handdator

Visa fullständig version : Bok om behandling av mat?


Ronja
2007-11-15, 15:56
Hallå hejsan!

Nån somvet om det finns nån bok som innehåller all info om hur man bäst förvarar och tillagar olika råvaror för att behålla näringen på bästa sätt?

Och vad olika näringsämnen är känsliga för? t.ex värme och vitamin -c (är ju inte nån bra kombination) Ja ni förstår nog vad jag är ute efter, Tacksam för svar!

Tjing!:)

Eddie Vedder
2007-11-15, 16:17
Den här boken ska vi ha nästa termin när vi läser Kostvetenskap B:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9144043465

Jag kan inte uttala mig om den då jag ännu inte har den, men den handlar mycket om just förvaring, tillagning, hygien o.s.v. och ska tydligen vara väldigt bra.

Ronja
2007-11-15, 20:27
Åh! Den verkar bra, men dyr! :( Får ge biblioteket ett inköpsförslag o hoppas att dom kan köpa in den :)

Eddie Vedder
2007-11-15, 20:32
Åh! Den verkar bra, men dyr! :( Får ge biblioteket ett inköpsförslag o hoppas att dom kan köpa in den :)

Dyr? Själv blev jag positivt överraskad över priset, det är ju lite av en bok där det som Näringslära för Högskolan inte riktigt fått med finns.

Eftersom det är vetenskapsbaserad kurslitteratur och en hyfsat stor bok så är den ju lite dyrare än skit som t.ex. vissa kvacksalvande kostgurus kan tänkas sälja.*whistle*

Ronja
2007-11-16, 07:36
Dyr? Själv blev jag positivt överraskad över priset, det är ju lite av en bok där det som Näringslära för Högskolan inte riktigt fått med finns.

Eftersom det är vetenskapsbaserad kurslitteratur och en hyfsat stor bok så är den ju lite dyrare än skit som t.ex. vissa kvacksalvande kostgurus kan tänkas sälja.*whistle*

Hehe jo d har du väl rätt i :D

Sverker
2007-11-16, 09:19
Hos mig står Vår kokbok, PRISMA ( 1999 ) på spishyllan. Jag blir varje gång lika possitivt överaskad om den kunskap om mat som finns i boken. Det är inte bara recept utan massor av livsmedelskunskap i boken, skrivet på ett begripligt sätt.

Är kokboken för nybörjare så innehåller denna boken ALLT !. Kräver förkunskaper och intresse för kemi. Jag använder en tidigare upplaga som ren uppslagsbok.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0849392721

Ronja
2007-11-16, 09:56
Hos mig står Vår kokbok, PRISMA ( 1999 ) på spishyllan. Jag blir varje gång lika possitivt överaskad om den kunskap om mat som finns i boken. Det är inte bara recept utan massor av livsmedelskunskap i boken, skrivet på ett begripligt sätt.

Är kokboken för nybörjare så innehåller denna boken ALLT !. Kräver förkunskaper och intresse för kemi. Jag använder en tidigare upplaga som ren uppslagsbok.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0849392721

ajaj ä på engelska ju :) inte för att ja inte kan spräket men man ä ju lite bekväm av sig :D

machine gun
2007-11-16, 11:59
Näringslära för högskolan innehåller en hel del av den infon du söker. Läser man på varje enskilt vitamin, så står det vad det är känsligt för osv. Boken som Eddie länkar till tror jag dock är väldigt bra, de höll på att skriva den när jag gick kursen, så vi hade ett par andra böcker då. Författarna till boken är dock lektor respektive docent på vår institution och väldigt kunniga och pedagogiska, så jag har stora förhoppningar på den boken (Ja, givetvis ska jag köpa den. Blev jätteglad när jag såg annonsen i Dietistaktuellt om att den äntligen finns ute).

En annan bra bok om man är intresserad av vad som egentligen händer när man lagat mat (varför skummar mjölk när man vispar den? osv) är "Laga mat" (http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147057793). Väldigt lätt språk också.

Ronja
2007-11-18, 07:53
Näringslära för högskolan innehåller en hel del av den infon du söker. Läser man på varje enskilt vitamin, så står det vad det är känsligt för osv. Boken som Eddie länkar till tror jag dock är väldigt bra, de höll på att skriva den när jag gick kursen, så vi hade ett par andra böcker då. Författarna till boken är dock lektor respektive docent på vår institution och väldigt kunniga och pedagogiska, så jag har stora förhoppningar på den boken (Ja, givetvis ska jag köpa den. Blev jätteglad när jag såg annonsen i Dietistaktuellt om att den äntligen finns ute).

En annan bra bok om man är intresserad av vad som egentligen händer när man lagat mat (varför skummar mjölk när man vispar den? osv) är "Laga mat" (http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147057793). Väldigt lätt språk också.


Ja angående det där med att mjölk skummar har jag funderat över...vad i mjölken är det som blir skum?
Nån som vet?:)

Eddie Vedder
2007-11-18, 08:04
Ja angående det där med att mjölk skummar har jag funderat över...vad i mjölken är det som blir skum?
Nån som vet?:)

När du vispar så blandas det ihop med syre och då blir det skum helt enkelt. Ett skum är en blandning av gas och vätska, blir ju även skum om du tar en sked och rör om snabbt i ett glas vatten.
Grädde, till skillnad från mjölk, är tillräckligt fett för att skummet ska stå sig, det är fosfolipiderna i fettet som fungerar som emulgeringsmedel.

