handdator

Visa fullständig version : Att träna förkyld? Avstå eller ej...


GurraGo
2007-11-19, 20:46
Har sökt lite men inte hittat någon tråd som behandlar ämnet men jag tycker att det är intressant. Vill inte ha någon poll ang. vad folk gör eftersom det inte ger så mycket. Jag är istället ute efter fakta ang.

1) Köra styrketräning förkyld. Kan man få resultat trots förkylningen? Bör man alltid avstå styrketräning när man är förkyld? Kan det vara skadligt?

2) Köra löpning förkyld. Se ovan men jag tänker mig två olika sorters löpträning: a) Lätt distanslöpning, kanske runt 140 bpm b) Hård träning, trösklar, vo2max m.m.

Allas erfarenheter, tips och "hard facts" tycker jag är intressant så go ahead and shoot...

Raggis
2007-11-19, 20:49
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102125&highlight=f%F6rkyld

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101166&highlight=f%F6rkyld

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99677&highlight=f%F6rkyld

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90598&highlight=f%F6rkyld

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89309&highlight=f%F6rkyld

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=71794&highlight=f%F6rkyld

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66282&highlight=f%F6rkyld

joriice
2007-11-19, 20:52
Träna aldrig med en förkylning.

UGoFirst
2007-11-19, 20:55
Om näsan är lite rinnig men man inte har några andra förkylningsympton, är det OK att träna då?

GurraGo
2007-11-19, 21:02
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102125&highlight=f%F6rkyld

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101166&highlight=f%F6rkyld

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99677&highlight=f%F6rkyld

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90598&highlight=f%F6rkyld

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89309&highlight=f%F6rkyld

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=71794&highlight=f%F6rkyld

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66282&highlight=f%F6rkyld

Sjukt lustigt, jag sökte på "träna förkyld", träna med förkylning, bara förkylning och fick bara upp folk som nämnde det i förbifarten i sin journal och någon "galen finne" eller vad det nu var.

Tack i alla fall.

Raggis
2007-11-19, 21:08
Sjukt lustigt, jag sökte på "träna förkyld", träna med förkylning, bara förkylning och fick bara upp folk som nämnde det i förbifarten i sin journal och någon "galen finne" eller vad det nu var.

Tack i alla fall.

Håll sökningen simpel, ex. "sjuk" eller "förkyld", och v'lj "search titles only".

Hoppas det besvarar dina frågor.

GurraGo
2007-11-19, 21:10
Intressant helt klart. För min har jag sedan 3 år tröttnat på att vänta ut förkylningen. Brukade vänta i 2-3 veckor då jag vilade mycket och så. Trots det så försvann aldrig förkylningen. Därför har jag nu för tiden tröttnat helt och kör på som vanlig när jag har en förkylning. Igår körde jag hårda intervaller och idag lätt distanslöpning. Hade tänkt köra gym i kväll också men det undviker jag.

Får se hur mkt av mitt förstånd som kommer ta till sig informationen, det beror nog på hur länge jag behöver vänta ut förkylningen.

GurraGo
2007-11-19, 21:11
Håll sökningen simpel, ex. "sjuk" eller "förkyld", och v'lj "search titles only".

Hoppas det besvarar dina frågor.

Jepp, ett steg på vägen mot ett bättre sökande i alla fall :thumbup:

Solve
2007-11-19, 21:15
Om näsan är lite rinnig men man inte har några andra förkylningsympton, är det OK att träna då?

Någon som kan svara? :) om det bara är lite snuva liksom, inget ont i halsen eller feber

Ljungkvist
2007-11-19, 21:20
Intressant helt klart. För min har jag sedan 3 år tröttnat på att vänta ut förkylningen. Brukade vänta i 2-3 veckor då jag vilade mycket och så. Trots det så försvann aldrig förkylningen. Därför har jag nu för tiden tröttnat helt och kör på som vanlig när jag har en förkylning. Igår körde jag hårda intervaller och idag lätt distanslöpning. Hade tänkt köra gym i kväll också men det undviker jag.

