handdator

Visa fullständig version : Att sluta vara disco


dumstrut
2007-11-19, 16:11
Hej vänner.


Jag har nu ett tag kört ett splitt där jag under veckan tränar igenom kroppen. Eftersom jag är att räkna som nybörjare kör jag alltså discoövningar i onödan.

men det känns ju så bra. Jag har ett tag nu tänkt att övergå till ett enklare program med bara basövningar,

Min fråga är nu, och detta handlar inte om undersökningar osv utan era egna erfarenheter, kan jag verkligen nå framgångar med bara ett par få övningar?

Jag ska ta axlar som ett exempel, hitills har jag kört:

Militärpress 3x8
Press bakom nacken i smith 3x8
Framåtlyft 3x8
Sidolyft 3x8
Tryndrag 3x8
Cable cross 3x8


Om jag tar bort allt utom militärpressen, det känns liksom slarvigt...

Ge mig råd & bra synpunkter tack.

Commando1980
2007-11-19, 16:21
Hej vänner.


Jag har nu ett tag kört ett splitt där jag under veckan tränar igenom kroppen. Eftersom jag är att räkna som nybörjare kör jag alltså discoövningar i onödan.

men det känns ju så bra. Jag har ett tag nu tänkt att övergå till ett enklare program med bara basövningar,

Min fråga är nu, och detta handlar inte om undersökningar osv utan era egna erfarenheter, kan jag verkligen nå framgångar med bara ett par få övningar?

Jag ska ta axlar som ett exempel, hitills har jag kört:

Militärpress 3x8
Press bakom nacken i smith 3x8
Framåtlyft 3x8
Sidolyft 3x8
Tryndrag 3x8
Cable cross 3x8


Om jag tar bort allt utom militärpressen, det känns liksom slarvigt...

Ge mig råd & bra synpunkter tack.

det beror på hur du vill lägga upp hela din träning, man måste se till helheten.

för axlar kan du tex köra 3 övningar:

en pressövning, någon typ av lyft åt sidan, och en övning för baksida axlar.

finns oändligt med varianter....jag kan skriva ut en massa olika program, men enklast blir nog för dig att titta på de träningsprogram som redan finns upplagda i "best of tråden".

dumstrut
2007-11-19, 16:32
det beror på hur du vill lägga upp hela din träning, man måste se till helheten.

för axlar kan du tex köra 3 övningar:

en pressövning, någon typ av lyft åt sidan, och en övning för baksida axlar.

finns oändligt med varianter....jag kan skriva ut en massa olika program, men enklast blir nog för dig att titta på de träningsprogram som redan finns upplagda i "best of tråden".


Jag menar att skita i alla discoövningar på ett vis känns psykologiskt fel. Som att bara köra militärpress & inte mer. Känns som jag isf slarvar fast jag kanske eg gör det bästa. I kombination med basövningar för resten av kroppen då, men sdamma problem finns ju där.

Commando1980
2007-11-19, 16:48
Jag menar att skita i alla discoövningar på ett vis känns psykologiskt fel. Som att bara köra militärpress & inte mer. Känns som jag isf slarvar fast jag kanske eg gör det bästa. I kombination med basövningar för resten av kroppen då, men sdamma problem finns ju där.

du kan ju köra både och utan att gå till överdrift med "disco övningarna". Vad är ditt mål med träningen?

dumstrut
2007-11-19, 17:27
du kan ju köra både och utan att gå till överdrift med "disco övningarna". Vad är ditt mål med träningen?

Muskeltillväxt. Maximal muskeltillväxt. Så är det.

Imni
2007-11-19, 17:49
Personligen skippar jag disco i den mån det går men ibland smyger det sig in nån lite maskin här och där*slap* Tycker det bygger mycket bättre om man kör basövningar. Själv kör jag mycket skivstång, ca 70 % av de totala övningarna just nu är nog stång. 20% Hantlar och kablar och resterande disco. Så, mitt tips till dig är att köra mycket basövningar, finns en uppsjö med bra för hela kroppen. Men sen ska det vara roligt också och ibland vill man stå i tajt tröja och köra disco också och det måste man ju få!? Men däremot tror jag att du tjänar styrka och volym på att köra mycket bas.

Deceiver85
2007-11-19, 17:52
Militärpress 3x8
Press bakom nacken i smith 3x8
Framåtlyft 3x8
Sidolyft 3x8
Tryndrag 3x8
Cable cross 3x8.

Just nu kör jag axlar så här:

Axelpress med hantlar 3x10
Sidolyft 4x8
Drag till hakan 2x12
Flyes för baksida axlar 3x10

Jag räknar med att få en hel del framsida axlar via bröst och tricepsträningen, så 3x10 räcker gott och väl för min del.

dumstrut
2007-11-19, 17:57
Just nu kör jag axlar så här:

Axelpress med hantlar 3x10
Sidolyft 4x8
Drag till hakan 2x12
Flyes för baksida axlar 3x10

Jag räknar med att få en hel del framsida axlar via bröst och tricepsträningen, så 3x10 räcker gott och väl för min del.

