handdator

Visa fullständig version : Brygga med rumpan mot bänken


xeym
2007-11-19, 22:11
Hej, tänkte för första gången tävla i bänkpress i ett mindre klubbmästerskap.
Nu när jag läste reglerna så såg jag att man var tvungen att ha rumpan mot bänken. När jag bryggar så har jag inte rumpan mot bänken och förstår inte hur man kan brygga rejält med rumpan mot bänken. Har provat å klarar bara någon cm känns bättre då att inte brygga alls.
Så om någon har lust å förklara vad man ska tänka på å trix för att lyckas få bryggningen riktigt bra.

bubbe
2007-11-19, 23:08
Hej, tänkte för första gången tävla i bänkpress i ett mindre klubbmästerskap.
Nu när jag läste reglerna så såg jag att man var tvungen att ha rumpan mot bänken. När jag bryggar så har jag inte rumpan mot bänken och förstår inte hur man kan brygga rejält med rumpan mot bänken. Har provat å klarar bara någon cm känns bättre då att inte brygga alls.
Så om någon har lust å förklara vad man ska tänka på å trix för att lyckas få bryggningen riktigt bra.

Upp med bröst och mage, dra ner/bak med axlarna. Röven måste vara mot bänken, men du behöver inte pressa rumpan ner däremot måste en viss del av rumpan ligga an mot bänken och det hela tiden. Blir oftast också lättare/kortare lyftväg om du siktar mot nedre delen av bröstet..

När du rätar ut armarna, låt bli att lyfta upp axlarna iom att du då gör lyftvägen onödigt lång (räcker med att armarna är raka).

Morty
2010-10-25, 00:31
Är det på något sätt skadligt att ha en brygga där rumpan fortfarande är kvar i bänken?

Bumpedibump :>

r1kkie
2010-10-25, 11:52
Är det på något sätt skadligt att ha en brygga där rumpan fortfarande är kvar i bänken?

Bumpedibump :>

Skulle säga att det inte är de. Om man kollat på Mark Rippetoe videos om bänkpress så kör han på att brygga men att alltid ha röven i bänken.

http://www.youtube.com/watch?v=UwQyFoD6E80&feature=channel

z_bumbi
2010-10-25, 12:09
Är det på något sätt skadligt att ha en brygga där rumpan fortfarande är kvar i bänken?

Bumpedibump :>

Om du överdriver bryggan så kan du få ont i ryggen men det brukar oftast handla om krampkänningar. Det var uppe i en tråd för väldigt kort tid sedan så sök efter kramp och bänkpress i mitt användarnamn.

Morty
2010-10-26, 09:16
hittar verkligen inte >_> Ger du mig ett handtag?

Ungrim
2010-10-26, 10:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4641318&postcount=17227

??

z_bumbi
2010-10-26, 10:27
Den är det.

Morty
2010-10-27, 10:39
Ptja, att ta ut för mycket vinkel på en punkt är självklart inte bra. Jag försöker att hålla min brygga i just bröstryggen, men när det blir riktigt grisigt tungt så kan lätt rumpan lyftas vilket resulterar i att jag även böjer ländryggen. Jag kör nu på regeln att absolut inte lyfta röven, vilket jag var alldeles för frikostig med att göra tidigare.

En PT på mitt gym, som är förvånansvärt duktig på anatomi för att vara PT, är dock emot min brygga över huvud taget. Hon tycker att jag ska försöka pressa ländryggen mot bänken genom att spänna magen hårt, för mig låter det som ett utmärkt sätt att sänka sina vikter och sabba stabiliteten.

De flesta här verkar dock överens om att brygga är ok ur skadesynpunkt.

ceejay
2010-10-27, 10:41
Hon tycker väl att man ska ha raka handleder när man pressar också.

Morty
2010-10-27, 11:18
Nu ska vi inte var så hårda bara för att hon råkar vara pt ;) Hon pratade bland annat om kompression av facettleder. Det är väl häftiga ord?