handdator

Visa fullständig version : Den perfekta dagens måltid


Arnold Armstrong
2007-11-18, 11:17
Nu har jag laborerat ett tag och kommit fram till ett matschema. Middag lunch kommer bytas ut varje dag.

FRUKOST

1 Liter fil + Musli i en liten låda
2 ägg kokta i 7 minuter
1glas Juice
2 Glas Mjölk
3 mackor med skinka

Lunch

Pastarätt med Köttfärs Två Tallrikarstora
2 Morötter
0.5 Liter Mjölk
2 hårdbröd skivor

Middag

En bamselåda med 15 köttbullar och 3 portioner pasta
0.5 Liter Mjölk
1 Banan
1 Tomat
100 gram ärtor

Kvällsmål

Fil 0.5 Liter med Havregryn 1 dl
2 hårdbröd med skinka 4 skivor

Nu skall jag upp! måste säga att detta ser bra ut. Kanske lite mer grönt? Eller med fett? Svårt att avgöra!

Eddie Vedder
2007-11-18, 11:25
Kanske lite mer grönt? Eller med fett?

You said it!;)

Det är som vanligt, typ 90% av allas kostscheman brukar fela just där. Ofta bra protein- och kolhydratkällor baserat på någorlunda varierande livsmedel men fettet verkar glömmas bort och likaså frukt och grönt.

Jag skulle helt klart introducera mer av detta i kosten som ersättning till mycket av dina mjölkprodukter som jag personligen tycker du kan skära ner på.

piraten99
2007-11-18, 11:57
det är inte lite mat du kommer äta

Arnold Armstrong
2007-11-18, 12:03
Okej men har ju morötte roch ärtor! mer sallad kanske? Fett olja?

Szalzar
2007-11-18, 12:43
omg 1 hel liter fil på morgonen?

Eddie Vedder
2007-11-18, 13:36
Okej men har ju morötte roch ärtor! mer sallad kanske? Fett olja?

Variera lite, vitkål, broccoli, lök och morötter är billigt nu, spenat är suveränt, paprika är väldigt nyttigt och gott men tyvärr lite dyrt.

Fett måste inte alltid vara olja, jag fattar inte hur folk kan föredra att hälla i sig ren olja hellre än att äta fetare mat. Fet fisk, ägg, lite fetare kött då och då, goda såser som majonnäs och aioloi (*drool*)nötter och frön, leverpastej på mackan och sen kanske lite extra rapsolja, smör och/eller olivolja i maten eller så.
Men att ren olja är det första man tänker på känns lite konstigt, det är ju inte direkt jättegott.:D

joriice
2007-11-18, 14:07
Variera lite, vitkål, broccoli, lök och morötter är billigt nu, spenat är suveränt, paprika är väldigt nyttigt och gott men tyvärr lite dyrt.

Fett måste inte alltid vara olja, jag fattar inte hur folk kan föredra att hälla i sig ren olja hellre än att äta fetare mat. Fet fisk, ägg, lite fetare kött då och då, goda såser som majonnäs och aioli (*drool*)nötter och frön, leverpastej på mackan och sen kanske lite extra rapsolja, smör och/eller olivolja i maten eller så.
Men att ren olja är det första man tänker på känns lite konstigt, det är ju inte direkt jättegott.:D

Bra där, lite mer konkreta exempel på mat är vad jag väntat på i olika trådar. :thumbup:

Det positiva med olja, är att man ungefär vet hur mycket fett man får i sig av en sked eller två, än vad man vet när man tar lite nötter, kött, smör och fetare mat.

Mega_man1000
2007-11-18, 21:30
Nu har jag laborerat ett tag och kommit fram till ett matschema. Middag lunch kommer bytas ut varje dag.

FRUKOST

1 Liter fil + Musli i en liten låda
2 ägg kokta i 7 minuter
1glas Juice
2 Glas Mjölk
3 mackor med skinka

Lunch

Pastarätt med Köttfärs Två Tallrikarstora
2 Morötter
0.5 Liter Mjölk
2 hårdbröd skivor

Middag

En bamselåda med 15 köttbullar och 3 portioner pasta
0.5 Liter Mjölk
1 Banan
1 Tomat
100 gram ärtor

Kvällsmål

Fil 0.5 Liter med Havregryn 1 dl
2 hårdbröd med skinka 4 skivor

Nu skall jag upp! måste säga att detta ser bra ut. Kanske lite mer grönt? Eller med fett? Svårt att avgöra!


De va inte lite mat de:MrT: Hur mycket hade du tänkt att gå upp i vikt? hur ser du ut i dagsläget? asså längd, vikt m.m.??

Dags att bli biff??*flex* ;)

machine gun
2007-11-19, 11:56
1 glas Juice
2 Morötter
1 Banan
1 Tomat
100 gram ärtor

Du kommer ju upp i rekommenderat dagsintag av frukt och grönt (500 g) iaf, men nån mer frukt skulle förstås inte skada.

