handdator

Visa fullständig version : Var placera marklyft?


JohnRick
2007-11-15, 14:35
...i ett givet program?

Det ska sägas direkt - jag är ingen rutinerad marklyftare. Icke desto mindre vill jag ha in det bland allt annat jag kör. I nuläget ligger jag på en vanlig 3-split (vilket är mitt absoluta tak vad gäller split) uppdelat på fem dagar såsom:

1)Ben, Vader...
2)Bröst, Axlar, Triceps
3)Vila
4)Rygg, Biceps, Underarmar
5)Vila

Rinse and repeat...


Jag lägger helst marklyft på bendagen, men är då rädd att detta kan slå ner på ryggträningen två dagar innan. Hade jag lagt det på ryggdagen blir det samma sak för ben. Alternativet vore att göra en tre-split över sex dagar där bröst/rygg körs dag 1, Armar/axlar dag 3 ,med marklyft på dag 5 innan omstart. I alla fall - vad göra? Ska dessutom sägas att jag nu lägger bort frontböj till förmån för marklyft ett tag. Kan det vara idé att köra dessa två i perioder, med frontböj i min första split och marklyft i den andra?
Alla kommentarer välkomnas.

Arf Pingvin
2007-11-15, 15:48
Du kan köra tunga marklyft varannan vecka på ryggdagen. Någon annan träning för baksida lår att alternera med, rumänska mark eller goodmornings kanske.

pragmatist
2007-11-15, 17:17
Det beror ju lite på vilka ryggövningar man kör, men själv upplever jag ingen större konkurrens mellan marklyft och andra ryggövningar när jag lägger marklyft på bendagen (när jag splittar ö.h.t. vilket är sällan). Vanefråga antagligen.

Schiz
2007-11-15, 17:26
byt plats på rygg och bröst och kör på ryggdagen.

z_bumbi
2007-11-15, 19:15
Vilket är huvudmålet med träningen och hur stor volym är varje pass?

mr ruhl
2007-11-15, 19:21
jag gör så att jag kör baksida lår och rygg i samma pass, prioriterar baksida lår framför ryggen så jag börjar med det och så kör jag marklyftet som en övergång mellan dom 2 muskelgrupperna, visserligen har jag redan då pump i baksida lår innan marken så det kanske inte är optimalt för att bli stark i mark men det funkar bra iaf, kör mark varannan vecka ungefär..

JohnRick
2007-11-16, 09:19
Träningsmål är inte mer specifika än att jag siktar på ökningar i varje pass, med repetitionsantal mellan 6 och 15. Totalvolymen vad gäller set/pass ligger på ca 20. Styrka/hypertrofi således, men i nuläget möjligen mer fokus på det senare.

Om jag växlar marklyft och frontböj mellan passen är jag därtill rädd att jag inte kan få till några märkbara ökningar då övningarna inte är helt utbytbara med varandra. Tänker isf att jag lägger uteslutande frontböj över en månad eller två, sedan byter schema helt, där marklyft får ingå, men det är kanske helt fel tänkt?

Yucko
2007-11-16, 09:23
Träningsmål är inte mer specifika än att jag siktar på ökningar i varje pass, med repetitionsantal mellan 6 och 15. Totalvolymen vad gäller set/pass ligger på ca 20. Styrka/hypertrofi således, men i nuläget möjligen mer fokus på det senare.

Om jag växlar marklyft och frontböj mellan passen är jag därtill rädd att jag inte kan få till några märkbara ökningar då övningarna inte är helt utbytbara med varandra. Tänker isf att jag lägger uteslutande frontböj över en månad eller två, sedan byter schema helt, där marklyft får ingå, men det är kanske helt fel tänkt?

Som Pingvinen skrev så kan du köra varannan vecka. Att dra maxtungt vecka efter vecka sliter rätt hårt och återhämtingstiden kan bli ganska lång.
Se det som positivt att du får 2 stimulanstillfällen vissa veckor för benen om du kör marklyften på ryggdagen.