handdator

Visa fullständig version : Tre tunga tricepsövningar


tigerofsweden
2007-11-17, 19:42
Försöker bygga min tricepsträning kring tre tunga övningar. Nu kör jag viktbelastade dips, smalbänk i smith och liggande triceps ext. I smithen kör jag för att mina handleder inte gillar för smalt grepp, det går dock bättre om jag har tummen på samma sida som fingrarna, dvs öppet grepp men det känns inte så säkert med fri stång. Eftersom jag försöker undvika smithen så letar jag efter en ny övning att ersätta smalbänken med.

Vad kör ni? :)

C.E.J.
2007-11-17, 19:46
French press?

tigerofsweden
2007-11-17, 19:49
French press?

En möjlig ersättare ja :) Har varit lite inne på pushdowns också men stå och trycka i cablecrossen tar emot lite ;)

Gnusram
2007-11-17, 19:49
Jag tror att det är en vanesak att hålla en skivstång med tummen på samma sida som de andra fingrarna. Jag håller så när jag kör smalbänk.

Mitt tips är alltså smalbänk med skivstång. :D

Lillgrabben
2007-11-17, 19:50
I smithen kör jag för att mina handleder inte gillar för smalt grepp,



Du gör inte samma fel som så många andra?

Dvs att du håller ett jättesmalt grepp så att du får brytning i sidled på handlederna i bottenläget?

Gör du på det viset så rekommenderar jag att du tar ut greppet till kring axelbredd, det finns ingen anledning att hålla smalare än så!

tigerofsweden
2007-11-17, 19:56
Du gör inte samma fel som så många andra?

Dvs att du håller ett jättesmalt grepp så att du får brytning i sidled på handlederna i bottenläget?

Gör du på det viset så rekommenderar jag att du tar ut greppet till kring axelbredd, det finns ingen anledning att hålla smalare än så!

Jag håller antagligen för smalt, har provat bredare men upplever att jag får mer kontakt med bröstet då :)

C.E.J.
2007-11-17, 20:00
En möjlig ersättare ja :) Har varit lite inne på pushdowns också men stå och trycka i cablecrossen tar emot lite ;)

Vadårå, inte tillräckligt hardcore eller? ;) Utöver extensions, som du redan kör, var EZ-bar pushdowns en av mina absoluta tricepsövningar förut, den gav mig riktigt bra resultat tyckte jag.

tigerofsweden
2007-11-17, 20:03
Vadårå, inte tillräckligt hardcore eller? ;) Utöver extensions, som du redan kör, var EZ-bar pushdowns en av mina absoluta tricepsövningar förut, den gav mig riktigt bra resultat tyckte jag.

Ha ha, känns bara som det finns vettigare övningar att välja. Har släpande triceps så försöker bygga passet kring de tyngre övningarna, pushdowns känns inte som en av dem. Men hey jag är öppen för förslag :)

Deceiver85
2007-11-17, 20:06
Smalbänk - Jag hade samma "problem" som dig tigerofsweden i början när jag körde med öppet grepp, men det var en vanesak och nu när jag kört smalbänk så kör jag alltid med öppet grepp och får ett helt annorlunda tryck, ett skönare tryck i bänkandet.

Dips med extravikt - Man får akta axlarna, men jäklar vad bra denna är. Körde nu i veckan treor (blev sex st) på +20kg och det kändes dagen efter kan jag lova.

"Wojo Extensions" - Vanliga, liggande triceps extensions fast man ligger på golvet. Se till att ha konstant anspänning i triceps, lite lättare vikter och vänd kort efter du nuddat golvet, blir grymt tungt efter 6-8 reps.

c1AZebtYyA0

Mass-Tech
2007-11-17, 20:06
Pressdown eller hantelextension.

tigerofsweden
2007-11-17, 20:09
"Wojo Extensions" - Vanliga, liggande triceps extensions fast man ligger på golvet. Se till att ha konstant anspänning i triceps, lite lättare vikter och vänd kort efter du nuddat golvet, blir grymt tungt efter 6-8 reps.


