handdator

Visa fullständig version : Skippa saltet... hur gör man?


dessbee
2007-11-15, 12:16
Undrar vilka knep som finns för att ge smak åt maten när man utesluter allt salt i maten.

Tacksam på förslag hur man lagar ris, potatismos, pasta, bröd och soppor utan salt.

z_bumbi
2007-11-15, 12:19
Undrar vilka knep som finns för att ge smak åt maten när man utesluter allt salt i maten.

Tacksam på förslag hur man lagar ris, potatismos, pasta, bröd och soppor utan salt.

Man lär sig äta utan salt och/eller kryddar mer.

LadyG
2007-11-15, 12:21
Minska mängden salt du använder succesivt så vänjer du dig av med extra salt i maten.

Kimball
2007-11-15, 18:58
Kapar tråden lite halvt nu, men, kan man på ngt vis göra en undersökning för att se om ens natriumintag är för högt, och på ngt vis negativt? För jag själv saltar maten en hel del, både under matlagning och efteråt. Visst, om min mängd är "mycket" vet jag egentligen inte. Mest nyfiken på hur ett lite högre saltintag påverkar kroppen osv.

MyungChul
2007-11-15, 20:59
Negativ effekt på blodtrycket har jag fått för mig.

Att använda salt med mindre natrium kan ju vara att föredra ur hälsosynpunkt.

Cohen
2007-11-15, 21:32
Finns flera olika märken på salt med mindre natrium.

Använder nu ett från Jozo (tror jag, grön/vit ganska stor burk) som smakar ganska bra. Annars finns ett som heter Minosel som är helt OK. Dessa båda innehåller 70% mindre natrium, har sett andra med 50% mindre. Visst finns det en bismak men min upplevelse är att man vänjer sig efter ett tag.

Eddie Vedder
2007-11-15, 22:56
Kapar tråden lite halvt nu, men, kan man på ngt vis göra en undersökning för att se om ens natriumintag är för högt, och på ngt vis negativt? För jag själv saltar maten en hel del, både under matlagning och efteråt. Visst, om min mängd är "mycket" vet jag egentligen inte. Mest nyfiken på hur ett lite högre saltintag påverkar kroppen osv.

Här finns en hel del att läsa, många bra ytterligare länkar på sidan med mer information.:thumbup:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12545&epslanguage=SV

Om ditt extra saltande innebär ett för högt intag av natrium eller ej är alltid svårt att sia om då det har väldigt mycket att göra med vilken typ av mat du äter. Finns många livsmedel som redan innehåller mycket salt, men är ens kost maserad på råvaror så kanske eget saltande inte är någon fara alls. Mycket halvfabrikat, ost och andra pålägg, mycket uteätande o.s.v. kan ju innebära en hel del "dolt" salt.

Kryss
2007-11-16, 09:03
Använd mindre som bumbi sa, jag använder nästan aldrig salt när jag gör ris/pasta och mycket små mängder till andra rätter, när jag bodde hemma upplevde jag att mina föräldrar översaltade det mesta just för att de var så vana att ösa på med salt för smak. Då är det iof ganska jobbigt när man är van att använda mindre ;)

SannedTempos
2007-11-17, 21:50
Det är svårt, tycker jag, men som tidigare skrivet så försök med att gradvis minska i.

Emil_Larsson
2007-11-18, 08:35
Jag saltar aldrig och jag tycker maten är god som den är. Minska succesivt borde fungera som folk säger. Jag tror att har man aldrig saltat maten innan då är man van vid det, så det är väl som ett beroende. Man måste avvänja sig från det.

LadyG
2007-11-18, 10:04
När man vant sig av med extra salt upptäcker man hur salt allting egentligen är.

lynguistic
2007-11-18, 11:58
Uaaa.. Mat utan salt smakar ju packel.!
Saklart man ska ha salt i maten. Men nu sa lagar jag mycket av min mat sjalv, och kan da kontrollera hur mycket salt jag anvander. Men jag tycker att man kan gott anvanda salt i maten nar man lagar den. Bara inte for mycket.

z_bumbi
2007-11-18, 12:11
När man vant sig av med extra salt upptäcker man hur salt allting egentligen är.

Japp men nu har jag vant mig till med att äta salt igen. Iofs saltar jag aldrig pasta, ris etc utan tillsätter det via något tillbehör så jag kanske ligger lägre än andra i alla fall

Cohen
2007-11-18, 21:22
Men att koka potatis och pasta i saltat vatten borde väl inte innebära att saltmängden man får i sig blir speciellt stor. Det mesta försvinner ju med kokvattnet.

Pasta och potatis kokta utan salt smakar inte gott, i alla fall inte enligt mig. Onödigt att utesluta salt i kokvatten allststå.

machine gun
2007-11-19, 10:56
Pasta och potatis kokta utan salt smakar inte gott, i alla fall inte enligt mig. Onödigt att utesluta salt i kokvatten allststå.

