handdator

Visa fullständig version : Konsten att sova på jobbet.


Fatalist
2007-11-15, 23:18
Jag har spenderat tiotals dagar på en arbetsplats, de kallar mig konsult och jag är där av helt okända anledningar. Stundom är både mitt intellekt och min kropp pigg, stundom trött. En konst jag har förfinat under min tid som skatterånoffer är att ge kroppen vad den behöver. Denna tråden ska handla om en av livets underbarheter.

Börja med att hitta en toalett, gärna långt ifrån din arbetsyta. Se till att den är tillräckligt stor för att du ska kunna sitta bekvämt, och inte allt för klaustrofobiskt. Se också till att du kan sitta utan att skorna sticker ut under dörren i det fall att det är en högt uppsatt dörr. Har du inte kontrollerat detta riskerar du att dra till dig onödig uppmärksamhet.

När du går in på toaletten, gå med bestämda steg som uttrycker din önskan att lätta på trycket. Öppna dörren till toaletten, och fumla lite med ditt bälte och din gylf, för att simulera att äkta toalettbesök i fall att någon skulle se dig gå in på toaletten. Detta är förresten inte hela världen, eftersom det vanligtvis inte är något den personen kommer tänka på senare. Ingen tar för givet att du sover på toaletten.

Fäll ned ena locket(sitsen), som om du skulle sätta dig på det. Fäll långsamt och ljudlöst ner det andra, och sätt dig till rätta. Ta av dig tröjan, och lägg den mot närmsta toalettpappershållare. Finns det ingen, kan du vända dig med magen mot spoltanken och sova på den. Detta förutsätter att det finns utrymme för benen bakom toaletten.

Två tips som kan hjälpa dig på vägen:

*3gångersregeln: Ta dina tupplurer när folk precis vant sig vid att se dig jobba. Jobbar du intensivt i 30 minuter, kan du vara borta 90 minuter utan att märkas. En kvart i intensivt arbete motsvarar därmed 45 minuters vila.

*Hitta närmsta handikapptoalett och lär dig ta dig dit och få det att se naturligt ut. Handikapptoaletter har oftast armstöd på sidorna som man kan fälla ner. Sköna att sova mot!

Fyll gärna på, om någon känner samma passionerade glöd för detta!

Mago
2007-11-15, 23:23
Vågar man gissa på att du tycker ditt jobb är tråkigt? En bra måttstock för att man bör söka ett nytt jobb..

Har sovit nån gång på toan på ett sommarjobb. Annars är det ju jobbskiten gäller. Aaaah!

PePPinO
2007-11-15, 23:24
HAHAHA detta var helt klart den bästa tråd jag någonsinläst:D Uppskattar mkt denna form av sysselsättning, lovar att jag ska tillvara på dina tips och praktisera dom.

PePPinO
2007-11-15, 23:33
Började sakta praktisera sovandets konst iskolan samt på praktikplatser.
Men sommaren 2006 jobbade jag i ett jobb som var väldigt låst av olika orsaker.Eftersom det var tvunget att vara bemmanat ute i korridern kunde man sätta sig o halvsova första timmen på dagen och kolla mailen.Eftersom dom andra var i korridoren och var tvungen att låsa upp med nyckel behövde man inte oroa sig för att bli upptäckt.
Efter det hade jag ett industrijobb, hade man en riktigt seg morgon så jobbade man 30min av 60 sen smet man undan och satte sig tillrätta och "vilade ögonen" resten av tiden.
Men kunde oxå vara så att man var på linen då blev det svårare för då fick man jobba hårt 1½min och sova 1½.

*Tipsen från mig är väll följande som Fatalist lite skriver, försök visa uttåt att ni jobbar hårt för att sen smita undan och sova längre tid.

*Försök göra d bästa av situationen, sov så fort man kommer över även i packlårar och liknande.På frigolit ja överallt där man kan smita undan.

tjabon
2007-11-15, 23:45
När jag var konsult på Volvo i mitten av 90-talet var det "low-season"
på sommaren: Jag hann med att läsa ut 3 böcker av Jackie Collins.
Efter lunch brukade jag smyga mej in i vilorummet (ALLA arbetsplatser
MÅSTE ha ett vilorum!) och knoppa i 2-3 timmar.
Ja se Volvo...........

mangs
2007-11-16, 10:05
Att inte Slarti kommenterat denna tråden är underligt. ;)

Snafu
2007-11-16, 10:09
1. Sommarjobb Modo-fabriker i Husum: Regelbundna sovtimmar på toaletten i ungefär en timme.
2. Det här är helt sjuk nu när jag tänker på det, sommarjobb på samma fabrik dock på ett kontor. Jag hade arbetsuppgifter som tog kanske en timme om dagen, resten av tiden satt jag helt sonika och läste böcker helt öppet. 3 böcker i veckan snittade jag.

