handdator

Visa fullständig version : Ett av dom vidrigaste brotten!


Röda_Lacket
2007-11-17, 08:00
Råkade titta in på allas hat tidning aftonbladet! Jag har på senare blivit mer för strängare straff för vissa brott tex sådana här saker !.


"Han våldtog Emelie, 91
Ropade på hjälp Grannarna hörde 91-åringens rop efter hjälp men när polisen var framme hade mannen försvunnit. Kvar fanns den våldtagna kvinnan, dna-spår på hennes bröst och mannens använda plasthandskar.
Polisens fynd: dna på kvinnans bröst och ett par plasthandskar

UPPSALA. Han var snyggt klädd och sa att han kom från hemtjänsten.

Men i stället klädde han av sig naken och ville bli tvättad i underlivet.

I går åtalades den 57-årige Uppsalabon för grov våldtäkt på en 91-årig kvinna – och fyra fall av sexuellt ofredande.

Sent en kväll i februari i år lämnade 57-åringen krogen i centrala Uppsala och cyklade till den gamla kvinnans bostad.

Han sa att han kom från hemtjänsten och blev insläppt. Grannar hörde 91-åriga Emelies desperata rop på hjälp.

– Det var som en mardröm, har hon sagt i polisförhör.

När hon till slut lyckades larma hemtjänsten tog 57-åringen på sig sin kavaj och flydde.

Kvar låg den våldtagna kvinnan och ett par plasthandskar gärningsmannen lämnat efter sig.
Grov våldtäkt

Polisen hittade 57-åringens dna på kvinnans bröst. Enligt läkarundersökningen fanns tecken på våld mot underlivet.

I går åtalades den misstänkte för grov våldtäkt.

Dessutom för fyra fall av sexuellt ofredande mellan 2003 och maj 2007. I samtliga fall mot kvinnor, 85–94 år gamla.

Enligt polisen finns flera liknande fall, som lagts ner i brist på bevis.

I förhör berättar 57-åringen att han odlade kontakten med kvinnorna för att senare kunna få en ”sexuell kick”.

När trycket blev för stort åkte han dit.

Han sa att han kom från hemtjänsten eller att han var hantverkare.
Försökte bryta sig in

Enligt kvinnorna frågade 57-åringen om han fick tvätta händerna. Men i stället kom han ut från badrummet helt eller delvis naken.

– Han stod och torkade sig och berättade om sina kvinnoäventyr. Jag skrattade för jag tyckte han såg så larvig ut, säger Greta, ännu ett av offren, till Aftonbladet.

En tid senare kom han tillbaka och hotade bryta upp dörren. I dag är hon rädd.

– När jag går och lägger mig ställer jag en stol framför dörren. Så den ska vicka omkull och väcka mig om någon tar sig in.

Efter besöken har han ringt kvinnorna och pratat sex med dem. Han har bankat på deras dörrar och uttalat hotelser.

– Det måste ju vara något fel i huvet på honom. Annars går man inte till främmande folk och begär hjälp med underlivsgrejer, säger en av kvinnorna.

I förhören berättar Uppsalabon att han de senaste 25 åren upplevt en sexuell dragning till äldre kvinnor.

På 90-talet var han under korta perioder anställd inom kommunens äldrevård. I början av 2000-talet studerade han till vårdbiträde. Men under en praktikperiod bland gamla hoppade han av utbildningen.

I stället tog han jobb på ett cateringföretag som levererade mat till äldreboenden.

För några år sedan började han söka upp kvinnor.
Gav signalement

Till slut kunde en av kvinnorna ge ett signalement som satte polisen på rätt spår.

I oktober greps 57-åringen i Barkarby, norr om Stockholm. Då hade han varit internationellt efterlyst en tid.

Mannen nekar brott, enligt hans advokat Bo Karlsson.

Fotnot: Namnen i texten är fingerade
Andreas Victorzon "

http://www.aftonbladet.se/uppsala/article1271989.ab

joriice
2007-11-17, 08:07
Det var ju hemskt. :(
Psykanstalt nästa!

Han måste ju vara riktigt pantad om han blir kåt av gamla kärringbröst så..

