handdator

Visa fullständig version : Träningsmyter


KaptenKnäsvag
2007-11-15, 22:34
Finns så många myter därute om träning, vissa är helt korkade.
Vore kul att samla lite träningsmyter i en tråd.

Jag börjar med att säga ett par själv:

- "Biffar" är inte starka någonstans, de är bara stora.

- Gör man tusentals situps blir man av med bukfett samt får större magmuskler.

- Styrketräning fungerar på så vis att fettceller omvandlas till muskelceller.

post post post

bertbert
2007-11-15, 22:36
Ett par favoriter:

- det är farligt att börja träna medan man växer tidigt

- när en grov snubbe slutar tränar omvandlas musklerna till fett

major Pectoralis
2007-11-15, 22:38
Oj, den här tråden har förutsättningar att bli riktigt bra....:thumbup:

Två snabba myter:

- Ett träningspass som är längre än 45 minuter är katabolt.

- Man måste köra total-split för att få resultat eftersom det gör alla i B&K...

jwzrd
2007-11-15, 22:51
Oj, den här tråden har förutsättningar att bli riktigt bra....:thumbup:

Två snabba myter:

- Ett träningspass som är längre än 45 minuter är katabolt.

- Man måste köra total-split för att få resultat eftersom det gör alla i B&K...

Men... passen är katabola efter 45 minuter. Däremot inte sett på längre sikt.

major Pectoralis
2007-11-15, 23:08
Men... passen är katabola efter 45 minuter. Däremot inte sett på längre sikt.

Ja, till viss del men det beror också mycket på hur man tränar. Jag brukar dricka chokladmjölk medan jag tränar för att hålla mig pigg och fräsch under mina 2 timmarpass. Påslaget av kortisol kommer förövrigt bra mycket tidigare än efter 45 minuter prick....

Eddie Vedder
2007-11-15, 23:11
-Man går upp i vikt av styrketräning ocn ner i vikt av konditionsträning.

Den generaliseringen har jag hört från många och även läst på olika forum. Kopplingen till matintaget verkar inte finnas, styrketränar man blir man större och konditionstränar man blir man smalare. Punkt.

major Pectoralis
2007-11-15, 23:15
Denna är också bra, fast gäller egentligen kost:

- BCAA måste intas "rent", dvs. ej i kombination med andra aminosyror, eftersom det annars konkurreras ut i näringsupptaget (den kan man sälja kostpiller på....:D )

Eddie Vedder
2007-11-15, 23:16
Denna är också bra, fast gäller egentligen kost:

- BCAA måste intas "rent", dvs. ej i kombination med andra aminosyror, eftersom det annars konkurreras ut i näringsupptaget (den kan man sälja kostpiller på....:D )

Ja blandar vi in kosttillskott i diskussionen kan nog det här bli en ny rekordlång tråd i kolos historia.:D

jwzrd
2007-11-15, 23:20
Ja, till viss del men det beror också mycket på hur man tränar. Jag brukar dricka chokladmjölk medan jag tränar för att hålla mig pigg och fräsch under mina 2 timmarpass. Påslaget av kortisol kommer förövrigt bra mycket tidigare än efter 45 minuter prick....

Ja, och jag dricker hydrapro under mina tvåtimmarspass. Men likväl är kroppen full av katabola hormoner, no?

major Pectoralis
2007-11-15, 23:24
Ja, och jag dricker hydrapro under mina tvåtimmarspass. Men likväl är kroppen full av katabola hormoner, no?

Yes rimligtvis, men det påslaget kommer betydligt fortare än efter 45 minuter. Det var min poäng.

jwzrd
2007-11-15, 23:30
Yes rimligtvis, men det påslaget kommer betydligt fortare än efter 45 minuter. Det var min poäng.

Ahh, ok. Ja i min värld är det ändå positivt med katabolpåslaget eftersom man vill ha kroppen i det läget när man tränar. Nog om det - bingen kallar.

Ganymedes
2007-11-15, 23:49
<copy & paste på allt som Fredrik Paulun någonsin sagt/skrivit>

Honken
2007-11-15, 23:55
-Du får feta lår av alla benövningar och du vill inte ha det för att det ser fult ut, plus att du springer så du tränar benen redan.

-När du nått din perfekta kropp så ska du sluta att höja i vikter, eftersom då blir du bara större och då ser du konstig ut.

Dessa har min kompis bitit sig fast i även om jag flertalet gånger förklarat att så är inte fallet.

regus
2007-11-16, 00:13
Använder man inte x-antal (fler än 2) övningar per muskel blir den inte tränad på riktig/ordentligt.

Helkropp är för nybörjare.

Använda momentum är fusk och leder till skador.

Arf Pingvin
2007-11-16, 00:40
Det är bra med långsamt tempo i rörelserna.

pragmatist
2007-11-16, 00:58
Jag äter jättemycket men går ändå inte upp i vikt!

Jompi
2007-11-16, 01:01
Har för mig att AST shakern kunde ge upp till 20% bättre muskeltillväxt också*bangbang*
De skrev faktiskt det om sin shaker på hemsidan:D

Rambo
2007-11-16, 01:02
Ju mer du tränar desto bättre

747
2007-11-16, 01:55
Jag äter jättemycket men går ändå inte upp i vikt!
Den är nog den vanligaste.

pony
2007-11-16, 02:20
Jag äter jättemycket men går ändå inte upp i vikt!

En annan klassiker ar ju: "Det ar omojligt for mig att ga ner i vikt, jag har provat allt!"

Deceiver85
2007-11-16, 03:32
Den är nog den vanligaste.

Fel, nedanstående är betydligt vanligare:

Ju mer du tränar desto bättre

Vet inte hur många idioter man nästan dagligen man kan läsa om som kör 20set bröst, 30set biceps och 35set axlar. Det tenderar också just vara bröst, biceps och axlar som bombarderas tyngst, benträningen tenderar vara max 5-8 set "för den har jag fått genom hokkeyn ändå lol!1111!11!!!"

Ignatius72
2007-11-16, 08:29
Min absoluta favorit är "jag vill inte träna på gym för jag vill inte ha så stora bulliga muskler". Samtdigt som de pekar på en affish med Coleman och ser ut som om de menar vad de säger. Oftast är det taniga tjejer som yttrar dessa ord. Som om de ens var i riskzonen att få en muskel över huvudtaget.

tntballe
2007-11-16, 08:34
fler reps för slanka muskler

bubbe
2007-11-16, 08:34
Fel, nedanstående är betydligt vanligare:



Vet inte hur många idioter man nästan dagligen man kan läsa om som kör 20set bröst, 30set biceps och 35set axlar. Det tenderar också just vara bröst, biceps och axlar som bombarderas tyngst, benträningen tenderar vara max 5-8 set "för den har jag fått genom hokkeyn ändå lol!1111!11!!!"

Kör vidare på ditt spår här, fotboll bygger enorma benmuskler!!!!


edit: ffs!! YOUCK

Eddie Vedder
2007-11-16, 08:40
Min absoluta favorit är "jag vill inte träna på gym för jag vill inte ha så stora bulliga muskler". Samtdigt som de pekar på en affish med Coleman och ser ut som om de menar vad de säger. Oftast är det taniga tjejer som yttrar dessa ord. Som om de ens var i riskzonen att få en muskel över huvudtaget.

:laugh:
Ja det där är nog min favorit också. Den kan gälla styrketräningen som sådan men även särskilda muskelgrupper.
"Ben vill jag inte träna för mina lår är redan tillräckligt stora, däremot vill jag gärna ha större axlar så jag kör två pass axlar per vecka. Hur lång tid tar det innan dom har växt?".:D


Att många repetitioner på lätta vikter är konditionsträning är också en kul myt.

Fjod0r
2007-11-16, 08:59
”Jag kör Flyes och Cabel-cross för insidan på bröstet.”

”5g protein per kilo kroppsvikt är ett minimum för muskeltillväxt”

Ignatius72
2007-11-16, 09:01
Appropå fotboll:
40 årig överviktig kärrning. "Mina lår är så stora för jag spelade fotboll i tonåren. Om det stämmer så borde man ju gjort några extra armhävningar i yngre år för sen håller det tydligen i sig i 25 år utan någon som helst träning. Fantastiskt.

JohnRick
2007-11-16, 09:12
"Knaprar du AAS så blir du stor".

En myt är alltså ett påstående som förment hållits för sant. Inte bara uttalanden om vad folk sagt/inte sagt x antal ggr.

mjukglass
2007-11-16, 09:29
Muskelkontakt
Isolering
Koncentrerar mig på kondition, därför är jag svag

Ivar_Lo-J
2007-11-16, 09:41
Appropå fotboll:
40 årig överviktig kärrning. "Mina lår är så stora för jag spelade fotboll i tonåren. Om det stämmer så borde man ju gjort några extra armhävningar i yngre år för sen håller det tydligen i sig i 25 år utan någon som helst träning. Fantastiskt.

Samma person: "Jag har bra grundkondition för jag spelade fotboll som ung"

olle lindblad
2007-11-16, 09:59
"Träna ben med vikter? Det kan jag inte göra, då blir de jättestora. Jag provade en gång och de var svullna i flera timmar efter."

mangs
2007-11-16, 10:43
Jag har tränat styrka i över ett år och jag kan och har provat allt.

Ingen kan bli större än jag är, ren.

Jag har nog nått mitt genetiska maximum.

Generna spelar ingen roll.

Bodybuilders har bara luft i musklerna

Den som svettas är otränad

mfl.

Guddi
2007-11-16, 11:05
Det är farligt för personer under (lägg in åldrarna ni har hört här) att styrketräna.*gah!*
Uthållighet är det samma som syreupptagningsförmåga
Man motverkar att ens puls sänks med åldern genom konditionsträning
Kontinuerlig konditionsträning är bra för att bygga upp en grundkondition hos lagidrottare
Man går snabbare ner i vikt om man tränar konditionsträning innan frukost
All viktupgång av kreatin beror på vätska
Iliopsoas är en ond muskel som inte ska tränas för då får man ryggont
Efter skada på ledband eller leder behöver man bara träna upp musklerna runt om kring så är allting bra.
20min vibrationsträning är lika bra som 60min vanlig träning

jwzrd
2007-11-16, 11:30
"Knaprar du AAS så blir du stor".

En myt är alltså ett påstående som förment hållits för sant. Inte bara uttalanden om vad folk sagt/inte sagt x antal ggr.