Nuförtiden kan jag inte sova och jag förstår nu varför mitt nuvarande företags toaletter har 2dm springa nedtill och rätt små. Typ helt omöjligt att sova.

Alexton
2007-11-16, 10:11
Väldigt roligt att se folk som satt det i system att sova på jobbet. Det är nästan som en konstform ;)

Prankie
2007-11-16, 10:16
MItt jobb så har bigbrothers koll på oss. IT support, vi har statestik. :(

skaparn
2007-11-16, 10:33
Sova på toaletten låter lite ofräscht. Jag föredrar en helt vanlig kontorstol och så väntar man tills man är ensam och tar en tupplur. Det är inga konstigheter.

Jag vågar hävda att jag är något av en expert på området powernaps. Tips ges gärna och konsultarvodet som vanligt 750 kronor per påbörjad timme.

Snafu
2007-11-16, 10:36
Sova på toaletten låter lite ofräscht. Jag föredrar en helt vanlig kontorstol och så väntar man tills man är ensam och tar en tupplur. Det är inga konstigheter.

Jag vågar hävda att jag är något av en expert på området powernaps. Tips ges gärna och konsultarvodet som vanligt 750 kronor per påbörjad timme.

Open plan office har jag, inga egna rum eller ens cubicles. Inget sov på stolen m.a.o :(

tntballe
2007-11-16, 10:47
Jobbar helg, så inga chefer i närheten.
Kontorsstol med högt ryggstöd vid maskinen. Bara att lägga upp fötterna på maskinen o slumra till.

champion
2007-11-16, 10:48
Omkläningsrummet
Toa
Lagret
Vilorummet


Sen har jag låst in mig i fikarummet och somnat där. Sov då 3h. Började då kl 06:00 och chefen skulle komma kl 11 så man kunde sova lugnt.

regus
2007-11-16, 10:50
Mm frukostrasten på sommarjobbet. Mmmm. Fast, jag fick inte sova. "Ser illa och ointresserat ut" =/
Nuvarande jobbet är omöjligt att sova, jag är avundsjuk.

skaparn
2007-11-16, 10:54
Open plan office har jag, inga egna rum eller ens cubicles. Inget sov på stolen m.a.o :(

Jag sitter med fyra andra. En har jag ett samförstånd med, så det är lugnt, och de andra två får man se till har något annat att göra när man vill slumra till. Det fina är dessutom att man hör folk komma i tid också, så jag kan kattsova lite, och har dessutom förmånen att sdatorkärmen skymmer hela mig om man kommer in i vårt rum. Så där får jag ytterligare några sekunder.

n1tro
2007-11-16, 10:56
jag brukar köra på att låsa in mig på toa, släcka ljuset (man ser inte ifall det är tänt eller släckt på vår toa) så ingen ser in utirfrån då det är mörkt nuförtiden, toafönstret är ut mot en parkering/lägenheter. ja och sen in med mp3n, och glo ut o lyssna ;).. fett skönt

Piranha
2007-11-16, 11:06
Shit villka jekla lökare ni är.

skaparn
2007-11-16, 11:08
Shit villka jekla lökare ni är.

Jag förstår att det är svårt för dig att sova på jobbet. Det går liksom inte att ta en tupplur när man delar ut Metro, det syns så bra.

Piranha
2007-11-16, 11:09
Jag förstår att det är svårt för dig att sova på jobbet. Det går liksom inte att ta en tupplur när man delar ut Metro, det syns så bra.

Jag skulle inte ha några problem alls att stänga dörren till kontoret och sova, mitt samvete skulle däremot inte tillåta mig sova på arbetet.

skaparn
2007-11-16, 11:10
Jag skulle inte ha några problem alls att stänga dörren till kontoret och sova, mitt samvete skulle däremot inte tillåta mig sova på arbetet.

Ahh, en lutheran. Mitt samvete har en prislapp, vars siffror inte överensstämmer med siffrorna i lönebeskedet. Tills dess kommer jag att ta tupplur.