Får se hur mkt av mitt förstånd som kommer ta till sig informationen, det beror nog på hur länge jag behöver vänta ut förkylningen.

Klart intressant det DU skriver. Går själv med en extremt långdragen förkylning och har sen några veckor tillbaka bestämt mig för att skita i den och köra på. Det verkar funka.

Du säger att du kör på som vanligt, vad pratar vi om för förkylningar? Var brukar du dra gränsen?

GurraGo
2007-11-19, 21:26
Klart intressant det DU skriver. Går själv med en extremt långdragen förkylning och har sen några veckor tillbaka bestämt mig för att skita i den och köra på. Det verkar funka.

Du säger att du kör på som vanligt, vad pratar vi om för förkylningar? Var brukar du dra gränsen?

Tja, jag vill nog börja med att säga att vad jag läst så är de möjliga konsekvenserna av att träna med förkylning otroligt allvarliga så det är helt klart riskfyllt.

Vidare, i mitt fall rör det sig om ständigt snörvlande. Min näsa rinner större delen av tiden och jag måste snyta mig en ggr/timme eller något. Känner jag att jag har feber tror jag inte att jag skulle träna, särskilt som jag då antagligen ej orkar. Vidare så är förkylning + halsont ingen höjdare och i onsdags avstod jag pga det. Men that's me och det är lite svårt att säga "vilka förkylningar" jag tränar med och vilka jag inte tränar med.

machine gun
2007-11-19, 22:14
Jag har tränat mig genom en längre tids förkylning och jag hamnade på akuten med tryck över bröstet och svårt att andas som resultat. Känner inte att det är något jag vill göra om.

GurraGo
2007-11-19, 22:15
Jag har tränat mig genom en längre tids förkylning och jag hamnade på akuten med tryck över bröstet och svårt att andas som resultat. Känner inte att det är något jag vill göra om.

Ok, tack för tipset. Ska försöka ta det lite lugnare.

GurraGo
2007-11-19, 22:56
Kan ju vara intressant att notera vad sjukvårdsrådgivningen säger:

Motion och förkylning
En enkel snuvförkylning utan feber eller värk i kroppen behöver inte hindra att man motionerar normal. Men om man har en kraftigare förkylning, särskilt om man har feber, bör man avstå från hårdare motion och idrott. Bland annat kan virus angripa hjärtmuskeln, vilket i värsta fall kan vara livshotande.


http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=19606

Verkligen intressant eftersom om jag bara hade hade läst där hade jag lätt tränat vidare men det verkar mer tveksamt om man söker på forumet. (Ok, har inte detaljläst länkarna men det här ju intressant hur som helst)

Solve
2007-11-19, 23:14
Lyssna på machine gun hon brukar ha rätt... fast de är skillnad på sjuk o sjuk :D snuva och feber är inte samma skit

Rahf
2007-11-19, 23:52
Halsont är en god indikator på när du ska låta bli eftersom den kommer före febern men efter snuvan.

Träning när man är förkyld är kontraproduktiv, den ger alltså inget utan snarare tvärtom. Dessutom är det inte kul att träna när man är sjuk, huvudet spränger, näsan rinner ännu mer och man mår verkligen piss dagen efter. Förmodligen förlänger du sjukdomsperioden också eftersom kroppen inte får någon chans att återhämta sig.

machine gun
2007-11-20, 08:01
Lyssna på machine gun hon brukar ha rätt...

*cupid* :D


Jag hade nån slags halsinfektion kan tilläggas (som varade i två månader eller nåt...). Är man bara lite snuvig, men känner sig pigg, inte har förhöjd vilopuls osv, så borde lätt träning inte vara något hinder. Några VO2max-intervaller skulle jag dock akta mig för ändå om kroppen inte känns helt hundra. Är man lätt snuvig i flera veckor i sträck utan andra symtom, skulle jag tippa på att det kan röra sig om någon typ av allergi och allergi kan man ju träna med. Ganska lätt att testa genom att käka nåt receptfritt antihistamin (typ Clarityn) i några dagar och se om det blir bättre av det (blir det bättre kan det vara dags att fundera på vad som orsakar allergin).

