handdator

Visa fullständig version : Om man var på en öde ö..


Cerberus
2007-11-18, 00:26
jag har funderat på en sak, om man var på en öde ö och förlorade alla muskler så man blir spinkig igen, när man kommer tillbaka till stadslivet, kommer det ta lika lång tid att bygga upp musklerna igen eller?

Gnusram
2007-11-18, 00:33
Nej, det har jag svårt att tro. Beror väl iof på hur sjuk du hunnit bli och hur sugen du är på att börja träna det första du gör efter en sån grej.

Sök på muskelminne så hittar du säkert intressanta trådar.

major Pectoralis
2007-11-18, 12:28
jag har funderat på en sak, om man var på en öde ö och förlorade alla muskler så man blir spinkig igen, när man kommer tillbaka till stadslivet, kommer det ta lika lång tid att bygga upp musklerna igen eller?

Nej, det tar inte alls lång tid. Under förutsättning att man äter och tränar bra så är man säkert återställd efter några få månader. Naturligtvis beror återställningstiden på hur stor man varit varit tidigare etc men snabbt går det eftersom alla celler, även muskelcellerna/fibrerna har ett "minne".

Danny Devito
2007-11-18, 12:36
Ju mer muskler man förlorar under en viktminskning, dessto mer muskler lägger man på sig vid återgång till tidigare kroppsvikt. Samma gäller fettminskning.

major Pectoralis
2007-11-18, 12:44
Ju mer muskler man förlorar under en viktminskning, dessto mer muskler lägger man på sig vid återgång till tidigare kroppsvikt. Samma gäller fettminskning.

Så du menar att man får en nettovinst av att "gå ned + gå upp i vikt" jämfört med om man bara "gått upp i vikt/hållt sig på energiplus"? Dvs. att det är positivt för byggandet på lång sikt att deffa/banta/dieta ner sig i perioder.

Danny Devito
2007-11-18, 13:24
Så du menar att man får en nettovinst av att "gå ned + gå upp i vikt" jämfört med om man bara "gått upp i vikt/hållt sig på energiplus"? Dvs. att det är positivt för byggandet på lång sikt att deffa/banta/dieta ner sig i perioder.

Hmm, jag tror inte jag förstår vad du menar riktigt. :)

Jag menar att om man går ner i vikt och tappar 2 kg muskelmassa och 10 kg fett så tror jag det är det man återfår om man går upp till ursprungsvikten man hade innan viktminskningen.
Mitt exempel är dock om man inte har med styrketräning i ekvationen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2354463&postcount=6

UGoFirst
2007-11-18, 16:31
En följdfråga: Om man hamnar på en öde ö tillsammans med en skivstång med vikter, ska man träna då?

Gpajpen
2007-11-18, 16:33
En följdfråga: Om man hamnar på en öde ö tillsammans med en skivstång med vikter, ska man träna då?
varför inte?

Osten80
2007-11-18, 16:33
En följdfråga: Om man hamnar på en öde ö tillsammans med en skivstång med vikter, ska man träna då?

Finns väl inte så mycket annat att göra än att köra lite böj emellanåt.