Har sett den innan, tror det va Mapa som visa den :)

Min undran är hur den skiljer sig från vanliga liggande ext?! Vet du eller någon annan?!

tejpis
2007-11-17, 20:32
Diamantarmhävningar med viktväst eller vikt på ryggen? Diamantarmhävningar mördar mina triceps. Du håller händerna nära varandra och formar en diamant genom att nudda pekfingrarna och tummarna. De är bra mycket svårare än vanliga "smala armhävningar".
http://www.angelfire.com/ny5/shenandoah/OBB/Ex/Dpush.jpg
Vinkeln och tätheten gör att det nästan isolerar triceps för mig, bra att avsluta ett pass med.

Kanske inte fungerar lika bra på mer vältränade människor?

pragmatist
2007-11-17, 22:04
Testa golvpressar (floorpress) med axelbrett grepp om du tycker vanlig smalbänk är obehagligt för handlederna.

Animalistic
2007-11-17, 23:07
wojo-extensions!

prova ett pass iaf. jag provade den för ca en månad sen, ger djävulskt tryck

Racso
2007-11-17, 23:29
"Wojo Extensions" - Vanliga, liggande triceps extensions fast man ligger på golvet. Se till att ha konstant anspänning i triceps, lite lättare vikter och vänd kort efter du nuddat golvet, blir grymt tungt efter 6-8 reps.


Hmmm jag hänger inte med: kortare rörelsebana + mindre vikter = bättre? :confused:

jwzrd
2007-11-17, 23:42
Mina favoriter är dips med vikt, rolling triceps extensions och valfri bänkpressövning med smalt grepp (t ex: klossbänk, smalbänk, floorpress, gummibänk, tröjbänk, ...) (Utan inbördes ordning)

Commando1980
2007-11-17, 23:42
Försöker bygga min tricepsträning kring tre tunga övningar. Nu kör jag viktbelastade dips, smalbänk i smith och liggande triceps ext. I smithen kör jag för att mina handleder inte gillar för smalt grepp, det går dock bättre om jag har tummen på samma sida som fingrarna, dvs öppet grepp men det känns inte så säkert med fri stång. Eftersom jag försöker undvika smithen så letar jag efter en ny övning att ersätta smalbänken med.

Vad kör ni? :)


håll inte för smalt i smalbänken. om du inte gillar smithen kör med fri stång och ha en passare så att du känner dig tryggare, eller kör i en powerrack där du sätter säkerhetsstängerna precis ovanför bröstet.

Mapa
2007-11-18, 00:38
Hmmm jag hänger inte med: kortare rörelsebana + mindre vikter = bättre? :confused:

mer kontroll.. mindre skaderisk om du är själv / går till fail... om du kör den där så borde du kunna ha mer vikt än om du går ner bakom/under huvudet då rörelsebanan är kortare när du ligger på golvet.. men eftersom många kör triceps extensions ostrikt (slänger upp vikten) i mina ögon så klarar de flesta mer vikt i den

on topic: jag kan rekomendera smalbänk i smith med röven utanför bänken för längre ROM eller bänkpress med omvänt grepp. prova röven utanför där också.. jag föredrar smithen för att jag tränar själv och går till fail..

Mapa
2007-11-18, 00:40
rolling triceps extensions

vad är skillnaden mot vanliga?

jwzrd
2007-11-18, 00:54
vad är skillnaden mot vanliga?

Vanliga triceps extensions? Ja.. _all_ tricepsträning innebär en triceps extension. Övningen körs med hantlar och påminner om frenchpress med hantlar. Skillnaden ligger i att man sänker vikten först mot axlarna och lägger hanteln på axeln; armbågarna rör sig alltså från huvudet först. När hantlarna ligger mot axlarna så sänker du armbågarna bakåt tills det stramar i triceps.

Arf Pingvin
2007-11-18, 02:46
Försöker bygga min tricepsträning kring tre tunga övningar. Nu kör jag viktbelastade dips, smalbänk i smith och liggande triceps ext. I smithen kör jag för att mina handleder inte gillar för smalt grepp, det går dock bättre om jag har tummen på samma sida som fingrarna, dvs öppet grepp men det känns inte så säkert med fri stång. Eftersom jag försöker undvika smithen så letar jag efter en ny övning att ersätta smalbänken med.

