handdator

Visa fullständig version : Dåligt intresse för Raw


Stolpen
2007-11-17, 01:04
Det verkar vara mycket snack och lite verkstad bland Raw-lyftare, hittills är det bara JSK-lyftare och TK Trossö-lyftare som anmält deltagare till vår Raw-tävling 8 dec..Var finns ni andra? :confused:

Whistler
2007-11-17, 02:12
Hade planerat att anmäla mig, men jag åkte på ett ryggskott. Kanske skulle kunna gå in och sätta totalt 300kg, men hur kul är det på en skala? :(

Stolpen
2007-11-17, 12:46
Det går inte att lyfta med ryggskott..bara att läka och komma igen nästa gång..!

Petf
2007-11-17, 19:24
Alla är väl så glada för sina höga resultat med diverse sparkdräkter, så de hade blivit deprimerade om de fått köra raw ..

Lillgrabben
2007-11-17, 19:41
Alla är väl så glada för sina höga resultat med diverse sparkdräkter, så de hade blivit deprimerade om de fått köra raw ..


Du var mig en underlig liten prick...

& på vilket sätt tycker du att du förbättrar förutsättningarna för RAW-tävlande med det uttalandet?

stahlberg
2007-11-17, 19:49
De flesta styrkelyftare som tävlar med utrustning lyfter nog mera än Petf, också raw.

Jag har - precis som Stolpen - varit förvånad över det svaga intresset. Man har hört många som hävdar att de vill tävla raw, men när det sedan ges möjlighet till detta så uteblir de. Det är verkligt synd, och minskar dessutom tyngden i raw-förespråkarnas uttalanden om att utrustningen borde tas bort helt.

z_bumbi
2007-11-17, 20:10
Det en hel rad möjliga orsaker till att folk inte dyker upp, några är:

Mycket tävlingar under hösten.

Tävlingen infaller under en av endast två perioder under året då det för en del är tävlingsfritt så de kan köra lite grundträning och läka ut ev skador.

Dyrt att ta ledigt, resa och bo om man råkar bo en bit bort och det utöver de vanliga kostnaderna för tävlandet.

Lag-SM är veckan efter vilket gör att 30 lyftare samt matchare har annat i huvudet den helgen plus de som ev kunde tänka sig att åka med om det var några fler som skulle tävla.

Reklambrist? Jag har inte sett något om det på några av SL-klubbar jag besökt under hösten och alla sitter inte och lusläser olika forum.

Stolpen
2007-11-17, 20:15
Med tanke på dom många positiva inlägg som förekom i bla detta forum för några månader sedan när vi utlyste vår Raw-tävling så blir man ju förvånad över hur det nu ser ut. Jag trodde att det skulle vara fler intresserade trots allt.

När det gäller Petf:s inlägg så kan jag bara konstatera att han (eller hon) motsäger sig själv, det är väl ingen som TVINGAR "utrustningslyftare" att delta. OM dom deltar så är dom säkert väl medvetna om att dom inte kan nå samma resultat som med utrustning.! Det vet väl ALLA??

Stolpen
2007-11-17, 20:26
Jag tror inte att dom som deltar på Lag-SM har varit dom mest aktuella lyftarna för vår Raw-tävling dom lyfter nog helst med utrustning.

Dom som varit inne här på forumet och skrivit om att dom vill tävla Raw har jag inte uppfattat som dom mest "tävlingsfrekventa" lyftarna i landet, alltså knappast "slutkörda" av för mycket tävlande?

Vi har marknadsfört tävlingen här på Kollozeum och på vår hemsida (sveriges mest besökta klubbhemsida ca 20.000 besök/månad), jag har läst om att den uppfattats på andra klubbars hemsidor också, så det är säkert fler än TK Ttrossö och JSK lyftare som varit medvetna om tävlingens existens.

Att man kan utebli pga kostnader kan jag förstå, men för dom som efterlyser NÅGON möjlighet att få tävla Raw under riktiga tävlingsföärhållanden med domare och SSF regler så kan man ju prioritera eller?

budadi
2007-11-17, 20:36
Kanske är så att det är så få som vill vara med eftersom ni satt gräns på hur många som får vara med?! Då tänker kanske folk att det inte är någon idé att ens anmäla sig, eftersom det garanterat är fullt. En annan sak är att folk kanske tycker det är tråkigt med så få som får vara med, jag är en av dom.

Fantomen
2007-11-17, 20:38
Jag vill att utrustningen skall tas bort inom IPF och att det ska bli förbjudet att tävla med annat än trikå och bälte, handledsskydd och vulkanskydd, i stort sätt samma utrustning som tynglyftarna. Men nu är läget följande. Det är godkänt med dräkter, tröjor och lindor och då ser jag ingen anledning att lägga ner massa tid på att toppa och tävla i en RAW-tävling, mitt under min uppbyggnadsperiod dessutom. Även om jag vill ha bort utrustningen så kan jag klart och tydligt säga att jag får ut mycket av den. Jag kör med superplussen i både böj och mark och katanan i bänk, kanske konstigt för en som hatar utrustningen? Nja, jag använder de medel som är tillåtna för att bli så bra som möjligt, nu är ju utrustning tillåten och då tänker jag också tillämpa den, jag tänker inte skänka ett kilo i onödan till konkurrenterna. Men visst vill jag ha bort den, absolut, men sålänge den är tillåten så tänker jag tillämpa den och försöka få så mycket av den som möjligt, men än vacker dag hoppas jag på att den försvinner, även om jag i dagsläget är vad man kallar en "materiallyftare".

A.Pahkamaa
2007-11-17, 20:39
Trist att det inte var större intresse för utrustningsfri tävlan.

Att vi norrifrån inte dyker upp förstår nog alla. Därför kommer vi ha en utrustningsfri klass på Lucialyftet i Öjebyn 15 december i år. Så ni som vill tävla utan utrustning och bor norröver, ställ upp!

Petf
2007-11-17, 21:48
Du var mig en underlig liten prick...

& på vilket sätt tycker du att du förbättrar förutsättningarna för RAW-tävlande med det uttalandet?

jag fattar nog inte va du försöker komma till

De flesta styrkelyftare som tävlar med utrustning lyfter nog mera än Petf, också raw.
Jag har - precis som Stolpen - varit förvånad över det svaga intresset. Man har hört många som hävdar att de vill tävla raw, men när det sedan ges möjlighet till detta så uteblir de. Det är verkligt synd, och minskar dessutom tyngden i raw-förespråkarnas uttalanden om att utrustningen borde tas bort helt.

Det vore ju högst pinsamt om det finns styrkelyftare som tar mindre än mig raw då jag endast är en sketen motionär som inte ens fullgjort mitt första träningsår.....



Med tanke på dom många positiva inlägg som förekom i bla detta forum för några månader sedan när vi utlyste vår Raw-tävling så blir man ju förvånad över hur det nu ser ut. Jag trodde att det skulle vara fler intresserade trots allt.

När det gäller Petf:s inlägg så kan jag bara konstatera att han (eller hon) motsäger sig själv, det är väl ingen som TVINGAR "utrustningslyftare" att delta. OM dom deltar så är dom säkert väl medvetna om att dom inte kan nå samma resultat som med utrustning.! Det vet väl ALLA??

Nu är jag som sagt en ung motionär som kanske inte ens har nån
talan i vissas ögon , men jag menar på att utrustningslyftare är väldigt måna om sina prestationsförbättrande och egobländande utrustning , att de ogjärna
sällar sig till oss dödliga rawlyftare och våra patetiska resultat .

emme
2007-11-17, 21:53
Det vore ju högst pinsamt om det finns styrkelyftare som tar mindre än mig raw då jag endast är en sketen motionär som inte ens fullgjort mitt första träningsår.....




varför vore det pinsamt, måste man vara stark för att tävla i styrkelyft?

mini
2007-11-17, 22:00
Nu är jag som sagt en ung motionär som kanske inte ens har nån
talan i vissas ögon , men jag menar på att utrustningslyftare är väldigt måna om sina prestationsförbättrande och egobländande utrustning , att de ogjärna
sällar sig till oss dödliga rawlyftare och våra patetiska resultat .
Du har en talan, men den bör vara underbyggd när du uttalar dig om andras val och agerande. Hur har du kommit fram till den här slutsatsen? Hur många SL-lyftare du har mött under din träningskarriär har uttryckt dylika åsikter? Kommer du själv tävla RAW (får för mig att jag läst att du hade SL-ambitioner)?

Så, vad ger dig rätten att pissa på gissningsvis 95% av SL-Sverige?

Petf
2007-11-17, 22:52
varför vore det pinsamt, måste man vara stark för att tävla i styrkelyft?
jag ser det som en fördel !!
Du har en talan, men den bör vara underbyggd när du uttalar dig om andras val och agerande. Hur har du kommit fram till den här slutsatsen? Hur många SL-lyftare du har mött under din träningskarriär har uttryckt dylika åsikter? Kommer du själv tävla RAW (får för mig att jag läst att du hade SL-ambitioner)?

Så, vad ger dig rätten att pissa på gissningsvis 95% av SL-Sverige?

Jo intresset för sådana här raw-tävlingar talar väl sitt tydliga språk ?? om inte jag är helt blind verkar intresset ganska svalt ..sen kan man ju ha olika teorier till
detta ? du får gärna bevisa motsatsen. Nä jag är inte nåt intresserad av sl , just på grund av att jag är avigt inställd mot utrustning osv .

mini
2007-11-17, 23:01
Jo intresset för sådana här raw-tävlingar talar väl sitt tydliga språk ?? om inte jag är helt blind verkar intresset ganska svalt ..sen kan man ju ha olika teorier till
detta ? du får gärna bevisa motsatsen. Nä jag är inte nåt intresserad av sl , just på grund av att jag är avigt inställd mot utrustning osv .

Det har ju angetts några andra svar från styrkelyftare själva här, så jag föreslår att du läser dem innan du kommer och spottar svavel. Vad menar du med bevis mer än det de tävlande säger själva?

Stolpen
2007-11-17, 23:31
Det är väl ÄNNU större anledning att anmäla sig om det är maxbegränsat med antal deltagare ..först till kvarn..det förstås väl av alla?

jwzrd
2007-11-17, 23:31
Jag, som också är en av de som vill att SL-utrustningen försvinner på lång sikt, tror att det handlar om att denna tävlingen är en liten fjanttävling som ligger för nära andra, viktiga, tävlingar. Sen är inte intresset för raw särskillt stort trots att många ogillar utrustningen. Min uppfattning är att de flesta vill fortsätta i EN tävlingsform, men att den tävlingsformen inte barkar iväg till att i slutänden se ut som cirkusförbunden i USA. Vi gillar vår sport helt enkelt.

jwzrd
2007-11-17, 23:32
Det är väl ÄNNU större anledning att anmäla sig om det är maxbegränsat med antal deltagare ..först till kvarn..det förstås väl av alla?

Antalet platser påverkar väl öht inte ditt intresse för något, eller hur?

Stolpen
2007-11-18, 00:43
Jag, som också är en av de som vill att SL-utrustningen försvinner på lång sikt, tror att det handlar om att denna tävlingen är en liten fjanttävling som ligger för nära andra, viktiga, tävlingar. Sen är inte intresset för raw särskillt stort trots att många ogillar utrustningen. Min uppfattning är att de flesta vill fortsätta i EN tävlingsform, men att den tävlingsformen inte barkar iväg till att i slutänden se ut som cirkusförbunden i USA. Vi gillar vår sport helt enkelt.


"En liten fjanttävling" vad f-n menar du med det? kom gärna ned och tala om det för dom som ska tävla.!!:devil:

jwzrd
2007-11-18, 00:49
"En liten fjanttävling" vad f-n menar du med det? kom gärna ned och tala om det för dom som ska tävla.!!:devil:

Läs vad jag skriver så förstår du. Förstår du inte av att läsa så kan ingen hjälpa dig förstå. Det är en liten raw-tävling och inte SL-SM. Förstår du att det finns en skillnad? Jag själv ska ställa upp i raw-tävlingar framöver om det är det du undrar över. Men just nu finns inte tid för det.