Eh?

[UnTr] freshmint
2007-11-16, 11:34
Muskelkontakt
Isolering
Koncentrerar mig på kondition, därför är jag svag

Hur tänkte du då? vad är myten?

King Grub
2007-11-16, 11:36
Vissa verkar blanda ihop myt och fakta här! :D

beckman88
2007-11-16, 11:38
Vissa verkar blanda ihop myt och fakta här! :D

+1

major Pectoralis
2007-11-16, 11:45
"Knaprar du AAS så blir du stor".

En myt är alltså ett påstående som förment hållits för sant. Inte bara uttalanden om vad folk sagt/inte sagt x antal ggr.

Vad nu då?

Det finns personer som tagit AAS som växt av träningen de fått när de legat på soffan....

major Pectoralis
2007-11-16, 11:47
Vissa verkar blanda ihop myt och fakta här! :D

Tihi, det är ju det som är en del av det roliga med myter....:D

major Pectoralis
2007-11-16, 11:49
[LIST]
Iliopsoas är en ond muskel som inte ska tränas för då får man ryggont


Faktiskt glädjer det mig att just du skrev det där...:thumbup:

Guddi
2007-11-16, 12:04
Faktiskt glädjer det mig att just du skrev det där...:thumbup:Haha, kul att man kan överraska dig Majoren :D

BigForre
2007-11-16, 12:17
Faktiskt glädjer det mig att just du skrev det där...:thumbup:

Behöver jobba bottenstyrka i höftböjarna rätt frekvent för att mina erectrorer ska ha ordentligt med mostånd att tampas med i vardagen. De brukar bli rätt bittra och dra ihop sig annars, det är jobbigt. Att strecha böjarna suger röv för min del...ett jäkla tjöt om att dessa ska strechas hela tiden...

Edit: Inga myter i mitt inlägg, bara lite personliga reflektioner på Guddis inlägg..

Smml
2007-11-16, 12:35
- Två t ex. bröstpass i veckan = överträning

- Bodybuilders kör bara lätta vikter och många reps, därför har dom stora muskler men ingen styrka

amincissez
2007-11-16, 12:37
Appropå fotboll:
40 årig överviktig kärrning. "Mina lår är så stora för jag spelade fotboll i tonåren. Om det stämmer så borde man ju gjort några extra armhävningar i yngre år för sen håller det tydligen i sig i 25 år utan någon som helst träning. Fantastiskt.

Ja den här är helt bisarr,,har också mött såna.

amincissez
2007-11-16, 12:41
Jag har fått höra att om man strechar tex biceps.
Då blir den inte så stor,om man jämför med en icke stretchande person.?

Yucko
2007-11-16, 12:59
- Bodybuilders kör bara lätta vikter och många reps, därför har dom stora muskler men ingen styrka

It's funny, cause it's true :)

tjabon
2007-11-16, 13:21
-Är han bodybuilder eller är det riktiga muskler?? :laugh:

Samt alla brudar som är rädda för att styrketräna, därför att de
inte vill gå upp i vikt......:smash:

obesogen
2007-11-16, 13:44
- "Jag stretchade inte igår så nu har jag helt galen träningsvärk"
- "Musklerna blir kortare om man inte stretchar ordentligt, det vet väll alla"
- "Har du några bra övningar för magen? Jag skulle nämligen bli av med fett där"
- "Fria vikter? Nej jag håller mig till maskiner för jag vill inte bli så stor..."
- "Jag brukar avsluta med 20 minuter på rodden för att transportera bort slaggprodukter"

Smml
2007-11-16, 13:45
It's funny, cause it's true :)

Nej? Självklart är dom inte lika starka som typ styrkelyftarna som bänkar 320 kg, men 200? 250? Det är inte lite.

pejo
2007-11-16, 14:02
Man motverkar att ens puls sänks med åldern genom konditionsträning

Menar du maxpuls? Det är väl inte någon som tror att vilopulsen blir högre med konditionsträning?

All viktupgång av kreatin beror på vätska
Intressant, det trodde jag den gjorde. Vad består den mer av (i signifikanta mängder)?

Yucko
2007-11-16, 14:04
Nej? Självklart är dom inte lika starka som typ styrkelyftarna som bänkar 320 kg, men 200? 250? Det är inte lite.

Det finns många som tränar tungt och hårt, men samtidigt finns det extremt många som tränar så man blir förbannad när man sneglar på dem i gymmet. Kontakt och vinklar + några gram "spenat" i veckan är melodin tydligen...

Ignatius72
2007-11-16, 14:16
- "Jag stretchade inte igår så nu har jag helt galen träningsvärk"


Den har jag hört alldeles för många gånger för att mitt inre lugn ska fortsätta vara lugnt.

Yucko
2007-11-16, 15:33
Det är en sak att man gått på niten om en massa myter. Men vad som är värst är när man förklarar för dessa personer hur det egentligen ligger till och de ändå inte tar till sig. Vissa är tamejfan som Jehovas vittnen när det gäller detta.

major Pectoralis
2007-11-16, 15:42
Nej? Självklart är dom inte lika starka som typ styrkelyftarna som bänkar 320 kg, men 200? 250? Det är inte lite.

Jag kan inte tänka mig att det är många BB:s som maxar 200-250kg i bänkpress, åtminstone inte raw. De flesta BB:s jag känner till ligger snarare på 120-160kg i bänken...

Om man jämför styrka i förhållande till storlek är de flesta BB:s inte så starka om man jämför med SL, OL etc. Det kan bero på flera saker men det finns underbyggda teorier om att body-buildningträning (dvs. 6-12RM, 3-4 övningar/muskelgrupp etc) leder till att de icke-kontraktila delarna av musklerna (som t.ex. övrig bindväv) växer.
Naturligtvis kan man dock träna för byggning med flera olika träningsmetoder.

Jacksatan
2007-11-16, 15:49
Vad nu då?

Det finns personer som tagit AAS som växt av träningen de fått när de legat på soffan....

Det jag tror han syftar på är att många tror att alla som bolar är stora som hus. Så är icket fallet, och man blir mörkrädd när man träffar folk som går på steroider och inte får upp 100kg i bänken

JohnRick
2007-11-16, 16:13
Jag menar att rent generellt tycks många tro att det räcker att tugga i sig några ryssfemmor för att bli nästa Coleman, utan att göra ett skvatt i gymmet. En "kompis" till bror min hade visst korkade saker för sig då han trodde det förhöll sig så. Men icke. Antagligen kan många hålla tillbaka en del, men inte jämt. Ingen erfarenhet av några preparat själv som tur är.

Deceiver85
2007-11-16, 17:13
Koncentrationscurls/Preachercurls/Stångcurl/Hammercurls/Hantelcurls/Chins med omvänt grepp/vilken bicepsövning du vill bygger jäääävligt bra peak, se bara på Arnold/Mentzer/Coleman/Cutler/Wolf!

Corpobal
2007-11-16, 17:25
Fler övningar = bättre resultat.

jwzrd
2007-11-16, 17:28
Fler övningar = bättre resultat.

Nu får det räcka med bs-myter. Det är inte en myt som finns som lyder: fler övningar är bättre. Fler än vad? En kroppsbyggare får sannolikt bättre resultat eftersom han strävar efter mer muskelmassa utan styrka/teknik primärt; en lyftare tjänar på att ha någon/några av RÄTT komplementövningar till enbart stöt och ryck. I de fallen är fler övningar bättre.


Sluta skriva saker som inte är myter!

Corpobal
2007-11-16, 17:38
Nu får det räcka med bs-myter. Det är inte en myt som finns som lyder: fler övningar är bättre. Fler än vad? En kroppsbyggare får sannolikt bättre resultat eftersom han strävar efter mer muskelmassa utan styrka/teknik primärt; en lyftare tjänar på att ha någon/några av RÄTT komplementövningar till enbart stöt och ryck. I de fallen är fler övningar bättre.


Sluta skriva saker som inte är myter!

Det är inte bs. Räcker att kolla i journalerna här på kolozzeum för att se att den här myten lever och frodas, kanske mer i praktiken än i uttalad form. Jag tillhör den där träskalliga skaran som inte tror att byggarna egentligen tjänar något på att slänga in dom där enarmsövningar i kabelmaskin. Enda vinsten är att ett till arbetsset utförs men egentligen kunde det gjorts med en bättre övning och den där extra-grejen hade kunnat skippas med gott resultat.

Lyftar-träningen har du helt rätt om men det är lite äpplen och bananer att jämföra förstås, jag menade framför allt ur ett generellt muskelbyggarperspektiv.

Pez
2007-11-16, 17:53
Det är inte bs. Räcker att kolla i journalerna här på kolozzeum för att se att den här myten lever och frodas, kanske mer i praktiken än i uttalad form. Jag tillhör den där träskalliga skaran som inte tror att byggarna egentligen tjänar något på att slänga in dom där enarmsövningar i kabelmaskin. Enda vinsten är att ett till arbetsset utförs men egentligen kunde det gjorts med en bättre övning och den där extra-grejen hade kunnat skippas med gott resultat.

Lyftar-träningen har du helt rätt om men det är lite äpplen och bananer att jämföra förstås, jag menade framför allt ur ett generellt muskelbyggarperspektiv.

Då är det ju ingen "myt" - det är din "åsikt".
Om vi nu pratar om "äpplen och bananer".

Commando1980
2007-11-16, 18:09
"isolera yttre bröst med flyes" och dylikt

Corpobal
2007-11-16, 18:11
Då är det ju ingen "myt" - det är din "åsikt".
Om vi nu pratar om "äpplen och bananer".

Finns mer täckning för den åsikten iom större rekrytering av muskelfibrer och nödvändig kraftutveckling i större övningar. Berättigandet av mindre övningar är oftast baserat på luddiga saker som kontakt och att träffa rätt del av muskeln. I vissa fall finns det en bra anatomisk förklaring, t.ex. sträckning av triceps långa huvud i tricepsextensioner bakom huvudet. Men oftast är det mer ett alibi för att fylla ut passet och för att det känns rätt, som om man automatiskt fick nån magisk kraft att läsa av kroppen efter nåt års träning.

Därmed är den sortens träning sprungen ur flera myter och blir till en väldigt stor myt totalt sett. Den här kommentaren är skriven ur ett perspektiv av en individ som vill uppnå maximal muskeltillväxt samt styrka, dvs. de flesta på kolozzeum.