Vad kör ni? :)

Jag förstår inte varför du inte skulle kunna köra med fri stång med öppet grepp. Alltid kört så tidigare, no problems. Men nu har jag lagt mig till med ett tävlingsgodkänt grepp, bara för att. Får du problem med handlederna för att stången hänger i handlederna? Alltså får du inte stången att ligga rakt över underarmsbenet. Testa "öjebygreppet": http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2563020&postcount=793 Det hjälper mig att få stången att ligga säkert. Visserligen vrider man ut armbågarna lite per automatik då vilket ger mig en starkare smalbänk. Du kanske vill hålla in armbågarna för att fokusera än mer på triceps, då hade kanske ett öppet grepp varit enklare för att få händerna rakare på stången. Du får avgöra själv.

Mapa
2007-11-18, 09:49
Vanliga triceps extensions? Ja.. _all_ tricepsträning innebär en triceps extension. Övningen körs med hantlar och påminner om frenchpress med hantlar. Skillnaden ligger i att man sänker vikten först mot axlarna och lägger hanteln på axeln; armbågarna rör sig alltså från huvudet först. När hantlarna ligger mot axlarna så sänker du armbågarna bakåt tills det stramar i triceps.

där ser man.. dagens lärdom *popcorn*

Piranha
2007-11-18, 09:58
Bästa volymbyggarna imo.

Dips med viktbälte
liggande triceps extenstion ( jag kör denna numera i smith för att ytterligare låsa banan och inte gunga vikt)
smalbänk.

bubbe
2007-11-18, 10:18
Smalbänk med kätting *cupid*

Nåja, kanske ingen massa/kontaktbyggare men en bra tricepsövning är det iaf.

Har satt ett par motionärer att testa denna övning och det är märkligt vad svaga dom är i utlåsningen, så för de flesta tror jag den övningen är riktigt bra.


edit: bara aningens smalare än axelbrett, jag brukar ha pekfinger innanför lättringen på SL-stången.

Jay-Z
2007-11-18, 10:21
Någon typ av smalbänk, gärna mer utlåsningsvarianten.

Sittande skivstångssträck runt huvudet.

Nedåtlutande skivstångssträck runt huvudet.

tigerofsweden
2007-11-18, 10:53
Någon typ av smalbänk, gärna mer utlåsningsvarianten.



Vad menas med utlåsningsvariant? :)

Edit. Och varför?!

Jay-Z
2007-11-18, 10:59
Vad menas med utlåsningsvariant? :)

Edit. Och varför?!


Sista biten. Halva vägen och sedan upp. Kanske lite mindre bröstinvolvering är en förhoppning. Att använda betydligt mer vikt är en annan. Funkar bra i powerrack.

bertbert
2007-11-18, 11:32
Mina favoriter är smalbänk och liggande tricepsextension. Dips bra också.

Deceiver85
2007-11-18, 13:14
Hmmm jag hänger inte med: kortare rörelsebana + mindre vikter = bättre? :confused:

Så mycket kortare rörelsebana blir det inte, speciellt inte ifall man har lite mindre viktskivor på gymmet. Och tro mig, man orkar inte bomba på med mycket vikt eftersom det inte går att att "pullovra" vikten som många som kör tunga extensions gör.

http://www.casallproducts.com/swe/img/products/06-CR0050_l.jpg

Alucard
2007-11-18, 14:03
Någon mer som gillar kickbacks? Tycker den biter för jävla bra på mina triceps iaf

Tjuckot
2007-11-18, 14:29
Någon mer som gillar kickbacks? Tycker den biter för jävla bra på mina triceps iaf

Jo, men den kanske inte kan klassas in som en tung/massabyggande övning precis?

nr16
2007-11-18, 14:36
Lånar tråden lite, hur brätt ska man hålla på smalbänk jämnfört med vanlig bänk?

Raggis
2007-11-18, 14:37
Lånar tråden lite, hur brätt ska man hålla på smalbänk jämnfört med vanlig bänk?

Axelbrett brukar jag hålla. Annars får jag ont i handlederna.