Och nej, jag har inga problem med att berätta vad jag tycker till andra. Trodde du det?

Stolpen
2007-11-18, 00:55
Läs vad jag skriver så förstår du. Förstår du inte av att läsa så kan ingen hjälpa dig förstå. Det är en liten raw-tävling och inte SL-SM. Förstår du att det finns en skillnad? Jag själv ska ställa upp i raw-tävlingar framöver om det är det du undrar över. Men just nu finns inte tid för det.

Och nej, jag har inga problem med att berätta vad jag tycker till andra. Trodde du det?

Tala om vem du är och vilken klubb du tillhör så ska jag upplysa dom som är "intresserade" av dina syunpunkter. Nu försöker du i efterhand omkonstruera ditt nedvärderande inlägg om vår Raw-tävling - det försöket är genomskådat! Din prestation tycks begränsa sig i att sitta och ha synpunkter på vad andra försöker göra - gör något konstruktivt själv i stället..!!!!
:furious:

jwzrd
2007-11-18, 00:57
Tala om vem du är och vilken klubb du tillhör så ska jag upplysa dom som är "intresserade" av dina syunpunkter. Nu försöker du i efterhand omkonstruera ditt nedvärderande inlägg om vår Raw-tävling - det försöket är genomskådat! Din prestation tycks begränsa sig i att sitta och ha synpunkter på vad andra försöker göra - gör något konstruktivt själv i stället..!!!!
:furious:

Amen för helvete Stolpen, är du full?

Varför tror du att Fredrik Svensson här på forumet inte är där och tävlar?

Stolpen
2007-11-18, 01:03
Läs vad jag skriver så förstår du. Förstår du inte av att läsa så kan ingen hjälpa dig förstå. Det är en liten raw-tävling och inte SL-SM. Förstår du att det finns en skillnad? Jag själv ska ställa upp i raw-tävlingar framöver om det är det du undrar över. Men just nu finns inte tid för det.

Och nej, jag har inga problem med att berätta vad jag tycker till andra. Trodde du det?

Amen för helvete Stolpen, är du full?

Varför tror du att Fredrik Svensson här på forumet inte är där och tävlar?
I DIN värld tycks det bara finnas ELITLYFTARE tror du inte att andra lyftare är intresserade av att tävla? Och om inte Fredrik Svensson och andra världsrekordhållare kommer till en tävling så är den tydligen inget värd i din värld ? (fjanttävling?)

Jag är inte full, men du har en inställning som är märklig och jag är övertygad om att du ALDRIG kommer att tävla raw oavsett hur j-a pampig tävlingen är eller hur många världsstjärnoir du får möta.

jwzrd
2007-11-18, 01:06
I DIN värld tycks det bara finnas ELITLYFTARE tror du inte att andra lyftare är intresserade av att tävla? Och om inte Fredrik Svensson och andra världsrekordhållare kommer till en tävling så är den tydligen inget värd i din värld ? (fjanttävling?)

Jag är inte full, men du har en inställning som är märklig och jag är övertygad om att du ALDRIG kommer att tävla raw oavsett hur j-a pampig tävlingen är eller hur många världsstjärnoir du får möta.

Du läser inte vad jag skriver, det är tydligt. JAG, som jag skrivit och som du kan läsa, kommer att ställa upp i raw-tävlingar. JAG tycker inte att tävlingen är fjantig. JAG tycker inte att raw-tävlingar är fjantiga. MITT intresse för raw-tävling och raw-tävlingar är STORT.

Du blandar ihop min syn på detta med den jag tror ANDRA har. ANDRA, eftersom den stora majoriteten verkar vilja ha all utrustning som finns kvar, helst förstärkt till tusen också, har en annan syn på raw.

Det finns de som blåser en säkring bara man kritiserar en bänktröja. "Va? Hörru din jävla idiot, om du inte tävlar raw så får du fan inte pissa på bänktröjor eller utrustade lyftare111 förstår du det?22"

Jag är inte ute efter att möta herr Svensson eller annan elit i en raw-tävling utan skulle tävla raw, som jag redan gjort, för att jag gillar att tävla och gillar styrkelyft.

Stolpen
2007-11-18, 01:11
Du läser inte vad jag skriver, det är tydligt. JAG, som jag skrivit och som du kan läsa, kommer att ställa upp i raw-tävlingar. JAG tycker inte att tävlingen är fjantig. JAG tycker inte att raw-tävlingar är fjantiga. MITT intresse för raw-tävling och raw-tävlingar är STORT.

Du blandar ihop min syn på detta med den jag tror ANDRA har. ANDRA, eftersom den stora majoriteten verkar vilja ha all utrustning som finns kvar, helst förstärkt till tusen också, har en annan syn på raw.

Det finns de som blåser en säkring bara man kritiserar en bänktröja. "Va? Hörru din jävla idiot, om du inte tävlar raw så får du fan inte pissa på bänktröjor eller utrustade lyftare111 förstår du det?22"

Jag är inte ute efter att möta herr Svensson eller annan elit i en raw-tävling utan skulle tävla raw, som jag redan gjort, för att jag gillar att tävla och gillar styrkelyft.

Det enklastee sättet att slippa stå för SINA EGNA synpunkter är att påstå att dom är NÅGON ANNANS. JAG tror INTE på din efterhandsförklaring och det beror INTE på lässvårigheter, vilket är ett ständigt återkommande påstående i dina svar. DU har fortfarande inte talat om vem du är?

jwzrd
2007-11-18, 01:17
Det enklastee sättet att slippa stå för SINA EGNA synpunkter är att påstå att dom är NÅGON ANNANS. JAG tror INTE på din efterhandsförklaring och det beror INTE på lässvårigheter, vilket är ett ständigt återkommande påstående i dina svar. DU har fortfarande inte talat om vem du är?

Du får tro precis hur du vill. Det är inte svårt att ta reda på vilken klubb jag tävlar för och den klubben vet precis hur jag ser på SL-utrustningen. Du tror att jag är en fegis och du är välkommen till den åsikten.

Stolpen
2007-11-18, 01:22
Du får tro precis hur du vill. Det är inte svårt att ta reda på vilken klubb jag tävlar för och den klubben vet precis hur jag ser på SL-utrustningen. Du tror att jag är en fegis och du är välkommen till den åsikten.

Som en påminnelse! Här är inledningen på ditt inlägg: "Jag, som också är en av de som vill att SL-utrustningen försvinner på lång sikt, tror att det handlar om att denna tävlingen är en liten fjanttävling som ligger för nära andra, viktiga, tävlingar."

Hur kan man få detta till något annat än DINA egna synpunkter? Du skriver väl inget om att du "tror att ANDRA"..osv

jwzrd
2007-11-18, 01:26
Som en påminnelse! Här är inledningen på ditt inlägg: "Jag, som också är en av de som vill att SL-utrustningen försvinner på lång sikt, tror att det handlar om att denna tävlingen är en liten fjanttävling som ligger för nära andra, viktiga, tävlingar."

Hur kan man få detta till något annat än DINA egna synpunkter? Du skriver väl inget om att du "tror att ANDRA"..osv

Det är mina synpunkter men min åsikt är inte att tävlingen är en fjant-dito. Du kan sen knappast begära av mig att jag ska bruka ditt språk. Kräver du isf även av mig att jag avslutar meningar med fyra utropstecken också? Du hänger upp dig på semantik. Det här fyllesnacket slutar här och du, precis som alla andra, ser mina åsikter - det står alla fritt att tolka dem.

Pudzianovski
2007-11-18, 01:29
Kan det inte vara så att det handlar till viss del om att allt inte förändras på en natt. Det krävs kanske lite tid och ihärdighet för att det ska slå igenom ordentligt. Och bra marknadsföring då...som Bumbi sa. :thumbup:

Att kalla det fjanttävling känns otroligt tråkigt att höra när folk lägger ned tid och kraft på den.

Stolpen
2007-11-18, 01:42
Kan det inte vara så att det handlar till viss del om att allt inte förändras på en natt. Det krävs kanske lite tid och ihärdighet för att det ska slå igenom ordentligt. Och bra marknadsföring då...som Bumbi sa. :thumbup:

Att kalla det fjanttävling känns otroligt tråkigt att höra när folk lägger ned tid och kraft på den.

Vi hade i JSK som målsättning att ta denna första tävling som ett test både på intresset och se hur tävlingen KAN utvecklas i framtiden. Att då dels se hur lågt intresse det är för att deltaga, tillsammans med kränkande kommentarer om "fjanttävling" stärker i varje fall inte MIN vilja att satsa vidare på detta med Raw-tävlingar - tyvärr..!

mini
2007-11-18, 09:57
Det är ett bra initiativ, men planeringen är ur min synpunkt inte den bästa. Det ligger för mycket tävlingar runt om. Deltagarantalet verkar vara lågt. Så ja, om jag nu ska välja mellan att hålla god tävlingsform till ett SM eller en serietävling, eller till en RAW-tävling utan tradition eller någon påverkan på något som serie eller ranking, alltså bara för att det är en kul grej, så väljer jag bort RAW.

mini
2007-11-18, 10:11
Kan tillägga att jag inte är en av dem som ivrar för utrustningsfri tävling, så för mig är det ingen hjärtefråga heller. Därför skulle jag troligen behöva mycket starka positiva skäl för att tycka att det var värt de extra kostnaderna en RAW-tävling i Jönköping skulle innebära.

bubbe
2007-11-18, 10:12
Jag är själv inte speciellt intresserad av utrustningsfri styrkelyft, så jag dyker inte upp. Däremot anordnar vi 15 dec en klubbtävling raw i den absolut enklaste formen av styrkelyft, marklyft. Detta för att många på klubben säjer dom skulle vilja tävla om det var utan utrustning och för att förenkla ännu mer så kör vi enbart det enklaste momentet vilket borde innebära väldigt lågt motstånd till att kunna utföra tävlingen.

Hittills har 3 icke-licenserade anmält sig, hoppas kunna "tvinga" dit iaf en till.

Verkar vara svårt att få folk att tävla, även sådana som säjer sig vara intresserade.

stahlberg
2007-11-18, 11:56
Petf : Vi är alltså överens om att de flesta tävlingsstyrkelyftare lyfter mer än du, både raw och med utrustningen. Du har förstås rätt i att detta är en självklarhet.

Orsaken till att jag överhuvudtaget nämnde detta var att du uttalar dig nedsättande om lyftarnas dräkter, och kallar dem "sparkdräkter". Det finns nämligen ganska många styrketränande som är avundsjuka på styrkelyftarnas resultat, och menar att resulaten beror på utrustningen. Underförstått : "Om jag skulle använda samma utrustning skulle jag lyfta lika mycket" eller "Om styrkelyftarna inte skulle använda utrustning så skulle de inte lyfta mer än jag". För att så att säga utesluta att ditt uttalande skulle baseras på avundsjuka. Nu visade det sig att du redan visste att de flesta styrkelyftare lyfter mer än du gör, också raw, varför uttalandet inte har berott på att du är avundsjuk.

z_bumbi
2007-11-18, 12:01
Vi hade i JSK som målsättning att ta denna första tävling som ett test både på intresset och se hur tävlingen KAN utvecklas i framtiden. Att då dels se hur lågt intresse det är för att deltaga, tillsammans med kränkande kommentarer om "fjanttävling" stärker i varje fall inte MIN vilja att satsa vidare på detta med Raw-tävlingar - tyvärr..!

I den här tråden har du/ni fått en rad synpunkter och det kanske är bättre att sålla ut det som är konstruktivt istället för att haka upp sig på någon formulering?

Det låga deltagandet har jag redan gett några synpunkter på men efter att ha läst på er hemsida samt dina svar i tråden kan jag lägga till lite mer.