Anledningen till "äpplen och bananer" är att vanlig styrketräning för massa och styrka skiljer sig i sin målsättning från träning för maximal prestation i specifika tävlingsmoment. Massa är inget mål för en tävlingslyftare, styrka är bara ett mål för att kunna appliceras i tävlingsmomenten.

Betar
2007-11-16, 18:12
Djupa knäböj är farligt

Whistler
2007-11-16, 18:24
Vinkla fötterna för att ta på olika delar av vaderna.
Vinkla händerna för att ta på olika delar av biceps.

Man ska använda Z-stång vid stångcurl för att undvika problem med handlederna.

Commando1980
2007-11-16, 18:49
Vinkla fötterna för att ta på olika delar av vaderna.
Vinkla händerna för att ta på olika delar av biceps.

Man ska använda Z-stång vid stångcurl för att undvika problem med handlederna.

det med z-stång stämmer ju enligt mig, dvs det skonar handleder och armbågar till viss del.
Jag tycker tex att curl med rakstång är bättre än med Z-stång när det gäller stimulering av biceps men kör trots det med Z-stång eftersom den är skonsammare mot handled och armbåge (iaf för mig)

får man inga känningar i handleder/armbågar så är dock curl med rakstång att föredra efter som biceps är mer supinerade än vad de är då man kör med z-stång.

Baan
2007-11-16, 18:56
Det är inte bs. Räcker att kolla i journalerna här på kolozzeum för att se att den här myten lever och frodas, kanske mer i praktiken än i uttalad form. Jag tillhör den där träskalliga skaran som inte tror att byggarna egentligen tjänar något på att slänga in dom där enarmsövningar i kabelmaskin. Enda vinsten är att ett till arbetsset utförs men egentligen kunde det gjorts med en bättre övning och den där extra-grejen hade kunnat skippas med gott resultat.

Lyftar-träningen har du helt rätt om men det är lite äpplen och bananer att jämföra förstås, jag menade framför allt ur ett generellt muskelbyggarperspektiv.

Förstår inte ditt exempel, det går bra att köra en del övningar och ändå bara köra ganska "erkända" basövningar (dvs av WPO, IEEE, IETF, WABA, Microsoft, NBA, Reinfeldt, WHO osv) utan att för den delen vara bästa kompis med kabelmaskinerna. Mycket övningar är såklart relativt men jag tror ganska starkt på det och det har gett lite resultat.

piraten99
2007-11-16, 19:23
Vinkla fötterna för att ta på olika delar av vaderna.
Vinkla händerna för att ta på olika delar av biceps.

Man ska använda Z-stång vid stångcurl för att undvika problem med handlederna.

det är kul att du säger det för jag kör med EZ-stång när jag har problem med handlederna och då känner jag inte av nånting i handleden.

men du kanske kör annorlunda med rakstång?, jag kör med underarmen utvinklade.

Diggler
2007-11-16, 19:38
Pullover med hantel eller stång bygger inte särskilt mycket muskler, men den expanderar bröstkorgen.

Stretcha hårt, ofta och länge, annars får inte musklerna utrymme att växa, de kläms ihop av din trånga muskelfaschia.

KaptenKnäsvag
2007-11-16, 22:04
Här om dagen:

Vad finns det för kosttillskott för att gå upp i vikt?

- Varför inte bara äta mat?

Jag har för bra ämnesomsättning för att kunna gå upp i vikt med bara mat.

Eddie Vedder
2007-11-16, 22:12
Här om dagen:

Vad finns det för kosttillskott för att gå upp i vikt?

- Varför inte bara äta mat?

Jag har för bra ämnesomsättning för att kunna gå upp i vikt med bara mat.

Visserligen är ju just detta anledningen till att det är bra med kosttillskott. Energiförbrukningen är helt enkelt för hög för att kunna täcka behovet med mat.
Det är ju just då det finns all anledning att ta t.ex. en gainer som tillskott till kosten som inte riktigt räcker.:)

jwzrd
2007-11-16, 22:23
Det är inte bs. Räcker att kolla i journalerna här på kolozzeum för att se att den här myten lever och frodas, kanske mer i praktiken än i uttalad form. Jag tillhör den där träskalliga skaran som inte tror att byggarna egentligen tjänar något på att slänga in dom där enarmsövningar i kabelmaskin. Enda vinsten är att ett till arbetsset utförs men egentligen kunde det gjorts med en bättre övning och den där extra-grejen hade kunnat skippas med gott resultat.

Lyftar-träningen har du helt rätt om men det är lite äpplen och bananer att jämföra förstås, jag menade framför allt ur ett generellt muskelbyggarperspektiv.

Jag skulle kunna tråka ut dig med att olika övningar dels går "genom" muskeln i olika vinklar (t ex i fallet med bröstövningar från olika håll och till olika håll) och dels kräver aktivering i olika mönster och "aktiveringsfrekvens" av motorenheterna på ett vis som, om de inte funnits där i den variationen, _sannolikt_ inte påverkat muskeln lika mycket... men, jag nöjer mig med att säga: Nej. Det är inte en myt. En myt är att t ex inbilla sig att man inte ska äta efter klockan 18 om man inte vill bli fet. Detta är fråga om tycke och smak där man kan argumentera (bra) för endera alternativen.

A. Pahkamaa förespråkar, mer förut dock, en smalare linje med ytterst få komplementövningar (om ens några alls?). Westside-grabbarna tränar gärna väldigt många övningar och ganska lite själva tävlingsmomenten själv.

Jay-Z
2007-11-16, 22:37
Det finns ju faktiskt fördelar med sk isolationsövningar helt klart, särskilt för de som tränar med fyr- och femsplit (fördelarna och nackdelar med det tror jag snuddats vid någon gång i forumets historia). Ett (dåligt?) exempel kan vara triceps, där man på en tresplit kan komma rätt milt undan om man har enbart basövningar i sitt upplägg, medan den med ett mer splittat program kan, beroende på vilka övningar man väljer, få rätt mycket pisk av triceps under en vecka, bänkpress på dag 1, kanske mp på dag 2 och sedan mer tricepsarbete på en annan dag. Där ser jag klart en fördel med mer isolationsövningar framför flerledsövningar. Och det kanske även tangerar en av nackdelarna med alltför uppslittad träning. Därmed inte sagt att träningen ska baseras på isolationsövningar. Eller att frekvent träning är något dåligt.

Eh.

Myter, ja. Natti.

dude
2007-11-16, 22:43
Vinkla fötterna för att ta på olika delar av vaderna.
Vinkla händerna för att ta på olika delar av biceps.

Man ska använda Z-stång vid stångcurl för att undvika problem med handlederna.

z-stang stammer.Jag kan inte kora med rak. Gar ett par pass sen gar det inte ens att lyfta stangen for det gor sa ont.

Martinl
2007-11-16, 23:24
Det är bra med långsamt tempo i rörelserna.

Förstår inte? Det är väl bra att hålla emot i den excentriska fasen?

Commando1980
2007-11-16, 23:57
Förstår inte? Det är väl bra att hålla emot i den excentriska fasen?

jo, visst ska man kontrollera vikten på nedvägen men man ska ju inte "överdriva", typ "super slow".

Deceiver85
2007-11-16, 23:57
Pullover med hantel eller stång bygger inte särskilt mycket muskler, men den expanderar bröstkorgen.

Hahaha, helt underbar! Vem var det här på kolozzeum som så fanatiskt propagerade för att pullovers var nyckeln till att proffsen förr hade "sååå stora brööööstkoooorgaaaar"?

jwzrd
2007-11-16, 23:59
Hahaha, helt underbar! Vem var det här på kolozzeum som så fanatiskt propagerade för att pullovers var nyckeln till att proffsen förr hade "sååå stora brööööstkoooorgaaaar"?

Jag skriver lätt under på den. Folk som kör den rätt har stor bröstkorg. Det händer samtidigt för ofta för att den övningen inte ska göra NÅGOT bra i sammanhanget.

apelsin
2007-11-17, 00:16
Vinkla fötterna för att ta på olika delar av vaderna.


Citerar Styrketräning - En Anatomisk Guide: "Teoretiskt går det att isolera träningen till gastrocnemius mediala huvud (genom att ha tårna utåt) eller gastrocnemius yttre huvud (med tårna inåt) men i praktiken är det svårt"

Så någon myt tror jag inte det är?

Yes
2007-11-17, 00:36
Hahaha, helt underbar! Vem var det här på kolozzeum som så fanatiskt propagerade för att pullovers var nyckeln till att proffsen förr hade "sååå stora brööööstkoooorgaaaar"?
Det kan vara mig du tänker på. När du har slutat skratta får du gärna förklara varför du finner det så anmärkningsvärt att costal-brosket kan expandera hos (unga) individer, givet rätt träning.

Deceiver85
2007-11-17, 00:41
Det kan vara mig du tänker på. När du har slutat skratta får du gärna förklara varför du finner det så anmärkningsvärt att costal-brosket kan expandera hos (unga) individer, givet rätt träning.

Nu kan det låta drygt, men källa på det?

jwzrd
2007-11-17, 00:47
Nu kan det låta drygt, men källa på det?

Grejen är att jag vet inte _varför_ eller vad men något verkar övningen göra. Jag upplever skillnad när jag kör den och kan lyfta bröstkorgen rätt mycket. Något jag tror pullovers har en del i.

Yes
2007-11-17, 00:50
Källa på vad? Jag påstod inget utan uppmanade dig bara att ge en förklaring.

Att costal-brosket(tror det heter så på svenska, "coastal cartilages" på egenlska iaf) inte "stelnar" helt förrän en bit in i 20 års åldern tror jag dock vilken anatomikunnig person som helst kan bekräfta.

Yes
2007-11-17, 00:56
Grejen är att jag vet inte _varför_ eller vad men något verkar övningen göra. Jag upplever skillnad när jag kör den och kan lyfta bröstkorgen rätt mycket. Något jag tror pullovers har en del i.
I ditt fall lär det bero på att de involverade musklerna stärks och sträcks, mer än att bröstkorgen i sig förstoras. Intrycket blir ju dock det samma. Den enda skillnaden är att du inte kan få lika bra resultat som en yngre person.

Att det händer något borde dock alla veta som kört pullovers regelbundet med bra stretch.

jwzrd
2007-11-17, 01:00
I ditt fall lär det bero på att de involverade musklerna stärks och sträcks, mer än att bröstkorgen i sig förstoras. Intrycket blir ju dock det samma. Den enda skillnaden är att du inte kan få lika bra resultat som en yngre person.

