handdator

Visa fullständig version : ESA Pro?


posse
2007-11-19, 22:27
Halloj, efter ett halvår med hård träning, mycket mat och div kosttillskott så tycker ser jag ingen märkbar muskelökning. Har kikat runt på lite olika kosttillskott och hittat Eiselts ESA Pro. Någon som har någon erfarenhet av det? Fungerar det bra? Tänkte ersätta proteinet jag kör med nu med det här tillskottet.

C.E.J.
2007-11-19, 22:29
Du äter för lite. EsaPro kommer inte ge dig nån enorm ökning. EsaPro + tillräckligt med mat dock...

Handcuff
2007-11-19, 22:36
Du söker fel lösning på dina problem. Inte avsaknaden av tillskott....

vaquin
2007-11-19, 22:36
True

Durre
2007-11-19, 22:39
Har det inte hänt något med vikterna eller formen om du gått upp ca 15kg så då kan du komma med denna dära frågan :), annars följ ovans förslag.

Rahf
2007-11-19, 23:41
Ser du ingen märkbar ökning så äter du som sagt för lite. Esa Pro är inte den heliga graalen av byggning.

Durre
2007-11-19, 23:43
Esa Pro är inte den heliga graalen av byggning.
Jo faktiskt nästan :D

posse
2007-11-20, 00:16
Okok, kan nog vara sant att jag äter för lite ;)
Men undrade mest om det är värt att sluta ta Whey80 för EsaPro.

C.E.J.
2007-11-20, 00:25
Okok, kan nog vara sant att jag äter för lite ;)
Men undrade mest om det är värt att sluta ta Whey80 för EsaPro.

EsaPro känns lite för avancerat om man inte ens har koll på kosten.

KniveN
2007-11-20, 01:08
EsaPro känns lite för avancerat om man inte ens har koll på kosten.

Om inte priset spelar någon roll (om de nu ens är dyrare) så kan man ju lika gärna byta och lägga till lite mer kolhydrater.

Rahf
2007-11-20, 10:00
EsaPro känns lite för avancerat om man inte ens har koll på kosten.

Den där citerar vi för att påvisa lite extra fokus.

Ordning skall föreligga på träning, mat och vila innan man börjar sväva ut och köpa tillskott.

KniveN
2007-11-20, 12:30
Den där citerar vi för att påvisa lite extra fokus.

Ordning skall föreligga på träning, mat och vila innan man börjar sväva ut och köpa tillskott.

De är sant men skulle inte säga att det är ett bra svar på frågan.

Men undrade mest om det är värt att sluta ta Whey80 för EsaPro.

Raggis
2007-11-20, 15:34
Om du har problem med att få i dig tillräckligt med mat nu, så är det väl knappast smart att byta till esapro, då det knappt innehåller några kalorier? Ät mer, träna, sleep - repeat.

Larsson85
2007-11-20, 16:28
Är det någon som vet vad som har hänt med esa pro, det har varit slut både här och på andra ställen hur länge som helst.

fonzie
2007-11-20, 16:35
Är det någon som vet vad som har hänt med esa pro, det har varit slut både här och på andra ställen hur länge som helst.

"Tyvärr slut och nya leveransen är försenad pga att vi byter råvaruleverantör som har högre kapacitet."

Ganymedes
2007-11-20, 19:33
Kosttillskott ger NADA om inte kosten sköts ordentligt. Om man sköter kosten kan kosttillskott ge en liten boost.

EiseltUK
2007-11-20, 19:48
Kosttillskott ger NADA om inte kosten sköts ordentligt. Om man sköter kosten kan kosttillskott ge en liten boost.

Många kosttillskott är helt onödiga om du redan får i dig det du behöver från kosten. De flesta kosttillskott (näringsbaserade) är ju tänkta att komplettera en delvis bristfällig kost.

Ganymedes
2007-11-20, 19:58
Många kosttillskott är helt onödiga om du redan får i dig det du behöver från kosten. De flesta kosttillskott (näringsbaserade) är ju tänkta att komplettera en delvis bristfällig kost.