Arne Persson
2007-11-18, 14:48
Jag har i alla fall mina favorittricepsöfvningar ganska klart för mig....:D

nr16
2007-11-18, 14:55
Axelbrett brukar jag hålla. Annars får jag ont i handlederna.

Ahh tack får dra o testa det nu..:D

Bra stavning av mig där innan..:smash:

Petf
2007-11-18, 14:55
FIck bra kontakt första gången jag provade köra tates-pressar !!

Alucard
2007-11-18, 15:40
Påståenden formulerade som frågor..Alltid lika korkade och förvirrande

von huff
2007-11-18, 15:46
jag skulle ta:liggande tricepsextensions,smalbänk och dips

willis
2007-11-18, 16:09
Smal snedbänk / sned smalbänk

UGoFirst
2007-11-18, 16:25
Smalbänk
Klossbänk
Dips

kelk
2007-11-18, 16:29
Frenchpress, Tatepress och dips

tejpis
2007-11-18, 21:51
Tate-pressar ska jag testa nån gång. Verkar bli samma stuk som diamantarmhävningar fast bättre?

Smml
2007-11-18, 22:03
Jag har i alla fall mina favorittricepsöfvningar ganska klart för mig....:D

Vilka är dom då?

Arne Persson
2007-11-18, 22:49
1. Liggande tricepsextension runt huvudet.
2. Sittande French Press med stång.
3. Sittande Frenchpress i Smithmaskin.

Detta är rena tricepsövningar tillskillnad från tex dips och smal bänk.

jwzrd
2007-11-18, 22:50
1. Liggande tricepsextension runt huvudet.
2. Sittande French Press med stång.
3. Sittande Frenchpress i Smithmaskin.

Detta är rena tricepsövningar tillskillnad från tex dips och smal bänk.

Jag har alltid vetat att du är en liten isolerings- och vinkelkille Arne :)

Arne Persson
2007-11-18, 22:53
Jag har alltid vetat att du är en liten isolerings- och vinkelkille Arne :)

Japp, därför kör jag i smyg kickback och push down med omvänd fattning.:)

Sheogorath
2007-11-18, 22:57
Tate-pressar ska jag testa nån gång. Verkar bli samma stuk som diamantarmhävningar fast bättre?

Jag tillverkade mina hantlar just för tate-press. Det är kapade hantelgrepp som alltså bara har vikter på ena sidan. Fördelen i just tate-press är att rörelselängden inte kortas bara för att hantlarna växer.

Sen upptäckte jag att dom är förnämliga att träna biceps med också eftersom supinationen blir belastad. :)

Men åter till ämnet: triceps. Jepp, tate-press är väldigt bra.

BigForre
2007-11-19, 01:32
För att reflektera över Wojo Extensions, så brukar jag alltid köra mina "vanliga extensions" liggandes lite längre ned på bänken och kan på så vis passera nära intill huvudet och döda rörelsen med stången mot bänken. Gillar det utförandet..

PiNG.
2007-11-19, 09:51
Lying Triceps Extension
Decline
Incline
Skull Crusher


Vilken tar mest? I skull crusher är ju armen låst i 90 grader så där kopplar man ju inte in så många andra muskler som när man kör incline eller decline...är den inte bätrte för att bygga massa då? Verkar inte som nån valt den övningen alls här...kanske bara är rädda om pannan...*whistle*

För den isolerar väl triceps mer än de andra alternativen :MrT:

Själv kör jag skullcrusher med hantlar...så min panna är ju säker i vilket fall som helst... Får testa lite In/Decline nästa gång.

norlund
2007-11-19, 10:35
Vad menas med utlåsningsvariant? :)

Edit. Och varför?!