...Vad skall vi disskutera här? :)

skaparn
2007-11-17, 08:24
...Vad skall vi disskutera här? :)

Undrar jag också. Att det finns psykfall trodde inte jag var något varken nytt eller kontroversiellt.

Röda_Lacket
2007-11-17, 08:33
Gaah glömde frågeställningen som är !

Tycker du att vissa brott som tex våldtäkt och mord ska straffas hårdare än vad dom gör idag? Och ska det i special fall kunna bli livstid för brott som inte dödat någon eller vållat någons död tex våldtäkt.

Rex
2007-11-17, 08:37
Läste precis detta på aftonbladet.. fyfan säger jag bara.
Hade läst om att ett par ungdomar hade våldtagit en pensionär.. typ 60-70 årsåldern.. killarna var 15-17. Fast det var ganska längesen.. i princip samma sak.

skaparn
2007-11-17, 08:39
Gaah glömde frågeställningen som är !

Tycker du att vissa brott som tex våldtäkt och mord ska straffas hårdare än vad dom gör idag? Och ska det i special fall kunna bli livstid för brott som inte dödat någon eller vållat någons död tex våldtäkt.

Jag svarar med en motfråga. Tror du att en person som våldtar en försvarslös kvinna skulle avstå från detta givet att straffet för brotet var hårdare? Det vill säga, finns det i straffet en preventiv effekt på sådana typer av brott?

Eddie Vedder
2007-11-17, 09:30
Tror du att en person som våldtar en försvarslös kvinna skulle avstå från detta givet att straffet för brotet var hårdare? Det vill säga, finns det i straffet en preventiv effekt på sådana typer av brott?

Det där är en extremt viktig frågeställning i en sån här diskussion. Som jag ser det blir det en fråga om huruvida man vill ha ett rättssystem där syftet med bestraffningen är hämnd eller om syftet med bestraffningen är rehabilitering.
I dom mest sjuka fallen av brott kan jag inte för fem öre se hur längre och hårdare straff egentligen skulle ge någon effekt mer än att dessa sjuka människor hålls inom låsta dörrar och väck från våra gator.

Att hårdare straff skulle hindra en psykiskt sjuk människa för att begå brott tror jag absolut inte, det gäller nog även djupt kriminella gissar jag.

Svårt att ta ställning till sånt här, jag gillar personligen inte känslostyrda straff som mer pekar åt hämndhållet även om jag ofta kan tycka en del brottslingar kommer för lättvindigt undan.

Shajjn
2007-11-17, 09:35
Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag tycker om strafftid respektive det man kallar vård. Känner att jag har för lite att stå på för att kunna resonera fram något vettigt. Kanske när jag blir äldre och har läst fler dagstidningar, annan litteratur och studier.

Röda_Lacket
2007-11-17, 09:48
Jag svarar med en motfråga. Tror du att en person som våldtar en försvarslös kvinna skulle avstå från detta givet att straffet för brotet var hårdare? Det vill säga, finns det i straffet en preventiv effekt på sådana typer av brott?

Jag vet att personen knappast kommer avstå att begå brottet men man kan skydda från framtida attacker av personer som får ett längre straff istället för att släppas ut efter några år. Det är ju ändå en liten del av befolkningen som står för många av dom allvarligare brotten. Jag tycker samhället har ett ansvar att inte släppa ut folk som redan gjort stor skada mot individer så snabbt som vi gör.

hahavaffan
2007-11-17, 10:42
Jävlar vad sjukt :(

Snafu
2007-11-17, 10:45
Med våldsbrott tycker jag det handlar lika mycket om framtida preventering som rehabilitering och straff.

Våldsåterförbrytare samt personer som genomfört flertalet grova brott (som personen ovan) borde helt enkelt skjutas direkt. Det står jag för.

Jag har varit liberal och fluffig tidigare. Det borde skjutas av mer pack.

Slartibartfast
2007-11-17, 11:00
Ni likställer väl inte våldtäkt med mord? :MrT:

Krille 87
2007-11-17, 12:43
Ohh fasen.. Var faktiskt på en rättegång som var lite lik denna (skolarbete). En 35 årig man hade våldtagit en 65 årig kvinna. Detta hände 95 och rättegången tog inte plats fören 2005. DNA-forskningen hade inte kommit så långt och det var 9 dagar kvar på preskiberingstiden. Nu va de iofs grov våldtäckt så preskiberingen ökas väl till 15 (?).

