handdator

Visa fullständig version : Vad äter vi för mat år 2031?


Alfred Nobel
2007-11-15, 21:36
Jag såg precis på sista avsnittet av Niklas Mat och då spekulerade de kring vad som kommer ätas år 2031. Vad tror du?

tp_88
2007-11-15, 21:39
Ungefär samma.

Eddie Vedder
2007-11-15, 21:42
Med risk för att tråden skall bli grymt trist, men jag tror nog också maten är ungefär densamma.:)

Möjligtvis att några enskilda livsmedel från andra delar av världen blir mer baskost, såsom pastan och riset är idag och som mina försäldrars genereation inte växte upp med.

Sen får vi väl se hur forskningen fortskrider angående fettets roll i kosten. Både vilken typ av fett som bör utgöra basen, samt förhålandet fett/kolhydrater i kosten.

Men någon "kostrevolution" tror jag definitivt inte på.:)

shut teh face
2007-11-15, 22:07
Vi kan via tillskot få i oss alla mineraler/vitaminer.
Vi behöver inte äta nyttigt för att hålla vikten, det sköts med piller.

Vi kommer alltså äta Ben and Jerrys och kexchoklad hela dagarna.

Corpobal
2007-11-15, 22:18
Inte gröt med champinjoner och broccoli hoppas jag. :(

Loke
2007-11-15, 22:23
2031 är ju ganska nära egentligen, så jag tror inte maten i sig kommer vara så olik. Den trenden jag ser är att vi kommer äta ute mycket mer. Micromat kommer vara helt ute (ärligt talat, det är den väl redan idag?), istället kommer vi gå på restauranger, barer och sånt, alternativt beställa hem.

Jag tror inte på att vi kommer se mindre tropiska frukter som kvinnan där föreslår. Det går att få alla möjliga frukter levererade med tåg från medelhavsområdet eller mellanöstern. Man MÅSTE inte odla tropiska frukter i sydamerika och afrika och flyga dem till sverige, man gör det mest för att det finns billig arbetskraft där och flyget för tillfället är det billigaste sättet att snabbt transportera saker därifrån.

Den största skillnanden ligger nog i att vi i princip inte kommer äta fisk alls, förutom som exotiskt tilltugg i stil med sushi, och då handlar det om odlad fisk.

Greg
2007-11-15, 22:24
Marsianer

Frida.B
2007-11-15, 22:27
jag tror att människokroppen utvecklats såpass mycket att vi inte behöver mat över huvud taget

Kurash
2007-11-15, 22:30
jag tror att människokroppen utvecklats såpass mycket att vi inte behöver mat över huvud taget

Fan va gött, jag hatar att äta. Bättre om man kunde springa runt med en droppställning.
Själv tror jag kött kommer bli något av en lyxvara. Man kommer odla konstiga svampar i mörka fabriker som sedan mals ner till tofu/courn eller nåt liknande. Det kommer finnas svamp med kycklingsmak, kosmak och alla sorter av Ben n Jerrys såklart.

The_RobRoy
2007-11-15, 22:38
Bulgur och liknande anses som lite stor del av baskosten som ris.

Afrikanska köket har börja bli på modet och afrikanska restauranger har börjat starta här och där. Förövrigt har the land of pizza slutligen börjat tycka om sin egen husmanskost mer igen och det går att hitta ställen som serverar kalops, falukorv med gräddstuvade makaroner och andra delikatesser.

Efter ett antal skandaler kring köttet i kebab (efter att köttpriserna steg kraftigt 2023 började både det ena och det andra leta sig in i Kebaben), så har det inte blivit hållbart med kebasställen längre, eftersom köttet nu kostar alldelles för mycket och hundarna som maldes in i vissa, gör att det vänder sig i magen på folk fortfarande.

Förövrigt, äter vi som vanligt.

NiXPhoenix
2007-11-15, 22:40
Den största skillnanden ligger nog i att vi i princip inte kommer äta fisk alls, förutom som exotiskt tilltugg i stil med sushi, och då handlar det om odlad fisk.



Fisk som är så nyttigt. :(

Bästa vore ju om myndigheterna i olika länder kunde ge sig på fiskarna ordentligt. Sätt fiskarna som överskrider sina kvoter i fängelse med feta böter.

egge
2007-11-15, 23:58
Tänk: Doktor Kosmos.

