handdator

Visa fullständig version : Hur bör man föreläsa mot droger?


tp_88
2007-11-15, 15:10
http://img89.imageshack.us/img89/4787/russinde1.png

Tommy Moberg är doktorand vid Göteborgs Universitet och föreläser ofta om doping, vissa delar i denna artikeln reagerade jag på. Även om jag sett/hört liknande grejer förut.


"Höjdpunkten":

"Tommy berättar många fall av våldsbrott som sker efter att personer börjat med anabola steroider. Ett av dem är om en kille på 18 år som då han börjat dopa sig, snabbt förändras. Han blir svartsjuk, aggressiv och knepig. Flickvännen på 16 år blir rädd och gör slut. Han förföljer henne. Han har hjärnkontroll på allt hon gör. Han hotar alla till livet som tittar på henne. En kväll vill han prata ut och hon följer med honom. Han avrättar henne.

– Detta är rakt ur regelboken på hur människor reagerar på anabola steroider, berättar Tommy. Förstår inte varför inte regeringen mobiliserar en handlingsplan. Det här måste upp i Riksdagen, anser han."

Detta fallet är självklart extremt tragiskt, även om man kan anta att aas inte var den enda drogen idioten använde samt att han inte var helt frisk innan han började trycka. Men att säga att det är "rakt ur regelboken"/skolboks exempel/LIDL är fan löjligt.


Sedan går han över till kosttillskott, och briljerar...

"– Kajsa Bergqvist och andra elitidrottare tränar 35-40 timmar i veckan utan att äta kosttillskott, berättar Tommy. Varför ska då den som tränar 6-7 timmar använda det?"

Sure, du behöver det såklart inte. Men att säga att det inte finns lagliga kosttillskott som har positiva effekter, det är BS. För att bli så grovf som Kajsa är så tror jag nästan det är ett måste att tima EAAt på sekunden, t.ex. Som en parentes så tror jag inte för en sekund att hon tränar 40h, eller nästan 6h/dag alla dagar i veckan...


Gödselspridningen avslutas med lite info om träning/kost:

"– Ät och drick direkt efter träningen, säger han. Om du väntar att äta till två timmar efter kunde du lika gärna låtit bli att träna."

Ok!!






Vad jag egentligen skulle komma till var huruvida den här typen av information är den bästa?

Under skoltiden var jag på liknande jippon, inte något om just aas vad jag kan minnas men väl om droger. Budskap istil med: "Röker du en joint cannabis kommer du få psykos och/eller bli utslagen opiatmissbrukare" har alltid tryckts in.

Jag är helt övertygad om att dom flesta av dom som ligger i riskzonen för att börja (miss)bruka olika droger redan vet att det är oerhört liten risk att man får psykos av lite hasch (eller för den delen också tungt missbruk), dom vet att ytterst få försöker stoppa tåg på LSD och dom vet att extremt få dödar sin flickvän bara pga steroider. Därför tror jag många med mig bara skulle bli irriterade och fullkomligt skita i det vettiga han har att säga, eller ännu värre ta allt annat för lögner och på kvällen gå hem och läsa lite "sanningar" på Flashback.

Alltså, bör informationen som ges om droger bli mer "korrekt" eller är skrämselpropagande teh shiet? Kanske tycker ni jag har den mest retarderade uppfattningen ni någonsin läst?

Shoot!

Pudzianovski
2007-11-15, 15:14
[url]
Alltså, bör informationen som ges om droger bli mer "korrekt" eller är skrämselpropagande teh shiet? Kanske tycker ni jag har den mest retarderade uppfattningen ni någonsin läst?

Shoot!

Jag har en vän som föreläser en del inom ämnet kriminalitet/dopning och lägger ganska stor vikt på att inte ta någons sida egentligen utan istället berätta om sitt liv. Jag kan väl känna att den vägen är enligt mig bättre än ren "skrämselpropaganda".

Frida.B
2007-11-15, 15:15
Ja men de vet ju inte vad de snackar om och kommer med skrämselpropaganda. I min skola sa föreläsaren att "tvättbräda" på rumpan var direkt ett tecken på anabola steroider.

Frida.B
2007-11-15, 15:17
Också roligt att han nämner att det skulle vara farliga substanser i kosttillskott... jag får sådan lust att avrätta såna människor... Jag måste väl gå på steroider.

