handdator

Visa fullständig version : Vad gör jag för fel?


AsTfL
2007-11-19, 19:56
Tränade sittande och stående vadpress för två dagar sedan.

Nu har jag extremt mycket träningsvärk och vaderna låser sig om jag sitter eller ligger ett tag.
Så jag måste gå runt på tå ett tag innan jag får ner hälen i golvet .
Jag överväger att aldrig mer träna vaderna...
Vad kan jag göra för att det inte ska bli likadant nästa gång jag tränar mina vader?

ztiggee
2007-11-19, 20:04
Hmm.. antagligen tränade du vaderna för hårt och inte sträckte ut muskeln efteråt. Det bästa är nog att köra med lite lättare vikter och kör lite lungt ibörjan tills man har vant sig. Efter ett tag så får man knappt nån träningsverk hur hårt du än kör. Iaf så för mig.

Degpekka
2007-11-19, 20:08
Äsch, det kommer inte vara likadant nästa gång ändå... Kör på allt vad du kan! :)

Sheogorath
2007-11-19, 20:09
Hmm.. antagligen tränade du vaderna för hårt och inte sträckte ut muskeln efteråt. Det bästa är nog att köra med lite lättare vikter och kör lite lungt ibörjan tills man har vant sig. Efter ett tag så får man knappt nån träningsverk hur hårt du än kör. Iaf så för mig.

Stretching hjälper inte mot träningsvärk.

Tillvänjning och tillräckligt energiintag är nyckeln. I ditt fall var det nog bara ovana.

PiNG.
2007-11-19, 22:25
Stretching - speciellt i vaderna - hjälper iaf mig om jag kör tunga vadpressar. Stretchar dom hårt som fan annars knyter dom sig dagen/dagarna efter. Kan komma när man ligger i sänger tex, eller slappar i soffan.

Sen om de hjälper mot träningsvärk är en annan femma. Men hjälper gör det iaf.

Durre
2007-11-19, 22:27
Har haft precis samma, det är lugnt, går över efter ett par dagar, sen är det bara att pumpa upp dem igen :D

agazza
2007-11-19, 22:34
du har kört för tungt, har gjort samma sak själv. Fick ta ledigt 2 dagar för jag kunde inte gå.

kör lite lugnare nästa gång rekommenderar jag. Jag tror inte det är bra att ha så ont

Solve
2007-11-19, 23:23
min polare kom inte ur sängen efter ett benpass ála Sölve ;) nästa gång blev d bättre

Rahf
2007-11-19, 23:45
Man vänjer sig, första tunga passet på länge ger alltid konsekvenser. Nästa gång kommer du inte ens i närheten vad gäller träningsvärken.

Been there, done that!

KaptenKnäsvag
2007-11-20, 00:01
Tränade sittande och stående vadpress för två dagar sedan.

Nu har jag extremt mycket träningsvärk och vaderna låser sig om jag sitter eller ligger ett tag.
Så jag måste gå runt på tå ett tag innan jag får ner hälen i golvet .
Jag överväger att aldrig mer träna vaderna...
Vad kan jag göra för att det inte ska bli likadant nästa gång jag tränar mina vader?

Jag gick omkring hela helgen som om jag hade skitit ut en traktor, pågrund av träningsvärk i låren.

Det är värt det, tycker jag.

AsTfL
2007-11-20, 10:16
Värken är betydligt bättre idag men vaderna är fortfarande rejält stela och det är lite svårt att gå.
Får inte riktigt ner hälarna på golvet.
Jag får väl låna ett par högklackade skor av min sambo eller nåt.

Durayan
2007-11-20, 10:39
Stretsching hjälper kanske inte mot träningsvärk, men definitivt mot stelhet. Om du är så stel som du säger, se till att du är varm när du ska stretscha bara (varm = igång i kroppen, inte temperatur, så att du har genomblödning). Håll _minst_ 40 sekunder för att få beständig töjning.

Enligt Bosön går det att stretcha kall för att förebygga stelhet, men om du inte är uppvärmd är däremot skaderisken högre och dessutom ger just töjning när man redan är stel ingen effekt, eftersom muskeln kommer att dra ihop sig igen direkt om den är kall så att du snart är lika stel igen.

PiNG.
2007-11-20, 16:02
Stretsching hjälper kanske inte mot träningsvärk, men definitivt mot stelhet. Om du är så stel som du säger, se till att du är varm när du ska stretscha bara (varm = igång i kroppen, inte temperatur, så att du har genomblödning). Håll _minst_ 40 sekunder för att få beständig töjning.

Enligt Bosön går det att stretcha kall för att förebygga stelhet, men om du inte är uppvärmd är däremot skaderisken högre och dessutom ger just töjning när man redan är stel ingen effekt, eftersom muskeln kommer att dra ihop sig igen direkt om den är kall så att du snart är lika stel igen.

Keh? Så rätt utförd stretching när muskeln är kall är helt bortkastad? *screwy*

Och de finns väl tester som gjorts där de bevisats att mer än 30 sek töjning inte har mer effekt om du så skulle stretcha 2 min... Pallar inte leta källor på de men så har jag för mig.

Commando1980
2007-11-20, 16:27
Tränade sittande och stående vadpress för två dagar sedan.

Nu har jag extremt mycket träningsvärk och vaderna låser sig om jag sitter eller ligger ett tag.
Så jag måste gå runt på tå ett tag innan jag får ner hälen i golvet .
Jag överväger att aldrig mer träna vaderna...
Vad kan jag göra för att det inte ska bli likadant nästa gång jag tränar mina vader?
kör ett lätt vadpass idag, kör vader 2-3 ggr i veckan...de kommer att vänja sig.

Nimille
2007-11-20, 16:32
Mina vader krampade ihop totalt efter ett vadpass förut, de var minst sagt ovana med träning och att köra 10 dropsets var ingen hit :D
Gick över efter en vecka dock :)