Att det händer något borde dock alla veta som kört pullovers regelbundet med bra stretch.

Det jag vill säga är att JAG iallafall är övertygad om att den övningen ligger till grund för många av bröstkorgarna byggarna hade förut. Du vet... på den tiden då de hade bröstkorgar som var större än fetmagarna. :)

Yes
2007-11-17, 01:03
Jag delar helt och hållet den övertygelsen. :)

För övrigt måste jag inflika att pullovers pwnar. :D

Deceiver85
2007-11-17, 01:30
Jag kör pullovers just nu och jag har inget emot övningen, den är skön absolut, men bredda bröstkorgen? Det låter lite väl otroligt, och jag skulle gärna se en undersökning/forskning som bekräftar det, snarare än "jag tycker det är en skön övning"

BigForre
2007-11-17, 01:38
Den här tråden har gått och blivit mycket underhållande...från början till slut...

Deceiver; Det kanske vore på din plats att du förklarar varför det vore omöjligt. Om inte det kommer en vettig redogörelse så vore det roligt med en förklaring för hur du kan avfärda det som en myt...

Edit: Och nej, jag tar inte ställning i frågan om pullovers möjlighet att öka bröstkorgens volym...

Deceiver85
2007-11-17, 01:54
Deceiver; Det kanske vore på din plats att du förklarar varför det vore omöjligt. Om inte det kommer en vettig redogörelse så vore det roligt med en förklaring för hur du kan avfärda det som en myt....

Jag vet inte om det är omöjligt, men jag tror först på det när jag fått det bevisat för mig. Det låter lite som det här med vinklar på fötterna vid vadpress, det är säkerligen teoretiskt möjligt att bredda bröstkorgen, men är det praktiskt möjligt?

überstarken
2007-11-17, 01:58
min pappa är starkare än din pappa!! stämmer bara i 50% av fallen.

Arf Pingvin
2007-11-17, 02:36
Pullups utförs med handflatorna mot ansiktet*popcorn*

Yes
2007-11-17, 02:36
Jag vet inte om det är omöjligt, men jag tror först på det när jag fått det bevisat för mig. Det låter lite som det här med vinklar på fötterna vid vadpress, det är säkerligen teoretiskt möjligt att bredda bröstkorgen, men är det praktiskt möjligt?
En gammal artikel jag postat förut...
http://www.drdarden.com/readTopic.do?id=436676

Elwyndaz
2007-11-17, 09:15
Pullups utförs med handflatorna mot ansiktet*popcorn*

den hette tydligen http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtUnderhandChinup.html

Jag som trodde pullups utfördes med handflatorna mot ansiktet. :em:
Men vad är det då för skillnad på pull-up och chin-up?

Chinup:

Preparation
Step up and grasp bar with wide overhand grip. Step down onto assistance lever or platform.

Execution
Pull body up until the chin is just above the bar. Lower body until arms and shoulders are fully extended. Repeat.


Pull-up:
Preparation
Step up and grasp bar with an wide overhand grip. Step down onto assistance lever or platform.

Execution
Pull body up until neck reaches the height of the hands. Lower body until arms and shoulders are fully extended. Repeat.



Är det bara skillnad på hur högt upp man ska gå?

joriice
2007-11-17, 09:23
Men vad är det då för skillnad på pull-up och chin-up?



Det är mig veterligen en personlig uppfattning.

Men om någon har kommit med det ultimata svaret så kan ni skriva det i den gamla tråden som tar upp denna fråga :confused:

Guddi
2007-11-17, 10:52
stretching fungerar inte för att bli rörligare (väldigt populär just nu)
Kolhydrater gör dig tjock
Fett gör dig tjock
Ett abstrakt/en studie räcker som bevis för något
Bälte minskar skaderisken vid lyft


- "Jag brukar avsluta med 20 minuter på rodden för att transportera bort slaggprodukter"Menar du att rodd är för intensivt för att använda som nedvarvning, att 20min är alldeles för lång tid att varva ner eller att man inte behöver någon nedvarvning för att det inte finns några slaggprodukter att transportera bort?
Menar du maxpuls? Det är väl inte någon som tror att vilopulsen blir högre med konditionsträning?

Intressant, det trodde jag den gjorde. Vad består den mer av (i signifikanta mängder)?1. Menar maxpulsen
2. läs FAQ om kreatin, står där
min pappa är starkare än din pappa!! stämmer bara i 50% av fallen.hehehe, klockren :thumbup:

tano
2007-11-17, 10:59
I ditt fall lär det bero på att de involverade musklerna stärks och sträcks, mer än att bröstkorgen i sig förstoras. Intrycket blir ju dock det samma. Den enda skillnaden är att du inte kan få lika bra resultat som en yngre person.

Att det händer något borde dock alla veta som kört pullovers regelbundet med bra stretch.

Med bra stretch? Hur utförs en pullover för att bredda bröstkorgen?

BigForre
2007-11-17, 11:25
Hahaha, helt underbar! Vem var det här på kolozzeum som så fanatiskt propagerade för att pullovers var nyckeln till att proffsen förr hade "sååå stora brööööstkoooorgaaaar"?

Jag vet inte om det är omöjligt, men jag tror först på det när jag fått det bevisat för mig. Det låter lite som det här med vinklar på fötterna vid vadpress, det är säkerligen teoretiskt möjligt att bredda bröstkorgen, men är det praktiskt möjligt?

Men hur kan du då skriva ditt första inlägg med en så pass hånfull/ironisk underton, man får en lätt känsla av dumförklaring av dessa personer. Detta när du faktiskt helt saknar kunskap att avfärda detta som en myt.

Yes
2007-11-17, 11:59
Med bra stretch? Hur utförs en pullover för att bredda bröstkorgen?
Läs gärna artikeln jag postade. Det förklaras jättebra där. Mina två cent vad gäller utförande är annars:

Gå så långt ned som möjligt(träna upp rörligheten i axlarna om rörelsen känns obehaglig). Ligger man längs med bänken(något jag faktiskt föredrar) gillar jag att "brygga" lite. På nedvägen, när det börjar sträcka lite, fyller man lungorna ordentligt med luft.

Vanligaste felet jag sett är att folk gör övningen till en korsning mellan pullovers och tricepsextensions, och vänder precis efter huvudet. Lätt böjda armar är väl okej, men sen får hanteln gärna vara nära att nudda golvet.

Whistler
2007-11-17, 12:44
det med z-stång stämmer ju enligt mig, dvs det skonar handleder och armbågar till viss del.
Jag tycker tex att curl med rakstång är bättre än med Z-stång när det gäller stimulering av biceps men kör trots det med Z-stång eftersom den är skonsammare mot handled och armbåge (iaf för mig)

får man inga känningar i handleder/armbågar så är dock curl med rakstång att föredra efter som biceps är mer supinerade än vad de är då man kör med z-stång.

det är kul att du säger det för jag kör med EZ-stång när jag har problem med handlederna och då känner jag inte av nånting i handleden.

men du kanske kör annorlunda med rakstång?, jag kör med underarmen utvinklade.

z-stang stammer.Jag kan inte kora med rak. Gar ett par pass sen gar det inte ens att lyfta stangen for det gor sa ont.

Det är antagligen FÖR att ni använder Z-stång som ni har ont i handlederna och inte kan köra rak stång. Z-stång kan leda till förkortad underarmsmuskulatur som leder till minskad rörlighet och smärta vid andra övningar.

Detta bekräftas av Arne P:
Enligt Arne Persson är det INTE FARLIGARE med en EZ-stång. Däremot kan den orsaka problem benom att den förkortar pronatorerna och kan få dessa att smärta när händerna supineras kraftigt, tex vid curl med rak stång.



Citerar Styrketräning - En Anatomisk Guide: "Teoretiskt går det att isolera träningen till gastrocnemius mediala huvud (genom att ha tårna utåt) eller gastrocnemius yttre huvud (med tårna inåt) men i praktiken är det svårt"

Så någon myt tror jag inte det är?

Jag citerar återigen Arne om det hela...


Min förklaring är följande: Anatomiskt är M. gastrocnemius inre huvud större än det yttre. Avikelser kan ev. förekomma. Det spelar ingen roll för M. gastrocnemius huvuden hur du vinklar fötterna. Dom djupa vadmusklerna är alltid aktiverade i alla typer av vadpressar. M. gastrocnemius aktivitet däremot varierar med knäledens böjning, (maximal vid sträckt ben) pga dess ursprung på lårbenets nedersta baksida ovanför knäleden. Att du kände träningsvärk på "insidan" kan bero på att någon av dina djupa (mindre och svagare) vadmuskler fått jobba lite extra under passet.

Teoretiskt sett går det att punktförbränna fett också. Jag tycker den här tråden handlar om myter som inte är praktiskt tillämpbara, och att vinkling på fötterna i vadpress absolut faller inom den ramen, då det kanske kan göra mätbara skillnader, men inte märkbara.

Martinl
2007-11-17, 13:05
jo, visst ska man kontrollera vikten på nedvägen men man ska ju inte "överdriva", typ "super slow".

Nej, fast det kan väl inte vara sämre heller.

Allan
2007-11-17, 13:52
Man kan förlänga biceps med scottcurls...

piraten99
2007-11-17, 14:08
Det är antagligen FÖR att ni använder Z-stång som ni har ont i handlederna och inte kan köra rak stång. Z-stång kan leda till förkortad underarmsmuskulatur som leder till minskad rörlighet och smärta vid andra övningar.

Detta bekräftas av Arne P:






Jag citerar återigen Arne om det hela...



Teoretiskt sett går det att punktförbränna fett också. Jag tycker den här tråden handlar om myter som inte är praktiskt tillämpbara, och att vinkling på fötterna i vadpress absolut faller inom den ramen, då det kanske kan göra mätbara skillnader, men inte märkbara.

hallå i stugan! Jag kör med rakstång!
och anledningen till att jag fått ont i underarmen är inte bicepspassen överhuvudtaget. första gången var det underarms träning hardcore som gjorde min underarm instabil. och nu andra gången är det för att på jobbet var jag tvungen att hamra skiten och bända och böja så min gamla underarms skada kom tillbaks.

Arf Pingvin
2007-11-17, 14:22
Jag som trodde pullups utfördes med handflatorna mot ansiktet. :em:
Men vad är det då för skillnad på pull-up och chin-up?