Yucko
2007-11-15, 15:19
Också roligt att han nämner att det skulle vara farliga substanser i kosttillskott... jag får sådan lust att avrätta såna människor... Jag måste väl gå på steroider.

Men...det har det ju å andra sidan funnits flera såna fall.

maaherra
2007-11-15, 15:20
Skrämselpropagande, fungerar utmärkt på stora massan.

Hur många skulle hålla sig borta från droger ifall dom var objektiva?

"Ja, eg. är faktiskt cannabis en mildare drog än alkohol, sett till fysiska skadeverkningar. Den ökar visserligen risken för psykoser utlöses men sannolikheten att du skall drabbas av det är liten. Men det är ju olagligt - så håll er borta från det!"

Frida.B
2007-11-15, 15:23
Problemet blir om man börjar använda alkohol eller cannabis eller någon annan drog som påverkar ens beteende så som försämring av reflexer etc, dagligen och kör bil etc under tiden. Men anabola har ingen sådan direkt påverkan på kroppen så att det skulle skada någon. Det man får tänka på är det finns de som tar droger så som extacy etc tillsammans med steroiderna och även dricker alkohol.

Rock'nRoll
2007-11-15, 15:27
Ja det är helt förjävligt att smutskasta steroider på det där sättet!!!!!!!!

tp_88
2007-11-15, 15:31
Ja det är helt förjävligt att smutskasta steroider på det där sättet!!!!!!!!
Sedär ja, nu börjar det likna den typen av inlägg jag väntade mig! :)

Men allvarligt, tycker du inte det? Även om du inte det, kan du inte tänka dig att det skulle kunna få omvänd effekt?

Tolkia
2007-11-15, 15:33
Jag vet inte vad du hade velat att han hade sagt? Att steroider är helt utan biverkningar? Att friidrottare inte är relevant som jämförelsematerial när man diskuterar vem är så spinkiga och tränar så lite?

Jag tror själv inte att den allmänna uppfattningen om drogers skadeverkningar generellt är överdriven, och jag vet inte om jag sett så mycket fasansfull-amagad-skrämselpropaganda heller. Och då är jag ändå ett barn av ANT-generationen. Men det är möjligt att jag rör mig i väldigt liberala miljöer, eftersom jag missar den här hetsen mot missbruk och missbrukare? Jag tror f.ö. att förmågan hos den som är intresserad av att bruka eller missbruka droger att hitta argument för att rättfärdiga detta är tämpligen konstant genom tiderna, oavsett hur anti-drogpropagandan ser ut. Vad jag funderar över är varför man känner sig tvungen att försvara sitt bruk, om det nu är så problemfritt och OK som man vill göra gällande att det är?

tp_88
2007-11-15, 15:41
Jag vet inte vad du hade velat att han hade sagt? Att steroider är helt utan biverkningar? Att friidrottare inte är relevant som jämförelsematerial när man diskuterar vem är så spinkiga och tränar så lite?

Jag tror själv inte att den allmänna uppfattningen om drogers skadeverkningar generellt är överdriven, och jag vet inte om jag sett så mycket fasansfull-amagad-skrämselpropaganda heller.
Sanningen kanske vore en bra grej? Jag tror inte det finns någon som hävdar att steroider, eller andra droger, inte har biverkningar. Att inte säga direkta felaktigheter om kost, träning och kosttillskott kanske?

Ok, personligen tycker jag att allmänhetes bild av hur olika olagliga droger påverkar kroppen oftast sträcker sig till: "DÖDSKNARK!!11". Alkohol och tobak däremot är givetvis helt ok...

tp_88
2007-11-15, 15:49
Vad jag funderar över är varför man känner sig tvungen att försvara sitt bruk, om det nu är så problemfritt och OK som man vill göra gällande att det är?
Jag pratar inte om att försvara någonting, och som sagt påstår jag absolut inte att droger är ofarliga på något sätt och det är ej heller det som egentligen skulle diskuteras i tråden.

Min uppfattning är förövrigt den att folk som utnyttjar dödsdrogen nr. 1, alkohol, är minst lika duktiga på att försvara sitt missbruk som personer som nyttjar andra droger. Staten, och invånarna, verkar ju dock tycka det är ok att 25% av alla unga män dör i alkoholrelaterade dödsfall, 75% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade etc. Ska man dra den valsen så kan man ju tycka att dom har mer att försvara...