Utan ett emulgeringsmedel försvinner skummet ganska snabbt, ju mer och bättre emulgeringsmedel desto längre håller det sig.
Ett annat exempel på bra naturligt emulgeringsmedel är lecitin i äggula, det är tack vare detta man kan göra t.ex. majonnäs utan att vattnet och oljan särar på sig.:)

Sverker
2007-11-18, 08:49
Ja angående det där med att mjölk skummar har jag funderat över...vad i mjölken är det som blir skum?
Nån som vet?:)

Det är proteinet i mjölken som bildar en tunn vätskefilm runt luftbubblorna. Det sker en mekanisk denaturering av proteinerna när du vispar. Det blir ännu tydligare när du vispar ren äggvita;)

Desto mer du vispar desto mer denatureras proteinet och lägger sig som en tunn film runt de inpiskade luftblåserna.

Eddie Vedder
2007-11-18, 08:51
Det är proteinet i mjölken som bildar en tunn vätskefilm runt luftbubblorna.

Men det kan väl inte enbart bero på att man denaturerar proteinet? Skum är som sagt en blandning av gas och vätska, visst borde väl en förklaring även vara att syret blandar sig med vattnet i mjölken?

Sverker
2007-11-18, 09:04
Du behöver en detergent/tvål. En vattenlöslig del som lägger sig mot vattendelen och en fettlöslig del som lägger sig mot luftblåsorna. Det är det som händer när vi blåser såpbubblor.

Ett protein är av naturen vattenlöslig på ytan och har ett fettlösligt innanmäte. När vi denaturerar proteinet så lägger sig det fettlösliga innanmätet på ytan ut mot luften och den vattenlösliga delen in mot vattnet.

Små mängder fett kommer istället att störa uppbyggnaden och proteinet väljer att vända sin fettlösliga del mot just fettet. Det är därför det är svårt att vispa maräng när det kommit med lite äggula.

Eddie Vedder
2007-11-18, 10:05
Du behöver en detergent/tvål. En vattenlöslig del som lägger sig mot vattendelen och en fettlöslig del som lägger sig mot luftblåsorna. Det är det som händer när vi blåser såpbubblor.

Ja precis, det var därför jag tog exemplet med vispgrädden och fosfolipiderna. Jag kanske har förväxlat en skumemulsion lite för mycket med en emulsion mellan två vätskor.

renad
2007-11-18, 14:01
OFF. Hur kommer det sig att mjölkens skum står sig och bildas mycket lättare om man har lite vaniljsocker i mjölken?

Sverker
2007-11-18, 14:24
Du gör vätskefilmen mer tjockflytande. Skummet blir mer stabilt då.

Jmf med att blanda lite glycerol i diskmedlet när du blåser såpbubblor.

Ronja
2007-11-19, 07:33
Alltså är det typ all protein från mjölken man får när man ber om en kaffe med skummad mjölk? :)

Tolkia
2007-11-19, 08:12
Alltså är det typ all protein från mjölken man får när man ber om en kaffe med skummad mjölk? :)
Du får väl "hela mjölken", om jag inte har missat något avgörande. Mjölk värms, vispas upp, slurp ned på kaffet i koppen.

Ronja
2007-11-20, 10:21
Ja men jag förstod det som att det var proteinet som lade sig runt luftbubblorna och att resten är kvar i botten?

Sverker
2007-11-20, 11:13
Du får en värmedenaturering av proteinet i kaffet. Det stabilicerar bubblorna ett tag.

Men eftersom vätskan är flytande så kommer bubblorna att vandra mot ytan och lämna mjölken bakom sig.


Det är inga stora mängder protein som är med och stabilicerar. Luftbubblorna väger nästan ingenting. Säkert 98 % av proteinet är kvar i vätskan.


Tänk på hur lite diskmedel det behövs för att fylla hela vasken med bubblor !

Ronja
2007-11-21, 07:30
Kort o gott så är det ingen speciell del i mjölken som skummas utan alla delar?
:)

Sverker
2007-11-21, 08:42
Ja. Du vispar in luft i hela mjölken.
Men i gränsskiktet mellan luft och mjölk kommer proteinet att lägga sig.







Att luftbubblorna ( med proteinet ) stiger och lägger sig på ytan när du slutar att vispa är en annan sak.

Ronja
2007-11-21, 10:22
Ja. Du vispar in luft i hela mjölken.
Men i gränsskiktet mellan luft och mjölk kommer proteinet att lägga sig.







Att luftbubblorna ( med proteinet ) stiger och lägger sig på ytan när du slutar att vispa är en annan sak.

Nej nu blir jag förvirrad alldeles :D

Är det övre skiktet med skum extra proteinrikt eller inte?
Det är ju det övre skiktet iaf jag tar i mitt kaffe.

Eddie Vedder
2007-11-21, 14:54
Det är ju det övre skiktet iaf jag tar i mitt kaffe.

Du dricker ju troligtvis upp hela kaffekoppen och får således i dig all mjölk.

Jag antar att du inte dricker skummet och häller ut resten?

Ronja
2007-11-21, 15:50
Du dricker ju troligtvis upp hela kaffekoppen och får således i dig all mjölk.

Jag antar att du inte dricker skummet och häller ut resten?

Jag tar ju bara av övre skummet på mjölken och har på min kaffe, resten av mjölken hamnar i slasken(den som inte är lika skummad)

Det är ingen latte jag gör utan en kaffe med lite skummad mjölk på toppen.