handdator

Visa fullständig version : Finsk Sisu(?)


Baha
2007-11-17, 20:54
Måste säga att jag är rikigt imponerad av dessa finska sjuksköterskor som tar ansvar för sin egen situation!

Sjuk dock att man nu klubbar en lag som tvingar dom att jobba kanske?

riskerar man att bli livegen om om man jobbar inom sjukvården=/


http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_498451.svd?component=email

L-Sami
2007-11-17, 22:19
Shit, vad låg lön de har.

Nitrometan
2007-11-18, 09:57
Mmmm. De kan inte strejka eftersom arbetsgivaren kan beordra skyddsarbete. Så då sa de "får vi inte högre lön så säger vi upp oss" - arbetsgivaren tog det inte på allvar, det var väl mer "ja, gör det" över deras reaktion. Sen när de verkligen sa upp sig så kliver regeringen in och vill lagstifta så att de inte får säga upp sig. *screwy*

Finlands sak är vår!

Klart man supportar sjuksköterskorna.

Regeringen i Finland lovade dem 500 € till i månaden i valrörelsen. Nu säger de att löftet var väldigt luddigt och vill ge dem 20-30 €.

Longshot
2007-11-18, 10:25
Är inte så insatt men luftar mig ändå.

De säger att Finlands ekonomi inte gått så här bra på länge. Och det primära problemet är lön/pengar. Jag ser bara lösningar i min endimensionella analys. Sååå Hvad skjer?

Daniel_S
2007-11-18, 11:24
Sjukskötarna har inte tidigare fått någon kraft i sina strejker just p.g.a. skydigheten till skyddsarbete. Nu försöker de säga upp sig, men inte ens det har laga kraft, eftersom domstol har sagt att det är en följd av arbetsmarknadskonflikt. I riksdagsvalet var det enbart tal om vårdarlönerna, vilket i sig är felaktigt eftersom en regering inte är förhandlingspart, kommunorgansiationen är de som fördelar pengarna. Nu brister det i att regeringen inte vill ge mer pengar till kommunorgansiationen, för att täcka löneförhöjningarna. Business as usual, kan man säga.

Troligen löser det sig först när det krisar sig ordentligt, när folk lämnar utan vård.

elo_
2007-11-18, 11:30
Jag börjar misstro våra politiker mer och mer, de har lovat förhöjningar åt sjukskötarna gång på gång, och när de skall betala kalaset så hittar de på undanflykter. Sedan stöder ändå merparten av finlands befolkning ett lönelyft för sjukskötarna (enligt gallupundersökningar).

Sedan kan jag förstå att regeringen är i panik, men det känns väldigt fel med undantagslagar... det känns som om ordet demokrati har devalverats. :( Hur kan man, i ett västerländskt land, under fredstid, tvinga människor att jobba mot sin vilja??!

Mor min som har jobbat hela sitt arbetsverksamma liv inom vården är inte så lite bitter heller..

eleni
2007-11-18, 11:39
Lönerna är inte så mycket bättre i Sverige...

Och höja våra löner? Pft, lär ju aldrig ske... *rolleyes*

stahlberg
2007-11-18, 11:41
Sjukskötarna (eller egentligen vårdpersonalen, för det är också andra än sjukskötare som hör till Tehy-facket) borde naturligtvis vägra att arbeta också fastän de får kallelse till skyddsarbete. Ska man sätta hårt mot hårt - som man började med - så ska man.

Rent allmänt är det märkligt att människor inte får säga upp sig från sina arbeten. Det är också märkligt att man kan tvinga folk att arbeta i en viss bransch.

När finska riksdagen för något år sedan ansåg sig vara i en lönegrop tvekade riskdagsmännen inte att höja sina löner med flera hundra procent. Riksdagsmännen behövde inte hota med att säga upp sig. Och det kanske var tur för dem...

Om man kan stifta lagar om att människor måste arbeta så kanske steget inte är HELT långt till att stifta lagar som säger att ALLA måste arbeta med en viss lön (eller utan lön?).

Fartman
2007-11-18, 12:21
Lönerna är inte så mycket bättre i Sverige...

Och höja våra löner? Pft, lär ju aldrig ske... *rolleyes*

" I pengar får en finländsk sköterska till exempel nästan 5 000 kronor lägre lön än sin svenska kollega."

Nä, bara sisådär 5000kr bättre. *rolleyes*

Granatgiraffen
2007-11-18, 12:40
" I pengar får en finländsk sköterska till exempel nästan 5 000 kronor lägre lön än sin svenska kollega."

Nä, bara sisådär 5000kr bättre. *rolleyes*

Japp. Det är ju inget liksom.
Svenska sjuksköterskor måste vara dom gnälligaste i hela världen. Dom tjänar redan bra och är knappast värda mer.

Tolkia
2007-11-18, 13:14
(Inlägg raderade)

Skall ni spamma finns babblatråden eller msn, OK?