Jag förklarar min ståndpunkt i frågan i den här tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102696

JohnRick
2007-11-17, 15:13
Pullups utförs med handflatorna mot ansiktet*popcorn*

Det där är ingen myt, bara en nationalsemantisk oreda som orsakat begreppsförvirring.

Commando1980
2007-11-17, 15:55
Det är antagligen FÖR att ni använder Z-stång som ni har ont i handlederna och inte kan köra rak stång. Z-stång kan leda till förkortad underarmsmuskulatur som leder till minskad rörlighet och smärta vid andra övningar.


jo jag har läst arnes åsikt om det tidigare, och det kan mycket väl vara så att jag har förkortad underarmsmuskulatur etc men det beror inte på z-stången i mitt fall eftersom jag aldrig använt den då jag fick känningar i handled/armbåge för första gången.

Jag har provat att stretcha handleder och stärka upp underarmar men trots det får jag ont av curl med rakstång. Kör jag med z-stång känns det bra, alltså fortsätter jag med det.

Därmed är det ingen myt att z-stång kan vara skonsammare mot handled/armbåge. (även om den enligt mitt tycke är lite sämre än curl med rakstång när det gäller stimulation av biceps)

Commando1980
2007-11-17, 15:56
Nej, fast det kan väl inte vara sämre heller.
jo, jätte långsamma repititioner kan vara sämre.

pejo
2007-11-17, 18:03
2. läs FAQ om kreatin, står där
Jag måste vara blind för jag ser inte att det står vad mer än vätska som bidrar till viktuppgången. Kan du inte bara säga vad mer viktuppgången består av.

Commando1980
2007-11-17, 18:19
Jag måste vara blind för jag ser inte att det står vad mer än vätska som bidrar till viktuppgången. Kan du inte bara säga vad mer viktuppgången består av.


vätska...vatten

pejo
2007-11-17, 18:30
vätska...vatten
Aj aj, nu verkar det inte enbart vara synen det är fel på utan även mitt förstånd, för nu fattar jag ingenting. Var detta ett svar på min fråga?

Diggler
2007-11-17, 18:56
När du tränar pecs kom ihåg att inte använda dig för mycket av skivstång, för då blir pecsen kantiga och blockiga. Du får en snyggare rund form med hantlar.

Yucko
2007-11-17, 19:19
När du tränar pecs kom ihåg att inte använda dig för mycket av skivstång, för då blir pecsen kantiga och blockiga. Du får en snyggare rund form med hantlar.

Den var ny för mig.

z_bumbi
2007-11-17, 19:52
När du tränar pecs kom ihåg att inte använda dig för mycket av skivstång, för då blir pecsen kantiga och blockiga. Du får en snyggare rund form med hantlar.

Var inte den involverad i någon tråd där någon bestämt hävdade att det var sant?
Annars har du skrivit den förut i liknande trådar som den här.

Diggler
2007-11-18, 01:49
Var inte den involverad i någon tråd där någon bestämt hävdade att det var sant?
Annars har du skrivit den förut i liknande trådar som den här.

Jo det var den, kommer inte ihåg när eller hur...eller om det var här eller exhale. Jag är gammal så minnet sviker. Jag brukar dra upp den ja :) ´Den tål att repeteras :)

Alucard
2007-11-18, 16:14
Det är antagligen FÖR att ni använder Z-stång som ni har ont i handlederna och inte kan köra rak stång. Z-stång kan leda till förkortad underarmsmuskulatur som leder till minskad rörlighet och smärta vid andra övningar.

Måste hålla med piraten, jag har fått en liknande smärta nu under de senaste 2 månaderna..Fick svinont i min ena handled efter att jag körde med helt dorsalflexerade handleder när jag körde några triceps-övningar, och nu gör det ta mig fan så ont att jag inte KAN köra stångcurl med rak stång..Ja, fan inte ens heller vanliga hantlar sittandes/ståendes helt rak i kroppen

Och jag gillade att köra mycket stångcurl med rak stång förut, och dessutom tränade jag underarmarna i lika stor utsträckning som alla andra kroppens muskler
Känns som att du insinuerar att personer som uppenbarligen har för ont för att göra de ovan nämnda övningar själva skapat dessa problem, men jag känner att sanningen ligger långt därifrån(iaf för mig)

Guddi
2007-11-18, 20:00
Jag måste vara blind för jag ser inte att det står vad mer än vätska som bidrar till viktuppgången. Kan du inte bara säga vad mer viktuppgången består av.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2552986&postcount=273

jojjep91
2007-11-18, 20:18
Allan: vrf??

Ignatius72
2007-11-18, 20:38
Det var tydligen svårt det här med myter:D

Martinl
2007-11-18, 21:19
jo, jätte långsamma repititioner kan vara sämre.

Varför då då?

pejo
2007-11-19, 08:59
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2552986&postcount=273

Tack, tyvärr kan jag inte heller i denna artikel hitta vad viktökning skall bestå av. Det enda jag hittar är att de skriver att följande är en myt:
"All weight gained during supplementation is due to water retention".

Om man är petig med ord så är det ju lätt att säga att ovanstående är falskt. Under tiden man tar kreatin kan man ju öka i fett och muskler (muskler är ju iofs mest vatten).

mela
2007-11-19, 11:42
Kolhydrater gör dig tjock
Fett gör dig tjock




Men det stämmer om man äter för mycket av det :D

Guddi
2007-11-19, 12:17
Tack, tyvärr kan jag inte heller i denna artikel hitta vad viktökning skall bestå av. Det enda jag hittar är att de skriver att följande är en myt:
"All weight gained during supplementation is due to water retention".

Om man är petig med ord så är det ju lätt att säga att ovanstående är falskt. Under tiden man tar kreatin kan man ju öka i fett och muskler (muskler är ju iofs mest vatten).Umm, texten är otydlig när det gäller den slutsatsen. I stort kan man säga att det mesta av viktuppgången de första 3-4 dagarna (1-2kg) består av vatten men om man fortsätter ta kreatin i några veckor till efter det så behåller man inte all den vätskan utan den nya vikten uppehålls genom att man lägger på sig mer muskelmassa.

Typically weight gain is between 1 and 2 kg and is
initially brought on by water retention, but may be
maintained by changes in amount of lean body mass.Persky AM, Brazeau GA.
Clinical pharmacology of the dietary supplement creatine monohydrate.
Pharmacol Rev. 2001 Jun;53(2):161-76. Review.

Ectomorph
2007-11-19, 13:08
Hahaha, helt underbar! Vem var det här på kolozzeum som så fanatiskt propagerade för att pullovers var nyckeln till att proffsen förr hade "sååå stora brööööstkoooorgaaaar"?

Just ja, det var vi som hade en diskussion om det ja. Du och Timme sa emot mig på alla punkter. :)
Jag får iaf superkontakt i bröstet av pullovers med hantel tvärs över bänk.

pejo
2007-11-19, 13:41
Typically weight gain is between 1 and 2 kg and is
initially brought on by water retention, but may be
maintained by changes in amount of lean body mass.

Ja, det där är ju ytterligare ett nonsensuttryck. Att man kan förändra sin muskelvolym positivt samtidig som man käkar kreatin är ju självklart. Precis lika självklart som att man kan lägga på sig muskelmassa utan kreatin.
Att därifrån kunna säga att kreatinet ger extra muskelmassa tycker jag är ett långt steg. Jag anser att det är träning och mat som ger ökad muskelmassa och det tror jag de flesta håller med om.

Så jag är alltså inte säker på att:

All viktupgång av kreatin beror på vätska
[/LIST]
är en myt.

Finns det några bevis för att kreatinet verkligen ger något på lång sikt?
När jag frågade efter detta senast verkade det inte så (se http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=76597).

boinnk
2007-11-19, 13:45
Finns det några bevis för att kreatinet verkligen ger något på lång sikt?

Nu har jag inte läst studien själv men trådtiteln passade iallafall in och undersökningen är färsk.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103953

pejo
2007-11-19, 14:02
Nu har jag inte läst studien själv men trådtiteln passade iallafall in och undersökningen är färsk.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103953

Tack, det hade jag missat. Kanske blir till att köpa lite kreatin då.....

Cocadona
2007-11-19, 15:27
Det är farligt för personer under (lägg in åldrarna ni har hört här) att styrketräna.*gah!*
Uthållighet är det samma som syreupptagningsförmåga
Man motverkar att ens puls sänks med åldern genom konditionsträning
Kontinuerlig konditionsträning är bra för att bygga upp en grundkondition hos lagidrottare
Man går snabbare ner i vikt om man tränar konditionsträning innan frukost
All viktupgång av kreatin beror på vätska
Iliopsoas är en ond muskel som inte ska tränas för då får man ryggont
Efter skada på ledband eller leder behöver man bara träna upp musklerna runt om kring så är allting bra.
20min vibrationsträning är lika bra som 60min vanlig träning


Är det jag som inte fattar eller vad är felet med denna? (rödmarkerat)

Diggler
2007-11-19, 15:56
Lite bicepstips från bb.coms diamondelts

"Just thought I would post this new routine I recently created for my bi's, since it has really worked wonders for them. I have always had a problem building good bi's because my arms are naturally long and lean. But weighted chins built them up very well. But I had been working to find a way to include some type of curling movements back into my arm routine. So I had been experimenting in my home gym(the lab) as my brother call it. And I have came up with this new routine that has thickened my bi's up big time.


-Partial rep close grip chins- For these I keep my legs stretched straight and tight against each other, I then pull myself all the way up until my chest touches the bar but then I only go half way down and I will hold myself in that positon for at least 10 seconds, then repeat. I feel doing them in this way helps to keep more continous tension on the bi's.

-Partial rep behind the neck chins-On these I use a slightly wider than shoulder width grip and pull myself up to shoulders touching the bar behind the neck. These have really thickened the inner part of my bi's big time. And they also hit the lats quite nicely

-Concentration close grip barbell curl- I am really starting to LOVE this variation. I just sit down with my legs wide and pull the e-z curl bar up with a close grip between my thighs. This variation of barbell curling allows me to go heavy with strict form. I love it.

-Concentration Hammer Curl- I also love this one. I can go very heavy with these using strict form. They have really helped to widen out my bi's big time. I do these just like conventional concentration curls(seated, curling dumbell from between thighs) except I use a hammer grip.

-Concentration Reverse curl- I do these with my bigger heavy duty adjustable kettlebell, but you can also do them with an ez curl bar. Form is same as concentration close grip barbell curl, except with an overhand grip.

