View Full Version : Stark i amrbrytning utan träna axlarnas rotorer?
Är det möjligt att bli riktigt stark i armbrytning om man bara tränar underarmar + grepp? Alltså om man inte träna axlarnas inåt och utåt rotatorer? Det är ju blandade åsikter om man ska träna axlar axlarnas inåt och utåt rotatorer. Ska man träna dom tungt om man ska bli riktigt bra på armbrytning?
panzerpig
17-11-2007, 00:49
som jag förstått det så tränar dom flesta armbrytare väldigt mycket armbrytning. kompletterar du denna med styrketräning så lär det inte gå fel iaf.
Jag undrar fortfarande om det är skadligt för axlarna at träna axlarnas rotorer tungt?
Ger mig på en kvalificerad chansning och säger att de borde tränas både tungt för att komma åt de stora muskelgrupperna och lätt med många reps för att träna de närliggande, stabiliserande musklerna.
Sheogorath
29-11-2007, 18:45
Jag undrar fortfarande om det är skadligt för axlarna at träna axlarnas rotorer tungt?
För inåtrotatorerna: Nej! Inåtrotatorerna, som är de som utför det dynamiska arbetet i en armbrytning, ska vara markant mycket starkare än utåtrotatorerna för att man ska ha bra axelhälsa. Sedan får man stärka upp rhomboider, mellarsta/nedre traps, stretcha bröst/framsida axel etc. för att motverka en protraktion (framåtförning) av axlarna. Men det är ju ganska självklara grejor, eller hur?
En generell regel bland sjukgymnaster som arbetar med axelhälsa (som jag förstått det) är att:
Träna inåtrotatorerna för explosiv maxstyrka. Vanlig styrketräning, tungt, full rörelselängd för att öka rörligheten. Tänk grottmannen som kastar spjut, slår med klubba etc. Kraftfull inåtrotation i axelleden. Det är så vi är evolutionärt anpassade.
Se till att stimulera utåtrotatorerna med genomblödning/värmning, höga reps och inte till mattning. Lämpligt att göra innan man ger sig på tunga pressövningar. Tänk: genomblödning, kontroll, kontakt och stimulans. Ingen "muskel/styrkebyggning" per se.
bertbert
29-11-2007, 19:37
Träna inåtrotatorerna för explosiv maxstyrka. Vanlig styrketräning, tungt, full rörelselängd för att öka rörligheten. Tänk grottmannen som kastar spjut, slår med klubba etc. Kraftfull inåtrotation i axelleden. Det är så vi är evolutionärt anpassade.
Se till att stimulera utåtrotatorerna med genomblödning/värmning, höga reps och inte till mattning. Lämpligt att göra innan man ger sig på tunga pressövningar. Tänk: genomblödning, kontroll, kontakt och stimulans. Ingen "muskel/styrkebyggning" per se.
Och dessa råd hör man ofta, att utåtrotatorerna ska tränas med låg belastning och höga repetitionsantal, från de som sysslat med styrketräning länge. Men varför är det så? Varför kan utåtrotatorerna inte tränas precis som vilken annan muskel som helst?
Du kan ju träna rotatorcuffarna för att stabilisera upp axeln, det gör jag. Men du bryter ju inte primärt med rotatorcuffarna vid bordet...
Fast träna på det kommer inte att skada.
Danny Devito
29-11-2007, 20:34
Och dessa råd hör man ofta, att utåtrotatorerna ska tränas med låg belastning och höga repetitionsantal, från de som sysslat med styrketräning länge. Men varför är det så? Varför kan utåtrotatorerna inte tränas precis som vilken annan muskel som helst?
Det undrade jag också. Jag startade en tråd om det förut:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95125
bertbert
29-11-2007, 20:43
Det undrade jag också. Jag startade en tråd om det förut:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95125
Det var en mycket läsvärd tråd! Tack! :thumbup:
Martin Löwgren
29-11-2007, 22:16
Jag skulle personligen inte gå in köra tunga utåtrotation (2or eller 3or) för m. supraspinatus dåligt genomblödda sena som då kanske brister.
Rotatorcuffen fungerar som aktiva ligament och bidrar till propriception i axelleden och ska inte tränas som t.ex m. quadriceps femoris :)
Arne Persson
29-11-2007, 22:50
Jag har brytit med 2 st tävlande armbrytare, det jag märkte var att man har helt klart nytta av att vara stark i överarmar, underarmar och handleder. Hade inga större bekymmer att besegra dom.
Martin Löwgren
29-11-2007, 22:51
Jag har brytit med 2 st tävlande armbrytare, det jag märkta var att man har helt klart nytta av att vara stark i överarmar, underarmar och handleder. Hade inga större bekymmer att besegra dom.
Men du har väl lyckats stänga captain crush 3 också? *drool*
Jag tycker 2:an är helt fruktansvärt jobbig.
Arne Persson
29-11-2007, 22:54
Men du har väl lyckats stänga captain crush 3 också? *drool*
Jag tycker 2:an är helt fruktansvärt jobbig.
Ett hundratal ggr.
Ett hundratal ggr.
lite offtopic:
tack vare dina filmer på youtube så har jag en enorm j'vla träningsvärk i fingrarna, handlederna och underarmarna.
Arne Persson
29-11-2007, 23:35
lite offtopic:
tack vare dina filmer på youtube så har jag en enorm j'vla träningsvärk i fingrarna, handlederna och underarmarna.
Tackar!:)
jojjep91
30-11-2007, 10:34
vah? vilka filmer?!
bertbert
30-11-2007, 10:47
vah? vilka filmer?!
T ex
Txds5CRu6Mw
Jag tränar älskar att träna grepp och underarmar. Hur kommer det sig att man blir bättre på armbrytning om man tränar med grippers? Det är väl handledsstyrka som är det viktigaste?
bertbert
30-11-2007, 15:47
Jag tränar älskar att träna grepp och underarmar. Hur kommer det sig att man blir bättre på armbrytning om man tränar med grippers? Det är väl handledsstyrka som är det viktigaste?
Grippers tränar underarmsmusklerna som i allra högsta grad är involverade i armbrytning.
Tackar!:)
tack själv :thumbup:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.