Piranha
2007-11-16, 11:11
Ahh, en lutheran. Mitt samvete har en prislapp, vars siffror inte överensstämmer med siffrorna i lönebeskedet. Tills dess kommer jag att ta tupplur.

:D , hur mycket extra skulle det kosta att hålla dig vaken en dag?

s@ndberg
2007-11-16, 11:12
Om man har eget kontor har jag hört att tricket är att lägga ut lite papper eller häftstift precis vid dörren. Sen stänger man dörren som öppnas inåt och lägger sig och sover så ens fötter ligger mot dörren. Om nån skulle öppna den vaknar man med ett ryck och låtsas då plocka häftstift. :)

heltzonicka
2007-11-16, 11:13
Ahh, en lutheran. Mitt samvete har en prislapp, vars siffror inte överensstämmer med siffrorna i lönebeskedet. Tills dess kommer jag att ta tupplur.

*gah!* :D

Fd_Megatuttarna
2007-11-16, 11:17
Lägg er lite tidigare så ni är utvilade till jobbet

skaparn
2007-11-16, 11:19
:D , hur mycket extra skulle det kosta att hålla dig vaken en dag?

Det finns faktiskt ett svar på det. Differensen är exakt 5000, och nästa vecka är det förhandlingsdags. Undrar om jag ska hota med att "annars kommer jag fortsätta sova på jobbet!!11"...

skaparn
2007-11-16, 11:20
Lägg er lite tidigare så ni är utvilade till jobbet

Min farmor ringde just och undrade vem den där megatuttarna som just petat ner henne från förstaplatsen på snusförnuftighetslistan är. Vad ska jag hälsa henne?

Osten80
2007-11-16, 11:20
Lägg er lite tidigare så ni är utvilade till jobbet

För de som sover på jobbet pga trötthet funkar det säkert.

Snafu
2007-11-16, 11:32
Man sover ju inte för att man är trött. Man sover för att man borde göra saker, särskilt tillämpligt vid tentaplugg vill jag minnas.

Slartibartfast
2007-11-16, 11:42
Understödes.

Davil
2007-11-16, 11:55
Man sover extra skönt på jobbet, eftersom man då får pengar för att sova. =)

Men jag sover oftast på lunchrasten.

PePPinO
2007-11-16, 12:51
Lägg er lite tidigare så ni är utvilade till jobbet


Sover ju för att ta igen den tid som jobbet tar från en varje dag.

skaparn
2007-11-16, 16:59
Bump. Nu tänkte jag göra ett försök att slumra till. Ska jobba några timmar till men nu när alla gått hem kan man passa på. Sedan skickar man iväg ett brev 1930 till någon chef så att de blir imponerade över att man jobbat så sent en fredagkväll.

skaparn
2007-11-16, 17:06
Argh. Bara för det skulle det såklart komma in folk och börja snacka. INGEN SOM HELST RESPEKT!

http://img112.imageshack.us/img112/9233/grannarnaxj8.jpg (http://imageshack.us)

xeym
2007-11-16, 17:43
När jag jobbade på boxdelivery så var det ibland man hade en hämtning först 2-3h senare å inget innan. Då vare bara sträcka ut sig över dom 3 säterna. Göra en tjocktröja till kudde och jackan till filt perfa:)

Müller
2007-11-16, 18:00
Annars kan du stänga in dig på ett kontorsrum, ta en mug gmed gem, släng u den på golvet, lägg dig å sov, med fötterna mot dörren .. När nån kliver in, så vaknar du av dörren mot fötterna, å kan mumla ngt om "oj, tappade visst ut alla gem" å börjar plocka upp dem ..

erik_strid
2007-11-16, 18:23
När jag praoade på Hallberg Rassy i 7:an (båtvarv), så tyckte jag att det va så tråkigt så jag jag in på toan och sov säkert en timme de sista dagarna av praoen:P

Fat tony
2007-11-16, 20:23
bär någon här konsten att sova med ögonen öppna? ser skit läskigt ut, man tror inte personen sover

Loke
2007-11-16, 20:26
bär någon här konsten att sova med ögonen öppna? ser skit läskigt ut, man tror inte personen sover

Jag såg en gång en kille från Umeå göra det. Jag var tvungen att kolla hans puls, såg väldigt obehagligt ut.