Därför skrev jag ju kan. Det finns ju också tillskott som tillför sådant som är (nästan) omöjligt att få genom kosten. Som kreatin. Hur många hundra biffar måste man inte äta för att komma upp i givande dos, liksom. :) Men visst, sköter man inte kosten kan ju tillskotten vara en "räddare".

henriknewstream
2007-11-22, 16:05
är det någon som vet hur länge stimuleringen utav proteinsyntesen håller i sig ?
står och väger om jag ska ta dosen direkt eller en timme efter träningspasset.
mina tränings pass ligger dryg runt 1.45h, 2h så vad tror ni ? känns som om man borde ta det direkt efter så man inte slösar på värdefull tid när musklena bygger som mest.

King Grub
2007-11-22, 16:13
är det någon som vet hur länge stimuleringen utav proteinsyntesen håller i sig ?

http://i17.tinypic.com/6le0k8p.jpg

Am J Physiol Endocrinol Metab 284: E76-E89, 2003.

Obs att stimuleringen blir större vid intag före passet. Effekten av intag före sker också vid ovan visade tillfälle.

henriknewstream
2007-11-22, 16:26
så stimuleringen är alltså bäst efter ca 4h ?

King Grub
2007-11-22, 16:42
Öh.... nä. Träningspasset började klockan 11.

Poängen med grafen är att visa att stimulerinen är flyktig och faller snabbt ner till basnivåer.

henriknewstream
2007-11-22, 17:31
du som kan läsa denna kostiga graf vad tror du skulle va bäst för mig då ? =P

Jonte
2007-11-22, 19:12
Hum King Grub du som kan de mesta, ger det stora fördlar om man stoppar i sig EsaProt samtidigt som maltodextrin elr är de skitsamma om ja stoppar i mig kolhydraterna. Jag får jefla massa finnar av snabba kolhydrater.. ;)

King Grub
2007-11-22, 20:47
du som kan läsa denna kostiga graf vad tror du skulle va bäst för mig då ? =P

Före träning. Sedan skulle jag tagit kolhydrat under/efter träning och gått hem och ätit ett kolhydrat- och proteinrikt mål mat, som fyller på när effekten av föreintaget av EAA slutar "verka".

King Grub
2007-11-22, 20:49
Hum King Grub du som kan de mesta, ger det stora fördlar om man stoppar i sig EsaProt samtidigt som maltodextrin elr är de skitsamma om ja stoppar i mig kolhydraterna. Jag får jefla massa finnar av snabba kolhydrater.. ;)

Kolhydraterna stimulerar ingen muskeluppbyggnad, men agerar antikatabolt. Kolhydrat tillsammans med EAA ger en synergistisk effekt på proteinbalansen, som är större än summan av deras enskilda effekter.

Kolhydraterna är det som är avgörande för glykogeninlagring och effektiv återhämtning.

Det behöver inte vara superdupersnabba kolhydrater. Du kan äta bröd eller vad som helst kolhydratrikt i stället.

henriknewstream
2007-11-22, 22:16
Kolhydraterna stimulerar ingen muskeluppbyggnad, men agerar antikatabolt. Kolhydrat tillsammans med EAA ger en synergistisk effekt på proteinbalansen, som är större än summan av deras enskilda effekter.

Kolhydraterna är det som är avgörande för glykogeninlagring och effektiv återhämtning.

som helst kolhydratrikt i stället.

skulle det då vara bra att t.ex. ta en dextro tablett tillsammans med esapro innan träningspasset, en till två under träningen och en till dosen efter tränigspasset ?

King Grub
2007-11-22, 22:25
Ja, druvsocker är en bra kolhydratkälla... men, innehåller inte en sådan tablett bara några gram kolhydrat? Lättare att dosera med pulver.

henriknewstream
2007-11-22, 22:31
joo kollade upp det och hela förpackningen väger 75g.. lite jobbigt att dricka kolhydrater underträningen, men om man tar esapro och 2 min efter häller i sig 150g kolhydrater så borde man väl ha energi under träningen och tills man kommer hem och får äta mat ?