Tolkia
2007-11-15, 15:49
Alkohol och tobak däremot är givetvis helt ok...
Jag anar att det finns rätt många rökare som inte håller med där.

tp_88
2007-11-15, 15:52
Jag anar att det finns rätt många rökare som inte håller med där.
Det kan jag hålla med om, rökning brukar oftare än alkohol erkännas vara farligt av dess användare.

Men nu var det ju inte främst det jag menade i min quote, utan att det var helt ok att använda. Använder du däremot någon sorts dödsknark så är du en hjärndöd pundare/hippie.

tp_88
2007-11-15, 15:54
Problemet blir om man börjar använda alkohol eller cannabis eller någon annan drog som påverkar ens beteende så som försämring av reflexer etc, dagligen och kör bil etc under tiden. Men anabola har ingen sådan direkt påverkan på kroppen så att det skulle skada någon. Det man får tänka på är det finns de som tar droger så som extacy etc tillsammans med steroiderna och även dricker alkohol.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1397832

"I fler än fyra av tio dödsolyckor i trafiken är föraren alkoholpåverkad. Och när det gäller singelolyckor är siffrorna ännu högre."

Trance
2007-11-15, 16:30
Vad jag funderar över är varför man känner sig tvungen att försvara sitt bruk, om det nu är så problemfritt och OK som man vill göra gällande att det är?

Nu använder jag inte själv men det man brukar höra är väl att de tycker det är lite jobbigt att bli fördömda och jagade som brottslingar för något de inte tycker är fel. Lite som att knocka en person en fredagskväll förmodligen straffas mindre än att odla lite svamp och cannabis i ett växthus.

Sheogorath
2007-11-15, 16:40
Jag håller med dig i det du skriver, tp_88.

Information om alla droger ska presenteras så objektivt och korrekt som möjligt. Biologiska/psykiska likväl som sociala/sämhälleliga/ekonomiska aspekter ska alla vägas in för en korrekt helhetspresentation av en drog.

Det ska gäller tobak, det ska gälla crack och det ska gälla AAS.

z_bumbi
2007-11-15, 16:55
Värderingsövningar om allt som ungdomar får stå ut med idag plus en handlingsplan liknande den nedan (den är för alkohol men det kräver inte så mycket fantasi för att byta inriktning).

Minska alkoholkonsumtionen bland elever i högstadiet där skolan är spindeln i nätet.

Grundläggande
Inventera önskemål från elevernas sida om vad de vill kunna göra på .
Söka upp sociala myndigheterna, polisen, försäkringsbolag och bevakningsbolag för att se var och när de största problemen på grund av alkohol uppstår lokalt.
Inventera de organisationen i närområdet som redan jobbar mot droger.
Inventera de organisationer där eleverna är eller skulle vilja vara aktiva på fritiden.
Inventera andra organisationer som har resurser, Rotary, Lions, köpmannaföreningen, pensionärsorganisation med flera som kan tänkas ge ett bidrag på något sätt.
Undersöka vad skolans personal är villig att ändra på.
Lägga upp ett budgetutkast där frivilliga krafter ska räknas in med en marknadsmässig timlön.

Metoder
Metoderna som ska användas kan delas upp i fyra huvuddelar.
1 Att sysselsätta eleverna på fritiden med en lätt ingång dvs att de inte ska behöva leta efter en aktivitet utan aktiviteten kommer till skolan där eleverna redan befinner sig.
2 Att engagera de föreningar som ungdomarna redan är aktiva i att verka mot alkohol och droger.
3 Att engagera och utbilda föräldrarna i alkohol och droger.
4 Att engagera eleverna som utbildare och att även ändra attityden mot alkohol och droger överlag.

Mescreant
2007-11-15, 17:40
Objektivt, sanningsenligt och med källor. Blanketter och övrigt ska vara informationsblad inte propaganda.

Ett stort problem är att föreläsarna förlorar all sin trovärdighet när ett av deras argument visar sig vara fel vilket kan bli mycket kontraproduktivt. När de ljuger om effekterna av vissa droger blir det svårt att ta deras ord om vissa andra droger på allvar.