Tut
2007-11-20, 08:36
Någon som kan svara? :) om det bara är lite snuva liksom, inget ont i halsen eller feber
Det här undrar jag också. Jag har tränat (förvisso inte särskilt hårt med Kolozzeum-mått mätt, men hårdare än jag själv tränat förr) med smårinnig näsa i flera veckor och inte märkt någon försämring.

machine gun
2007-11-20, 10:34
Det här undrar jag också. Jag har tränat (förvisso inte särskilt hårt med Kolozzeum-mått mätt, men hårdare än jag själv tränat förr) med smårinnig näsa i flera veckor och inte märkt någon försämring.

Tyckte jag svarade på det här ovanför? :confused:

Alltid svårt att veta var man ska dra gränsen dock.

EDIT: En anledning så god som någon att hålla sig borta från gymmet och offentliga träningslokaler är ju att det är ondskefullt att smitta ner andra.

Tut
2007-11-20, 10:42
Tyckte jag svarade på det här ovanför? :confused:

Alltid svårt att veta var man ska dra gränsen dock.

EDIT: En anledning så god som någon att hålla sig borta från gymmet och offentliga träningslokaler är ju att det är ondskefullt att smitta ner andra.
Ah, såg inte det (hade fönstret öppet för länge innan jag skickade iväg). Sorry, och tack för bra svar!

Eddie Vedder
2007-11-20, 10:50
Motion och förkylning
En enkel snuvförkylning utan feber eller värk i kroppen behöver inte hindra att man motionerar normal.http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=19606

Förvånar mig att man använder sig av så generella termer som "normalt" i det här fallet.
Rent spontant tycker jag en sån rekommendation känns lite riskabel eftersom normal motion varierar helt beroende på vilken nivå man håller och vid en viss nivå lär det aldrig vara bra att träna ens lite småförkyld.

Vore bättre om dom skrev lite mer specifikt att t.ex. raska promenader inte är någon större fara. Annars finns ju risken att extremt träningsmotiverade personer läser just att deras normala motionsnivå är okej fast den i själva verket är alldeles för intensiv.
Om man väldigt väldigt gärna vill komma igång och träna finns nog risken att man tror det man vill tro på och inte tänker efter riktigt noggrant när träningsabstinensen smyger på.;)

Filth
2007-11-21, 13:21
Tänkte man postar här så slipper man starta ännu än tråd om ämnet... själv har jag haft nästäppa i många månader. Näsan rinner INTE men är täppt då & då. främst ENA näsborren i taget.

Lägger jag mig på sidan så känner man att det "rinner" över till andra borren *screwy*. hursomhelst så har jag iaf börjat träna då det gått månader nu. samt att doktorn säger att det är okey för dom inte kunde hitta något på varken ekg eller vanlig lungröntgen. Men känns lite lustigt ändå. Ska ta allergi prover för det måste nästan vara nåt sånt.

Men nu till den STORA frågan. jag har fått lite smått ont i vänstra örat. och det känns mera i örat när man tar i. nån som vet vad det kan bero på? Vill verkligen inte ta kontakt med vårdcentralen igen. Kan nämna att jag inte har feber eller ont i halsen. låt säga att det inte är vax kan det vara farligt att köra på med träningen?*slap*

MVH

Carolinew
2007-12-03, 13:24
Förvånar mig att man använder sig av så generella termer som "normalt" i det här fallet.
Rent spontant tycker jag en sån rekommendation känns lite riskabel eftersom normal motion varierar helt beroende på vilken nivå man håller och vid en viss nivå lär det aldrig vara bra att träna ens lite småförkyld.