Potatis kokt med skal tar inte upp någon saltsmak alls om du skalar potatisen innan du äter den.

Cohen
2007-11-19, 21:35
Potatis kokt med skal tar inte upp någon saltsmak alls om du skalar potatisen innan du äter den.

Äter den med skal och känner tydlig skillnad mellan kokt i salt/kokt utan salt. Hurvida saltskalet sitter i skalet eller ej låter jag vara osagt men säger du att det är så så litar jag på dig.

Potatis med skal kokt i saltat vatten blir nonetheless godare än densamma kokt utan salt. Så tycler i alla fall jag. :)

dam00r
2007-12-03, 02:38
Undrar vilka knep som finns för att ge smak åt maten när man utesluter allt salt i maten.

Tacksam på förslag hur man lagar ris, potatismos, pasta, bröd och soppor utan salt.

Du kan ha kanel i riset t.ex , pasta och chili osv... =)

annars finns ju hjorthornssalt

Mirre
2007-12-03, 11:22
Se till att du får i dig jod. Seltin är ett alternativ.

CoolHandLuke
2007-12-09, 06:36
Se till att du får i dig jod. Seltin är ett alternativ.
:thumbup:

När man använder salt som smakförhöjare behövs inte så mycket. Det är mest en vana eftersom alla halvfabrikat har så &"%&¤!" mycket salt jämt.
Dessutom det annat än 'salt' som smak. Det finns sött, surt, beskt och starkt som smaksättare också. För att inte tala om eteriska oljor från kryddor.

Annars finns det ju umami som man kan stimulera med syntetiska och naturliga smakförstärkare. Då behövs inte salt i samma mängd. Dvs du kan köra med örtsalt, grillkrydda eller annat med syntetisk smakförstärkare. Eller med naturliga som ost, soja, fisksås, algpulver, stekt lök osv. Brasklappen: Smakförstärkare är nervgift i större mängder, känsliga kan få huvudvärk, beroendeframkallande. Kan kanske jämföras lite med aspartam i 'farlighetsnivå'.

dessbee
2007-12-09, 19:06
:thumbup:

När man använder salt som smakförhöjare behövs inte så mycket. Det är mest en vana eftersom alla halvfabrikat har så &"%&¤!" mycket salt jämt.
Dessutom det annat än 'salt' som smak. Det finns sött, surt, beskt och starkt som smaksättare också. För att inte tala om eteriska oljor från kryddor.

Annars finns det ju umami som man kan stimulera med syntetiska och naturliga smakförstärkare. Då behövs inte salt i samma mängd. Dvs du kan köra med örtsalt, grillkrydda eller annat med syntetisk smakförstärkare. Eller med naturliga som ost, soja, fisksås, algpulver, stekt lök osv. Brasklappen: Smakförstärkare är nervgift i större mängder, känsliga kan få huvudvärk, beroendeframkallande. Kan kanske jämföras lite med aspartam i 'farlighetsnivå'.

Hittills tycker jag frystorkade/färska örter, vitlök, senapspulver,tomatpuré, citronsaft funkar bäst för att förhöja smaken.
Som du själv påpekar är nackdelen med alla asiatiska såser att dom innhehåller rätt mycket salt samt natriumglutamat.
Har tänkt testa knöltångspulver för att säkerställa att jag får tillräckligt med jod.
Det lär även vara bra mot tandsten. :D

machine gun
2007-12-13, 17:11
Örtsalt innehåller inga smakförsträkare (förutom salt då), iaf inte de vanligaste, dvs Herbamare/Trocomare.

CoolHandLuke
2007-12-14, 06:16
Örtsalt innehåller inga smakförsträkare (förutom salt då), iaf inte de vanligaste, dvs Herbamare/Trocomare.
Bra att du tog upp att det finns riktiga örtsalt. Det jag tänker på kallas kanske 'Aromsalt' i butiken. Ett exempel sydösteuropeiska Vegeta som har MSG och DSI i sig.

skaparn
2007-12-14, 08:55
Annars finns det ju umami som man kan stimulera med syntetiska och naturliga smakförstärkare. Då behövs inte salt i samma mängd. Dvs du kan köra med örtsalt, grillkrydda eller annat med syntetisk smakförstärkare. Eller med naturliga som ost, soja, fisksås, algpulver, stekt lök osv. Brasklappen: Smakförstärkare är nervgift i större mängder, känsliga kan få huvudvärk, beroendeframkallande. Kan kanske jämföras lite med aspartam i 'farlighetsnivå'.

Bra att du tog upp att det finns riktiga örtsalt. Det jag tänker på kallas kanske 'Aromsalt' i butiken. Ett exempel sydösteuropeiska Vegeta som har MSG och DSI i sig.