Racso
2007-11-22, 22:39
Före träning. Sedan skulle jag tagit kolhydrat under/efter träning och gått hem och ätit ett kolhydrat- och proteinrikt mål mat, som fyller på när effekten av föreintaget av EAA slutar "verka".

Varför var det lönlöst att äta EAA direkt efter passet? Har nämnligen haft det som rutin, slösar jag fullständigt bort det?


Jag menar, skulle jag dricka EAA varannan timme (på fastande mage) i vila skulle jag ju erhålla positiv effekt på proteinbalansen, eller?

King Grub
2007-11-23, 05:20
Effekten av intag före och efter är inte undersökt. Föreintaget börjar stimulera proteinsyntesen runt 60-90 minuter efter träning. Styrketräningen undertrycker proteinsyntesen både under och efter passet.

C.E.J.
2007-12-25, 01:34
Dum fråga, men... Kan man byta ut del av sitt "matprotein" mot Esapro, t.ex. om man äter ganska lite kalorier och behöver få i sig mer kolhydrater utan att för den skull öka energiintaget eller sänka AA-intaget? :em:

King Grub
2007-12-26, 22:14
Ja.

C.E.J.
2007-12-26, 22:28
Det gläder mig. Dum uppföljare: Om jag då vill göra det, hur mycket EsaPro skulle motsvara en viss mängd protein? Alltså t.ex., 6g EP = 20g protein, eller nåt sånt.

King Grub
2007-12-26, 22:33
Beror väl på vilket protein du jämför med, men runt 10-15% av en normalpersons proteinintag bör komma från EAA.

C.E.J.
2007-12-26, 22:38
Mao, 1g EAA kan ersätta 10-15g protein? (yez mee stoopid)

Tabbe
2007-12-26, 23:16
Beror väl på vilket protein du jämför med, men runt 10-15% av en normalpersons proteinintag bör komma från EAA.

Kul att 85% av mitt protein jag äter är fullvärdigt.

Xerxex
2007-12-26, 23:18
Om det är ca 45% EAA i vassle så är det bara räkna :) 10 gram eaa borde borde motsvara ca 22 gram vassle

C.E.J.
2007-12-26, 23:33
Om det är ca 45% EAA i vassle så är det bara räkna :) 10 gram eaa borde borde motsvara ca 22 gram vassle

Äter inga större mängder vassle.

henriknewstream
2007-12-28, 14:45
om man tar en dos utav esapro varje morgon, blir muskeluppbyggningen mindre efter träningen då än vad den hade varit om man inte skulle ta dosen på morgonen.
har för mig att king grub sa någon gång att musklerna inte kan stimuleras hur mycket som helst.

King Grub
2007-12-28, 14:47
om man tar en dos utav esapro varje morgon, blir muskeluppbyggningen mindre efter träningen då

Nej, det gäller vid konstant tillförsel av aminosyror; det påverkar inte ett senare intag.

henriknewstream
2007-12-28, 14:56
okej bra =) tack återigen!

formula4shape
2007-12-28, 15:00
joo kollade upp det och hela förpackningen väger 75g.. lite jobbigt att dricka kolhydrater underträningen, men om man tar esapro och 2 min efter häller i sig 150g kolhydrater så borde man väl ha energi under träningen och tills man kommer hem och får äta mat ?

Det är väl inte mycket jobbigare att dricka kolhydratslösning under passet än vanligt vatten?

C.E.J.
2007-12-29, 16:27
Inatt vaknade jag och kunde inte somna så då tänkte jag what the heck, kan ta en portion EsaPro. Hade bara provat en portion tidigare och då blandade jag med Rage, smakade EXAKT som nån medicin. Blanda 6g med 2-4dl vatten står det.