Axelpress mittpå, sidolyft, sidorna, hakan, trapzen. flyes, baksidan

ja det ser ju okej ut. har du själv märkt att det är allt som behövs för tillväxt?

Degpekka
2007-11-19, 17:58
Hej vänner.


Jag har nu ett tag kört ett splitt där jag under veckan tränar igenom kroppen. Eftersom jag är att räkna som nybörjare kör jag alltså discoövningar i onödan.

men det känns ju så bra. Jag har ett tag nu tänkt att övergå till ett enklare program med bara basövningar,

Min fråga är nu, och detta handlar inte om undersökningar osv utan era egna erfarenheter, kan jag verkligen nå framgångar med bara ett par få övningar?

Jag ska ta axlar som ett exempel, hitills har jag kört:

Militärpress 3x8
Press bakom nacken i smith 3x8
Framåtlyft 3x8
Sidolyft 3x8
Tryndrag 3x8
Cable cross 3x8


Om jag tar bort allt utom militärpressen, det känns liksom slarvigt...

Ge mig råd & bra synpunkter tack.

Berätta gärna vilka övningar i det upplägget som är disko... för jag hittar inga...
Det finns inga "disko-övningar", det finns bara folk som tränar disko.

Deceiver85
2007-11-19, 18:04
Axelpress mittpå, sidolyft, sidorna, hakan, trapzen. flyes, baksidan

ja det ser ju okej ut. har du själv märkt att det är allt som behövs för tillväxt?

Det är allt jag orkar köra, om det räcker är en annan femma :D Jodå, det fungerar väldigt bra. Jag har märkt att utsida axlar har fått en rejäl skjuts framåt.

C.E.J.
2007-11-19, 18:09
Å andra sidan får du ju med axlarna i andra basövningar också, typ rodd och bänk, men det beror ju lite på hur du upplever att dina axlar svarar på träning, svarar de dåligt så är det nog en bra idé att fortsätta använda "disco"övningar.

dumstrut
2007-11-19, 19:17
Berätta gärna vilka övningar i det upplägget som är disko... för jag hittar inga...
Det finns inga "disko-övningar", det finns bara folk som tränar disko.

Jag räknar allt som disco som man inte kan göra med en skivstång. Sen är det ju annat som ska uppfyllas för att vara disco, jag kanske mer sytar på "små" övningar då. Ingen är gladare än jag om det INTE är disco.

dumstrut
2007-11-19, 19:19
Å andra sidan får du ju med axlarna i andra basövningar också, typ rodd och bänk, men det beror ju lite på hur du upplever att dina axlar svarar på träning, svarar de dåligt så är det nog en bra idé att fortsätta använda "disco"övningar.

Där år problemet kanske, jag tycker jag svarar på det mesta, & just därför tar det emot att utesluta övningar.

Deceiver85 vad skulle du då säga är den ultimata axelövningen för att ta ett exempel?

Mapa
2007-11-19, 19:25
du måste inte köra 3 axelövningar om du nu vill hålla de så basic som möjligt.. de räcker med pressar över huvudet.. jag kör bara pressar för axlarna och mina axlar släpar knappast.. mitten deltan får sitt där också... baksida axlar får du av roddar

Arf Pingvin
2007-11-19, 19:46
Det enda du behöver göra för att sluta vara disco är att köra brutalt tunga böj. Gärna böj flera dar i veckan, lite lättare då. Sen får alla andra säga vad de vill.

Degpekka
2007-11-19, 20:00
Jag räknar allt som disco som man inte kan göra med en skivstång. Sen är det ju annat som ska uppfyllas för att vara disco, jag kanske mer sytar på "små" övningar då. Ingen är gladare än jag om det INTE är disco.

Själv tycker jag det är mer disco att tänka så! :Virro Men jag ska hälsa Mr. O nästa gång jag ser honom att du tycker att han är disco! ;)

C.E.J.
2007-11-19, 20:18
Där år problemet kanske, jag tycker jag svarar på det mesta, & just därför tar det emot att utesluta övningar.

Deceiver85 vad skulle du då säga är den ultimata axelövningen för att ta ett exempel?

Då kanske du inte ska utesluta några. Mina axlar svarar också bra på det mesta, så när jag volymtränade körde jag helt enkelt på de övningar jag tyckte var roligast, t.ex. sidolyft och sittande skivstångspress. Tycker inte det är disco bara för att man kör små övningar, disco är snarare en attityd i såna fall.