handdator

Visa fullständig version : Hur fort går din tid?


Lellan
2007-11-19, 16:16
Det finns talesätt såsom "Tiden går fort när man har roligt" och många är överens om att tiden går fortare ju äldre man blir osv. Men jag vill hävda att det finns andra aspekter på hur man upplever tiden?

Tex om jag intalar mig att "Idag har jag gott om tid, jag vill göra det här och det här och kanske det om jag fortfarande känner för det då", de dagarna brukar vara långa och njutningsfulla. Händer det något oväntat eller extra kul under den dagen är det lätt att vara i nuet och njuta. Dagen "försvinner inte" utan blir en parentes, eller kanske rent av betydelsefull del, i mitt liv.

En likadan dag men där jag tänker att "Idag kommer det och det att hända och så måste jag hinna med det där också", ja - på något magiskt sätt är de snabbt avklarade och varje sak jag gör är ett steg närmre nästa aktivitet och sen är det natta.

Någon mer som upplever dagarna som olika långa beroende på inställning, sysselsättning, veckodag eller vad ni nu har för något som skiljer en lång dag från era korta? *popcorn*

Pudzianovski
2007-11-19, 16:18
Skrev en uppsats om tid för 100 år sen. Den blev inte uppskattad, fast jag tycker den är bra än idag. Jag kom fram till att disskutera begrepp som tid är meningslöst. :D

Lellan
2007-11-19, 16:20
Skrev en uppsats om tid för 100 år sen. Den blev inte uppskattad, fast jag tycker den är bra än idag. Jag kom fram till att disskutera begrepp som tid är meningslöst. :D

Posta här el pm:a? Jag diggar ord. Och tid. Bra kombo..:thumbup:

dumstrut
2007-11-19, 16:22
Jag fattar precis. Jag är en gammal gubbe, men ändå går tiden olika utifrån om jag har roligt eller ej. Alltså, gör jag nåt kul så flyger tiden iväg, tvärtom så masar den iväg.

Men sen om jag ska vara allvarlig... jag är 38 år nu & jag undrar ofta var tiden tar vägen. Det är skitjobbigt att bestämma sig för en känsla, är jag gammal som gatan eller har tiden bara flugit sin kos? Har jag lärt mig nåt, osv.

dumstrut
2007-11-19, 16:24
Jag kan nog bara säga att det beror på omständigheterna.

Jag känner mig gammal & att tiden går fort när jag:
pratar med min brorsoan som är 13
pratar på tfn med deceiver85

Känner mig ung & att tiden står stilla när jag:
gör ett pb på gymet
när solen skiner en dag i maj

Pudzianovski
2007-11-19, 16:25
Posta här el pm:a? Jag diggar ord. Och tid. Bra kombo..:thumbup:

No way....Skrev den när jag var 16-17. Glöm det nu. Det var längesen...tiden går så fort :D

Lellan
2007-11-19, 16:30
No way....Skrev den när jag var 16-17. Glöm det nu. Det var längesen...tiden går så fort :D

Gammal tant glömmer fort då.. :(

Dumstrut
Aha, förstår vad du menar. Således bör du inte prata med unga personer och bara göra pb i maj så lever du längre.. ;)

dumstrut
2007-11-19, 16:36
Gammal tant glömmer fort då.. :(

Dumstrut
Aha, förstår vad du menar. Således bör du inte prata med unga personer och bara göra pb i maj så lever du längre.. ;)

Elaka kvinna. Jag gör pb nu & dör imorrn. Hejdå! =)

Tricklev
2007-11-19, 16:39
Tiden går galet fort när man studerar på heltid, och tränar ordentligt, känns som att jag har studerat o tränat i 4 veckor, men det är väll närmre 9 veckor.

ligne
2007-11-19, 16:47
rent allmänt så tycker jag att tiden går alldeles för fort.

det kan bero på att jag jobbar 6 dagar i veckan men även när jag har friveckor och semester går tiden fort.

lite trist =/

Frantic
2007-11-19, 20:27
Jag tänkte på det där för ett tag sen och kom fram till att när jag tyckte att en dag hade gått fort så höll nästan alla andra med även om de gjort nåt helt annat den dagen. Slutsatsen blir ju att tiden helt enkelt går snabbare vissa dagar

Gpajpen
2007-11-19, 20:37
Min tid går pissfort jämt, känns som den går fortare å fortare ju äldre jag blir.
För typ 5 år (typ när man var 16 bast) sen kunde en dag kännas som en evighet, man kunde hinna hur mycket som helst kändes det som.
Nu känns en dag inte som nånting, inte ens en vecka känns. Kan sitta och vänta på ett möte i en timme utan å reagera, men när man var yngre och skulle vänta på en buss i 15min var det en obeskrivlig pina.

Varenda vecka säger jag för mig själv "Hur fan kan det vara torsdag redan?!" och varje gång abonnemangsräkningen kommer tänker jag "I helvete att det gått en månad redan". Någon som känner igen sig ? :D

Frida.B
2007-11-19, 20:40
Tiden går otroligt fort när jag gör något som jag vill göra för stunden. Vill jag slappa framför datorn går tiden oerhört fort då men om jag ex jobbar på mitt extremt tråkiga jobb, ja då känns en timma som en evighet.

petah
2007-11-19, 20:59
Tiden går otroligt fort när jag gör något som jag vill göra för stunden. Vill jag slappa framför datorn går tiden oerhört fort då men om jag ex jobbar på mitt extremt tråkiga jobb, ja då känns en timma som en evighet.

