handdator

Visa fullständig version : Två frågor om kcal och fett


Undrande
2007-11-16, 02:51
Jag har två frågor som kanske kan verka skrattretande, men jag har alltid undrat... Om dom har ställts här tidigare ber jag om ursäkt. :)

1. Man ska ju ligga på kcal+ när man tränar tungt. Kosten sägs ju vara viktig. Men varför kan man inte - rent teoretiskt - äta ett gäng chipspåsar om dagen, skölja ner med coca cola och bygga muskler på det? Det borde väl vara kcal och energi så det sjunger om det?

2. Hur distribueras fett egentligen? Hos män har det ju en tendens att sätta sig på magen. Sätter sig fett från olika livsmedel och godis på olika ställen på kroppen? T.ex. chips på magen, men potatis/bröd/vad som helst på... armarna, eller vad som helst. Eller hamnar på det samma ställen på kroppen oavsett vad för typ av fett/varifrån fettet kommer?

C.E.J.
2007-11-16, 03:38
Jag har två frågor som kanske kan verka skrattretande, men jag har alltid undrat... Om dom har ställts här tidigare ber jag om ursäkt. :)

1. Man ska ju ligga på kcal+ när man tränar tungt. Kosten sägs ju vara viktig. Men varför kan man inte - rent teoretiskt - äta ett gäng chipspåsar om dagen, skölja ner med coca cola och bygga muskler på det? Det borde väl vara kcal och energi så det sjunger om det?

2. Hur distribueras fett egentligen? Hos män har det ju en tendens att sätta sig på magen. Sätter sig fett från olika livsmedel och godis på olika ställen på kroppen? T.ex. chips på magen, men potatis/bröd/vad som helst på... armarna, eller vad som helst. Eller hamnar på det samma ställen på kroppen oavsett vad för typ av fett/varifrån fettet kommer?

1. Går absolut, eller ja inte specifikt på bara chips och cola (inget protein), men lägg in några proteindrinkar så absolut går det. Sen om det är optimalt för hälsan, ens allmänna välmående eller att man kan känna sig seg och orkeslös på ett träningspass, det är en annan femma.

2. Det spelar ingen roll.

Rhino
2007-11-16, 10:05
Sök på en gammal tråd som heter något i stil med "Coca cola=muskler?" så hittar du en omfattande diskussion! :)

För just chips och coca cola så är förutom proteinbrist som nämnts även ett problem att du ej lär få i dig alla vitaminer och mineraler från den dieten.

Exhale_
2007-11-16, 10:12
1. Man ska ju ligga på kcal+ när man tränar tungt. Kosten sägs ju vara viktig. Men varför kan man inte - rent teoretiskt - äta ett gäng chipspåsar om dagen, skölja ner med coca cola och bygga muskler på det? Det borde väl vara kcal och energi så det sjunger om det?

2. Hur distribueras fett egentligen? Hos män har det ju en tendens att sätta sig på magen. Sätter sig fett från olika livsmedel och godis på olika ställen på kroppen? T.ex. chips på magen, men potatis/bröd/vad som helst på... armarna, eller vad som helst. Eller hamnar på det samma ställen på kroppen oavsett vad för typ av fett/varifrån fettet kommer?

1. Visst funkar det så länge coca colan och chipsen är en del av din annars rätt så blandade kost.

2. Det är väldigt individuellt och beror bland annat på om personen tidigare varit överviktig. Det är en rad faktorer som spelar in och därför går det inte att ge ett specifikt svar.

Undrande
2007-11-16, 10:14
Då tror jag att jag har fattat. Tack så mycket! :thumbup:

King Grub
2007-11-16, 10:29
1. Coca-cola och chips innehåller inte det som behövs för att nybilda muskelprotein. Dessa livsmedel kan inte ersätta en balanserad kost. Det är aminosyror som nybildar muskelprotein, inte energiintaget i sig.

2. Mättat fett har en tendens att lagras viskeralt i större utsträckning, dvs i bukhålan. En kost/livsstil som främjar insulinresistens främjar också ofördelaktig fettinlagring.