Förövrigt så ljög han ihop de absolut sämsta lögnerna jag någonsin hört.

Hans försvars advokat kom och fråga oss efter rätten hade ajounerat sig: "Hur många år tror ni han kommer att få" sen så log hon lite...

Fatalist
2007-11-17, 13:53
Gaah glömde frågeställningen som är !

Tycker du att vissa brott som tex våldtäkt och mord ska straffas hårdare än vad dom gör idag? Och ska det i special fall kunna bli livstid för brott som inte dödat någon eller vållat någons död tex våldtäkt.

Högre straff ja, livstid nej.

joriice
2007-11-17, 13:58
Ni likställer väl inte våldtäkt med mord? :MrT:

Förvånad? det finns folk som tycker att sex med djur bör leda till döden :thumbup:

Welcome to crazy-ass world.

Slartibartfast
2007-11-17, 14:25
Livstid för våldtäckt? Kom igen.

Hade jag blivit våldtagen skulle jag antagligen känna mig ganska pissig ett bra tag, men inte fan motiverar det att förövaren ska sitta inburad i 20+ år.

Det finns ju folk som önskar dödsstraff på folk som repat deras bilar. Man kan ju inte utgå ifrån hur offret känner sig när man dömer ut straff. Man måste ju objektivt se till vilken skada som faktiskt åsamkats.

5+ och en rejält jävla skadestånd låter vettigare.

L-Sami
2007-11-17, 16:34
Usch.

Whistler
2007-11-17, 19:11
Preventering? Rehabilitering?

WTF?

Ställ äcklet mot en vägg och skjut honom i nacken, hur jäkla svårt kan det vara?

skaparn
2007-11-17, 19:33
Preventering? Rehabilitering?

WTF?


Ja exakt! Vilket skitland.

Granatgiraffen
2007-11-17, 19:38
Ja exakt! Vilket skitland.

Ja.

Polen är också ett skitland.

Deceiver85
2007-11-17, 19:42
Preventering? Rehabilitering?

WTF?

Ställ äcklet mot en vägg och skjut honom i nacken, hur jäkla svårt kan det vara?
Klart killen kan rehabiliteras. Med det svenska super-rehabiliteringsprogrammet så kan alla omvändas och bli fullvärdiga medborgare igen. Jag tror nog att om det svenska rehabiliteringsprogrammet funnits vid tidernas begynnelse så hade man nog kunnat rehabiliterat självaste Lucifer alldeles efter hans fall från himlen.

(högst ironiskt, livstids fängelse ska han ha, endast för att vi inte har dödsstraff)

stridis
2007-11-17, 19:52
Jag tror nog att om det svenska rehabiliteringsprogrammet funnits vid tidernas begynnelse så hade man nog kunnat rehabiliterat självaste Lucifer alldeles efter hans fall från himlen.


Nej, Gud är ond och straffar Lucifer hårt. Han får leva i helvetet hela tiden och plåga oss i stället.

Tror på rehabilitering, dock inte på det svenska skämtet till sådan.

Deceiver85
2007-11-17, 19:56
Nej, Gud är ond och straffar Lucifer hårt. Han får leva i helvetet hela tiden och plåga oss i stället.

Tror på rehabilitering, dock inte på det svenska skämtet till sådan.

T.o.m allsmäktige Gud insåg att det var omöjligt att rehabilitera Lucifer och skickade honom till helvetet, vilka är då vi dödliga människor som försöker rehabilitera honom? Ibland är brottets natur värre än vilken eventuell samhällsnytta gärningsmannen kan tänkas göra som rehabiliterad.

Trance
2007-11-17, 20:05
I'm so god damn hard right now.




mMmmmmmamelucker

skaparn
2007-11-17, 20:18
Ja.

Polen är också ett skitland.

Glöm inte Island.

Troll
2007-11-17, 22:43
Hårdare straff över lag säger jag.
Som fallet i fråga och framförallt sexförbrytare så tror inte jag dom kan botas, det är något djupt rotat på instinktsnivå.
Sen att vissa kan få kontroll över sina begär men frågan är bara hur länge. :confused:

mini
2007-11-17, 22:50
Preventering? Rehabilitering?