Jag rodde lite i Google för att finan information om Vegeta, fann deras hemsida (http://en.podravka.com/en/brands_and_products/brand_vegeta.php) men blir osäker på om detta finns i min ICA-butik. Har du fler exempel på sådana umamikittlare?

cardio
2007-12-14, 09:35
Den genomsnittlige svensken får ju i sig alldeles för mycket salt om man får tro hälsorekommendationerna. Om jag skulle sluta helt med salt, finns det då risk att jag skulle få i mig för lite?

Det jag menar att jag skulle sluta med är i så fall allt salt jag tillsätter själv, t ex när jag kokar gröt, lagar mat osv.

dessbee
2007-12-14, 11:41
Den genomsnittlige svensken får ju i sig alldeles för mycket salt om man får tro hälsorekommendationerna. Om jag skulle sluta helt med salt, finns det då risk att jag skulle få i mig för lite?

Det jag menar att jag skulle sluta med är i så fall allt salt jag tillsätter själv, t ex när jag kokar gröt, lagar mat osv.

Nedre gränsen går vid ungefär 120 mg Natrium. Kranvatten innehåller 11-14 mg/l (Stockholm), mjölk 40mg/l, kött ca 30mg/hekto. Det är därför rätt svårt att få natrium brist såvida du inte har en njursjukdom.

LadyG
2007-12-14, 13:37
Den genomsnittlige svensken får ju i sig alldeles för mycket salt om man får tro hälsorekommendationerna. Om jag skulle sluta helt med salt, finns det då risk att jag skulle få i mig för lite?

Det jag menar att jag skulle sluta med är i så fall allt salt jag tillsätter själv, t ex när jag kokar gröt, lagar mat osv.

Jag tillsätter inget salt i maten sen flera år tillbaka och jag mår alldelse utmärkt. Enda gången jag tillsätter salt eller äter extra salt är vid hårda eller långa konditionspass.

Tycker att mycket av den mat man kan köpa ute, t ex snabbmat, är åt helvete för salt för att vara god nu för tiden.

skaparn
2007-12-14, 13:41
Jag har svårt att tro på att man skulle kunna vänja av sig vid salt. Jag saltar bara mer och mer, inte minst i gröten. Ikväll provar jag en laddning med väldigt lite salt för att se om det är gott. Något säger mig att jag kommer bli besviken.

Eddie Vedder
2007-12-14, 13:43
Man ska tänka på att det man inte måste äta SALT för att få i sig natrium. Natrium är en mineral som förekommer i livsmedel utan att för den delen vara i form av koksalt, koksalt är i form av natriumklorid (NaCl) och det är främst den typen som tilskrivs negativa hälsokonsekvenser vid lång tids överkonsumtion.

Man kan alltså fylla sitt natriumbehov även om man inte äter salt och saltrika produkter. Däremot är salt en väldigt bra källa till jod, förutsatt att saltet är berikat (vilket det i regel är i Sverige).

dessbee
2007-12-14, 14:15
Jag har svårt att tro på att man skulle kunna vänja av sig vid salt. Jag saltar bara mer och mer, inte minst i gröten. Ikväll provar jag en laddning med väldigt lite salt för att se om det är gott. Något säger mig att jag kommer bli besviken.

Det tar lite tid att vänja sig av med saltet men det går. Hemligheten ligger i att hitta kryddor som funkar. Det enda jag har svårt med är ljusa soppor.

skaparn
2007-12-14, 14:22
Det tar lite tid att vänja sig av med saltet men det går. Hemligheten ligger i att hitta kryddor som funkar.

I havregrynsgröten?

dessbee
2007-12-14, 14:23
Man ska tänka på att det man inte måste äta SALT för att få i sig natrium. Natrium är en mineral som förekommer i livsmedel utan att för den delen vara i form av koksalt, koksalt är i form av natriumklorid (NaCl) och det är främst den typen som tilskrivs negativa hälsokonsekvenser vid lång tids överkonsumtion.

Man kan alltså fylla sitt natriumbehov även om man inte äter salt och saltrika produkter. Däremot är salt en väldigt bra källa till jod, förutsatt att saltet är berikat (vilket det i regel är i Sverige).

Jag använder numera kelp (ascophyllum nodosum) för att säkerställa jodintaget. Det ska vara bra mot tandsten också :thumbup:

dessbee
2007-12-14, 14:25
I havregrynsgröten?

Jag skulle prova att ersätta en del av vätskan med äppeljuice/äpple eller nyponpulver. Har dock ej provat själv så det är på egen risk :D

Mental
2007-12-14, 15:14
I havregrynsgröten?

Kanel och rivet äpple eliminerar mitt saltbehov i havregrynsgröt.