Vore bättre om dom skrev lite mer specifikt att t.ex. raska promenader inte är någon större fara. Annars finns ju risken att extremt träningsmotiverade personer läser just att deras normala motionsnivå är okej fast den i själva verket är alldeles för intensiv.
Om man väldigt väldigt gärna vill komma igång och träna finns nog risken att man tror det man vill tro på och inte tänker efter riktigt noggrant när träningsabstinensen smyger på.;)

Men jag tror aldrig jag hört talas om elitidrottare som missat VM och andra stora mästerskap för att de har lite snuva? :Virro

Eddie Vedder
2007-12-03, 15:21
Men jag tror aldrig jag hört talas om elitidrottare som missat VM och andra stora mästerskap för att de har lite snuva? :Virro

Nej och?

Raggis
2007-12-03, 15:24
Men jag tror aldrig jag hört talas om elitidrottare som missat VM och andra stora mästerskap för att de har lite snuva? :Virro

Tror dock dom genomgår större undersökningar innan ett stort event. Dom är bevakade medicinskt 24/7.

z_bumbi
2007-12-03, 15:28
Tror dock dom genomgår större undersökningar innan ett stort event. Dom är bevakade medicinskt 24/7.

Möjligtvis inom ett fåtal sporter som har gott om pengar. Det kostar mycket att bara tävla på elitnivå och att ha läkare tillgängligt dagligen skulle spräcka de flestas budget.

Raggis
2007-12-03, 15:29
Möjligtvis inom ett fåtal sporter som har gott om pengar. Det kostar mycket att bara tävla på elitnivå och att ha läkare tillgängligt dagligen skulle spräcka de flestas budget.

Elitidrottare har oftast(jämt) sponsorer.

z_bumbi
2007-12-03, 15:37
Elitidrottare har oftast(jämt) sponsorer.

Som betalar läkarlönen utöver allt vad det kostar att träna och tävla? Det är ett fåtal idrotter som har det så bra ställt att det funkar på det sättet.

Raggis
2007-12-03, 15:42
Som betalar läkarlönen utöver allt vad det kostar att träna och tävla? Det är ett fåtal idrotter som har det så bra ställt att det funkar på det sättet.

Mycket möjligt. Jag pratar dock om kommersiella events, som lockar stor publik.

nelson24
2007-12-03, 18:06
Enligt en idrottsläkare som föreläste om träning på mitt arbete så ska man avstå från träning om man;

1. Har ont i halsen
2. Har feber

Vid andra "förkylningssymptom" så är det, enligt honom, helt OK att träna.

Carolinew
2007-12-03, 18:41
Nej och?

Vilket betyder att de aldrig blir förkylda då eller vad?

Nej ärligt talat, skulle seriöst typ Stefan Holm stå över OS om han råkade få en förkylning dagen innan?

Eddie Vedder
2007-12-03, 19:02
Vilket betyder att de aldrig blir förkylda då eller vad?

Nej ärligt talat, skulle seriöst typ Stefan Holm stå över OS om han råkade få en förkylning dagen innan?

Det är inte vad det handlar om nu, dom där jämförelserna är ju totalt irrelevanta. Tycker du på fullaste allvar att man kan jämföra OS och VM med random gympass?

Att syssla med fysisk aktivitet när man är förskyld är inte bra, men du känner inte att det är en liten skillnad i hur man prioriterar sina risktaganden mellan att tävla i ett OS eller köra ett styrketräningspass?
Om vi pratar om normala situationer istället, d.v.s. skulle Stefan Holm stå över en träning om han var förkyld? Ja det är jag övertygad om.

Carolinew
2007-12-03, 19:09
Det är inte vad det handlar om nu, dom där jämförelserna är ju totalt irrelevanta. Tycker du på fullaste allvar att man kan jämföra OS och VM med random gympass?