WTF?

Ställ äcklet mot en vägg och skjut honom i nacken, hur jäkla svårt kan det vara?

Vilka brott ska det vara döts straf medelst arkebusering på och varför?

RassK
2007-11-17, 22:52
Desperat eller?

isato
2007-11-17, 22:58
Preventering? Rehabilitering?

WTF?

Ställ äcklet mot en vägg och skjut honom i nacken, hur jäkla svårt kan det vara?

Vill du skjuta?

Tricklev
2007-11-17, 23:29
Jag är för döttstraff i sådana här fall, jag är även ett stort fan av defenestrering, men endast på rasister, tror inte att dom kan lära sig bättre ändå.

(obs bbq kekekeke)

Ont: Självklart ska inte våldtänkter jämnföras med mord, och livstidstraff för våldtänkt vore helt förrykt.

Troll
2007-11-18, 00:38
Jag är för döttstraff i sådana här fall, jag är även ett stort fan av defenestrering, men endast på rasister, tror inte att dom kan lära sig bättre ändå.

(obs bbq kekekeke)

SjOnt: älvklart ska inte våldtänkter jämnföras med mord, och livstidstraff för våldtänkt vore helt förrykt.

Är det som att jämföra att man tänkt mörda någon med våldtäkt? ;)

Whistler
2007-11-18, 03:17
Vilka brott ska det vara döts straf medelst arkebusering på och varför?

Vad sägs om sexbrott, som är det som diskuteras?
Det finns ingenting någonstans som kan ursäkta en sådan händelse. Jag kan inte se några som helst förmildrande omständigheter till ett sådant brott, och det finns inga ursäkter där personen kan säga "jag ska bättra mig".

Våldtäktsmannen har antagligen förstört det finaste som finns i offrets liv, dvs förmågan till närhet med en annan människa. Observera att jag inte skrev sexualitet, då långt mycket mer än förmågan att fysiskt vara med en annan människa kan påverkas. Finns dokumentation om våldtäktsoffer som - enligt norm - lever mycket lösaktigt, utan att för den skull känna närhet, utan av diverse skäl som t ex att visa för sig själv att han/hon minsann kan ha sex om han/hon verkligen vill. Att beröva en människa på den närhet som sexualitet och/eller förhållanden med andra människor innebär är det värsta jag kan tänka mig.

Där har du mitt varför.

Eddie Vedder
2007-11-18, 07:30
Vad sägs om sexbrott, som är det som diskuteras?
Det finns ingenting någonstans som kan ursäkta en sådan händelse. Jag kan inte se några som helst förmildrande omständigheter till ett sådant brott, och det finns inga ursäkter där personen kan säga "jag ska bättra mig".

Våldtäktsmannen har antagligen förstört det finaste som finns i offrets liv, dvs förmågan till närhet med en annan människa. Observera att jag inte skrev sexualitet, då långt mycket mer än förmågan att fysiskt vara med en annan människa kan påverkas. Finns dokumentation om våldtäktsoffer som - enligt norm - lever mycket lösaktigt, utan att för den skull känna närhet, utan av diverse skäl som t ex att visa för sig själv att han/hon minsann kan ha sex om han/hon verkligen vill. Att beröva en människa på den närhet som sexualitet och/eller förhållanden med andra människor innebär är det värsta jag kan tänka mig.

Där har du mitt varför.

Det var ett långt och bra inlägg i sig, fortfarande ser jag ingenstans där du egentligen ger något hållbart motiv för att döda förövaren.

Ett brott må vara hemskt och just en våldtäkt kan nog förstöra en människa på en väldigt djup nivå.:( Men skulle någonting på något sätt bli bättre för att våldtäktsmannen inte längre lever? Det kan jag personligen verkligen inte påstå...

mini
2007-11-18, 09:30
Jag förstår din upprördhet, men hämnd ska inte vara största skälet för straffets utformande.
Din övertygelse om att hela livet förstörs av en våldtäkt är ju ridderligt omtänksam, men i många fall felriktad. Majoriteten tjejer klarar av att komma över en våldtäkt. Jag skulle nog våga påstå att alla kan komma över en våldtäkt med hjälp, precis som de flesta brottsoffer. Alla tjejer ser inte at livet tar slut vid våldtäkt. Det är tyvärr att nedvärdera deras styrka att förutsätta det.