För mig är nog det viktigaste steget att sluta bordssalta, jag saltar oftast redan innan jag smakat på maten.

Även pastavatten och liknande kan jag nog skippa, men invanda mönster är svåra att bryta.

skaparn
2007-12-14, 15:16
Jag har på fullt allvar redan nu börjat bygga upp ångest inför kvällsgröten.

machine gun
2007-12-14, 15:44
Man kan alltså fylla sitt natriumbehov även om man inte äter salt och saltrika produkter. Däremot är salt en väldigt bra källa till jod, förutsatt att saltet är berikat (vilket det i regel är i Sverige).

Saltet i hel- och halvfabrikat är som regel oberikat kan tilläggas. Jod finns däremot även i mjölkprodukter, fisk osv. Bor man nära ett kärnkraftverk får man dessutom jodtabletter utdelade gratis :D

Det brukar ta några veckor (4?) att vänja sig av vid salt smak. Sen blir salt närmast oätligt istället. Perioden däremellan är dock tämligen smaklös :(

Eddie Vedder
2007-12-14, 15:46
Saltet i hel- och halvfabrikat är som regel oberikat kan tilläggas.

Ja det var lite poängen även om jag ser nu att jag uttryckte mig lite konstigt. Det jag menade var just att skillnaden med SALT är att det är en bra jodkälla medan andra livsmedel kan innehålla mycket natrium.

Alger är tydligen sjukt jodrikt också.;)

machine gun
2007-12-14, 15:48
Ja det var lite poängen även om jag ser nu att jag uttryckte mig lite konstigt. Det jag menade var just att skillnaden med SALT är att det är en bra jodkälla medan andra livsmedel kan innehålla mycket natrium.

Alger är tydligen sjukt jodrikt också.;)

Tänkte mest påpeka det för att hel- och halvfabrikat innehåller ju tillsatt salt, de utgör inte direkt naturliga natriumkällor.

Faktiskt så jodrikt att man varnar för att äta vissa sorter för ofta.

skaparn
2007-12-14, 15:50
Blir att skära ner på algätandet då.

Sushiskal görs av alger va? Eller är det sjögräs? Eller är det samma sak?

Eddie Vedder
2007-12-14, 15:52
Blir att skära ner på algätandet då.

Sushiskal görs av alger va? Eller är det sjögräs? Eller är det samma sak?

Ja och framför allt bör du se upp med dina algprepparat under graviditet.:D

machine gun
2007-12-14, 15:55
Blir att skära ner på algätandet då.

Sushiskal görs av alger va? Eller är det sjögräs? Eller är det samma sak?

De görs av norialger. Kommer inte ihåg vilka alger som hade vilka rekommendationer. Finns väl inga svenska rekommendationer om algätande (annat än under graviditet möjligtvis), men det finns (av förklarliga skäl) i Japan.

dessbee
2007-12-14, 16:48
Kanel och rivet äpple eliminerar mitt saltbehov i havregrynsgröt.

För mig är nog det viktigaste steget att sluta bordssalta, jag saltar oftast redan innan jag smakat på maten.

Även pastavatten och liknande kan jag nog skippa, men invanda mönster är svåra att bryta.

Man minskar inte sitt saltintag särskilt mycket med att sluta använda bordssalt, eftersom 90 procent tillsätts vid själva tillagningen av maten.

machine gun
2007-12-14, 17:09
Man minskar inte sitt saltintag särskilt mycket med att sluta använda bordssalt, eftersom 90 procent tillsätts vid själva tillagningen av maten.

Om man är en person som saltar mkt på maten efter uppläggning, så är det ett bra sätt att minska på saltintaget.

dessbee
2007-12-14, 17:17
Om man är en person som saltar mkt på maten efter uppläggning, så är det ett bra sätt att minska på saltintaget.

Som sagt, du minskar 10% *whistle*

Mental
2007-12-14, 17:32
Som sagt, du minskar 10% *whistle*

"Man" gör det, inte JAG, hur mycket det minskar MIN saltkonsumtion har du inte en aning om.

dessbee
2007-12-14, 17:54
edit

machine gun
2007-12-14, 18:03
"Man" gör det, inte JAG, hur mycket det minskar MIN saltkonsumtion har du inte en aning om.

+1

dessbee
2007-12-14, 18:11
edit

skaparn
2007-12-14, 18:39
Som sagt, du minskar 10% *whistle*

Koll på procenträkning ser jag

skaparn
2007-12-14, 20:45
Jaaaaaahaaaah! Gröt med endast en liten nya salt i smakade ju - inget. Kul liv jag har framför mig.

maRRtin
2007-12-14, 20:53
Jaaaaaahaaaah! Gröt med endast en liten nya salt i smakade ju - inget. Kul liv jag har framför mig.
Du som svettas en del (antar jag) har ju ett större saltbehov än random medelålders man/kvinna som bara svettas när dom skrapar rutan på bilen så här års.