Att syssla med fysisk aktivitet när man är förskyld är inte bra, men du känner inte att det är en liten skillnad i hur man prioriterar sina risktaganden mellan att tävla i ett OS eller köra ett styrketräningspass?
Om vi pratar om normala situationer istället, d.v.s. skulle Stefan Holm stå över en träning om han var förkyld? Ja det är jag övertygad om.

Har du bestämt dig för att ogilla mig eller? Eller det kanske bara är jag som fick den känslan redan från början. Det var bara en fråga jag ställde!

I alla fall, förberedelserna inför ett VM, OS, EM eller vadfasen som helst är ju otroligt viktiga och om de skulle åka på en förkylning som håller i sig i en sisådär 5-6 veckor skulle nog mycket tid gå till spillo. Och med tanke på att det är ett mästerskap nästan varje år riskerar de alltså att få hjärtmuskelinflammation varje gång?

Alexton
2007-12-03, 19:09
"I början av 2000talet var den stora frågan om en person kunde träna förkyld, diskutionen varade i flera årtionden. Hur många gånger frågan än kom upp fanns det tvivlade" , sorry kunde inte låta bli ;)

Tror iofs att en elitidrottare har betydligt bättre tillgång till läkare, mediciner och personer som ser till att en eventuell sjukdom kan lindras före och efter tävling.

Eddie Vedder
2007-12-03, 19:13
Har du bestämt dig för att ogilla mig eller? Eller det kanske bara är jag som fick den känslan redan från början. Det var bara en fråga jag ställde!

I alla fall, förberedelserna inför ett VM, OS, EM eller vadfasen som helst är ju otroligt viktiga och om de skulle åka på en förkylning som håller i sig i en sisådär 5-6 veckor skulle nog mycket tid gå till spillo. Och med tanke på att det är ett mästerskap nästan varje år riskerar de alltså att få hjärtmuskelinflammation varje gång?

Jag ogillar inte dig, vi känner inte varandra. Hur kan du tolka det så, djag tyckte bara det du skrev var fel och inte hade att göra med den här tråden.
Att jämföra ett vanligt gympass med ett olympiskt mästerskap tycker jag inte stämmer helt enkelt.
Och om dom tränar förkylda tar dom givetvis risker oavsett hur många tävlingar och mästerskap som finns på kalendern.

Återigen handlar det ju om i vilka lägen man är beredd att ta mer risker än andra. Tråden handlar om vanliga träningspass och där tycker jag inte att det finns någon direkt anlednig att gambla, ändå envisas du med att prata om världselitnivå. Det är en nivå då man troligtvis tar mer risker ja.

Carolinew
2007-12-03, 19:23
Jag ogillar inte dig, vi känner inte varandra. Hur kan du tolka det så, djag tyckte bara det du skrev var fel och inte hade att göra med den här tråden.
Att jämföra ett vanligt gympass med ett olympiskt mästerskap tycker jag inte stämmer helt enkelt.
Och om dom tränar förkylda tar dom givetvis risker oavsett hur många tävlingar och mästerskap som finns på kalendern.

Återigen handlar det ju om i vilka lägen man är beredd att ta mer risker än andra. Tråden handlar om vanliga träningspass och där tycker jag inte att det finns någon direkt anlednig att gambla, ändå envisas du med att prata om världselitnivå. Det är en nivå då man troligtvis tar mer risker ja.

Nog har det väl att göra med tråden alltid, elitidrottare är människor precis som vi och sen får jag väl lov att vara nyfiken? Eller ska jag starta en ny tråd enbart för elitidrottares förkylningar? :)

I alla fall, de tränar nog hårdare än många av oss här och med andra ord borde det vara större risk för att deras kropp tar stryk. Men saksamma det hör ju inte hit...

Tack för svaren.

Rahf
2007-12-03, 19:30
Är det bara jag som drar mig till minnes de otaliga spalter om skidlandslaget och alla sjukdomar de dras med inför varje tävling? Där får man definitivt höra att folk vilar och är i karantän.

z_bumbi
2007-12-03, 21:29
Mycket möjligt. Jag pratar dock om kommersiella events, som lockar stor publik.