Baan
2007-11-16, 00:01
Fisk som är så nyttigt. :(

Bästa vore ju om myndigheterna i olika länder kunde ge sig på fiskarna ordentligt. Sätt fiskarna som överskrider sina kvoter i fängelse med feta böter.

Finns ju det där problemet med tungmetaller i gamla fiskar med...

Shakemynuts
2007-11-16, 00:10
Jag tror inte heller att det kommer se speciellt annorlunda ut. Men jag hoppas folk blir lite mer medvetna om vad dom stoppar i sig och gör att efterfrågan på vissa saker sänks. Onödiga konserveringsmedel och dylikt känns bara skumt.

Arf Pingvin
2007-11-16, 01:09
Bulgur och liknande anses som lite stor del av baskosten som ris.

+1 Tror att fler kommer upptäcka bulgur.

tjabon
2007-11-16, 01:12
Tror man får tänka lite i geografiska termer oxå.

Vi här i Norden kommer äta bättre, nyttigare. Mycket
pga bättre råvaror.
Jänkarna kommer fortfarande rulla omkring med fettvalkar
vid knävecken.
3;e världen kommer äta sämre pga mer folk.

Den stora långsiktiga trenden tror jag går mot mindre kött.

Tomten
2007-11-16, 03:57
Haven kommer vara utfiskade, så det blir inte mycket fisk, förutom odlad. Vi kommer förmodligen äta mer vegetabilisk kost eftersom animaliska produkter blir dyrare. Det kommer förmodligen också att bli dyrare att äta vilt. När U-länderna får en bättre tillvaro så kommer också priset på mjölkprodukter skjuta i höjden, vilket innebär att priset på ost och andra mjölkprodukter stiger.

Redan idag utnyttjar vi våra resurser till bristninggräsen, vi har ett fiske som inte är hållbart och skadar miljön, jag fattar inte riktigt hur ni kan tro att allt kommer att vara "ok". Jordens befolkning ökar sanslöst snabbt, år 2050 så kommer det att finnas ungefär 8.9 miljarder människor, och kontinenterna där folkmängden i huvudsak ökar är afrika och asien, två gigantiska marknader för export av mat. Om exporten från afrika och asien avtar, hur tror ni det skulle påverka Europa?

Chris
2007-11-16, 09:21
jag tror att människokroppen utvecklats såpass mycket att vi inte behöver mat över huvud taget

Snälla någon, säg att hon inte menar allvar!?

Laijza
2007-11-16, 10:24
Jag tror inet det kommer skilja sig så värst mkt från hur vi har det nu, kanske lite mer snabbmat och halvfabrikat pga tidsbrist kanske.

champion
2007-11-16, 10:41
Finns knappt någon fisk kvar och många djur har blivit utrotade. Människorna börjar äta insekter och börjar utrota insekterna också. Så i dom fattiga länderna börjar dom jaga andra människor för köttet. Så det blir fler och fler kannibaler i världen. Efter 2100 så finns det bara kannibaler i världen för alla djur har blivit utrotade.

skaparn
2007-11-16, 10:51
Haven kommer vara utfiskade, så det blir inte mycket fisk, förutom odlad. Vi kommer förmodligen äta mer vegetabilisk kost eftersom animaliska produkter blir dyrare. Det kommer förmodligen också att bli dyrare att äta vilt. När U-länderna får en bättre tillvaro så kommer också priset på mjölkprodukter skjuta i höjden, vilket innebär att priset på ost och andra mjölkprodukter stiger.

Redan idag utnyttjar vi våra resurser till bristninggräsen, vi har ett fiske som inte är hållbart och skadar miljön, jag fattar inte riktigt hur ni kan tro att allt kommer att vara "ok". Jordens befolkning ökar sanslöst snabbt, år 2050 så kommer det att finnas ungefär 8.9 miljarder människor, och kontinenterna där folkmängden i huvudsak ökar är afrika och asien, två gigantiska marknader för export av mat. Om exporten från afrika och asien avtar, hur tror ni det skulle påverka Europa?

Ett mycket starkt plusett.

Kött och fisk kommer förhoppningsvis att prissättas korrekt och således bli mycket dyrare med minskad konsumtion som följd. Och vad gäller vilt så är inte minst älgen ett av de mer stötande exempel på snedfördelning av kostnader och intäkter. Bilismen betalar i form av mänskligt lidande och skogsägarna i form av skadade ungplantor medan intäkterna går till några få älgjägare och deras bekanta som får ett helt kadaver för en struntsumma.

Piranha
2007-11-16, 11:00
Jag förväntar mig storebror går in och bestämmer för oss vad vi skall få äta och inte äta, många fetter och ämnen som kan påvisas vara cancerogena eller på annat sätt påverka oss negativt kommer bannlysas.

Kött och fisk är bara att glömma pga föroreningar eller smittorisker.


En saftig röd biff kommer däremot att köra på svarta marknade tillsammans
med fet sås eller kanske pommes, du kommer i smyg köpa detta knark och frossa hemma med låst dörr, sen kommer du ha dåligt samvete efteråt och vara nojjig du skall åka dit för den där bearnese såsen du knarkade förra veckan.

Livet kommer suga i framtiden.. ät kött nu!

Greg
2007-11-16, 11:02
Jag förväntar mig storebror går in och bestämmer för oss vad vi skall få äta och inte äta, många fetter och ämnen som kan påvisas vara cancerogena eller på annat sätt påverka oss negativt kommer bannlysas.

Kött och fisk är bara att glömma pga föroreningar eller smittorisker.


En fet röd biff kommer däremot att köra på svarta marknade tillsammans
med fet sås eller kanske pommes, du kommer i smyg köpa detta knark och frossa hemma med låst dörr, sen kommer du ha dåligt samvete efteråt och vara nojjig du skall åka dit för den där bearnese såsen du knarkade förra veckan.

Livet kommer suga i framtiden.. ät kött nu!

Fet röd biff... *drool*

Sluta snacka sådant. Jag ska strax frossa i kyckling med ris.

Jag hoppas att Bulgur inte blir något för framtiden. Tyckte inte alls om det.

skaparn
2007-11-16, 11:04
Livet kommer suga i framtiden.. ät kött nu!


I hear ya bro. Det blir en grillad till lunch.

http://www.recipetips.com/images/recipe/poultry/grilled_turkey.jpg


Men allvarligt så tror jag tyvärr det ligger något i vad du säger om ökad kontroll från staten. Det finns redan nu många förslag i pipeline som syftar till att reglera vårt ätande. Just därför bör vi se upp med alla de mindre åtgärder som kommer idag vilka på sikt kommer utgöra det totala kontrollsystemet som till slut snärjer oss alla i ett nät av fullkornlågtGIomega3-shakes. Med grönt te därtill.

Greg
2007-11-16, 11:09
I hear ya bro. Det blir en grillad till lunch.

http://www.recipetips.com/images/recipe/poultry/grilled_turkey.jpg


Men allvarligt så tror jag tyvärr det ligger något i vad du säger om ökad kontroll från staten. Det finns redan nu många förslag i pipeline som syftar till att reglera vårt ätande. Just därför bör vi se upp med alla de mindre åtgärder som kommer idag vilka på sikt kommer utgöra det totala kontrollsystemet som till slut snärjer oss alla i ett nät av fullkornlågtGIomega3-shakes. Med grönt te därtill.

"Ohhh.. Han är riktig grov. Han måste nog äta sådant där kött".

Aftonbladet: "DÖDSKÖTTET!"

Valfri bloggare: "Jag blir rädd när j ag går runt på stan med min lilla grabb och ett stort monster, fullproppad med oxfilé kommer gående. Det är som en tickande bomb!"

The_RobRoy
2007-11-16, 11:21
Ett mycket starkt plusett.

Kött och fisk kommer förhoppningsvis att prissättas korrekt och således bli mycket dyrare med minskad konsumtion som följd. Och vad gäller vilt så är inte minst älgen ett av de mer stötande exempel på snedfördelning av kostnader och intäkter. Bilismen betalar i form av mänskligt lidande och skogsägarna i form av skadade ungplantor medan intäkterna går till några få älgjägare och deras bekanta som får ett helt kadaver för en struntsumma.

De som inte äger skogen får väl betala dyrt till denna.

skaparn
2007-11-16, 11:27
De som inte äger skogen får väl betala dyrt till denna.

Ja, precis som alla skattebetalare i slutändan får betala för all den vård som följer av trafikolyckor med älg. Kostnaderna tenderar att fördelas på ganska många medborgare i slutändan, men jag ville bara visa på vilket led som är det första ledet som drabbas. Dyrare dasspapper och parkettgolv är ju ändå något jag inte vill ha bara för att några Tretornklädda gubbar ska få nedkämpa den behornade fienden.

kelk
2007-11-16, 11:30
Jag tror på sondmatning.

erks
2007-11-16, 12:04
jag tror att människokroppen utvecklats såpass mycket att vi inte behöver mat över huvud taget

Snälla någon, säg att hon inte menar allvar!?

Jag grät en skvätt när jag insåg att så nog var fallet.

OT: Tror också på det här att maten kommer vara mycket lik den vi har idag. Idag är det möjligt att leva på bara pulver och tabletter men vem vill göra det egentligen? Mat är ett nöje och kommer förbli så om människan får bestämma.

spange
2007-11-16, 12:25
Snälla någon, säg att hon inte menar allvar!?

hon menar inte allvar.

amincissez
2007-11-16, 12:28
2031 är ju inte så långt fram.
Men typ 2 till 300 år frammåt,,så tror en bekant till mig ,han är läkare,,att vi lever mestadels på piller.
Att vi kommer vara hårlösa...och smalare.
Jag tror att vi kommer äta som vanligt,men mer konstgjord/genetiskt framställd mat.Och denna mat är anpassad för varje enskild person.

Tomten
2007-11-16, 14:14
2031 är ju inte så långt fram.
Men typ 2 till 300 år frammåt,,så tror en bekant till mig ,han är läkare,,att vi lever mestadels på piller.
Att vi kommer vara hårlösa...och smalare.
Jag tror att vi kommer äta som vanligt,men mer konstgjord/genetiskt framställd mat.Och denna mat är anpassad för varje enskild person.

23 år ÄR länge. Öppna en historibok och se vad som hände i Sverige från 1980-2003. Även om det inte har varit några krig eller omvälvande förändringar så har otroligt mycket skett. Vi blir mer och mer ett samhälle som producerar och konsumerar. Konsumption har i princip blivit en religion. Vi ska ha allt nytt, allt bra och allt det senaste. Vi ska äta importerad, exotisk mat och vi ska samtidigt ha svensk kvalitet och mat som är "naturlig", samtidigt som vi absolut inte vill vilka processer vår mat går igenom innan den hamnar på matbordet.

Samtidigt så fuskar man mer och mer när man producerar mat, man pumpar djuren fulla med tillskott för att göda upp dem, man besprutar och gödslar växter, man skördar och slaktar med maskiner. Tillredning och slakt sker i gigantiska anläggningar dit råvaror från hela landet, kanske hela kontinenten kommer. Det blir också mindre små konsumenter, och de stora konsumenterna blir allt större. Det blir färre led i produktionen för att kunna öka effektiviteten.

Fast med en växande population och ökad konsumption så är det ju helt naturligt, fast samtidigt så måste man inse saker som att vi i Europa importerar enorma mängder mat från resten av världen, samtidigt som vi tänjer på gränsen för vad vi själva kan producera. En dag, kanske om "bara" 20 år, så kommer Asien och Afrika att få en högre levnadsstandard och då kommer de inte längre att kunna exportera lika stora mängder mat. Anta då att vi också har fiskat ut haven och måste äta odlad fisk, samtidigt som vi börjar använda allt större del odlad mark till att producera biologiskt nerbrytbart bränsle...

Tja, då börjar man helt plötsligt ha en situation där mat på bordet kanske inte längre är en självklarhet. :/

L-Sami
2007-11-16, 14:20
Vi äter en tablett per dag, som ger tillräckligt med energi, aminosyror, glukos, fettsyror, vatten, mineraler, vitaminer + en mättnadskänsla som varar i 24h timmar.

The one and only TABDiet.

För dem som bygger finns MassTabDiet, som förutom ovannämda substanser innehåller lagliga muskelbyggandestimulanter.

Durre
2007-11-16, 19:45
Det kommer garanterat bli mat som går snabbt att tillaga, om man tänker på dagens stress etc. Eller man kanske inte överhuvudtaget tillagar den själv utan köper ute på ca 1 min och slänger i sig. Blir mer snabbmat då...

Loke
2007-11-16, 20:14
Europa är en nettoexportör av mat (eller håller på att bli? jag minns inte exakt), det är även USA med råge. Faktum är att de flesta av de rikaste länderna är nettoexportörer av mat.

Det är de fattiga länderna som importerar av oss, inte tvärt om, totalt sett. Fundera en stund vad det beror på.