LadyG
2007-12-14, 20:58
Man minskar inte sitt saltintag särskilt mycket med att sluta använda bordssalt, eftersom 90 procent tillsätts vid själva tillagningen av maten.

Du kanske gör det, alla gör det inte. Jag gör det inte t ex.

Som Machine gun skrev innan så tar det inte så särskilt lång tid att vänja sig av med allt det salta - det gäller faktiskt även salt som i vanliga fall tillsätts i maten. Man måste inte koka pasta, potatis eller ris i salt, man måste inte salta när man lagar mat - det räcker faktiskt med rena kryddor (inga färdiga kryddblandningar, de är ändå mest salt) efter ett tag.

Men visst är det en övergångsperiod då maten smakar annorlunda, helt klart.

Och som sagt, jod finns det i andra produkter så man måste inte hälla i sig salt av det skälet.

Cohen
2007-12-14, 21:48
edit

skaparn
2007-12-14, 21:54
Du som svettas en del (antar jag) har ju ett större saltbehov än random medelålders man/kvinna som bara svettas när dom skrapar rutan på bilen så här års.

Ja, enligt kolorekommendationen kan en tränande individ äta ca 10 gram salt eller om det var natrium) per dag, och det är ungefär vad jag her i en kittel med havregrynsgröt. För att inte tala om när Trocomaren åker fram till riset.

machine gun
2007-12-14, 23:05
Ja, enligt kolorekommendationen kan en tränande individ äta ca 10 gram salt eller om det var natrium) per dag

Det var nog salt, med tanke på att 5-6 g är rekommendationen till befolkningen (tror snittintaget hos medelsvensson ligger på drygt det dubbla). Natriumrekommendationerna ligger på 2-3 g nånting, men bordssalt består ju an NaCl.

Det där med höjda rekommendationer för tränande vet jag inte riktigt hur det är med. Visst, man svettas kanske mer, men någon som svettas mkt och ofta har även en mer utspädd svett som till större delen består av vatten. Undantaget är under hårda långa pass, speciellt i värme, då salt är positivt. Å andra sidan så lär ju en hårt tränande individ ha en minskad risk för högt blodtryck ändå och det är ju främst där salt är en bov hos normalbefolkningen.

machine gun
2007-12-14, 23:07
10 g salt i gröten förresten?! Det är ju för sjutton 2 tsk! Ok, där kan det onekligen vara dags att börja dra ner.

skaparn
2007-12-15, 07:22
10 g salt i gröten förresten?! Det är ju för sjutton 2 tsk! Ok, där kan det onekligen vara dags att börja dra ner.

Fyra dl havregryn, 6 dl vatten och två teskedar salt. Det känns inte alls fel at blanda ihop, och blir så gott att jag kan sitte och äta gröten utan tillbehör. Så tjock som jag gör den blir det nästan som snacks. Mmmmm, grötsnacks.

dessbee
2007-12-15, 07:32
Du kanske gör det, alla gör det inte. Jag gör det inte t ex.

Som Machine gun skrev innan så tar det inte så särskilt lång tid att vänja sig av med allt det salta - det gäller faktiskt även salt som i vanliga fall tillsätts i maten. Man måste inte koka pasta, potatis eller ris i salt, man måste inte salta när man lagar mat - det räcker faktiskt med rena kryddor (inga färdiga kryddblandningar, de är ändå mest salt) efter ett tag.

Men visst är det en övergångsperiod då maten smakar annorlunda, helt klart.

Och som sagt, jod finns det i andra produkter så man måste inte hälla i sig salt av det skälet.

Du diskuterar en helt annan sak... salt vid matlagning. Jag diskuterade bordssaltet. Det finns flera studier gjorda på varifrån saltintaget kommer ifrån. Jag refererar inte till min egen konsumtion eftersom mitt natriumintag sällan når över 500 mg.

On average, the natural salt content of food accounts for only about 10 percent of total intake, while discretionary salt use (i.e., salt added at the table or while cooking) provides another 5 to 10 percent of total intake. Approximately 75 percent is derived from salt added by manufacturers.

http://www.health.gov/dietaryguidelines/dga2005/document/html/chapter8.htm

Eddie Vedder
2007-12-15, 08:13
http://www.health.gov/dietaryguidelines/dga2005/document/html/chapter8.htm

Är du verkligen säker på att amerikanska siffror bör överföras till svensk konsumtion? Säger inte att det är fel men om amerikanernas saltkonsumtion speglar svenskarnas är jag inte helt övertygad om, samma sak avd gäller saltinnehållet i mycket av våra svenska produkter i förhållande till de amerikanska.