-Concentration curl- I do these slightly different than the norm. I always have my opposite arm folded behind my curling arm to minimize cheating. I also curl the weight to the outside of my head, instead of across my face like most do. Doing them in this way helps to hit the inner biceps which is better for overall biceps thickness.

-Leaning forward barbell curl- I do these my leaning slight forward and using an ez curl bar I curl the weight up towards my forehead

-Leaning forward reverse curl- same as above, except using an overhand grip.

-Upside down v motion hammer curl- These are just two handed hammer curls where I start with the weight about 3 inches from my sides, then using a hammer grip I curl dumbell up until they are touching each other in front of my nose. So the motion looks like and upside v when it is performed correctly.

Well that is it for this new biceps routine. It has thickened my bi's big time. And I hope some of you all out there can make use of at least a few of these exercises."

Commando1980
2007-11-19, 16:32
Varför då då?

beror på vad för mål man har med träningen, och hur man definierar långsamma repititioner. Tränar man för en sport så bör man nog fokusera på explosivitet och då är inte långsamma repititioner en höjdare. Är man ute fter max styrka så ska man försöka att förflytta stången så snabbt som det går.

Är man en "vanlig" styrketränande som satsar på massa och styrka så kan det till och med vara farligt att utföra repititioner för långsamt, samt att man begränsar vikterna för mycket. Därmed inte sagt att man ska köra okontrollerat, men vissa övningar lämpar sig bättre för lite ostrikt utförande, tex vissa dragövningar samt bicepsövningar som stångcurl och hantelcurl.

Jag tycker att generellt ska man lyfta vikten ganska explosivt sedan kontrollera vikten på nedvägen (men inte överdrivet långsamt).

Commando1980
2007-11-19, 16:43
Tack, tyvärr kan jag inte heller i denna artikel hitta vad viktökning skall bestå av. Det enda jag hittar är att de skriver att följande är en myt:
"All weight gained during supplementation is due to water retention".

Om man är petig med ord så är det ju lätt att säga att ovanstående är falskt. Under tiden man tar kreatin kan man ju öka i fett och muskler (muskler är ju iofs mest vatten).

förstår inte vad du menar? utan att exakt kunna de biokemiska processerna så beror ju den kortsiktiga viktökningen vid kreatintag på vätskeretention (det är väl ingen myt?), mao vatten. Kreatin har ju dokumenterad effekt på styrkan vilket på långsikt kan innebära att det kan hjälpa att bygga muskler (som mestadels består av vatten som du påpekar).

Guddi
2007-11-20, 11:13
Ja, det där är ju ytterligare ett nonsensuttryck. Att man kan förändra sin muskelvolym positivt samtidig som man käkar kreatin är ju självklart. Precis lika självklart som att man kan lägga på sig muskelmassa utan kreatin.
Att därifrån kunna säga att kreatinet ger extra muskelmassa tycker jag är ett långt steg. Jag anser att det är träning och mat som ger ökad muskelmassa och det tror jag de flesta håller med om.

Finns det några bevis för att kreatinet verkligen ger något på lång sikt?
När jag frågade efter detta senast verkade det inte så (se http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=76597).
The vast expanse of literature confirming the effectiveness
of CM supplementation is far beyond the scope of this
review. Briefly, short-term adaptations reported from CM
supplementation include increased cycling power, total
work performed on the bench press and jump squat, as
well as improved sport performance in sprinting, swimming,
and soccer [38,50-57]. Long-term adaptations
when combining CM supplementation with training
include increased muscle creatine and PCr content, lean
body mass, strength, sprint performance, power, rate of
force development, and muscle diameter [39,54-60]. In
long-term studies, subjects taking CM typically gain about
twice as much body mass and/or fat free mass (i.e., an
extra 2 to 4 pounds of muscle mass during 4 to 12 weeks
of training) than subjects taking a placebo [61-64].Citat från den första artikeln som jag länkade till här i tråden, du kanske ska försöka att läsa artiklarna innan du ifrågasätter dem.

Är det jag som inte fattar eller vad är felet med denna? (rödmarkerat)Intervallträning och olika spelvarianter är det som gäller. Kontinuerlig konditionsträning är för konditionsidrottare.

Cocadona
2007-11-20, 12:49
Intervallträning och olika spelvarianter är det som gäller. Kontinuerlig konditionsträning är för konditionsidrottare.

Inte för att vara petig, men kontinuerlig konditionsträning är väl den vanligaste metoden för att bygga upp en bra grundkondition så att man skall kunna orka med intervallträning, eller?

Guddi
2007-11-20, 13:07
Inte för att vara petig, men kontinuerlig konditionsträning är väl den vanligaste metoden för att bygga upp en bra grundkondition så att man skall kunna orka med intervallträning, eller?Vanligaste? ja
bästa? Absolut inte!

pejo
2007-11-20, 13:15
Citat från den första artikeln som jag länkade till här i tråden, du kanske ska försöka att läsa artiklarna innan du ifrågasätter dem.
Jo det kanske man borde göra :em:. Men nu behövde jag ju inte det.... det räcker ju med att vara lite smått provocerande så är ju chansen stor att någon annan gör jobbet åt en.

Jag kollade däremot upp några av de referenser som det hänvisas till ovan. Inga av dessa verkade dock inte enligt min mening (vad jag kunde utläsa från abstraktet) bevisa något annat än en akut effekt av kreatinet, vilket jag inte alls ifrågasätter. Det jag ifrågasätter är om det ger någon effekt efter att man slutat med kreatinet (och det extra kreatinet har lämnat kroppen).
Tråden som boinnk hänvisade till (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103953)verkar dock intressant och studien som diskuteras där verkar ju påvisa en sådan effekt. Tyvärr tycker jag även där att det är svårt att veta exakt hur studien genomförts genom att bara läsa abstraktet.

Cocadona
2007-11-20, 13:17
Vanligaste? ja
bästa? Absolut inte!

Ok, hur ska jag då på bästa sätt förbereda mig för intervallträningarna som börjar i februari för mitt lag? Jag har mest varit på gymet plus kört lite futsal sen i augusti och är inte i ordentlig form.

Guddi
2007-11-20, 13:26
Ok, hur ska jag då på bästa sätt förbereda mig för intervallträningarna som börjar i februari för mitt lag? Jag har mest varit på gymet plus kört lite futsal sen i augusti och är inte i ordentlig form.
Spring mer när nu spelar futsal
kör intervaller på egen hand, anpassa vilan efter hur mycket du orkar, är du dåligt tränad så använd längre vila
När det börjar närma sig så minska vilan mellan dina set på gymmet.

Cocadona
2007-11-20, 14:08
Spring mer när nu spelar futsal
kör intervaller på egen hand, anpassa vilan efter hur mycket du orkar, är du dåligt tränad så använd längre vila
När det börjar närma sig så minska vilan mellan dina set på gymmet.


Tack för tipsen men jag är en tung:( targetplayer i en 1-2-1 uppställning inomhus så jag springer inte nåt i onödan...:D

Men för att gå on topic så fattar jag din poäng att intervaller är bra mycket bättre än att bara långlöpa, men att kalla det en myt, njaa...

Mark_Lyft
2007-11-20, 22:49
- Socker är en drog

- Du kan bli bra i knäböj utan att knäböja

- Du måste lyfta snabbt för att träna snabba muskelfibrer

- Dom som är bäst med SL-utrustning hade också varit bäst om vi hade tävlat raw

Ignatius72
2007-11-21, 10:18
- Socker är en drog



Lyssnade på en drogterapeut igår som sa att socker är att jämställa med en drog. (Iofs för fd heroinmissbrukare....men ändå).

bestof
2007-11-21, 11:14
Har länge och väl funderat på ett träningsredskap jag uppmärksammade på TV-shop för drygt 5år sen. Hela träningen gick ut på att man hade ett bälte (likt en pulsklocka) som man spände runt magen när musklerna var sammandragna. Skulle man sedan sluta spänna magmusklerna, började bältet vibrera och påminde om att man ska spänna magen igen. dvs, träningsmetoden gick ut på att man gick med sammandragna magmuskler dagarna i ändå. Kan man träna på det sättet?

747
2007-11-21, 12:19
Har länge och väl funderat på ett träningsredskap jag uppmärksammade på TV-shop för drygt 5år sen. Hela träningen gick ut på att man hade ett bälte (likt en pulsklocka) som man spände runt magen när musklerna var sammandragna. Skulle man sedan sluta spänna magmusklerna, började bältet vibrera och påminde om att man ska spänna magen igen. dvs, träningsmetoden gick ut på att man gick med sammandragna magmuskler dagarna i ändå. Kan man träna på det sättet?

Ja, självklart. Ring och beställ idag.

Vin
2007-11-21, 12:24
"Mage kan du träna fast varje dag den återhämtar sig så snabbt" men mage är väl som vilken muskel som helst och kräver lika mycket vila?

King Grub
2007-11-21, 12:28
- Socker är en drog

Mer beroendeframkallande än kokain!

Our findings clearly demonstrate that intense sweetness can surpass cocaine reward, even in drug-sensitized and -addicted individuals.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=17668074

dude
2007-11-21, 12:37
Mer beroendeframkallande än kokain!



http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=17668074

Har lite svart att tro pa det dar...

Guddi
2007-11-21, 13:14
Tack för tipsen men jag är en tung:( targetplayer i en 1-2-1 uppställning inomhus så jag springer inte nåt i onödan...:D Ni/du spelar väl försvar också? ;)

Men för att gå on topic så fattar jag din poäng att intervaller är bra mycket bättre än att bara långlöpa, men att kalla det en myt, njaa...

Kontinuerlig konditionsträning har negativa konsekvenser på explosiva idrottare.
Intervallträning kan ersätta kontinuerlig träning helt för att bygga upp en bra aerob bas hos lagidrottare.
Trots detta använder sig otroligt många tränare av kontinuerlig långdistans löpning med sina lag med motiveringen att de ska bygga upp en bra grundkondition för att de tror att detta är enda/bästa sättet

=>MYT!!

elArne
2007-11-21, 14:37
Har lite svart att tro pa det dar...