Hur i håvete är det tänkt att man ska blanda? EsaPro är totalt olösligt i vatten verkar det som, blev enbart klumpar som man fick fiska upp. Smakade asvidrigt dessutom. Folk som tycker att Rage smakar gott måste jämföra med EsaPro, för Rage är verkligen fantastiskt gott jämfört med EsaPro, och då tycker jag inte alls om Rage. Verkligen totalvidrigt, men det mest irriterande är dock olösligheten. Blir till att köpa kapselfyllare för NO WAY att jag provar pulverform igen.

bergelin
2007-12-29, 17:05
Inatt vaknade jag och kunde inte somna så då tänkte jag what the heck, kan ta en portion EsaPro. Hade bara provat en portion tidigare och då blandade jag med Rage, smakade EXAKT som nån medicin. Blanda 6g med 2-4dl vatten står det.

Hur i håvete är det tänkt att man ska blanda? EsaPro är totalt olösligt i vatten verkar det som, blev enbart klumpar som man fick fiska upp. Smakade asvidrigt dessutom. Folk som tycker att Rage smakar gott måste jämföra med EsaPro, för Rage är verkligen fantastiskt gott jämfört med EsaPro, och då tycker jag inte alls om Rage. Verkligen totalvidrigt, men det mest irriterande är dock olösligheten. Blir till att köpa kapselfyllare för NO WAY att jag provar pulverform igen.
Använde du en shaker eller rörde du bara ner det och blandade med sked eller liknande?

GolDog
2007-12-29, 17:10
Måste hålla med ang. EsaPro, smakar hyfsat vidrigt, men man dricker ju inte det för att det är gott... att det ska va svårlöst i vatten har jag inte varit med om dock, inte i shakern iaf!

C.E.J.
2007-12-29, 17:13
Använde du en shaker eller rörde du bara ner det och blandade med sked eller liknande?

Lade skiten i ett glas och hällde på vatten medan jag vispade. Kanske funkar bättre med shaker, men känns rätt pretentiöst för 6g pulver.

747
2007-12-29, 17:35
Jag skakar skiten i shaker. Det smakar ju inte hallontårta, men det är inga problem att få i sig. I glas är det lite svårare att få till konsistensen, som du kanske märkte.

KniveN
2007-12-29, 20:22
Jag brukar blanda det i en vanlig 0.5L flaska. Först blir det lite skum men det är bara att skaka igen efter 20-30 sek så blir det bra.

Fatalist
2007-12-30, 01:13
Felet ni gör är att ni förmodligen blandar 6g (eller mer) pulver i ett litet glas och förväntar er att det ska smaka likadant som när samma mängd löses i tredubbelt så mycket vatten som det egentligen ska...

C.E.J.
2008-01-04, 21:13
Sa ju att jag skulle köpa kapsel"maskin" för EsaPro, och den fick jag idag. Hur många kapslar krävdes det för 6g? 17! Thaz cool though... Kändes lagom knarkigt att sitta där och skrapa vitt pulver *whistle*

bergelin
2008-01-04, 21:17
Sa ju att jag skulle köpa kapsel"maskin" för EsaPro, och den fick jag idag. Hur många kapslar krävdes det för 6g? 17! Thaz cool though... Kändes lagom knarkigt att sitta där och skrapa vitt pulver *whistle*
Haha, var en man och drick pulvret. Lite pundigt att dra i sig 17 kapslar :D

C.E.J.
2008-01-04, 21:33
Är för vidrigt alltså. Tror jag glömde mina cojones på gymmet anyway :Virro

bergelin
2008-01-04, 21:37
Är för vidrigt alltså. Tror jag glömde mina cojones på gymmet anyway :Virro
Vilken smak har du? Jag fick hem citrus igår och den går ner. Inte gott, men den funkar.

