handdator

Visa fullständig version : Snusdosan blir 10 % mindre! Priset blir 10 & högtre!


Psychological
2007-11-19, 07:43
KATASTROF *mini* :furious: *mini* :furious:

Prankie
2007-11-19, 07:45
De har gjort så med piggelin också! :furious:

1986
2007-11-19, 07:59
Tja, det suger ju lite.. men då kanske man äntligen kan ta sig för att sluta..

Oskar123
2007-11-19, 08:16
ja hur ska det bli.??? kan ju inte sluta snusa bara för det.. får börja helgsnusa tror jag.

Lallle
2007-11-19, 10:06
Djävla skämt!

ArcTiC
2007-11-19, 10:28
wtf!

joriice
2007-11-19, 10:37
De har gjort så med piggelin också! :furious:

Va!? Närdå? :furious:

Detta bör nästan ha en egen rasar-tråd ju!

Röda_Lacket
2007-11-19, 10:43
jevla mörderater :cryout:

Snafu
2007-11-19, 11:51
I vanliga fall brukar man antingen höja priset eller göra produkterna mindre (el. billigare att göra) men att göra alltihop på samma gång är ju dubbelfel.

Just downsizing brukar göra folk galna av ilska. NI LURAR MEJ!="#¤!"#¤!

Alexton
2007-11-19, 11:54
Tror det biter tillbaka på dem. väldigt dumt drag. Iofs kanske det är vettigt att sluta när det blir dyrare ännu en gång.

jwzrd
2007-11-19, 11:56
jevla mörderater :cryout:

Eh, det är inte moderaterna som höjer pris eller minskar storleken på dosan. Det är snusföretaget som höjer priset och minskar dosstorlek samtidigt som skatten höjs. Ett lätt sätt att tjäna pengar på matematiskt utmanade snusare.

skaparn
2007-11-19, 12:39
Eh, det är inte moderaterna som höjer pris eller minskar storleken på dosan. Det är snusföretaget som höjer priset och minskar dosstorlek samtidigt som skatten höjs. Ett lätt sätt att tjäna pengar på matematiskt utmanade snusare.

Grabben heter "Röda Lacket". Vad vet han om snus?

Granatgiraffen
2007-11-19, 12:44
Grabben heter "Röda Lacket". Vad vet han om snus?

Dessutom sa grabben mörderater.

Handcuff
2007-11-19, 12:47
Dessutom sa grabben mörderater.

Kanske menade "moderatorer" :confused: Är det så? Är det ALLANS påhitt? Va?!?

stargate
2007-11-19, 12:47
Snart är väl heroin och andra droger billigare än snus....

Tricklev
2007-11-19, 12:54
http://wiredtom.com/wordpress/wp-content/uploads/2006/11/owned.JPG

Pudzianovski
2007-11-19, 13:09
Låter bra att Regeringen höjer skatten på rätt saker ibland. Kul att de får en del saker gjorda som är bra. :thumbup:

Emil_Larsson
2007-11-19, 13:17
Jag vet att pappa är pissed off över detta. Tur att man inte är snusare (ÄNNU)

budadi
2007-11-19, 14:34
Hur har dom nu tänkt att vi småglin som lever på studiebidrag ska ha råd att konsumera det snus som behövs?! LOLZ *screwy*

mela
2007-11-19, 14:35
Hur har dom nu tänkt att vi småglin som lever på studiebidrag ska ha råd att konsumera det snus som behövs?! LOLZ *screwy*

ja det är väl bara att sluta snusa då ;)
eller prioritera 1050:- kommer man långt på.

budadi
2007-11-19, 14:39
ja det är väl bara att sluta snusa då ;)
eller prioritera 1050:- kommer man långt på.

*gah!* Snusat i 7år, och jag gillar det!!
1050kr får man ju ingenting för! *cry* Typ några öl och ett par dosor snus.

mela
2007-11-19, 14:41
*gah!* Snusat i 7år, och jag gillar det!!
1050kr får man ju ingenting för! *cry* Typ några öl och ett par dosor snus.

Har du snusat sen du var 11? :confused: :MrT:

stargate
2007-11-19, 14:41
Låter bra att Regeringen höjer skatten på rätt saker ibland. Kul att de får en del saker gjorda som är bra. :thumbup:

Varför höjjer dom inte skatten på rött kött med 500% om nu det är så cancerfarligt som dom säger?

Varför ska snus vara så jälva dyrt! Folk bestämmer väl själva om dom vill snusa eller inte. Snus kan vara enda trösten för många som har det jobbigt här i livet. Hellre snus än heroin/kokain.

Va fan då får dom väl höjja skatten på allt som är farligt,

Fortkörning - 20 000kr i böter

Cykla utan hjälm - 20 000kr i böter

Sitta för länge på kolo och spamma=hälsorisk - 20 000kr i böter

Låt folk snusa för en vettig peng!

budadi
2007-11-19, 14:41
Har du snusat sen du var 11? :confused: :MrT:

Lol jag bor i Norrbotten *popcorn*

Raggis
2007-11-19, 14:42
Har du snusat sen du var 11? :confused: :MrT:

We're on the internet... Hello :P

Röda_Lacket
2007-11-19, 15:20
Mycket bra beskatta snuset så att det bli billigare att använda droger! Kanske dags att snuset blir något för societeten!. JEVLA MÖRDERATER:cryout:

Diggler
2007-11-19, 15:28
Så jävla illa. I samma anda som de jobbar för att få bort snus helt, vill asen ta bort systemmonopolet, sänka skatten på vin och legalisera cannabis. Jag kan svälja riktigt mycket, men det här...nä nu jävlar blir det revolution!

fat_joe
2007-11-19, 15:29
We're on the internet... Hello :P

Fast det är väl iofs rätt vanlig ålder ?

PowPow
2007-11-19, 15:32
Härligt! NU blir det ännu mer "pengar i plånboken". Eller hur det nu var :D

Nej, men det känns ju lite segt. Ännu en gång.

fat_joe
2007-11-19, 15:36
Är detta beslut från snusföretagen, eller någon form av skattehöjning ?

Snafu
2007-11-19, 15:39
Är detta beslut från snusföretagen, eller någon form av skattehöjning ?

Jag skulle inte bli förvånad om detta är efter den senaste skattehöjningen (som dock var från förra åert) men dom tänker väl höja skatten igen (har jag för mig).

Röda_Lacket
2007-11-19, 15:43
Från Swedish match!

PRESSMEDDELANDE
2007-09-18

Ny tobaksskatt uppmuntrar cigarettrökning
"Att höja skatten mer på snus än på de betydligt hälsofarligare cigaretterna i syfte att förbättra den svenska folkhälsan, står helt i strid med den medicinska forskningen och erfarenheten", säger Lars-Erik Rutqvist, tidigare cancerprofessor på Karolinska Institutet och idag medicinsk rådgivare på Swedish Match.
Regeringen har i den kommande budgetpropositionen aviserat förnyade skattehöjningar på snus från den 1 januari 2008, medan cigaretter föreslås få en betydligt mindre skattehöjning. Under perioden december 2006 till januari 2008 kommer därmed snusskatten att ha ökat med hela 173 procent, medan skatten på cigaretter bara ökat med 24 procent.

"Det finns idag ett omfattande vetenskapligt underlag som belägger snusets relativa hälsofördelar i förhållande till cigaretter och som tydligt pekar på att snus är mycket effektivt vid rökavvänjning. En prisutjämning mellan snus och cigaretter tar också bort ett viktigt incitament till att byta tobaksvana från cigaretter till ett betydligt bättre tobaksbruk som snus. Vidare riskerar individer som experimenterar med tobak att välja cigaretter i större utsträckning.", menar Rutqvist.

Så sent som i juni i år slog en enad vetenskaplig kommitté inom EU fast att användningen av snus är förknippad med väsentligt lägre hälsorisker än cigarettrökning. Slutsatserna formulerades i den sk. SCENIHR rapporten där den svenska erfarenheten av snus gavs stort utrymme i kommitténs utvärdering av riskreduktion i samband med användningen av rökfri tobak. Ett stort antal oberoende svenska och internationella forskare har också anslutit sig till dessa slutsatser.

"Det finns idag en utbredd och vetenskapligt förankrad uppfattning om att det ur ett folkhälsoperspektiv är betydligt bättre att snusa än att röka cigaretter. Sverige har idag lägsta andelen rökare bland män i Europa, vilket till mycket stor del beror på att man snusar i stället. Detta har resulterat i att vi även har lägst andel lungcancer i Europa bland män. Det är således cigaretterna som skapar stora folkhälsoproblem", fortsätter Rutqvist.

Det nya skatteförslaget kan uppskattas ge ca 600 miljoner kronor i ökad årlig skatteintäkt för staten. Detta skall ställas i relation till de 26 miljarder kronor som cigarettrökningen årligen kostar samhället i form av sjukvårdskostnader, sjukskrivningar och produktionsbortfall (dödsfall och förtidspensionering). Cigarettrökningen anses orsaka ca 7000 dödsfall årligen i Sverige.

"Det är uppenbart att både nationalekonomiska och folkhälsomässiga vinster finns att hämta genom att angripa cigarettrökningen. Det måste ligga i Regeringens intresse att vidta åtgärder som styr över konsumtionen från rökning till betydligt mindre hälsofarliga alternativ", menar Rutqvist

"Det nuvarande skatteförslagets utformning gynnar ensidigt de internationella cigarettbolagen. Om Regeringen menar allvar med att förebygga ohälsa och stärka folkhälsopolitiken, så måste man vidta kraftfullare åtgärder mot cigarettrökningen, och inte som idag, favorisera bruket av cigaretter. I denna ambition kan det svenska snuset spela en avgörande roll, inte bara i Sverige utan även i ett internationellt folkhälsoperspektiv, avslutar Lars-Erik Rutqvist.

Lars-Erik Rutqvist
Medicinsk rådgivare, Swedish Match AB, professor i onkologi, tidigare överläkare och chef för onkologkliniken vid Huddinge Universitetssjukhus
Telefon: +46 8 6580243, +46 76 8788498
lars-erik.rutqvist@swedishmatch.com
Presskontakt:
Henrik Brehmer
Informationsdirektör
Telefon: +46 8 658 0452, +46 76 11 34 14
henrik.brehmer@swedishmatch.com

SCENIHR (Standing Committee on Emerging and Newly Identified Health Risks) är den vetenskapliga kommitté som har haft EU-kommisionens uppdrag att utreda hälsoeffekter av rökfria tobaksprodukter, inklusive svenskt snus.

http://www.swedishmatch.com/Swe/NyTobaksskattUppmuntrarCigarettrokning.asp

C.E.J.
2007-11-19, 15:45
Förstår inte. Priset blir 10 (kr?) och högtre? Vad är högtre? Och vad kostade en dosa innan prishöjningen? Bra beslut iaf.

