handdator

Visa fullständig version : TV -> Dator


manko
2007-11-19, 12:24
Hej och hå! Jag har köpt en tv och jag ville fråga en sak.

Jag har bara VGA och S-video uttag på min laptop. Men tvn har inge VGA uttag. Ska jag åka till classe och köpa en S-video -> S-video eller en S-Video -> Scart? Kan man med en sådan kabel få ljudet direkt i tvn istället från datorn?

Kan man inte dra en super koppling VGA -> DVI -> HDMI ?

För jag har på jobbet en VGA -> DVI kabel. Så skulle ju vara perfekt om man kunde serie koppla en DVI-> HDMI kabel till den. Men jag är ju sämst, så jag fattar noll.

Hjälp mig eller *slap*

Tigerkotten
2007-11-19, 12:30
Har du inget uttag ens för att koppla in hörlurar? Tippar inte eftersom du inte skrev det. Men däremot lånar jag din tråd lite :D

Vet inte riktigt vad VGA, DVI, HDMI är. Men hur somhelst så köptes en kabel som hade ett rund uttag med lite prickar som en cirkel samt något rakt grejs längst ner. Sen fanns det även en sak för ljudet i den änden, i andra änden var det en scart kabel.

Jag kan få bild på tvn, men däremot är den svartvit & jag vet inte varför det är på så sätt?

manko
2007-11-19, 12:32
Har du inget uttag ens för att koppla in hörlurar? Tippar inte eftersom du inte skrev det. Men däremot lånar jag din tråd lite :D

Vet inte riktigt vad VGA, DVI, HDMI är. Men hur somhelst så köptes en kabel som hade ett rund uttag med lite prickar som en cirkel samt något rakt grejs längst ner. Sen fanns det även en sak för ljudet i den änden, i andra änden var det en scart kabel.

Jag kan få bild på tvn, men däremot är den svartvit & jag vet inte varför det är på så sätt?

Det är en S-video kabel det. Testa stoppa in den i en annan av scart uttagen på tvn :)
Får du bra upplösning och bra kvaltiet när du kör genom den?

Tigerkotten
2007-11-19, 12:39
Det är en S-video kabel det. Testa stoppa in den i en annan av scart uttagen på tvn :)
Får du bra upplösning och bra kvaltiet när du kör genom den?

nej nej inte s-video kabel det vet jag vad det är :D S-video kabel går runt och en prick/stång i mitten. :D

Men ja denna funkade fint fint, men jag har kört på s-video tidigare och det har funkade bra med upplösningen.

Det där att ändra uttaget låter som en bra idé, varför gjorde jag inte det sist? :D

manko
2007-11-19, 12:48
nej nej inte s-video kabel det vet jag vad det är :D S-video kabel går runt och en prick/stång i mitten. :D

Men ja denna funkade fint fint, men jag har kört på s-video tidigare och det har funkade bra med upplösningen.

Det där att ändra uttaget låter som en bra idé, varför gjorde jag inte det sist? :D

För att man är naiv och tror att det är någon inställning man ska göra :) Been there, done that :D

tntballe
2007-11-19, 12:49
vad har du för ingångar på tv:n?



komposit
http://www.seteve.se/img/composite.jpg
s-video
http://z.about.com/d/hometheater/1/7/C/9/svideo2.JPG

Tigerkotten
2007-11-19, 12:52
wtf var en s-video då iaf jag hade xD Trodde den första hette s-video kabel.

mats-
2007-11-19, 12:59
Finns scartkontakter som man kan koppla in s-video och ljud-sladdar till.

tntballe
2007-11-19, 13:07
Hej och hå! Jag har köpt en tv och jag ville fråga en sak.

Jag har bara VGA och S-video uttag på min laptop. Men tvn har inge VGA uttag. Ska jag åka till classe och köpa en S-video -> S-video eller en S-Video -> Scart? Kan man med en sådan kabel få ljudet direkt i tvn istället från datorn?

Kan man inte dra en super koppling VGA -> DVI -> HDMI ?

För jag har på jobbet en VGA -> DVI kabel. Så skulle ju vara perfekt om man kunde serie koppla en DVI-> HDMI kabel till den. Men jag är ju sämst, så jag fattar noll.

