handdator

Visa fullständig version : Kostnad för dopingtest?


skans
2007-11-15, 23:27
Vad kostar det att utföra ett dopingtest?

Om jag ska tävla i framtiden hade jag inte haft några problem med att betala någon hundring för att bli testad.

Känns tråkigt att tävla om inte alla gör det på samma villkor..

mystic[-_-]
2007-11-15, 23:32
2500 enligt rf.se om jag inte läste helt galet

skans
2007-11-15, 23:42
Oj där ser mna va dålig koll man har..

Hur finansieras det i andra idrotter? Eller är det bara på elitnivå i sporter som har massa tittare som man testar alla?

Pudzianovski
2007-11-15, 23:50
Vad ska du tävla i själv ?

Viktor_Balck
2007-11-15, 23:52
Vad kostar det att utföra ett dopingtest?

Om jag ska tävla i framtiden hade jag inte haft några problem med att betala någon hundring för att bli testad.

Känns tråkigt att tävla om inte alla gör det på samma villkor..

Men välkommen till verkligheten, inom alla elitidrotter så tävlar man väl inte alltid på samma villkor. Vissa dopar sig, andra inte.

Pudzianovski
2007-11-15, 23:53
Oj där ser mna va dålig koll man har..

Hur finansieras det i andra idrotter? Eller är det bara på elitnivå i sporter som har massa tittare som man testar alla?

Alla RF-anslutna idrotter tetsar man i tror jag.

skans
2007-11-15, 23:53
Vad ska du tävla i själv ?

Ska å ska.. Men AF om ett par år kanske.

När jag är deltagare till en tävling (oavsett sport) så vill jag också veta vilka som är rena.

ante
2007-11-15, 23:54
Finns väl något mer avancerat test också som kostar satan, som upptäcker tillväxthormon und so weiter. Minns inte vilken organisation som utför det.

Pudzianovski
2007-11-15, 23:57
Ska å ska.. Men AF om ett par år kanske.

När jag är deltagare till en tävling (oavsett sport) så vill jag också veta vilka som är rena.

Det får du iof inte reda på om du bara testar dig själv :D :thumbup:

skans
2007-11-15, 23:59
Men välkommen till verkligheten, inom alla elitidrotter så tävlar man väl inte alltid på samma villkor. Vissa dopar sig, andra inte.

Det förstår jag också men risken att folk dopar sig i tävlingssammanhang minskar förhoppningsvis i grad med att tester ökar.

Whistler
2007-11-16, 11:51
Visst är det så att testerna skulle minska risken att tävlande är missbrukare, men som det ser ut nu så är mig veterligen inga byggar/fitness-tävlingar anslutna till Riksidrottsförbundet och därmed utförs inga dopingtester.

Vet inte hur det här med styrkeidrotter i övrigt, styrkelyft har ju bra tester i samband med tävling och även viss kontroll under träningsperioder. Dock måste de tävlande betala kontrollerna själva och göra extra tester om de planerar att sätta rekord.

Rätta mig gärna om jag har fel.

130kg finsk sisu
2007-11-16, 11:53
Jag har betalat 1 test en gång när jag slog nordiskt rekord i bänkpress. Dåpungade jag ut med 300 euro alltså nästan 3000 svenska kronor.

champion
2007-11-16, 12:05
Betalar man dopingtestet själv?

pe11e
2007-11-16, 12:09
Ajf-n. Då är det ju ett stort privilegium att bli testad. Betalar klubbarna kostnaden för sina medlemmar eller är det "gratis"?

mystic[-_-]
2007-11-16, 12:18
Ajf-n. Då är det ju ett stort privilegium att bli testad. Betalar klubbarna kostnaden för sina medlemmar eller är det "gratis"?

En ansluten klubb köper väll in en mängd test och det blir lite mängdrabatt

Lillgrabben
2007-11-16, 12:19
Ajf-n. Då är det ju ett stort privilegium att bli testad. Betalar klubbarna kostnaden för sina medlemmar eller är det "gratis"?


Dopingtester är något som riksidrottsförbundet står kostnaden av.

Många svenska träningsanläggningar är anknutna till ett / något av RF.s specialidrottsförbund & därigenom kan dess medlemmar testas.

tp_88
2007-11-16, 12:21
Finns väl något mer avancerat test också som kostar satan, som upptäcker tillväxthormon und so weiter. Minns inte vilken organisation som utför det.
http://www.metro.se/se/article/tt/2007/11/15/osdopning/index.xml

emmzan
2007-11-16, 12:38
Jag har testats 2 ggr och inte fått någon räkning än iallafall :)

z_bumbi
2007-11-16, 14:26
;2642341']2500 enligt rf.se om jag inte läste helt galet

Jag har för mig att det testet "sponsras" kostnadsmässigt för att få bort fusket och den verkliga kostnaden är närmare det dubbla. Det dyraste i det hela är nog att skicka ut två kontrollanter till varje test men har man någon som samlar upp och plomberar testet inom den egna organisationen (ej gilltigt inom RF) så har jag för mig att själva analysen kostar under 1000 kr hos ett bra labb. Att det sen antagligen inte håller i en domstol om man inte verkligen har försäkrat sig om att få ett bra kontrakt med den testade och ett genomtänkt testförfarande med kontrollanter gör att det blir krångligare än det låter att utföra sådana test.

Inom RF
Om inget har ändrats den senaste tiden delar det aktuella idrottsförbundet och RF på kostnaden (iom att RF tar halva kostnaden), idrottsförbundet beställer ett antal test av RF och sen vet de inte när och var testerna kommer att ske. Skulle RF stå för hela kostnaden skulle nog de flesta av förbunden försöka testa mycket mer men eftersom olika förbund prioriterar testen olika mycket så blir det idag stor skillnad på antalet test vs antalet aktiva.

130kg finsk sisu
2007-11-16, 18:02
Alltså jag har blivit testad 12 ggr och den ena gången betalade jag själv eftersom jag själv beställde testet för att kunna sätta rekord. Annars har någon annan pröjsat.