handdator

Visa fullständig version : Kolloidalt Silver / Ion silver


MrBulk
2007-11-18, 17:19
Jag har fått en flaska med kollodialt silver i hopp om att det ska vara bra mot mina inflammerade benhinnor och andra muskler som gärna svullnar upp och ömmar.
Min fråga är om det är några här som har kunskap om den produkten för jag har läst på olika ställen att det ska vara bra, människan har tydligen använt det innan antibiotikan uppfanns. Jag har oxå läst att man ska undvika silver till varjepris så jag känner mig liten kluven.

Jag kan väl säga det att jag har ju inte märkt nån jätte skillnad efter jag börjat konsumera kolloidalt silver men man vet ju inte vad som hade hänt om jag inte druckit det.

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm

Sverker
2007-11-18, 17:27
Rent spontant. Låt bli !

Silver finns som livsmedelsfärg E174, små kulor till att smycka julgodis med som exempel. Troligen är det helt inaktivt och passerar kroppen...i bästa fall.

Skulle silvret reagera med svavelföreningar i bakterierna så kommer det också att reagera i din kropp och ställa till med oreda.

JohnRick
2007-11-18, 17:37
http://www.argyria.info/

http://www.together.net/~rjstan/

King Grub
2007-11-18, 17:59
http://www.quackwatch.com/01QuackeryRelatedTopics/PhonyAds/silverad.html

Undvik!

Tolkia
2007-11-18, 19:29
Kloka och kunniga har redan sagt det, men jag upprepar det ändå: Skippa.

MrBulk
2007-11-18, 19:35
Tack för alla svar, står nu och häller ut det i slasken *gah!*

Sverker
2007-11-18, 20:17
Nej ! inte i vasken.
Silver är farligt för många vattenorganismer.

überstarken
2007-11-18, 21:28
Nej ! inte i vasken.
Silver är farligt för många vattenorganismer.

Sätter en slant på att du är lite försent ute.

Eddie Vedder
2007-11-26, 12:54
Från Livsmedelsverket idag, angående kolloidalt silver i kosttillskott:

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20720&epslanguage=SV

Ett litet utdrag från texten om eventuella fysiologiska bieffekter:

Grå hud
Det är känt att det finns personer som efter långtidstillförsel av silver har utvecklat så kallad argyria. Argyria karaktäriseras av en skiffergrå/gråblå missfärgning av framför allt hud och ögonvitor. Även inre organ kan missfärgas. Argyria anses i de flesta fall inte vara förknippat med allvarliga följdverkningar, men missfärgningen är permanent och går inte tillbaka även om man slutar med silvertillskott.


Resistenta bakterier
En annan risk med kolloidalt silver i form av kosttillskott är att det skulle kunna ge upphov till antibiotikaresistens. I dagsläget saknas det kunskap för att säkert säga att så är fallet, men det är dock klart att bakterier kan utveckla silverresistens efter exponering för silverjoner.

Sverker
2007-11-26, 18:39
Silverprodukten var på Rapport igår. Livsmedelsverket sa precis det vi kom fram till här:thumbup:


Rör det inte !

Shajjn
2007-11-26, 18:41
Finns några få människor i världen som fått grå-/silverfärgad hud pga silver-exponering (Argyria).

Alltså, som redan sagts: undvik silver.

Shajjn
2007-11-26, 18:44
Från Livsmedelsverket idag, angående kolloidalt silver i kosttillskott:

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20720&epslanguage=SV

Ett litet utdrag från texten om eventuella fysiologiska bieffekter:

Oh. Vad är det man säger.. pucktvåa?

Åse Columbus
2007-12-02, 15:08
"En annan risk med kolloidalt silver i form av kosttillskott är att det skulle kunna ge upphov till antibiotikaresistens. I dagsläget saknas det kunskap för att säkert säga att så är fallet, men det är dock klart att bakterier kan utveckla silverresistens efter exponering för silverjoner."






men silverpartiklarna i ionosil är ju avjoniserade........

Åse Columbus
2007-12-02, 15:13
"Kolloidalt silver finns med på EU-kommissionens lista över substanser som tills vidare får användas i kosttillskott i avvaktan på en utvärdering av EFSA, Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet.


kan det vara de svvenska myndigheterna som försöker samma som de en gång gjorde med glukosamin...innan de fick kontroll över försäljningen via apoteket?

en tanke bara.......

King Grub
2007-12-02, 15:18
Varför skulle dom vilja sälja ett kvacksalveripreparat?

Åse Columbus
2007-12-02, 15:20
Varför skulle dom vilja sälja ett kvacksalveripreparat?

men nu säljer de ju glukosamin....innan de fick det omklassat så sa de samma sak om det...att det är potentiellt farligt och onödigt.......

jwzrd
2007-12-02, 15:26
men nu säljer de ju glukosamin....innan de fick det omklassat så sa de samma sak om det...att det är potentiellt farligt och onödigt.......

Du försöker avgöra ett ämnes effektivitet och eventuella risk genom att analysera apotekets retorik?

Tolkia
2007-12-02, 15:33
Jag är mycket tveksam till att ta in tungmetaller i kroppen (liksom till att släppa ut restprodukterna i naturen "bakvägen" sedan). Ingen av de sidor jag sett som varit positiva har givit något vidare bra intryck (den som det länkas till överst i den här tråden skulle jag kapa rakt av, om inte annat så baserat på vad som skrivs på sidan i övrigt) och ingen har kunna säga VARFÖR och PÅ VILKET SÄTT silver skulle vara bra för kroppen mer än i mycket abstrakta ordalag, typ att det "renar" eller "läker".

Åse Columbus
2007-12-02, 15:44
Jag är mycket tveksam till att ta in tungmetaller i kroppen (liksom till att släppa ut restprodukterna i naturen "bakvägen" sedan). Ingen av de sidor jag sett som varit positiva har givit något vidare bra intryck (den som det länkas till överst i den här tråden skulle jag kapa rakt av, om inte annat så baserat på vad som skrivs på sidan i övrigt) och ingen har kunna säga VARFÖR och PÅ VILKET SÄTT silver skulle vara bra för kroppen mer än i mycket abstrakta ordalag, typ att det "renar" eller "läker".

silver är inte en tungmetall vad ja vet......

jag är en nyfiken själ......och ifrågasättande......och intresserad...

z_bumbi
2007-12-02, 15:47
men nu säljer de ju glukosamin....innan de fick det omklassat så sa de samma sak om det...att det är potentiellt farligt och onödigt.......

Med tanke på hur det användes (och används) så hade de ju till hälften rätt så det var inte så konstigt men anledningen att det hamnade på apoteket var att så många tillskrev det läkemedelsliknande effekter.

Åse Columbus
2007-12-02, 15:49
Med tanke på hur det användes (och används) så hade de ju till hälften rätt så det var inte så konstigt men anledningen att det hamnade på apoteket var att så många tillskrev det läkemedelsliknande effekter.

och med tiden så kanske det händer igen.......????

King Grub
2007-12-02, 15:56
http://www.fda.gov/bbs/topics/ANSWERS/ANS00971.html

Åse Columbus
2007-12-02, 16:10
http://www.fda.gov/bbs/topics/ANSWERS/ANS00971.html

året var 1999.....har inget skett i tillverkningen sen dess kanske????

och bättre direktiv till användningen ...ett kriteria som kanske ändrats o uppfyllts??

om det skulle vara hälsovådligt så vore det väl olagligt o med påföljder om man skulle sälja....men så är inte fallet....varför?

King Grub
2007-12-02, 16:10
året var 1999.....har inget skett i tillverkningen sen dess kanske????

Nej. Och vadå "tillverkningen"? Det är själva ämnet, silvret, som saknar funktion i kroppen.

http://www.quackwatch.com/01QuackeryRelatedTopics/DSH/colloidalminerals.html

http://www.quackwatch.com/01QuackeryRelatedTopics/PhonyAds/silverad.html

Kvacksalveri.

Silver has no known function in the body.

Silver is not an essential mineral supplement or a cure-all and should not be promoted as such.

Claims that there can be a "deficiency" of silver in the body and that such a deficiency can lead to disease are unfounded.

Claims made about the effectiveness of colloidal silver products for numerous diseases are unsupported scientifically.

Colloidal silver products can have serious side effects.

NCCAM Publication No. D209, Dec 2006.

JohnRick
2007-12-02, 16:19
Ett av de mer kända argyriafallen utgörs av den halvkonservative politikern Stan Jones (U.S), som tidigare aspirerat på Montanas guvernörspost:

Sverker
2007-12-02, 16:25
silver är inte en tungmetall vad ja vet......

jag är en nyfiken själ......och ifrågasättande......och intresserad...

Nej silver är en ädelmetall.

Tydligen så är det inte silverjoner i lösningen utan uppslammade små partiklar av metaliskt silver.

Har du inga silverljusstakar hemma ? Allt silver svartfärgas med tiden. Det beror på att det reagerar med svavelväte ( H2S ).
Betyder också att silver reagerar med tiolgrupper ( HS-R, exempelvis aminosyran cystein ) i bakterierna OCH i våran kropp:(

Resultatet blir att silver är bra mot bakterieinfektioner men patieneterna dör:(

Åse Columbus
2007-12-02, 16:38
Nej silver är en ädelmetall.


Resultatet blir att silver är bra mot bakterieinfektioner men patieneterna dör:(


vilka har dött????
dokumenterat????

King Grub
2007-12-02, 16:50
När det gäller att bekämpa infektioner är det utvärtes bruk det handlar om.

http://www.medscape.com/viewarticle/514059

Vadan detta intresse av något som saknar funktion i människokroppen?

Åse Columbus
2007-12-02, 17:00
När det gäller att bekämpa infektioner är det utvärtes bruk det handlar om.

http://www.medscape.com/viewarticle/514059

Vadan detta intresse av något som saknar funktion i människokroppen?

man e tvungen att regga sig ...på den siten......

som ja sa ..bara nyfiken......blir extra nyfiken när ja läser i tidningarna om att ngt e farligt......o sen när man googlar så hittar massor med artiklar om motsatsen......

och utvärtes kan man ju sprya eller badda vattnet med lösningen......eller?

http://www.heggsfriskvardzkoncept.se/silver.html

Nitrometan
2007-12-02, 17:04
o sen när man googlar så hittar massor med artiklar om motsatsen......
Och den gemensamma nämnaren för de flesta som skriver positivt är att de säljer produkter där ämnet ingår.

King Grub
2007-12-02, 17:05
när man googlar så hittar massor med artiklar om motsatsen.....

Ja, men det är ju "holistiska" alternativmedicinsidor utan några belägg för påståendena som görs.

King Grub
2007-12-02, 17:07
http://www.heggsfriskvardzkoncept.se/silver.html

Bra sida... "Kolloidalt silver är godkänt av Livsmedelsverket" skriver dom.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=20719&epslanguage=SV

Med "godkänt" menar dom alltså att Livsmedelsverket inte kan förbjuda marknadsföringen.

"Det krävs inget tillstånd eller godkännande från Livsmedelsverket för att sälja kosttillskott. "

Sverker
2007-12-02, 17:31
Det var en anspelning på talessättet :
- Operationen lyckades men patienten dog.

Allt det silver som inte fastnar i kropparna hos dem som dricker det kommer att fastna i avloppslammet från reningsverket...ifall vi har tur.



Är vi inne på det spåret är kvicksilver bra mot urinvägsinfektioner.

Mescreant
2007-12-02, 17:33
Ett av de mer kända argyriafallen utgörs av den halvkonservative politikern Stan Jones (U.S), som tidigare aspirerat på Montanas guvernörspost:

Ser ut som en Sith Lord. :)

Åse Columbus
2007-12-02, 17:42
njaaaa

fortfarande inget som säger att det är så farligt att det ska vara olagligt....varken när det gäller påverkan på människa eller miljö....

så det får mig att ifrågasätta......är det verksamt o staten inte har kontroll och kan kamma in pengar ...eller hur e det egentligen?

jwzrd
2007-12-02, 17:56
njaaaa

fortfarande inget som säger att det är så farligt att det ska vara olagligt....varken när det gäller påverkan på människa eller miljö....

så det får mig att ifrågasätta......är det verksamt o staten inte har kontroll och kan kamma in pengar ...eller hur e det egentligen?

Du verkar ha fastnat vid en konspirationsteori. Kan du inte länka in något av det du läser som är positivt?

Åse Columbus
2007-12-02, 18:00
Du verkar ha fastnat vid en konspirationsteori. Kan du inte länka in något av det du läser som är positivt?

det finns så mycket...bara att googla!!!!

tänker så här .....en myndighet som tillåter transfetter i vår mat som säljs i butiker...samma transfetter som idag är förbjudna i japan o danmark o vissa stater i usa.....litar ja inte helt fullt ut på...

then again.....just me....:cool:

Rahf
2007-12-02, 18:16
det finns så mycket...bara att googla!!!!

tänker så här .....en myndighet som tillåter transfetter i vår mat som säljs i butiker...samma transfetter som idag är förbjudna i japan o danmark o vissa stater i usa.....litar ja inte helt fullt ut på...

then again.....just me....:cool:

Är inte producenterna tvungna att markera att produkten innehåller härdat fett då?

Sverker
2007-12-02, 18:21
njaaaa

fortfarande inget som säger att det är så farligt att det ska vara olagligt....varken när det gäller påverkan på människa eller miljö....

så det får mig att ifrågasätta......är det verksamt o staten inte har kontroll och kan kamma in pengar ...eller hur e det egentligen?