Föreläsarna är ofta under all kritik. Det jag minns från min skolgång var att dom hyrde in en polis och en f.d. anabolamissbrukare. Polisen pratade på om allahenda droger och visade skrämmande bilder - överdrev och ljög. Anabolakillen var mycket mer balanserad och objektiv.

hultman
2007-11-15, 18:08
Ja, objektiviteten blir ofta lidande när skrämselpropagandan svingar sin gigantiska penis. Extremfall får givetvis gärna presenteras, men att generalisera och ljuga är bara löjligt när det rör sig om substanser så pass många brukar. Leffe på hörnet och Plucke snackar ju alltid om att all propagande är rent skitsnack, vilket lätt blir en mentalitet som i ren iver appliceras på allt potentiellt farligt. När en härligt fläskig föreläsare vräker ur sig att alla AAS-brukare blir mörcharmaskiner så sitter säkerligen riskgruppen och flinar åt att en stor del av Sveriges befolkning känner Preppo, och att en försvinnande minoritet av dessa faktiskt mörchat någon. Att mörcharna ofta är blandmissbrukare och lider av psykiska problem förbättrar ju inte oddsen för herr föreläsare heller. Sedan sitter objektiviteten och surar i det andra hörnet istället utan att föreläsaren förstår varför.

flesh
2007-11-15, 18:24
Är det en nyhet att det finns dumma människor? Kör din grejj och bry dig inte så mycket i vad någon idiot tjänar sitt levebröd på, är allt jag har att säga.
Bara att skratta om du hör någon med positiv inställning till föreläsaren i fråga - dom är ju uppenbarligen lika förvirrade, kanske tom ännu mer.

Mescreant
2007-11-15, 18:33
Är det en nyhet att det finns dumma människor? Kör din grejj och bry dig inte så mycket i vad någon idiot tjänar sitt levebröd på, är allt jag har att säga.
Bara att skratta om du hör någon med positiv inställning till föreläsaren i fråga - dom är ju uppenbarligen lika förvirrade, kanske tom ännu mer.
Nej det är inte särskilt roligt. Jag vill att all utbildning i skolan ska vara så bra som möjligt. Unga personer som är oinsatta i ett ämne och hör en föreläsning i skolan tar ofta åt sig vad som sägs till väldigt hög grad. Få har lärt sig att vara källkritiska vid den åldern och just därför tror jag att skrämselpropagandan är väldigt effektiv. Vilket inte behöver betyda att det är rätt metod.

hultman
2007-11-15, 18:35
Nej det är inte särskilt roligt. Jag vill att all utbildning i skolan ska vara så bra som möjligt. Unga personer som är oinsatta i ett ämne och hör en föreläsning i skolan tar ofta åt sig vad som sägs till väldigt hög grad. Få har lärt sig att vara källkritiska vid den åldern och just därför tror jag att skrämselpropagandan är väldigt effektiv. Vilket inte behöver betyda att det är rätt metod.

Vad är det du reagerar mot? Är det synd att Aftonbladets framtida läsare _inte_ börjar med AAS?

Viktor_Balck
2007-11-15, 18:36
Alltså, bör informationen som ges om droger bli mer "korrekt" eller är skrämselpropagande teh shiet? Kanske tycker ni jag har den mest retarderade uppfattningen ni någonsin läst?

Shoot!

Skrämselpropaganda är inte the shit, tvärtom så har det visat sig att den är ganska verkningslös och väldigt övervärderad.

Mescreant
2007-11-15, 18:40
Vad är det du reagerar mot? Är det synd att Aftonbladets framtida läsare _inte_ börjar med AAS?

Nej, jag sa ju att det var effektivt, vilket får ses som bra, mindre droganvändare är oftast något positivt.
Det jag reagerar mot är användandet av lögner för att skydda människor från sig själva.

Herr Oberst
2007-11-15, 18:40
Ordet skrämselpropaganda har allt mindre koppling till just det ämnet den riktar sig till anser jag. Ordet har blivit något som ultraliberaler börjat använda som motargument istället.
Så fort någon drar igång en predikan slår lyssnarna dövörat till och stämplar talaren direkt för att köra med skrämselpropaganda.