C.E.J.
2008-01-04, 21:49
Citrus. Sitter nu och rapar EsaPro, men hellre det än att svälja skiten.

bergelin
2008-01-04, 21:55
Citrus. Sitter nu och rapar EsaPro, men hellre det än att svälja skiten.
Tyngdlyftare ska väl för fan kunna svälja lite aminosyror om de kan bänka 200 kg :D

C.E.J.
2008-01-04, 22:23
Styrkelyftare bänkpressar, inte tyngdlyftare :MrT:

bergelin
2008-01-04, 22:40
Styrkelyftare bänkpressar, inte tyngdlyftare :MrT:
Ja jävlar, skrev lite fel där. Men du förstår poängen
.

KniveN
2008-01-05, 02:07
Tycker att man blir rätt van smaken, smakar inte speciellt äckligt nu.

He-man
2008-01-05, 02:35
Halloj, efter ett halvår med hård träning, mycket mat och div kosttillskott så tycker ser jag ingen märkbar muskelökning. Har kikat runt på lite olika kosttillskott och hittat Eiselts ESA Pro. Någon som har någon erfarenhet av det? Fungerar det bra? Tänkte ersätta proteinet jag kör med nu med det här tillskottet.

Som många sagt bör du äta mer och har du ändå svårt att få i dig tillräckligt kan du prova med en gainer, kom dock ihåg att det endast ska ses som ett tillskott och inte ersätta vanlig mat.

Durre
2008-01-05, 15:57
Om jag tar Esapro en helt vanlig dag utan att träna så blir väl den effektiva proteinsyntesen igång endå?

King Grub
2008-01-05, 16:06
Intag av essentiella aminosyror uppreglerar proteinsyntesen även i vila. Dom reducerar dock inte nedbrytning, och det är en högst flyktigt stimulering av proteinsyntesen som snart är nere på normala nivåer igen. Men toppningen verkar inte kompenseras med nedreglering vid något annat tillfälle.

Durre
2008-01-05, 16:11
Intag av essentiella aminosyror uppreglerar proteinsyntesen även i vila. Dom reducerar dock inte nedbrytning, och det är en högst flyktigt stimulering av proteinsyntesen som snart är nere på normala nivåer igen. Men toppningen verkar inte kompenseras med nedreglering vid något annat tillfälle.
Okej då är det lika bra med lite mat då :)

Slartibartfast
2008-01-05, 16:36
Sa ju att jag skulle köpa kapsel"maskin" för EsaPro, och den fick jag idag. Hur många kapslar krävdes det för 6g? 17! Thaz cool though... Kändes lagom knarkigt att sitta där och skrapa vitt pulver *whistle*

Detdär är fan helt crazy. Har aldrig hört på maken.

Hur svårt är det att hålla för näsan och halsa?

C.E.J.
2008-01-05, 17:59
Detdär är fan helt crazy. Har aldrig hört på maken.

Hur svårt är det att hålla för näsan och halsa?

Enormt svårt, svårare än att få i sig EsaPro citrus utan att kvälja.

pazappa
2008-01-06, 09:46
Esapro ska man ju ta på tom mage, direkt före träning, och så ska man ta det efter träning. Men är det okej att även ta nån form av t.ex. gainer efetr träning i samband med Esapro? Det känns så konstigt att bara dricka Esapro efetr träningen, musklerna vill väl ha socker (glykogen?) efteråt?

King Grub
2008-01-06, 09:50
Det är bara en fördel att kombinera med kolhydrat. En gainer med mer protein behöver du inte slösa bort vid samma tillfälle som du tar EAA, men maltodextrin el druvsocker är vanliga och bra kolhydratval.

pazappa
2008-01-06, 10:57
Det är bara en fördel att kombinera med kolhydrat. En gainer med mer protein behöver du inte slösa bort vid samma tillfälle som du tar EAA, men maltodextrin el druvsocker är vanliga och bra kolhydratval.

Tack!