En myndighet kan inte spekulera och verka på förhand.
Hur i h-e skulle Livsmedelsverket, Läkemedelsverker eller Kemikalieinspektionen förvänta sig att någon ska importera/tillverka silver som kosttillskott för att folk ska dricka det:confused:

I dagsläget verkar beslutat att stoppa silvret hamna mellan stolarna.
Lär ju inte vara speciellt svårt för någon myndighet att kräva att avfallet ska återvinnas av tillverkaren/importören.

King Grub
2007-12-02, 18:23
så det får mig att ifrågasätta......är det verksamt

Men snälla... silver har ingen känd funktion att fylla i kroppen! Det finns inga hemliga, opublicerade studier som visar på motsatsen men som göms undan av myndigheterna i underjordiska laboratorier.

jwzrd
2007-12-02, 18:34
det finns så mycket...bara att googla!!!!

tänker så här .....en myndighet som tillåter transfetter i vår mat som säljs i butiker...samma transfetter som idag är förbjudna i japan o danmark o vissa stater i usa.....litar ja inte helt fullt ut på...

then again.....just me....:cool:

Ok, ditt tredje konspirationsteoriinlägg. Det som fattas nu är att du attackerar livsmedelsverket för att de inte rekommenderar stenålderskost.

Det handlar inte om mig utan om vad det är för positiva saker Du hittat med kollodialt silver som gör dig intresserad av det. Någonstans läste du om det. Kan du inte länka in artiklarna och/eller studierna?

Åse Columbus
2007-12-02, 18:43
Ok, ditt tredje konspirationsteoriinlägg. Det som fattas nu är att du attackerar livsmedelsverket för att de inte rekommenderar stenålderskost.

Det handlar inte om mig utan om vad det är för positiva saker Du hittat med kollodialt silver som gör dig intresserad av det. Någonstans läste du om det. Kan du inte länka in artiklarna och/eller studierna?

de tar upp stenålderskost o avråder inte från det....

vad gäller alla positiva länkar om avjoniserat silver så är det bara att googla....måste ja göra jobbet för dig....*ler*

nu har ja spelat djävulens advokat ...... och överlåter till alla att avgöra för sig själva hur de tänker o handlar......fick bra gensvar...tack alla!!!!!:devil:

PS: dessutom är det ju inte tillåtet att länka till webshoppar...många av de som säljer silvret säljer annat som även finns på kolozzeum...så jag avstår från länkningen...

jwzrd
2007-12-02, 18:48
de tar upp stenålderskost o avråder inte från det....

vad gäller alla positiva länkar om avjoniserat silver så är det bara att googla....måste ja göra jobbet för dig....*ler*

nu har ja spelat djävulens advokat ...... och överlåter till alla att avgöra för sig själva hur de tänker o handlar......fick bra gensvar...tack alla!!!!!:devil:

PS: dessutom är det ju inte tillåtet att länka till webshoppar...många av de som säljer silvret säljer annat som även finns på kolozzeum...så jag avstår från länkningen...

Du verkar inte läsa så mycket av det jag skriver. Jag har redan fått de svar jag behöver för att veta vad jag (inte) ska äta. Jag undrar vad DU använde som källmaterial för att bestämma hur du förhåller sig till silvret. Du har läst mer än bara infomercials får man anta? Borde inte finnas några som helst problem med att länka in sådant.

Åse Columbus
2007-12-02, 18:52
Du verkar inte läsa så mycket av det jag skriver. Jag har redan fått de svar jag behöver för att veta vad jag (inte) ska äta. Jag undrar vad DU använde som källmaterial för att bestämma hur du förhåller sig till silvret. Du har läst mer än bara infomercials får man anta? Borde inte finnas några som helst problem med att länka in sådant.

då har du säkert hittat samma som ja...jag har inte sagt att ja förordar det....jag har bara skapat ett tillfälle för åsikter i ett ämne....thats all...som sagt ...bara nyfiken...och ifrågasätter....ofta....därmed inte sagt att ja använder silvret själv.....

nu lämnar jag ämnet.......have a good day everyone!

Trance
2007-12-21, 00:06
För att ta upp ämnet igen, det kan ju ha vissa lite halvt jobbiga bieffekter:

http://www.foxnews.com/story/0,2933,317564,00.html

bollio
2007-12-21, 00:14
http://www.quackwatch.com/01QuackeryRelatedTopics/PhonyAds/silverad.html

Undvik!

Hehe, det är intressant att artikeln du länkade till är rena kvacksalveriet. Utdaterad, åtminstone.

Dagens kollodiala silver har en partikelstorlek som är mycket liten. Liten nog för att passera igenom kroppen utan att byggas upp där. Uppbyggnaden av silver är det som ger den där gråa färgtonen på bilderna i artikeln. Dessutom är koncentrationen av silverjoner i produkten i fråga mycket liten.

Det kollodiala silvret från det här svenska företaget är det ingen som har mått dåligt av vad jag vet. Rapport journalisten kunde inte, trots 1 års efterforskningar, hitta en enda person som blivit dålig, trots att flera tusen antagligen provat. Många tycks rapportera hälsoförbättringar. Skadar inte att prova om man är nyfiken och har nån envis krämpa.

jwzrd
2007-12-21, 00:24
Hehe, det är intressant att artikeln du länkade till är rena kvacksalveriet. Utdaterad, åtminstone.

Dagens kollodiala silver har en partikelstorlek som är mycket liten. Liten nog för att passera igenom kroppen utan att byggas upp där. Uppbyggnaden av silver är det som ger den där gråa färgtonen på bilderna i artikeln. Dessutom är koncentrationen av silverjoner i produkten i fråga mycket liten.

Det kollodiala silvret från det här svenska företaget är det ingen som har mått dåligt av vad jag vet. Rapport journalisten kunde inte, trots 1 års efterforskningar, hitta en enda person som blivit dålig, trots att flera tusen antagligen provat. Många tycks rapportera hälsoförbättringar. Skadar inte att prova om man är nyfiken och har nån envis krämpa.

Skadar inte att testa lite arsenik heller. Med betoning på lite. Allvarligt talat, skäms du åtminstone inte lite?

Doctor Snuggles
2007-12-21, 01:08
Det finns inga hemliga, opublicerade studier som visar på motsatsen men som göms undan av myndigheterna i underjordiska laboratorier.

Fast det kan du inte veta.
Eftersom du inte har sett några. :D

Sverker
2007-12-21, 07:11
Dagens kollodiala silver har en partikelstorlek som är mycket liten. Liten nog för att passera igenom kroppen utan att byggas upp där. Uppbyggnaden av silver är det som ger den där gråa färgtonen på bilderna i artikeln. Dessutom är koncentrationen av silverjoner i produkten i fråga mycket liten.


Blir det inte en tankevurpa här ? Finfördelar man silvret blir ytan miljoner gånger större och därmed borde effekten hos preparatet öka. Det är ju trots allt på ytan som reaktionen sker;)

bollio
2007-12-21, 11:12
Blir det inte en tankevurpa här ? Finfördelar man silvret blir ytan miljoner gånger större och därmed borde effekten hos preparatet öka. Det är ju trots allt på ytan som reaktionen sker;)

Argyri uppstår när partikelstorleken är så stor att att partiklarna "fastnar" i cellmembranen och ansamlas där. Det är inte frågan om någon speciell reaktion.

Det krävs dessutom stora mängder för att det ska kunna ske, ca 10 g. Det kollodiala silvret i fråga har en koncentration på 10 ppm samt en partikelstorlek på 0,01 till 0,001 mikrometer (som jämförelse: röda blodkroppar har en storlek på 8 mikrometer). Även om partiklarna skulle fastna i cellmembranen skulle det med den rekommenderade dosen 2-6 teskedar om dagen ta ett bra tag att komma upp i 10 g. Inga fall av argyri har konstaterats vad jag vet med partikelstorleken och koncentrationen i fråga.

Dessa s.k. skräckbilder som Grub och andra har postat kommer från människor som använt gammalt eller hemmagjort "kollodialt" silver. Antagligen i metallisk form. Möjligen i form av silvernitrat.

Jag vill inte framstå som någon som propagerar för kollodialt silver. Jag är tämligen skeptisk mot påstådda hälsoeffekter. Men jag tycker det finns ingen anledning att skrämma folk - det kollodiala silvret i fråga borde vara tämligen ofarligt.

fitforfight
2007-12-21, 11:43
Har själv testa Ionsil i en period och fick inga negativa bieffekter, blev inte ens grå. Tyckte mig dock bli av med något som jag hade gått och burit på några månader, någon infektion eller nått i kroppen. Kan dock inte svära på att så var fallet då jag inga tester togs innan, men jag mådde bättre efter ca 1 veckas dagligt intag. Och jag började ta detta "vatten" med inställningen att inget skulle ske. Jag var rejält skeptisk till denna produkt, läste på ordentligt innan och beslöt till sist att prova då jag ändå hade produkten hemma. Skulle kunna prova Ionsil igen, skulle dock inte göra det till en vana, men periodsvis så tja varför inte. Anser dock inte att det är ett mirakelmedel, men jag är säker på att den kan funka till vissa saker.

Orsaken till att jag valde att prova produkten eller ens kom på tanken var att jag letade efter något som kunde hjälpa en sjuk katt. Tyvärr hjälpte det inte katten, men några bieffekter blev det inte.

Vet dock några djurägare som använder produkten till sina djur för bla snabbare sårläkning, infektioner m.m med bra resultat.

Om man vill riskera att bli blå/silver i huden så får man nog halsa i sig ämnet. Men om man håller sig till den rekommenderade dosen så är den risken nog ganska så obefintlig iaf om man tar märket Ionsil.
Ionsil kan väl jämnställas till den mängd silver vi fick i oss då vi brukade jorden för några 100 år sedan.

nelson24
2007-12-21, 11:44
Hmm.. min post verkar ha försvunnit.

http://my.break.com/content/view.aspx?ContentID=420250

Sverker
2007-12-21, 12:42
Argyri uppstår när partikelstorleken är så stor att att partiklarna "fastnar" i cellmembranen och ansamlas där. Det är inte frågan om någon speciell reaktion.


Varför då stoppa i sig någonting ? Ingen reaktion = ingen effekt.

Någonting måste hända när silvret fastnar. Jag är övertygad om att det sker en bindning mellan silveratomerna och tiolgruppen ( -SH ) på cysteinet. Alltså binder silvret in till olika proteiner i kroppen eller i bakterien.

Kvarstår: Större yta = större effekt.

Tolkia
2007-12-21, 12:53
Jag saknar fortfarande en förklaring av vad silvret är tänkt att göra, och hur? Som inte är någon ospecifik formulering om att det "rensar ut x", "renar kroppen" eller "dödar bakterier" (vilka bakterier?). Gärna som inte kommer från en försäljare av kolloidalt silver på flaska.

bollio
2007-12-21, 14:22
Varför då stoppa i sig någonting ? Ingen reaktion = ingen effekt.

Någonting måste hända när silvret fastnar. Jag är övertygad om att det sker en bindning mellan silveratomerna och tiolgruppen ( -SH ) på cysteinet. Alltså binder silvret in till olika proteiner i kroppen eller i bakterien.

Kvarstår: Större yta = större effekt.

Enligt silver-förespråkarna "lånas" (som en katalysator?) silvret temporärt av kroppen för att bygga upp immunförsvaret, däri ligger dess effekt. Det påstås säkert ha andra effekter, men det har jag ingen koll på.

Enligt den här privata studien, om man nu kan lita på den, så är kroppen bra på att eliminera silvret från kroppen.

http://www.silver-colloids.com/Papers/AltmanStudy.PDF

Jag är ingen expert på området eller ens en anhängare av kollodialt silver så jag anser att jag har sagt mitt nu.

Tintomara
2007-12-21, 14:54
Vet dock några djurägare som använder produkten till sina djur för bla snabbare sårläkning, infektioner m.m med bra resultat.
Visst används silver för att sårläkning. Jag har själv silver-Aquacel ("består av hydrokolloida fibrer av spunnen cellulosa samt joniserad silver") på mitt sår på magen just nu. Ordinerat av läkare och administrerat av ssk på vårdcentralen, så det är inget jag har hittat på själv. Men det är en produkt avsedd för utvärtes bruk. Inget man ska käka upp.

deztron
2007-12-23, 00:39
Hehe, det är intressant att artikeln du länkade till är rena kvacksalveriet. Utdaterad, åtminstone.

Dagens kollodiala silver har en partikelstorlek som är mycket liten. Liten nog för att passera igenom kroppen utan att byggas upp där. Uppbyggnaden av silver är det som ger den där gråa färgtonen på bilderna i artikeln. Dessutom är koncentrationen av silverjoner i produkten i fråga mycket liten.

Det kollodiala silvret från det här svenska företaget är det ingen som har mått dåligt av vad jag vet. Rapport journalisten kunde inte, trots 1 års efterforskningar, hitta en enda person som blivit dålig, trots att flera tusen antagligen provat. Många tycks rapportera hälsoförbättringar. Skadar inte att prova om man är nyfiken och har nån envis krämpa.

Man bör dock tänka på att de kolloidala partiklarna är termodynamiskt instabila och vill gå samman till större kluster. Exakt hur stabiliseringen går till i det här fallet vet jag inte, men med tanke på de ganska jobbiga förhållandena i kroppen kan jag tänka mig att en hel del av stabiliseringen går förlorad och kolloiderna aggregerar till större flockar inom rimliga tidsramar.

Fatalist
2007-12-23, 17:15
Enligt silver-förespråkarna "lånas" (som en katalysator?) silvret temporärt av kroppen för att bygga upp immunförsvaret, däri ligger dess effekt. Det påstås säkert ha andra effekter, men det har jag ingen koll på.