+1

Tänker man på tiden på jobbet står tiden stilla. JOBBAJOBBAJOBBA så går det fort. :D

budadi
2007-11-19, 21:00
Jag tycker alltid tiden går för fort, spec när jag sover *gah!*

petah
2007-11-19, 21:16
Jag tycker alltid tiden går för fort, spec när jag sover *gah!*

När man sover existerar inte ens tiden, man bara somnar och vaknar, så jävla sjukt. GE MIG SEG SÖMN!

Dumleman
2007-11-19, 21:38
När jag var ett hårstrå från att totalkrocka med en stor fet älg så kändes det som om den lilla tiden (borde ha varit max 5 sekunder) jag passerade älgen varade i minuter. Jag kan nog få ihop flera a4 om det ögonblicket!

Ryska_raketen
2007-11-19, 21:39
15 minuter är fortfarande en kvart :/

Maharadja
2007-11-20, 06:49
jag får panik av meningslösa dagar så måste balansera upp sånt med extra kul resten av dagarna,..

mangs
2007-11-20, 09:50
Tiden är en väldigt intressant företeelse. Om man tittar fysiskt och vetenskapligt på det så går det inom rimliga gränser lika fort eller långsamt. Dvs ett dygn är alltid ett dygn.

Dock upplever vi som människor tiden väldigt olika. Till viss del handlar det om ens ålder och hur mycket man hunnit med i livet. På något sätt jämför man nutid med den tid man haft vilket oftast innebär att man ju äldre man blir desto fortare går tiden. Varje År eller dag blir ju relativt mindre del av ens hela liv.

Aktivitetsfaktorn är också oerhört viktig. Har man många järn i elden och ett roligt meningsfullt liv där man får ut någonting av dagarna brukar tiden gå väldigt fort. På samma sätt kan en dag när man ligger hemma och är sjuk och bara väntar på att tillfriskna kännas som en evighet.

Tror även det handlar om hur upptagen hjärnanär. Sitter man tex bara rätt upp och ner och tittar på en klocka i en timme så inser man att en timme är ganska lång tid. Är man istället igång och sysslar med något kul, tex spelar fotboll, är på gymmet eller gör något annat man mår bra av har man oftast inte tid att tänka på saker runt omkring utan man lever här i nuet och då går tiden mycket snabbare.


Av någon anledning så upplever jag ibland vissa dagar som att de går långsamt och att jag har mycket tid över till olika saker medan andra dagar är tvärtom. Jag försöker urskilja ett mönster till varför det är såhär och jag kan i dagsläget utesluta punkterna jag beskrec ovan. Det är alltså någonting annat som påverkar, kan ha att göra med det som Lellan sade att man undermedvetet talar om för sig själv att man gott om tid eller är stressad. Man påverkar ju sig själv rätt mycket med sin inställning.

hahavaffan
2007-11-20, 09:59
Tiden går så svinigt fort. Fan snart jul!

Löjtnant Blank
2007-11-20, 11:44
Jag tycker att rumtidsbegreppet är häftigt.

Rumtid är en sammanslagning av rummet och tiden till en enhet, där tiden bildar en extra fjärde dimension ihop med rummets tre vanliga dimensioner längd, bredd och höjd. En punkt i den 4-dimensionella rumtiden kallas en händelse.

- Wiki

skaparn
2007-11-20, 12:34
Jag tycker att rumtidsbegreppet är häftigt.



- Wiki


Aahh, så torrt - så bra.

"En punkt i den 4-dimensionella rumtiden kallas en händelse"

Psychological
2007-11-20, 23:47
Jag jobbar fyrskift och måste säga att tiden går väldigt fort på dag veckorna.. Däremot så går nattveckan väldigt sakta och den lediga veckan i raketfart.. Jag är nog lite självdestruktiv när jag har min lediga vecka. Ex på det är att jag på torsdagen börjar tänka på att nu e det bara tre dygn kvar tills jag börjar jobba igen, och då går tiden väldigt fort. Vore bättre att bara njuta av den lediga tiden man har.

heltzonicka
2007-11-21, 07:31
Lönen har en förmåga att driva tiden framåt i raketfart.
Man får lön, spenderar friskt i tre veckor, när nudlarna börjar poppa fram längtar man tills nästa lön kommer och det är då mina vänner.
Det är då man blir kung i baren.

Sen rullar det på, man ser fram mot löning, spenderar lön och ser fram mot nästa osv osv.
"Det är en cirkel, den är rund, inga kanter som i en fyrkant, en cirkel...."

offtopic: gissa ovanstående, vilken film?

mangs
2007-11-21, 08:55
Aahh, så torrt - så bra.

"En punkt i den 4-dimensionella rumtiden kallas en händelse"


Vad är det som är torrt? Intressant och fullkomligt logiskt skulle jag vilja säga.


För att beskriva var man kan hitta en punkt på en linje räcker det med ett värde för att med säkerhet veta var man finner punkten, tex 3,5cm.

Om man istället har tex ett A4-papper måste man ha två kordinater för långd,bredd (x,y)

I en tredimesionell värld måste vi på samma sätt ha tre kordinater längd, bredd,höjd (x,y,z).

Om man lägger in tiden som en fjärde dimension behöver man fyra värden men då kan man å andra sidan bestämma exakt plats och tidpunkt när något sker.


Notera också att jorden är en sfär och där räcker det med två kordinater för att markera en plats, dock får man ju då inte med informationen om höjd över havet.

lectris
2007-11-21, 09:05
det varierar från dag till dag och hur jag ser tillbaka på min tid. om man tänker på längre sikt så tycker jag att tiden har gått sjukt fort sen i typ augusti, men sen i morse har det inte alls gått fort.

håller med om (vem det nu var) som berättade om älgkrocken. är man med om en olycka så verkar tiden frysa.