-Vanligaste natriumkällorna för oss svenskar enligt Riksmaten 97-98 (tyvärr finns inga nyare stora studier på matvanorna i landet i dagsläget):

Hur får vi i oss natrium?
De vanligaste källorna (exklusive salt tillsatt vid matbordet m. m.) enligt undersökningen Riksmaten.

32% Kött, fågel och korv
11% Matbröd
8% Fisk och skaldjur
8% Potatis

dessbee
2007-12-15, 08:28
Är du verkligen säker på att amerikanska siffror bör överföras till svensk konsumtion? Säger inte att det är fel men om amerikanernas saltkonsumtion speglar svenskarnas är jag inte helt övertygad om, samma sak avd gäller saltinnehållet i mycket av våra svenska produkter i förhållande till de amerikanska.

-Vanligaste natriumkällorna för oss svenskar enligt Riksmaten 97-98 (tyvärr finns inga nyare stora studier på matvanorna i landet i dagsläget):

Självklart kan det ifrågasättas eftersom amerikanare säkert äter mer snabbmat, å andra sidan äter nog svenskar mer inlagda grönsaker och saltat kött.

CoolHandLuke
2007-12-15, 09:11
Har du fler exempel på sådana umamikittlare?
Vegeta brukar finnas i butiker som drivs av och nyttjas av invandrare. Annars finns 'aromat' nog i de flesta butiker. Det finns en del chipssorter som har E621, E627, E631 på en o samma gång. Smakar som massor trots att det bara är typ 1-2% salt.

Men jag vete fan om någon av dom passar i gröt. :)

Annars händer det att jag själv blir lite förvirrad mellan söt och saltsug ibland. En rejäl hög frukt brukar hjälpa.

Mental
2007-12-15, 11:46
Men å andra sidan pågår det en hetsjakt på glutamat i nuläget, så att konvertera till aromat lär leda till att man får pöbeln på sig.

LadyG
2007-12-15, 13:41
Självklart kan det ifrågasättas eftersom amerikanare säkert äter mer snabbmat, å andra sidan äter nog svenskar mer inlagda grönsaker och saltat kött.

Statisktik på det? För jag tycker det lät som att du gissade ganska vilt där.

F ö faller ju hela ditt resonemang eftersom du baserar det på att man äter halv- och helfabrikat samt snabbmat - tre områden jag håller mig borta ifrån av olika skäl. Jag är en dinosaurie på den punkten kanske, men jag lagar åtminstone min mat själv med få undantag.

dessbee
2007-12-15, 14:08
Statisktik på det? För jag tycker det lät som att du gissade ganska vilt där.

F ö faller ju hela ditt resonemang eftersom du baserar det på att man äter halv- och helfabrikat samt snabbmat - tre områden jag håller mig borta ifrån av olika skäl. Jag är en dinosaurie på den punkten kanske, men jag lagar åtminstone min mat själv med få undantag.


Ja fast jag pratar inte om vare sig dig eller mig utan generellt.
Om du tittar i en tidigare post hittar du en länk till en amerikansk artikel.

LadyG
2007-12-15, 14:13
Ja fast jag pratar inte om vare sig dig eller mig utan generellt.
Om du tittar i en tidigare post hittar du en länk till en amerikansk artikel.

Men amerikanska siffror går ju knappast att överföra på svenska befolkningen. Jag är inte intresserad av hur amerikanerna äter, faktiskt.

Eddie Vedder
2007-12-15, 14:14
Ja fast jag pratar inte om vare sig dig eller mig utan generellt.
Om du tittar i en tidigare post hittar du en länk till en amerikansk artikel.

Ja men varför uttala sig baserat på genomsnittsamerikanen här? Vi som diskuterar i tråden har ju knappast den typen av matvanor och ändå talar du
som om det vore värt att utgå ifrån här på forumet.

Såhär skrev du ju tidigare i tråden:

Man minskar inte sitt saltintag särskilt mycket med att sluta använda bordssalt, eftersom 90 procent tillsätts vid själva tillagningen av maten.

Som sagt, du minskar 10% *whistle*

"Man" och "du" känns ju som om du generaliserar ganska grovt utifrån dom där siffrorna och applicerar det på andra också.

dessbee
2007-12-15, 14:16
Ja men varför uttala sig baserat på genomsnittsamerikanen här? Vi som diskuterar i tråden har ju knappast den typen av matvanor och ändå talar du
som om det vore värt att utgå ifrån här på forumet.

Såhär skrev du ju tidigare i tråden:





"Man" och "du" känns ju som om du generaliserar ganska grovt utifrån dom där siffrorna och applicerar det på andra också.

Gud så hemskt :D

dessbee
2007-12-15, 14:17
Men amerikanska siffror går ju knappast att överföra på svenska befolkningen. Jag är inte intresserad av hur amerikanerna äter, faktiskt.