Enligt den här privata studien, om man nu kan lita på den, så är kroppen bra på att eliminera silvret från kroppen.

http://www.silver-colloids.com/Papers/AltmanStudy.PDF

Jag är ingen expert på området eller ens en anhängare av kollodialt silver så jag anser att jag har sagt mitt nu.

Exakt vad för process i immunförsvaret katalyseras?

The results are based on a single individual’s metabolism and
excretion rate, which vary widely from person to person.

Låter som en väldigt väl utförd studie.

fitforfight
2007-12-23, 20:06
Visst används silver för att sårläkning. Jag har själv silver-Aquacel ("består av hydrokolloida fibrer av spunnen cellulosa samt joniserad silver") på mitt sår på magen just nu. Ordinerat av läkare och administrerat av ssk på vårdcentralen, så det är inget jag har hittat på själv. Men det är en produkt avsedd för utvärtes bruk. Inget man ska käka upp.

Nä en produkt avsedd för utvärtes bruk är nog inget man ska käka upp ;)

Jag ser inget fel i att dricka silvervattnet då jag fick en positiv effekt. Nu har jag visserligen bara provat vattnet en kortare period och absolut inget jag skulle göra till en vana. Men då jag varken blev grå eller fick några bieffekter så anser jag dock att det kan ha en positiv verkan även vid intag. Jag skulle dock inte vilja göra det till en daglig vana, inte bara för att det är ett dyrt "vatten" men för att jag inte ser något behov av det om man mår bra. Risken för bieffekter måste även öka vid längre intag, som precis med allt annat.

Det finns ju motståndare och förespråkare till allt, man får helt enkelt välja ut de delar man känner att man kan lita på och ta det därefter.

Sverker
2007-12-23, 20:56
Får ju skilja på silverjoner ( silvernitrat ? )som är mycket mer giftiga än rent silver.




Fortfarande nyfiken på vilken reaktion silver katalyserar i kroppen:confused:

Rahf
2007-12-23, 21:44
Nä en produkt avsedd för utvärtes bruk är nog inget man ska käka upp ;)

Jag ser inget fel i att dricka silvervattnet då jag fick en positiv effekt. Nu har jag visserligen bara provat vattnet en kortare period och absolut inget jag skulle göra till en vana. Men då jag varken blev grå eller fick några bieffekter så anser jag dock att det kan ha en positiv verkan även vid intag. Jag skulle dock inte vilja göra det till en daglig vana, inte bara för att det är ett dyrt "vatten" men för att jag inte ser något behov av det om man mår bra. Risken för bieffekter måste även öka vid längre intag, som precis med allt annat.

Det finns ju motståndare och förespråkare till allt, man får helt enkelt välja ut de delar man känner att man kan lita på och ta det därefter.

Och det finns objektiv analysering som jag personligen tycker att Kolozzeum brukar vara bra på.

fitforfight
2007-12-24, 01:53
Och det finns objektiv analysering som jag personligen tycker att Kolozzeum brukar vara bra på.

Absolut om man vet med sig om att ett forum har objektiva personer som kan ge bra råd så är det ju ens val att lyssna eller inte lyssna.

NuclearWinter
2007-12-24, 19:26
Det här inlägget är troligtvis Helt meningslöst, men jag såg en dokumentär om en kvinna som åt det och blev alldeles silverblå på hela kroppen permanent.

Shajjn
2007-12-24, 19:42
Det här inlägget är troligtvis Helt meningslöst, men jag såg en dokumentär om en kvinna som åt det och blev alldeles silverblå på hela kroppen permanent.

Ja, argyria har nämnts flera gånger i tråden.

NuclearWinter
2007-12-25, 14:16
Ja, argyria har nämnts flera gånger i tråden.

Tänkte väl det. Men eftersom jag inte tänker äta silver så kände jag inte för att läsa igenom fem sidor, mwih!

Dreas
2010-01-03, 02:02
Morsan kom idag med en flaska Ionosil och sa att ååååå vad bra det är när man är sjuk, vad jag förstått så när man har en infektion i kroppen såsom förkylning så är det vila och vätska som gäller tills det försvunnit. Men iaf, de tjatade på mig jag intog några teskedar.

Men nu när jag läser det här ser jag att det är ren humbugg, vilket jag även trodde ifrån första början.

Det jag undrar är ifall det kommit några rapporter på det hela som jag kan visa moder och fader, så jag får dom att sluta med det hela! Att visa dom tråden räcker nog inte.

dupper
2010-01-03, 02:24
Morsan kom idag med en flaska Ionosil och sa att ååååå vad bra det är när man är sjuk, vad jag förstått så när man har en infektion i kroppen såsom förkylning så är det vila och vätska som gäller tills det försvunnit. Men iaf, de tjatade på mig jag intog några teskedar.

Men nu när jag läser det här ser jag att det är ren humbugg, vilket jag även trodde ifrån första början.

Det jag undrar är ifall det kommit några rapporter på det hela som jag kan visa moder och fader, så jag får dom att sluta med det hela! Att visa dom tråden räcker nog inte.


Jag har bara läst igenom tråden visserligen, men kan dra slutsatsen att det kanske inte finns studier på att det är humbug, men heller inte på att det gör någon nytta.

Förklara för de att du inte tänker stoppa i dig saker som inte har påvisad positiv effekt, trots att dem sakerna inte heller har påvisad negativ effekt.

Dreas
2010-01-03, 02:53
Jag har bara läst igenom tråden visserligen, men kan dra slutsatsen att det kanske inte finns studier på att det är humbug, men heller inte på att det gör någon nytta.

Förklara för de att du inte tänker stoppa i dig saker som inte har påvisad positiv effekt, trots att dem sakerna inte heller har påvisad negativ effekt.För min del är det inga problem att låta bli grejorna, men ifall det nu inte har någon positiv effekt i kroppen och en negativ effekt på plånboken så är det ju ingen idé att ta det.

Dock att argumentera med gamla som knappt vet vad internet är går ju inte, har det varit så förut så är det så nu kör de på ungefär.

Endura
2010-01-03, 11:21
Det är som med all sorts "naturlig hälsokost"; har inte testats ordentligt, finns inga säkra rekommendationer vad gäller användande eller mängder, vilket i sin tur gör det så farligt om det överdrivs...
Är dina föräldrar som min mor gäller säkert principen "om lite är bra, måste mycke vara bättre..." *suck*
Silvret gör ingen verkan (min mor har själv gått på både silvret och guldet, men har nu slutat) och de som överdriver för biverkningar (blå ton i skinnet), men det krävs en ganska rejäl överdos.
Partiklarna är för stora för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig dem som de gör med tex mineraler i födan, därav missfärgningen vid överdrivande.

Ibland finns det en vettig anledning att läkarvården gått vidare till nya lösningar och släppt de gamla, såsom kolloidala metaller. Bara tanken på att ha metallpartiklar vandrande i kroppen ger mig rysningar.

beckman88
2010-01-03, 17:07
Fattar inte vad silver har att göra i kroppen?

edit: Jobbig tråd att läsa för Wolverine :P

stafh
2010-01-03, 17:47
Visa dem det här:

http://www.dailymail.co.uk/news/worldnews/article-1212557/Blue-man-Paul-Karason-blue-self-medicates-silver-skin-condition.html

Seb74
2010-01-03, 18:24
Hade en jobbarkompis förut som käkade sånt där silver.
Han var aldrig sjuk sedan han började med det hävdade han.

Och han resonerade såhär, vilket jag kan tycka är intressant men har ingen aning om det kan vara så eller bara är konspiratoriskt trams.

Om silver funkar, det är ett mirakelmedel som botar det mesta, och är billigt att tillreda själv (vilket han gjorde), så finns det ingen som är villig att göra studier av det.
Det finns ingen som kan tjäna pengar på det, läkemedelsbolagen har bara att förlora då alla deras dyra mediciner skulle bytas ut mot enkel billig silverlösning, som vem som helst kan tillverka. Så vem skulle ha intresset att göra en stor studie på det, utan pengar att kamma hem....bara massa stora jättar som skulle smutskasta och försöka krossa studien.

Han, som var en forskarinjengör, resonerade på samma sätt inför nåt som skulle bota cancer...var nåt radioaktivt eller nåt sånt, nån metall kanske, kommer inte ihåg, som botat massa folk, men ingen ville göra det offentligt utan det tystades ner då typ hela samhället skulle gå under om cancer skulle botas så lätt....jorden skulle överbefolkas utan alla som försvann av sjukdomen, alla som forskar om det skulle bli av med sina jobb, alla som säljer medicin för att bota/bromsa sjukdomen skulle förlora sitt leverbröd, DÄRFÖR hade ingen något intresse av att göra en kostsam studie om det funkade eller inte, och om nån gjorde en privat studie så avvisas det ju bara som bluff och båg.

Hur argumenterar man mot sånt liksom? Det är ju säkert möjligt att det skulle kunna vara så, kanske inte troligt dock :D

Han hade förövrigt en del övriga konspirationsteorier om det ena och det andra... ;)
Ändå lite intressant, finns säkert nån poäng i det hela.

stafh
2010-01-03, 18:32
DÄRFÖR hade ingen något intresse av att göra en kostsam studie om det funkade eller inte, och om nån gjorde en privat studie så avvisas det ju bara som bluff och båg.

Han tänke inte på att det finns universitet som inte är helt finansierade av läkemedelsföretag?

King Grub
2010-01-03, 18:33
Det jag undrar är ifall det kommit några rapporter på det hela som jag kan visa moder och fader, så jag får dom att sluta med det hela! Att visa dom tråden räcker nog inte.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Bilagor-till-nyheter/Angaende-eventuella-risker-med-kolloidalt-silver-i-kosttillskott/

Seb74
2010-01-03, 18:38
Han tänke inte på att det finns universitet som inte är helt finansierade av läkemedelsföretag?

Tror han räknade med det då han själv jobbade på ett, men varför skulle dom plocka upp just en sån sak när det finns så mycket humbug där ute och så mycket annat att forska på, och dom har ju själva ofta ont om pengar och är säkert styrda av nån strikt gammal professor som inte skulle ta i det med tång för han/hon har rykte att tänka på...i forskarvärlden vill man ju inte gärna bli utskrattad av alla kollegor.

Seb74
2010-01-03, 18:41
Det är ju iallafall intressant att leka med tanken, kanske finns det nåt enkelt supermedel där ute som botar nån av mänsklighetens värsta sjukdomar, bara att det aldrig kommer komma upp till ytan för det tystas ned för mänsklighetens bästa....är det helt omöjligt?
Kanske, jag har ingen aning hur det funkar, men ofta är ju pengar med i bilden så vem vet :s

Seb74
2010-01-03, 18:56
Om man leker med själva konspirationstanken.
Tänk er att jag har hål i en tand som gör skitont, är trött på kvällen, käkar banan, somnar under tiden, vaknar på morgonen med en stor otuggad bananbit fasttryckt mot min onda tand, och märker att hålet är borta.
Bananen botade min karies och lagade tanden, värsta otippade mirakelkuren.

Hur skulle jag gå tillväga då liksom, gå till en tandläkare, berätta om min mirakelkur...."sorry, ni blir nog alla av med era jobb om det här kommer ut, men ni kan väl göra en studie ändå, det måste va skitspännande för er....right?"

Kanske inte....

Eller knacka på hos universitet/högskola.
"Glöm det grabben, var en snubbe här för en månad sen som botade sina hål med jordgubbar, och året innan var det nån med sandpapper, vi är inte intresserade".

Ev skulle man kunna få nån polare att testa, och ev få igång en liten kedjereaktion, som skulle leda till diverse bloginlägg, sanna konspirationsteorier som ingen skulle tro på, och som om dom kom till ytan via nån tidning etc skulle krossas direkt av tandläkarexperter och avfärdas som befängda.

Kul exempel, men visst borde det kunna bli så?
Idéer som aldrig kommer till ytan, för dom ställer bara till bekymmer för dem med makt.

Är själv ingen konspirationsteoretiker alls, men kan ändå tycka frågeställningen är lite intressant.

Sverker
2010-01-03, 19:15
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Bilagor-till-nyheter/Angaende-eventuella-risker-med-kolloidalt-silver-i-kosttillskott/

Referens nr 12:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15114827

...visar att silver inte påverka bakterier. Varför ska man ens använda silver då ?

stafh
2010-01-03, 19:15
Man utvecklar en särskild bananpasta med lite annat skräp i (för att nå uppfinningshöjd) och patenterar. Sen marknadsför man den som det mirakelmedel det är, förr eller senare kommer någon försöka avslöja bluffen och komma fram till att det faktiskt funkar.

Tolkia
2010-01-03, 20:13
Det är ju iallafall intressant att leka med tanken, kanske finns det nåt enkelt supermedel där ute som botar nån av mänsklighetens värsta sjukdomar, bara att det aldrig kommer komma upp till ytan för det tystas ned för mänsklighetens bästa....är det helt omöjligt?
Kanske, jag har ingen aning hur det funkar, men ofta är ju pengar med i bilden så vem vet :s
Jag vågar gissa att ett "enkelt supermedel där ute som botar nån av mänsklighetens värsta sjukdomar" skulle göra dundersucce, just för att man skulle kunna göra ofantliga pengar på det. Är det något mänskligheten älskar är det en quick fix.

Problemet är att det är väldigt få sjukdomar/ohälsotillstånd som beror av en enda faktor och enkelt kan lösas.