Du pratade vad jag såg om elitidrott?

nubbe
2007-12-03, 21:48
Om näsan ständigt rinner/känns lite stop är det inte säkert det är en förskylning öht. Kan vara allergi eller överkänslighet bland annat..

GolDog
2007-12-04, 05:58
Precis som vissa säger har väll elitidrottarna tillgång till egna läkare.
Läkare som antagligen kan efter symptom el. test bedömma vad du har för virus/infektion i kroppen och i vilken grad du kan träna. Det är ju inte alla förkylningsvirus som sätter sig på hjärtat direkt...

Ljungkvist
2007-12-04, 08:11
Om näsan ständigt rinner/känns lite stop är det inte säkert det är en förskylning öht. Kan vara allergi eller överkänslighet bland annat..

Kan du utveckla lite vad du menar med allergi/överkänslighet?

King Grub
2007-12-04, 08:18
Är man allergisk mot något kan man få "förkylnings"symptom av typen rinnande näsa. Det innebär naturligtvis inte träningsrestriktion av virusorsak.

Ljungkvist
2007-12-04, 08:58
Är man allergisk mot något kan man få "förkylnings"symptom av typen rinnande näsa. Det innebär naturligtvis inte träningsrestriktion av virusorsak.

jo så mycket förstod jag. men vad finns det för typer av allergi/överkänslighet som man kan drabbas av så här års/året runt?

King Grub
2007-12-04, 09:01
Pälsdjur, fjäderfä, parfymer, tvättmedel, ull/ylle, födoämnen osv, osv, osv i all oändlighet.

z_bumbi
2007-12-04, 10:44
Precis som vissa säger har väll elitidrottarna tillgång till egna läkare.
Läkare som antagligen kan efter symptom el. test bedömma vad du har för virus/infektion i kroppen och i vilken grad du kan träna. Det är ju inte alla förkylningsvirus som sätter sig på hjärtat direkt...

Återigen, nej det har de inte om de inte tävlar i en idrott som har mycket pengar.

Ljungkvist
2007-12-04, 12:07
Pälsdjur, fjäderfä, parfymer, tvättmedel, ull/ylle, födoämnen osv, osv, osv i all oändlighet.

Ok, tack. Då kommer två följdfrågor:

Hur vanligt är det att man utvecklar allergi som vuxen (20 år)?

Hur kan man bekräfta/avfärda en allergi?

machine gun
2007-12-04, 15:40
Återigen, nej det har de inte om de inte tävlar i en idrott som har mycket pengar.

Å andra sidan kan vemsomhelst gå till en vanlig läkare och få råd om huruvida man bör köra sin träning/tävling eller inte. I Stockholm kostar läkarvård max 900 kr/år (antagligen nåt liknande i resten av landet) och man brukar få en tid snabbt om man säger att man ska tävla. Många klubbar har även kontakt med idrottsläkare som man kan ringa och rådfråga, även om man inte har tillgång till dem 24/7.

Gäller det ett OS-guld är nog de flesta beredda att riskera hjärtmuskelinflammation skulle jag tippa på.

z_bumbi
2007-12-04, 18:14
Å andra sidan kan vemsomhelst gå till en vanlig läkare och få råd om huruvida man bör köra sin träning/tävling eller inte. I Stockholm kostar läkarvård max 900 kr/år (antagligen nåt liknande i resten av landet) och man brukar få en tid snabbt om man säger att man ska tävla. Många klubbar har även kontakt med idrottsläkare som man kan ringa och rådfråga, även om man inte har tillgång till dem 24/7.

Gäller det ett OS-guld är nog de flesta beredda att riskera hjärtmuskelinflammation skulle jag tippa på.