Nämen ursäkta, hur skulle jag veta att du inte var intresserad av det :D

Eddie Vedder
2007-12-15, 14:18
Gud så hemskt :D

Nejdå, bara totalt onödigt.

dessbee
2007-12-15, 14:19
Nejdå, bara totalt onödigt.

Faktiskt inte

LadyG
2007-12-15, 14:22
Nämen ursäkta, hur skulle jag veta att du inte var intresserad av det :D

Det kanske är svårt att gissa att jag skulle vara intresserad av relevant information?

Allvarligt, vad ska någon ha de siffrorna till? Hur skulle de siffrorna kunna hjälpa genomsnittskolloiten att minska sitt saltintag hade du tänkt?

dessbee
2007-12-15, 14:23
Det kanske är svårt att gissa att jag skulle vara intresserad av relevant information?

Allvarligt, vad ska någon ha de siffrorna till? Hur skulle de siffrorna kunna hjälpa genomsnittskolloiten att minska sitt saltintag hade du tänkt?

Det framgår av mina tidigare inlägg... LÄS!

LadyG
2007-12-15, 14:37
Det framgår av mina tidigare inlägg... LÄS!

Det finns inget att läsa, du har inte någonstans förklarat varför siffror som baseras på den genomsnittslige amerikanen skulle vara applicerbara på den genomsnittslige koloiten, i synnerhet inte som varken matvaror eller matvanor är lika eller liknande mellan de två grupperna.

machine gun
2007-12-15, 22:16
Fyra dl havregryn, 6 dl vatten och två teskedar salt. Det känns inte alls fel at blanda ihop, och blir så gott att jag kan sitte och äta gröten utan tillbehör. Så tjock som jag gör den blir det nästan som snacks. Mmmmm, grötsnacks.

Det var inget litet lass gröt. Förstår genast att det kräver mer salt än en mer genomsnittlig portion. Testat kanel? Tycker det brukar göra att man inte behöver salta lika mkt på gröten.

skaparn
2007-12-15, 23:17
Det var inget litet lass gröt. Förstår genast att det kräver mer salt än en mer genomsnittlig portion. Testat kanel? Tycker det brukar göra att man inte behöver salta lika mkt på gröten.

Ja, men då var det ju kanellarmet som tvingade mig att gå ner i mängd på även det. Förr använde jag MYCKET kanel, nu använder jag bara lagom.

Fanken, det är nog min oförmåga att vara måttfull som är den stora boven.

machine gun
2007-12-15, 23:39
Fanken, det är nog min oförmåga att vara måttfull som är den stora boven.

Bang on target.

skyler
2007-12-16, 19:50
Jag saltar väldigt sparsamt nuförtiden då jag lätt samlar på mig vätska vid för högt saltintag. Ett tips är att aldrig salta vid matlagningen utan efteråt istället. Saltsmaken neutraliseras mer än man tror när man lagar maten. (Någon av er andra har säkert redan skrivet detta.)

Cohen
2007-12-16, 21:41
Jag saltar väldigt sparsamt nuförtiden då jag lätt samlar på mig vätska vid för högt saltintag. Ett tips är att aldrig salta vid matlagningen utan efteråt istället. Saltsmaken neutraliseras mer än man tror när man lagar maten. (Någon av er andra har säkert redan skrivet detta.)

Har samma problem som du med att jag lätt samlar på mig vätska. Har dock gjort det motsatta - alltså börjat salta enbart vid tillagningen och inget sedan - med positivt resultat. Jag använder alltså salt i t ex pasta- och potatisvatten men saltar sedan inte väl maten ligger på tallriken. I undantagsfall använder jag vid behov mineralsalt eller liknande efter tillagning.

Tycker att detta funkar bättre än det motsatta men antar att smaken är som baken. Det centrla är väl det totala saltintaget antar jag, inte när man saltar.

vaquin
2007-12-16, 21:55
Jag saltar väldigt sparsamt nuförtiden då jag lätt samlar på mig vätska vid för högt saltintag. Ett tips är att aldrig salta vid matlagningen utan efteråt istället. Saltsmaken neutraliseras mer än man tror när man lagar maten. (Någon av er andra har säkert redan skrivet detta.)