Nitrometan
2007-11-18, 09:50
T.o.m allsmäktige Gud insåg att det var omöjligt att rehabilitera Lucifer och skickade honom till helvetet, vilka är då vi dödliga människor som försöker rehabilitera honom?
Fast Gud kastade bara ut Lucifer från himlen. Helvetet skapade han själv.

Better to reign in hell than to serve in heaven.

Krille 87
2007-11-18, 13:16
Vad sägs om sexbrott, som är det som diskuteras?
Det finns ingenting någonstans som kan ursäkta en sådan händelse. Jag kan inte se några som helst förmildrande omständigheter till ett sådant brott, och det finns inga ursäkter där personen kan säga "jag ska bättra mig".

Våldtäktsmannen har antagligen förstört det finaste som finns i offrets liv, dvs förmågan till närhet med en annan människa. Observera att jag inte skrev sexualitet, då långt mycket mer än förmågan att fysiskt vara med en annan människa kan påverkas. Finns dokumentation om våldtäktsoffer som - enligt norm - lever mycket lösaktigt, utan att för den skull känna närhet, utan av diverse skäl som t ex att visa för sig själv att han/hon minsann kan ha sex om han/hon verkligen vill. Att beröva en människa på den närhet som sexualitet och/eller förhållanden med andra människor innebär är det värsta jag kan tänka mig.

Där har du mitt varför.



Håller med till 100 %!!!!

Deceiver85
2007-11-18, 13:27
Jag förstår din upprördhet, men hämnd ska inte vara största skälet för straffets utformande

Hämnd är inte heller det största skälet för straffets utformande, det är att förebygga att brott händer igen, och med dödsstraff kommer den skyldige med all säkerhet aldrig begå ett brott igen.

Trance
2007-11-18, 13:27
Vad sägs om sexbrott, som är det som diskuteras?
Det finns ingenting någonstans som kan ursäkta en sådan händelse. Jag kan inte se några som helst förmildrande omständigheter till ett sådant brott, och det finns inga ursäkter där personen kan säga "jag ska bättra mig".

Våldtäktsmannen har antagligen förstört det finaste som finns i offrets liv, dvs förmågan till närhet med en annan människa. Observera att jag inte skrev sexualitet, då långt mycket mer än förmågan att fysiskt vara med en annan människa kan påverkas. Finns dokumentation om våldtäktsoffer som - enligt norm - lever mycket lösaktigt, utan att för den skull känna närhet, utan av diverse skäl som t ex att visa för sig själv att han/hon minsann kan ha sex om han/hon verkligen vill. Att beröva en människa på den närhet som sexualitet och/eller förhållanden med andra människor innebär är det värsta jag kan tänka mig.

Där har du mitt varför.

Hur skall en grov misshandel straffas?

mini
2007-11-18, 13:36
Hämnd är inte heller det största skälet för straffets utformande, det är att förebygga att brott händer igen, och med dödsstraff kommer den skyldige med all säkerhet aldrig begå ett brott igen.

Om det hade visat sig att länder med dödsstraff hade lägre brottslighet än länder med mer rehabinriktade straff kanske jag skulle fundera på att omvärdera min inställning. Då skulle nämligen ditt argument ha någon relevans.

stridis
2007-11-18, 13:44
Det enda som i mitt tycke skulle kunna ge dödsstraff är i krigstid när rikets fortlevnad är på spel, då är spioner och annat fiender.

Vissa av er verkar vara några 10-potenser blodtörstigare än mig, den saken är klar. Whistler, du förespråkar ju en linje mer hämndlysten än "öga för öga, tand för tand", akta dig annnars blir du gammaltestamentligt vred på gamla dar.

Nitrometan: Lucifer måste ju ha någonstans att bo. Sedan att han är emo och inte har läst feng shui är en annan sak.

Whistler
2007-11-18, 16:19
Hämnd är inte heller det största skälet för straffets utformande, det är att förebygga att brott händer igen, och med dödsstraff kommer den skyldige med all säkerhet aldrig begå ett brott igen.