Fat tony
2007-11-16, 20:54
det är hur skumt som helst

hultman
2007-11-16, 21:15
För ett tag sedan hade jag ett jobb som gav mig möjligheten att, om jag stressade lite, ta väldigt långa raster. Lyckligtvis fanns det en trappa upp till ett tak, på vilket jag spenderade flertalet timmar i solen under den sommaren. Effektiv tid på jobbet var uppskattningsvis 3-4 timmar av 9. Resten sov eller vilade jag :D Självklart utan att någon annan visste om det.

hultman
2007-11-16, 21:17
Bump. Nu tänkte jag göra ett försök att slumra till. Ska jobba några timmar till men nu när alla gått hem kan man passa på. Sedan skickar man iväg ett brev 1930 till någon chef så att de blir imponerade över att man jobbat så sent en fredagkväll.

A classic. Att visa sitt jobbiga nylle för en chef alldeles innan man går hem bakvägen, och utbrista någonting i stil med "ååh, nu ska jag bara fixa xxx och xxx, sen kan jag gå hem" är lika fult som effektivt.

Cilia
2007-11-16, 21:24
nuförtiden kallar dom alla för konsulter som tidigare kallades dagsarbetare eller vikarier.


Skaffa ett jobb som du trivs med och som ger dig stimulans.
Det där känns som bortkastad tid.
Dessutom är det stöld.
Din arbetsgivare betalar dig för att arbeta inte för att sova.

panzerpig
2007-11-16, 21:32
Annars kan du stänga in dig på ett kontorsrum, ta en mug gmed gem, släng u den på golvet, lägg dig å sov, med fötterna mot dörren .. När nån kliver in, så vaknar du av dörren mot fötterna, å kan mumla ngt om "oj, tappade visst ut alla gem" å börjar plocka upp dem ..

Om man har eget kontor har jag hört att tricket är att lägga ut lite papper eller häftstift precis vid dörren. Sen stänger man dörren som öppnas inåt och lägger sig och sover så ens fötter ligger mot dörren. Om nån skulle öppna den vaknar man med ett ryck och låtsas då plocka häftstift. :)

En variant av den körde jag mitt första år på jobbet, arbetar som lärare på en "tuff" högstadieskola, var helt slut, sov dåligt osv. brukade lägga mig på gången i mitt förråd, fötterna mot dörren och lampan tänd, två gånger råkade någon komma in, vaktmästaren var ena gången, dörren öppnades, small i mina fötter, jag vaknade och sa oj, snabbt upp och det verkade som att jag stått och plockat i hyllan bakom dörren och han smällde in dörren på mig så han kände sig dum :)
den andra gången var en lärare som stack in huvudet när det small, jag sa att jag pajat ryggen och låg och stretchade, hon gick på den. hehe.
Nu har jag bättre ork/blivit avtrubbad/för mycket att göra.. så inget sovande på jobbet

christian
2007-11-16, 21:35
Vore kul om era kollegor och/eller chefer läser detta, lökar!

Cilia
2007-11-16, 21:35
Panzerpig, måste ha varit väldigt längesen eftersom stadierna försvann ur skolan för över 10 år sedan.

hultman
2007-11-16, 21:44
nuförtiden kallar dom alla för konsulter som tidigare kallades dagsarbetare eller vikarier.


Skaffa ett jobb som du trivs med och som ger dig stimulans.
Det där känns som bortkastad tid.
Dessutom är det stöld.
Din arbetsgivare betalar dig för att arbeta inte för att sova.

Stöld? Hur planerar du att legitimera användandet av det ordet?

Osten80
2007-11-16, 21:48
Panzerpig, måste ha varit väldigt längesen eftersom stadierna försvann ur skolan för över 10 år sedan.

Det där börjar att bli gammalt nu. Vi vet att du kan.