Förutsätt inte att de som tävlar på lag-Sm eller liknande inte skulle kunna tänka sig att tävla utan utrustning, jag vet minst en som funderade på att ställa upp men nu krockar det med andra tävlingar. De flesta åker sen inte gärna själva och tävlar så någon mer föll kanske bort iom det.

De som verkligen inte vill tävla med utrustning har troligen ingen licens och det är nog inte många som löser en sådan för 500 kr bara för att tävla en gång i slutet på året.

Att begränsa deltagarantalet så mycket gör att tävlingen blir ganska tråkig, det är inte så kul att åka 25 mil (eller 65 mil för den delen) för att tävla mot sig själv som ensam i sin klass.

stahlberg
2007-11-18, 12:09
Ifall Petf läser Fanotmens inlägg en gång till så kanske det blir klart t.om för honom varför många ELITlyftare inte ställer upp och tävlar raw. En viktig orsak är den, att styrkelyft är en gren där man kan tävla relativt sällan och antalet tävlingar redan är (för) stort. Man måste prioritera. En annan orsak är att det skulle kräva en annorlunda typ av träning om man ska TOPPA PÅ RIKTIGT raw. Elitlyftarna lyfter förstås redan nu mycket raw. Men om de faktiskt skulle toppa för att få ut sin verkliga styrka så skulle detta fordra vissa ändringar i träningen, som är onödiga att göra eftersom man ändå måste tävla raw i SM och i internationella tävlingar.

Det är reglerna i en idrottsgren som stipulerar vilken utrustning man tillåts använda. Den som vill bli elit i en gren måste välja bästa möjliga tillåtna utrustning - annars ger man moståndarna oskäliga fördelar. Också om man själv personligen skulle vara helt emot utrustning så måste man använda den, om man vill bli en topplyftare. Man har inget val.

Det finns alltid människor som är emot utrustning. Ett vettigt skäl är att utrustningslyft inte visar på den "riktiga styrkan". Å andra sidan visar rawlyft inte heller den riktiga styrkan jämfört med gymlyft. Tävlingslyft utförs nämligen med mycket strikt bedömning. (Brukar ta exemplet om min bekant som tävlade som junior i klass 110 kg och lyfte 185 kg i bänkpress raw på tävling. Detta var ett bra resultat. Men fyra dagar senare lyfte han 215, också raw - men som gymlyft. Man kan alltså inte jämföra styrkenivån på rawlyft gjorda på tävling med gymlyftarnas träningsresultat.)

Somliga vill inte lyfta i utrustning för att det ser löjligt ut. Dessa människor borde skaffa sig ett bättre självförtroende. Ett bar sätt skulle vara att gå omkring med lyftdräkt "på stan" i en veckas tid, så att de äntligen skulle lära sig att våga klä sig som de vill och inte bry sig om vad andra tänker om deras utseende. Ett synnerligen bra sätt att utveckla självförtroendet (även om jag inte behövt pröva det själv).

Stolpen
2007-11-18, 12:36
I den här tråden har du/ni fått en rad synpunkter och det kanske är bättre att sålla ut det som är konstruktivt istället för att haka upp sig på någon formulering?

Det låga deltagandet har jag redan gett några synpunkter på men efter att ha läst på er hemsida samt dina svar i tråden kan jag lägga till lite mer.

Förutsätt inte att de som tävlar på lag-Sm eller liknande inte skulle kunna tänka sig att tävla utan utrustning, jag vet minst en som funderade på att ställa upp men nu krockar det med andra tävlingar. De flesta åker sen inte gärna själva och tävlar så någon mer föll kanske bort iom det.

De som verkligen inte vill tävla med utrustning har troligen ingen licens och det är nog inte många som löser en sådan för 500 kr bara för att tävla en gång i slutet på året.


Att begränsa deltagarantalet så mycket gör att tävlingen blir ganska tråkig, det är inte så kul att åka 25 mil (eller 65 mil för den delen) för att tävla mot sig själv som ensam i sin klass.

Det finns en stor anledning till att vi på DENNA tävling valt att deltagare skall vara licensierade: VI vill inte att det skall bli en massa tolkningar över hur godkända lyft skall utföras, alla skall vid tävlingsstart VETA hur lyften skall utföras för att bli godkända. Jag tror inte att dom som aldrig tävlat löser licens bara för den här tävlingen, dom bör ha en viss bakgrund och kunskap för att kunna tävla på lika villkor. Till ett annat år hade vi som målsättning att även bjuda in Raw-lyftare UTAN licens.

Att skylla på "massa tävlingar" håller inte, vår bästa lyftare Magnus Önerud tävlar på HÖG NIVÅ runt 8-10 gånger per år vissa år. Att tävla Raw i slutet av året vore väl en bra värdemätare och avslut på året för att sätta upp nya mål inför kommande år? Kostnader kan vara en orsak till att man inte kan åka och tävla och det kan man inte angripa, det som däremot gör mej förvånad är att det finns lyftare som skyller på kostnader men som sedan kan åka hundratals mil för att göra 3 bänkpressar på en bänktävling.

Det är inte tänkt som en "Viktklasstävling" utan Koff där man tävlar på poäng i kategorier U/J/S, alltså skulle man inte behöva vara ensam i "sin klass" OM vi inte hade haft JSK-Recodbreakers samtidigt (som vi redan lovade förra året) så hade vi kunnat dubbla antalet deltagare på Rawtävlingen.

mini
2007-11-18, 12:52
Att skylla på "massa tävlingar" håller inte, vår bästa lyftare Magnus Önerud tävlar på HÖG NIVÅ runt 8-10 gånger per år vissa år.
Att han väljer så innebär ju inte automatiskt att det passar alla andra att också göra det? Man kan ha olika upplägg och befinna sig på olika ställen i sin träningscykel. Är man en topplyftare kanske man klarar av att göra bra resultat oftare än om man är i början av sin karriär, vad vet jag. Att du tar en lyftare som exempel visar egentligen inget annat än hur den lyftaren gör.

Kostnader kan vara en orsak till att man inte kan åka och tävla och det kan man inte angripa, det som däremot gör mej förvånad är att det finns lyftare som skyller på kostnader men som sedan kan åka hundratals mil för att göra 3 bänkpressar på en bänktävling.

Varför är det så konstigt att man prioriterar en bänktävling (vilken syftar du på nu?) framför en RAW-tävling?

Stolpen
2007-11-18, 13:07
I den här tråden har du/ni fått en rad synpunkter och det kanske är bättre att sålla ut det som är konstruktivt istället för att haka upp sig på någon formulering?

Det låga deltagandet har jag redan gett några synpunkter på men efter att ha läst på er hemsida samt dina svar i tråden kan jag lägga till lite mer.

Förutsätt inte att de som tävlar på lag-Sm eller liknande inte skulle kunna tänka sig att tävla utan utrustning, jag vet minst en som funderade på att ställa upp men nu krockar det med andra tävlingar. De flesta åker sen inte gärna själva och tävlar så någon mer föll kanske bort iom det.

De som verkligen inte vill tävla med utrustning har troligen ingen licens och det är nog inte många som löser en sådan för 500 kr bara för att tävla en gång i slutet på året.

Att begränsa deltagarantalet så mycket gör att tävlingen blir ganska tråkig, det är inte så kul att åka 25 mil (eller 65 mil för den delen) för att tävla mot sig själv som ensam i sin klass.

Att han väljer så innebär ju inte automatiskt att det passar alla andra att också göra det? Man kan ha olika upplägg och befinna sig på olika ställen i sin träningscykel. Är man en topplyftare kanske man klarar av att göra bra resultat oftare än om man är i början av sin karriär, vad vet jag. Att du tar en lyftare som exempel visar egentligen inget annat än hur den lyftaren gör.


Varför är det så konstigt att man prioriterar en bänktävling (vilken syftar du på nu?) framför en RAW-tävling?

Alla tävlar nog olika många gånger per år och för en del är 4 tävlingar "många" för andra är det inte det, jag har ingen aning om hur många tävlingar du genomför per år, jag tog bara Magnus som ett exempel på att HAN tävlar mycket med hög belastning.

Exemplet från Bånktävlingen är ganska närliggande i tiden: Kiruna AK hade inga deltagare på U&J SM i Jönköping i mars i år (man hade en som ville vara med med som föll bort av någon anledning) kostnader för resor har då angivits som en stor orsak till att det är svårt för norrlandsklubbar att tävla söder ut och det har jag full förståelse för. På Bänk-SM i Nässjö nu i november deltar Kiruna AK med 4 lyftare och då blir man ju lite konfunderad, speciellt som jag vet att Kiruna inte är en "Bänkklubb" och att avståndet är lika längt som till Jönköping. Detta är ingen kritik mot klubben Kiruna utan bara ett exempel på hur man tydligen kan prioritera NÄR man VILL.?

Stolpen
2007-11-18, 13:09
Alla tävlar nog olika många gånger per år och för en del är 4 tävlingar "många" för andra är det inte det, jag har ingen aning om hur många tävlingar du genomför per år, jag tog bara Magnus som ett exempel på att HAN tävlar mycket med hög belastning.

Exemplet från Bånktävlingen är ganska närliggande i tiden: Kiruna AK hade inga deltagare på U&J SM i Jönköping i mars i år (man hade en som ville vara med med som föll bort av någon anledning) kostnader för resor har då angivits som en stor orsak till att det är svårt för norrlandsklubbar att tävla söder ut och det har jag full förståelse för. På Bänk-SM i Nässjö nu i november deltar Kiruna AK med 4 lyftare och då blir man ju lite konfunderad, speciellt som jag vet att Kiruna inte är en "Bänkklubb" och att avståndet är lika längt som till Jönköping. Detta är ingen kritik mot klubben Kiruna utan bara ett exempel på hur man tydligen kan prioritera NÄR man VILL.?

U&J SM i STYRKELYFT i Jönköping skall det vara

Dogge21
2007-11-18, 14:51
Nästa helg avgörs bänk-SM i Nässjö. Kiruna AK ställer upp med fyra lyftare.
Tyvärr är det pengar som styr tävlandet:( i år får våra tävlande på bänk-SM inte en enda krona av klubben, alla får står för allt själv! Detta innebär i runda svängar att grabbarna får betala ca 4000 kr själva för en enda tävling!

Detta är naturligtvis en skam för vår klubb som inte ens har råd att stå för anmälningsavgifterna*grr27* så Kiruna kommer nog inte vara särskilt mycket representerat i SM-sammanhang fortsättningsvis heller*grr*

Vi har redan nu bestämt att USM/JSM blir vår första och sista tävling vi arrangerar på den nivån, men ska göra allt vi kan för att göra ett OK-arrangemang:thumbup:

Alla tävlar nog olika många gånger per år och för en del är 4 tävlingar "många" för andra är det inte det, jag har ingen aning om hur många tävlingar du genomför per år, jag tog bara Magnus som ett exempel på att HAN tävlar mycket med hög belastning.

Exemplet från Bånktävlingen är ganska närliggande i tiden: Kiruna AK hade inga deltagare på U&J SM i Jönköping i mars i år (man hade en som ville vara med med som föll bort av någon anledning) kostnader för resor har då angivits som en stor orsak till att det är svårt för norrlandsklubbar att tävla söder ut och det har jag full förståelse för. På Bänk-SM i Nässjö nu i november deltar Kiruna AK med 4 lyftare och då blir man ju lite konfunderad, speciellt som jag vet att Kiruna inte är en "Bänkklubb" och att avståndet är lika längt som till Jönköping. Detta är ingen kritik mot klubben Kiruna utan bara ett exempel på hur man tydligen kan prioritera NÄR man VILL.?

Petf
2007-11-18, 14:51
Petf : Vi är alltså överens om att de flesta tävlingsstyrkelyftare lyfter mer än du, både raw och med utrustningen. Du har förstås rätt i att detta är en självklarhet.