Per B
2008-01-07, 11:02
Vad kan man blanda EsaPro med istället för vatten? Man vill ju inte blanda med nåt som minskar dess effekt, men samtidigt ska det bli lättare att dricka den också. Är apelsinjuice ok? (Jag har grapefrukt-smaken, och ska prova för första gången idag)

Har även Rage som jag ska prova för första gången idag, så samma fråga gäller där. Om jag tar Rage med apelsinjuice 30 minuter innan jag tar EsaPro, riskerar jag då att försämra effekten av EsaPro?

C.E.J.
2008-01-08, 07:10
Vad kan man blanda EsaPro med istället för vatten? Man vill ju inte blanda med nåt som minskar dess effekt, men samtidigt ska det bli lättare att dricka den också. Är apelsinjuice ok? (Jag har grapefrukt-smaken, och ska prova för första gången idag)

Har även Rage som jag ska prova för första gången idag, så samma fråga gäller där. Om jag tar Rage med apelsinjuice 30 minuter innan jag tar EsaPro, riskerar jag då att försämra effekten av EsaPro?

Powerade/Torque kanske.

Koloftw
2008-01-08, 07:42
Vad kan man blanda EsaPro med istället för vatten? Man vill ju inte blanda med nåt som minskar dess effekt, men samtidigt ska det bli lättare att dricka den också. Är apelsinjuice ok? (Jag har grapefrukt-smaken, och ska prova för första gången idag)

Har även Rage som jag ska prova för första gången idag, så samma fråga gäller där. Om jag tar Rage med apelsinjuice 30 minuter innan jag tar EsaPro, riskerar jag då att försämra effekten av EsaPro?

Tror folk har sagt att det blir godare med någon form av sötning i, eftersom smaken är god om den är söt, typ.

Alfred Nobel
2008-01-08, 08:38
Vad kan man blanda EsaPro med istället för vatten? Man vill ju inte blanda med nåt som minskar dess effekt, men samtidigt ska det bli lättare att dricka den också. Är apelsinjuice ok? (Jag har grapefrukt-smaken, och ska prova för första gången idag)

Har även Rage som jag ska prova för första gången idag, så samma fråga gäller där. Om jag tar Rage med apelsinjuice 30 minuter innan jag tar EsaPro, riskerar jag då att försämra effekten av EsaPro?

Testa med en tsk funlight amazing grape iblandat shakern när du tillsätter vattnet, för att höja sötman och smaken. Min kompis blandar sina drinkar med alla olika slags funlight smaker och enligt honom är det hans räddare i nöden.

Per B
2008-01-09, 13:23
Testa med en tsk funlight amazing grape iblandat shakern när du tillsätter vattnet, för att höja sötman och smaken. Min kompis blandar sina drinkar med alla olika slags funlight smaker och enligt honom är det hans räddare i nöden.
Tack för tipset, ska testa det. Det är ganska trögt att få i sig de 6 g EsaPro som jag blandar med 3 dl vatten nu... men det går.

slinkan
2008-01-09, 16:01
Men ersätter 6gr esapro de 30gr vassle jag tar innan och efter träningen i vanliga fall?
Eller ska man ta vassle oxå innan och efter?

Jag kör nu 6gr esapro och malto innan och efter träning. gör jag rätt?*gah!*

King Grub
2008-01-09, 16:08
Tar du EAA behöver du inte vassle samtidigt.

selmir
2008-01-09, 16:18
Jag hade tänkt köra 6gr EAA innan med malto och en vanlig gainer efter. Har 1kg gainer som jag vill bli av med. Kommer det fungera lika bra eller är det bättre om jag tar EAA innan och efter. I tidigare tråd har det ju nämnts att man inte behöver slösa på gainern och darför ta EAA efter också.

Per B
2008-01-10, 15:57
Testa med en tsk funlight amazing grape iblandat shakern när du tillsätter vattnet, för att höja sötman och smaken. Min kompis blandar sina drinkar med alla olika slags funlight smaker och enligt honom är det hans räddare i nöden.

