handdator

Visa fullständig version : Vänta hur länge att borsta tänderna efter cola?


xeym
2007-11-18, 23:40
Har hört att det e dåligt för tänderna att borsta dom alltför tätt inpå man druckit cola. Någon som vet hur länge man bör vänta?

blekfet2
2007-11-19, 00:00
borde det inte vara tvärtom? inte kan väl cola på nån sekund "slöa" ner emaljen?

Musselbank
2007-11-19, 00:01
Vet inte, men skölja munnen kan man göra direkt :-)

xeym
2007-11-19, 00:07
Har hört tandläkare säga så att cola ska göra emaljen "mjuk" och att man då kan skada den genom att borsta tänderna direkt efter. Men kanske bara myt vet inte riktigt.

Eddie Vedder
2007-11-19, 07:15
Har hört tandläkare säga så att cola ska göra emaljen "mjuk" och att man då kan skada den genom att borsta tänderna direkt efter. Men kanske bara myt vet inte riktigt.

Ja jag har hört det där också, dessutom har det nämnts här på kolo tidigare. Vill minnas att machine gun berättade om en föreläsare då en tandläkare berättat detta.
Att emaljen "mjukas upp" en aning efter en måltid, särskilt om måltiden innehåller något surt. Och cola är ju en syravåldtäkt på tänderna så det lär ju vara praktesemplaret på ett surt livsmedel.;)

dumstrut
2007-11-19, 14:16
Utan att kunna rabbla argument, men ni får väl lita på mitt minne, så vet jag efter samtal med tandläkare att man ska undvika att borsta tänderna en timme efter att ha druckit coca-cola eller sura drycker som juice. Om man gör det så gnider man in vissa ämnen i emaljen.

Det har dessutom påpekats i nån reklamfilm, men vem tar såna på allvar?

King Grub
2007-11-19, 14:22
http://jdr.iadrjournals.org/cgi/content/full/85/3/226

Xerxex
2007-11-19, 15:50
Man ska inte borsta tänderna inom en timme efter att man ätit något. Speciellt inte något surt. Detta eftersom dricker man tex cola och borstar tänderna direkt efter kommer tandborsten förstöra emaljen, och det kan kroppen inte reparera.
Däremot kan man skölja munnen med flour eller nått liknande om man vill.

Officer
2007-11-19, 16:09
.. och vips så börjar hela Kolozzeum borsta tänderna innan frukost!

Ronja
2007-11-20, 10:25
Äckligt att borsta innan frukost, då smakar ju allt illa sen ju :D, ganska krångligt detta när man äter typ hela tiden utan långa pauser mellan :(

machine gun
2007-11-20, 11:29
Äckligt att borsta innan frukost, då smakar ju allt illa sen ju :D, ganska krångligt detta när man äter typ hela tiden utan långa pauser mellan :(

Om man nu promt vill borsta tänderna innan frukost, så kan man ju använda munskölj eller nåt efteråt för smaken och andedräktens skull. Dessutom är det bra för att förlänga flourskyddet (om man använder munskölj med flour dvs), som ju förstörs när man äter.

Jag tror att ens tandläkare skulle säga nåt om man höll på att nöta bort emaljen för övrigt. Men att alltid skölja munnen med vatten efter att ha ätit något är ett väldigt bra och enkelt tips för bättre tandhälsa (min mamma är tandtekniker, jag har växt upp med alla dessa råd :D).

Emil_Larsson
2007-11-20, 12:03
Äckligt att borsta innan frukost, då smakar ju allt illa sen ju :D, ganska krångligt detta när man äter typ hela tiden utan långa pauser mellan :(

Håller med. Usch för att äta efter man precis har borstat tänderna.

Min pappa är helt tvärtom. Det skulle aldrig falla honom in att äta efter före han borstat tänderna. Han tycker jag är konstig för att jag äter före :laugh: