handdator

Visa fullständig version : Bra deffmat?


hardbody
2003-04-29, 13:12
Hej! Här kommer en del frågor rörande deff/diet. Hoppas ni kan svara på dom!
Är tacksam om ni svarar på så mycket ni kan!

Är fiskpinnar bra att äta vid deff/diet? Fisk är ju kanon men fiskpinnarna är ju täckta av nåt "läckert" som väl består av fett (dåligt?) och brödsmulor på "vitt bröd" förmodar jag.
Fiskpinnar är ju billiga som bara den och dessutom otroligt goda!

Samma sak angående chicken-nuggets? (såna djupfrysta)
Fiskbullar?

En annan rätt som jag också är intresserad av är "makrill i tomatsås". Gott och bra fett såklart. Men tomatsåsen är väl kolis-laddad också? Kanske bara äta efter träning? skulle annars passa finfint som mellanmål.

Till frukost äter jag för övrigt gröt på havreflingor (av fullkornshavre) och vatten. brukar hälla över lite jogurt. tar också en proteindrink.
Detta är väl bra frukost eller hur?

Skulle Kellogs (eller annat märke) All-bran med minimjölk vara ett lika bra alternativ till gröten? Det finns ju även kellogs All-bran PLUS med extra mycket fiber? är detta ännu bättre? Hur är det med All-bran fruit? Eller kanske nån müsli är bättre än allbran? eller special-K/Special-K "red berries"?

Och så över till ägg! är ägg bra eller dåligt vid deff/diet? Älskar att göra omelett med tonfisk, räkor eller musslor etc!
Brukar göra omelett på 4st ägg stekta i olivolja. Kanske jag borde ta bort hälften av ägg-gulorna?

Ska jag slänga i mig nån banan efter träning också? eller nån annan frukt? Hur mycket kcal i en banan?

Äter förövrigt enligt följande:
MORGONPROMENAD
Frukost: Proteindrink+havregröt+jogurt

STYRKETRÄNING
Proteindrink

Lunch: makaroner+tonfisk/räkor/kyckling/musslor eller omelett
mellanmål: keso+tonfisk etc.

Middag: samma som lunch, mindre eller inga makaroner
mellan-/kvällsmål keso/tonfisk eller andra döda djur/kesella etc.

Tackar så väldigt mycket för svar och ideer!!
/HB

Muscles
2003-04-29, 13:18
HEj!

Nar du deffar kan du inte ata nagon 'processed' mat. Allting maste vara 'ordentlig' mat som antingen ar grillad eller kokad.

Dvs Inga fiskpinnar, nuggets eller fiskbullar!!!!!!!!!! At kyckling brost, tonfisk, torsk, kalkon - Inte pasta eller brod, utan lite ris, men mest gronsaker och sallader.

Du behover ata oftare under dagen och sma maltider men kolla upp hur mycket protein och kolhydrater for din kroppsvikt du behover inta, sa du inte drar ner formycket. Bast att borja med lite och dra ner mer och mer.

Din frukost ser ok ut men yogurthen maste vara non-fat - och naturell! Kolla in hur mycket socker det ar i den!! Det maste ocksa tas ut ur din diet!

Lycka till!

:)

King Grub
2003-04-29, 13:28
Är fiskpinnar bra att äta vid deff/diet? Fisk är ju kanon men fiskpinnarna är ju täckta av nåt "läckert" som väl består av fett (dåligt?) och brödsmulor på "vitt bröd" förmodar jag.
Fiskpinnar är ju billiga som bara den och dessutom otroligt goda!

Du behöver inte oroa dig angående det vita brödet/skorpsmulorna som täcker pinnarna. Fiskpinnar som helhet ligger ändå på väldigt lågt GI - runt 55, så de kolhydrater som finns i dem är långsamma. Fettet är väl inte av bästa kvalitet, men så länge du håller dig inom de kaloriramar du har satt upp, så du hamnar på energiminus, är det väl inga problem, förutom att fiskpinnar är rätt så kaloririka, så den totala siffrar kan skjuta i taket.

Samma sak angående chicken-nuggets? (såna djupfrysta)
Fiskbullar?

Det borde vara samma sak med chicken nuggets. Jag skulle hålla mig borde från alltför många färdigfriterade saker under en diet och äta det rena köttet istället.