Edit: Angående konspirationsteorin om nedtystade förslag att bota cancer med "nåt radioaktivt" så har strålning använts ganska länge för att behandla cancer. Så det kanske inte var världens nyaste idé, helt enkelt.

Seb74
2010-01-03, 20:36
Jag vågar gissa att ett "enkelt supermedel där ute som botar nån av mänsklighetens värsta sjukdomar" skulle göra dundersucce, just för att man skulle kunna göra ofantliga pengar på det. Är det något mänskligheten älskar är det en quick fix.

Tror inte det, om det är något så enkelt och billigt att vem som helst kan tillverka och sälja det för en spottstyver :D
Plus alla dyra mediciner och all forskning som skulle försvinna.

Ungefär som om nån kom på att huvudvärk botas lika bra och snabbt av vatten blandat med salt och socker som av ipren/alvedon/etc, tror ingen i läkemedelsbranchen skulle bli glad över den upptäckten eller kunna göra några direkta pengar på det.

Finns väl kolesterolkonspirationer också, det är så fruktansvärt stora pengar där, typ ett av de mest lönsamma läkemedlen, att den eventuella sanningen att kolesterol inte är nån sjukdom eller ett problem i sig inte kommer upp till ytan utan istället fortsätter man skriva ut dessa mediciner till hur många människor som helst.

Fan nu låter jag som nån konspirationsnisse, men det är jag inte :D

Min fd jobbarkompis var förövrigt halvt övertygad om att cancerforskning bara var nån bluff typ, ingen skulle nånsin komma fram till nåt botemedel, för då skulle dom ju alla bli av med sina jobb och ekonomin skulle gå åt skogen totalt....känns lite sisådär måste jag säga :D

Tolkia
2010-01-03, 21:11
Finns väl kolesterolkonspirationer också, det är så fruktansvärt stora pengar där, typ ett av de mest lönsamma läkemedlen, att den eventuella sanningen att kolesterol inte är nån sjukdom eller ett problem i sig inte kommer upp till ytan utan istället fortsätter man skriva ut dessa mediciner till hur många människor som helst.
Nja. Jag är den sista att försvara överförskrivningen (och marknadsföringen) av kolesterolsänkande läkemedel, men problemet är nog inte att bolagen konspirerar, utan att efterfrågan från patienthåll är stor. Människan älskar en quick fix. Det finns redan ett VÄLDIGT effektivt hjärt-kärlsjukdomsförebyggande medel som inte kostar många kronor och saknar biverkningar, men som ändå är svårt att sälja in: Motion. Men vem vill prova det, det tar tid och är jobbigt/tråkigt ...
Min fd jobbarkompis var förövrigt halvt övertygad om att cancerforskning bara var nån bluff typ, ingen skulle nånsin komma fram till nåt botemedel, för då skulle dom ju alla bli av med sina jobb och ekonomin skulle gå åt skogen totalt....känns lite sisådär måste jag säga :D
Din kompis kan ha missat lite vitala fakta. T.ex. att cancer inte är en sjukdom, utan en hel armé, med olika orsaker. Kan bli svårt att hitta en enkel lösning där.

Seb74
2010-01-03, 21:23
Din kompis kan ha missat lite vitala fakta. T.ex. att cancer inte är en sjukdom, utan en hel armé, med olika orsaker. Kan bli svårt att hitta en enkel lösning där.

Jo så kan det ju va, att man i bästa fall kan bota en viss typ, men det betyder inte alls lösningen för övriga varianter.
Sjukt förresten att en sån sjukdom kan leva vidare så länge utan att "gåtan" knäcks....är väl inte direkt den enda för den delen... :(

MrBulk
2010-01-04, 11:43
Referens nr 12:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15114827

...visar att silver inte påverka bakterier. Varför ska man ens använda silver då ?

Jag vet att man använder silver i kläder för att ta död på bakterier=ta bort dålig lukt.

Seb74
2010-01-04, 11:57
Jag vet att man använder silver i kläder för att ta död på bakterier=ta bort dålig lukt.

Hade för mig jag hört talas om kylskåp också, och tydligen mindes jag rätt.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article35510.ece

Trance
2010-01-04, 12:34
Jo så kan det ju va, att man i bästa fall kan bota en viss typ, men det betyder inte alls lösningen för övriga varianter.
Sjukt förresten att en sån sjukdom kan leva vidare så länge utan att "gåtan" knäcks....är väl inte direkt den enda för den delen... :(

Till viss del är den "knäckt". Cancerformer som tidigare var en garanterad dödsdom har överlevnadsgrader på 90% nu. Det har gjorts rätt rejäla framsteg.

stafh
2010-01-04, 12:37
Hade för mig jag hört talas om kylskåp också, och tydligen mindes jag rätt.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article35510.ece

Finns i tvättmaskiner också.

Sverker
2010-01-04, 14:32
Jag vet att man använder silver i kläder för att ta död på bakterier=ta bort dålig lukt.

Då är det silverjoner, silvernitrat. Silverjoner är direkt giftiga för bakterier.

Tråden handlar om metalliskt silver. Små partiklar som är många gånger mindre än bakterier, vi är nästan nere på storlekar hos enskilda molekyler;)

syrén
2010-01-10, 19:54
Sprang på en sådanhär sida gällande ämnet. Tänkte lägga ut en tråd men såg att ämnet redan diskuterats...

http://www.silvervatten.se/index.html

MrBulk
2010-02-08, 13:44
FHL6L9i2AWA

KOP
2010-02-08, 19:30
Det bästa är när han langar fram sin "bok"/"research". Jag blir mörkrädd när jag ser vilka idioter det finns ute i vårt samhälle *gah!*

barbafant
2010-02-08, 22:00
OT, men... när jag ser hur svårt en del folk har för enkel kasualitet så börjar en liten elak ful röst i mej fundera på om det här med allmän rösträtt är en så bra idé egentligen....*rolleyes*

Tolkia
2010-02-08, 23:16
Ja, en del kan inte ens stava till det.

Pepz
2010-02-08, 23:20
Ja, en del kan inte ens stava till det.

dagens absoluta höjdpunkt (nåja det har vart en seg dag)

Doctor Snuggles
2010-02-08, 23:34
Ja, en del kan inte ens stava till det.

Haha... FAIL

barbafant
2010-02-09, 20:43
Ja, en del kan inte ens stava till det.
:D hehe, ja det beror iofs inte på oförmåga att stava. Taskig fingersättning på liten netbook, stress, ingen editfuktion och månens faser.

prOtotype
2010-02-10, 13:19
Ett av de mer kända argyriafallen utgörs av den halvkonservative politikern Stan Jones (U.S), http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=44871&d=1196608640 som tidigare aspirerat på Montanas guvernörspost:

Det här ser ju ut som ett måste för alla seriösa Avatar fans!

MrBulk
2010-03-03, 23:06
http://svtplay.se/v/1585608/barnbrannskada_silverplaster

Seb74
2010-03-04, 09:08
http://svtplay.se/v/1585608/barnbrannskada_silverplaster

Intressant.
Silver dyker upp överallt, men ändå har det självklart ingen som helst effekt mot nånting....börjar osa cover-up nästan....eller så är placeboeffekten enorm ;)

Nitrometan
2010-03-04, 09:23
http://svtplay.se/v/1585608/barnbrannskada_silverplaster

Inte bara brännskador...

Silverplåster används inom vården för att snabba på läkningen av kroniska sår. Men det är inte vetenskapligt belagt att metoden fungerar, enligt en ny rapport från Statens beredning för medicinsk utvärdering SBU.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=3481361

SBU har gjort en sammanställning av de vetenskapliga studier som undersökt såna här silverförbands förmåga att läka kroniska sår, där det finns just bakterier som en av komplikationerna. Framför allt har man tittat på forskning om silverförbandens effekt på bakterietillväxten. Slutsatsen i SBU:s sammanställning är att det inte finns några vetenskapliga bevis för att de hjälper läkeprocessen.

Men varför används då såna här silverförband? Anna-Christina Ek är professor i vårdevetenskap vid Linköping universitet och har varit med och gjort sammanställningen för SBU.

– Det finns en gammal uppfattning om att silver har en antibakteriell effekt, säger Anna Christina Ek, professor i vårdevetenskap vid Linköping universitet, som har varit med och gjort sammanställningen för SBU.

Den antibakteriella effekten har alltså kunnat visas i provrör men inte i praktiken, i alla fall inte i form av plåster. Författarna av SBU-rapporten efterlyser fler studier av bättre kvalitet för att bättre kunna säga bu eller bä om silverförband.

– Vi har alldeles för lite på fötterna. Vi behöver mera studier, bra studier, hög kvalité. Det finns inte i nuläget. Så vi använder någonting som det inte är visat att det fungerar.

Så silver verkar inte ha så stor anti-bakteriell effekt utanför provröret.

MrBulk
2010-03-04, 19:32
Jag läste nyligen i tidskriften 2000-talets Vetenskap, där i fanns det en artikel om att Läkemedelsindustrin vill få EU att förbjuda kosttillskottet silvervatten, då om det är verkningslöst kan man ju fråga varför läkemedelsindustrin vill få bort det från marknaden.

Sverker
2010-03-04, 19:38
Så läkemedelsindustrin har en kartell som vill styra utbytet av produkter på marknaden:confused:

Jag trodde läkemedelsindustrin bestod av ett större antal företag som verkade självständigt men höll ständig koll varandras patenansökningar.

Trance
2010-03-05, 08:03
Jag läste nyligen i tidskriften 2000-talets Vetenskap, där i fanns det en artikel om att Läkemedelsindustrin vill få EU att förbjuda kosttillskottet silvervatten, då om det är verkningslöst kan man ju fråga varför läkemedelsindustrin vill få bort det från marknaden.

Anledning är förmodligen på grund av att det är potentiellt skadligt och att mängdangivelserna på kosttillskotten sällan stämmer överrens och ofta kan innehålla 10 gånger mer silver än angivet.

2000-talets vetenskap är inte en bra tidning, fast det visste du kanske..

Nitrometan
2010-03-05, 09:19
2000-talets vetenskap är inte en bra tidning, fast det visste du kanske..
2000-talets underdrift...

Det är en hemsk kvacksalvarbalska.

MrBulk
2010-03-05, 19:51
2000-talets vetenskap är inte en bra tidning, fast det visste du kanske..

Nä det visste jag inte, det var första gången jag läste den, verka seriös men på vilket sett är den dålig?

King Grub
2010-03-05, 20:24
Pseudovetenskap. Ingen faktagranskning, artiklar som presenteras som fakta, trots att dom egentligen bara är personliga åsikter hos skribenten helt utan vetenskaplig förankring.

stafh
2010-03-05, 21:11
Nä det visste jag inte, det var första gången jag läste den, verka seriös men på vilket sett är den dålig?
På deras hemsida kan man läsa om:


att HIV är uppfunnet av USAs militär, och att de började utveckla det på sjuttitalet.

att hela genetikvetenskapen sviktar för att människan har färre gener än man tidigare trodde.

att det är en "kortslutning i hjärnan" som gör att man får cancer.


Jag säger som den där killen som recencerade Avatar: "I haven't rolled my eyes this much since I had that demonic possession".

MrBulk
2010-03-05, 21:50
På deras hemsida kan man läsa om:


att HIV är uppfunnet av USAs militär, och att de började utveckla det på sjuttitalet.

att hela genetikvetenskapen sviktar för att människan har färre gener än man tidigare trodde.

att det är en "kortslutning i hjärnan" som gör att man får cancer.


Jag säger som den där killen som recencerade Avatar: "I haven't rolled my eyes this much since I had that demonic possession".



Ok där ser man, jag kommer inte ihåg så mycket annat från tidningen förutom det där med att dom ville få EU att stoppa försäljning av just silvervatten och annan hälsokost, kommer inte ihåg vilka, några vitaminer bland annat.

Har svårt att tro att den artikeln skulle vara en bluff men är inte han Bo Zakrisson nåt att lita på?

stafh
2010-03-05, 22:06
Har svårt att tro att den artikeln skulle vara en bluff men är inte han Bo Zakrisson nåt att lita på?

Nej, verkligen inte.

Silverschnitzel
2010-03-10, 12:10
Nått nytt här eller fortfarande undvik som gäller? Morsan påstår att silvret gör att hon inte blir förkyld längre

Johan_P
2010-03-10, 12:27
Nått nytt här eller fortfarande undvik som gäller? Morsan påstår att silvret gör att hon inte blir förkyld längre

Skulle avrått henne att använda det, med förklarliga skäl som nämns bl.a i denna tråden.

Morty
2010-03-10, 12:28
Det är inte rätt.

D-vitamin däremot! Det kan hjälpa immunförsvaret.

Leifallan
2011-11-20, 22:41
Superbump!

Lite intressant tråd, verkar spreta en del. Nyfiken på ämnet då vad som gäller verkar spreta åt olika håll.

http://www.dailymail.co.uk/health/article-1254235/Shining-secret-makes-silver-precious-health.html

rajjan_dammit
2011-11-20, 23:25
Hoho, ni som läst den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167079) tråden vet ju att jag hade en lärare som snackade en massa konstigheter och även hade en egen tidning.
2000-talets vetenskap är tidningen, Ingemar Ljungqvist är läraren.

Sniggel
2011-11-21, 06:21
Hoho, ni som läst den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167079) tråden vet ju att jag hade en lärare som snackade en massa konstigheter och även hade en egen tidning.
2000-talets vetenskap är tidningen, Ingemar Ljungqvist är läraren.

Haha där ser man! :D

Flex
2011-12-07, 17:17
Läkemedelsföretagen kan inte patentera joniserat silvervatten.