Cilia
2007-11-16, 21:50
Det där börjar att bli gammalt nu. Vi vet att du kan.
jag kan acceptera att gemene man inte har koll men som lärare borde man ha koll.
För mig handlar det om mer än bara användande av ord.
Ord betyder saker och påverkar hur man ser på omgivningen och hur man agerar

Cilia
2007-11-16, 21:51
Stöld? Hur planerar du att legitimera användandet av det ordet?
hur svårt är det att förstå?
Arbetsgivaren betalar dig för din tid för att du under den tiden ska utföra dom arbetsuppgifter som tilldelas dig.
För mig är det att jämnställa med stöld.
Du tar något du inte har rätt till

blekfet2
2007-11-16, 21:52
se fan till att inte sova mot handfatet lutande pannan mot handen, det gjorde jag i 30min för att sedan alla på jobbet garvade åt mig när det var dags för fikarast, tur som fan att cheferna inte var där den dagen :D

hultman
2007-11-16, 22:08
hur svårt är det att förstå?
Arbetsgivaren betalar dig för din tid för att du under den tiden ska utföra dom arbetsuppgifter som tilldelas dig.
För mig är det att jämnställa med stöld.
Du tar något du inte har rätt till

Generellt sett får du betalt efter utförda tjänster och inte för att, enligt förmåga, sysselsätta dig med någonting som möjligen gynnar företaget. Om vi ponerar att du arbetar med sophantering, anser du då fortfarande att ditt lönebesked bör ta hänsyn till att det inte fanns några arbetsuppgifter mellan klockan 09.43 och 09.59? Om du arbetar som en lat mexikan, däremot, tenderar du att få problem med chefen.

Cilia
2007-11-16, 22:11
Generellt sett får du betalt efter utförda tjänster och inte för att, enligt förmåga, sysselsätta dig med någonting som möjligen gynnar företaget. Om vi ponerar att du arbetar med sophantering, anser du då fortfarande att ditt lönebesked bör ta hänsyn till att det inte fanns några arbetsuppgifter mellan klockan 09.43 och 09.59? Om du arbetar som en lat mexikan, däremot, tenderar du att få problem med chefen.
Jag förstår inte vad du menar eller försöker du spela dum?
Vad Mr Chips skrev så försökte han medvetet smita undan och sova så stor del av arbetstiden som möjligt.

Vi har alla pauser på arbetet och det kan finnas stunder då det kanske inte finns något att göra precis just då.

ser inte du skillnaden?

Viktor_Balck
2007-11-16, 22:14
Har också utövat den ädla konsten att sova på jobbet på mina förra jobb, just nu pluggar jag och hoppas i framtiden att man skall hitta ett jobb som är lite mer stimulernade är dom jobb jag har haft.

Kontorsstolen och toaletten har varit sovplatser, stöld - in your face arbetsgivaren!!

hultman
2007-11-16, 22:54
Jag förstår inte vad du menar eller försöker du spela dum?
Vad Mr Chips skrev så försökte han medvetet smita undan och sova så stor del av arbetstiden som möjligt.

Vi har alla pauser på arbetet och det kan finnas stunder då det kanske inte finns något att göra precis just då.

ser inte du skillnaden?

Det finns ingen principiell skillnad, och jag antar att du förstod mina intentioner med inlägget. På mitt förra arbete så arbetade jag stenhårt för att kunna spendera ett par betalda timmar åt lunch, varav merparten av dessa tillbringades sovandes på taket. Anser du att mina arbetskamrater borde tjänat mer, trots att de arbetade mindre effektivt?

christian
2007-11-16, 23:04
.. Om du arbetar som en lat mexikan, däremot, tenderar du att få problem med chefen.


http://www.cartoonstock.com/newscartoons/cartoonists/ksm/lowres/ksmn1278l.jpg

Pudzianovski
2007-11-16, 23:05
Önskar jag kunde sova en kort stund. Jag har problemet att det ofta blir 3 tim om jag nickar till.

Lellan
2007-11-16, 23:07
Önskar jag kunde sova en kort stund. Jag har problemet att det ofta blir 3 tim om jag nickar till.

Sitt å sov hållandes en nyckelknippa. Du tappar den när sömnen övergår i ett djupare skede, då vaknar du av att nyckelknippan faller till golvet om du är någorlunda lättväckt.

Jag är också bra på att sova, det ska man inte se som ett problem tycker jag. :)

Me_Myself
2007-11-16, 23:22
Där jag har jobbat har det inte varit lämpligt att somna för någons säkerhet.
Här hemma har jag hemska sömnproblem och sover i princip aldrig ordentligt utan medicin.
Om jag gick o la mig i vilorummet på lunchen så somnade jag däremot som en stock och hade antagligen kunnat sova för natten. Mycket märkligt det där.

Pudzianovski
2007-11-16, 23:22
Sitt å sov hållandes en nyckelknippa. Du tappar den när sömnen övergår i ett djupare skede, då vaknar du av att nyckelknippan faller till golvet om du är någorlunda lättväckt.