Diggler
2007-11-19, 15:47
Är detta beslut från snusföretagen, eller någon form av skattehöjning ?

Det är en del av en större konspiration för att få bort snusandet helt. EU gillar inte snus av någon anledning. Nån slags ondsint kapitalliberalfascism helt enkelt.

skaparn
2007-11-19, 15:51
Från Swedish match!

PRESSMEDDELANDE
2007-09-18
[...]

Stoppa pressarna!1 Swedish Match är motståndare till en skattehöjning!

PowPow
2007-11-19, 16:01
Stoppa pressarna!1 Swedish Match är motståndare till en skattehöjning!

Invändningar hade nog varit mer givande, om du har några.

coxie
2007-11-19, 16:05
Skattehöjning på tobak gör mig alltid lika glad, mer pengar åt staten utan att det belastar min egna ekonomi.

skaparn
2007-11-19, 16:09
Invändningar hade nog varit mer givande, om du har några.

Underförstått: partinlagor fäster jag inte så stor trovärdighet vid. Jag kan mycket väl ha viss förståelse för att snus är ett bra sätt att sluta röka, men tyvärr visar forskning att det inte alltid är så enkelt att en sänkt skatt på snus gör att rökare börjar snusa och att nyrekryteringen av snusare inte ökar. Sådant brukar SM sällan nämna, varför jag hellre ser ett debattinlägg från en instans med lite mindre pengar investerade i snus.

stargate
2007-11-19, 16:18
Skattehöjning på tobak gör mig alltid lika glad, mer pengar åt staten utan att det belastar min egna ekonomi.

Ja så kan man ju också tänka.....

jwzrd
2007-11-19, 16:20
Röda_killen> vad säger SM om varför de höjer priset och minskar storleken på dosorna?

ligne
2007-11-19, 16:49
rätt skönt faktiskt.

slipper man se folk (mest killar) från 14 och upp till det oändliga gå med snus i munnen för det ser ju bara så skabbigt ut :D

Scratch89
2007-11-19, 16:50
Gud vad bra! Höj priset på cigaretter också!

mela
2007-11-19, 17:20
Från Swedish match!
Under perioden december 2006 till januari 2008 kommer därmed snusskatten att ha ökat med hela 173 procent, medan skatten på cigaretter bara ökat med 24 procent.


Å andra sidan har väl skatten på cigg varit betydligt högre hela tiden?
De talar om alla hälsofördelar med snus och blabla. Jämfört med rökning ja.
Men inte jämfört med att inte snusa alls.

Jag gillar inte själv att man med skatt bestämmer vad folk ska göra och inte göra. Men hellre hög skatt på snus och låg skatt på inkomst än tvärtom, om man måste välja.

maaherra
2007-11-19, 17:25
Helvetes jävla skandal!

Höj skatten på cigg istället, snus skadar åteminstone inte omgivningen så som cigaretter. Visst, kanske lite ohygieniskt, men knappast skadligt för omgivningen och knappt för en själv heller.

Enl en studie jag såg någonstans (Illustrerad Vetenskap tror jag) så andas en rökare ut giftiga ämnen 5 minuter efter att denna avslutat rökningen. Så även om man röker ute och går in i igen så kommer det drabba andra. Jävla trams att höja skatten på snus.

Och ja, jag är snunsare själv ;)

BigForre
2007-11-19, 17:26
Började snusa -97...på den vackra tid när man åkte moppe. Kunde åka till ICA och handla en stock general för 140-150kr, eller en dosa för 17-18kr. Slutade för två år sedan då kostade en dosa omkring 25kr...Hade inte på riktigt reflekterat över priset förrens jag hamnade bakom en gubbe i matkön som köpte en dosa ettan bak för 39kr!!!

Lider med er mina föredetta själsfränder!!

mela
2007-11-19, 17:27
Helvetes jävla skandal!

Höj skatten på cigg istället, snus skadar åteminstone inte omgivningen så som cigaretter. Visst, kanske lite ohygieniskt, men knappast skadligt för omgivningen och knappt för en själv heller.

Enl en studie jag såg någonstans (Illustrerad Vetenskap tror jag) så andas en rökare ut giftiga ämnen 5 minuter efter att denna avslutat rökningen. Så även om man röker ute och går in i igen så kommer det drabba andra. Jävla trams att höja skatten på snus.

Och ja, jag är snunsare själv ;)

No shit? :MrT:

Dock spottar de flesta snusare ut snusen på marken osv :D Inte heller ovanligt att det ligger gammal snus på golvet i bussar/på gymmet/i köpcentrum/affärer osv.

mela
2007-11-19, 17:30
Kom på en till fördel med en skattehöjning på snus.

Snus är cancerframkallande, det kom man fram till för ett tag sedan. Och sjukvården är skattefinansierad. Det är ju skitbra att snusare betalar sin egna sjukvård ;)

maaherra
2007-11-19, 17:31
No shit? :MrT:

Dock spottar de flesta snusare ut snusen på marken osv :D Inte heller ovanligt att det ligger gammal snus på golvet i bussar/på gymmet/i köpcentrum/affärer osv.

Många rökare fimpar ciggen på marken, men visst är det diskretare och lättare att göra det med snus.

Dock tycker jag inte det finns något som motiverar en skattehöjning på snus, mer än att det är ett enkelt sätt att få in extra pengar till statskassan. Är inte direkt enkelt att sluta med snus.

mela
2007-11-19, 17:33
Många rökare fimpar ciggen på marken, men visst är det diskretare och lättare att göra det med snus.

Dock tycker jag inte det finns något som motiverar en skattehöjning på snus, mer än att det är ett enkelt sätt att få in extra pengar till statskassan. Är inte direkt enkelt att sluta med snus.

Ja, rökare fimpar utomhus, det är illa nog det. Snusare spottar ut snusen överallt, inte bara utomhus.

Som svar på din nedre kommentar:

Kom på en till fördel med en skattehöjning på snus.

Snus är cancerframkallande, det kom man fram till för ett tag sedan. Och sjukvården är skattefinansierad. Det är ju skitbra att snusare betalar sin egna sjukvård ;)

maaherra
2007-11-19, 17:34
Kom på en till fördel med en skattehöjning på snus.

Snus är cancerframkallande, det kom man fram till för ett tag sedan. Och sjukvården är skattefinansierad. Det är ju skitbra att snusare betalar sin egna sjukvård ;)

Cancerframkallande, ja. Sätter man det dock i praktiken hur pass cancerframkallande det är så är siffrorna tämligen harmlösa. Det fördubblar risken för cancer i bukspottskörteln, men det är också det enda jag kan komma på.

Då borde man höja skatten även på godis, eftersom att fettma är de största orsakerna till hjärt och kärlsjukdomar, som är en enorm utgift för sjukvården.

mela
2007-11-19, 17:35
Cancerframkallande, ja. Sätter man det dock i praktiken hur pass cancerframkallande det är så är siffrorna tämligen harmlösa. Det fördubblar risken för cancer i bukspottskörteln, men det är också det enda jag kan komma på.

Då borde man höja skatten även på godis, eftersom att fettma är de största orsakerna till hjärt och kärlsjukdomar, så är en enorm utgift för sjukvården.

Ska vi höja skatten på all mat då eftersom det sällan är godis som är boven till fetma utan överkomsumtion av mat?

maaherra
2007-11-19, 17:38
Ska vi höja skatten på all mat då eftersom det sällan är godis som är boven till fetma utan överkomsumtion av mat?

Ja, varför inte? Kanske folk tänker till innan dom överkonsumerar.

Att motivera en höjning av snus genom den lilla ökningen av risk för cancer som det innebär är ett väldigt dåligt argument. Snusare som drabbas ev åkommor är en droppe i havet av sjukvårdens utgifter.

mela
2007-11-19, 17:40
Ja, varför inte? Kanske folk tänker till innan dom överkonsumerar.

Att motivera en höjning av snus genom den lilla ökningen av risk för cancer som det innebär är ett väldigt dåligt argument. Snusare som drabbas ev åkommor är en droppe i havet av sjukvårdens utgifter.

Mat är nödvändigt för att vi ska leva - det är inte snus.

Om du är så förbannat grinig på att det är så dyrt med att snus så sluta snusa eller dra ner på den. Eller gör ditt egna snus som andra på kolo gör. Det är mycket i livet som är orättvist, förbannat orättvist. Och en höjning av skatten på en drog kan vara väl motiverad om staten behöver pengar till t.ex. sänkning av inkomstskatt.

Scratch89
2007-11-19, 17:40
Ja, varför inte? Kanske folk tänker till innan dom överkonsumerar.

Att motivera en höjning av snus genom den lilla ökningen av risk för cancer som det innebär är ett väldigt dåligt argument. Snusare som drabbas ev åkommor är en droppe i havet av sjukvårdens utgifter.

Det handlar inte om huruvida hur många som drabbas, det handlar om att det är tobak. Tobak är ett farligt gift, väldigt beroendeframkallande och det är ett fritt val att stoppa i sig det. Då det är ett fritt val att stoppa i sig det (man kan leva, jobba utan förhinder osv utan det) finns det en större motivering till en skattehöjning där, än hos t.ex bensin eller mat.

Scratch89
2007-11-19, 17:42
Sen är det väl bara bra om det blir för dyrt att snusa? Man sparar pengar till annat och man får bättre hälsa. Att bli av med ett beroende är också en sak som stärker självförtroendet.

mela
2007-11-19, 17:43
Sen är det väl bara bra om det blir för dyrt att snusa? Man sparar pengar till annat och man får bättre hälsa. Att bli av med ett beroende är också en sak som stärker självförtroendet.

Träningen blir mer opti med! *flex*

Mazr
2007-11-19, 17:43
Hahaha, stackars små svaga snusare ;)

maaherra
2007-11-19, 17:44
Det handlar inte om huruvida hur många som drabbas, det handlar om att det är tobak. Tobak är ett farligt gift, väldigt beroendeframkallande och det är ett fritt val att stoppa i sig det. Då det är ett fritt val att stoppa i sig det (man kan leva, jobba utan förhinder osv utan det) finns det en större motivering till en skattehöjning där, än hos t.ex bensin eller mat.

Så är även koffein, varför höjs inte skatten på det? Det är för att det är en mer socialt accepterad drog än snus. Därför är det lättare att höja skatten på det utan protester från den stora massan.

Snusare är en tacksam målgrupp att utsätta för högre skattetryck, då en stor majoritet är emot konsumtion av tobak.

maaherra
2007-11-19, 17:45
Träningen blir mer opti med! *flex*

Ja, när man pillar in en färsk prilla under läppen :naughty:

Scratch89
2007-11-19, 17:45
Så är även koffein, varför höjs inte skatten på det? Det är för att det är en mer socialt accepterad drog än snus. Därför är det lättare att höja skatten på det utan protester från den stora massan.