Varför är läkemedelsindustrin rädda för nånting som de menar är verkningslöst?

Hur kan silver vara ok att ha i mat, tex silverkulor till bakelser, men farligt i kosttillskott?

Jag använder kolloidalt silver mot magont, förskylning mm. I söndags kväll kände jag att jag höll på att bli förskyld och fundera på att skippa träningen ett par dar, istället tog jag en shot kolloidalt silver och drack även under måndagen, känner mig 100 frisk och kört 2 pass nu. Så fort jag känner av förskylning tar jag det och känner mig frisk sen.

Vet att det inte finns studier som bevisar mina resultat. Men om det gick att patentera kan jag garantera att gott om studier skulle finnas.

Ett intressant experiment, man tar två glas mjölk, i ena glaset häller man i lite kolliidalt silver och i andra glaset bara vanligt vatten. Sen låter man dem stå och ser hur dom håller sig. Hållbarheten på mjölken med silver brukar vara avsevärt mkt längre.

Sverker
2011-12-07, 18:28
Hur kan silver vara ok att ha i mat, tex silverkulor till bakelser, men farligt i kosttillskott?


Den aktiva ytan.

Silvericerade kulor ( E174 ) är dekoration på bakelser och förbaskat svårtuggade. Ytan blir liten.

Din silverlösnig har många miljoner gånger större yta. Det är på ytan där bindningen mellan silver och svavelamniosyror sker.

z_bumbi
2011-12-07, 18:38
Ett intressant experiment, man tar två glas mjölk, i ena glaset häller man i lite kolliidalt silver och i andra glaset bara vanligt vatten. Sen låter man dem stå och ser hur dom håller sig. Hållbarheten på mjölken med silver brukar vara avsevärt mkt längre.

Samma experiment går att utöva med klorin som också är bakteriedödande men jag har inte hört någon som säger att det är nyttigt, snarare tvärt om.

Doctor Snuggles
2011-12-07, 18:43
Läkemedelsföretagen kan inte patentera joniserat silvervatten.

Varför är läkemedelsindustrin rädda för nånting som de menar är verkningslöst?

Hur kan silver vara ok att ha i mat, tex silverkulor till bakelser, men farligt i kosttillskott?

Jag använder kolloidalt silver mot magont, förskylning mm. I söndags kväll kände jag att jag höll på att bli förskyld och fundera på att skippa träningen ett par dar, istället tog jag en shot kolloidalt silver och drack även under måndagen, känner mig 100 frisk och kört 2 pass nu. Så fort jag känner av förskylning tar jag det och känner mig frisk sen.

Vet att det inte finns studier som bevisar mina resultat. Men om det gick att patentera kan jag garantera att gott om studier skulle finnas.

Ett intressant experiment, man tar två glas mjölk, i ena glaset häller man i lite kolliidalt silver och i andra glaset bara vanligt vatten. Sen låter man dem stå och ser hur dom håller sig. Hållbarheten på mjölken med silver brukar vara avsevärt mkt längre.

Du måste verkligen jobba på ditt resonemang.

Om det är ok med silverfärg i mat är inte alla ense om.
Kolloidalt silver består av mikroskopiska partiklar i lösning, varav du får i dig antagligen långt mycket mer än av några futtiga silverkulor (där innehållet silver är nästan obetydligt). En massa konserveringsmedel som är direkt skadliga för människan skulle också hålla mjölken färsk.
Det har använts inom medicinen förut (med mer eller mindre tveksamma resultat), men det övergavs pga sidoeffekter.
Som denna:


http://static.oprah.com/images/tows/200802/20080219/20080219_102_350x263.jpg
http://cdn2.mog.com/images/000033981168131694.jpeg
http://i.acdn.us/image/A1874/187459/300_187459.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Argyria
http://www.quackwatch.com/01QuackeryRelatedTopics/PhonyAds/silverad.html

Vill du riskera att få en grå hudton hela livet som pris för att möjligen avvärja en förkylning här och där?
Vore jag du så skulle jag sluta med det omedelbart.

Flex
2011-12-12, 20:35
Agyria är inte orsakat av 10ppm kolloidalt silver, finns inte ett enda känt fall av biverkningar.

Sverker
2011-12-12, 20:42
Vad vill du uppnå med silver:confused:

Allt silver du stoppar i dig kan läggas på hög i kroppen eftersom silver binder till svavlet i olika protein. Det som inte fäster i din kropp passerar rakt igenom och hamnar i våra avloppsverk och slutligen i våra vattendrag och hav.


Oavsett vad du vill vinna är priset aldeles för högt. Både för dig och för miljön.

Flex
2011-12-12, 20:52
Om ni vill ha lite kontrast till anti propagandan så kolla följande,

http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1387

Tolkia
2011-12-12, 21:35
Stabil sida. Not.

Doctor Snuggles
2011-12-12, 21:52
Agyria är inte orsakat av 10ppm kolloidalt silver, finns inte ett enda känt fall av biverkningar.

Jaså? Så vad är skillnaden mellan det och det kolloidala silver som personerna som fått argyria drack? Referens, tack.

Även om det vore någon annan slags koncentration som du dricker, har du verkligen belägg för att det är molekylärt sett såpass annorlunda att det inte föreligger någon risk alls? Som sagt, den potentiella vinsten är mikroskopisk jämfört med den potentiella risken.

Vill du undvika förkylningar så använd något som faktiskt har vetenskapliga belägg för att det är bra för hälsan och att det faktiskt har inverkan: vitamin D.
Finns ingen vinst för läkemedelsbolagen där heller, men tänk, ändå så har det gjorts forskning som visat på positiva resultat vad gäller t.ex. cancer och influensa. Konstigt.

stafh
2011-12-12, 23:02
Om ni vill ha lite kontrast till anti propagandan så kolla följande,

http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1387

"Det Angloamerikanska imperiet har förklarat krig mot mänskligheten:

I denna artikeln går vi igenom hur den härskande klassen förstör den nationella suveräniteten och vill införa en global tyrannisk oligarki. Demokratiska regeringar och rörelser för social rättvisa blir gång efter gång störtade och deras ledare ofta mördade av det Angloamerikanska imperiet."


OH LAWD vilken bra och vettig sida att hämta sin information från.

King Grub
2011-12-12, 23:04
Om ni vill ha lite kontrast till anti propagandan så kolla följande,

http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1387

Det var en bra kontrast till verkligheten också.

Morty
2011-12-12, 23:08
Om ni vill ha lite kontrast till anti propagandan så kolla följande,

http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1387

Haha så länkar du vaken.se! Get real!

Sverker
2011-12-13, 07:01
Om ni vill ha lite kontrast till anti propagandan så kolla följande,

http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1387

Varför kan/vågar du inte ge ett referat av sidan ?
Det är alltid bättre att ha en egen övertygelse. Jag själv ser silver som något som ska formas till smycken eller användas i elektronik. Att dricka det är fullkomligt vansinnigt enligt mig eftersom silver kan vara giftigt. Det finns alltid ersättningar.

stafh
2011-12-13, 11:29
Den mest fullständiga reviewen av kolloidalt silver och påverkan på människor som jag kunde hitta efter en snabb litteratursökning hade följande slutsats:

Ag NP have emerged as an important class of nanomaterials for a wide range of industrial and medical applications that have potential risks to human health. In vitro studies reported that Ag NP produced toxicity targeted a variety of organs including the lung, liver, brain, vascular system and reproductive organs. Ag NP induced the expression level of genes involved in cell cycle progression and apoptosis. Possible mechanisms of Ag NP toxicity include induction of ROS, oxidative stress, DNA damage and apoptosis. As can be seen, these preliminary findings warrant additional more comprehensive studies to clearly elucidate the mechanisms of Ag NP induced toxicity.

(Ag NP = silvernanopartikel = kolloidalt silver)

Rått- och musstudier jag sett har som regel visat på låg toxicitet över upp till 90 dagar, men även ackumulering i bl.a. levern och hjärnan.


Mig veterligen finns det inga studier på människor som visar hälsofrämjande egenskaper hos Ag NP.



Edit* kollade även igenom videon på Anders Sultans föreläsning. Lite inte en sekund på vad den killen säger. Här är ett guldkorn bland de många minnesvärda citaten ur filmen:

Både EPA och WHO har konstaterat att det här är ju fullständigt livsofarligt. Man kan enligt EPA sätta i sig, faktiskt, mellan 2 till 5 gram per kilo innan det blir farligt. Och det skulle innebära att en 80 kilo tung person kan sätta i sig någonstans mellan 16000 till 40000 liter kolloidalt silver på en och samma gång innan det börjar bli farligt. Men det är ju som så att 8 liter vatten, det dödar, så att vatten är faktiskt 2000 gånger giftigare.

Man måste vara OTROLIGT dum för att häva ur sig något sånt här.

svag74
2011-12-13, 11:41
Mig veterligen finns det inga studier på människor som visar hälsofrämjande egenskaper hos Ag NP.

Det är p.g.a. konspirationen ;)

Sverker
2011-12-13, 18:12
Funderar kring att utvecklingen av kolliodalt silver sker för att ersätta det silver som idag inte används vid framkallning av fotografisk film.
Mängderna av silver i vårt avloppsvatten minskar i takt med att färre mäniskor använder klassisk kamera.



En konspirationsteori så god som någon:D

Flex
2011-12-13, 22:12
Jag tror inte det finns nåra studier som bevisar dess hälsofrämjande effekter.

Samtidigt finns det inga rättvisa studier som visar att kosttillskotts formen på 10ppm skulle ha några negativa effekter.

Skrämselpropagandan kommer främst från människor som har ett vinstintresse av att undertrycka kolloidalt silver.

Man kommer med skräckexempel som smurfgubben, han har kört en hemmagjord coctail som innehöll silvernitrat och i helt andra doser. Förutom att han blev blå så har han ju dessutom hållt sig helt frisk Och de problemen han hade som gjorde att han började med silver är borta :)

Så det finns inga studier som bevisar det ena eller andra. Men det finns tusentals användare av silver, många rapporterar om hälsofrämjande effekter, bland annat jag själv. Och inga rapporter om några biverkningar har kommit. Visst möjligheten till placeboeffekt finns så länge man inte gjort vetenskapliga studier.

Ang. Vaken.se så inser jag att det var en dålig ide att länka dit :) Men den som är öppen för allt får ett bredare perspektiv och kan därför connecta fler dots ;)

Eddie Vedder
2011-12-13, 22:13
Skrämselpropagandan kommer främst från människor som har ett vinstintresse av att undertrycka kolloidalt silver.

Ja antisilverlobbyn är enormt stark. *rolleyes*

Pepz
2011-12-13, 22:26
Jag tror inte det finns nåra studier som bevisar dess hälsofrämjande effekter.



ah a clue...


ändå finns det folk som köper det.
likväl som allt annat humbug, det gäller bara att få några få personer frälsta så de kan sälja in det till andra

stafh
2011-12-13, 22:57
Jag tror inte det finns nåra studier som bevisar dess hälsofrämjande effekter.

Samtidigt finns det inga rättvisa studier som visar att kosttillskotts formen på 10ppm skulle ha några negativa effekter.

Skrämselpropagandan kommer främst från människor som har ett vinstintresse av att undertrycka kolloidalt silver.

Man kommer med skräckexempel som smurfgubben, han har kört en hemmagjord coctail som innehöll silvernitrat och i helt andra doser. Förutom att han blev blå så har han ju dessutom hållt sig helt frisk Och de problemen han hade som gjorde att han började med silver är borta :)

Så det finns inga studier som bevisar det ena eller andra. Men det finns tusentals användare av silver, många rapporterar om hälsofrämjande effekter, bland annat jag själv. Och inga rapporter om några biverkningar har kommit. Visst möjligheten till placeboeffekt finns så länge man inte gjort vetenskapliga studier.

Det finns gott om studier som visar att silvernanopartiklar är toxiska, både in vitro och in vivo, och mekanismerna är delvis kända. Det finns även studier som visar att partiklarna ackumuleras i kroppen. Partiklarna i Ionosil råkar dessutom vara i storleksordningen 5 nm enligt uppgift, och agglomererar till upp till 25 nm, vilket innebär att de högst sannolikt tar sig igenom blod-hjärn-barriären och ackumuleras i hjärnan.

Tittar vi på ion silvers (tillverkaren) hemsida ser vi att de har sammanställt en liten lista på vad de lite optimistiskt kallar "Studier gjorda ur säkerhets- och effektsynpunkt på Ionosil". Den mest meriterande studien där (dvs den enda som inte är utförd av dem själva) är en mastersuppsats och därmed inte peer reviewed (jag behöver nog inte nämna att deras egna studier inte heller är peer reviewed). Texten på hemsidan som rör mastersuppsatsen demonstrerar dessutom djup okunskap inom området och är avsiktligt missledande (man skriver till exempel "mänsklig lungvävnad" när det rör sig om cellinjer).

Tillverkarna verkar också ha hakat upp sig på just mass-dosen, när det egentligen är den exponerade ytan hos partiklarna som är det intressanta i sammanhanget. Ingenting nämns heller om icke-kovalenta proteininteraktioner (i stort sett alla partiklar i biologiska system får en dynamisk "hinna" av proteiner som, beroende på partikelstorleken och -kemin, kan få en förändrad struktur).

Med detta sagt råder det ingen tvekan om silvers antimikrobiella egenskaper (utanför kroppen), och jag är lite tveksam till att man skulle uppleva några allvarliga negativa effekter vid sporadisk användning och små doser.