Jag är också bra på att sova, det ska man inte se som ett problem tycker jag. :)

Tycker inte det funkar något vidare faktiskt. Känns som överhypad metod som inte har någon verklighetsförankring i mitt fall. :(

jontahontas
2007-11-17, 10:50
Är det bara jag som lägger mig på toagolvet med en tröja som huvudkudde? Sova liggandes är 100 gånger skönare än sittandes.

Versus
2007-11-17, 10:59
Jag brukar sova hemma.

En gång har det faktiskt hänt när jag var på ett bygge så gick jag och la mig på massa kartoner i jobbbilen och powernappade en 30 minuter. Riktigt skönt.

Cilia
2007-11-17, 11:05
Det finns ingen principiell skillnad, och jag antar att du förstod mina intentioner med inlägget. På mitt förra arbete så arbetade jag stenhårt för att kunna spendera ett par betalda timmar åt lunch, varav merparten av dessa tillbringades sovandes på taket. Anser du att mina arbetskamrater borde tjänat mer, trots att de arbetade mindre effektivt?
Om du jobbar på beting nej annars tycker jag fortfarande att det är tveksamt. Det är därför man bör ha individuell lönesättning.

Jag har i stort sett alltid presterat mer än dom flesta av mina arbetskamrater. Mina chefer har vetat att jag har hög arbetskapacitet. Ska jag då få mer tid över? Vet inte. Jag har betalt för att göra 8 timmar per dag. Inte att prestera en viss mängd.



edit
jag kan tycka att en power nap på kanske 15 min kan vara ok.
Har hänt någon gång när jag varit helt slut att jag har stängt ögonen i min stol i några minuter och sen varit på banan igen. Men att avsätta timmar eller 1 timme åt det, då börjar det bli för långt

Tjuckot
2007-11-17, 11:37
Mitt sommarjobb var fint, ansvarig för mig själv, hade några feriearbetare jag bestämde över. Väldigt fritt och myycket dötid. Var vaktmästare, så jag hann väl läsa ut 9 böcker på 5 veckor och besökte regelbundet massagestolen som fanns i ett rum. Ytterligare dö-tid var att köra gräsklipparen mellan de olika ställena jag arbetade på, då den gick i ca 4km/h så var det inte mycket mer än att slappa man kunde göra. Självfallet tog jag lunch på ca 1½ timme oftast.

Notera att jag ändå hann göra mitt jobb utan att slarva med det, hade bara så jäkla mycket dötid..

PePPinO
2007-11-17, 17:47
hur svårt är det att förstå?
Arbetsgivaren betalar dig för din tid för att du under den tiden ska utföra dom arbetsuppgifter som tilldelas dig.
För mig är det att jämnställa med stöld.
Du tar något du inte har rätt till

Aja det är ju hur man ser på saken, alla jobb jag har haft har jag blivit utnyttjad av arbetsgivaren=Stöld av min tid från arbetsgivaren.
Är inte intresserad av att jobba där men är tvungen för mitt upphälle, tänker inte göra mer än vad som jag är absolut tvungen till.
Jag kan jobba hårt har gjort det stundtals när nånting känns viktigt för mig och när jag brinner för något.Men jag påverkar inte hur fort/om/när jag får det jobbet.
Så fortsätter köra mitt race mot arbetsgivare som inte bryr sig om sina anställa och utnyttjar en till 110%, jag går inte med på sånt.

Cilia
2007-11-17, 18:44
PePPino - du har alltid valet och gå därifrån och säga hejdå.
Då slipper du jobba och arbetsgivaren slipper betala dig lön.
Är man en tillräckligt dålig arbetsgivare så kommer man då inte ha någara medarbetare och kanske måste ändra sig eller gå under.

Jag kan inte gå till affären och ta massa varor för jag tycker att dom har för höga priser.
Då blir det som Dario Fos verk Vi betalar inte, vi betalar inte

Fatalist
2007-11-17, 19:20
PePPino - du har alltid valet och gå därifrån och säga hejdå.
Då slipper du jobba och arbetsgivaren slipper betala dig lön.
Är man en tillräckligt dålig arbetsgivare så kommer man då inte ha någara medarbetare och kanske måste ändra sig eller gå under.