Det viss skillnad att gå till en vanlig vårdcentral och få ett tips om man har en förkylning några dagar innan en tävling vs att sitta på ett öststatshotell med en förkylning som bröt ut samma dag som man anlände och den närmaste läkaren inte kan ett ord engelska. Det är ju dessutom inget akutfall så jag har lite svårt att se att de landsting jag har varit i kontakt med skulle prioritera något som inte är akut.
Min erfarenhet av en vanlig vårdcentral är dessutom att de i i de flesta fall inte ver hur de ska skriva ut en intyg om de mediciner man måste ha dispan för att använda vid tävling och/eller inte känner till vilka mediciner det är och då löper många som inte har röda listan i huvudet risken att torska i testerna. Självklart är det ett eget ansvaret osv men frågar man en läkare så bör man ju kunna lita på att svaret man får är korrekt.

nubbe
2007-12-04, 18:29
Ok, tack. Då kommer två följdfrågor:

Hur vanligt är det att man utvecklar allergi som vuxen (20 år)?

Hur kan man bekräfta/avfärda en allergi?

1. Tyvärr kan jag inte svara på det, men själv har jag en vad de kallar en "överkänslig" näsa. Jag är inte allergisk mot något egentligen, men har mer eller mindre alltid lite stopp i näsan (men inte så som det blir när man är förskyld). Har provat nästan allt men ingen hjälper mot det. Dock är jag ju så van att jag inte tänker på det alls nuförtiden.

2. För att bekräfta är det bara o dra till herr doktor som gör lite pricktest alternativt tar blodprov.

mangs
2007-12-05, 12:58
För att göra ett tillägg till elitidrott/förkyld-debatten.

Det är möjligt att Stefan Holm skulle ställa upp i en VM-final då ju höjdhopp inte är en av de grenar som belastar systemet lika hårt som tex ett 1500-meters lopp eller liknande. Jag har svårt att tänka mig att en person med feber och halsont skulle ställa upp i ett sådant så tillvida det inte var deras livs chans. Svårt att göra sig själv rättvisa när man är sjuk.


Själv har jag tränat tunga konditionspass etc med feber i kroppen (ung & dum) men det var länge sedan och idag skulle jag aldrig någonsin göra det.


Halsont brukar vara en indikator för mig och feber har jag typ aldrig nuförtiden. Är jag bara lite snuvig men känne mig pigg i kroppen i övrigt så kör jag om jag är sugen. Dock vilar jag lite extra och slutar om jag mår dåligt.

Har just för tillfället lite irriterad hals och vilar då hellre.

Dan S
2008-09-12, 12:05
Hur är det nu med detta?

Om jag har blivit "förkyld" som i snuvig osv ont i halsen. Då ont i halsen gått över, och man vilat 1-2 dagar men FORTFARANDE har snor-symptomen kvar. Kan man träna då? eller är det för att det finns virus i kroppen man inte ska träna. så en virus förkylning oavsett styrka bör man inte träna på?*screwy*

Hur man kan veta vilken typ av snuva man fått om man bara är snorig, finns det någon annan typ än virus och/eller allergi?

spoonchest
2008-09-13, 07:00
Lyssna på machine gun hon brukar ha rätt... fast de är skillnad på sjuk o sjuk :D snuva och feber är inte samma skit

+1
träna inte förkyld. Sen är det ju skillnad på vart folk drar gränsen för förkylning..

spoonchest
2008-09-13, 07:08
Hur är det nu med detta?

Om jag har blivit "förkyld" som i snuvig osv ont i halsen. Då ont i halsen gått över, och man vilat 1-2 dagar men FORTFARANDE har snor-symptomen kvar. Kan man träna då? eller är det för att det finns virus i kroppen man inte ska träna. så en virus förkylning oavsett styrka bör man inte träna på?*screwy*

Hur man kan veta vilken typ av snuva man fått om man bara är snorig, finns det någon annan typ än virus och/eller allergi?