Fiskbullar är därmed utmärkta. I alla fall de i buljong.

En annan rätt som jag också är intresserad av är "makrill i tomatsås". Gott och bra fett såklart. Men tomatsåsen är väl kolis-laddad också? Kanske bara äta efter träning? skulle annars passa finfint som mellanmål.

Inte så bra efter träningen, kanske, eftersom fettet saktar ner proteinupptaget. Bra annars, men inte efter träningen. Det är så gott som inga kolhydrater alls i makrill i tomatsås (0.5 gram per 100), så det är fritt fram, som mellanmål eller huvudrätt eller när som helst.

Till frukost äter jag för övrigt gröt på havreflingor (av fullkornshavre) och vatten. brukar hälla över lite jogurt. tar också en proteindrink.
Detta är väl bra frukost eller hur?

Jajamensan.

Skulle Kellogs (eller annat märke) All-bran med minimjölk vara ett lika bra alternativ till gröten? Det finns ju även kellogs All-bran PLUS med extra mycket fiber? är detta ännu bättre? Hur är det med All-bran fruit? Eller kanske nån müsli är bättre än allbran? eller special-K/Special-K "red berries"?

All-Bran är fullt likvärdiga med gröten, alla sorter. Det är mer socker i Fruit, men kolisarna är minst lika långsamma i alla fall (lågt GI i fruktos). Variera gärna havregröt och All-Bran, om du ledsnar, men gröten är inget du behöver ersätta.

Däremot innehåller alla müslisorter och alla Special K snabba kolhydrater.

Och så över till ägg! är ägg bra eller dåligt vid deff/diet? Älskar att göra omelett med tonfisk, räkor eller musslor etc!
Brukar göra omelett på 4st ägg stekta i olivolja. Kanske jag borde ta bort hälften av ägg-gulorna?

Ägg är bra. Mer protein i gulan än i vitan. Visst, mer fett också, men återigen: så länge du har koll på det totala kaloriintaget är det ingen fara.

Ska jag slänga i mig nån banan efter träning också? eller nån annan frukt? Hur mycket kcal i en banan?

Ta helst snabbare kolhydrater än så. Dessutom är frukos värdelöst för att lagra in glykogen i musklerna. Välj hellre dextropur, skumgodis, vitt bröd, riskakor, cornflakes eller annat med högt GI. Cirka 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Plus proteindrinken förstås.

Banan innehåller 105 kcal per 100 gram, om jag inte minns fel.

Äter förövrigt enligt följande:
MORGONPROMENAD
Frukost: Proteindrink+havregröt+jogurt

STYRKETRÄNING
Proteindrink

Lunch: makaroner+tonfisk/räkor/kyckling/musslor eller omelett
mellanmål: keso+tonfisk etc.

Middag: samma som lunch, mindre eller inga makaroner
mellan-/kvällsmål keso/tonfisk eller andra döda djur/kesella etc.

Snabba kolhydrater enligt ovan efter styrketräningen.

Ett proteinrikt mellanmål mellan lunch och middag skulle inte skada.

King Grub
2003-04-29, 13:30
Originally posted by Muscles
HEj!

Nar du deffar kan du inte ata nagon 'processed' mat. Allting maste vara 'ordentlig' mat som antingen ar grillad eller kokad.

Dvs Inga fiskpinnar, nuggets eller fiskbullar!!!!!!!!!! At kyckling brost, tonfisk, torsk, kalkon - Inte pasta eller brod, utan lite ris, men mest gronsaker och sallader.

Du behover ata oftare under dagen och sma maltider men kolla upp hur mycket protein och kolhydrater for din kroppsvikt du behover inta, sa du inte drar ner formycket. Bast att borja med lite och dra ner mer och mer.

Din frukost ser ok ut men yogurthen maste vara non-fat - och naturell! Kolla in hur mycket socker det ar i den!! Det maste ocksa tas ut ur din diet!

Lycka till!

:)

Du har för mycket "måste" och "kan inte". Visst kan man äta processed mat under deffen. Ligger man på minuskalorier går man ner, och bara det totala proteinintaget är tillräckligt högt är det okej. Inte jämt, men ibland.

Ingen pasta? Pasta har långsammare kolhydrater än ris. :smash:

mangemani
2003-04-29, 14:05
köpte gainer idag.
helt pefekt K/P drink,väldigt behändligt att ta med sej och ta efter gymmet,så slipper man dra med sej bananer och sånt.......king grub:gainer är väl i stort sätt som en måltidsersättare?jag menar måltiden efter träningen?visst,man ska ju ha i sej mat också,men som du skrev igår så behöver man inte slänga sej på kylskåpet och göra i ordning mat direkt när man kommer hem,utan kan ligga och varva ner typ 1 timme och sen äta pasta och nått proteinrikt.

hardbody
2003-04-29, 14:09
Wow vilka snabba svar alltså! Verkligen imponerad!
Tackar så mycket!


Äter nog minst 2g/kg protein per dag.
Jo, kalorierna ska ju hållas på minus, det är klart! Det har jag koll på!
Jag kan dock rätt lätt få in fiskpinnar etc i dieten med tanke på kalorierna. Älskar fiskpinnar. och det är ju bara bra att variera kosten!

Fiskbullarna jag syftar på ligger i en påse och innehåller ingen sås. Kommer inte ihåg några näringsvärden på dom just nu, men om fiskbullar är ok, så är det ju bara att köra på dom "every once in a while".

Yogurten på frukostgröten är valios fettfria (med fruktsmak) och jag använder inte mycket, bara häller lite på gröten för att få smak! Havregröt är ju skitgott utan också tycker jag, men blir ännu godare med en aning yoggis!

En fråga till angående Bran-Flakes. Hur mycket väger 1 dl branflakes och vad är kcal/prot/kolis/fett värden i allbran? Alltså hur många kcal i 1 dl allbran.

Är kesella blandat med frusna blåbär t.ex (eller andra bär) okej som mellanmål, eller är det skräp?

Tack igen!
/HB

King Grub
2003-04-29, 14:10
Originally posted by mangemani
köpte gainer idag.
helt pefekt K/P drink,väldigt behändligt att ta med sej och ta efter gymmet,så slipper man dra med sej bananer och sånt.......king grub:gainer är väl i stort sätt som en måltidsersättare?jag menar måltiden efter träningen?visst,man ska ju ha i sej mat också,men som du skrev igår så behöver man inte slänga sej på kylskåpet och göra i ordning mat direkt när man kommer hem,utan kan ligga och varva ner typ 1 timme och sen äta pasta och nått proteinrikt.

Stämmer! En gainer är som en måltid. Fast en måltid lämplig endast efter träningen.

King Grub
2003-04-29, 14:14
Fiskbullarna jag syftar på ligger i en påse och innehåller ingen sås. Kommer inte ihåg några näringsvärden på dom just nu, men om fiskbullar är ok, så är det ju bara att köra på dom "every once in a while".

Sådana frysta fiskbullar är bara rent fiskkött! :thumbup:

En fråga till angående Bran-Flakes. Hur mycket väger 1 dl branflakes och vad är kcal/prot/kolis/fett värden i allbran? Alltså hur många kcal i 1 dl allbran.

320 kcal, 11 gram protein, 2 gram fett, 64 gram kolhydrater per 100 gram. Vet inte hur mycket en dl väger. Har du ingen matvåg? Eller det kanske står på paketet.

Är kesella blandat med frusna blåbär t.ex (eller andra bär) okej som mellanmål, eller är det skräp?

Utmärkt!

hardbody
2003-04-29, 14:38
Finfint!

Nej, jag har tyvärr ingen matvåg. Var på jakt efter en sån för nån vecka sedan, men insåg snabbt att min plånbok var för smal just nu för att investera i en sån. Hittade bara digitala värstingvågar, men jag antar att det är såna som gäller! Det skulle nog vara en bra investering!
Okej okej dom kostar ju inte såå mycket, men jag har det lite dåligt ställt med ekonomin just nu..