Snusare är en tacksam målgrupp att utsätta för högre skattetryck, då en stor majoritet är emot konsumtion av tobak.

Koffein är inte alls beroendeframkallande. Sen är det inte alls en lika stark drog. Jag tror inte ens att det klassas som drog ens i höga koncentrationer och/eller stora mängder.

EDIT: Självklart är det bra att folket är för skattehöjningen. Snusarna får bita i det sura äpplet (istället för snus, kanske? :D).

Deceiver85
2007-11-19, 17:45
Tja, vad säger man? TAKE THE F*CKING HINT?

Trance
2007-11-19, 17:46
Sen är det väl bara bra om det blir för dyrt att snusa? Man sparar pengar till annat och man får bättre hälsa. Att bli av med ett beroende är också en sak som stärker självförtroendet.

Träningen blir mer opti med! *flex*

Ah, den "liberala" ungdomseliten visar vägen.

tp_88
2007-11-19, 17:46
Jag får dock hålla med om att det vore fan så mkt rimligare att höja skatten för cigaretter än snus.

mela
2007-11-19, 17:48
Jag får dock hålla med om att det vore fan så mkt rimligare att höja skatten för cigaretter än snus.

Skatten på cigg är redan högre än skatten på snus. Ärinte en utjämning av skatten på tobak rimlig?

Scratch89
2007-11-19, 17:48
Ah, den "liberala" ungdomseliten visar vägen.

Vad menar du?
Det här har ingenting med min politiska övertygelse att göra.

Tigerkotten
2007-11-19, 17:48
Gud vad bra! Höj priset på cigaretter också!

+1 på den :)

mela
2007-11-19, 17:48
Ja, när man pillar in en färsk prilla under läppen :naughty:

Jag har själv varit snusare och vet hur gott det är ;) Men det är sjukt mycket skönare att inte vara beroende av skräpet.

tp_88
2007-11-19, 17:49
Skatten på cigg är redan högre än skatten på snus. Ärinte en utjämning av skatten på tobak rimlig?
Nej. Cigg är så hiskelikt mycket sämre för hälsan och samhället.

Trance
2007-11-19, 17:50
Vad menar du?
Det här har ingenting med min politiska övertygelse att göra.

Ja, förmodligen så har skattepolitik och ideologi lite med MUF att göra. Det är sant och jag ber om ursäkt.

Scratch89
2007-11-19, 17:51
Man kanske borde tillägga att jag också röker, eller ja, rökte kanske är bästa ordet. Det var ju priset som fick mig att sluta. Det är ungdomar som är riskgruppen, och som jag har förstått det så är det också ungdomar FHI vill påverka. Om det så pass dyrt att studenter måste välja mellan mat och cigg är det givet.

maaherra
2007-11-19, 17:51
Koffein är inte alls beroendeframkallande. Sen är det inte alls en lika stark drog. Jag tror inte ens att det klassas som drog ens i höga koncentrationer och/eller stora mängder.

EDIT: Självklart är det bra att folket är för skattehöjningen. Snusarna får bita i det sura äpplet (istället för snus, kanske? :D).

Koffein är visst beroende framkallande. Dessutom kan man kategorisera det som en drog då definitionen av en drog är en substans som är beroendeframkallande och/eller sinnesförändrande.

Ja, och jag känner att jag måste försvara mitt kära snus och min ekonomi. Har då inga planer på att lägga av.;)

aitamaa
2007-11-19, 17:52
Jag blir så besviken :(

Petf
2007-11-19, 17:52
va fan sysslar dom med , nu måste man ju verkligen sluta ,eller skaffa sig ett jobb så man har råd .

mela
2007-11-19, 17:53
Ah, den "liberala" ungdomseliten visar vägen.

Måste du alltid vara så förbannat j***a dryg?

Scratch89
2007-11-19, 17:53
Ja, förmodligen så har skattepolitik och ideologi lite med MUF att göra. Det är sant och jag ber om ursäkt.

Jag är inte medlem i MUF längre. Men tack för att du ser min liberala ådra (:naughty:).

Självklart har skattepolitik och ideologi med det här att göra. Dock finns det nog många vänsterälskare som tycker om skattehöjningar på tobak med. En vän till mig som är SSUare har motionerat om det här på stämmorna, och lokala SSUare har delat ut mängder av Antirök/antitobakpropaganda.

Bara för att det är skattesatser involverade behöver det inte vara partibundet.

tp_88
2007-11-19, 17:53
Koffein är inte alls beroendeframkallande. Sen är det inte alls en lika stark drog. Jag tror inte ens att det klassas som drog ens i höga koncentrationer och/eller stora mängder.
Det beror ju på hur du menar, har man använt det länge och slutar upplever många huvudvärk etc. Klart som fan det är en drog, det var tom nyligen dopingklassat.

Scratch89
2007-11-19, 17:56
Koffein är visst beroende framkallande. Dessutom kan man kategorisera det som en drog då definitionen av en drog är en substans som är beroendeframkallande och/eller sinnesförändrande.

Ja, och jag känner att jag måste försvara mitt kära snus och min ekonomi. Har då inga planer på att lägga av.;)

Nej, det är det inte. Jag orkar inte länka, men det är det inte alls.
Är testosteron en drog? Adrenalin? Noradrenalin?

maaherra
2007-11-19, 18:01
Nej, det är det inte. Jag orkar inte länka, men det är det inte alls.
Är testosteron en drog? Adrenalin? Noradrenalin?

Varför skulle inte koffein vara en drog? Svara på den frågan då istället för att länka.

Öööh, nej? Varför jämför du koffein med ämnen som finns naturligt i människokroppen?

Snus är - och förblir - harmlöst. Helvetes jävla regering.

Trance
2007-11-19, 18:01
Måste du alltid vara så förbannat j***a dryg?

Jag tycker nog allt jag är rätt snäll överlag.

Jag är inte medlem i MUF längre. Men tack för att du ser min liberala ådra (:naughty:).

Självklart har skattepolitik och ideologi med det här att göra. Dock finns det nog många vänsterälskare som tycker om skattehöjningar på tobak med. En vän till mig som är SSUare har motionerat om det här på stämmorna, och lokala SSUare har delat ut mängder av Antirök/antitobakpropaganda.

Bara för att det är skattesatser involverade behöver det inte vara partibundet.

Ja, vänstern borde ju väl älska skattehöjningar på tobak då vänstern gärna för en politik där man skall styra människor statligt. Jag hade bara förhoppningen att människor som kallar sig liberala kanske inte skulle applådera ett försök till att tvinga människor att göra något bara för det är Fel. Jag har inga problem med att man med ökad skatt på snus betalar ökade sjukhusräkningar, men de skall det vara grundat på forskning och fakta, inte vad som är Rätt och Fel.

mela
2007-11-19, 18:02
Jag tycker nog allt jag är rätt snäll överlag.


Alltid dryg när du kommenterar något jag skrivit. Och du tycker säkert att det är skitkul att jag reagerar på det, precis som mobbarna i högstadiet.

maaherra
2007-11-19, 18:05
Ja, vänstern borde ju väl älska skattehöjningar på tobak då vänstern gärna för en politik där man skall styra människor statligt. Jag hade bara förhoppningen att människor som kallar sig liberala kanske inte skulle applådera ett försök till att tvinga människor att göra något bara för det är Fel. Jag har inga problem med att man med ökad skatt på snus betalar ökade sjukhusräkningar, men de skall det vara grundat på forskning och fakta, inte vad som är Rätt och Fel.

+1

I fallet snus finns det dock ingen reell hotbild mot ökade sjukvårdskostnader.

Trance
2007-11-19, 18:06
Alltid dryg när du kommenterar något jag skrivit. Och du tycker säkert att det är skitkul att jag reagerar på det, precis som mobbarna i högstadiet.

Va? Jag har för mig att jag brukar till och med försvara dig. Men skit samma, jag skall inte svara på vad du skriver om du tar illa upp.

heltzonicka
2007-11-19, 18:15
Ah, den "liberala" ungdomseliten visar vägen.


:D

Scratch89
2007-11-19, 18:26
Ja, vänstern borde ju väl älska skattehöjningar på tobak då vänstern gärna för en politik där man skall styra människor statligt. Jag hade bara förhoppningen att människor som kallar sig liberala kanske inte skulle applådera ett försök till att tvinga människor att göra något bara för det är Fel. Jag har inga problem med att man med ökad skatt på snus betalar ökade sjukhusräkningar, men de skall det vara grundat på forskning och fakta, inte vad som är Rätt och Fel.

Det var ju det jag menade. Det var inte min liberala sida som talade, utan mitt folkhälsoperspektiv. Om de är oförenliga, må så vara.

Trance
2007-11-19, 18:29
Det var ju det jag menade. Det var inte min liberala sida som talade, utan mitt folkhälsoperspektiv. Om de är oförenliga, må så vara.

Bara för jag är nyfiken, hur yttrar sig din liberala sida?

PS. Detta är ingen tävling vem som är mest liberal eller vad ordet betyder, utan enbart nyfikenhet.

Scratch89
2007-11-19, 18:30
Varför skulle inte koffein vara en drog? Svara på den frågan då istället för att länka.

Öööh, nej? Varför jämför du koffein med ämnen som finns naturligt i människokroppen?

Snus är - och förblir - harmlöst. Helvetes jävla regering.

"Officiellt anses kanske koffein vara beroendeframkallande. Abstinensbesvär är ett av symptomen för beroende. Jag undrar dock om det verkligen är ett beroende. Jag skulle inte kalla det ett beroende. Snarare "dålig karaktär". Det är inte heroin det handlar om; det måste väl bara vara att lägga av, om man vill." - King Grub, 07.04.11

"The common-sense use of the term addiction is that regular consumption is irresistible and that it creates problems. Caffeine use does not fit this profile. Its intake does no harm to the individual or to society and its users are not compelled to consume it. Though cessation of regular use may result in symptoms such as headache and lethargy, these are easily and reliably reversed by ingestion of caffeine. Some have argued that continued caffeine use is an attempt to suppress low grade withdrawal symptoms such as sleepiness and lethargy. In some moderate users, this is possible; however, in experimental contexts, the phenomenon is too inconsistent to constitute a reliably valid syndrome."

http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a768449294

Scratch89
2007-11-19, 18:31
Bara för jag är nyfiken, hur yttrar sig din liberala sida?

PS. Detta är ingen tävling vem som är mest liberal eller vad ordet betyder, utan enbart nyfikenhet.

