handdator

Visa fullständig version : Hur många kg? bild!


250cc
2007-11-14, 20:19
Hur mycket kan denna kropp gå ner utan att tappa muskler, dvs hur många kg skulle den behöva för att bli "fitnesshård". Syftet är att tävla i kampsport.
5-6 kg fett borde väl gå o få bort utan problem? Dålig bild kanske men man får en hyffsad uppfattning iaf.

King Grub
2007-11-14, 20:21
Hur skall man kunna svara på det? Du säger ju ingenting. Vad väger personen nu, hur lång är han (lite skillnad om han är 2 meter eller 160 cm lång).

250cc
2007-11-14, 20:24
Längd 187cm
vikt: ca: 80 kg

tjabon
2007-11-14, 20:32
Längd 187cm
vikt: ca: 80 kg

Ditt mål är att gömma sej bakom en lyktstolpe????

Ryska_raketen
2007-11-14, 20:33
Tja, om han nu ska tävla i kampsport, varför inte bara anpass vikten efter viktklass? Sedär, problemet löst.

250cc
2007-11-14, 20:41
funderingen var om man kunde komma ner till 70kg. dvs tappa 5-6kg fett + 4-5kg vatten o kolhydrat.

emme
2007-11-14, 21:15
funderingen var om man kunde komma ner till 70kg. dvs tappa 5-6kg fett + 4-5kg vatten o kolhydrat.

Tror inte det skulle påverka din kampsport särskilt positivt.

Alexton
2007-11-14, 21:57
Fortsätt lägga på dig mer muskler och fett. Sen när du väl behöver tävla så skalar du av dig. Kommer kännas betydligt bättre på träningarna att ha full energi. Förresten vilken kampsport?

celtiC
2007-11-14, 22:16
Jag tävlar också i kampsport och går ner inför tävlingar, nu på sista tiden har jag tävlat alldeles för mycket och legat på underskott för länge. Det kan jag inte rekommendera.

MEN jag är så evigt trött på alla som säger något i stil med "kan du inte bara gå upp en viktklass?"
Jo självklart kan man gå upp en viktklass men man tvingar ner sig av en anledning, det är inte för att må bra eller för att se snygg ut utan för att öka sina chanser att vinna. Dom som aldrig tävlat i någon full kontakts sport har kanske svårt att förstå det här, men 4-5 kg skillnad på två personer som är på någorlunda liknande teknisk nivå är väldigt mycket.

Nu är jag inte på långa vägar så påläst som många andra på det här forumet så jag kan inte svara på om du kan gå ner 5-6 kg utan att tappa muskelmassa, men jag tvivlar starkt på att det går. En viss muskelmassa kommer mest troligt att försvinna och en större mängd ju fortare du set till att gå ner.
4-5 kg i vätska och glykogen tömning däremot tycker jag låter helt rimligt, det har jag själv gjort vid ett antal gånger på ca 5 dagar. Självklart mår man inte superbra under den tiden men det är ju ett val man gör.

Men ett tips från mig är att du testar det här _INNAN_ tävling med god marginal för att veta hur din kropp reagerar, sätt upp ett datum för din låtsas tävling, håll dig till dieten och din plan, kör ett hårt sparringpass. Visst det blir inte som tävling men du har i alla fall kommit relativt nära och kan känna av hur din kropp reagerar.

Durayan
2007-11-15, 10:53
187 och 70 kg är nog i lägsta laget om du ska ha kvar styrkan. Han på min avatar här intill är 182 och 70 kg (och inte direkt något kroppsfett som synes, dessutom är han långbent och då är det ju lättare att väga lite mindre än om man har lång överkropp). För dig, tja 73-74 någonstans är nog bättre, men då ska du ha muskler till det, så att det är fett du tar bort. Att bara gå ned i vikt är ju att dessutom förlora muskelmassa. Går en test vet jag, gå ned i fettprocent och se var du hamnar, bygg sedan på muskler upp till önskad nivå (vilket antagligen kommer att medföra att du går upp lite till i vikt) och skala sedan av fettet igen. Då hamnar du antagligen rätt.

z_bumbi
2007-11-15, 11:06
Jag tävlar också i kampsport och går ner inför tävlingar, nu på sista tiden har jag tävlat alldeles för mycket och legat på underskott för länge. Det kan jag inte rekommendera.

MEN jag är så evigt trött på alla som säger något i stil med "kan du inte bara gå upp en viktklass?"
Jo självklart kan man gå upp en viktklass men man tvingar ner sig av en anledning, det är inte för att må bra eller för att se snygg ut utan för att öka sina chanser att vinna. Dom som aldrig tävlat i någon full kontakts sport har kanske svårt att förstå det här, men 4-5 kg skillnad på två personer som är på någorlunda liknande teknisk nivå är väldigt mycket.

Nu är jag inte på långa vägar så påläst som många andra på det här forumet så jag kan inte svara på om du kan gå ner 5-6 kg utan att tappa muskelmassa, men jag tvivlar starkt på att det går. En viss muskelmassa kommer mest troligt att försvinna och en större mängd ju fortare du set till att gå ner.
4-5 kg i vätska och glykogen tömning däremot tycker jag låter helt rimligt, det har jag själv gjort vid ett antal gånger på ca 5 dagar. Självklart mår man inte superbra under den tiden men det är ju ett val man gör.

Men ett tips från mig är att du testar det här _INNAN_ tävling med god marginal för att veta hur din kropp reagerar, sätt upp ett datum för din låtsas tävling, håll dig till dieten och din plan, kör ett hårt sparringpass. Visst det blir inte som tävling men du har i alla fall kommit relativt nära och kan känna av hur din kropp reagerar.

+1

Även om en tävlande kanske t o m måste acceptera att även tappa muskler för att hamna i rätt klass.

Sen är iofs frågan hur stor roll det spelar i början av träningskarriären och hur tråkigt det blir att tävla om man måste banta så mycket inför varje tävling, i början tror (<- OBS!) jag man klarar en viktskillnad mycket lättare då det är andra egenskaper som avgör och att träna extra på teknik borde göra mer än att fixera sig på viktklassen.

hangatyr
2007-11-15, 11:11
min erfarenhet av att gå ner inför tävlingar är att man måste gå ner på lååång sikt, annars blir man orkeslös och även om matcher på amatörnivå ofta är ganska korta så är de ofattbart ansträngande. Allså: gå ner i vikt saaaakta.