Det viktiga är dock det faktum att nanopartiklar har speciella egenskaper som gör man inte kan betrakta dem på samma sätt som bulkmaterial ur ett toxikologiskt perspektiv. Det är mycket möjligt att de har antimikrobiella egenskaper vid peroralt intag, och att fördelarna överväger riskerna, men innan rigorösa kontrollerade kliniska studier har genomförts (som med alla andra läkemedel) är det inget jag hade gamblat med.

Blev lite mer än jag hade tänkt, och jag pallar inte läsa igenom det igen, så jag reserverar mig för slarvfel.


/Ingenjör inom biomedicinsk nanoteknologi vars examensarbete handlade om nanopartikel-toxicitet (guld förvisso, inte silver).

stafh
2011-12-13, 23:00
Man kommer med skräckexempel som smurfgubben, han har kört en hemmagjord coctail som innehöll silvernitrat och i helt andra doser. Förutom att han blev blå så har han ju dessutom hållt sig helt frisk Och de problemen han hade som gjorde att han började med silver är borta :)

Jag förmodar att du hänvisar till vad Anders Sultan säger? Eller har du andra källor? Litar du verkligen på killen som vars citat du kan läsa i mitt förrförra inlägg?

young_george
2011-12-14, 01:52
Skrämselpropagandan kommer främst från människor som har ett vinstintresse av att undertrycka kolloidalt silver.


Men du fick ditt silver gratis eller? Där fanns inget vinstintresse?

Sverker
2011-12-14, 07:12
Tillverkarna verkar också ha hakat upp sig på just mass-dosen, när det egentligen är den exponerade ytan hos partiklarna som är det intressanta i sammanhanget. Ingenting nämns heller om icke-kovalenta proteininteraktioner (i stort sett alla partiklar i biologiska system får en dynamisk "hinna" av proteiner som, beroende på partikelstorleken och -kemin, kan få en förändrad struktur).


Låter för mig som om silver kan förändra våra kroppsegna proteiner och trigga vårt immunförsvar till någon form av allergisk reaktion.

Nitrometan
2011-12-14, 08:13
Inte om sånt silver man äter men ändå silver i naturen. kanske kan vara tänkvärt i denna tråd.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/silver-i-klader-forgiftar-naturen

I flera år i rad har kommunala reningsverk varnat för att halterna av bakteriedödande ämnen i hushållens avloppsvatten ökar.

Det har skett samtidigt som butikerna börjat svämma över av varor som sägs kunna motverka dålig lukt och förhindra att bakterier sprids. Men bekämpningsmedlen varorna behandlats med läcker, tvärtemot vad många tillverkare hittills hävdat.

Det visar en helt ny undersökning från Kemikalieinspektionen.

– Spridningen sker helt okontrollerad, och den ser ut att öka, säger Anne-Marie Johansson.

Tillsammans med sina kolleger köpte hon in kläder och andra textilier som marknadsförs under beteckningar som ”anti-odour”, ”lasting freshness”, ”hygienic protection”. Drygt trettio plagg skickades till ett laboratorium som testade om de innehöll de bakteriedödande ämnena silver, triklosan och triklorkarban. Ämnena är extremt giftiga för vattenlevande djur och organismer, men det finns också tecken på att de kan vara skadliga även för människors hälsa.

– Mest bekymrade är vi för miljöeffekterna, men det finns också en resistensproblematik. I försök på laboratorium har man sett att silver bidrar till att öka antibiotikaresistensen hos bakterier, och det tycker vi är ett tillräckligt stort hot för att varna för den här utvecklingen, säger Anne-Marie Johansson.

Pressmeddelande från Kemikalieinspektionen:
http://www.kemi.se/sv/Innehall/Nyheter/Luktfria-klader-kan-hota-halsa-och-miljo/

Tveksam effektivitet och antibakteriella ämnen rätt ut i avloppet, det är Kemikalieinspektionens slutsatser efter att ha låtit tvätta bland annat strumpor, träningskläder och underställ som tillsatts antibakteriella ämnen för att hålla svettlukt borta.

I studien av totalt 30 textilier analyserades och hittades triklosan, triklorkarban och silver. Alla ämnena är känt miljöfarliga genom att de inte bryts ned eller bryts ned långsamt och därmed kan ansamlas i miljön. Silver och triklosan är mycket giftiga för vattenlevande organismer. Triklorkarban och triklosan har visats ha fortplantningsstörande egenskaper.

Det är oroande att redan efter tre tvättar hade hälften eller mer av biociderna i ett flertal textilier tvättas ut, säger Anne-Marie Johansson som leder projektet.

Så mycket som upp till 98 procent av silvret tvättats ur vissa plagg efter tio tvättar. Det betyder att det går direkt ut i avloppet. En del av ämnena passerar reningsverken och går ut i vattendragen där de kan ge lokal miljöpåverkan.

Sedan flera år förs en debatt i stora delar av västvärlden om riskerna med att bakterier blir motståndskraftiga mot antibiotika genom att människor ordineras antibiotika för allt fler sjukdomar.

- Att i en sådan situation använda antibakteriella ämnen, som visar likheter med antibiotika, i textilier är inte försvarbart. Ställs riskerna mot en låg eller ingen nytta, exempelvis som i barnkläder, borde den här behandlingen av kläder inte förekomma. Enligt EU:s biociddirektiv ska användningen av biocidprodukter begränsas till det absolut nödvändiga.

Här finns PM från studien och analysresultat (pdf): http://www.kemi.se/Documents/Publikationer/Trycksaker/PM/PM4_11.pdf

Morty
2011-12-14, 09:55
Men du fick ditt silver gratis eller? Där fanns inget vinstintresse?

http://27.media.tumblr.com/tumblr_lu1sw6NHlv1r5jtugo1_500.gif

Noz
2011-12-14, 15:44
Se upp så du inte överdoserar...

http://www.youtube.com/watch?v=ahihGKZC5Kk

stafh
2011-12-16, 11:35
Låter för mig som om silver kan förändra våra kroppsegna proteiner och trigga vårt immunförsvar till någon form av allergisk reaktion.

Osannolikt med tanke på mängden (protein-koronan kommer vara väldigt dynamisk och ändras inte bara över tiden men även beroende på var i kroppen partikeln befinner sig eftersom proteindistributionen inte är likadan i t.ex. serum, ECF och cytosolen i olika celler), men inte helt otänkbart.

Proteinadsorption är dock generellt något positivt ur toxicitetssynpunkt, då den aktiva ytan då består av protein istället för den potentiellt reaktiva "originalytan". Ett problem är emellertid att adsorberade proteiner på ytan kan aktiva fagocytos-relaterade membranreceptorer och därmed underlätta upptag i cellen.

Proteinadsorptionen beror även på partikelytans krökning, och vid väldigt starkt krökta ytor (=små partiklar) är det osäkert om det överhuvudtaget sker någon adsorption. Som tidigare nämnt består Ionosil av extremt små partiklar (1-6 nm, som troligtvis inte kommer ha någon nämnvärd proteinkorona) OCH agglomererade partiklar som tillsammans bildar större kluster (på vilka det är mer sannolikt att hitta en proteinkorona). Man har alltså både partiklar med en hissnande reaktiv yta samt partiklar med en proteinhinna.

För de som har svårt att greppa hur viktigt det är att i första hand ta hänsyn till den exponerade ytan, och inte totalmassan, hos de administrerade partiklarna:

http://oi44.tinypic.com/1622ot0.jpg

KaptenKnäsvag
2012-02-11, 07:46
Ni som avfärdar hypotesen om en konspiration där läkemedelsföretagen jobbar aktivt för att illegalisera silver är oerhört naiva. Jag påstår inte att den är reell, men att himla med ögonen borsta av tanken direkt är naivt. Underskatta aldrig den mänskliga förmågan för slughet.

Sverker
2012-02-11, 08:49
Min fiendes fiende är min vän.


Ifall nu läkemedelsbolagen aktivt arbetar mot silveranvändningen så är det bara bra.
Vi som tänker på miljön har inget som helst intresse av att andra häller ut silver i avloppen.

Doctor Snuggles
2012-02-11, 14:54
Ni som avfärdar hypotesen om en konspiration där läkemedelsföretagen jobbar aktivt för att illegalisera silver är oerhört naiva. Jag påstår inte att den är reell, men att himla med ögonen borsta av tanken direkt är naivt. Underskatta aldrig den mänskliga förmågan för slughet.

Nej, det är inte naivt, det är rationellt. Man letar inte efter monster i garderoben även om det möjligt att de existerar. Det betyder inte att man ska blint lita på någon, särskilt läkemedelsföretagen, bara att man ska vara källkritisk.

Perramja
2012-02-11, 17:02
min fiendes fiende är min vän.


ifall nu läkemedelsbolagen aktivt arbetar mot silveranvändningen så är det bara bra.
Vi som tänker på miljön har inget som helst intresse av att andra häller ut silver i avloppen.

+1

Romperstomp
2014-03-22, 09:05
Hittade denna tråd genom google, antal personer som med översittarattityd dömer ut något de aldrig provat duggar väldigt tätt här.

Vi har just börjat experimentera med kollodialt silver här hemma. Min fru har haft en svampinfektion i underlivet som varit ett besvär i någon vecka. Hon har använt de receptfria läkemedel apoteket säljer utan nämnvärd förbättring.
Efter att min mor gav mig en liter kollodialt silver, pga att jag har en tjurig infektion i kroppen, så provade vi att spraya detta på min frus underliv. Efter några timmar var besvären borta och har ej kommit tillbaks. Jag är normalt sett skeptiker till det mesta hokuspokus, men detta verkar vara väldigt effektivt inom vissa områden.
Har ej själv sett resultatet, men mina föräldrar och syster svär att det går så for att de kan se sår läka framför ögonen på dem ifall de sprayar detta på såret.

Jag rekommenderar alla att beställa en liten flaska och prova att iaf använda det på sår och dylikt, definitivt om man har en svampinfektion iaf.

Tror inte det kommer hjälpa min infektion så värst mycket då den nästan var över då jag började. (Gynooperation som blev infekterad för övrigt så det passar ju här på Kollo)
Personligen kommer jag att dricka 30ml morgon och kväll, är inte den som är den när det gäller att prova tillskott ;)

King Grub
2014-03-22, 10:22
antal personer som med översittarattityd dömer ut något de aldrig provat duggar väldigt tätt här

Man behöver inte prova att trampa i en hundbajs för att veta att det är skit.

Det underlättar när fastställda fysiologiska fakta finns, så slipper man slösa tid och pengar på att "prova".

Romperstomp
2014-03-22, 10:40
Man behöver inte prova att trampa i en hundbajs för att veta att det är skit.

Det underlättar när fastställda fysiologiska fakta finns, så slipper man slösa tid och pengar på att "prova".

Dålig jämförelse. Jag kan garantera att det hade effekt emot min frus svampinfektion som vida överstiger de medel du hittar på apotek.

Att tänka kritiskt innebär för mig även att man själv provar saker innan man utesluter dem, ifall det finns indikationer på att det kan ha en fördelaktig effekt. Kritiskt tänkande är inte att man köper allt som sägs från "rätt" källa.

Människan är och kommer aldrig vara allvetande, det som är sanning genom forskning idag kan vara avfärdat om några år. Rent logiskt så finns även ett vinstintresse i att få fram en viss typ av forskning som är negativ, ifall nu detta silver skulle kunna ersätta vissa mediciner.

Tänk själv, prova själv, ifall det inte finns stor risk för ditt välbefinnande. Var inte så inskränkt och godtrogen bara för att informationen kommer ifrån myndigheter/företag.

Jag är glad att jag provade innan jag hittade denna tråd, då hade jag kanske blivit påverkad av dig fortfarande haft en fru som fick ont så fort vi hade sex.

Romperstomp
2014-03-22, 10:56
Tips, då du kanske tycker det är dyrt. Dela på kostnaden med 5 vänner, en tjuga var för en halvliter. En deciliter räcker gott och väl för att prova behandla olika sår och liknande.

Kanske hela din världsbild faller samman eller så kanske du får dina misstaknar bekräftade. Oavsett så har du något att komma med nästa gång ämnet diskuteras.

Sniggel
2014-03-22, 12:42
Människan är och kommer aldrig vara allvetande, det som är sanning genom forskning idag kan vara avfärdat om några år.
Mänskligheten ökar hela tiden sin kunskapsbas. Det är sällan kunskap avfärdas inom vetenskapen, snarare förjupas.
Vi är inte allvetande och det känns lite extremt att påstå att vi kommer att bli det. Men nog fan rör det sig i den riktningen. Sen att man inte kan förvänta sig att ens en bråkdel tar del av vad "vi vet" är en annan femma. Jag är iaf definitivt "den som är den" när det gäller obeprövade och potentiellt toxiska ämnen som kan lagras i kroppen.

Romperstomp
2014-03-22, 14:33
Mänskligheten ökar hela tiden sin kunskapsbas. Det är sällan kunskap avfärdas inom vetenskapen, snarare förjupas.
Vi är inte allvetande och det känns lite extremt att påstå att vi kommer att bli det. Men nog fan rör det sig i den riktningen. Sen att man inte kan förvänta sig att ens en bråkdel tar del av vad "vi vet" är en annan femma. Jag är iaf definitivt "den som är den" när det gäller obeprövade och potentiellt toxiska ämnen som kan lagras i kroppen.