Drygar du dig nu? *grr*

Om inte, skicka PM. :D

Trance
2007-11-19, 18:34
Drygar du dig nu? *grr*

Om inte, skicka PM. :D

Drygar mig inte, men orkar inte skicka PM. Då måste jag rensa boxen snart. Är enbart nyfiken som jag sade.

stargate
2007-11-19, 18:43
Snus gör mer nytta än skada, sänk skatten igen.

Jag hoppas dom höjjer tv-afgiften. Eller ännu bättre, man får betala för TIDEN man tittar på tv. Säg 100 kr/timmen. För det är ju inte bra för hälsan att vara stillasittande.

Eller ännu bättre, man får betala för tiden man INTE rör på sig, 1kr/minuten man sitter still. Sova/återhämtning är dock gratis.

Scratch89
2007-11-19, 18:53
Snus gör mer nytta än skada, sänk skatten igen.

Jag hoppas dom höjjer tv-afgiften. Eller ännu bättre, man får betala för TIDEN man tittar på tv. Säg 100 kr/timmen. För det är ju inte bra för hälsan att vara stillasittande.

Eller ännu bättre, man får betala för tiden man INTE rör på sig, 1kr/minuten man sitter still. Sova/återhämtning är dock gratis.

Vi ska inte behöva köpa utsläppsrätter för vår utandningsluft också? När vi ändå håller på, menar jag.

stargate
2007-11-19, 18:58
Vi ska inte behöva köpa utsläppsrätter för vår utandningsluft också? När vi ändå håller på, menar jag.

Jo det är ju det jag menar, vart är världen på väg?

Inte för att jag snusar längre men det känns som att staten tvingar folket till att sluta snusa.

Scratch89
2007-11-19, 18:59
Drygar mig inte, men orkar inte skicka PM. Då måste jag rensa boxen snart. Är enbart nyfiken som jag sade.

Man kan vara liberal samtidigt som man för höga skatter och/eller förbud på saker som är uppenbart farliga. Just tobak är en sådan substans. Alkohol samma sak, men där finns det betydligt starkare krafter som påverkar, då vi har alkohol bundet till många av våra traditioner, och vi ingår ju i diverse olika bälten av sprit och öl/vin.
Sen kan man ju diskutera hasch och marijuana i evigheter, men det tänker jag inte göra på ett så pass öppet forum som det här. :D

Det är bara MUF som är så överdrivet naiva som tror att alla människor kan ta hand om sig själva. Fråga vilken psykolog, psykiatriker eller socionom som helst, du kommer få ett rungande nej. Min styvmor som socionom och arbetar med missbrukare, och även hon är liberal (mer liberal än mig, omg) men är för höga skatter på tobak och alkohol.

Scratch89
2007-11-19, 19:01
Jo det är ju det jag menar, vart är världen på väg?

Inte för att jag snusar längre men det känns som att staten tvingar folket till att sluta snusa.

Då kommer ju dilemmat igen. Är det dåligt eller bra? Om staten driver igenom ett tvång som förbättrar folks ekonomi och hälsa (förutsatt att de slutar, då), är det inte bara bra då? När beroendet inte längre är kvar, lyser inte fördelarna starkare då?
För ett par år sedan infördes rökförbud på krogar och restauranger. OMG, rökarna rasar! De blir våldtagna av staten, stackars. Dock insåg de att det inte var så jobbigt att gå ut och röka, och helt plötsligt kunde man se varandra inne på krogen, och man slapp dö av passiv rökning.

stargate
2007-11-19, 19:09
Då kommer ju dilemmat igen. Är det dåligt eller bra? Om staten driver igenom ett tvång som förbättrar folks ekonomi och hälsa (förutsatt att de slutar, då), är det inte bara bra då? När beroendet inte längre är kvar, lyser inte fördelarna starkare då?
För ett par år sedan infördes rökförbud på krogar och restauranger. OMG, rökarna rasar! De blir våldtagna av staten, stackars. Dock insåg de att det inte var så jobbigt att gå ut och röka, och helt plötsligt kunde man se varandra inne på krogen, och man slapp dö av passiv rökning.


Jag känner många som har slutat snusa/röka, inte har deras (inkl min) ekonomi förbättrats något. Man hittar alltid något annat att lägga pengarna på (godis, bakelser?)
Iom att dom höjjer priserna Försämrar dom folks ekonomi! (förutsatt att dom fortsätter:) )

Nä ett helt förbud kommer det nog aldrig bli, för då blir det antagligen inbördeskrig.

Trance
2007-11-19, 19:10
Man kan vara liberal samtidigt som man för höga skatter och/eller förbud på saker som är uppenbart farliga. Just tobak är en sådan substans. Alkohol samma sak, men där finns det betydligt starkare krafter som påverkar, då vi har alkohol bundet till många av våra traditioner, och vi ingår ju i diverse olika bälten av sprit och öl/vin.
Sen kan man ju diskutera hasch och marijuana i evigheter, men det tänker jag inte göra på ett så pass öppet forum som det här. :D

Det är bara MUF som är så överdrivet naiva som tror att alla människor kan ta hand om sig själva. Fråga vilken psykolog, psykiatriker eller socionom som helst, du kommer få ett rungande nej. Min styvmor som socionom och arbetar med missbrukare, och även hon är liberal (mer liberal än mig, omg) men är för höga skatter på tobak och alkohol.

Ja, snus ökar risken för vissa dödliga sjukdomar och visst om man kan se en tydlig koppling mellan vissa kostnader och snus så kan man lägga på en straffskatt. Men är det inte rimligt att människor får ta del av fakta och göra informerade beslut själv utan att staten skall tvinga dem?

Scratch89
2007-11-19, 19:18
Ja, snus ökar risken för vissa dödliga sjukdomar och visst om man kan se en tydlig koppling mellan vissa kostnader och snus så kan man lägga på en straffskatt. Men är det inte rimligt att människor får ta del av fakta och göra informerade beslut själv utan att staten skall tvinga dem?

Jo, men det är fortfarande ingen som tar ett beslut om huruvida folk får snusa eller ej. Snusa, men det kostar.
Återigen, det är här det är ett jävla helvete att vara borgerlig folkhälsominister, eller aktiv inom det överhuvudtaget. Folkhälsa idag är något slags dömande, där man bara reglerar människors vanor och beteenden.

Jag är för det mesta positiv till skrotandet av lagar och regleringar, men i vissa fall känner jag att det är bra med skatter och förbud. I just det här fallet är det fortfarande inte särskilt dyrt med snus, jämfört med cigaretter t.ex. En dosa kostar väl runt 35 spänn, Kronan är ännu billigare. De billigaste ciggen kostar 35-40 kr, och räcker inte lika länge.

EDIT: Styckesindelning ftw.

Trance
2007-11-19, 19:25
Jo, men det är fortfarande ingen som tar ett beslut om huruvida folk får snusa eller ej. Snusa, men det kostar.
Återigen, det är här det är ett jävla helvete att vara borgerlig folkhälsominister, eller aktiv inom det överhuvudtaget. Folkhälsa idag är något slags dömande, där man bara reglerar människors vanor och beteenden.

Jag är för det mesta positiv till skrotandet av lagar och regleringar, men i vissa fall känner jag att det är bra med skatter och förbud. I just det här fallet är det fortfarande inte särskilt dyrt med snus, jämfört med cigaretter t.ex. En dosa kostar väl runt 35 spänn, Kronan är ännu billigare. De billigaste ciggen kostar 35-40 kr, och räcker inte lika länge.

EDIT: Styckesindelning ftw.

Ja, men man försöker ju styra beteendet med en extra skatt på varan. Om den skatten inte är baserad på kostnaden för samhället vad är den baserad på då?

Scratch89
2007-11-19, 19:27
Ja, men man försöker ju styra beteendet med en extra skatt på varan. Om den skatten inte är baserad på kostnaden för samhället vad är den baserad på då?

Varför skulle jag ha svaret på den frågan om inte du vet?
Det är ingen idé att ställa ledande frågor, jag tycker det är bra med en höjning (I DET HÄR FALLET!) om det leder till minskad användning. Sen får man vara hur partilojal man vill.

Och jag har kört din retorik tusen gånger, men måste man ha en allt-eller-inget syn?

Trance
2007-11-19, 19:38
Varför skulle jag ha svaret på den frågan om inte du vet?
Det är ingen idé att ställa ledande frågor, jag tycker det är bra med en höjning (I DET HÄR FALLET!) om det leder till minskad användning. Sen får man vara hur partilojal man vill.

Och jag har kört din retorik tusen gånger, men måste man ha en allt-eller-inget syn?

Jag undrade inte om du vet vad den är baserad på utan jag undrar vad du tycker den skall vara baserad på om man inte skall basera den på kostnaden för samhället? Jag struntar i de stora partierna i detta fallet, mest eftersom ingen av dem för den politik jag är intresserad av.

Nej, det behöver inte vara allt eller inget men jag kan ju inte hjälpa att undra varför man gör ett undantag i sin ideologi.

PowPow
2007-11-19, 19:40
Ah, partipolitik i sitt esse! Denna tråd gillar jag :D

Scratch89
2007-11-19, 19:47
Jag undrade inte om du vet vad den är baserad på utan jag undrar vad du tycker den skall vara baserad på om man inte skall basera den på kostnaden för samhället? Jag struntar i de stora partierna i detta fallet, mest eftersom ingen av dem för den politik jag är intresserad av.

Nej, det behöver inte vara allt eller inget men jag kan ju inte hjälpa att undra varför man gör ett undantag i sin ideologi.

På vilket sätt går jag emot min ideologi? Hur vet du hur min ideologi är uppbyggd?
Om man är liberal och anser att saker borde släppas fritt, betyder det inte att allt behöver släppas. Det finns nog väldigt få liberaler som tycker att man borde bränna lagboken, även fast den faktiskt på sätt och vis förtrycker människor. Jag vet inte vad du fiskar efter, men det verkar som du tror att man måste ha en "allt-eller-inget"-attityd, vilket absolut inte krävs.

Nu ska jag laga mat.

Trance
2007-11-19, 19:59
På vilket sätt går jag emot min ideologi? Hur vet du hur min ideologi är uppbyggd?
Om man är liberal och anser att saker borde släppas fritt, betyder det inte att allt behöver släppas. Det finns nog väldigt få liberaler som tycker att man borde bränna lagboken, även fast den faktiskt på sätt och vis förtrycker människor. Jag vet inte vad du fiskar efter, men det verkar som du tror att man måste ha en "allt-eller-inget"-attityd, vilket absolut inte krävs.

Nu ska jag laga mat.

Ok, strunta i vad jag sade om ideologi. Ordet liberal är totalt meningslöst ändå, jag skulle nog inte heller få kallas liberal av de riktigt gamla. Men min andra fråga då, om skatten inte reflekterar samhällskostnaden..vad skall den då vara baserad på enligt dig?