Lite mer fett bara (så kan du även minska volymen på vissa portioner om du tycker det blir för mkt). Eddie gav bra exempel, kan lägga till att ett enkelt sätt att öka fettmängden i en måltid är t.ex. vinägrettdressing (2 delar olja, en del vinäger) på grönsakerna. Jag brukar även hälla olja i ris, pasta osv. Fett lyfter fram smaker på ett bra sätt också, så maten blir ju faktiskt godare med mer fett :)

skaparn
2007-11-19, 13:31
Varför säger alla mer fett, hur mycket fett vill ni egentligen att han ska äta per dag? Det är fett i samtliga av de livsmedel jag plockade ut nedan, om man tillåts anta att mackorna täcks med någon sorts margarin för att klistra fast skinkan.

Skulle det dessutom vara "standard"-produkter (3%) av fil och mjölk har vi dryga 80 gram fett bara från dessa.

1 Liter fil + Musli i en liten låda
2 ägg kokta i 7 minuter
2 Glas Mjölk
3 mackor med skinka
Pastarätt med Köttfärs Två Tallrikarstora
0.5 Liter Mjölk
2 hårdbröd skivor
En bamselåda med 15 köttbullar och 3 portioner pasta
0.5 Liter Mjölk
Fil 0.5 Liter med Havregryn 1 dl
2 hårdbröd med skinka 4 skivor

Eddie Vedder
2007-11-19, 14:23
om man tillåts anta att mackorna täcks med någon sorts margarin för att klistra fast skinkan.

Skulle det dessutom vara "standard"-produkter (3%) av fil och mjölk har vi dryga 80 gram fett bara från dessa.

Med dom två antaganden så är det definitivt en stor skillnad, ja. Han nämnde hursomhelst inte margarin/smör så jag gissade att det inte är med och utifrån hur ofantligt mycket fil och mjölk som konsumeras gissade jag att det är lättprodukter.

Men i övrigt var det ju även exempel på tips på hur man kan variera fettintaget, inte bara öka det. En annan synpunkt var ju att ersätta en viss mängd mjölkprodukter med likvärdig energimängd från t.ex. grönsaker och lite extra fett eftersom det kan bli tufft att göra det med enbart grönsaker.

skaparn
2007-11-19, 15:50
Ok, antag att det är lättprodukter, med 0,5% fett.


1 Liter fil + Musli i en liten låda
5 + 10 gram fett (antar att det är cirka 100 gram müsli)
2 ägg kokta i 7 minuter
65 gram per ägg -> 13 gram fett
2 Glas Mjölk
3 gram fett
3 mackor med skinka
Lättmargarin och mager skinka -> 5 gram fett (lågt räknat)
Pastarätt med Köttfärs Två Tallrikarstora
Antar 200 gram köttfärs -> minst 20 gram fett
0.5 Liter Mjölk
2,5 gram fett
2 hårdbröd skivor
4 gram fett, lågt räknat igen
En bamselåda med 15 köttbullar och 3 portioner pasta
200 gram köttbullar? Åtminstone 25 gram fett
0.5 Liter Mjölk
2,5 gram fett
Fil 0.5 Liter med Havregryn 1 dl
2,5 + 3 gram fett
2 hårdbröd med skinka 4 skivor
4 gram fett


Blir nästan 100 gram fett på en dag, och då har jag räknat ganska lågt. Så, hur mycket fett bör man äta per dag eftersom du, och många andra, så fort mat kommer på tal vill sjunga smörets lov istället för lättare alternativ och att man ska äta mer fett rent generellt?

Eddie Vedder
2007-11-19, 19:24
Blir nästan 100 gram fett på en dag, och då har jag räknat ganska lågt. Så, hur mycket fett bör man äta per dag eftersom du, och många andra, så fort mat kommer på tal vill sjunga smörets lov istället för lättare alternativ och att man ska äta mer fett rent generellt?

Återigen påpekar jag att det handlade om ersättning som energikälla till en viss del av mjölkprodukterna samt tips på variation i fettintaget.

Ja erkänner att jag läste lite slarvigt och inte riktigt noterade alla köttbullar och köttfärs, det kan ju såklart innebära en hel del fett. Så just där skiljde sig den här kosten mot många andras, ren vana att bara läsa snabbt och chansa på att det står kyckling, torsk och tonfisk etc.

Men fettintagets kvantitet hänger ju bl.a. på hur mycket som krävs för att fylla behovet av essentiella fettsyror vilka finns i olika mängd i olika livsmedel. 1g/kg kroppsvikt eller mer än så om man inte riktigt orkar få i sig så mycket som man vill genom fettsnålare kost.

Arnold Armstrong
2007-11-19, 22:00
Mega man 1000: Jag äe 1.83 kång och väger endast 73 plankstekar. Har som mål att gå upp 10 kilo men det kommer bli svårt.

Såklart är jag ingen bantare och kör på standardfil/mjöl 3% fetthalt. Men kul med alla dessa grönsakstips. I dagsläget är det inte ofta de slinker ner i matlådan.