handdator

Visa fullständig version : hur mkt ökar man i styrka av att använda kreatin i ett år?


piraten99
2007-11-15, 19:22
som topic lyder undrar jag en undran hur mkt man vinner i styrka på att använda kreatin? är det bara marginellt eller gör det skillnad att man kanske bänkar 10 kg mer än om man hade kört utan?

von huff
2007-11-15, 19:25
Ganska svårt att svara på den frågan;)Själv tycker jag att kreatin är ett av de bästa tillskotten och inte dyrt heller.Fast det går nog inte att räkna ut hur många kilon du ökar i bänkpress med kreatin under 1 år

Raggis
2007-11-15, 20:36
Hur långt är ett snöre? :P

piraten99
2007-11-15, 20:49
men någon slags uppskattning borde det finnas!

om man kan uppskatta avståndet till Venus utan ett snöre borde man kunna uppskatta ökningar av kreatin

mangs
2007-11-16, 11:13
men någon slags uppskattning borde det finnas!

om man kan uppskatta avståndet till Venus utan ett snöre borde man kunna uppskatta ökningar av kreatin

Nej?


Det är högst individuellt. Dock avtar effekten om du använder det kontinuerligt så det rekommenderande är att köra det i cykler.

Hur mycket du ökar beror på mängder av faktorer som ålder, träningsbakgrund, gener, kost, sömn, åtehämtning.

Kreatin kommer dock ge en person som är responsive lite bättre styrka och bättre uthållighet mot mjölksyra när man styrketränar vilket gör att man kan köra lite hårdare än om man inte intagit kreatin. Hur mycket det ger på ett år är omöjligt att svara. Dock kan jag väl som riktvärde säga att många under en kretinkur kan öka arbetsvikterna med 5 kilo i de större övningarna med bibehållet reps-antal. Dock händer det ofta att denna styrka (delvis) går tillbaka när kreatinkuren är slut.

ztiggee
2007-11-16, 12:43
hmm.. själv har jag läst att effekten inte tar slut om man änvänder kreatin hela tiden. Däremot om man tar uppehåll ett tag ifrån kreatin och sen börjar igen så ser man större skillnad, fast igentligen är det ingen skillnad om du hade kört kreatin hela tiden lr med upphåll.

Rahf
2007-11-16, 12:57
hmm.. själv har jag läst att effekten inte tar slut om man änvänder kreatin hela tiden. Däremot om man tar uppehåll ett tag ifrån kreatin och sen börjar igen så ser man större skillnad, fast igentligen är det ingen skillnad om du hade kört kreatin hela tiden lr med upphåll.

Skillnaden ligger nog också i den psykiska faktorn. Man tar i lite mer när man påbörjar en kreatincykel helt enkelt. Kör man på hela tiden så får man inte samma drastiska effekt även om kreatinet fortfarande verkar.

Markushjo
2007-11-17, 17:42
Hur långt är ett snöre? :P

lite kortare än ett rep ;)

OT: Jag tror att det är väldigt individuellt hur mycket man får ut av kreatinet, en del är ju nollresponspersoner och får inte ut något. :thumbup:

pejo
2007-11-17, 18:27
Jag är ytterst tveksam om man får ut speciellt mycket av att använda kreatin i det långa loppet. Visst man blir starkare när man tar det. Men att dra slutsatsen att detta ger bättre utveckling i det långa loppet tycker jag låter som förenklad extrapolation. Jag tror inte det finns några bevis för detta. Åtminstone verkade det inte finnas detta sist jag ställde frågan här på kolo (se http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=76597)