Jag anser att de vill styra människor utan grund. Något som är dåligt.

Jense
2007-11-19, 20:03
ja det är väl bara att sluta snusa då ;)
eller prioritera 1050:- kommer man långt på.

beror väl iofs på vilken levnadsstandard man har. 1050 är en sjättedel av min hyra, eller halva min telefonräkning, eller halva ätautekontot... 1050 är min colakassa för en månad.. men det gäller att prioritera

Scratch89
2007-11-19, 20:05
Ok, strunta i vad jag sade om ideologi. Ordet liberal är totalt meningslöst ändå, jag skulle nog inte heller få kallas liberal av de riktigt gamla. Men min andra fråga då, om skatten inte reflekterar samhällskostnaden..vad skall den då vara baserad på enligt dig?

Jag anser att de vill styra människor utan grund. Något som är dåligt.

Man kan fortfarande tycka om något som är ideologiskt fel.

Trance
2007-11-19, 20:15
Man kan fortfarande tycka om något som är ideologiskt fel.

Men du svarar ju inte på min fråga.

Scratch89
2007-11-19, 20:19
Men du svarar ju inte på min fråga.

Det är inte jag som avgör om skatter ska vara höga eller låga. Jag tycker bara att i det här fallet skulle jag inte bry mig om huruvida skatten höjdes eller ej. Det finns många exempel på där skatter var är omotiverade. Fastighetsskatt, vinstskatt, arvskatt, förmögenhetsskatt...

Trance
2007-11-19, 20:26
Det är inte jag som avgör om skatter ska vara höga eller låga. Jag tycker bara att i det här fallet skulle jag inte bry mig om huruvida skatten höjdes eller ej. Det finns många exempel på där skatter var är omotiverade. Fastighetsskatt, vinstskatt, arvskatt, förmögenhetsskatt...

Ja, det finns många exempel på skatter som är omotiverade. Vilket vi väl måste säga är dåligt?

Scratch89
2007-11-19, 20:28
Ja, det finns många exempel på skatter som är omotiverade. Vilket vi väl måste säga är dåligt?

Ja?

Trance
2007-11-19, 20:32
Ja?

Men varför bryr du dig då inte om en annan skatt eventuellt är omotiverad? Anser du verkligen att det är rätt att gå in och försöka styra andras liv med hjälp av staten enbart för att snusare gör ett val som du kanske anser är äckligt eller inte bra för deras kropp? Människor gör konstant sådana val och det trevliga är att så i stor utsträckning som möjligt så skall man få göra sådana val.

Scratch89
2007-11-19, 20:43
Men varför bryr du dig då inte om en annan skatt eventuellt är omotiverad? Anser du verkligen att det är rätt att gå in och försöka styra andras liv med hjälp av staten enbart för att snusare gör ett val som du kanske anser är äckligt eller inte bra för deras kropp? Människor gör konstant sådana val och det trevliga är att så i stor utsträckning som möjligt så skall man få göra sådana val.

För att jag anser att det inskränker på det personliga planet på samma sätt. Varför måste jag förklara mig?

Trance
2007-11-19, 20:49
För att jag anser att det inskränker på det personliga planet på samma sätt.


Utveckla? Vad menar du med "på samma sätt", på samma sätt som vad?


Varför måste jag förklara mig?

Zuul, minion of Gozer demands it!


Nej, men jag trodde att ni var intresserade av politik. Men förstår väl om ni inte vill ha en diskussion om det på ett forum antar jag. Skit samma.

Scratch89
2007-11-19, 20:51
Men lol, det ska vara ett inte där.

Scratch89
2007-11-19, 20:52
Nej, men jag trodde att ni var intresserade av politik. Men förstår väl om ni inte vill ha en diskussion om det på ett forum antar jag. Skit samma.

Problemet är att det är inte mycket till diskussion när ena parten ställer den andra mot väggen, och inte har en fast ståpunkt som underlag själv.

Gpajpen
2007-11-19, 21:01
men vad fan gnäller ni om, vad kostar en dosa? 30spänn? och en dosa räcker ett par/tre dagar?? pissbilligt!
rökare har fått vänja sig med höjjning i princip varje år, tyckte det var dyrt med cigg när man pungade ut ~34:50/paket&dag, nu några år senare kostar det ~46:50/paket&dag.

Trance
2007-11-19, 21:02
Problemet är att det är inte mycket till diskussion när ena parten ställer den andra mot väggen, och inte har en fast ståpunkt som underlag själv.

Klart jag ställer dig mot väggen om jag anser att du har fel, men du är ju fri att göra samma sak om du anser jag bara snackar skit.

Scratch89
2007-11-19, 21:08
men vad fan gnäller ni om, vad kostar en dosa? 30spänn? och en dosa räcker ett par/tre dagar?? pissbilligt!
rökare har fått vänja sig med höjjning i princip varje år, tyckte det var dyrt med cigg när man pungade ut ~34:50/paket&dag, nu några år senare kostar det ~46:50/paket&dag.
Typ.

Klart jag ställer dig mot väggen om jag anser att du har fel, men du är ju fri att göra samma sak om du anser jag bara snackar skit.
Det jag inte förstår är varför jag inte bara kan ventilera min åsikt utan att behöva onanera ideologi. Är jag och mela representanter som blir påhoppade så fort man uttrycker åsikter utanför partilinjen?

Trance
2007-11-19, 21:17
Det jag inte förstår är varför jag inte bara kan ventilera min åsikt utan att behöva onanera ideologi. Är jag och mela representanter som blir påhoppade så fort man uttrycker åsikter utanför partilinjen?

Jag struntar i moderaterna och bryr mig inte var MUF står i frågan. Jag mindes bara att ni hade uttalat er som stolta liberala och ogillande av onödiga skatter så jag tyckte bara det var lite roligt och undrade var ni stod i läget.

mela
2007-11-19, 21:19
Jag struntar i moderaterna och bryr mig inte var MUF står i frågan. Jag mindes bara att ni hade uttalat er som stolta liberala och ogillande av onödiga skatter så jag tyckte bara det var lite roligt och undrade var ni stod i läget.

Är jag en utav de "ni" du syftar på?

skaparn
2007-11-19, 21:20
Typ.


Det jag inte förstår är varför jag inte bara kan ventilera min åsikt utan att behöva onanera ideologi. Är jag och mela representanter som blir påhoppade så fort man uttrycker åsikter utanför partilinjen?

Du förstår, att vi nog sett hur du uttryckt dig "frihetligt" i tidigare trådar. Om det nu skulle visa sig att du är för självbestämmande endast på de områden där det passar dig, och att du utan problem accepterar att staten styr individens val när styrningen går hand i hand med dina egna preferenser, då är du en hycklare. Hycklare sätts i stupstocken för att alla kyrkobesökare ska se vem som syndat den gångna veckan. Ett utsökt tillfälle att spotta är det också.

Scratch89
2007-11-19, 21:22
Du förstår, att vi nog sett hur du uttryckt dig "frihetligt" i tidigare trådar. Om det nu skulle visa sig att du är för självbestämmande endast på de områden där det passar dig, och att du utan problem accepterar att staten styr individens val när styrningen går hand i hand med dina egna preferenser, då är du en hycklare. Hycklare sätts i stupstocken för att alla kyrkobesökare ska se vem som syndat den gångna veckan. Ett utsökt tillfälle att spotta är det också.

Återigen; "allt-eller-inget"-retoriken är lika rolig varje gång. Jag vet inte om ni diskuterar för att bara hålla på, men nu ska jag göra annat. Jag blir bara irriterad ändå.

skaparn
2007-11-19, 21:28
Återigen; "allt-eller-inget"-retoriken är lika rolig varje gång. Jag vet inte om ni diskuterar för att bara hålla på, men nu ska jag göra annat. Jag blir bara irriterad ändå.

Först ser jag att du försöker med "buhu, det är bara jag och mela som tvingas stå för konsekvenserna av våra uttalanden, gå på någon annan som inte är ideologiskt stringent", sedan drar du till med att jag försöker mig på något sorts allt-eller-inget-resonemang. I viss mån så kan jag väl erkänna det är lite så, man kan inte ibland vilja ha sänkta skatter i frihetens namn och sedan tycka att förbud i mängder är bra så fort de passar dig. Ska du slänga dig med vackra ord som liberal tänker jag inte acceptera att det bara handlar om att du vill betala mindre skatt för att skatt suger och Göran Persson är dum. Du gömmer dig helt enkelt inte ostraffat bakom liberalismen.

Trance
2007-11-19, 21:33
Är jag en utav de "ni" du syftar på?

Jag använde ni utan att tänka, jag ber om ursäkt.

Scratch89
2007-11-19, 21:34
Först ser jag att du försöker med "buhu, det är bara jag och mela som tvingas stå för konsekvenserna av våra uttalanden, gå på någon annan som inte är ideologiskt stringent", sedan drar du till med att jag försöker mig på något sorts allt-eller-inget-resonemang. I viss mån så kan jag väl erkänna det är lite så, man kan inte ibland vilja ha sänkta skatter i frihetens namn och sedan tycka att förbud i mängder är bra så fort de passar dig. Ska du slänga dig med vackra ord som liberal tänker jag inte acceptera att det bara handlar om att du vill betala mindre skatt för att skatt suger och Göran Persson är dum. Du gömmer dig helt enkelt inte ostraffat bakom liberalismen.

Men du håller ju själv med om att det är så, varför säga något annat?
Jag står fortfarande fast vid att man kan tycka att vissa förbud är bra, att vissa skatter kan vara bra. Det finns väldigt, väldigt få liberaler som anser att allt ska vara fritt. Om de ens kallas liberaler är de extrema nyliberaler, kanske t.om anarkister.

Måste en liberal anse att alla förbud och skatter är dåliga?
Fildelning, prostitution, barnarbete, transfetter, miljögifter osv osv... har med olika förbud och skatter att göra. Vill en "äkta" liberal ta bort alla dessa regleringar?

mela
2007-11-19, 21:36
Jag använde ni utan att tänka, jag ber om ursäkt.

Mja, tänkte mest på att jag tidigare i tråden skrev "Jag gillar inte själv att man med skatt bestämmer vad folk ska göra och inte göra."

Jag är inte för någon form av skattehöjning eller skatteväxling egentligen, men jag fattar att det ibland kan krävas intäkter också. Finns mycket som kostar pengar i det här landet och det tar tid att ställa om.

Sedan tycker jag att det är komiskt att folk blir argare över en skattehöjning på snus än på t.ex. bensin.

Trance
2007-11-19, 21:45
Men du håller ju själv med om att det är så, varför säga något annat?
Jag står fortfarande fast vid att man kan tycka att vissa förbud är bra, att vissa skatter kan vara bra. Det finns väldigt, väldigt få liberaler som anser att allt ska vara fritt. Om de ens kallas liberaler är de extrema nyliberaler, kanske t.om anarkister.