Tillsatte lite Amazing grape idag, och det blev en klar skillnad: inga problem att få i sig drinken nu. Tackar för tipset! :-)

gajo fino
2008-02-10, 17:12
Har inte tillgång till någon bra våg, så hur mkt är tio g, som verkar va det optimala att få i sig både innan o efter träning, är det en skopa eller hur gör ni för att få fram era 10g?

Annars ser mitt framtida intag ut: (fick precis min dunk...)


10g EsaPro direkt innan träning.
EsaPro ca 60 minuter efter träning. Ta r10g EsaPro, väntar ca 15 minuter och sen äta vanlig mat.

Hur mkt maltodextrin bör jag inta oxå, och när? (väger 76 för tillfället) och när kan jag äta innan för att optimera Esa pro's effekt?

KniveN
2008-02-10, 19:52
Har inte tillgång till någon bra våg, så hur mkt är tio g, som verkar va det optimala att få i sig både innan o efter träning, är det en skopa eller hur gör ni för att få fram era 10g?

Annars ser mitt framtida intag ut: (fick precis min dunk...)


10g EsaPro direkt innan träning.
EsaPro ca 60 minuter efter träning. Ta r10g EsaPro, väntar ca 15 minuter och sen äta vanlig mat.

Hur mkt maltodextrin bör jag inta oxå, och när? (väger 76 för tillfället) och när kan jag äta innan för att optimera Esa pro's effekt?

En matsked är ca 10g. Jag tar 40g malto före efter och en timme efter träningen.

The Striker
2008-02-13, 00:27
Det är bara en fördel att kombinera med kolhydrat. En gainer med mer protein behöver du inte slösa bort vid samma tillfälle som du tar EAA, men maltodextrin el druvsocker är vanliga och bra kolhydratval.

Jag har en burk ESA Pro hemma samt en en burk med snabba kolhydrater utan protein. Kan det då vara en bra idé att blanda dessa två pulver tillsammans i en shaker?

King Grub
2008-02-13, 05:24
Om du vill ha kolhydrat + EAA, så.

Martin.L
2008-02-13, 09:44
Var o köpte esapro igår. Har jag fattat rätt att jag tror att jag inte behöver använda whey mer? Eller iaf inte på tom mage.

EiseltUK
2008-02-13, 09:56
Var o köpte esapro igår. Har jag fattat rätt att jag tror att jag inte behöver använda whey mer? Eller iaf inte på tom mage.

Du behöver i varje fall inte ta extra whey före eller efter träning. Sen kan du ju alltid lägga in en drink whey här och där om du har behov av mer protein.

Gädda
2008-02-13, 13:17
Ställer en återkommande fråga igen, är det onödigt att ta en gainer direkt efter träning om man kört EAA innan?

Anledningen är att EAA ger bra stimulans på proteinsyntesen, men gainern tänkte jag ta för att helt enkelt få i mig mer och snabb näring för att få igång återhämtningen. Mycket bra går ju säkert säga om EAA men mycket till kcal eller näring tillför det ju inte, därför tänkte jag ta gainer också.. Läst att det är bortkastat att ta det vid samma tillfälle bara.

EiseltUK
2008-02-13, 13:23
Ställer en återkommande fråga igen, är det onödigt att ta en gainer direkt efter träning om man kört EAA innan?

Anledningen är att EAA ger bra stimulans på proteinsyntesen, men gainern tänkte jag ta för att helt enkelt få i mig mer och snabb näring för att få igång återhämtningen. Mycket bra går ju säkert säga om EAA men mycket till kcal eller näring tillför det ju inte, därför tänkte jag ta gainer också.. Läst att det är bortkastat att ta det vid samma tillfälle bara.


Gainerns kommer troligen inte stimulera proteinsyntesen men onödigt är det nog inte.