Jag kan inte gå till affären och ta massa varor för jag tycker att dom har för höga priser.
Då blir det som Dario Fos verk Vi betalar inte, vi betalar inte

Jajaja, eller så tjänar man pengar medan man njuter av att sova. Moralisera mera.

PePPinO
2007-11-17, 19:59
PePPino - du har alltid valet och gå därifrån och säga hejdå.
Då slipper du jobba och arbetsgivaren slipper betala dig lön.
Är man en tillräckligt dålig arbetsgivare så kommer man då inte ha någara medarbetare och kanske måste ändra sig eller gå under.

Jag kan inte gå till affären och ta massa varor för jag tycker att dom har för höga priser.
Då blir det som Dario Fos verk Vi betalar inte, vi betalar inte


Skämtar du lr?Vet inte vilken värld du lever i men det där låter som något min morfar skulle klämmt ur sig.
Sista arbetsgivaren (stor industri på liten ort)Vi var 22 på den sektionen där jag jobbade och dom hade på ett år bytt ut 10 av dom, men dom har ju AF på sin sida som pressar in folk hos dom.
Nej inte jag heller jag har aldrig snattat ens 50öres tuggumi eller om man ska c det så en synål, dock har jag inga som helst problem att blåsa utnyttjande arbetsgivare som försöker få arbetsvilkoren att gå tillbaka till bomullsfälten.

hultman
2007-11-17, 20:06
PePPino - du har alltid valet och gå därifrån och säga hejdå.
Då slipper du jobba och arbetsgivaren slipper betala dig lön.
Är man en tillräckligt dålig arbetsgivare så kommer man då inte ha någara medarbetare och kanske måste ändra sig eller gå under.

Jag kan inte gå till affären och ta massa varor för jag tycker att dom har för höga priser.
Då blir det som Dario Fos verk Vi betalar inte, vi betalar inte

Exakt samma mentalitet har du tidigare förkastat. Arbetsgivare har möjlighet att avbryta ert samarbete om du inte uppfyller vad som förväntas av dig.

Tolkia
2007-11-17, 20:12
Jag håller med Cilia. Sova på arbetstid är i de allra flesta fall big nono, undantag för extremfall och arbeten med sovande jour etc. Givetvis är otillbörligt utnyttjade av arbetskraft också ett big nono; dock anser jag inte att det är otillbörligt utnyttjande att kräva att den anställde är vaken och gör det han/hon är anställd för att göra. Till detta bör kanske också fogas att två fel inte gör ett rätt, d.v.s. jag tycker inte att man kan ha något slags princip att "arbetsgivare är utsugare per definition, så jag skall minsann sno dem på det jag kan".

So far har jag inte upplevt att arbetsgivare och jag som anställd haft problem att fullgöra våra respektive skyldigheter.

Lellan
2007-11-17, 20:30
Jag behöver veta hur man gör för att INTE sova på jobbet när man absolut inte hittar något att sysselsätta sig med? Vårt usb minne är på vift + inge folk här whatsoever... TV = sömnpiller... *gah!*

shadowfire
2007-11-17, 20:36
I mitt jobb ingår det att sparka folk som sover på jobbet och det har jag också gjort. Kan karva in tre fina streck i skrivbordet hittills på de som fått besöka arbetsförmedlingen, givetvis med 45 dagars karens från a-kassan, pga att de sovit på jobbet.

FFS, sova på jobbet och mygla med det är riktigt kass, oavsett hur man presterar i övrigt. En medarbetare som kommer in och har sovit lite pga småbarn eller ngt förvisar jag genast till vilorummet för att denne ska få sova en timme, men då är det korten på bordet och arbetsgivarens beslut.

shadowfire
2007-11-17, 20:41
Skämtar du lr?Vet inte vilken värld du lever i men det där låter som något min morfar skulle klämmt ur sig.
Sista arbetsgivaren (stor industri på liten ort)Vi var 22 på den sektionen där jag jobbade och dom hade på ett år bytt ut 10 av dom, men dom har ju AF på sin sida som pressar in folk hos dom.
Nej inte jag heller jag har aldrig snattat ens 50öres tuggumi eller om man ska c det så en synål, dock har jag inga som helst problem att blåsa utnyttjande arbetsgivare som försöker få arbetsvilkoren att gå tillbaka till bomullsfälten.