Måste en liberal anse att alla förbud och skatter är dåliga?
Fildelning, prostitution, barnarbete, transfetter, miljögifter osv osv... har med olika förbud och skatter att göra. Vill en "äkta" liberal ta bort alla dessa regleringar?

Jag anser inte allt skall vara fritt, jag anser däremot att varje förbud och skatt skall vara väl motiverad.

Mja, tänkte mest på att jag tidigare i tråden skrev "Jag gillar inte själv att man med skatt bestämmer vad folk ska göra och inte göra."

Jag är inte för någon form av skattehöjning eller skatteväxling egentligen, men jag fattar att det ibland kan krävas intäkter också. Finns mycket som kostar pengar i det här landet och det tar tid att ställa om.

Sedan tycker jag att det är komiskt att folk blir argare över en skattehöjning på snus än på t.ex. bensin.

Ja, det krävs skatteintäkter men det är inte upp till staten att straffa vissa grupper mer än andra baserad på ideologi och inte på hur mycket de kostar samhället. Lite som att skatta muslimer mer än kristna eftersom muslimer är el terroristo.

Bensin är ju en mer logisk skattehöjning om man vill minska utsläppen i Sverige, något som faktiskt påverkar alla och på så sätt är något man gemensamt måste ta ansvar för. Om den nu var grundad på vettig data och vettigt genomförd, vilket jag inte har en aning om.

mela
2007-11-19, 21:49
Ja, det krävs skatteintäkter men det är inte upp till staten att straffa vissa grupper mer än andra baserad på ideologi och inte på hur mycket de kostar samhället. Lite som att skatta muslimer mer än kristna eftersom muslimer är el terroristo.

Bensin är ju en mer logisk skattehöjning om man vill minska utsläppen i Sverige, något som faktiskt påverkar alla och på så sätt är något man gemensamt måste ta ansvar för. Om den nu var grundad på vettig data och vettigt genomförd, vilket jag inte har en aning om.

Tänkte mest på att bensin ofta kan krävas för att ta sig till jobb, dit kollektivtrafik inte går, och på så sätt är det en del som straffas för att de måste arbeta, vilket är dumt. Men visst förbrukar vi alldeles för mycket bensin. Sverige är dessutom det landet efter USA som har tyngst bilar. Vi borde se över vår bilåkning.

Men det var inte det jag tänkte på, jag syftade på att folk roidar så mycket med över snus än över bensin, där fler påverkas mycket mer märkbart.

skaparn
2007-11-19, 21:52
Men du håller ju själv med om att det är så, varför säga något annat?
Jag står fortfarande fast vid att man kan tycka att vissa förbud är bra, att vissa skatter kan vara bra. Det finns väldigt, väldigt få liberaler som anser att allt ska vara fritt. Om de ens kallas liberaler är de extrema nyliberaler, kanske t.om anarkister.

Måste en liberal anse att alla förbud och skatter är dåliga?
Fildelning, prostitution, barnarbete, transfetter, miljögifter osv osv... har med olika förbud och skatter att göra. Vill en "äkta" liberal ta bort alla dessa regleringar?

Du missar poängen. Så länge du inte kan föra i bevis, eller åtminstone vilar din argumentation på, att snusskatten är legitim sett till samhällets kostnader för snusandet, så är det faktum att du samtycker till en hög snusskatt ett uttryck för att du tar till det frihetliga tugget när det passar dig. Nu är det inte din heder jag är orolig för, utan det som bekommer mig med ett sådant förfarande är att du i processen drar ett löjets skimmer över alla som är liberaler, och inte bara kallar sig det på MUF-mötet.

micke81
2007-11-19, 22:21
men vad fan gnäller ni om, vad kostar en dosa? 30spänn? och en dosa räcker ett par/tre dagar?? pissbilligt!
rökare har fått vänja sig med höjjning i princip varje år, tyckte det var dyrt med cigg när man pungade ut ~34:50/paket&dag, nu några år senare kostar det ~46:50/paket&dag.

vet inte vad en dosa kostar idag, var nästan ett år sen jag slutade men en dosa räcker inte ett par tre dar... 1½dosa om dan gick det åt sista tiden för min del....

Mago
2007-11-19, 22:41
Edit: Oj. Det där med att läsa tråden ja..

Torwald
2007-11-19, 22:48
Kom igen nu flickor och pojkar i partipolitiksdebatten, tråden handlade väl inte om liberalism?

Rent nationalekonomiskt finns det väl inget särdeles vänstervridet över en skattehöjning på snus? Snus är hälsovådligt (mer eller mindre än cigaretter spelar väl mindre roll), så vi kan ju se skattehöjningen som en ökning av av den privata kostnaden så att den närmar sig den sociala kostnaden. Ur ett välfärdsperspektiv finns det ju bara fördelar med det här. Att priset sedan höjs är väl inte heller så konstigt. Tillverkade tenderar att lägga en större del av kostnadsökningen på konsumenten ju mer prisokänsliga konsumenter man har. Hur priskänsliga är BEROENDE konsumenter? Inte särskilt, va...

Trance
2007-11-19, 22:54
Tänkte mest på att bensin ofta kan krävas för att ta sig till jobb, dit kollektivtrafik inte går, och på så sätt är det en del som straffas för att de måste arbeta, vilket är dumt. Men visst förbrukar vi alldeles för mycket bensin. Sverige är dessutom det landet efter USA som har tyngst bilar. Vi borde se över vår bilåkning.

Men det var inte det jag tänkte på, jag syftade på att folk roidar så mycket med över snus än över bensin, där fler påverkas mycket mer märkbart.

Man blir inte straffad för att man måste arbeta, däremot om det är faktum att bilkörande kräver kostsamma insatser av samhället i form av t.ex. miljöarbete eller måste begränsas på grund av hot om framtida skada så är det väl endast rätt att bilkörarna betalar. Jag ser inte varför personen som cyklar skall tvingas till att betala pengar så att en annan person har råd att bo i en villa utanför staden och pendla.

Innan ni säger något, nej jag drar inte det hur långt som helst. Jag anser t.ex. att sjukvård skall vara skattefinansierat.

Scratch89
2007-11-19, 22:56
Man blir inte straffad för att man måste arbeta, däremot om det är faktum att bilkörande kräver kostsamma insatser av samhället i form av t.ex. miljöarbete eller måste begränsas på grund av hot om framtida skada så är det väl endast rätt att bilkörarna betalar. Jag ser inte varför personen som cyklar skall tvingas till att betala pengar så att en annan person har råd att bo i en villa utanför staden och pendla.

Innan ni säger något, nej jag drar inte det hur långt som helst. Jag anser t.ex. att sjukvård skall vara skattefinansierat.

*grr27* *grr27* Hur kan du kalla dig för liberal!!1111 etc etc. :D

Torwald
2007-11-19, 22:58
Man blir inte straffad för att man måste arbeta, däremot om det är faktum att bilkörande kräver kostsamma insatser av samhället i form av t.ex. miljöarbete eller måste begränsas på grund av hot om framtida skada så är det väl endast rätt att bilkörarna betalar. Jag ser inte varför personen som cyklar skall tvingas till att betala pengar så att en annan person har råd att bo i en villa utanför staden och pendla.

Innan ni säger något, nej jag drar inte det hur långt som helst. Jag anser t.ex. att sjukvård skall vara skattefinansierat.

+1 på i stort sett allt även om jag inte har någon bestämd uppfattning i sjukvårdsfrågan ännu. Rent sympatiskt menar jag =)

Trance
2007-11-19, 23:28
*grr27* *grr27* Hur kan du kalla dig för liberal!!1111 etc etc. :D

Nja, jag anser att sjukvård är något som bör vara skattefinansierat dels för att det likt grundläggande skolgång är viktigt för att individen skall ha en chans till ett fritt liv. Dessutom är det även något som enligt alla erfarenheter är mer effektivt om det är skattefinansierat.

För att inte tala om att det är snällt. Jag är en snäll person.

stargate
2007-11-20, 13:16
Sedan tycker jag att det är komiskt att folk blir argare över en skattehöjning på snus än på t.ex. bensin.

Källa på det?

Självklart blir snusare argare eftersom känner sig utpekade av staten som något "fult" och onödigt.

Snus är inte en drog, det är en livsstil...

Frida.B
2007-11-20, 13:42
Sluta snusa och sluta för bövelen skälla på butiksbiträdena för att snus är dyrt. Vet inte hur många gånger jag nästan blivit utskälld för att snusen är så dyr. Som om det var mitt fel! Jag får sån lust att säga till dom att se det som ett tillfälle att sluta, men då hade de väl hoppat på mig.

stargate
2007-11-20, 13:52
Sluta snusa och sluta för bövelen skälla på butiksbiträdena för att snus är dyrt. Vet inte hur många gånger jag nästan blivit utskälld för att snusen är så dyr. Som om det var mitt fel! Jag får sån lust att säga till dom att se det som ett tillfälle att sluta, men då hade de väl hoppat på mig.

Sluta INTE snusa. Då höjjs priserna ännu mer ju.

Psychological
2007-11-22, 15:05
Sluta snusa och sluta för bövelen skälla på butiksbiträdena för att snus är dyrt. Vet inte hur många gånger jag nästan blivit utskälld för att snusen är så dyr. Som om det var mitt fel! Jag får sån lust att säga till dom att se det som ett tillfälle att sluta, men då hade de väl hoppat på mig.


Alla tjejer sminkar sig dagligen även fast de inte behöver göra det. Jag snusar även fast jag inte behöver göra det. Men om du slutar upp med att sminka dig så slutar jag att snusa. SÅ VIKTIGT E MIN PRILLA !

budadi
2007-11-22, 15:08
Alla tjejer sminkar sig dagligen även fast de inte behöver göra det. Jag snusar även fast jag inte behöver göra det. Men om du slutar upp med att sminka dig så slutar jag att snusa. SÅ VIKTIGT E MIN PRILLA !

+1

Ofta en riktig man kan visa sig för allmänheten utan prilla!


:D

mela
2007-11-22, 15:09
+1

Ofta en riktig man kan visa sig för allmänheten utan prilla!


:D

En man är inte man nog att han faktiskt kan visa sig för allmänheten utan en prilla ;)

Psychological
2007-11-22, 15:15
Jag skiter väl i om min prilla syns eller inte .. Poängen var att tjejer klarar sig inte utan smink och jag klarar mig inte utan snus!

mela
2007-11-22, 15:18
Jag skiter väl i om min prilla syns eller inte .. Poängen var att tjejer klarar sig inte utan smink och jag klarar mig inte utan snus!