Gädda
2008-02-13, 13:32
Nej, var det jag menade. Gainern höjer väl inte proteinsyntesen, men den tillför väl ändå näring som är snabb o bra att få i sig direkt efter passet och som bidrar till att öka det totala kcal-intaget.

gajo fino
2008-02-18, 17:35
Hur lång tid är bra att vänta mellan mat -> träning när jag käkar esapro? kom från dagens föreläsning, åt kl 17.05 o tänkte gå o träna 19.00. Är detta tillräckligt för att optimera esapro's effekt?

Rahf
2008-02-18, 17:44
Hur lång tid är bra att vänta mellan mat -> träning när jag käkar esapro? kom från dagens föreläsning, åt kl 17.05 o tänkte gå o träna 19.00. Är detta tillräckligt för att optimera esapro's effekt?

Förmodligen inte. Vanlig tid är väl cirka tre timmar.

Därmed inte sagt att du ska skippa det, bara att det kanske inte är "analoptimalt".

aron
2008-03-04, 03:01
3 timmar är jag dålig på att hålla alltså.

Verkar vara många som är förvirrade av ESA Pro. Ingen som känner för att reda ut allt i "sticky"? :)

Förövrigt skrattar jag när jag läser vissas problem med att få i sig 6 gram!

Är det bara jag som tar med burken till gymmet, tar en skopa i munnen, sätter tillbaka burken i väskan, går till kranen och halsar vatten samtidigt som jag sväljer? :)

Durre
2008-03-07, 19:45
Så det är väldigt opti att ta esapro 1 timme efter träning också?

gizox
2008-03-09, 15:47
Tack för tipset, ska testa det. Det är ganska trögt att få i sig de 6 g EsaPro som jag blandar med 3 dl vatten nu... men det går.

Varför tar du då 3 dl? testa med 1 dl och bara halsa :hbang:

Ganymedes
2008-03-09, 20:45
Så det är väldigt opti att ta esapro 1 timme efter träning också?

Antar att du syftar på ett intag innan passet först? Isåfall finns det inga studer (och därmed inga belägg) för att ett intag senare skulle ge någon bättre effekt. Men man kan nog ganska riskfritt anta att det iaf inte förstör.

RanShi
2008-03-10, 20:08
Passar väl på att skriva här nu också.

Om jag tar EsaPro innan träniningen, tränar runt 90 minuter, byter om och duschar (30 minuter) och sedan tar det ungefär 1 timme att ta sig hem.

Vi säger att jag fixar kolhydratintaget, går det bra att få i sig nästa "dos" protein genom måltiden när man kommit hem efter 3 timmar? Eller ska jag köra på en gainer efter träningen (vilket blir ungefär 2 timmar efter EsaPron) också?

Pelle2
2008-03-11, 03:00
Passar väl på att skriva här nu också.

Om jag tar EsaPro innan träniningen, tränar runt 90 minuter, byter om och duschar (30 minuter) och sedan tar det ungefär 1 timme att ta sig hem.

Vi säger att jag fixar kolhydratintaget, går det bra att få i sig nästa "dos" protein genom måltiden när man kommit hem efter 3 timmar? Eller ska jag köra på en gainer efter träningen (vilket blir ungefär 2 timmar efter EsaPron) också?

Ju snabbare efter träningen desto bättre

Rahf
2008-03-11, 10:11
Tillgången till aminosyror efter träningen är väl redan tillgodosedd med intaget före träningen? Det är väl ändå kolhydrater som man helst bör fylla på så snart som möjligt efter träningen?

King Grub
2008-03-11, 10:12
Det är det man inte vet, hur intaget före påverkar ett ev intag efter. Intag 1 h efter träning minskar till exempel inte effekten av intag 2 h efter träning (men när det mättes hade man inte tillfört innan).

RanShi
2008-03-11, 20:10
Jaja, då kör jag bara EsaPro innan och kör en gainer efter istället för att vara på den säkra sidan. Fan vad mycket godare det blev med Fun Light...eller, mindre äckligt.

Btw, gäller samma sak för BCAA's? Tar 6 piller innan och 6 efter, jag borde väl kunna skippa de 6 pillren jag tar efter om jag ändå kör en gainer va?