+1

Deceiver85
2007-11-18, 17:46
Om det hade visat sig att länder med dödsstraff hade lägre brottslighet än länder med mer rehabinriktade straff kanske jag skulle fundera på att omvärdera min inställning. Då skulle nämligen ditt argument ha någon relevans.

Du förstår inte argumentet: om dödsstraff avskräcker andra kriminella är inte relevant i denna diskussion, det skall förhindra att en brottsling någonsin återkommer till samhället och kan göra mer skada. Har man livstids fängelse kan man lika gärna ha dödsstraff...

mini, vad tycker du? Tror du det är möjligt att han kan fungera normalt igen bland andra människor? Förtjänar han ens det?

Trance
2007-11-18, 17:49
Har man livstids fängelse kan man lika gärna ha dödsstraff...


Inte alls.

skaparn
2007-11-18, 17:59
Du förstår inte argumentet: om dödsstraff avskräcker andra kriminella är inte relevant i denna diskussion, det skall förhindra att en brottsling någonsin återkommer till samhället och kan göra mer skada. Har man livstids fängelse kan man lika gärna ha dödsstraff...


Om du med ett dödsstraffs preventiva effekt menar att det hindrar just den avrättade att begå ytterligare ett brott så skulle man ju kunna säga att dödsstraff har en preventiv effekt på samtliga brott. Ingen död lär upprepa sina gärningar.
Det du inte förstår är att för ett samhälle så är det relevanta straffets avskräckande effekt på andra, och en sådan har man inte kunnat bevisa att dödsstraff har.

Och om du inte snarast gör avbön från din sista mening har du så flagrant avslöjat hur mycket du förstått, att du nog bör tänka riktigt länge innan du skriver nästa inlägg för ditt eget ryktes skull.

mini
2007-11-18, 19:01
Du förstår inte argumentet: om dödsstraff avskräcker andra kriminella är inte relevant i denna diskussion, det skall förhindra att en brottsling någonsin återkommer till samhället och kan göra mer skada. Har man livstids fängelse kan man lika gärna ha dödsstraff...

mini, vad tycker du? Tror du det är möjligt att han kan fungera normalt igen bland andra människor? Förtjänar han ens det?
Jag förstår visst argumentet. Vi kan ju dra det ytterligare - varför inte ha dödsstraff rent preventivt för riskgrupper? På så sätt skulle vi ha ännu färre kriminella.

Jag vet inget alls om den här personens psyke. Din sista fråga tyder åter på att det handlar om hämnd. Jag är inte en domare, jag utmäter inga straff och påstår inte att jag kan avgöra vem som förtjänar vad. Generellt anser jag att en människa förtjänar att bli en frisk och fungerande individ.

z_bumbi
2007-11-18, 19:05
Tror du det är möjligt att han kan fungera normalt igen bland andra människor?

Ja.

Allan
2007-11-18, 19:18
Återigen - man kan inte utdöma dödsstraff baserat på specifika brott, vare sig de har sällsynt vidriga eller hemska inslag. Det är brottet i sig som ska bedömas, annars får man en totalt chansartad lagstiftning.
Det betyder att om man utdömer dödstraff i ett specifikt fall kommer man med prejudikatets förödande kraft vara tvungen att utdöma dödsstraff för liknande brott igen och igen och igen. Och allt detta vore gott och väl om det alltid vore fråga om solklara fall - men det kommer det inte att vara.
I länder där man mördar folk på laglig väg stryker det hela tiden med oskyldiga. Så är det precis överallt. Visserligen finns det alltid dårar som vill bli avrättade, men bara idag finns det över tvåhundra dödsdömda i amerikanska fäneglser som hävdar att de är oskyldigt dömda. I vissa fall har det begåtts rent horribla rättsövergrepp (länk) (http://www.anthonygraves.se/dodsdomda.htm)
Att förespråka avrättning innebär att man i förlängningen med största sannolikhet kommer att vara medskyldig till mord. Och är man då förespråkare för dödsstraff får man väl ta konsekvenserna av det

Juliette
2007-11-19, 14:22
Jag svarar med en motfråga. Tror du att en person som våldtar en försvarslös kvinna skulle avstå från detta givet att straffet för brotet var hårdare? Det vill säga, finns det i straffet en preventiv effekt på sådana typer av brott?

Jag tror att det skulle kunna avskräcka en del personer iallafall, men det är ju svårt att veta hur en sån person tänker.