Väldigt många tjejer som klarar sig väldigt väl utan smink. Jag är en utav dem. Jag klarar mig även utan snus även om jag saknar det otroligt.

budadi
2007-11-22, 15:19
En man är inte man nog att han faktiskt kan visa sig för allmänheten utan en prilla ;)

Ahh jag blev ägd *gah!*

Psychological
2007-11-22, 15:26
Väldigt många tjejer som klarar sig väldigt väl utan smink. Jag är en utav dem. Jag klarar mig även utan snus även om jag saknar det otroligt.


Jo, men nu pratade jag om majoriteten.. De flesta tjejer kan inte gå ut på stan utan smink. Det finns ju många som kan sluta snusa oxå, men jag tillhör inte den skaran!

mela
2007-11-22, 15:29
Jo, men nu pratade jag om majoriteten.. De flesta tjejer kan inte gå ut på stan utan smink. Det finns ju många som kan sluta snusa oxå, men jag tillhör inte den skaran!

Nej, för du är svag! En svag människa! Svag I tell you!


*kissass* ;)

Psychological
2007-11-22, 15:30
Nej, för du är svag! En svag människa! Svag I tell you!


*kissass* ;)



Ha ha... Svag för snus ja..

mela
2007-11-22, 15:32
Ha ha... Svag för snus ja..

Du får mig att vilja börja snusa igen :(

Psychological
2007-11-22, 15:39
Du får mig att vilja börja snusa igen :(

Men gör det då.. Det finns mycket värre saker i livet än snus.. Visst vet jag att det inte är bra men om jag VILL snusa för att må bra så låt mig göra det.Alla i min omgivning är på mig om att sluta och jag blir så trött. Känns som man blir blir behandlad som ett barn. Jag är vuxen och gör som jag vill.

mela
2007-11-22, 16:52
Men gör det då.. Det finns mycket värre saker i livet än snus.. Visst vet jag att det inte är bra men om jag VILL snusa för att må bra så låt mig göra det.Alla i min omgivning är på mig om att sluta och jag blir så trött. Känns som man blir blir behandlad som ett barn. Jag är vuxen och gör som jag vill.

Orkar inte nikokickarna i början. Har inte tid att må illa liksom.
Klart att du ska snusa om du vill. Hade du däremot rökt hade jag sparkat dig på smalbenet.

mela
2007-11-22, 17:04
Tänkte på en grej när jag va på ICA.
En snusdosa kostar 25-30kronor.
Ett paket cigg kostar 45-50kronor. Vad gnäller ni för? :D

Trance
2007-11-22, 17:07
Tänkte på en grej när jag va på ICA.
En snusdosa kostar 25-30kronor.
Ett paket cigg kostar 45-50kronor. Vad gnäller ni för? :D

Principen.

mela
2007-11-22, 17:09
Principen.

Visserligen. Men det är fortfarande "billigt". Tycker jag.
Röka är ju döden, tur att man aldrig började med det.

budadi
2007-11-22, 17:11
Tänkte på en grej när jag va på ICA.
En snusdosa kostar 25-30kronor.
Ett paket cigg kostar 45-50kronor. Vad gnäller ni för? :D

Vad är det för snus som kostar 25kr :confused:

mela
2007-11-22, 17:12
Vad är det för snus som kostar 25kr :confused:

catchen kosta 25 FTW!
Men generalen låg på 28 tror jag.
LD eller vad den heter (cigg också) och level låg också på 26-28

budadi
2007-11-22, 17:15
catchen kosta 25 FTW!
Men generalen låg på 28 tror jag.
LD eller vad den heter (cigg också) och level låg också på 26-28

Catch är inge snus :(
Iofs köper jag bara lössnus, och dom ligger ju lite högre, kollar aldrig priser på påssnus :D 36kr går en ettan lös på här i Piteå, iaf där jag köper.

mela
2007-11-22, 17:17
Catch är inge snus :(
Iofs köper jag bara lössnus, och dom ligger ju lite högre, kollar aldrig priser på påssnus :D 36kr går en ettan lös på här i Piteå, iaf där jag köper.

Jag gillar catch *drool*
http://www.buysnus.com/pictures/medium/71.jpg

Men ska du snusa lös får du snusa Grov *slap*

budadi
2007-11-22, 17:34
Jag gillar catch *drool*
http://www.buysnus.com/pictures/medium/71.jpg

Men ska du snusa lös får du snusa Grov *slap*

Bah :P Snusade faktiskt Grov i ca 1år *flex* Du vet, man blir vad man snusar :D

heltzonicka
2007-11-22, 19:48
Bah :P Snusade faktiskt Grov i ca 1år *flex* Du vet, man blir vad man snusar :D


Böt du till catch mini sen med andra ord?

foxx
2007-11-22, 20:01
tooo slooooooooow. :(

budadi
2007-11-22, 20:13
Catch är inge snus :(
36kr går en ettan lös på här i Piteå, iaf där jag köper.

Böt du till catch mini sen med andra ord?

Antligen saknar du läsförmåga, eller så har du jävligt dålig humor.

mela
2007-11-22, 23:00
Antligen saknar du läsförmåga, eller så har du jävligt dålig humor.

Jag tyckte att det va jätteroligt :laugh:

kspr
2007-11-22, 23:06
Därifrån jag kommer har töserna ett talesätt som lyder "Att kyssa en karl utan snus är som att slicka en kalv i rääva". Tänkvärt!

mela
2007-11-22, 23:18
Därifrån jag kommer har töserna ett talesätt som lyder "Att kyssa en karl utan snus är som att slicka en kalv i rääva". Tänkvärt!

Ah jag håller med *cupid* fast inte till 100%

Trance
2007-11-22, 23:19
Därifrån jag kommer har töserna ett talesätt som lyder "Att kyssa en karl utan snus är som att slicka en kalv i rääva". Tänkvärt!

Ja, men en tjej som håller på att slicka kalvar i röven är inte något som vi ickesnusare vill ha ändå.

Lellan
2007-11-22, 23:22
Ja, men en tjej som håller på att slicka kalvar i röven är inte något som vi ickesnusare vill ha ändå.

Jösses Trance, nu har jag skrattat åt nåt du skrivit 2 gånger. Ta mig tusan.

Gällande snus så.. tja. Så länge jag slipper betala eller ha det i käften kan det få bli hur dyrt som helst. Fast cig ska vara dyrare.

heltzonicka
2007-11-23, 16:03
Antligen saknar du läsförmåga, eller så har du jävligt dålig humor.

Alternativ #2 är väl min avdelning.
Puss.

Trance
2007-11-23, 16:14
Jösses Trance, nu har jag skrattat åt nåt du skrivit 2 gånger. Ta mig tusan.

Gällande snus så.. tja. Så länge jag slipper betala eller ha det i käften kan det få bli hur dyrt som helst. Fast cig ska vara dyrare.

Folk skriver så hela tiden. Jag är som porr, alla njuter av mig men få erkänner att de är konnässörer i ämnet.

Psychological
2008-01-24, 01:44
Herregud. Efter prishöjningen så kostar en snusdosa här i Västerås nu 39 kr på coop. Runt hörnet ligger Statoil och där kostar dosan 49 kr. Får det vara en sådan stor skillnad på samma produkt ? Någon som vet mycket om sådana regler o bestämmelser ?

Clarkolofsson
2008-01-24, 02:30
Moderatj'vlar som försöker styra oss som små robottar. Man får inte åka bil, man får inte flyga, man får inte dricka alkohol, man får inte röka, man får inte snusa, man får vänta i 1 år på läkartid, man får inga jobb. Jo samhället är jätteroligt nu för tiden. Helvete man skulle levt för 40 år sen.

PowPow
2008-01-24, 02:38
Det blev faktiskt lite rage när jag tidigare idag fick betala 33 kronor för en kronan portion /=

I början av förra året hittade man ju snus för under 15 kronor/dosan

PowPow
2008-01-24, 03:18
Så jävla illa. I samma anda som de jobbar för att få bort snus helt, vill asen ta bort systemmonopolet, sänka skatten på vin och legalisera cannabis. Jag kan svälja riktigt mycket, men det här...nä nu jävlar blir det revolution!

Ganska ball det där. Numera får du en halvkass haschtändning eller en billig flaska vin för ungefär samma pris som en dosa general lös.

Orkar inte roida mer idag. Kanske imorgon.

Psychological
2008-02-16, 00:39
Hittade ett ställe där de säljer general lössnus för "bara" 35 kr.. Billigast jag hittat efter nyår!

Bronkitkorv
2008-02-16, 09:58
Det kommer bli mera smugglande och olagligheter helt klart, vilket är bra som fan.
Nu ska jag åka med nån jävla färja till åland och köpa billigt snus och sälja billigt i sverige.

Moderaternas jävla politik suger balle. Det kommer aldrig bli mer pengar i plånboken för medelsvansson eftersom allt annat blir dyrare såsom hittills... Bilförsäkring, tobak, medlemskap i facketoch inte glömma sänkt A-kassa. Vad kommer härnäst !
Smuggling och kriminalitet uppmuntras av detta !

Yankeee
2008-02-16, 10:00
Det kommer bli mera smugglande och olagligheter helt klart, vilket är bra som fan.

Ja, ni kommer att stödja den organiserade brottsligheten som för in snus odlat i Sydamerika till Sverige.

skaparn
2008-02-16, 10:00
Jag börjar ana att snusjäveln börjar kosta riktigt mycket då även de med rätt dyra kostymer sitter och smaskar på en sunkig dosa kronan. Det ser verkligen illa ut med billigt snus i SUVen.

shut teh face
2008-02-16, 10:04
Ekerölinjen sålde grovsnus lös för 99:- kr stocken.
Pappa köpte 25 stockar.

Det var "kort datum", någon gång i mars. Men det är bara skitsnack, coop/ica brukar sälja snus till högt pris med sämre datum ibland.

Aja nu har han snus i frysen, 250 dosor. :laugh:

För övrigt så köper jag general white för 290 kr stocken här

Timme
2008-02-16, 10:40
*gah!* Snusat i 7år, och jag gillar det!!
1050kr får man ju ingenting för! *cry* Typ några öl och ett par dosor snus.

Men sluta snusa för tusan attam! *mini*

Psychological
2008-02-17, 10:53
Men sluta snusa för tusan attam! *mini*

Sluta ät mat för attan !

The_RobRoy
2008-02-17, 11:11
Ni får söka jobb på SwedishMatch

Slartibartfast
2008-02-17, 11:16
Det kommer bli mera smugglande och olagligheter helt klart, vilket är bra som fan.
Nu ska jag åka med nån jävla färja till åland och köpa billigt snus och sälja billigt i sverige.