Orsaken till att jag överhuvudtaget nämnde detta var att du uttalar dig nedsättande om lyftarnas dräkter, och kallar dem "sparkdräkter". Det finns nämligen ganska många styrketränande som är avundsjuka på styrkelyftarnas resultat, och menar att resulaten beror på utrustningen. Underförstått : "Om jag skulle använda samma utrustning skulle jag lyfta lika mycket" eller "Om styrkelyftarna inte skulle använda utrustning så skulle de inte lyfta mer än jag". För att så att säga utesluta att ditt uttalande skulle baseras på avundsjuka. Nu visade det sig att du redan visste att de flesta styrkelyftare lyfter mer än du gör, också raw, varför uttalandet inte har berott på att du är avundsjuk.

Men jag har aldrig nämnt mina resultat , eller skrutit om det , så vad min styrka vs random styrkelyftares har med saken att göra förstår jag inte !! bra att du förstod att det inte har med avundsjuka att göra .

sweetkarolina
2007-11-18, 15:34
Kan det inte vara så att det handlar till viss del om att allt inte förändras på en natt. Det krävs kanske lite tid och ihärdighet för att det ska slå igenom ordentligt. Och bra marknadsföring då...som Bumbi sa. :thumbup:

Att kalla det fjanttävling känns otroligt tråkigt att höra när folk lägger ned tid och kraft på den.

Vad kan man säga, mycket tråkigt att inte intresset varit större, då man i diskussioner (tex här) ofta möter många och ihärdiga argument för RAW-lyftandet. Men det är väl lätt att snacka, men desto svårare att göra...
Tycker det är GRYMT BRA av JSK att offra tid och energi på att genomföra en sån här tävling, och att det är tråkigt att så få andra bjuder till för att det ska bli roligt. Det är ju trots allt många tävlingar på verksamhetsåret, och att hitta en tid som "passar" andras ev träningsupplägg o dylikt är nog omöjligt.
Man kan ju inte ha en tävling "nära" en annan tävling, men man kan ju inte ha en tävling "långt ifrån" säsongen heller, för då GRUNDTRÄNAR man ju *rolleyes*
Sanningen är nog snarare att vi styrkelyftare hör till en förhållandevis lat skara, som hellst snackar stort och brett men när det är dags att visa sig då gömmer man sig hemma.

Det här är kanske en liten tävling (men inte det minsta "fjantig" för det) men hur skulle det kunna vara annat? Allt måste väl börja nånstans?
Roligt är ju att den arrangeras i samband med JSK Record Breakers, en tävling som även jag vetat om/hört talas om ända upp i Dalarnas urskog... Och varit ganska sugen att ställa upp i...

Nej tråkigt är det, när raw-lyftandet hyllas till skyarna, men när väl tillfälle erbjuds då kan de lovordande inte hitta nog med ursäkter... Raw-lyftandet kanske helt enkelt hör källarens KM-tävlingar till?

Och som jwzrd nänmde något om att det inte var lika stort som typ SM-SL, kan jag säga att chanserna att få till ett SM raw är obefintliga. I den sport vi tävlar finns ett regelverk, det regelverket tillåter utrustning så att arrangera raw-tävlingar är inte så lätt. Man FÅR nämligen inte neka någon att använda utrustning som är tillåten enligt reglerna. Detta har lösts tidigare genom att ha två klasser, en med och en utan utrustning men även detta ligger på gränsen för vad som är tillåtet. För att kunna ha mer frekventa tävlingar (och större) skulle ett eget raw-förbund behöva bildas, men lycka till med den ansökan till RF. Skulle antagligen ha lika stor chans att gå igenom som "friidrottsförbundet utan spikskor" eller "handbollsförbundet utan klister"

Jag hoppas trots allt, att ni i JSK hittar ork att göra samma grej nästa år, då detta kanske på sikt kan bli en större tävling. Och att ni får en trevlig tävling såklart!

Lillgrabben
2007-11-18, 16:06
jag fattar nog inte va du försöker komma till




Jag tycker ditt ursprungsinlägg i den här tråden var underligt utformat om du ville skapa intresse för RAW-tävlande.

Du kommer med största säkerhet inte att skapa mer intresse för RAW-lyftningen genom att förolämpa de som inte delar RAW-intresset.

Zacke
2007-11-18, 17:05
Vi har redan nu bestämt att USM/JSM blir vår första och sista tävling vi arrangerar på den nivån, men ska göra allt vi kan för att göra ett OK-arrangemang:thumbup:

Detta tycker jag låter mycket tråkigt, och hoppas att ni efter tävlingarna kommer ändra er.

Jag har aldrig varit i Kiruna förut, och ska förhoppningsvis följa med som coach åt några av våra juniorer dit.

Jag är helt säker på att ni kommer få till ett kanonarrangemang, och dessutom är det alltid trevligt att få se nya delar av landet.

Med schlagerfestivalen på plats samma helg, kan det förhoppningsvis bli lite extra folk och fart på tävlingarna, och medierna kommer ju ha Kiruna i sitt blickfång, så det är en massa fördelar.

Och sova i skolor, det gjorde man ju hela tiden med när man åkte på fotbollscuper "back in the days":cool:

Lillgrabben
2007-11-18, 17:09
Detta tycker jag låter mycket tråkigt, och hoppas att ni efter tävlingarna kommer ändra er.




Instämmer med Zackes inlägg ovan!

Givetvis ska ni söka & arrangera alla tävlingar ni känner att ni vill ha!

Sist jag var på DM-tävling hos er ordnade ni ett riktigt kanonarrangemang - en tävling bra mkt bättre än några SM-tävlingar jag varit till.

z_bumbi
2007-11-18, 17:55
Jag hoppas trots allt, att ni i JSK hittar ork att göra samma grej nästa år, då detta kanske på sikt kan bli en större tävling. Och att ni får en trevlig tävling såklart!

Jag instämmer naturligtvis i detta och hoppas allt går bra för lyftare och funktionärer.:thumbup:

Stolpen
2007-11-18, 19:46
Vad kan man säga, mycket tråkigt att inte intresset varit större, då man i diskussioner (tex här) ofta möter många och ihärdiga argument för RAW-lyftandet. Men det är väl lätt att snacka, men desto svårare att göra...
Tycker det är GRYMT BRA av JSK att offra tid och energi på att genomföra en sån här tävling, och att det är tråkigt att så få andra bjuder till för att det ska bli roligt. Det är ju trots allt många tävlingar på verksamhetsåret, och att hitta en tid som "passar" andras ev träningsupplägg o dylikt är nog omöjligt.
Man kan ju inte ha en tävling "nära" en annan tävling, men man kan ju inte ha en tävling "långt ifrån" säsongen heller, för då GRUNDTRÄNAR man ju *rolleyes*
Sanningen är nog snarare att vi styrkelyftare hör till en förhållandevis lat skara, som hellst snackar stort och brett men när det är dags att visa sig då gömmer man sig hemma.

Det här är kanske en liten tävling (men inte det minsta "fjantig" för det) men hur skulle det kunna vara annat? Allt måste väl börja nånstans?
Roligt är ju att den arrangeras i samband med JSK Record Breakers, en tävling som även jag vetat om/hört talas om ända upp i Dalarnas urskog... Och varit ganska sugen att ställa upp i...

Nej tråkigt är det, när raw-lyftandet hyllas till skyarna, men när väl tillfälle erbjuds då kan de lovordande inte hitta nog med ursäkter... Raw-lyftandet kanske helt enkelt hör källarens KM-tävlingar till?

Och som jwzrd nänmde något om att det inte var lika stort som typ SM-SL, kan jag säga att chanserna att få till ett SM raw är obefintliga. I den sport vi tävlar finns ett regelverk, det regelverket tillåter utrustning så att arrangera raw-tävlingar är inte så lätt. Man FÅR nämligen inte neka någon att använda utrustning som är tillåten enligt reglerna. Detta har lösts tidigare genom att ha två klasser, en med och en utan utrustning men även detta ligger på gränsen för vad som är tillåtet. För att kunna ha mer frekventa tävlingar (och större) skulle ett eget raw-förbund behöva bildas, men lycka till med den ansökan till RF. Skulle antagligen ha lika stor chans att gå igenom som "friidrottsförbundet utan spikskor" eller "handbollsförbundet utan klister"

Jag hoppas trots allt, att ni i JSK hittar ork att göra samma grej nästa år, då detta kanske på sikt kan bli en större tävling. Och att ni får en trevlig tävling såklart!

Kan bara hålla med dej Karro, det är otroligt tråkigt att folk inte uppskattar att vi arrangerar en tävling utan utrustning, vi har som klubb ingen skyldighet att arrangera denna typ av tävlingar, men vi gör det för lyftarna och för sportens skull. Att då får höra at det är en "Fjanttävling" är verkligen inte roligt, det gör oss både besvikna och förbannade.

Att många bara snackar och i grunden är bekväma och lata kan jag instämma i, allt skall STÄMMA PERFEKT för att man ska ställa upp och tävla inget får störa och allt som man hittar på stör uppladdning och möjlighet att tävla. Det tycks som om bara fantasin sätter gränser för vad man kan hitta på för argument för att INTE TÄVLA.*screwy*

mini
2007-11-18, 20:24
Att många bara snackar och i grunden är bekväma och lata kan jag instämma i, allt skall STÄMMA PERFEKT för att man ska ställa upp och tävla inget får störa och allt som man hittar på stör uppladdning och möjlighet att tävla. Det tycks som om bara fantasin sätter gränser för vad man kan hitta på för argument för att INTE TÄVLA.*screwy*

Och ändå bör du respektera andras val att inte tävla just där och då. Att kalla det för att "hitta på" är inte en speciellt trevlig inställning som arrangör.

rinse
2007-11-18, 20:41
Stolpen: Finns det inget intresse bara för att inte alla kommer och tävlar hos JSK på en liten tävling?

Stolpen
2007-11-18, 21:00
Och ändå bör du respektera andras val att inte tävla just där och då. Att kalla det för att "hitta på" är inte en speciellt trevlig inställning som arrangör.

Du kommenterar min skrivning om att "hitta på" anledningar, men du bryr dej inte med ett ord om att någon kalar det "Fjanttävling" kan det vara mer avslöjande?

Stolpen
2007-11-18, 21:03
Stolpen: Finns det inget intresse bara för att inte alla kommer och tävlar hos JSK på en liten tävling?

Av Alla som skrivit här på forumet borde det ju vara NÅGON som kan tävla på denna "Lilla tävling" ? Att tillhör dom som snackar men sen aldrig tävlar är ingen nyhet, du har väl snackat om att tävla i flera år nu...vem bryr sig?

mini
2007-11-18, 21:11
Du kommenterar min skrivning om att "hitta på" anledningar, men du bryr dej inte med ett ord om att någon kalar det "Fjanttävling" kan det vara mer avslöjande?
Jag ser inte varför jag ska blanda mig i semantiken mellan dig och jwzrd, speciellt inte då jag förstått vad Java menade. Eller vill du att jag ska gå in och ta honom i örat och försvara dig? Jag förstår inte vad du vill att jag ska göra.

Att jag ogillar att du kallar orsaker till att inte anmäla sig till er tävling för hitte på är kanske inte så konstigt. Hur kan du vifta bort alla argument som faktiskt kan hjälpa dig till att skapa större intresse och bättre förutsättningar för nästkommande tävlingar? Ville du egentligen bara oemotsagd beklaga dig här på forumet?

Jag vet heller inte vad du menar med "avslöjande". Jag har varit tydlig med att jag inte har problem med utrustningen och att mitt deltagande i en Raw-tävling inte känns prioriterat för mig. Din inställning och attityd gör inte att jag blir mer sugen ärligt talat.

-AG-
2007-11-18, 21:29
På Norrländskan 2006 här i Umeå var det stort intresse för raw. Det handlar bara om att ha lite tur med timingen. Som det ser ut med serier, dm, sm, och att folk dessutom gör kval till stora tävlingar så kanske inte prioriteringen på raw blir så stort ibland.