Det gick en dokumentär om en pedofil som härjade runt i södra sverige och i Danmark, han åkte runt på en flakmoppe och höll till runt lekplatser mm. Han låtsades bla vara konstnär och frågade om han fick måla av barnen, föräldrarna blev ofta glada och bjöd hem honom, så målade han av barnen och våldtog dem i deras egna hem.
Är det någon mer som sett den? Det måste vara ca 10 år sen den gick.

Iallafall så sa han att han tyckte det var värt att sitta inne de åtta månaderna (eller hur långt nu straffet blev, det var ju olika i olika fall, och de flesta åkte han ju inte ens dit för) för att få ha det så skönt som han tyckte det var att ha sex med barn.
Han tyckte det var som en betalning som staten hade godkänt (som han dessutom oftast slapp) och helt klart värt det.
Usch, jag blir så arg bara jag tänker på det *gah!*
Han berättade dessutom att han alltid hade en vaselinburk i fickan, för det gäller att vara förberedd, man vet aldrig när man det kunde uppstå ett "trevligt tillfälle".

I hans fall så hade troligen (förhoppningsvis) ett längre straff varit mer avskräckande.

budadi
2007-11-19, 14:30
Är det inte så att dom som åker dit för våldtäkt får sitta i speciella fängelser?

Eddie Vedder
2007-11-19, 15:08
I hans fall så hade troligen (förhoppningsvis) ett längre straff varit mer avskräckande.

När jag läser din berättelse tänker jag faktiskt precis tvärtom, min tanke är att om den personen nu är så sjuk att han tycker det är värt 8 månaders fängelse för att kunna förgripa sig på barn så är nog störningen såpass allvarlig att han inte kunnat hålla sig oavsett straffet.


Jag tror knappast att han skulle tänka "Jaha då var det slut på det roliga, nu får jag hitta nånting nytt att syssla med" bara för att straffet blev hårdare. Min gissning är att störningen skulle vara lika allvarlig och hans brott skulle fortsätta.

Juliette
2007-11-19, 15:29
När jag läser din berättelse tänker jag faktiskt precis tvärtom, min tanke är att om den personen nu är så sjuk att han tycker det är värt 8 månaders fängelse för att kunna förgripa sig på barn så är nog störningen såpass allvarlig att han inte kunnat hålla sig oavsett straffet.


Jag tror knappast att han skulle tänka "Jaha då var det slut på det roliga, nu får jag hitta nånting nytt att syssla med" bara för att straffet blev hårdare. Min gissning är att störningen skulle vara lika allvarlig och hans brott skulle fortsätta.

Jag tror inte heller att han skulle sluta "tända" (eller vad man ska kalla det) på barn bara för att straffet blev högre, självklart var ju störningen grav.
Minns inte om det var 50 barn han hade våldfört sig på eller om det var 50 st som anmält honom, han hade suttit inne kanske 10 ggr (minns inte exakt) men inte så länge utan bara några månader på varje. Han resonemang var att det var ett billigt pris att betala, och det var staten som satt det, så det var väl ingen som kunde klandra honom, typ.

På hans sätt att resonera verkade det som skulle han kanske tänka till en gång extra om han visste att det skulle kosta honom mer. Han verkade ju ändå väldigt planerande och visste vad han höll på med.

Ja, vem vet.. kanske skulle han fortätta med sina brott, men i ett land där det var "billigare".

Iallafall är det synd att de inte kunde ge honom den vård den han behövde på den lilla tiden han satt inne, och även synd om de barn som råkar vara runt honom när han är ute.

skaparn
2007-11-19, 15:41
Jag tror inte heller att han skulle sluta "tända" (eller vad man ska kalla det) på barn bara för att straffet blev högre, självklart var ju störningen grav.
Minns inte om det var 50 barn han hade våldfört sig på eller om det var 50 st som anmält honom, han hade suttit inne kanske 10 ggr (minns inte exakt) men inte så länge utan bara några månader på varje. Han resonemang var att det var ett billigt pris att betala, och det var staten som satt det, så det var väl ingen som kunde klandra honom, typ.

På hans sätt att resonera verkade det som skulle han kanske tänka till en gång extra om han visste att det skulle kosta honom mer. Han verkade ju ändå väldigt planerande och visste vad han höll på med.

