört mellan 3-5 pass i veckan, dock har jag varierat min träning mer än jag någonsin tidigare har gjort. Och äntligen, vid en ålder av 38 år har jag passerat 40 cm på överarmarna :-) Det gick! Jag vann över mina gener! I’m invincible! ;-)

Nästa steg är att för första gången i mitt liv deffa. Deffguiden kan jag snart utantill, och det ska bli spännande och se om ”farbror” klarar detta också.

Så tack kära forum skribenter för att ni delat med er av era erfarenheter genom åren. Ni har hjälpt mig mycket!

Nu siktar jag på 50 cm överarm när jag är 50, och 60 cm när jag blir 60 ;-)

ArcTiC
2007-11-20, 10:10
Trevligt :)
Bra jobbat och lycka till med deffen!

pejo
2007-11-20, 10:13
Kul att det går bra *flex*.
Starta en journal här på kolo så vi kan fortsätta följa din utveckling och träning!

pragmatist
2007-11-20, 11:51
Det trevliga med styrketräning/bodybuilding är att man inte är någon "farbror" när man är 35+ utan kan hänga med bra många år till. Faktum är att många inte når toppen förrän i 35-40-årsåldern även om de började när de var 20.

Anders The Peak
2007-11-20, 12:28
38 år då är man fortfarande en ungdom när det handlar om muskler och styrka....
De byggare som lägger pga åldern är de sönderpreppade grabbarna och i dagens värld faller de av pinn en efter en pga grav arterioscleros.

Du får mycket goda resultat långt över 80 års åldern med styrketräning.