Mescreant
2007-11-15, 18:43
Ordet skrämselpropaganda har allt mindre koppling till just det ämnet den riktar sig till anser jag. Ordet har blivit något som ultraliberaler börjat använda som motargument istället.
Så fort någon drar igång en predikan slår lyssnarna dövörat till och stämplar talaren direkt för att köra med skrämselpropaganda.
Jag tycker kopplingen är klockren till det här ämnet. De föreläsningar jag har varit på har i allra högsta grad bedrivit skrämselpropaganda. Extremfall kallades normalfall och biverkningar hittades på och överdrevs utan någon som helst fakta att backa upp det med.

Fairing
2007-11-15, 19:10
Jag anser att det måste bedrivas en relevant information.

Varje gång jag läser i tidningen/nätet att någon känd idrottare inte använder kosttillskott så blir jag förbannad för jag vet hur mycket vi säljer/har sålt till affischnamn under årens gång och ändå skall dom utala sig i tidningen. Så patetiskt....*gah!*

William
2007-11-15, 19:15
Jag anser att det måste bedrivas en relevant information.

Varje gång jag läser i tidningen/nätet att någon känd idrottare inte använder kosttillskott så blir jag förbannad för jag vet hur mycket vi säljer/har sålt till affischnamn under årens gång och ändå skall dom utala sig i tidningen. Så patetiskt....*gah!*

Det är kanske så att folk definierar kosttillskott på olika sätt. I det senaste numret av Idrott & Kunskap intervjuas ett flerat kända elitidrottare om huruvida de använder kostillskott eller inte. Det flesta säger att det inte gör det men säger samtidigt att de ibland dricker sportdrycker och återhämtningsdrycker i samband med träningen.

Diggler
2007-11-15, 19:30
Jag tycker att man skall lägga den mesta energin man lägger på att diskutera hur farligt anabola är till att istället diskutera hur farligt knark är. Knark är ett långt större problem, och jag skulle gissa att c:a 99% av de "dopingsrelaterade våldsbrott" (eller vad man nu skall kalla det) som media gillar att skriva om har med knark att göra i första hand. (Alkohol i andra, psykisk sjukdom i tredje, anabola på tidigast plats nr 4 som orsak)

paddanboy
2007-11-15, 19:33
Det är inte så konstigt...

I 4:an på mellanstadiet hade jag och många andra temaveckor om Tysklands historia på 1930 och 1940-talet. Ren indoktrinering skulle man kunna kalla det här. Klart att man blev skärrad i barndomen av att se döda människor i högar, förintelseläger osv... Vi åkte på teater, fick besök av överlevare, såg flera filmer, gjorde egna planscher emot nazism osv.. utan att veta vad det egentligen handlade om...

Senare, efterhand började vi läsa om Sveriges historia, landskapen osv.

Men tänk ändå, skulle man vilja se på en blodigare bio fick man vänta några år, man var ju inte 15 år riktigt då.

De lyckades ju med bedriften, en armér av "anti-nazister" är ju resultatet.

Baan
2007-11-15, 19:36
De lyckades ju med bedriften, en armér av "anti-nazister" är ju resultatet.

Det var det självaste... vilken värld vi lever i alltså!

Pudzianovski
2007-11-15, 19:37
Jag tycker att man skall lägga den mesta energin man lägger på att diskutera hur farligt anabola är till att istället diskutera hur farligt knark är. Knark är ett långt större problem, och jag skulle gissa att c:a 99% av de "dopingsrelaterade våldsbrott" (eller vad man nu skall kalla det) som media gillar att skriva om har med knark att göra i första hand. (Alkohol i andra, psykisk sjukdom i tredje, anabola på tidigast plats nr 4 som orsak)

Man kör fortfarande ANT iaf häromkring, tror säkert man gör detta i andra delar av Sverige också ?

Fairing
2007-11-15, 19:51
Det är kanske så att folk definierar kosttillskott på olika sätt. I det senaste numret av Idrott & Kunskap intervjuas ett flerat kända elitidrottare om huruvida de använder kostillskott eller inte. Det flesta säger att det inte gör det men säger samtidigt att de ibland dricker sportdrycker och återhämtningsdrycker i samband med träningen.

KCG 2 , Kre alkalyn , Kreapyr är för mig rena tillskott som vi har sålt till friidrottsstjärnor. Samma killar/tjejer har sedan suttit och sagt i tidningar att: " vi äter bara Mammas köttbullar"

En av Sveriges största friidrottsföreningar köper tom. in centralt till sina stjärnor.

William , nästa gång vi träffas så skall du få veta lite hemlisar:cool:

William
2007-11-15, 22:06
KCG 2 , Kre alkalyn , Kreapyr är för mig rena tillskott som vi har sålt till friidrottsstjärnor. Samma killar/tjejer har sedan suttit och sagt i tidningar att: " vi äter bara Mammas köttbullar"

En av Sveriges största friidrottsföreningar köper tom. in centralt till sina stjärnor.

William , nästa gång vi träffas så skall du få veta lite hemlisar:cool:

Jo jag vet, jag försökte bara nyansera det hela litegrann :).

Hoppas det är smaskiga hemlisar :D

Fairing
2007-11-15, 22:09
Hoppas det är smaskiga hemlisar :D

Jepp , kan fylla hela Aftonbladet med "äkta" skvaller.

På min ålders höst får jag väl ge ut en bok i ämnet " mammas köttbullar eller Kosttillskott" och namnge alla idrottsstjärnor :laugh:

William
2007-11-15, 22:11
Jepp , kan fylla hela Aftonbladet med "äkta" skvaller.

På min ålders höst får jag väl ge ut en bok i ämnet " mammas köttbullar eller Kosttillskott" och namnge alla idrottsstjärnor :laugh:

Det tycker jag du ska göra. Jag skulle iaf köpa boken :thumbup:

mystic[-_-]
2007-11-15, 22:12
Jepp , kan fylla hela Aftonbladet med "äkta" skvaller.

På min ålders höst får jag väl ge ut en bok i ämnet " mammas köttbullar eller Kosttillskott" och namnge alla idrottsstjärnor :laugh:

Hoppas kampanjen blir bättre än Tobbes 100 % gay standard :thumbup:

the_PL_man
2007-11-16, 14:43
Vad bra att man lyckades med det!

/the_PL_man

Det är inte så konstigt...

I 4:an på mellanstadiet hade jag och många andra temaveckor om Tysklands historia på 1930 och 1940-talet. Ren indoktrinering skulle man kunna kalla det här. Klart att man blev skärrad i barndomen av att se döda människor i högar, förintelseläger osv... Vi åkte på teater, fick besök av överlevare, såg flera filmer, gjorde egna planscher emot nazism osv.. utan att veta vad det egentligen handlade om...

Senare, efterhand började vi läsa om Sveriges historia, landskapen osv.

Men tänk ändå, skulle man vilja se på en blodigare bio fick man vänta några år, man var ju inte 15 år riktigt då.

De lyckades ju med bedriften, en armér av "anti-nazister" är ju resultatet.

the_PL_man
2007-11-16, 15:02
Jo, jag har lyssnat på T Moberg

Klart att han tar ut svängarna nåt brutalt, men han har en bakgrund i missbrukarvård och det är intressant att få ta del av hans erfarenheter vid jämförelse mellan vård av amfetaminmissbrukare vs steroidmissbrukare.

Sedan nämnde han att han höll på med enstudie liknande den finska, men på ett avsevärt större material. Skall bli intressant attse vad han kommer fram till.

/the_PL_man

skaparn
2007-11-16, 15:28
Nu ska inte jag svara på paddanboy men jag gör ett försök att leda denna tråd in på något annat än det ganska uttjatade AAS. Är det så bra att ha hjärntvättade antinazister som knappt vet varför och vad, bara att de är? Lär man våra barn att respektera mänskliga rättigheter och annat som kategoriseras humant beteende så kommer de knappast att bli några nazister ändå. Jag har något mot hjärntvätt, även om det är ett lite för starkt ord i sammanhanget. Det har inte riktigt slagit väl ut i andra länder.

Matte_Maiden
2007-11-16, 15:47
Killen verkar vara en idiot men så är även många som tar steroider å andra droger - om det nu kan anses vara relevant. Dumt att försvara något av dem tycker jag.

Jacksatan
2007-11-16, 15:59
Jepp , kan fylla hela Aftonbladet med "äkta" skvaller.

