handdator

Visa fullständig version : Bra deff-upplägg?


Annie
2003-04-29, 14:52
Hej !

Vill väldigt gärna få lite kommentarer på mitt deff-upplägg. Körde ett liknande förra sommaren och lyckades bra, gick nog ner ca 10 kg, varav mer än 90 % var fett. Efter det satsade jag stenhårt på att lägga på mig så mycket massa som möjligt.

Det har funkat bra, kanske lite fööör bra eftersom jag nu väger mer än jag gjorde innan jag började deffa förra gången, nämligen 73 kg :) (är 1,69 lång)...en del är muskler men jag kan ju inte förneka att det finns en hel del fett också.

Upplägget ser ut så här:

koffein
06.30 Morgonpromenad 60 minuter alt. jogging 30 min

ca 08.00 Frukost: 1 dl havregryn (gröt) +3 äggvitor+ 10 ml fiskolja+ 1 dl minimjölk och massa kanel.

ca 11.00 Mellanmål: 250g lätt-kesella + 1/2 äpple

ca 14.00 Lunch: 30 g Korngryn + 120 g tonfisk + 1 morot

träning 15.00 - 17.00 (uppv. + styrka 70 min+cardio 40 min+stretch)

ca 17.00 Proteindrink + banan/3 st riskakor

ca 20.00 Middag: 150 g kycklingfilé + 150 g broccoli+ 10 ml tistelolja

ca 22.00 Prorteindrink/200g lätt-kesella

Tränar styrketräning 4-5 ggr / v ....löpning minst 1g/v och spinning ca 2ggr/v

Ser det någorlunda ut? Kanske blir det lite för lite kcal? Det blir väl runt 1500 som upplägget är just nu....hoppas på att kunna bli av med ca 8 kg till slutet av Juli....vad tror ni?
Tack för hjälpen!!
Annie

Pez
2003-04-29, 15:30
Tja det ser ok ut, lite lågt i kalorier dock. 1500Kcal är väldigt lite med tanke på hur mycket du tränar + morgonpromenader.

Skulle lägga till mer protein i frukosten och lunchen om jag vore dig, samt öka fettintaget till det dubbla.

/pez

King Grub
2003-04-29, 15:46
Jag skulle göra detsamma, och dessutom lägga till lite mer snabba kolhydrater efter träningspasset. Det kan inte vara tillräckligt i 3 riskakor för optimal återhämtning och insulinutsöndring.

Annie
2003-04-29, 19:46
Tack för synpunkterna!

Ja, det kan vara lite väl lågt i kcal.....kanske kan ha något att göra med att jag två gånger insjuknat i jobbiga förkylningar den senaste tiden...

Mer protein i frukosten var en bra idé,......kanske en proteindrink utöver det jag redan äter....
Ja, kommer ni på något annat, säg bara till. Det är lätt att bli "blind" när det gäller ens egen kost!

Förresten, hur mycket tilltro har ni till Glutamin ?(då menar jag angående dess betydelse för immunförsvaret)....kunde nämligen inte köpa nytt då det tog slut och blev snart därefter sjuk.....självklart har det inte bara med det att göra, men man blir ju lite nojig.


Annie

Gammelyxan!
2003-05-03, 16:11
Var inte rädd för att äta fett, och dra ner på kolisar senare..

King Grub
2003-08-04, 20:36
Nu tar vi det lugnt här. Det här var andra aggresiva inlägget mot Annie på 4 minuter. Har du något personligt problem?

Prankie
2003-08-04, 21:13
Ojoj! Mer än 50% energi kommer från protein. :thumbup:
Du behöver dock mer fett för att hålla förbränningen uppe, dessutom kan det vara klokt att lägga in ett par dagar i veckan där du äter ordentligt med kolhydrater. De kommer gå direkt till muskler så du behöver inte oroa dig. Det hjälper också när du ska bryta diet att du inte få en rejäl jojo effet.


Det är visst redan Augusti nu, hur har det gått? :)

Viveqa
2003-08-05, 04:33
Originally posted by starshine
har inte mycket att saga om ditt upplagg mer an att du inte verkar vara frisk. hinner du med nat annat i ditt liv an traning o mat?! det ar ju en typ av atstorning du har aven om du inte ar anorektiskt mager eller hur?!

jag hoppas att du till slut inser vad du haller pa med o att man inte kan halla pa sa i langden. det tar oerhort pa kroppen. o hur ser ditt sociala liv ut?! har du nagra kompisar egentligen?? for med tanke pa hur mkt du tranar kan du inte ha tid over till mycket...

tank igenom din situation en gang till ar du snall

:smash:

Har du tänkt på att det kanske är hennes intresse att träna, formodligen hade du inte gått lika hårt på någon som lagt lika mycket tid på ex. golf (förövrigt tycker jag inte att hon lägger extrem tid på träning).
Maten blir en vana, till slut tar det inte mer tid än att äta vad medelsvensson gör.

Om hon nu skulle ha problem så hjälper du knappast henne genom den här typen utav inlägg.

loboman
2003-08-05, 13:55
Ser bra ut... men 40 min cardio efter träning? Det låter väldigt mycket? Sedan tror jag att prommisar bränner mer fett än joggingturer...

King Grub
2003-08-05, 14:08
Originally posted by loboman
Sedan tror jag att prommisar bränner mer fett än joggingturer...

Det gör de definitivt inte. En procentuellt sett större del av energiåtgången består av fett vid lågintensiv cardio som promenader, men springer man lika lång tid går det åt mycket mer energi totalt, så pass mycket mer att även fettdelen kommer att vara högre. Dessutom får man kondis på köpet.

loboman
2003-08-05, 14:10
Originally posted by King Grub


Det gör de definitivt inte. En procentuellt sett större del av energiåtgången består av fett vid lågintensiv cardio som promenader, men springer man lika lång tid går det åt mycket mer energi totalt, så pass mycket mer att även fettdelen kommer att vara högre. Dessutom får man kondis på köpet.

Och du bränner inte muskler?
Det är därför alla byggare som deffar löptränar varje morgon :D

King Grub
2003-08-05, 14:12
Nej, du bränner inte muskler. Muskler är till för att arbeta, och försvinner bara av arbete när du är i svälttillstånd eller sjuk. Men självklart skall intensiv cardio inte göras på tom mage, utan när man är både protein- och kolhydratladdad för bästa effekt.

Annie
2003-08-10, 10:16
Hej!

Tack för svaren...har inte kunnat vara på Internet på ettt tag och hade nästan glömt att jag frågade...

I slutet av Juli vägde jag ca 67 kg...vilket innebär att jag gått ner ca 7 kg. (Nu väger jag nog lite mer eftersom det blivit ganska mycket glass på sistone :) )
Jag har tränat väldigt mycket förbränningsträning utöver styrketröningen vilket har funkat bra för mig....tyvärr tar det ju ganska mycket tid men man vänjer sig.


Starshine:
Eftersom jag älskar att träna prioriterar jag det först....man hinner kanske sitta på café eller gå ut och festa så mycket med det valet är ju upp till var och en, eller hur?

Ha det bra
Annie

Prankie
2003-08-10, 10:33
En rippad Annie med fina definition? :)