Som det är i Finland m.a.o. Jävla idiotpolitiker som förbjuder snus. Helt sanslöst. *screwy* Förbudet skapar bara "Snus-Robinhoodar" som skaffar snus åt folket på olaglig väg, men som åker fast och används som exempel i rätten och döms till vansinnesstraff för en skitsak som snussmuggling.

Patriarch K
2008-02-17, 12:10
Sluta ät mat för attan !

Bästa liknelsen idag...inte :smash:

Det är skillnad på en drog du är beroende av VS något som är livsnödvändigt.

shut teh face
2008-02-17, 12:12
Bästa liknelsen idag...inte :smash:

Det är skillnad på en drog du är beroende av VS något som är livsnödvändigt.
Källa på att snus inte är livsnödvändigt?

Ondskapelsen
2008-02-17, 17:04
Källa på att snus inte är livsnödvändigt?

Hur mycket jag än vill skratta åt ditt lilla skämt så går det tyvärr inte, helt enkelt inte roligt.

Jag kan lugnt säga att alla som snusar är idioter. Finns ju ingen fördel med att snusa.
Gula tänder, hål i plånboken, andedräkt som en röv, stora ringar i jeansen.
"Ja men det är ju så gott". right... 99% av alla som provar snus försat gången tycker de smakar helvete egentligen, de vill bara prova igen för att de e så häftigt, o en gång till, o igen, o sen e de fast.
Finns inget positivt med att snusa, jag lägger hellre mina pengar på gainer/rage/whatever och en utlandsresa än att gå omkring o lukta död hund under läppen, men de e bara jag.

Men kom fan inte hit o gnäll om att de e dyrt o förpesta sin och andras tillvaro. Klokare än så e ni väl?

shut teh face
2008-02-17, 17:09
Hur mycket jag än vill skratta åt ditt lilla skämt så går det tyvärr inte, helt enkelt inte roligt.

Jag kan lugnt säga att alla som snusar är idioter. Finns ju ingen fördel med att snusa.
Gula tänder, hål i plånboken, andedräkt som en röv, stora ringar i jeansen.
"Ja men det är ju så gott". right... 99% av alla som provar snus försat gången tycker de smakar helvete egentligen, de vill bara prova igen för att de e så häftigt, o en gång till, o igen, o sen e de fast.
Finns inget positivt med att snusa, jag lägger hellre mina pengar på gainer/rage/whatever och en utlandsresa än att gå omkring o lukta död hund under läppen, men de e bara jag.

Men kom fan inte hit o gnäll om att de e dyrt o förpesta sin och andras tillvaro. Klokare än så e ni väl?
Även fast du tror att ditt inlägg var smart så bevisade det bara hur dum i huvudet du är. Tyvärr. :)

Ondskapelsen
2008-02-17, 17:15
Även fast du tror att ditt inlägg var smart så bevisade det bara hur dum i huvudet du är. Tyvärr. :)

Hur dum jag än må vara så e jag inte dum nog för att bruka nikotin.
Så enkelt är det. Jag provar allt innan jag kommer med en åsikt, provade snus, fanns inget att hämta.

tp_88
2008-02-17, 17:16
Jag är också av den uppfattningen att nikotin är en jävla pissdrog som inte borde vara laglig i dagsläget, inte mig emot att skatten höjs mao.

shut teh face
2008-02-17, 17:17
Hur dum jag än må vara så e jag inte dum nog för att bruka nikotin.
Så enkelt är det. Jag provar allt innan jag kommer med en åsikt, provade snus, fanns inget att hämta.
Det är samma sak i röktråden. Folk som du, utan provocation, kommer och skriker att nikotinbrukare är dumma i huvudet. Precis som någon nyss slagit dig i huvudet med en 10kg prilla.

Ondskapelsen
2008-02-17, 17:19
Det är samma sak i röktråden. Folk som du, utan provocation, kommer och skriker att nikotinbrukare är dumma i huvudet. Precis som någon nyss slagit dig i huvudet med en 10kg prilla.

Ja men kom med ett vettigt argument för att bruka nikotin då?
Folk får la röka eller snusa om dom vill, men kom fan inte hit o gnäll över att de kostar si o så mycket pengar.

shut teh face
2008-02-17, 17:21
Ja men kom med ett vettigt argument för att bruka nikotin då?
Folk får la röka eller snusa om dom vill, men kom fan inte hit o gnäll över att de kostar si o så mycket pengar.
Jag kan inte ge dig god anledning till att snusa, för det är inte särskilt bra.
Men det finns folk som uppskattar det, liksom "njutning".

För övrigt håller jag med om att man inte ska gnälla på priset när man snusar. Du kan kalla dem för dumma i huvudet.

Ondskapelsen
2008-02-17, 17:23
Jag kan inte ge dig god anledning till att snusa, för det är inte särskilt bra.
Men det finns folk som uppskattar det, liksom "njutning".

För övrigt håller jag med om att man inte ska gnälla på priset när man snusar. Du kan kalla dem för dumma i huvudet.

Då har du fattat poängen, 1-0 till dig.

Ursäkta om ja e dryg, men det skiter jag egentligen i :).

shut teh face
2008-02-17, 17:24
Då har du fattat poängen, 1-0 till dig.

Ursäkta om ja e dryg, men det skiter jag egentligen i :).
Det e lugnt, jag kommer våldta dig inom kort.

Ondskapelsen
2008-02-17, 17:27
Call me.

heltzonicka
2008-02-18, 02:06
Jag kan inte ge dig god anledning till att snusa, för det är inte särskilt bra.
Men det finns folk som uppskattar det, liksom "njutning".

För övrigt håller jag med om att man inte ska gnälla på priset när man snusar. Du kan kalla dem för dumma i huvudet.

Varför skulle vi inte kunna få gnälla på priset för?
Det skulle bli ett jäkla gnäll om all sprit/öl på bolaget skuylle höjas, och inte är alkhohol livsviktigt.
Sen ligger gnällandet i människans natur, vi vill gnälla.
så gnäll eller håll käften.
Mvh / gnällspiken

shut teh face
2008-02-18, 02:09
Varför skulle vi inte kunna få gnälla på priset för?
Det skulle bli ett jäkla gnäll om all sprit/öl på bolaget skuylle höjas, och inte är alkhohol livsviktigt.
Sen ligger gnällandet i människans natur, vi vill gnälla.
så gnäll eller håll käften.
Mvh / gnällspiken
Jo men jag ställer mig nog så i frågan att brukar man ett njutningsmedel, så får man betala för det helt enkelt. Samma med alkohol, där ska man inte heller gnälla.

Däremot kan man ju konstruktivt diskutera och påpeka idiotin i höjningar etc. Men det är inte enligt mig att gnälla.

Gnälla: Z000mg vad dyrt snus är!!!!!!!!!!!!11 JÄVLA KNARKARPACK!!!11

Ondskapelsen
2008-02-18, 13:13
Jo men jag ställer mig nog så i frågan att brukar man ett njutningsmedel, så får man betala för det helt enkelt. Samma med alkohol, där ska man inte heller gnälla.

Däremot kan man ju konstruktivt diskutera och påpeka idiotin i höjningar etc. Men det är inte enligt mig att gnälla.

Gnälla: Z000mg vad dyrt snus är!!!!!!!!!!!!11 JÄVLA KNARKARPACK!!!11

+1, precis min poäng. Njutningsmedel som inte är nyttigt för någon och som påverkar ens hälsa negativt. Som sagt, diskutera det på en vettig nivå får man enligt mig, men rakt ut gnälla och kalla alla politiker för dumma i huvet...njaaaa.

He-man
2008-02-18, 22:49
Jag är också av den uppfattningen att nikotin är en jävla pissdrog som inte borde vara laglig i dagsläget, inte mig emot att skatten höjs mao.

+1 :thumbup:

Rahf
2008-02-18, 23:07
Nikotin är möjligtvis något av det bästa och definitivt något av det sämsta som någonsin hänt mig.

Glad att jag är förbi den skiten.

Psychological
2008-02-20, 22:32
Mycket gnäll på snusare och rökare. Alkohol då ? Är väl minst lika farligt ?

Trance
2008-02-20, 22:40
+1, precis min poäng. Njutningsmedel som inte är nyttigt för någon och som påverkar ens hälsa negativt. Som sagt, diskutera det på en vettig nivå får man enligt mig, men rakt ut gnälla och kalla alla politiker för dumma i huvet...njaaaa.

Klart de kan gnälla om de anser att politiken som förs är baserad på något försök till att uppfostra folk istället för att den ökade skatten på varan reflekterar en samhällskostnad.

jwzrd
2008-02-20, 22:43
Mycket gnäll på snusare och rökare. Alkohol då ? Är väl minst lika farligt ?

Ja?

fonzie
2008-02-21, 14:39
Kanske dags att sluta knarka (=snusa) då? *whistle*

He-man
2008-02-23, 14:29
Mycket gnäll på snusare och rökare. Alkohol då ? Är väl minst lika farligt ?

Kanske för att tråden handlar om just snus? :thumbup:

skaparn
2008-02-23, 15:37
Kanske för att tråden handlar om just snus? :thumbup:

Jaja, men trängselskatten kan jag väl få gnälla lite på va?

Psychological
2008-03-09, 15:14
Kanske för att tråden handlar om just snus? :thumbup:


Ja för alla andra trådar på kolo håller ju sig inom ramarna.

He-man
2008-03-09, 17:56
Ja för alla andra trådar på kolo håller ju sig inom ramarna.

Titta i en tråd där man diskuterar alkohol så ska du se att det råder väldigt delade meningar om hur bra/dåligt alkohol är också. ;)

Psychological
2008-03-11, 09:52
Titta i en tråd där man diskuterar alkohol så ska du se att det råder väldigt delade meningar om hur bra/dåligt alkohol är också. ;)


Ja och sen svävar en säkert ut i en massa annat skit. vad är det du inte fattar ?*screwy*

Deceiver85
2008-03-11, 10:14
Kanske dags att sluta knarka (=snusa) då? *whistle*

10% mindre snus, för 10% dyrare pris...någon borde take the fucking hint...

Rahf
2008-03-11, 10:27
Alkoholtrådarna avhandlas ju varje torsdag, fredag och lördag i näringsdelarna av forumet ;).

He-man
2008-03-11, 22:02
Ja och sen svävar en säkert ut i en massa annat skit. vad är det du inte fattar ?*screwy*

Jo jag fattar, ungefär som du gör nu! :thefinger

747
2008-03-12, 00:10
10% mindre snus, för 10% dyrare pris...någon borde take the fucking hint...

Ehm va?

Psychological
2008-03-19, 10:54
Ehm va?



Ja du , Vad menar karln ?

larkan
2008-03-19, 11:01
Snusa inte då? Så jävla enkelt

Psychological
2008-03-19, 11:03
Snusa inte då? Så jävla enkelt

ja förmodligen