Så att ditt "vapen" mot en sådan arbetsgivare är att sova på jobbet?
Det blir säkert jättebra både för arbetsgivaren och för dig, särskilt om du blir påkommen och får kicken. Förklara det i CV't; "jag tyckte arbetsgivaren utnyttjade oss anställda, så jag sov på jobbet och fick kicken".

Det finns alltid chefer, facket, media, förhandlingar osv att ta till - eller byt jobb. Valet är faktiskt ditt.

fat_joe
2007-11-17, 21:13
Åh sova på jobbet är bland det bästa som finns, av någon konstig anledning så är det alltid skönt vare sig man sover lutandes mot en betong platta eller i en mjuk soffa.

NiXPhoenix
2007-11-17, 23:53
Exakt samma mentalitet har du tidigare förkastat. Arbetsgivare har möjlighet att avbryta ert samarbete om du inte uppfyller vad som förväntas av dig.


Nu är det väl i och för sig väldigt svårt att sparka folk här i Sverige jämfört med de flesta andra länder.
Har man väl anställt nån "på riktigt" så kan det bli svårt att bli av med personen.

PePPinO
2007-11-18, 00:51
Så att ditt "vapen" mot en sådan arbetsgivare är att sova på jobbet?
Det blir säkert jättebra både för arbetsgivaren och för dig, särskilt om du blir påkommen och får kicken. Förklara det i CV't; "jag tyckte arbetsgivaren utnyttjade oss anställda, så jag sov på jobbet och fick kicken".

Det finns alltid chefer, facket, media, förhandlingar osv att ta till - eller byt jobb. Valet är faktiskt ditt.

Vapen och vapen, att jag gör det är för att jag personligen mår bättre av att veta att jag förstör arbetsgivarensplaner att utnyttja mig(blev mycket att där).
Hahah facket var så otroligt köpt där jag jobbade så dom gjorde inte ett skit, det företaget sa det gjorde facket per defination dom orkade inte ens strida.
Chefer lyssnar ju?*screwy*

hultman
2007-11-18, 00:53
Nu är det väl i och för sig väldigt svårt att sparka folk här i Sverige jämfört med de flesta andra länder.
Har man väl anställt nån "på riktigt" så kan det bli svårt att bli av med personen.

...blame it on the boogie.

shadowfire
2007-11-18, 01:11
Nu är det väl i och för sig väldigt svårt att sparka folk här i Sverige jämfört med de flesta andra länder.
Har man väl anställt nån "på riktigt" så kan det bli svårt att bli av med personen.
lol, svårt o sparka folk om man ertappar personal med att sova på jobbet? lol. Nej, inte om det är mer än en gång. Two strikes and OUT. :D

Vapen och vapen, att jag gör det är för att jag personligen mår bättre av att veta att jag förstör arbetsgivarensplaner att utnyttja mig(blev mycket att där).
Hahah facket var så otroligt köpt där jag jobbade så dom gjorde inte ett skit, det företaget sa det gjorde facket per defination dom orkade inte ens strida.
Chefer lyssnar ju?*screwy*
Du läste ju inte en enda rad av vad jag skrev.
Du tycker alltså att ditt liv går ut på att ägna 8 tim/dag på att hämnas på arbetsgivaren istället för att söka ett nytt jobb och utveckla dig själv till ngt positivt?

PePPinO
2007-11-18, 01:19
Du läste ju inte en enda rad av vad jag skrev.
Du tycker alltså att ditt liv går ut på att ägna 8 tim/dag på att hämnas på arbetsgivaren istället för att söka ett nytt jobb och utveckla dig själv till ngt positivt?


Nej absolut inte men om du läst det jag skrivit tidigare så är det bara för att jag har yrken jag absolut skiter i som jag har pga livet kräver pengar.
Det yrket jag drömmer om kan jag i dagsläget inte göra något mer för att bli, det ligger i händerna på andra.
Skulle absolut inte bete mig så om jag arbetade med det jag drömmer om.
Måste bara tilläga att jag hatar att slänga bort mitt liv i detta helveteskretslopp, livet går ut på att ha kul, har kul men svårt att ha det 24/7

Fatalist
2007-11-18, 01:39
Vid det här laget borde ganska många ha hunnit ta lärdom av min förstapost.

Låt SPJ-rapporterna* flöda! Att jmf med PUA-rapporter ungefär.

-Hur var Din första gång?
-Hur kom Du i kontakt med SPJ?
-Har Du något att dela med dig av inom SPJ?


*Sova På Jobbet-rapporter