handdator

Visa fullständig version : Kolhydratmängd, inte kolhydrattyp, avgör resultatet av kolhydratladdning.


King Grub
2007-11-17, 12:11
This study examined the influence of 3-day isoenergetic carbohydrate (CHO) loading with different glycemic index (GI) and glycemic load (GL) meals on running performance and metabolic responses.

With a randomized crossover design, nine male runners performed a 1-h run at 70 % V.O (2max) followed by a 10-km performance run after a 3-day diet adaptation, which involved different GI and GL meals [CHO intake (%), GI, and GL per day were 73 %, 80, and 553 for the high GI and high GL (HH); 73 %, 36, and 249 for the low GI and low GL (LL); and 31 %, 79, and 227 for the high GI and low GL (HL), respectively].

There were no differences in the time to complete the 10-km run between the two high-CHO trials; however, the performance in the LL trial was improved as compared to that in the HL trial (mean +/- SEM: HH vs. LL vs. HL: 51.3 +/- 5.3 vs. 48.6 +/- 1.3 vs. 55.3 +/- 6.9 min).

It appears that the amount, rather than the nature, of the CHO consumed during the 3-day isoenergetic CHO loading may be the most overriding factor on subsequent metabolism and endurance run performance.

Int J Sports Med. 2007 Nov 14; Effect of CHO Loading Patterns on Running Performance.

John M
2007-11-17, 14:44
Ok så med andra ord gör det inte så mycket om jag käkar strösocker istället för pasta när jag ska ladda? Förutom att det inte blir så bra för tänderna och inte får i mig lika mycket näring.

[UnTr] freshmint
2007-11-17, 15:16
Ok så med andra ord gör det inte så mycket om jag käkar strösocker istället för pasta när jag ska ladda? Förutom att det inte blir så bra för tänderna och inte får i mig lika mycket näring.

Det är väll troligen inte så positivt med större mängder fruktsocker när du laddar, men t.ex. maltodextrin/druvsocker funkar ju.

internethjälten
2007-11-17, 18:07
Rätt kul det här att alla teoretiker tappar väl hakan nu när de läser detta medan vi som är praktiker har vetat detta hur länge som helst.

z_bumbi
2007-11-17, 18:28
Rätt kul det här att alla teoretiker tappar väl hakan nu när de läser detta medan vi som är praktiker har vetat detta hur länge som helst.

Det är väl ingen stor nyhet teoretiskt?

Yankeee
2007-11-17, 19:11
Rätt kul det här att alla teoretiker tappar väl hakan nu när de läser detta medan vi som är praktiker har vetat detta hur länge som helst.

Jaså, du har stor erfarenhet av kolhydratladdning?

skaparn
2007-11-17, 19:19
Den studien. om jag tolkat den rätt, lämnar en hel del att önska.

10 kilometer är inte en distans man springer bra på som ett resultat av kolhydratladdning. Kolhydratladdning, och hur lyckad denna är, får väl betydelse först när tiden för prestation är längre än de 40 minuter detta lopp tar. Dessutom är ett enstaka tiokilometerslopp som nio personer utför inte riktigt tillräckligt för att övertyga mig. Känns som att dagsform kan spela in här. Och är det bara GI man jämför, som frågan i början löd talar vi väl inte om fruktos öht?
Jag skulle inte ens rekommendera någon att "kolhydratladda" inför ett tiokilometerslopp då man snarare bara känner sig svullen av laddning än snabb. Och som sagt är en mil ingen uthållighetsdust. Det är en fråga om snabbhet.

MasterChief
2007-11-17, 19:41
Instämmer på skaparns inlägg.

Ytterligare en korkad forskningsrapport. Vad får de alla pengar ifrån?

internethjälten
2007-11-17, 22:11
Jaså, du har stor erfarenhet av kolhydratladdning?

Japp.