Du tror väl precis som alla knarkare att du kan sluta när du vill,*whistle* upp till bevis: testa och utesluta all föda som innehåller socker, sötningsmedel eller koncentrerad naturlig sötma och se hur länge du står ut :D

jwzrd
2007-11-21, 14:42
Du tror väl precis som alla knarkare att du kan sluta när du vill,*whistle* upp till bevis: testa och utesluta all föda som innehåller socker, sötningsmedel eller koncentrerad naturlig sötma och se hur länge du står ut :D

Som om det vore svårt...(bortsett från att det konkret kanske är svårt att hitta matvaror utan tillsatt socker i vissa fall)

regus
2007-11-21, 14:44
Mer beroendeframkallande än kokain!



http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=17668074

Det tror jag först när jag ser någon ligga kallsvettandes framför lösgodishyllorna och åma sig.

Danny Devito
2007-11-21, 17:23
Det tror jag först när jag ser någon ligga kallsvettandes framför lösgodishyllorna och åma sig.

Studien är på råttor ;)

Martin Löwgren
2007-11-21, 19:04
Kan bidra med några roliga myter (en del har faktiskt funnits med i bland annat body och fitness magazine :smash:)

1. Toppen på biceps. Om man tränar koncentrationscurl (scottcurl) ska tydligen toppen (peaken, bulan) på biceps öka. Senast jag läste anatomi kunde bara en muskel dra ihop sig och att utseendet (peek, topp, bula) styrdes av genetiken. Om man tror att Arnolds enorma biceps ”topp, bula, peak” utgjordes av att han körde en speciell rörelse bör man nog rannsaka sig själv.

2. Träning av det långa respektive det korta huvudet. M. biceps brachiis två muskelbukar arbetar som en enhet och behöver inte (enligt mig) tränas separat. Tittar man rent biomekaniskt aktiveras det korta (inre) huvudet aningen mera när man använder ett brett grepp och det långa (yttre) huvudet när man håller ett smalt grepp, men att det skulle vara en sådan enorm skillnad i aktivering beroende på greppbredden är väldigt långsökt. Variera gärna greppvidden men slösa inte allt för mycket energi på att fundera på om det tar mer på det långa eller korta huvudet är mitt tips.

3. Hammercurls ger dig tjockare biceps När tummen pekar rakt fram (som den gör vid hammercurls) aktiveras primärt M. brachioradialis och belastningen på biceps minskar då M. brachioradilis tar över momentet över armbågsleden. Hur en minskning av aktiveringen i biceps (överarmsmuskel) och en ökad aktivering i M. brachioradialis (underarmsmuskel) skulle kunna öka tjockleken i biceps får ni gärna fråga någon som tror på detta. Biceps tvärsnittsyta (tjocklek) ökas om man aktiverar muskelns alla funktioner, inte genom att begränsa muskelns kraft över en led genom att använda färre funktioner och koppla in andra muskler som tar över momentet.

/Axon

Mark_Lyft
2007-11-22, 22:40
- Du blir fet av fett

- Socker ihop med fett gör att du blir fet

- För djupa knäböjar är farliga, knäleden öppnar upp sig

- Den ryske vetenskapsmannen *valfritt ryskt namn* har sagt att man måste träna såhär *valfri besynnerlig metod*

- Marklyft gör dig långsam

Jonny_88
2007-11-25, 20:25
Här kommer lite okonvontionellt tänkande ang. biceps!

Observera att det är teorier och inte absolut sanning. Och även att jag tycker det är kul att tänka och gillar inte att förenkla alla saker. Och att jag inte enbart sysslar med detaljer utan baserar min träning på tunga övningar (men det går inte alltid om inte allt är helt). ;)



1. Toppen på biceps. Om man tränar koncentrationscurl (scottcurl) ska tydligen toppen (peaken, bulan) på biceps öka.

Senast jag läste anatomi kunde bara en muskel dra ihop sig och att utseendet (peek, topp, bula) styrdes av genetiken. Om man

tror att Arnolds enorma biceps ”topp, bula, peak” utgjordes av att han körde en speciell rörelse bör man nog rannsaka sig

själv.
Det är väll snarast tvärtom eller det kanske är en annan myt. Att man tror att det ska öka längden på biceps. Anledningen

tror jag är att om man tänker sig teoretiskt att vi har en muskel som ska förflytta en vikt 1m respektive 2m. Så borde man

behöva mer fibrer på en längd då varje fiber har ett max på hur mycket de kan dra ihop sig. Och ju längre muskel desto längre

kan den dra ihop sig. Och vid scottcurl behöver muskeln arbeta vid sin utsträckta form. Jämfört med vanliga curl där den

maximal belastningen uppstår ca vid 90 grader i armbågen (utesluter påverkan av momentum, som jag tror är anledningen till

att biceps är starkast vid en vinkel av ca 110 grader), alltså då muskeln är ungefär halvt ihopdragen (och minimal vid max

utsträckt läge). Och med ren logik kan man förstå att muskeln behöver förstärkas vid den svaga länken.


2. Träning av det långa respektive det korta huvudet M. biceps brachiis två muskelbukar arbetar som en enhet och

behöver inte (enligt mig) tränas separat. Tittar man rent biomekaniskt aktiveras det korta (inre) huvudet aningen mera när

man använder ett brett grepp och det långa (yttre) huvudet när man håller ett smalt grepp, men att det skulle vara en sådan

enorm skillnad i aktivering beroende på greppbredden är väldigt långsökt. Variera gärna greppvidden men slösa inte allt för

mycket energi på att fundera på om det tar mer på det långa eller korta huvudet är mitt tips.
Och det går också att påverka genom vinkel i axeln. Inre biceps sträcks mer ju längre bakåt armen är.

Jag tror även att det eventuellt går att påverka förhållandet mellan sträckningen på yttre respektive inre genom supination

eller pronation i underarmen. Detta pga att biceps har två fästen där som möjliggör supination av underarmen. Och jag tror en

supination sträcker mer på inre än yttre (alltså arbetar inre huvudet mer vid supination). Men isåfall ytters marginellt. En

sak som stödjer detta är att om jag håller armarna rakt ut från kroppen och sedan supinerar underarmarna ser jag separation

mellan yttre och inre bicepsbukarna.


Och på tal om att forma biceps har jag gjort det två gånger(en gång på ena biceps den senaste på båda)! Men detta är mer

hastigt då det uppstått efter ett pass, alltså troligen mer en liten ruptur eller annat.

Ett tag sedan när jag började köra smala chins med pronerad fattning (pga problem med underarmar) efter att ha kommit igång

med träningen. Då fick jag ett glapp uppe mot axeln vid inre biceps innan där biceps strukturen ändras om man kollar från

underarmen. Väldigt svårt att förklara, men det gick att spänna ihopp det så det blev normalt. Men det har växt igen!

Den senaste blev efter lite annorlunda utförande (baserat på den andra quoten) lutande hantelcurl och då blev det antingen en ruptur eller deformation (Se bifogad bild, fottad 2 dagar efter). Något likanade gjorde en känd kroppsbyggare på mitt gym men efter scottcurl men då blev det mer vid inre huvudet (både övningen och stället var nästan motsatser!). Jag tro detta också kommer att växa ihop eller bli lite jämnare.

Med det menar jag att det verkar gå att påverka belastning på olika fibrer.

Och att även att formen på biceps inte enbart är spolformad (alltså mer komlex) gör att jag kan tänka mig att det går att påverkar olika delar på biceps. Även så har jag känt skillnad både under och efter olika övningar. Vissa säger ju att det inte spelar någon roll vart det känns, men jag tror det kan ha ett samband.
Och sen är det känt att det går att förflytta läget där muskeln är som starkas (har läst det på detta forum, tror det var om biceps). Och för att åstadkomma detta så kan det bero på nervanpassning eller strukturella ändringar.


Detta är som sagt bara teorier. Och det är för de flesta ingen nytta att tänka på ens. Och att hålla på med detaljer ger oftast bara marginella skillnader om någon alls. Om någon vill motbevisa vill jag höra en bra motförklaring istället för ett nej.

Här kommer bilden, svårt att få det att synnas på kamera:

Jonny_88
2007-11-25, 20:40
Ursäkta strukturen blev konstig efter att jag klistrat in texten från anteckningar.

Och jag kan tillägga att det var att båda armarna ser likadana ut som på bilden (tagen från ansiktet).

Men om det är någon som inte kan läsa så kan jag lägga in texten här nere omgjord (Om någon mod orkar kan de fixa det):


Här kommer lite okonvontionellt tänkande ang. biceps!

Observera att det är teorier och inte absolut sanning. Och även att jag tycker det är kul att tänka och gillar inte att förenkla alla saker. Och att jag inte enbart sysslar med detaljer utan baserar min träning på tunga övningar (men det går inte alltid om inte allt är helt). ;)



1. Toppen på biceps. Om man tränar koncentrationscurl (scottcurl) ska tydligen toppen (peaken, bulan) på biceps öka.

Senast jag läste anatomi kunde bara en muskel dra ihop sig och att utseendet (peek, topp, bula) styrdes av genetiken. Om man tror att Arnolds enorma biceps ”topp, bula, peak” utgjordes av att han körde en speciell rörelse bör man nog rannsaka sig själv.
Det är väll snarast tvärtom eller det kanske är en annan myt. Att man tror att det ska öka längden på biceps. Anledningen tror jag är att om man tänker sig teoretiskt att vi har en muskel som ska förflytta en vikt 1m respektive 2m. Så borde man behöva mer fibrer på en längd då varje fiber har ett max på hur mycket de kan dra ihop sig. Och ju längre muskel desto längre kan den dra ihop sig. Och vid scottcurl behöver muskeln arbeta vid sin utsträckta form. Jämfört med vanliga curl där den maximal belastningen uppstår ca vid 90 grader i armbågen (utesluter påverkan av momentum, som jag tror är anledningen till att biceps är starkast vid en vinkel av ca 110 grader), alltså då muskeln är ungefär halvt ihopdragen (och minimal vid max utsträckt läge). Och med ren logik kan man förstå att muskeln behöver förstärkas vid den svaga länken.


2. Träning av det långa respektive det korta huvudet M. biceps brachiis två muskelbukar arbetar som en enhet och behöver inte (enligt mig) tränas separat. Tittar man rent biomekaniskt aktiveras det korta (inre) huvudet aningen mera när man använder ett brett grepp och det långa (yttre) huvudet när man håller ett smalt grepp, men att det skulle vara en sådan enorm skillnad i aktivering beroende på greppbredden är väldigt långsökt. Variera gärna greppvidden men slösa inte allt för mycket energi på att fundera på om det tar mer på det långa eller korta huvudet är mitt tips.
Och det går också att påverka genom vinkel i axeln. Inre biceps sträcks mer ju längre bakåt armen är.