Jag tror detsamma på den teroin att salta efter, dock så blir det mycket salt även efter när jag har haft i salt i matlagningen så jag kör på det att jag har salt i efter matlagningen :)

bennobalazs
2011-02-23, 00:00
dessbee!!! z_bumbi!!!
Cohen !!! FOLK!!!
"SALT ÄR DEN SJÄLVKLARA KRYDDAN TILL DET MESTA OCH DESSUTOM EN LIVSVIKTIG DEL AV DIN KOST" ! ! ! Den står på falksaltet alla får läsa.
Man MÅSTE salta maten!!!
Den är natriumet som man förlorar med svett inte KALIUMET!!! Om natriumnivå bli lågt, man får kalium förgiftning!!! In USA man avrättas med kalium spruta konsekvensen är hjärtan stannar!!!
Alla salten med KaCl är ren gift.

bear.flowertwig
2011-02-23, 01:13
dessbee!!! z_bumbi!!!
Cohen !!! FOLK!!!
"SALT ÄR DEN SJÄLVKLARA KRYDDAN TILL DET MESTA OCH DESSUTOM EN LIVSVIKTIG DEL AV DIN KOST" ! ! ! Den står på falksaltet alla får läsa.
Man MÅSTE salta maten!!!
Den är natriumet som man förlorar med svett inte KALIUMET!!! Om natriumnivå bli lågt, man får kalium förgiftning!!! In USA man avrättas med kalium spruta konsekvensen är hjärtan stannar!!!
Alla salten med KaCl är ren gift.

Stark debut på alla möjliga sätt.

Mental
2011-03-01, 11:46
Lite för stort att göra signatur av, men annars var den fin!

Nykropp
2011-03-02, 08:31
Har alltid varit sparsam med saltet. Saltar knappt i pasta eller potatis. Eller i annan mat heller för den delen. Använder mer peppar. Men är nog mest en vana tror jag.

Reaper123
2011-03-02, 12:04
När jag lagar mat så använder jag buljong och soya istället för rent salt, klarat mig väldigt bra ett par månader och inte helt otippat inser jag hur pass mycket jag översaltat maten innan för helt plötsligt tycker jag det mesta smakar gott som jag nu vågat mig på att prova! Win-win med andra ord! :)

AhmedGrisen
2011-03-02, 12:06
nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden men jag brukar salta det sista jag gör när jag lagar mat annars vänjer jag mig med saltet och har i mer när jag smakar av efter en stund.

JimmyFlessa
2011-03-02, 21:46
Jag kör på Örtsalter som innehåller enbartörter och eventuellt lite havssalt. Jag tycker de smakar godare än "vanligt" salt faktiskt. Blir inte det här stickande salta som annars lätt blir, utan det blir en mer len & kryddig smak.

bennobalazs
2011-03-09, 21:53
Ännu mindre salt man äter, ännu sjukare de bli. Vatten och Salt är grundan av livet.
Inte saltet som orsakar högt blodtryck, utan uttorkning, blir mindre blod i kroppen, som måste pressas runt.
Lågt natrium i blodet vänder upp balanset vid kaliumet, vilket är ICKE bra.
Natrium-kalium borde ha 30:1 mängd, samma som Ringer infusion. Den har 0,9% NaCl och 0,03% KaCl i.
Salt förebygger och botar dussintalts sjukdomar.
Natriumreducerat och örtsalter är alla skräp, inte smaken som är viktigt. Förhöjdt Kalium inehåll är ren gift i sånna mängder.

Mell
2011-03-09, 22:25
Jag kör på Örtsalter som innehåller enbartörter och eventuellt lite havssalt. Jag tycker de smakar godare än "vanligt" salt faktiskt. Blir inte det här stickande salta som annars lätt blir, utan det blir en mer len & kryddig smak.

Vart hittar man sådan örtsalter?

Crocker
2011-03-09, 22:27
Vart hittar man sådan örtsalter?
Längesedan jag handlade sådant, men minns jag rätt finns det på ICA.

JimmyFlessa
2011-03-10, 13:06
Vart hittar man sådan örtsalter?

Köper mina på City Gross. Smakar som sagt sjukt mycket bättre än vanligt salt och innehåller inget sådant över huvud taget.

eiri
2011-03-10, 23:29
Vart hittar man sådan örtsalter?

http://candydarling.shapemeup.se/files/2010/08/A2604.jpg

den finns på willys samt ica iaf.

treningsMORAL
2011-03-16, 17:12
Homemade is allways a winner.

"Making Herbal Salt:

Elisa suggests that you make this herbal salt by collecting fresh, fine culinary herbs such as sage, rosemary, thyme and laurel – trying to ensure that you have the same quantity of each one. You should then put them in a sieve and leave them to dry in a greenhouse, directly in the sun, for a week to ten days. Use a flat basket if you don’t have a sieve (and a window sill if you don’t have a greenhouse).

Once the herbs are dry, remove the hard branches and collect the leaves, which will crush easily. You then mix the dried herbs with salt (the proportions are, one or two tablespoons of herbs to five tablespoons of sea salt). Put them into a food processor (or you could use a pestle and mortar). Mix until they combine to form a powder, then add one juniper berry for every tablespoon of herbs. Store the herbal salt in a glass jar and make sure that it’s tightly closed."