Det är det som är så underbart med den fria viljan, du behöver inte utsätta dig för risker ifall du inte vill. Det som diskuteras här är väl inte direkt obeprövat då silver har använts emot bakterier och virus i lång tid, och gör det än idag.

https://www.silverinstitute.org/site/silver-in-technology/silver-in-medicine/

Överdosera är alltid farligt oavsett vad det handlar om, enda biverkningen jag minns mig sett av kollodialt silver är att några få amerikaner som självtillverkat och överdoserat blivit blåa. Risken är nog ganska stor att du också använder dig av saker som har bra mycket värre potentiella biverkningar än en missfärgning av huden vid överdos. Alkohol, energidrycker, alvedon etc.

Vet ej några fall av biverkningar bland svenskar som använder ej egentillverkat och ej överdoserar. Det i sig är ganska otroligt med tanke på biverkningslistorna på de flesta mediciner som säljs.

Självklart kommer en medicin som går att tillverka i princip gratis i köket att smutskastas av de som säljer mediciner som kan bli ersatta av detta.

De som ej är hypokondriker eller liknande bör iaf prova för utvärtes bruk ifall de har svamp eller svårläkta sår. Personligen kör jag på både på in och utsida, och fortsätter att ej överdosera varken detta, alkohol eller energidryck/pwo.

King Grub
2014-03-22, 14:37
http://nccam.nih.gov/health/silver

King Grub
2014-03-22, 14:38
Dålig jämförelse.

Nej. Huvudet på spiken snarare.

tlk
2014-03-22, 14:42
Hittade denna tråd genom google, antal personer som med översittarattityd dömer ut något de aldrig provat duggar väldigt tätt här.

Vi har just börjat experimentera med kollodialt silver här hemma. Min fru har haft en svampinfektion i underlivet som varit ett besvär i någon vecka. Hon har använt de receptfria läkemedel apoteket säljer utan nämnvärd förbättring.
Efter att min mor gav mig en liter kollodialt silver, pga att jag har en tjurig infektion i kroppen, så provade vi att spraya detta på min frus underliv. Efter några timmar var besvären borta och har ej kommit tillbaks. Jag är normalt sett skeptiker till det mesta hokuspokus, men detta verkar vara väldigt effektivt inom vissa områden.
Har ej själv sett resultatet, men mina föräldrar och syster svär att det går så for att de kan se sår läka framför ögonen på dem ifall de sprayar detta på såret.

Jag rekommenderar alla att beställa en liten flaska och prova att iaf använda det på sår och dylikt, definitivt om man har en svampinfektion iaf.

Tror inte det kommer hjälpa min infektion så värst mycket då den nästan var över då jag började. (Gynooperation som blev infekterad för övrigt så det passar ju här på Kollo)
Personligen kommer jag att dricka 30ml morgon och kväll, är inte den som är den när det gäller att prova tillskott ;)

Kan mycket väl vara placeboeffekt.

Romperstomp
2014-03-22, 14:50
Ska tillägga att jag generellt är en skeptiker till all hälsokost och skulle definitivt ej ha provat kollodialt silver om inte jag fått det av någon jag litar på och att de hade testat det själva med gott resultat först.

Jag har provat olika naturmediciner i mitt liv men aldrig märkt direkt effekt, detta har däremot överraskat mig. Jag har provat spraya på småsår och det skyndar definitivt på läkprocessen. Min syster som har fibromyalgi och tar många mediciner har väldigt svårt med sårläkning. Hon använde detta och resultatet var imponerande.

Romperstomp
2014-03-22, 14:54
http://nccam.nih.gov/health/silver

Som sagt, du har ingen personlig erfarenhet. Du är läskunning och använder google och tar okritiskt in information från vissa källor. Du skulle kunna fungera bra som kopieringsmaskin på något statligt verk, men tillför inget i diskussionen.

Romperstomp
2014-03-22, 14:58
Kan mycket väl vara placeboeffekt.

Inte uteslutet, men då vi inte hade övertro på preparatet så torde den placeboeffekten varit större av de salvor och suppar vi inhandlat på apoteket, som ska fungera...

Så jag har lite svårt att tro att det kan vara placebo.

Doctor Snuggles
2014-03-22, 15:17
Som sagt, du har ingen personlig erfarenhet. Du är läskunning och använder google och tar okritiskt in information från vissa källor. Du skulle kunna fungera bra som kopieringsmaskin på något statligt verk, men tillför inget i diskussionen.

Okritisk. Oh, the ironi.
Jag föreslår att du använder google själv och slår upp hur man graderar bevisvärde inom vetenskapen, och se var personlig, d.v.s anekdotisk, kunskap hamnar.

Romperstomp
2014-03-22, 15:26
Okritisk. Oh, the ironi.
Jag föreslår att du använder google själv och slår upp hur man graderar bevisvärde inom vetenskapen, och se var personlig, d.v.s anekdotisk, kunskap hamnar.

Jag tror på det jag upplever. Jag lägger också stor tillit till vetenskap, men den överstiger ej min tro på det jag själv upplever. Jag tror inte på gud, spöken eller tomten pga att jag aldrig sett bevis för det.

Att ens ta upp bvisvärde inom vetenskapen är helt irrelevant här. Det ni har är information som jag och alla andra också har tillgång till. Sen tog jag ett steg längre. Det som skiljer mig från er är praktisk erfarenhet.

Kanske min fru är unik, enda fittan i världen som botar svamp med silver. Oavsett så är det sanning, vad vetenskapen än påstår. Ska jag kritisera min fru? Påstå att hon ljuger? Kritisera mina egna ögon då jag ser ett sår läka bättre än normalt? Eller vart vill du komma med att försöka få mig till den okritiske?

Tjockiz
2014-03-22, 15:34
Watch out https://www.youtube.com/watch?v=Fe-dXp4WcSo

Sverker
2014-03-22, 15:36
Ifall man nu har en svampinfektion, varför tar man inte kontakt med en läkare som skriver ut ett läkemedel som är avsett att bekämpa svampen:confused:

Romperstomp
2014-03-22, 15:42
Ifall man nu har en svampinfektion, varför tar man inte kontakt med en läkare som skriver ut ett läkemedel som är avsett att bekämpa svampen:confused:


Första steget är alltid behandling med receptfria läkemedel vilket vi gjort i en vecka ca. Att vi ens provade kollodialt var pga att det stod på den att det var effektivt mot svamp. Samma kväll (torsdags) som jag hämtade flaskan hos mina föräldrar. Några få timmar efter besprutning så var allt kliande borta och hon har varit symptomfri sen dess.

Romperstomp
2014-03-22, 15:52
Det KAN ju vara så att hon blev symptomfri just precis då pga den receptfria behandligen. Men efter ett tiotal dylika infektioner så har vi ganska bra koll på hur händelseförloppet brukar vara. Jag återkommer nästa gång hon får besvär. Eller ifall jag märker effekt på annat område.

Känns inte som att jag har något att förlora på att prova.

Men tänk på detta, det ERSATTES av antibiotikan. Oavsett vilket av dem som är mest effektivt så kvarstår fakta. Kollodialt silver användes på områden som dessa med positiva resultat och silver används fortfarande i olika form emot bakterier och virus.

Romperstomp
2014-03-22, 15:58
Watch out https://www.youtube.com/watch?v=Fe-dXp4WcSo

Prova trycka i dig några kartor antibiotika om dagen så får vi se om du får några bieffekter.

Doctor Snuggles
2014-03-22, 16:28
Jag tror på det jag upplever. Jag lägger också stor tillit till vetenskap, men den överstiger ej min tro på det jag själv upplever. Jag tror inte på gud, spöken eller tomten pga att jag aldrig sett bevis för det.

Att ens ta upp bvisvärde inom vetenskapen är helt irrelevant här. Det ni har är information som jag och alla andra också har tillgång till. Sen tog jag ett steg längre. Det som skiljer mig från er är praktisk erfarenhet.

Kanske min fru är unik, enda fittan i världen som botar svamp med silver. Oavsett så är det sanning, vad vetenskapen än påstår. Ska jag kritisera min fru? Påstå att hon ljuger? Kritisera mina egna ögon då jag ser ett sår läka bättre än normalt? Eller vart vill du komma med att försöka få mig till den okritiske?

Jo, det är exakt vad du gör.
Du är inte den förste som inbillat sig att någonting "alternativt" fungerar och blivit religiös om det, och du kommer inte vara den siste.
Du har inte sett bevis för att det funkar. Du sett enstaka fall där du inte kan verifiera att det faktiskt fungerar och inte är en tillfällighet eller placebo eller så kanske du inte ens sett det rätt.
Praktiskt erfarenhet ÄR anekdotiskt bevis. Det finns en anledning till att man på forum som dessa driver med broscience. Det finns en anledning till varför man bedriver forskning för att avgöra om något faktiskt fungerar, och varför vi fortfarande inte rotar med en rostig spik i en tand och spikar in den i ett träd när vi har tandvärk, t.ex.
Däremot så finns det väldigt mycket information där ute om att kolloidalt silver är riskfyllt utan egentliga fördelar, och om dess långa, smutsiga, ormolje-historik.
Vad du sedan drar för slutsatser, och hur du väljer utifrån existerande information är din ensak. Du är en vuxen människa. Det är när folk försöker övertyga andra om något dumt som folk reagerar.

Romperstomp
2014-03-22, 16:54
Jo, det är exakt vad du gör.
Du är inte den förste som inbillat sig att någonting "alternativt" fungerar och blivit religiös om det, och du kommer inte vara den siste.
Du har inte sett bevis för att det funkar. Du sett enstaka fall där du inte kan verifiera att det faktiskt fungerar och inte är en tillfällighet eller placebo eller så kanske du inte ens sett det rätt.
Praktiskt erfarenhet ÄR anekdotiskt bevis. Det finns en anledning till att man på forum som dessa driver med broscience. Det finns en anledning till varför man bedriver forskning för att avgöra om något faktiskt fungerar, och varför vi fortfarande inte rotar med en rostig spik i en tand och spikar in den i ett träd när vi har tandvärk, t.ex.
Däremot så finns det väldigt mycket information där ute om att kolloidalt silver är riskfyllt utan egentliga fördelar, och om dess långa, smutsiga, ormolje-historik.
Vad du sedan drar för slutsatser, och hur du väljer utifrån existerande information är din ensak. Du är en vuxen människa. Det är när folk försöker övertyga andra om något dumt som folk reagerar.


Tro mig, jag kommer med tiden att se om det stämmer eller inte. Just nu ser det väldigt ljust ut.

Exakt vilka risker är det du syftar på?

De fall av smurfar jag sett verkar bara vara de som använt oseriösa tillverkares produkter eller tillverkat själva. Ytterst få fall dokumenterade av smurfeffekt. Det är smurfeffekten som är den vanligaste biverkningen om man ska tro de sidor ni länkar, hela 11 stycken människor har blivit drabbade. De flesta av egentillverkat och förmodligen överdos... Ser ni inte vilken skrämselpropaganda det är? Hur många tror ni provat? Det lär vara ganska många?

Visa ett enstaka fall i Sverige av de märken som säljs här? Okritisk, visst.

Prova själv ffn innan du följer lämmeltåget, det är garanterat riskfritt att du ska få bieffekter av några tester. Det säljs som vattenrenare...

Romperstomp
2014-03-22, 17:09
Finns det ens några fall utanför USA? Kollade lite men verkar bara vara Amerikaner? Det land där läkemedelsföretagen är väldigt starka? Helt otroligt att det landet lyckas med allt freaky.

Isåfall kan man ju säga, kollodialt silver som säljs och tillverkas utanför USA har ej bevisligen orsakat smurfeffekten. Så isåfall är man safe alltså...

Romperstomp
2014-03-22, 17:42
Känner mig väldigt trygg efter att ha läst detta:

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Bilagor-till-nyheter/Angaende-eventuella-risker-med-kolloidalt-silver-i-kosttillskott/

Det har gett mig och min fru effekt, och den vanligaste förekommande bieffekten (som är mycket ovanlig) tror jag (efter att ej sett några indikationer på motsatsen) är helt utesluten vid normal svensktillverkad dos.

Däremot så finns det väldigt mycket information där ute om att kolloidalt silver är riskfyllt utan egentliga fördelar, och om dess långa, smutsiga, ormolje-historik.

Jasså? Tycker det verkar väldigt harmlöst av det jag läst. Godis har mycket värre bieffekter.

Latissimus Dorsi
2014-03-22, 17:47
När n=1 så är inte det några bevis att skriva hem om :)

Romperstomp
2014-03-22, 17:50
När n=1 så är inte det några bevis att skriva hem om :)

Nej, men då det inte finns en egentlig risk för fler att hjälpa till att testa så är det dumt att vara tyst om det. Jag har dessutom fått berättat för mig om flera positiva resultat som visats för personer jag känner och litar på.

tlk
2014-03-22, 17:54
Nej, men då det inte finns en egentlig risk för fler att hjälpa till att testa så är det dumt att vara tyst om det. Jag har dessutom fått berättat för mig om flera positiva resultat som visats för personer jag känner och litar på.

Problemet är att det blir inga vettiga studier även om fler "provar". Blir en massa okontrollerbara case-reports.

Romperstomp
2014-03-22, 17:57
Problemet är att det blir inga vettiga studier även om fler "provar". Blir en massa okontrollerbara case-reports.

Visst är det så, men om det fungerar så når det ut till fler iaf.

tlk
2014-03-22, 18:03
Visst är det så, men om det fungerar så når det ut till fler iaf.

Det finns inga indikationer på att det fungerar utöver placeboeffekt. Bättre då om folk köper homeopatiska lösningar. De saknar också all tillstymmelse av direkt verkan men ger ofta bra effekt ändå, precis som kolloidalt silver förefaller göra. Fördelen då är att man slipper risken att man får silverförgiftning, eller utvecklar silverallergi.