En variant man kör om man blivit utelåst???:confused:

























;)

jwzrd
2007-11-19, 10:40
Japp, därför kör jag i smyg kickback och push down med omvänd fattning.:)

Det ante mig :)

Sheogorath
2007-11-19, 17:57
Lying Triceps Extension
Decline
Incline
Skull Crusher


Vilken tar mest? I skull crusher är ju armen låst i 90 grader så där kopplar man ju inte in så många andra muskler som när man kör incline eller decline...är den inte bätrte för att bygga massa då? Verkar inte som nån valt den övningen alls här...kanske bara är rädda om pannan...*whistle*

För den isolerar väl triceps mer än de andra alternativen :MrT:

Själv kör jag skullcrusher med hantlar...så min panna är ju säker i vilket fall som helst... Får testa lite In/Decline nästa gång.

Om jag förstått dig rätt funderar du kring om inte en tricepsövning där axeln är låst i 90 grader från bålen, är bättre. Detta tänk är vanligt och är sprunget ur att man inte lärt sig att triceps största huvud, den mest mediala delen (in mot kroppen), "triceps långa" (M. Triceps brachii caput longum), även utför extension i axeln, vilket är den rörelse i axelleden som man gör i en pullover.

Om du någon gång fått träningsvärk i triceps av pullovers eller latsdrag med smalt grepp (samma rörelse!), så vet du nu varför.

Pullover där man ligger tvärs över en bänk och kör med hantel, ger mest belastning när vikten ligger på "raka" armar i linje med bålen (tänk momentarm och tyngpunkt). Denna belastningsfördelning gör att den övningen faktiskt är bättre att tänka sig som en tricepsövning (isolationsövning för triceps långa) än som en bröstövning eller latsövning. För att ha maximal aktivering i bröst eller lats av en pullover ska man ha belstningen i annan vinkeln än man får i en hantel- eller stångpullover. Då får man istället använda sig av kabeltrissor.

Nautilus pullover-maskin är belastad i hela rörelsebanan och här får man belastning över hela extensionen, d.v.s. triceps långa, (nedre) bröst samt lats med hjälparmuskler. Beroende på hur man väljer att göra sina pullovers kan man även få dem till riktigt bra magövningar; inte bara statiskt utan även dynamiskt. Men detta var ett sidospår.

Kontentan av ovanstående innebär alltså att även en ren hantel/stångpullover utan rörelse i armbågen bör ses som en tricepsövning. Med detta klart för dig förstår du kanske hur "komplett" tricepsövning man får om man simultant med en pullover böjer och sträcker i armbågen. Det är så liggande tricepssträck ser ut, Arne-style.

French press sätter även den sträck på triceps långa i och med armarnas position och blir därmed en mer komplett övning än t.ex. "skullcrusher" eller push-downs med låst överarm.

PiNG.
2007-11-19, 22:43
Om jag förstått dig rätt funderar du kring om inte en tricepsövning där axeln är låst i 90 grader från bålen, är bättre. Detta tänk är vanligt och är sprunget ur att man inte lärt sig att triceps största huvud, den mest mediala delen (in mot kroppen), "triceps långa" (M. Triceps brachii caput longum), även utför extension i axeln, vilket är den rörelse i axelleden som man gör i en pullover.

+resten

.

Tack för den utförliga beskrivningen:thumbup: Du borde bli lärare ;)

Commando1980
2007-11-20, 15:44
vad tycker ni om "pullover and press", det är ju en gammal oldtimer favorit?
den borde ju vara kanon enligt det som "sheogorath" skriver...

jontet
2007-11-20, 16:33
är pushdowns med rak stång att föredra mot kabelmaskins-EZ-stången precis som när man kör biceps? Upplever bättre kontakt med ez:an då jag kan koppla ur underarmarna mer som annars blir lite av en svag länk. Har också hört man skall köra pushdowns utan anspänning i handlederna(de är helt dorsalreflexerade elelr nåt sånt trorja det heter) men får inte det o fungera riktigt som jag vill. Synpunkter?

Liten Men Fet
2007-11-20, 17:26
Någon mer som gillar kickbacks? Tycker den biter för jävla bra på mina triceps iaf

Kickbacks är en skitövning av rang. Varför?
Jo man kan inte hantera någon vidare vikt och rörelseomfånget är ungefär hälften av vad det är i andra tricepsövningar.
Axelleden är "fixerad" så triceps långa huvud involveras inte speciellt.
Det enda den övningen tillför är "kontakt" och det har inte mycket värde i sig.