På min ålders höst får jag väl ge ut en bok i ämnet " mammas köttbullar eller Kosttillskott" och namnge alla idrottsstjärnor :laugh:

Ja, vilken skandal om det kom ut att Sanna Kallur och Johan Wissman åt kreatin när de påstår att de inte gör det. Det vore bättre ifall du kunde komma med relevant information kring hur man undviker dopingtester och trycker i sig såpass att man håller sig under testgränserna samt vilka preparat som lämpar sig bäst för detta.

Rock'nRoll
2007-11-16, 17:34
Sedär ja, nu börjar det likna den typen av inlägg jag väntade mig! :)

Men allvarligt, tycker du inte det? Även om du inte det, kan du inte tänka dig att det skulle kunna få omvänd effekt?

Nej

the_PL_man
2007-11-16, 18:11
Hoppas du skämtar med nedanstående inlägg....

/the_PL_man

Det vore bättre ifall du kunde komma med relevant information kring hur man undviker dopingtester och trycker i sig såpass att man håller sig under testgränserna samt vilka preparat som lämpar sig bäst för detta.

the_PL_man
2007-11-16, 18:19
Att Paddanboy kallar det för indoktrinering sammanfaller troligen med hans nuvarande syn på förintelsen?

Att dom redan i 4:an fick möta följderna av vad som händer när man inte lär sina barn att respektera mänskliga rättigheter och humant beteende kanske ändå gjorde ett bestående intryck på dem?

Sedan kan man möjligen diskutera om 10-åringar är redo att ta till sig det hela, eller om man kanske bör vänta till 6:an.


"I 4:an på mellanstadiet hade jag och många andra temaveckor om Tysklands historia på 1930 och 1940-talet. Ren indoktrinering skulle man kunna kalla det här. Klart att man blev skärrad i barndomen av att se döda människor i högar, förintelseläger osv... Vi åkte på teater, fick besök av överlevare, såg flera filmer, gjorde egna planscher emot nazism osv.. utan att veta vad det egentligen handlade om..."

/the_PL_man

Är det så bra att ha hjärntvättade antinazister som knappt vet varför och vad, bara att de är? Lär man våra barn att respektera mänskliga rättigheter och annat som kategoriseras humant beteende så kommer de knappast att bli några nazister ändå. Jag har något mot hjärntvätt, även om det är ett lite för starkt ord i sammanhanget. Det har inte riktigt slagit väl ut i andra länder.

hultman
2007-11-16, 18:27
Att Paddanboy kallar det för indoktrinering sammanfaller troligen med hans nuvarande syn på förintelsen?

Att dom redan i 4:an fick möta följderna av vad som händer när man inte lär sina barn att respektera mänskliga rättigheter och humant beteende kanske ändå gjorde ett bestående intryck på dem?

Sedan kan man möjligen diskutera om 10-åringar är redo att ta till sig det hela, eller om man kanske bör vänta till 6:an.


"I 4:an på mellanstadiet hade jag och många andra temaveckor om Tysklands historia på 1930 och 1940-talet. Ren indoktrinering skulle man kunna kalla det här. Klart att man blev skärrad i barndomen av att se döda människor i högar, förintelseläger osv... Vi åkte på teater, fick besök av överlevare, såg flera filmer, gjorde egna planscher emot nazism osv.. utan att veta vad det egentligen handlade om..."

/the_PL_man

Vad vet du egentligen om paddanboys förhållningssätt till nazismen? Även jag, som liberal, motsätter mig alla former av indoktrinering. För det är just indoktrinering det handlar om när man skjutsar in 30 småungar i ett klassrum, och tvingar dem att lyssna på överlevares ledsamma historier. Detta även om de är sanna.

Varför är det inga skolor som visar filmer med överlevande från kommunistiska samhällen?

Baan
2007-11-16, 18:36
Nu ska inte jag svara på paddanboy men jag gör ett försök att leda denna tråd in på något annat än det ganska uttjatade AAS. Är det så bra att ha hjärntvättade antinazister som knappt vet varför och vad, bara att de är? Lär man våra barn att respektera mänskliga rättigheter och annat som kategoriseras humant beteende så kommer de knappast att bli några nazister ändå. Jag har något mot hjärntvätt, även om det är ett lite för starkt ord i sammanhanget. Det har inte riktigt slagit väl ut i andra länder.

