handdator

Visa fullständig version : Datorhjälp: Problem med att ljud och bild hackar!


BigForre
2007-11-18, 16:00
Hallå, har problem med min gammla dator och hoppas på lite hjälp och stöd..den börjar bli gammal, men har förtillfället inte lust att lägga ner pengar på en ny, så hoppas att det ska gå att ordna. Frågade en polare som inte riktigt visste, men han lade ett inlägg på SweClockers, klistrar in det som skrevs där...hoppas någon kan komma med något konstruktigt. För övrigt, om det går att lösa är jag lite sugen på att panga in lite mer ram-minne så att den får lite skjuts, får för mig att det kan vara lite av begränsningen just nu på det sätt jag arbetar (se länk till dator). Följdfrågan på det är om ni tycker jag ska lägga till en 512, eller om det rent av skulle vara lönt att köpa 2x1024? Och då skulle jag behöva hjälp med vad för något som går att stoppa i den här...som ni märker är jag inte direkt någon datanerd ;) ... tack på förhand kollo!

-----------------------------

Tjena.

En polare har en fått lite fel med sin dator men jag har ingen aning om vad som kan vara fel. Någon här kanske vet?

Datorn är en:
http://vaio.sony.se/view/ShowProduc...ry=VN+FS+Series

Dvs en Sony Vaio VGN-FS495VP.

Problemet är:

Film och ljud började hacka helt plötsligt när en youtube-film skulle spelas upp. Processor eller ram belastas inte mycker mer än vanligt. Testade att starta om, tar mycket längre tid att starta upp windows än vanligt, tar flera minuter. Datorn fungerar hjälpligt så fort inget ljud/bild ska spelas upp. Problemet uppkommer även vid uppspelning av mp3 i winamp. Processorn får jobba rätt hårt när den ska starta winamp. Men ljudet hackar fortfarande när den lugnat sig. CPUn ligger på mellan 2-20%. Ramen ligger på 438MB. Om man låter den gå helt ostört så slutar den hacka men om man börjar växla lite fönster så börjar det direkt igen.

Vad kan vara fel? Bara brainstorma

BigForre
2007-11-18, 16:02
EDIT: länken var lite felklistad av polarn såg jag...

http://vaio.sony.se/view/ShowProduct.action?product=VGN-FS495VP&productFilters=retired&site=voe_sv_SE_cons&pageType=Overview&category=VN+FS+Series

NiXPhoenix
2007-11-18, 17:24
Kan du inte testa att installera om ljud- och grafikdrivrutiner bara?

Borde gå att hitta på Sonys webbplats om du nu inte har cd-skivor kvar.

Först tar du bort enheten i enhetshanteraren (kontrollpanelen-->system), sen starta om och då hittar den ny maskinvara.