Jag tror även att det eventuellt går att påverka förhållandet mellan sträckningen på yttre respektive inre genom supination eller pronation i underarmen. Detta pga att biceps har två fästen där som möjliggör supination av underarmen. Och jag tror en supination sträcker mer på inre än yttre (alltså arbetar inre huvudet mer vid supination). Men isåfall ytters marginellt. En sak som stödjer detta är att om jag håller armarna rakt ut från kroppen och sedan supinerar underarmarna ser jag separation mellan yttre och inre bicepsbukarna.


Och på tal om att forma biceps har jag gjort det två gånger(en gång på ena biceps den senaste på båda)! Men detta är mer hastigt då det uppstått efter ett pass, alltså troligen mer en liten ruptur eller annat.

Ett tag sedan när jag började köra smala chins med pronerad fattning (pga problem med underarmar) efter att ha kommit igång med träningen. Då fick jag ett glapp uppe mot axeln vid inre biceps innan där biceps strukturen ändras om man kollar från underarmen. Väldigt svårt att förklara, men det gick att spänna ihopp det så det blev normalt. Men det har växt igen!

Den senaste blev efter lite annorlunda utförande (baserat på den andra quoten) lutande hantelcurl och då blev det antingen en ruptur eller deformation (Se bifogad bild, fottad 2 dagar efter). Något likanade gjorde en känd kroppsbyggare på mitt gym men efter scottcurl men då blev det mer vid inre huvudet (både övningen och stället var nästan motsatser!). Jag tro detta också kommer att växa ihop eller bli lite jämnare.

Med det menar jag att det verkar gå att påverka belastning på olika fibrer.

Och att även att formen på biceps inte enbart är spolformad (alltså mer komlex) gör att jag kan tänka mig att det går att påverkar olika delar på biceps. Även så har jag känt skillnad både under och efter olika övningar. Vissa säger ju att det inte spelar någon roll vart det känns, men jag tror det kan ha ett samband.
Och sen är det känt att det går att förflytta läget där muskeln är som starkas (har läst det på detta forum, tror det var om biceps). Och för att åstadkomma detta så kan det bero på nervanpassning eller strukturella ändringar.


Detta är som sagt bara teorier. Och det är för de flesta ingen nytta att tänka på ens. Och att hålla på med detaljer ger oftast bara marginella skillnader om någon alls. Om någon vill motbevisa vill jag höra en bra motförklaring istället för ett nej.

Här kommer bilden, svårt att få det att synnas på kamera:

Martin Löwgren
2007-11-26, 06:55
Detta är som sagt bara teorier. Och det är för de flesta ingen nytta att tänka på ens. Och att hålla på med detaljer ger oftast bara marginella skillnader om någon alls. Om någon vill motbevisa vill jag höra en bra motförklaring istället för ett nej.

Här kommer bilden, svårt att få det att synnas på kamera:

Hahaha, roligt med teorier faktiskt. Detta måste skrivas ned och visas upp för klassen.

Älskar teoretiker *popcorn*

Alltidxx
2007-11-26, 19:14
Djupa knäböj är farligtMin favorit. Jag tror folk har smittat varandra duktigt med detta för det råder en epedemisk halvaknäböj förekomst på de flesta gym jag besökt. Det kan omöjligt vara varenda jävel som behöver köra halva knäböj/halva benpress av [antagande] olika special-skäl, det ena ofta mer obskyrt än det andra.

Alltidxx
2007-11-26, 19:44
Bälte minskar skaderisken vid lyft
Det vill jag nog påstå att det gör om man använder bälte rätt. Allt går ju missbruka såklart men låt oss inte anta att fallet är så generellt.

Jonny_88
2007-11-26, 22:06
Hahaha, roligt med teorier faktiskt. Detta måste skrivas ned och visas upp för klassen.

Älskar teoretiker *popcorn*
Haha, tack. Försöker ju applicera vissa teorier till praktik också.:thumbup:

Men nu blir jag lite osäker på om den teorin stödjer förlängning av muskeln (förutom annorlunda påverkan), då en muskel bara arbetar i en viss längd i förhållande till sin egen. Om man får en längre muskel måste man ändra på det förhållandet genom strukturen. Men annars kanske sittande hantelcurl med max belastning i bottenläget vore något. ;)

Martin Löwgren
2007-11-26, 22:16
Haha, tack. Försöker ju applicera vissa teorier till praktik också.:thumbup:

Men nu blir jag lite osäker på om den teorin stödjer förlängning av muskeln (förutom annorlunda påverkan), då en muskel bara arbetar i en viss längd i förhållande till sin egen. Om man får en längre muskel måste man ändra på det förhållandet genom strukturen. Men annars kanske sittande hantelcurl med max belastning i bottenläget vore något. ;)

Man får akta sig för att prata om såna här teorier med "fackfolk". De sågar en direkt om man inte kan bevisa det från studier *bs*

Jag tycker det är skoj med teorier men aktar mig för att dra för stora slutsatser. Har man vart med på disektioner och studerat anatomi så blir man rätt skeptisk till vissa teorier......

coolboynesko
2011-02-23, 19:57
Kompis - "Jag är överviktig, jag ska inte äta efter kl sex"
Jag - "Du ska inte äta alls" :D

De var för några år sedan, de visade sig att han hade fel :)

sp123ltd1
2011-02-23, 20:11
kompis: Jag kan inte gå upp i vikt även om jag äter hur mycket som helst!
jag: jo det är bara äta fler kcal än du gör av med.

sedan blev det en jäkla diskussion :)

Sniggel
2011-02-23, 20:42
kompis: Jag kan inte gå upp i vikt även om jag äter hur mycket som helst!

Vad det egentligen är:
Jag kan inte gå upp i vikt trots att jag åt den där familjepizzan helt själv den gången denna veckan!
:D

Crocker
2011-02-23, 20:44
Den bästa benstyrkan kommer från löpning.

rooz
2011-02-23, 20:44
Vad det egentligen är:
Jag kan inte gå upp i vikt trots att jag åt den där familjepizzan helt själv den gången denna veckan!
:D

:laugh: och +1

Jag gjorde ett test en gång, tog en kompis som sade så och lagade mat åt han en vecka (Sommar, bodde tsm) han ökade ca 3kg i vikt.

sandberg93
2011-02-23, 21:05
kolozzeum har alltid rätt.

agazza
2011-02-23, 21:09
Kolozzeum har fel ibland

Joe Hardgainer
2011-02-23, 21:14
zMb2iaBcL6Q&

oe6787Xup9w&

:D

sp123ltd1
2011-02-23, 21:41
Vad det egentligen är:
Jag kan inte gå upp i vikt trots att jag åt den där familjepizzan helt själv den gången denna veckan!
:D
Haha men det är typ så det är för nar jag äter med han så äter han ju ändå typ ingenting*gah!*

Crocker
2011-02-23, 21:42
Kolozzeum har fel ibland
Ööh nej?

agazza
2011-02-23, 22:57
Ööh nej?

Det är visst en träningsmyt, hör den inte så ofta bara.

BadAnka
2011-02-24, 01:02
-Han går på anabola
-Hur vet du det?
-Det ser du väl, massa finnar på axlarna.

Forqie
2011-02-24, 01:25
"Skälet till att du har korta biceps är för att du aldrig stretchar efter träningen"

Jag: "jag stör mig på det faktum att jag får ganska mycket träningsvärk efter träningen"
Svar"det är för att du inte stretchar"

Eddie Vedder
2011-02-24, 08:28
Det är visst en träningsmyt, hör den inte så ofta bara.

Fast definitionen av en myt är väl typ att det inte stämmer helt? Och det gör ju ditt påstående, att Kolozzeum inte har rätt är ju sant. Folk på Kolozzeum har ju knappast samma åsikter heller så då kan ju inte forumet ha sant.

korv3n
2011-02-24, 11:18
Många roliga citat. Förgyllde verkligen min förmiddag. Gillar framför allt folks påståenden om problem med viktupp/nedgång som är omöjligt trots att dem har 100 % optimal kost...

agazza
2011-02-25, 09:11
Fast definitionen av en myt är väl typ att det inte stämmer helt? Och det gör ju ditt påstående, att Kolozzeum inte har rätt är ju sant. Folk på Kolozzeum har ju knappast samma åsikter heller så då kan ju inte forumet ha sant.

Nu förstörde du mitt roliga med att vara korrekt och allvarlig :/

Scratch89
2011-02-25, 10:33
Nu förstörde du mitt roliga med att vara korrekt och allvarlig :/

Du är en myt.

ispåse
2011-02-25, 11:21
Att överdriven proteinkonsumtion är ett måste för att nybörjare ska kunna bygga muskler.

agazza
2011-02-25, 14:32
Du är en myt.

Enligt eddies definition tänkte du? :D

Eller sen min godistringbild? Ifall du har den på datorn vill jag ha tillbaka den

Crocker
2011-02-25, 15:40
Att överdriven proteinkonsumtion är ett måste för att nybörjare ska kunna bygga muskler.
Hur menar du?

Hörde en kul idag, när jag provböjde med en polare. Du ska inte gå under 90 grader, det är farligt för knäna. :naughty:

stafh
2011-02-25, 15:55
Fast definitionen av en myt är väl typ att det inte stämmer helt? Och det gör ju ditt påstående, att Kolozzeum inte har rätt är ju sant. Folk på Kolozzeum har ju knappast samma åsikter heller så då kan ju inte forumet ha sant.

Det har du sant i!

z_bumbi
2011-02-25, 16:11
Hur menar du?

Nybörjare, och även andra tränande, måste inte äta enorma mängder protein för att öka i muskelmassa dvs påståendet att man måste göra det är en myt.

Crocker
2011-02-25, 16:12
Nybörjare, och även andra tränande, måste inte äta enorma mängder protein för att öka i muskelmassa dvs påståendet att man måste göra det är en myt.
Enormt är väl ett brett ord. Var mer nyfiken hur han tänkte.
Get me? :)

Cerberus
2011-02-25, 20:52
träningsvärk är relevant för muskeltillväxt.

fantasin e dålig nu.

ispåse
2011-02-25, 20:56
Enormt är väl ett brett ord. Var mer nyfiken hur han tänkte.
Get me? :)

Jag tänkte precis som bumbi skrev, klyftig den herren :D