Jag tycker faktiskt det är direkt dåligt om det "når ut till fler" just pga. riskerna.

Romperstomp
2014-03-22, 18:11
Det finns inga indikationer på att det fungerar utöver placeboeffekt. Bättre då om folk köper homeopatiska lösningar. De saknar också all tillstymmelse av direkt verkan men ger ofta bra effekt ändå, precis som kolloidalt silver förefaller göra. Fördelen då är att man slipper risken att man får silverförgiftning, eller utvecklar silverallergi.

Jag tycker faktiskt det är direkt dåligt om det "når ut till fler" just pga. riskerna.

Det vore perfekt om flera skeptiker kunde prova, då bör ju placeboeffekten vara utesluten? Jag vet folk som varit skeptisk som det funkar för, hur förklarar man det?

Placeboeffekten är väl något som sker då man verkligen tror på ett preparat.

Detta har direkt verkan på sår. Det finns ingen risk för silverförgiftning på det som säljs i sverige, läs länken från livsmedelsverket ovan.

hurril
2014-03-22, 18:14
Du förstår nog inte riktigt vad placebo innebär. Placeboeffekt är alla *mätbara*, alltså verkliga, effekter som just inte kan förklaras av ämnet som sådant.

Romperstomp
2014-03-22, 18:16
Jag själv eller min fru var väl knappast frälsta innan vi provade. Men visst var vi relativt positivt inställda då tipset kom från min mor som skyr allt vad mediciner och tabletter heter och alltid ser till att vara hälsosam i kost och livsstil.

Så placebo är ej helt utesluten som sagt. Därför skulle det vara bra om En skeptiker med svårläkt sår eller svampinfektion provade. Har inte sett några belägg för att det skulle kunna uppstå negativa effekter av temporärt utvärtes bruk, inte ens på de sidor som propagerar emot.

hurril
2014-03-22, 18:17
Jag själv eller min fru var väl knappast frälsta innan vi provade. Men visst var vi relativt positivt inställda då tipset kom från min mor som skyr allt vad mediciner och tabletter heter och alltid ser till att vara hälsosam i kost och livsstil.

Så placebo är ej helt utesluten som sagt. Därför skulle det vara bra om En skeptiker med svårläkt sår eller svampinfektion provade. Har inte sett några belägg för att det skulle kunna uppstå negativa effekter av temporärt utvärtes bruk, inte ens på de sidor som propagerar emot.

Säljer du produkten själv?

Romperstomp
2014-03-22, 18:17
Du förstår nog inte riktigt vad placebo innebär. Placeboeffekt är alla *mätbara*, alltså verkliga, effekter som just inte kan förklaras av ämnet som sådant.

Jag trodde placebo innebar en effekt man själv kroppsligt och mentalt producerat pga att man tror på preparatet?

Romperstomp
2014-03-22, 18:18
Säljer du produkten själv?

Nej, men jag förstår om det verkar så ;)

Romperstomp
2014-03-22, 18:20
Däremot reagerar jag alltid starkt på desinformation. Jag är väldigt kritisk och försöker se saker från alla sidor så gott jag förmår. Är något min religion så är det vetenskapen, tro det eller ej.

En av anledningarna till att jag inte utesluter placebo i detta fall. Trots att jag med egna ögon sett effekt.

hurril
2014-03-22, 18:24
Däremot reagerar jag alltid starkt på desinformation. Jag är väldigt kritisk och försöker se saker från alla sidor så gott jag förmår. Är något min religion så är det vetenskapen, tro det eller ej.

En av anledningarna till att jag inte utesluter placebo i detta fall.

Det finns inte två sidor av alla saker så mycket som det finns en korrekt och en felaktig som pådyvlas folk med hjälp av säljande retorik och hörsägen.

Om kollodialt silver hade så fin effekt på infektioner så kan man fråga sig varför vården inte använder det. Konspiration? Bristande kompetens? :)

Dreas
2014-03-22, 18:30
Det finns inte två sidor av alla saker så mycket som det finns en korrekt och en felaktig som pådyvlas folk med hjälp av säljande retorik och hörsägen.

Om kollodialt silver hade så fin effekt på infektioner så kan man fråga sig varför vården inte använder det. Konspiration? Bristande kompetens? :)Läkemedelsföretagen vill oss ont och satsar massa pengar på att få bort detta mirakelmedel ifrån marknaden.

Mamma jobbar på hälsokost och fick med sig en flaska hem. Dyrt vatten såklart, totalt verkningslöst.

Romperstomp
2014-03-22, 18:31
Det finns inte två sidor av alla saker så mycket som det finns en korrekt och en felaktig som pådyvlas folk med hjälp av säljande retorik och hörsägen.

Om kollodialt silver hade så fin effekt på infektioner så kan man fråga sig varför vården inte använder det. Konspiration? Bristande kompetens? :)


Jag menar generellt i konflikter, inte i vetenskap.

Mm det är här problemet uppstår. Jag vill inte acceptera en så stor konspirationsteori som skulle krävas för att göra det scenariot realitet.

Men däremot så ser jag att silver faktiskt används inom sjukvården och läkemedel/förband, det stödjer ju mina egna observationer och de som nära jag litar på har gjort.

Kollodialt silver var ju läkemedelsklassat en kort period ;)

Romperstomp
2014-03-22, 18:32
Läkemedelsföretagen vill oss ont och satsar massa pengar på att få bort detta mirakelmedel ifrån marknaden.

Mamma jobbar på hälsokost och fick med sig en flaska hem. Dyrt vatten såklart, totalt verkningslöst.

Nej det gör hon inte, men hon är väldigt mycket för naturliga produkter.

Det är genom sin besatthet av LCHF jag tror hon fick informationen om KS.
Det verkar vara accepterat i den gruppen.

Romperstomp
2014-03-22, 18:40
Det finns inte två sidor av alla saker så mycket som det finns en korrekt och en felaktig som pådyvlas folk med hjälp av säljande retorik och hörsägen.

Om kollodialt silver hade så fin effekt på infektioner så kan man fråga sig varför vården inte använder det. Konspiration? Bristande kompetens? :)

Men egentligen, hur fungerar det för läkare? Skulle inte en läkare som använde sig av kollodialt silver i nuläget bli ganska arbetslös?
Var får läkaren informationen om vilka mediciner som skall användas? Börj ju vara ganska centraliserad information? Jag är ej insatt så vet inte själv hur information och utbildning fungerar inom vården.

Men som son till en egenföretagare inom byggnads, som hört om mutkorruptionen som pågår där, så är jag inte helt främmande för tanken att det fungerar liknande även inom läkemedelsbranchen. Det räcker med att ha de med mest makt i sin hand för att kontrollera hela ledet.

Så ett helt omöjligt scenario är det inte, även om det är osannolikt.

Dreas
2014-03-22, 18:42
Nej det gör hon inte, men hon är väldigt mycket för naturliga produkter.

Det är genom sin besatthet av LCHF jag tror hon fick informationen om KS.
Det verkar vara accepterat i den gruppen.Min mor jobbar på hälsokost.

Ah, en grupp som sedan tidigare visat sig helt missa vad forskning och logiska förklaringar heter och letar efter egna hittepåförklaringar.

Doctor Snuggles
2014-03-22, 18:57
Jag själv eller min fru var väl knappast frälsta innan vi provade. Men visst var vi relativt positivt inställda då tipset kom från min mor som skyr allt vad mediciner och tabletter heter och alltid ser till att vara hälsosam i kost och livsstil.

Så placebo är ej helt utesluten som sagt. Därför skulle det vara bra om En skeptiker med svårläkt sår eller svampinfektion provade. Har inte sett några belägg för att det skulle kunna uppstå negativa effekter av temporärt utvärtes bruk, inte ens på de sidor som propagerar emot.

Du borde läsa på lite om placebo.
Det kan t.ex. fungera även om du vet att du får placebo.
Att du dessutom anser att du inte var positivt inställd ändrar heller inte att du kunde vara det omedvetet. T.ex. så är placebo-piller mer effektiva om de är röda och stora. Det finns alltså vissa psykologiska mekanismer som styr effekten oavsett om vi är medvetna om den eller ej.
Att du verkar ha haft ganska lätt att övertyga dig själv om att det fungerar, och dogmatiskt viftar bort alla indikationer på motsatsen, och hur du resonerar kring hela ämnet, talar dessutom redan sitt tydliga språk.

Doctor Snuggles
2014-03-22, 19:01
Men egentligen, hur fungerar det för läkare? Skulle inte en läkare som använde sig av kollodialt silver i nuläget bli ganska arbetslös?
Var får läkaren informationen om vilka mediciner som skall användas? Börj ju vara ganska centraliserad information? Jag är ej insatt så vet inte själv hur information och utbildning fungerar inom vården.

Men som son till en egenföretagare inom byggnads, som hört om mutkorruptionen som pågår där, så är jag inte helt främmande för tanken att det fungerar liknande även inom läkemedelsbranchen. Det räcker med att ha de med mest makt i sin hand för att kontrollera hela ledet.

Så ett helt omöjligt scenario är det inte, även om det är osannolikt.

Med samma resonemang borde du inte våga gå in i ett hus. Det kan ju falla sönder, because corruption.
Det finns en anledning till varför vi till vardags avfärdar osannolika saker.

tlk
2014-03-22, 19:30
Men egentligen, hur fungerar det för läkare? Skulle inte en läkare som använde sig av kollodialt silver i nuläget bli ganska arbetslös?
Var får läkaren informationen om vilka mediciner som skall användas? Börj ju vara ganska centraliserad information? Jag är ej insatt så vet inte själv hur information och utbildning fungerar inom vården.

Men som son till en egenföretagare inom byggnads, som hört om mutkorruptionen som pågår där, så är jag inte helt främmande för tanken att det fungerar liknande även inom läkemedelsbranchen. Det räcker med att ha de med mest makt i sin hand för att kontrollera hela ledet.

Så ett helt omöjligt scenario är det inte, även om det är osannolikt.

Vård i Sverige ska bygga på "vetenskap och beprövad erfarenhet". Jobbar du inom vårdapparaten så har du mycket att förhålla dig till HSL (hälso- och sjukvårdslagen), patientsäkerhetslagen, och socialstyrelsens diverse föreskrifter. Just föreskrifterna kan nog ses som den "centraliserade information" som du frågar efter. Som vårdgivare så är du skyldig att hålla dig up to date med vad som gäller just i detta nu.

Skulle du som läkare börja ordinera kolloidalt silver istället för att skriva ut någon bra receptbelagd kräm mot just svamp så riskerar du att få problem med patientsäkerhetslagen (vårdskada känns ju väldigt aktuellt, både direkt och indirekt genom att du undviker att ge den behandling som anses mer lämplig), och att IVO eventuellt drar in din legitimation.

Är du intresserade av vilka föreskrifter som gäller så finns de normalt fritt att tillgå via Socialstyrelsens websajt, komplett med diskussion och referenser till datan/studierna som rekommendationerna bygger på. Att det skulle röra sig om någon mutkorruption där Big Pharma drar i tåtarna känns föga sannolikt.

Morty
2014-03-22, 19:55
Men visst är det riktigt dåligt för miljön? Sverker har skrivit att det är farligt för vattenlevande mikroorganismer och silvret verkar vara så litet att det passerar både genom kropp och reningsverk.

Varför vill man inta det då? Ingen dokumenterad effekt. Om det var så att det läkte sår framför ögonen på en så skulle det nog vara känt.

Bubblan84
2014-04-29, 09:39
Jag blev övertygad av massor med människor som testat kolloidalt silver och påstod att det botade allehanda sjukdomar. För mig lyckades det då inte bota en enda förkylning. Kunde ta flera shots per dag under förkylning (flera testtillfällen under över ett halvår) och var ändå sjuk i flera veckor. Så för mig har det då ingen verkan. Kommer aldrig mer att köpa det igen då det inte ger något och finns risk att det kan vara skadligt.

King Grub
2014-04-29, 10:00
Orally administered silver has been described to be absorbed in a range of 0.4-18% in mammals with a human value of 18%. Based on findings in animals, silver seems to be distributed to all of the organs investigated, with the highest levels being observed in the intestine and stomach. In the skin, silver induces a blue-grey discoloration termed argyria. Excretion occurs via the bile and urine. The following dose-dependent animal toxicity findings have been reported: death, weight loss, hypoactivity, altered neurotransmitter levels, altered liver enzymes, altered blood values, enlarged hearts and immunological effects. Substantial evidence exists suggesting that the effects induced by particulate silver are mediated via silver ions that are released from the particle surface. With the current data regarding toxicity and average human dietary exposure, a Margin of Safety calculation indicates at least a factor of five before a level of concern to the general population is reached.

Regul Toxicol Pharmacol. 2014 Feb;68(1):1-7.

Bubblan84
2014-06-06, 11:37
Regul Toxicol Pharmacol. 2014 Feb;68(1):1-7.

Gäller det här kolloidalt silver eller någon annan typ av silver?

Sverker
2014-06-06, 13:36
Silverskedar kan jag tänka mig. Välj rostfritt;)

Baskagge
2017-01-13, 13:33
Kikade på den här filmen om kolloidalt silver https://vimeo.com/181767131

Tycker det var en rätt intressant film med en och annan professor som verkar intresserade av silver. Också lite komiskt med folk som verkar nästan religiöst övertygade om produktens förträfflighet.

Klein
2017-01-13, 13:51
Silverskedar kan jag tänka mig. Välj rostfritt;)

Om valet stod mellan att dricka bakterierikt vatten eller vatten som fått stå över natten i ett silverkärl så väljer jag nog det senare.