Sen tror jag att begränsningar i antal deltagande kan göra tävlingen ointressant för andra klubbar, utom möjligen i närområdet. Intrycket kan bli att det är en JSK-klubbtävling + utfyllnad iom begränsningen.

Stolpen
2007-11-18, 21:38
Jag ser inte varför jag ska blanda mig i semantiken mellan dig och jwzrd, speciellt inte då jag förstått vad Java menade. Eller vill du att jag ska gå in och ta honom i örat och försvara dig? Jag förstår inte vad du vill att jag ska göra.

Att jag ogillar att du kallar orsaker till att inte anmäla sig till er tävling för hitte på är kanske inte så konstigt. Hur kan du vifta bort alla argument som faktiskt kan hjälpa dig till att skapa större intresse och bättre förutsättningar för nästkommande tävlingar? Ville du egentligen bara oemotsagd beklaga dig här på forumet?

Jag vet heller inte vad du menar med "avslöjande". Jag har varit tydlig med att jag inte har problem med utrustningen och att mitt deltagande i en Raw-tävling inte känns prioriterat för mig. Din inställning och attityd gör inte att jag blir mer sugen ärligt talat.

Naturligtvis är det enligt din uppfattning helt irrelevant att ifrågasätta VAR alla dom som vill tävla Raw egentligen finns, tror du att några fler klubbar vill arrangera tävlingar om det inte kommer några deltagare? Visst kan man inte tvinga folk att tälva men visst kan man UNDRA VARFÖR det är så dåligt intresse, inte minst med tanke på alla positiva inlägg om rawtävlingar som fanns här på forumet för några månader sedan?

Jag har varit involverad så otroligt många år i denna sporten så det är inte helt gripet ur luften när jag talar om att "hitta på" orsaker att inte tävla - du kommer nog också att få den erfarenheten så småningom, många med mej har redan fått den.

Stolpen
2007-11-18, 21:45
På Norrländskan 2006 här i Umeå var det stort intresse för raw. Det handlar bara om att ha lite tur med timingen. Som det ser ut med serier, dm, sm, och att folk dessutom gör kval till stora tävlingar så kanske inte prioriteringen på raw blir så stort ibland.

Sen tror jag att begränsningar i antal deltagande kan göra tävlingen ointressant för andra klubbar, utom möjligen i närområdet. Intrycket kan bli att det är en JSK-klubbtävling + utfyllnad iom begränsningen.

Inbjudan till tävlingen har riktat sig till ALLA i SL-Sverige, vi har tidigare haft nationella tävlingar i Strongman och då tom fått deltagare ända från Åland - trots begränsat antal deltagare!

Som jag tidigare förklarat var denna första tävling avsedd som en test för en
ev fortsättning och med tanke på att vi har en rekordslagningstävling samtidigt tyckte vi att 14-15 deltagaere var lagom. Jag är inte alls säker på att det hade varit större intrese om vi tillåtit fler deltagare, dom som verkligen VILLE deltaga borde väl varit bland dom första som anmält sig isåfall?

Burni
2007-11-18, 21:56
Att RAW tävlingen ligger vid en dålig tidpunkt kan knappast vara ett argument eftersom det är 14 veckor mellan SL-SM och RAW tävlingen att en toppning som är längre än 14 veckor har jag aldrig hört talas om. Att det är begränsat antal är heller inget argument till att inte tävla. Anmälda lyftare finns hela tiden på deras hemsida och det finns 5 platser kvar! Väldigt många klubbar ställer inte ens upp med 5 lyftare på en serieomgång så varför skulle 14 platser vara för lite? RAW tävlingar borde egentligen ha den fördelen att man kan åka ensam och tävla eftersom det inte finns någon utrustning som man måste ha hjälp med.

JSK har lyssnat på folk inne på forumen som vill ha mer RAW tävlingar, när dom då anordnar en RAW tävling utan anmälningsavgift och utlyser den på hemsidan och diverse forum. Då är det ingen som vill ställa upp för att den ligger för nära SM (när nu 14 veckor blev ett kort avstånd mellan tävlingarna vet jag inte*screwy*). Det är ju inte undra på att det inte är någon som vill anordna en RAW tävling då.

mini
2007-11-18, 22:02
Naturligtvis är det enligt din uppfattning helt irrelevant att ifrågasätta VAR alla dom som vill tävla Raw egentligen finns, tror du att några fler klubbar vill arrangera tävlingar om det inte kommer några deltagare? Visst kan man inte tvinga folk att tälva men visst kan man UNDRA VARFÖR det är så dåligt intresse, inte minst med tanke på alla positiva inlägg om rawtävlingar som fanns här på forumet för några månader sedan?

Jag har varit involverad så otroligt många år i denna sporten så det är inte helt gripet ur luften när jag talar om att "hitta på" orsaker att inte tävla - du kommer nog också att få den erfarenheten så småningom, många med mej har redan fått den.

Jag påstår inte att tråden är irrelevant. Det är dina reaktioner på andras inlägg som är griniga. Du får ju hjälp och tips här. Du har chansen att få fler intresserade genom att vara informativ och välkomnande. Du håller på att sumpa chanserna i en stor och ganska viktig gratiskanal. Du undrar varför det är så dåligt intresse men håller för öronen och sätter etiketten hittepå på alla svar du får.

Ditt försök att klappa mig på mitt oerfarna huvud och dänga till med gammal är äldst-argumentet är osnyggt och bekommer mig inte nämnvärt. Ibland kan det vara en nackdel att vara gammal i gemet och fast i gamla tankebanor. Du kanske bara inte har förstått vad dagens yngre lyftare efterfrågar. Du har definitivt inte begripit vikten av korrekt marknadsföring.

mini
2007-11-18, 22:13
Att RAW tävlingen ligger vid en dålig tidpunkt kan knappast vara ett argument eftersom det är 14 veckor mellan SL-SM och RAW tävlingen
Lag-SM går 15/12.

Burni
2007-11-18, 22:38
Lag-SM går 15/12.

Lag-SM är inte öppen för alla, 32 lyftare kommer att deltaga på Lag-SM. Jag tvivlar på att det bara finns 32 licensierade lyftare i hela Sverige. De flesta som förespråkar RAW ska heller inte ställa upp på lag-SM

mini
2007-11-18, 22:52
Lag-SM är inte öppen för alla, 32 lyftare kommer att deltaga på Lag-SM. Jag tvivlar på att det bara finns 32 licensierade lyftare i hela Sverige. De flesta som förespråkar RAW ska heller inte ställa upp på lag-SM

Det var nog det en del här syftade på iaf, och det verkade som att du inte visste att det var då, så det var mest för info.

jwzrd
2007-11-18, 23:06
Jag letar information på JSKs hemsida nu men... var finns den? Ett epileptiskt anfall vet jag snart var det är men jag kommer inte närmare någon information om t ex vilka tider som gäller för tävlingen. Vem fan är webbmaster på sidan egentligen?

Stolpen
2007-11-18, 23:07
Jag påstår inte att tråden är irrelevant. Det är dina reaktioner på andras inlägg som är griniga. Du får ju hjälp och tips här. Du har chansen att få fler intresserade genom att vara informativ och välkomnande. Du håller på att sumpa chanserna i en stor och ganska viktig gratiskanal. Du undrar varför det är så dåligt intresse men håller för öronen och sätter etiketten hittepå på alla svar du får.

Ditt försök att klappa mig på mitt oerfarna huvud och dänga till med gammal är äldst-argumentet är osnyggt och bekommer mig inte nämnvärt. Ibland kan det vara en nackdel att vara gammal i gemet och fast i gamla tankebanor. Du kanske bara inte har förstått vad dagens yngre lyftare efterfrågar. Du har definitivt inte begripit vikten av korrekt marknadsföring.

DU har helt rätt! Jag fattade INGET om vad ungdomslyftning handlar om för 8 år sedan, vad som hänt i JSK sedan dess är väl inte helt obekant ens för dej? Jag vill inte ta på mig all kredit för våra framgångar på U&J sidan under 2000-talet ,men jag vet att jag har varit delaktig.

Utan att ens känna mej personligen mer än genom detta forum? så dömer du ut mej som att inte "begripa mej på ungdomar" ställ det påståendet till våra ungdomar i klubben så får du se vad du får för svar! Du får naturligtvis tycka vad du vill om mej som person, men jag talar om Rawtävlingen och intresset i allmänhet, alltså SAKFRÅGAN - du vill få det till att det är JAG personlighen som orsakat/orsakar det dåliga intrersset - det kanske är så? Vad vet jag?:confused:

Stolpen
2007-11-18, 23:08
Jag letar information på JSKs hemsida nu men... var finns den? Ett epileptiskt anfall vet jag snart var det är men jag kommer inte närmare någon information om t ex vilka tider som gäller för tävlingen. Vem fan är webbmaster på sidan egentligen?

All information om Raw-tävlingen finns på sidan (länken) STYRKELYFTAREN

jwzrd
2007-11-18, 23:12
All information om Raw-tävlingen finns på sidan (länken) STYRKELYFTAREN

Ok. Klickade där och textsökte på sidan för att hitta raw-tävlingen. Det enda användbara där är en e-mailadress; finns det ingen information om tider? Är jag blind?

damir_T
2007-11-18, 23:16
Läs vad jag skriver så förstår du. Förstår du inte av att läsa så kan ingen hjälpa dig förstå. Det är en liten raw-tävling och inte SL-SM. Förstår du att det finns en skillnad? Jag själv ska ställa upp i raw-tävlingar framöver om det är det du undrar över. Men just nu finns inte tid för det.

Och nej, jag har inga problem med att berätta vad jag tycker till andra. Trodde du det?

Kan ju säga så här...

En liten fjanttävling, som säkerligen kommer bli bättre organiserad än de flesta andra tävlingarna i Sverige.......

Stolpen
2007-11-18, 23:18
All information om Raw-tävlingen finns på sidan (länken) STYRKELYFTAREN

Kan hålla med om att det kunde vara fler vägar till sidan, men nu har jag åtgärdat det genom fler länkar på sidan AKtuellt i JSK och Tävlingar. Vi körde igång en ganska massiv marknadsföring direkt efter SL DM sen har det "sjunkit ned" på sidan STYRKELYFTAREN

damir_T
2007-11-18, 23:20
Kan hålla med om att det kunde vara fler vägar till sidan, men nu har jag åtgärdat det genom fler länkar på sidan AKtuellt i JSK och Tävlingar. Vi körde igång en ganska massiv marknadsföring direkt efter SL DM sen har det "sjunkit ned" på sidan STYRKELYFTAREN

Gäller att hänga med i svängarna, när det kommer så mycket nytt på vår hemsida hela tiden..... !

mini
2007-11-18, 23:21
DU har helt rätt! Jag fattade INGET om vad ungdomslyftning handlar om för 8 år sedan, vad som hänt i JSK sedan dess är väl inte helt obekant ens för dej? Jag vill inte ta på mig all kredit för våra framgångar på U&J sidan under 2000-talet ,men jag vet att jag har varit delaktig.

Utan att ens känna mej personligen mer än genom detta forum? så dömer du ut mej som att inte "begripa mej på ungdomar" ställ det påståendet till våra ungdomar i klubben så får du se vad du får för svar! Du får naturligtvis tycka vad du vill om mej som person, men jag talar om Rawtävlingen och intresset i allmänhet, alltså SAKFRÅGAN - du vill få det till att det är JAG personlighen som orsakat/orsakar det dåliga intrersset - det kanske är så? Vad vet jag?:confused:

Jag påstår inte att du inte begriper dig på ungdomar, nu börjar jag dock bli lite orolig för hur du läser. Jag bara ser att du har en tävling där du saknar lyftare. Du förutsätter att svaret ligger i lyftarnas lathet och påhittade ursäkter. Jag tror att du måste jobba utefter de förutsättningar du har kontroll över. Således måste du fundera på hur du kan locka dit även de lata, vad kan DU göra med ARRANGEMANGET för att du ska få ett större intresse? Jag trodde du ställde en öppen fråga - varför är det så få intresserade?
Ett svar till har jwzrd presenterat ovan: hur sjutton hittar man infon på hemsidan? Som sagt: marknadsföring! (Och jag tar inget betalt för dessa konsulttjänster den här gången.)

jwzrd
2007-11-18, 23:21
Kan ju säga så här...