Måste nog gå på informationen som står på förpackningarna, det står ju ofta portionsstorlekar, vikt och så, och dividera och multiplicera lite ett tag till. Muskelmassa är väl inte det enda som man kan förlora, man vill ju inte förlora hjärnmassa under en deff heller! lol

Ha det gott! Er hjälp är fantastisk!
Länge leve forum och hjälpsamma människor! :hbang:

/HB

mangemani
2003-04-29, 21:32
Originally posted by King Grub


Stämmer! En gainer är som en måltid. Fast en måltid lämplig endast efter träningen.


jaha,så man ska inte äta nått mer efter att man ahr tagigt drinken efter träningen då?alltså måltid med snabba protte osv?


by the way,har klurat lite och komme fram till att man kan gö som så:man deffar hårt i kanske nåra månader så man går ner typ 5-7 kilo,sen börjar man långsamt att stiga över kcaloristrecket så man ligger på plus kcalorier,när man ligger där tränar man stenhårt...sen går man kanske upp dom där kilona man gick ner,men just innan man börjar gå över den ursprungliga vikten,så börjar man deffa igen......hur ser ni på denna metod?finns det för/nackdelar.....är det så här en sån där ABCDE diet ser ut?

norpx
2003-04-30, 05:53
en analog liten köksvåg på åhlens förra veckan för 85kr oki den visar knappast exakt men man får ett hum om hur mycket det är fungerar bra.

King Grub
2003-04-30, 08:58
Originally posted by mangemani



jaha,så man ska inte äta nått mer efter att man ahr tagigt drinken efter träningen då?alltså måltid med snabba protte osv?


Det klart du skall äta igen. 1 timme senare kan det vara lämpligt med vanlig mat. Då är det inte av samma betydelse att vare sig kolisar eller protein är snabba.

mangemani
2003-04-30, 09:15
OK.

jag måste fan ekänna att dina kunskaper innom detta ämne är helt lysande king grub,allt som du sagt har fan funkat fint=)

King Grub
2003-04-30, 09:19
Tackar. :cheers: Men det är egentligen bara grundläggande saker, inget avancerat. I och för sig är allt svårt innan man läst något om det eller provat det. :)

mangemani
2003-04-30, 11:03
jo det är sant.

mangemani
2003-04-30, 19:39
nu är man skithungrig,och vet inte vad jag ska äta,har nästan inge mat hemma,har typ havregrynsflingor,ägg,bröd,ost,smör,mjölk,tonfisk, pasta ris.....vet inte vad jag ska äta så att det blir ett bra kvällsmål,ägg kan jag ju inte äta,har redan ätit 3 idag...och jag kan väl inte sitta och trycka i mej tonfisk och pasta vid den här tiden.....vad kan man tänka sej?

King Grub
2003-04-30, 19:43
Varför kan du inte äta tonfisk och pasta? Det är en utmärkt måltid, bara man inte gör som du tänkte först: äta det 6 gånger om dagen. ;) Om du är rädd för att få för mycket kolhydrater på kvällen kan du väl äta lite mindre pasta, och vräka på med fisken istället. En bra olja över det och kvällen är räddad. Du behöver garanterat inte låta bli kolhydrater helt. Så "farligt" är det inte, i alla fall inte så pass långsamma som pasta, som blir ännu långsammare med fett från oljan till.

mangemani
2003-04-30, 19:44
jahopp,då blir väl morsan vansinnig om jag ställer mej och gör iordning mat nu=/..men men.

King Grub
2003-04-30, 19:47
Vad har du för föräldrar? :) Jag hade aldrig några problem med att inte kunna äta vad jag ville när jag bodde hemma. Det stör väl ingen om du kokar makaroner?

mangemani
2003-04-30, 19:52
heh,jadu,svårt att beskriva pärona mina,men om jag bara skulle råka göra ett litet oväsen från köket så kommer morsan farandes och tokfrågar en varför man lagar mat nu så här sent,sen blir det diskussion och sen blir hon mad=/

Nils
2003-04-30, 21:47
Lite annorlunda än det är för mig.
Då hade frågan varit. Hon:" Gör du mat nu??"
jag: Ja: jag är hungrig.
Hon:Åh, har du fått svälta nu igen när du är hemma. jag har XXX i frysen som du kan värma till! :)

Hos pappa hade det inte blivit aktuellt alls då det alltför ofta blir mycket sen middag ;).
Hos Mormor blir man nästan ännu mer översköljd med mat då "det är SÅÅÅ kul med någon vid bordet som kan äta igen"
Fattar inte att det kan finnas föräldrar som tycker det är något DUMT med att göra mat och äta om man nu inte är jättetjock.
Verkar konstigt.
Nils