Ah, ett medvetet försök att få tråden att gå OT. Kick, ban aaaaaaaaaand ignoreeeeeeeeeee!

skaparn
2007-11-16, 18:38
Ah, ett medvetet försök att få tråden att gå OT. Kick, ban aaaaaaaaaand ignoreeeeeeeeeee!

Watch me!

Vad vet du egentligen om paddanboys förhållningssätt till nazismen? Även jag, som liberal, motsätter mig alla former av indoktrinering. För det är just indoktrinering det handlar om när man skjutsar in 30 småungar i ett klassrum, och tvingar dem att lyssna på överlevares ledsamma historier. Detta även om de är sanna.

Rekordet slogs när vi fick gå på en lång föreläsning om hur det var att vara "barn till en överlevande" varpå en kille kom och berättade hur svårt han hade det för att hans föräldrar varit i läger.

Baan
2007-11-16, 18:39
Rekordet slogs när vi fick gå på en lång föreläsning om hur det var att vara "barn till en överlevande" varpå en kille kom och berättade hur svårt han hade det för att hans föräldrar varit i läger.

Efter den där grymma behandlingen förstår jag varför du blev som du blev... stackare. *kram*

skaparn
2007-11-16, 18:45
Efter den där grymma behandlingen förstår jag varför du blev som du blev... stackare. *kram*

Det är inte jag som har en bild på en dödsmililtär som avatar.

Baan
2007-11-16, 18:46
Det är inte jag som har en bild på en dödsmililtär som avatar.

Ja, jag har väl också gått i den svenska skolan.

hultman
2007-11-16, 18:50
Rekordet slogs när vi fick gå på en lång föreläsning om hur det var att vara "barn till en överlevande" varpå en kille kom och berättade hur svårt han hade det för att hans föräldrar varit i läger.

Hehe. Ja, och stämningen förvandlas på ett ögonblick från sörjande till hatisk när Plucke, nyss fyllda tolv, skämtsamt gnuggar sig i ögonen i syfte att illustrera hur pinsam han tycker att den berättande är.

Sedis
2007-11-16, 21:29
Värderingsövningar om allt som ungdomar får stå ut med idag plus en handlingsplan liknande den nedan (den är för alkohol men det kräver inte så mycket fantasi för att byta inriktning).

Minska alkoholkonsumtionen bland elever i högstadiet där skolan är spindeln i nätet.

Grundläggande
Inventera önskemål från elevernas sida om vad de vill kunna göra på .
Söka upp sociala myndigheterna, polisen, försäkringsbolag och bevakningsbolag för att se var och när de största problemen på grund av alkohol uppstår lokalt.
Inventera de organisationen i närområdet som redan jobbar mot droger.
Inventera de organisationer där eleverna är eller skulle vilja vara aktiva på fritiden.
Inventera andra organisationer som har resurser, Rotary, Lions, köpmannaföreningen, pensionärsorganisation med flera som kan tänkas ge ett bidrag på något sätt.
Undersöka vad skolans personal är villig att ändra på.
Lägga upp ett budgetutkast där frivilliga krafter ska räknas in med en marknadsmässig timlön.

Metoder
Metoderna som ska användas kan delas upp i fyra huvuddelar.
1 Att sysselsätta eleverna på fritiden med en lätt ingång dvs att de inte ska behöva leta efter en aktivitet utan aktiviteten kommer till skolan där eleverna redan befinner sig.
2 Att engagera de föreningar som ungdomarna redan är aktiva i att verka mot alkohol och droger.
3 Att engagera och utbilda föräldrarna i alkohol och droger.
4 Att engagera eleverna som utbildare och att även ändra attityden mot alkohol och droger överlag.


Mycket bra skrivet:-) Arbetar du med ämnet eller liknande? Om man nu får fråga sånt här.

Jag har hört Tommy vid några tillfällen och tycker att han vid de tillfällena har hållt bra föreläsningar. De har varit balanserade och utgått från den erfarenhet han har av att arbeta med människor som använt AAS.

Det finns väl en del forskning på hur man bör göra vid information om droger. En sak man har kommit fram till är att det inte ger något resultat att ta in f.d missbrukare som berättar om sitt liv. Det kan till och med vara kontraproduktivt.

Att engagera föräldrar och informera dem om droger ger bra resultat och minskar ungdomars droganvändning.