En liten fjanttävling, som säkerligen kommer bli bättre organiserad än de flesta andra tävlingarna i Sverige.......

Det Stolpen inte förstod där och som jag inte är säker på att du förstår heller, är att JAG inte tycker att det är en fjanttävling. Ska du själv ställa upp? Önnerud då? Vilka av de som tävlar i högsta klassen ställer upp? Varför ställer de inte upp?

Ska Stolpen (och du?) skrika i högan sky om att alla har lama ursäkter, inte vågar etc etc till allihop? Hela styrkelyftarsverige?

damir_T
2007-11-18, 23:27
Det Stolpen inte förstod där och som jag inte är säker på att du förstår heller, är att JAG inte tycker att det är en fjanttävling. Ska du själv ställa upp? Önnerud då? Vilka av de som tävlar i högsta klassen ställer upp? Varför ställer de inte upp?

Ska Stolpen (och du?) skrika i högan sky om att alla har lama ursäkter, inte vågar etc etc till allihop? Hela styrkelyftarsverige?

Jag har fyra svenska rekord att ta hand om......................... *drool*

Anars så hade jag nog visat vart skåpet ska stå när det gäller raw styrka, tro mig........

Mange ska matcha Inta, hjälpa mig, och hjälpa andra.. Han får det nog svårt med att tävla då. Och när man toppar till en LAG SM FINAL; är det nog inte så smart att göra en maxtung tävling utan utrustning en vecka innan.......

jwzrd
2007-11-18, 23:32
Jag har fyra svenska rekord att ta hand om......................... *drool*

Anars så hade jag nog visat vart skåpet ska stå när det gäller raw styrka, tro mig........

Mange ska matcha Inta, hjälpa mig, och hjälpa andra.. Han får det nog svårt med att tävla då. Och när man toppar till en LAG SM FINAL; är det nog inte så smart att göra en maxtung tävling utan utrustning en vecka innan.......

Ja men du ser. Jag köper rakt av det du berättar. Det handlar om prioriteringar och andra saker kommer före. Jag har inget problem med att förstå detta Damir. Raw-tävlingen är inte med i serien, den påverkar ingens ranking och kvalar dig ingenstans. Man deltar för att man vill och gillar att tävla (raw).

Stolpen
2007-11-18, 23:37
Det Stolpen inte förstod där och som jag inte är säker på att du förstår heller, är att JAG inte tycker att det är en fjanttävling. Ska du själv ställa upp? Önnerud då? Vilka av de som tävlar i högsta klassen ställer upp? Varför ställer de inte upp?

Ska Stolpen (och du?) skrika i högan sky om att alla har lama ursäkter, inte vågar etc etc till allihop? Hela styrkelyftarsverige?

Klart att DU inte tycker att det är en "Fjanttävling" det är ju "alla andra i SL-sverige" som tycker det - påstår DU i alla fall.! (har du frågat alla?) Erkänn att du har gjort ett oklokt uttalande (för att uttrycka sig milt)

Dom som tävlar i högsta klassen gör det med UTRUSTNING så dom är inte intresserade av Raw inte dom jag snackat med ialla fall. Önerud ska tävla på Lag-SM veckan efter, så naturligtvis deltar han inte på Raw.

jwzrd
2007-11-18, 23:41
Klart att DU inte tycker att det är en "Fjanttävling" det är ju "alla andra i SL-sverige" som tycker det - påstår DU i alla fall.! (har du frågat alla?) Erkänn att du har gjort ett oklokt uttalande (för att uttrycka sig milt)

Dom som tävlar i högsta klassen gör det med UTRUSTNING så dom är inte intresserade av Raw inte dom jag snackat med ialla fall. Önerud ska tävla på Lag-SM veckan efter, så naturligtvis deltar han inte på Raw.

Det enda okloka här är ditt sätt att marknadsföra dig själv och din tävling.

Det jag markerat i fetstil är ju för fan precis det jag säger. De som tävlar i den högsta klassen tävlar med utrustning och är inte intresserade av din raw-tävling. Du säger det själv men förstår inte när andra gör det?

Stolpen
2007-11-18, 23:50
Det enda okloka här är ditt sätt att marknadsföra dig själv och din tävling.

Det jag markerat i fetstil är ju för fan precis det jag säger. De som tävlar i den högsta klassen tävlar med utrustning och är inte intresserade av din raw-tävling. Du säger det själv men förstår inte när andra gör det?

GRATULERAR du är OFELBAR! Dina upprepade Svordomar tyder på att du har svårt med självkontroll? Och du snackar om mina Utropstecken...!!! ha ha

Du behöver inte bry dej om den här tävlingen överhuvudtaget för du ska ju ändå inte delta så varför bryr du dej? Låt "alla andra" avgöra och förklara varför dom inte vill/kan delta, din åsikt saknar betydelse.

mini
2007-11-18, 23:54
din åsikt saknar betydelse.

Charmigt.

jwzrd
2007-11-18, 23:54
GRATULERAR du är OFELBAR! Dina upprepade Svordomar tyder på att du har svårt med självkontroll? Och du snackar om mina Utropstecken...!!! ha ha

Du behöver inte bry dej om den här tävlingen överhuvudtaget för du ska ju ändå inte delta så varför bryr du dej? Låt "alla andra" avgöra och förklara varför dom inte vill/kan delta, din åsikt saknar betydelse.

Om du kunde lugna dig ett par hekto och berätta lite information om tiderna för tävlingen eftersom JSKs webbmaster verkar talanglös.

Är du så här förbannad hela tiden i verkligheten också?

xeym
2007-11-19, 00:06
hahaha stolpen jag tror du lyckas dra dit massor av lyftare med din trevliga attityd:)

O.W.
2007-11-19, 00:06
Okej 9 anmälda till raw tävlingen och 11 anmälda till den andra med utrustning det är väl inte så stor skillnad?

På serieomgång 2 i Umeå så tror jag det var ca 15 st som tävlade utan utrustning. Sundsvall pratar om att köra Norrlands med en klass utan utrustning vi får se vilket intresse det finns i vår för den tävlingen.

Varenda serieomgång jag ser brukar det vara några som kör råböj, råbänk eller råmark så intressent finns nog.

Själv körde jag råböj på senaste serieomgången(utrustning i övriga grenar) jag har inget problem med att visa mitt resultat utan utrustning. För min egen del vill jag dock använda handledslindor och knävärmare (annars blir det förmycket onödig smärta) vilket ni har valt att utesluta på denna tävling och det är ert val. Det finns dock många fler orsaker att jag inte ställer upp.

Stolpen
2007-11-19, 00:09
Jag påstår inte att du inte begriper dig på ungdomar, nu börjar jag dock bli lite orolig för hur du läser. Jag bara ser att du har en tävling där du saknar lyftare. Du förutsätter att svaret ligger i lyftarnas lathet och påhittade ursäkter. Jag tror att du måste jobba utefter de förutsättningar du har kontroll över. Således måste du fundera på hur du kan locka dit även de lata, vad kan DU göra med ARRANGEMANGET för att du ska få ett större intresse? Jag trodde du ställde en öppen fråga - varför är det så få intresserade?
Ett svar till har jwzrd presenterat ovan: hur sjutton hittar man infon på hemsidan? Som sagt: marknadsföring! (Och jag tar inget betalt för dessa konsulttjänster den här gången.)


Jag utgår från att du tillhör en klubb? Du har då alla möjligheter i världen att SJÄLV omsätta dina goda råd i praktisk handling genom att arrangera en Raw-tävling! Jag själv tävlar inte i raw och är ingen förespråkare för utrustningsfri lyftning, ändå väljer jag att FÖRSÖKA arrangera en rawtävling.

Med den kunskap i marknadsföring och pedagogik som du tycks besitta så är det väl inga större problem att få till en riktigt bra och välorganiserad tävling med många sugna deltagare? Tyvärr visar det sig OFTA att TEORI och PRAKTIK är två skilda saker, det är EN sak att säga hur det ska vara och hur det ska bli, men en helt annan att få det att bli så i praktiken - learning by doing! Lycka till!

mini
2007-11-19, 00:15
Nä, jag är (som jag sagt två gånger tidigare i den här tråden) inte direkt jätteintresserad av att tävla raw. Än mindre är jag av att arrangera en raw-tävling. Nu är det ju heller inte jag som tagit på mig den uppgiften (vilket du ska ha cred för att du gjort) och heller inte jag som whinear om att ingen vill komma och tävla.
Jag trodde att du ville ha svar på din ursprungsfråga. Jag inser nu, sent om sider, att jag har fel. Du vill mest bara gnälla.

Edit: om min klubb vill arrangera raw-tävlingar (undrar om inte KM är det?) så ställer jag naturligtvis upp med både kunskap och arbetskraft.

budadi
2007-11-19, 00:19
Snälla STOLPEN, kan DU sluta skriva stora ORD överallt. Blir så JOBBIGT att läsa!

En sak till, det är BRA att ni arangerar en rawTÄVLING, bra initiativ :thumbup:

Stolpen
2007-11-19, 00:43
Snälla STOLPEN, kan DU sluta skriva stora ORD överallt. Blir så JOBBIGT att läsa!

En sak till, det är BRA att ni arangerar en rawTÄVLING, bra initiativ :thumbup:

Du har rätt det är nog bättre att mörka texten om man vill poäntera något extra, hur som helst så avslutar jag nu den här diskusionen om vår Raw-tävling (kul att du gillar såna initiativ) och tror och hoppas att det trots allt blir en rolig och bra tävling för dom som deltar. Jag skall försöka fixa lite priser och prispengar oxå, resultat och bilder + filmklipp kommer på JSK-hemsida direkt efter tävlingen.

Big Lou
2007-11-19, 08:40
Det verkar vara mycket snack och lite verkstad bland Raw-lyftare, hittills är det bara JSK-lyftare och TK Trossö-lyftare som anmält deltagare till vår Raw-tävling 8 dec..Var finns ni andra? :confused:

En lyftare från Westbo AK ska väl också vara anmäld hoppas jag?
Jag anmälde mig iaf till Esbjörn så fort anmälningstiden började.

Tydligen var det inte så många andra som nappade och det är självklart synd.
För min del så tycker jag att RAW-lyftning är ett roligt sätt att tävla så jag tog chansen på en gång.

Damien Thorne
2007-11-19, 09:19
Trist att det inte var större intresse för utrustningsfri tävlan.

Att vi norrifrån inte dyker upp förstår nog alla. Därför kommer vi ha en utrustningsfri klass på Lucialyftet i Öjebyn 15 december i år. Så ni som vill tävla utan utrustning och bor norröver, ställ upp!

Bra initiativ :thumbup:

I Umeå ska vi ha en klubbtävling - RAW - den 19 december.

damir_T
2007-11-19, 09:46
Du har rätt det är nog bättre att mörka texten om man vill poäntera något extra, hur som helst så avslutar jag nu den här diskusionen om vår Raw-tävling (kul att du gillar såna initiativ) och tror och hoppas att det trots allt blir en rolig och bra tävling för dom som deltar. Jag skall försöka fixa lite priser och prispengar oxå, resultat och bilder + filmklipp kommer på JSK-hemsida direkt efter tävlingen.

Jasså.........Pengar.....