Ja, vem vet.. kanske skulle han fortätta med sina brott, men i ett land där det var "billigare".

Iallafall är det synd att de inte kunde ge honom den vård den han behövde på den lilla tiden han satt inne, och även synd om de barn som råkar vara runt honom när han är ute.

Tänker inte kommentera andrahandsuppgifter från en dokumentär i TV, men vill ändå göra klart att det är skillnad på att man ger en dömd pedofil ett relativt hårt straff med några år i fängelse till att förespråka 220 år plus dödsstraff. Det är nog ingen här som tycker att en man som förgripit sig på 50(!) barn ska få några månader på öppen anstalt och sedan gå fri. Dina exempel är inte riktigt relevanta för diskussionen om dödsstraff eller livstid och sådana straffs eventuella prevention.

Juliette
2007-11-19, 16:18
Tänker inte kommentera andrahandsuppgifter från en dokumentär i TV, men vill ändå göra klart att det är skillnad på att man ger en dömd pedofil ett relativt hårt straff med några år i fängelse till att förespråka 220 år plus dödsstraff. Det är nog ingen här som tycker att en man som förgripit sig på 50(!) barn ska få några månader på öppen anstalt och sedan gå fri. Dina exempel är inte riktigt relevanta för diskussionen om dödsstraff eller livstid och sådana straffs eventuella prevention.

Mitt inlägg handlade inte om "diskussionen om dödsstraff eller livstid och sådana straffs eventuella prevention".
Inte heller om "att man ger en dömd pedofil ett relativt hårt straff med några år i fängelse"

Utan ett svar på ditt inlägg/motfråga:Jag svarar med en motfråga. Tror du att en person som våldtar en försvarslös kvinna skulle avstå från detta givet att straffet för brotet var hårdare? Det vill säga, finns det i straffet en preventiv effekt på sådana typer av brott?
Jag tror att det finns såna personer som avstår från brott om straffet är hådare. Exempelvis pedofilen jag skrev om.

skaparn
2007-11-19, 16:27
Mitt inlägg handlade inte om "diskussionen om dödsstraff eller livstid och sådana straffs eventuella prevention".
Inte heller om "att man ger en dömd pedofil ett relativt hårt straff med några år i fängelse"

Utan ett svar på ditt inlägg/motfråga:
Jag tror att det finns såna personer som avstår från brott om straffet är hådare. Exempelvis pedofilen jag skrev om.

Ok, då är jag med. Nu finns det väl inget i svensk lagstiftning som säger att man för en våldtäkt på barn får några månader i fängelse. Däremot kan det tillkomma omständigheter som gör det svårt att döma för grov våldtäkt, eller att bevisningen är svår. Jag tror inte att någon avstår från dessa brott givet att maxstraffet för våldtäkt höjs från x antal år till 1,2 x eller rent av dödsstraff som någon ville ha.

mini
2007-11-19, 16:39
Just pedofili är ett svårt exempel att dra slutsatser ifrån eftersom det är en störning (klassas det som det?) som i många studier visat sig vara svårt att "bota" någon från.
Som ett sidospår.

Juliette
2007-11-20, 07:33
Just pedofili är ett svårt exempel att dra slutsatser ifrån eftersom det är en störning (klassas det som det?) som i många studier visat sig vara svårt att "bota" någon från.
Som ett sidospår.

Jag tyckte det verkade som att han som våldtog åldringarna hade en liknande typ av störning, eftersom han sa att han fick en "sexuell kick" av att våldta dem. Men det kanske är lättare att bota en som "tänder" på åldringar än på barn, vad vet jag..
Tror ändå att vissa människor skulle tänka till innan ett brott om straffet var högre. (Inte alla, nej. Men många)

Röda_Lacket
2007-11-23, 15:28
Pedofil våldtog igen
Släpptes efter två år – förgrep sig på 11-åring

1994 våldtog den nu 46-årige pedofilen en pojke och dömdes till två års fängelse.

Nu har mannen dömts för ytterligare en våldtäkt, denna gång mot en 11-åring.

Straffet blev fängelse i två år och nio månader, samt skadestånd.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1314786.ab


Straffen i Sverige är ibland rena skämten