handdator

Visa fullständig version : träna bort - excessive thoracic kyphosis


G_lund
2007-11-14, 16:52
hej,

har kört trial i 7-8år nu och har fått något som kallas "excessive thoracic kyphosis" på engelska, vet inte vad namnet är på svenska.

lite svårt att förklara hur det ser ut, men från sidan ser ryggen ut som ett "S" (lite överdrivet), alltså svank och sen att översta delen av ryggen lutar lite framåt.

jag har tränat ett tag på gym, och det har blivit lite bättre.
men jag är inte nöjd.*grr27*

Är det någon annan här på forumet som har haft samma problem och lyckats träna bort det?
är det några övningar som är speciellt bra?

Solve
2007-11-14, 17:05
skolios?

martin86
2007-11-14, 17:09
Thoracal kyfos kan man nog kalla det på svenska. D.v.s. ökad krökning av bröstryggen.

Rent spontant hade jag sagt att du träna mycket rygg, ffa skulderbladsfixatorerna, och även att du tränar baksida axlar. Du bör även tänka på din hållning så att du har ett bra utgångsläge i vardagen.

G_lund
2007-11-14, 18:14
Thoracal kyfos kan man nog kalla det på svenska. D.v.s. ökad krökning av bröstryggen.

Rent spontant hade jag sagt att du träna mycket rygg, ffa skulderbladsfixatorerna, och även att du tränar baksida axlar. Du bör även tänka på din hållning så att du har ett bra utgångsläge i vardagen.



okej, tränar ganska mycket rygg nu, det är det jag tycker är roligast att träna så det är ju det passet man ser fram emot under veckan. :)

nån speciell övning för "skulderbladsfixatorerna"?

martin86
2007-11-14, 18:28
okej, tränar ganska mycket rygg nu, det är det jag tycker är roligast att träna så det är ju det passet man ser fram emot under veckan. :)

nån speciell övning för "skulderbladsfixatorerna"?

Ptja. Marklyft, rodd med bra teknik (sittande ffa) borde göra susen. Men se sagt även över din hållning. Det påverkar mer än vad man kan tro.

Lycka till!