Kan ja inte vara med i RAW tävligen EFTER Jsk Recordbreakers :D

jag tycker att Rekordtävlingen ska vara först. För det är VITKIGARE för folk som ska väga in i rätt klass... påå så sätt kan väl ja vara med i båda tävlingara..................... :)

Damien Thorne
2007-11-19, 13:01
Kan bara hålla med dej Karro, det är otroligt tråkigt att folk inte uppskattar att vi arrangerar en tävling utan utrustning, vi har som klubb ingen skyldighet att arrangera denna typ av tävlingar, men vi gör det för lyftarna och för sportens skull. Att då får höra at det är en "Fjanttävling" är verkligen inte roligt, det gör oss både besvikna och förbannade.
Att många bara snackar och i grunden är bekväma och lata kan jag instämma i, allt skall STÄMMA PERFEKT för att man ska ställa upp och tävla inget får störa och allt som man hittar på stör uppladdning och möjlighet att tävla. Det tycks som om bara fantasin sätter gränser för vad man kan hitta på för argument för att INTE TÄVLA.*screwy*

Du behöver absolut inte ta illa upp över detta uttryck, eftersom det bara var en person som skrev det. Och denna person är mycket känd hä på Kolozzeum för att provocera fram heta diskussioner (som brukar sluta med bråk).

Jag hoppas att ni står på er och fortsätter anordna dessa tävlingar.

jwzrd
2007-11-19, 13:22
Du behöver absolut inte ta illa upp över detta uttryck, eftersom det bara var en person som skrev det. Och denna person är mycket känd hä på Kolozzeum för att provocera fram heta diskussioner (som brukar sluta med bråk).

Jag hoppas att ni står på er och fortsätter anordna dessa tävlingar.

Men för hel.. är det svårt att förstå vad jag skriver? Lider alla av dyslexi? Hur många inlägg, du kan räkna dem själv, har jag förklarat vad _JAG_ tycker om tävlingen? Stolpen säger SJÄLV att duktiga styrkelyftare ställer inte upp i den tävlingen eftersom duktiga styrkelyftare använder utrustning.

Ffs, lägg ner crackpipan innan ni postar i den här tråden.

Jag tror problemet här är att jag har rätt om hur andra lyftare ser på tävlingen. Ingen har dock testiklar nog att erkänna hur de själva ser på det utan låter helt enkelt bli att skriva här. Att så få anmält sig är det som gör Stolpen förbannad, mina inlägg är hans ursäkt för att skriva hur han känner inför det. Det är vad jag tror.

Damien Thorne
2007-11-19, 14:38
Lugn lugn, lägg ner stridsyxan :D

Jag skrev bara att Stolpen inte behöver ta illa upp över klumpiga uttryck som du använder eftersom du är känd för att provocera fram diskussioner.

Det var du som använde ordet fjanttävling. Det var ingen annan som valde det ordet åt dig. Och det var det ordet Stolpen tog illa upp över.

Och att du försöker idiotförklara vissa och kalla dom dyslektiker är bara tragiskt. Stå istället för det du skrivit :thumbup:

Så här skrev du :

"Jag tror att det handlar om att denna tävlingen är en liten fjanttävling"

Som sagt sa var det där ditt ordval... Ingen annans...

Jag, som också är en av de som vill att SL-utrustningen försvinner på lång sikt, tror att det handlar om att denna tävlingen är en liten fjanttävling som ligger för nära andra, viktiga, tävlingar. Sen är inte intresset för raw särskillt stort trots att många ogillar utrustningen. Min uppfattning är att de flesta vill fortsätta i EN tävlingsform, men att den tävlingsformen inte barkar iväg till att i slutänden se ut som cirkusförbunden i USA. Vi gillar vår sport helt enkelt.

Men för hel.. är det svårt att förstå vad jag skriver? Lider alla av dyslexi? Hur många inlägg, du kan räkna dem själv, har jag förklarat vad _JAG_ tycker om tävlingen? Stolpen säger SJÄLV att duktiga styrkelyftare ställer inte upp i den tävlingen eftersom duktiga styrkelyftare använder utrustning.

Ffs, lägg ner crackpipan innan ni postar i den här tråden.

Jag tror problemet här är att jag har rätt om hur andra lyftare ser på tävlingen. Ingen har dock testiklar nog att erkänna hur de själva ser på det utan låter helt enkelt bli att skriva här. Att så få anmält sig är det som gör Stolpen förbannad, mina inlägg är hans ursäkt för att skriva hur han känner inför det. Det är vad jag tror.

jwzrd
2007-11-19, 14:49
Som om jag inte vet exakt vad jag skrivit. Vad heter tråden och vad har jag skrivit? "Dåligt intresse..." och sen "JAG tror att det handlar om...". Om det vore relevant vad jag skrivit så skulle du citera mina andra inlägg också. Nu är det inte så visar det sig.

Plocka inte upp en stridsyxa för att sen säga: Lägg ner stridsyxan.

Jag står för allt jag skrivit i tråden och om alla, trots att jag förklarat 10 gånger, fortfarande läser in något jag inte påstår, då kvarstår dyslexi eller andra problem. Problem med min person kanske?

Idiotförklaringen här är av mig och kommer från bland annat Stolpen.

Pinglan
2007-11-19, 15:01
Oj här var det en hätsk debatt minsann! Eftersom jag är en av dom som svurit över utrustningen inom SL och därmed efterlyst RAW-tävlingar får jag väl börja med att förklara varför inte jag ställer upp.... det är helt enkelt så bedrövligt att jag inte kan pga min ryggskada. Jag kan helt enkelt varken köra böj eller mark längre... jag har försökt, tro mig! Men nu har det gått så långt att jag mer eller mindre inte tar mig ur sängen dagen efter jag har tränat böj eller mark...och det på vikter runt 40kg.... då är det liksom inte roligt längre....visst skulle jag kunna ställa upp på RAW-tävlingen och lyfta 20kg i vardera disiplinen men vad vinner jag på det? Vad vinner RAW-lyftningen på det och till vilken nytta är det? Det blir ju snarare bara löjligt....

Om vi nu bortser från min bedrövliga status vad gäller lyftning och tänker ett steg längre....om jag hade varit frisk i kroppen hade jag naturligtvis ställt upp på tävlingen.... iaf med den bakgrunden att jag för länge sedan gav upp hoppet om att tävla i SL på hög nivå....som motionär skulle jag absolut kunna tävla RAW....men som elit? Nej, jag tror inte det! Och det säger jag, som hatar utrsutningen så till den milda grad att jag blir förbannad bara jag tänker på den!!! Jo men så är det ju! Är man en tävlingsmänniska så vill man vara bäst! Bäst är den som lyfter mest på tävling. Lyfter mest på tävling gör den som använder utrustning.... har man alltså vilja och förhoppningar om att hävda sig, i Sverige och internationellt, ja då tar man på sig utrustningen så länge alla andra i toppen gör det....och fungerar det inte att få till utrustningsträningen (SL är en lagsport har jag hört från olika håll, dvs man behöver viss hjälp för att öht kunna träna med utrustningen) så lägger man av helt enkelt....eller övergår från att ha varit elit med utrustning till att vara motionär utan....om man nu har en kropp som håller alltså ;)

Det var ett långt inlägg som egentligen bara syftade till att tala om att Pinglan- hon är för vek för SL *gah!*

Hoppas ni får lyftare som ställer upp i er RAW-tävling Stolpen! Jag tycker det är ett underbart initiativ ni i JSK tagit som ordnar en sådan tävling trots att de flesta av er tycker utrustningen är en självklar del inom SL! Heder åt er :thumbup:

Martin.Svensson
2007-11-19, 15:15
Tycker det är ett kanon initiativ och hade ni valt att licens fria hade fått tävla hade jag inte tvekat en sekund. Så hoppas på att det kommer en sådan nästa gång då det mycket väl kan leda till att fler skaffar licens.

Men nu kommer det antagligen bli så att jag skaffar licens nästa år och gör någon serie omgång RAW!

Jag kommer iaf komma ner och kolla på tävlning då RAW verkligen är kul.

Mvh

Allan
2007-11-19, 19:25
Oj här var det en hätsk debatt minsann!

I vanlig ordning, höll jag på att säga. Det är väl själve FAN att vuxet folk inte kan uppföra sig. Nå, ni är på Kolozzeum på NÅDER. Om inte åtskilliga SL-are med liten snopp tar och samlar ihop sig, och uppvisar en trevligare attityd - så kan ni sticka. Kolozzeum behöver inte en hög dryga primadonnor - det är en sån pinsam uppvisning i dåligt humör att man undrar hur ni orkar med er själva.
Här har vi ingen automatisk respekt för att man råkar vara tävlande. Här ryker både världsmästare och andra om det behövs. Det kan ni gärna tänka på.

Jag vill INTE ta bort fler inlägg

damir_T
2007-11-19, 21:38
Här ryker både världsmästare och andra om det behövs.


Sinne,....

stahlberg
2007-11-20, 02:21
Jag har iof tydligen missat något borttaget inlägg. Men annars kan väl inte Allan knycka sig för debatt, hätsk eller inte?

Personligen tycker jag, att man ska få ha olika åsikter och t.om gräla om dem så att stickor och strån ryker (bildlikt talat). Det är väl bättre att säga rent ut vad man tycker än att klappa varandra på axeln och låtsas att man tycker lika.

Själv tävlar jag inte, även om jag är SL-are. Jag tycker inte heller att man automatiskt ska få respekt bara för att man är tävlande eller SL-are (inte bara för att man är moderator heller för den delen). I detta fall tycker jag förstås inte att moderatorn föregår med gått exempel när det gäller språkbruket i tråden. Men som sagt - det kanske är något inlägg, som jag inte sett, som retat upp honom.

När jag läser t.ex denhär tråden undrar jag vad det är som skiljer denna SL-tråd från många andra trådar på andra ställen på Kolozzeum, och gör den sämre. Dessutom tycker jag, att Allan inte kan nämna styrkelyftarna som grupp, och utan att nämna någon särskild kalla dem (oss) för "dryga primadonnor" (iof humoristiskt sagt) eller säga att "världsmästare och andra" ryker med ett tonfall så att det kan gälla vem som helst. Om man inte direkt bryter mot forumets regler borde man kanske få en varning innan man "ryker"?

Kolozzeum brukar ju vara ett forum för fri och frispråkig debatt?

Allan
2007-11-20, 04:33
Fattar du inte det här Ståhlberg så missar du avsevärt. Visst, vi förespråkar fri debatt, men den stämning som förekommer i den här delen av Kolozzeum är inte trevlig eller konstruktiv. Snarare hätsk och skrämmande. Om du vill kan vi göra en omröstning - och eftersom jag ser antalet reports vet jag hur utfallet kommer att bli. Kom ihåg att på Kolozzeum är det moderatorerna som bestämmer, och man tjafsar inte om det.
Varningar har utdelats, och rätt många också med tanke på att det är ett litet gäng som härjar här. Alltså är det en generell uppmaning - om man vet med sig att man är en magsur person som kan få rödflimmer framför ögonen passar man sig för vad man skriver. Och detta är inte diskuterbart.

stahlberg
2007-11-20, 07:45
Allan : Jag har inte ifrågasatt att det är moderatorerna som bestämmer på Kolozzeum (eller andra liknande forum). Det är jag fullt medveten om. Det är inte heller det jag "tjafsat" om.

Det jag reagerade på var ditt överraskande aggressiva språkbruk i ett varningsinlägg till samtliga som skriver här. Det inlägget kan inte precis ha utgjort någon modell för hur de vanliga medlemmarna förväntas uttrycka sig. Inlägget riktades till samtliga skribenter här, och därför förvånade det mig att det var så hätskt. Möjligen kan jag själv ibland räknas till de magsura, det beror på hur man uppfattar det. Men nog har jag ändå tyckt att det finns både sakliga skribenter och intressanta inlägg också i denhär forumdelen.

Jag läser inte vare sig Styrkelyftsforumet eller någon annan forumavdelning på Kolozzeum särskilt regelbundet mera, även om jag säkert varje dag besöker Kolozzeum. De senaste dagarna har jag haft något mera "lästid". Jag antar att det är styrkelyftarnas eviga stridsäpplen - doping och utrustning kontra rawlyftning - som framkallat de mest skrämmande debatterna.