Hjälp mig eller *slap*

för att koppla vga --> hdmi behövs en sån här konverterare (http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?kat=32&sub=104&sud=&p=899)

manko
2007-11-19, 13:09
HD-Ready - Ja
• Ljudsystem j- Virtual Dolby lSurround
• Musikeffektl i watt - 2x20
• Automatisk installation -i Ja
• Inbyggdl tuner - Ja
• Komponentingång - Y'Pb'Pr' - 1
• Antal HDMI-ingångar -i 2
• Scartkontakter - 2
• Scartkontakt med jRGB - 1
• Scartkontakt med lS-video - 1
• PC ingång -i Ja
• Hörlursuttag på sidan/fram -j Ja
• A/V jingång på sidan/fram -j Ja
• S-video ingång lpå sidan/fram i- Ja

tntballe
2007-11-19, 13:10
ljud och bild genom scart (http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=40&menyid=1)

manko
2007-11-19, 13:10
för att koppla vga --> hdmi behövs en sån här konverterare (http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?kat=32&sub=104&sud=&p=899)

I såna fall kan man lika gärna köpa sig en billig htpc med DVI uttag och koppla dvi -> HDMI.

Finns scartkontakter som man kan koppla in s-video och ljud-sladdar till.

Kan du länka till en sådan på clasohlsson? :)

maaherra
2007-11-19, 13:10
Hej och hå! Jag har köpt en tv och jag ville fråga en sak.

Jag har bara VGA och S-video uttag på min laptop. Men tvn har inge VGA uttag. Ska jag åka till classe och köpa en S-video -> S-video eller en S-Video -> Scart? Kan man med en sådan kabel få ljudet direkt i tvn istället från datorn?

Kan man inte dra en super koppling VGA -> DVI -> HDMI ?

För jag har på jobbet en VGA -> DVI kabel. Så skulle ju vara perfekt om man kunde serie koppla en DVI-> HDMI kabel till den. Men jag är ju sämst, så jag fattar noll.

Hjälp mig eller *slap*

S-Video och Scart är ju bara kasta i sjön, den bildkvaliteten suger apa.

Nu vet jag inte ifall det finns kablar som är VGA - HDMI, alternativet är att du kan köpa en DVI - HDMI kabel samt en skarv som gör att man kan sticka in DVI kablar i VGA uttag.

manko
2007-11-19, 13:12
S-Video och Scart är ju bara kasta i sjön, den bildkvaliteten suger apa.

Nu vet jag inte ifall det finns kablar som är VGA - HDMI, alternativet är att du kan köpa en DVI - HDMI kabel samt en skarv som gör att man kan sticka in DVI kablar i VGA uttag.

Var det jag tänkte från början. Men fungerar det i praktiken?

tntballe
2007-11-19, 13:13
pcingången är väl vga

manko
2007-11-19, 13:14
pcingången är väl vga

Trodde jag också. Men hittar ingen VGA uttång

tntballe
2007-11-19, 13:15
Var det jag tänkte från början. Men fungerar det i praktiken?

tvivlar på det, då vga skickar analog signal till dvi(som klarar både analog och digital). hdmi tar inte emot analog signal

tntballe
2007-11-19, 13:15
Trodde jag också. Men hittar ingen VGA uttång

vad är det för tv? ska kolla upp den lite noggrannare

maaherra
2007-11-19, 13:20
Var det jag tänkte från början. Men fungerar det i praktiken?

Mja, kan fungera. Men tror inte det. VGA är nämligen en analog signal och HDMI är en digital.

Vill du ha vettigt bild, köp ett nytt grafikkort för några hundra med dvi.

EDIT: Laptop! blir lite dyrare då.
Har inte tvn vga då?

manko
2007-11-19, 13:54
vad är det för tv? ska kolla upp den lite noggrannare

philips 42pfl3312

manko
2007-11-19, 13:55
Mja, kan fungera. Men tror inte det. VGA är nämligen en analog signal och HDMI är en digital.

Vill du ha vettigt bild, köp ett nytt grafikkort för några hundra med dvi.

EDIT: Laptop! blir lite dyrare då.
Har inte tvn vga då?

Jag har en dator som jag ska köpa ett grafikkort med DVI och använda som htpc. Samt att jag har en gammal xbox med 200gb och XBMC. Men man skulle ju kunna surfa med laptopen genom den också ibland :)