Om näsan fortfarande är rinnig/snorig efter en förkylning så har man nog kvar förkylningen. Träna inte förrän du känner dig helt frisk. Vila är det bästa sättet att bota en förkylning.
Man får helt enkelt känna efter. klart att man kan bli snuvig efter att man typ varit ute och promenerat i kyligt väder men det beror på andra orsaker. Finns en tråd om det också.

grisman
2008-09-13, 07:16
Saxat fr jogg.se

Vill bara dela med mig av lite info jag fått idag, har pratat med en specialistläkare på kardiologkliniken i Linköping.

Som vi vet är det alltid farligt att träna vid en akut infektion som förkylningsvirus och bakterier. Det är så länge det finns virus i blodet som det kan leda till hjärtmuskelinflammation dvs ung. 3-5 dagar från insjuknandet. Under den här tiden ska man ta det väldigt lugnt och därefter kan man börjar träna igen, men inte max direkt.
Finns även en myt som är väldigt vanlig, att man inte ska träna med halsont för att det kan leda till hjärtmuskelinflammation. Halsont orsaks oftast av streptokocker och om inte det behandlas rätt så kan det leda till hjärtmuskelinflammation oberoende på om du tränar eller inte.
Enligt honom har de flesta människor som tränar regelbundet någon gång haft en myokardit (hjärtmuskelinflammation), men att det läker ut av sig själv utan några komplikationer.

Dan S
2008-09-13, 10:02
tackar.. jo jag tror jag haft en lätt. Tryck över bröstet och gör ont som snasen då man tar djupa andetag i mitten av bröstet. Och ibland känner man bara av smärtan. måste väll vart myokardit? en lätt alltså.

spoonchest
2008-09-13, 14:03
Uppsök läkare i sådana fall.

Dan S
2008-09-13, 15:22
har HAFT stod de :) Det gick över av sig själv. Jag tränar dock aldrig då jag är förkyld så det kom på något annat vis :)

Black Star Abyss
2008-09-13, 15:36
Men alltså, var går gränsen till en förkylning? Det är fan inte lätt att veta. Under vinterhalvåret känns det som att man har någonting svagt i kroppen nästan hela tiden.

flowster
2008-09-13, 15:40
Alltså, frågan om man ska träna vid förkylning, halsont, eller liknande har ju frågats tusentals gånger här. Svara på frågan själva.

Vill ni hellre vänta ut snuvan eller att riskera bli mycket sjukare? Och därmed bli borta från träningen ännu längre? Ganska självklart att man inte ska träna om man är sjuk..Är jag minsta sjuk uteblir jag hellre från träningen än att bli sjukare, faller ganska självklart för mig.

martikainen
2008-09-13, 16:02
Jag har allergier och astma och vintertid är rätt drygt då jag snorar 24/7, man har lite ont i halsen på morgonen och så, men det är ju bara att känna efter hur kroppen mår. Orkar kroppen med att pressa 100% Kör hårt! Känner du att du inte kommer orka, bäst att skippa träningen då du förmodligen är förkyld på riktigt.

Mr. Athletic
2008-09-14, 00:06
Man får träna "förkyld" (dvs snorig och dan) sålänge man inte har ont i halsen. Frågor?

Black Star Abyss
2008-09-14, 00:24
Fortfarande ingen som lyckats besvara var gränsen går. Ibland är det verkligen så att man sitter och känner att "jamen lite ont i halsen någonstans där gör det ju ibland, får jag träna då?" Som sagt, finns det någon knivskarp gräns? Annars tränar jag när jag om jag inte känner att jag är påtagligt sjuk.

Pompere
2008-09-14, 13:01
Någon som kan svara? :) om det bara är lite snuva liksom, inget ont i halsen eller feber

Lite snuva är inte så farligt, man känner ju i kroppen ifall du är i form eller inte.
Har tränat ibland med en rinnande näsa och det har fungerat bra. Men om det inte ger sig efter ett tag så ska du nog vila 1 vecka lr 2 och sedan gasa på.
Finns alltid en liten risk.

Eddie Vedder
2008-09-14, 13:56
Som sagt, finns det någon knivskarp gräns?

Nej