För min del behövs det ingen omröstning - men jag lär knappast ha någon talan i den frågan.

Tolkia
2007-11-20, 08:21
Utveckligen av den här tråden påminner mycket om hur en diskussion om utrustningens vara eller icke vara utvecklades för ett par månader sedan. Då som nu gick diskussionens vågor höga och då som nu hamnade de olika sidorna snabbt i ett läge där en obehagligt - och föga fruktbart - stor del utgjordes av mindre väl valda omdömen om den som skrivit inlägget ovanför. Folk känner sig påhoppade, i debatten icke deltagande läsare blir illa berörda, rapporterna börjar droppa in. Visst är Kolozzeum ett diskussionsforum, och jag välkomnar debatt - men att ägna sida upp och sida ned åt att med mer eller mindre vårdat språk tala om att motparten är, som vissa understundom uttrycker det, "cp i bögen" är inte debatt, det är bara pinsam pajkastning. Det är inte OK ens i "Allmänt" och jag personligen tycker att det är ännu pinsammare i en "seriös" forumdel än vad det är i "Allmänt", där man ändå kan förvänta sig ett visst mått av fjanterier p.g.a. underforumets karaktär.

Jag blir lika trött som Allan på att plocka bort idiotinlägg och vakta barnen i sandlådan för att de inte skall sticka ut ögonen på varandra (och andra) med spaden. Ergo instämmer jag med honom i uppmaningen: SKÄRP ER och gör det nu. Jag tror inte att det egentligen är svårt att förstå vare sig uppmaningen, behovet av den eller huruvida man tillhör gruppen som behöver ta till sig den. Man brukar som regel vara rätt medveten om när man befinner sig nära gränsen. Kan man inte hålla sig på rätt sida - fine, då är det "hejdå", som man själv valde genom att bete sig som man gjorde. Oavsett om man är n00ben Kalle 15 år eller världsmästare i SL.

110 kg Finne
2007-11-20, 14:23
Jag håller med moderatorerna, vissa personer blir aldrig vuxna, det är alla personangrepp och intoleranta inlägg som man blir så trött på, det finns personer som tror att det finns bara en sanning.

Jorgen
2007-11-20, 18:12
Sinne,....

Kanske det.

Men på kolozzeum spelar det ingen roll om det är en världsmästare eller en stackare som aldrig ens tränat. Missköter man sig så blir man varnad eller bannad.

Du och jag har dessutom haft ett par "snack" om hur du skall sköta dig på forumet. Du vet att jag menar vad jag säger.

damir_T
2007-11-20, 18:29
Kanske det.

Men på kolozzeum spelar det ingen roll om det är en världsmästare eller en stackare som aldrig ens tränat. Missköter man sig så blir man varnad eller bannad.

Du och jag har dessutom haft ett par "snack" om hur du skall sköta dig på forumet. Du vet att jag menar vad jag säger.

mm :) Måste PMa dig om en sak sedan :) En liten fråga bara...:P

Zacke
2007-11-21, 11:42
Snälla STOLPEN, kan DU sluta skriva stora ORD överallt. Blir så JOBBIGT att läsa!

En sak till, det är BRA att ni arangerar en rawTÄVLING, bra initiativ :thumbup:

+1

Ett steg i rätt riktning.

David-Tajik
2007-11-26, 09:55
stahlberg allways win ! haha de är så roligt att läsa hans inlägg det bästa med kolo :)

Tomme
2007-12-01, 18:42
Raw är det bästa !

bort med utrustningen så får man se vem som verkligen är starkast!

Lukaspappa
2007-12-02, 02:06
Så himla dåligt intresse var det väl inte för RAW-tävlingen? Tävlingen verkar ju ha blivit "fullsatt" *popcorn*

Nitrometan
2007-12-09, 11:33
Så himla dåligt intresse var det väl inte för RAW-tävlingen? Tävlingen verkar ju ha blivit "fullsatt" *popcorn*
Jodå. Det var kul.

Här finns en film från både recordbreakers och RAW!-tävlingen: http://www.jonkoping-styrkelyft.com/Film%20JSK%20Recordbreakers%20&%20Raw%20dec%208%2007%20ver%209.wmv

stevebc
2010-10-14, 00:16
Se på fan!

Och som jwzrd nänmde något om att det inte var lika stort som typ SM-SL, kan jag säga att chanserna att få till ett SM raw är obefintliga. I den sport vi tävlar finns ett regelverk, det regelverket tillåter utrustning så att arrangera raw-tävlingar är inte så lätt. Man FÅR nämligen inte neka någon att använda utrustning som är tillåten enligt reglerna. Detta har lösts tidigare genom att ha två klasser, en med och en utan utrustning men även detta ligger på gränsen för vad som är tillåtet. För att kunna ha mer frekventa tävlingar (och större) skulle ett eget raw-förbund behöva bildas, men lycka till med den ansökan till RF. Skulle antagligen ha lika stor chans att gå igenom som "friidrottsförbundet utan spikskor" eller "handbollsförbundet utan klister".

Det gick visst! :D. Hurra!

Tyckte det var dags att bumpa tråden för att visa hur mycket intresset för RAW-lyftning har ökat de senaste åren, och tacka dom som bidragit till detta.

sweetkarolina
2010-10-14, 04:04
Hmm mycket kan hända på tre år verkar det som. Och då menar jag att den allmänna åsikten i SSF-sammanhang när jag försökte föra raw-lyftning på tal 2007 var helt avvisande. Med hänvisning till IPF's regler osv. Sen när IPF själva började ta upp frågan svängde det visst. Det blev visst okej ändå.

Nitrometan
2010-10-14, 07:48
Hmm mycket kan hända på tre år verkar det som. ... Det blev visst okej ändå.
Jajamen!! :hbang:

345.5 i bänk
2010-10-14, 10:24
Jajamen!! :hbang:

Kul att det kommit upp så dom som vill har chans att välja vad dom vill tävla i:hbang:

För egen del är jag totalt ointresserad av att tävla RAW. Träningen för att lyfta mycket RAW och lyfta mycket med utrustning skiljer sig nåt oerhört. Ska jag tävla RAW vill jag göra mig själv rättvisa och det går inte när jag satsar mycket på utrustningsträning. Men om nåt år kanske.....

Ungrim
2010-10-14, 11:10
Jag blev nästan rädd när jag läste rubriken, tills jag såg att den var från 2007

Nitrometan
2010-10-14, 11:52
Träningen för att lyfta mycket RAW och lyfta mycket med utrustning skiljer sig nåt oerhört.
Japp. Jag tror inte att de som håller en hög nivå (landslagsnivå? internationell elit?) med utrustning kommer att satsa utan utrustning.

Men vem vet?

Det kanske händer att nån "dubblerar".

Kanske några som är dåliga på att utnyttja utrustningen upptäcker att de kan vara i toppen utan utrustning?

elo_
2010-10-14, 13:31
Sammanfattning om Finlands raw-lyftning:

I år ordnades första inofficiella bänkpress-FM raw i Riihimäki, den 21 Augusti. Samma dag ordnades också en raw-SL tävling i Kajana (Kajaani).

Under året ordnades/ordnas allt som allt sex (6!) raw-tävlingar runt omkring i Finland, dessa var:

22.05.2010 Södra finlands länsmästerskap, RAW-SL (södra finlands klubbar)
17.07.2010 Bänkpress RAW, Åland (klubbtävling)
24.07.2010 Bänkpress, RAW- lagtävling
21.08.2010 RAW bänk-FM, Riihimäki (öppen)
21.08.2010 RAW-SL, Kajana (öppen)
04.12.2010 LVK-team RAW bänk, Loppi (klubbtävling)

Dvs. 6 tävlingar, varav 2 öppna för allmänheten, 2 klubbtävlingar, 1 lagtävling, 1 regionstävling.

Enligt utsago så kommer en raw-ranking för bänkpress(!) införas i Finland fr.o.m. 1.1.2011.

För att resultat skall godkännas till raw-rankingen så måste den göras på en 100% RAW-tävling. ...vilket gör att det, om det fortsätter i den här takten, inte finns så förbannat många tävlingar att göra resultat på.

Förstår inte alls hur SVNL har satt dit den regeln, jag menar - hur svårt är det att göra om protokollet så att man får kryssa i om ett lyft har utförts RAW eller inte?

Internationellt ser det ljusare ut för RAW-lyftningen. I Sverige ordnades riksmästerskap, i Amerika ordnades RAW Nationals av USAPL, ryssarna lär ha hållit RAW-mästerskap.

Jag hoppas på ett ökat RAW-intresse både nationellt och internationellt i fortsättningen. För egen del kommer jag göra vad jag kan för att bidra till RAW-rankingen (dvs tävla mycket raw). Jag kommer också försöka ordna med mera RAW tävlingar. Förhoppningsvis inser SVNL att det finns en framtid inom RAW-lyftningen.

Om vi ser på resultatet från Riihimäki, så kan vi notera en intressant sak - ingen bommade ut sig: http://www.suomenvoimanostoliitto.fi/index.php?option=com_docman&Itemid=&task=doc_download&gid=2727

Det var också en väldigt spännande tävling, fast arrangemangen kanske skulle kunnat vara bättre. Publiken var nog som vanligt, de närmaste sörjandena (inte så lätt att hitta ut till Garnissionen vid Riihimäki). Men så är det på allmänna SL/bänk-FM också.

z_bumbi
2010-10-14, 13:58
elo: Fast hur många vanliga styrkelyftstävlingar har ni per år? Jag har fått systemet förklarat för mig minst två gånger men kommer tyvärr inte ihåg hur ni har det med serier och tävlingar.

Angående närmaste sörjande så åkte jag ca 40 mil, båtresa borträknat, för att se FM på Åland för några år sedan. :D

elo_
2010-10-14, 14:05
elo: Fast hur många vanliga styrkelyftstävlingar har ni per år? Jag har fått systemet förklarat för mig minst två gånger men kommer tyvärr inte ihåg hur ni har det med serier och tävlingar.

Utan att räkna med internationella tävlingar så fick jag med en överslagsräkning det till ca 70 bänk- och SL-tävlingar under det här året. Systemet är jag inte helt säker på. :em: Måste själv fråga upp hur det egentligen fungerar..


Angående närmaste sörjande så åkte jag ca 40 mil, båtresa borträknat, för att se FM på Åland för några år sedan. :D

Där har vi dedikation - att släpa sig iväg så långt för att kolla FM är det bara att lyfta hatten av för. :)

Fidde_Mannen
2010-10-14, 14:23
Nu tävlar jag inte i styrkelyft och tänker inte göra det heller. Men måste bara säga det är mycket roligare att se folk lyfta raw specielt bänkpress och knäböj. Kanske är så att man kan relatera lite mer till det eftersom man själv tränar raw :)

bertbert
2010-10-14, 15:14
elo: Fast hur många vanliga styrkelyftstävlingar har ni per år? Jag har fått systemet förklarat för mig minst två gånger men kommer tyvärr inte ihåg hur ni har det med serier och tävlingar.

Angående närmaste sörjande så åkte jag ca 40 mil, båtresa borträknat, för att se FM på Åland för några år sedan. :D

Då kommer du givetvis till Lund i augusti 2011? *popcorn*

z_bumbi
2010-10-14, 17:42
Då kommer du givetvis till Lund i augusti 2011? *popcorn*

På Åland pratar de i alla fall svenska....

:D

Vi får se vad vi har för planer, Emma kanske får spel och vill tävla men det beror också självklart på vad kvalgränserna blir och träningen går.

bertbert
2010-10-14, 19:38
På Åland pratar de i alla fall svenska....

:D

Vi får se vad vi har för planer, Emma kanske får spel och vill tävla men det beror också självklart på vad kvalgränserna blir och träningen går.


OffTopic: Snabbkurs i skånska:

Wc3-AyPLa6I

Ontopic: Ni är välkomna!

Nitrometan
2010-10-15, 07:48
Hahahaha! Bra med en skånskalektion. :thumbup: